UKENS SPØRSMÅL OG SVAR

Hva gjør du for å komme deg gjennom de varme dagene som gravid?

– Jeg har lyst til å starte med fordelen ved at det er så varmt ute og det er at det er enklere å kle seg behagelig som gravid i lette sommerkjoler og bare bein enn når det er kaldt og man må dekke seg bedre til. Men ja, det har vært dager hvor jeg nesten ikke har visst hvor jeg skal gjøre av meg på grunn av denne varmen og da har nærheten til sjøen, is og ikke minst båten vært min redning.

Holder dere på å endre innkjørselen på grunn av at fremmede folk banket på hos dere eller er det bare på grunn av utseendet?

– Først og fremst på grunn av sikkerhet og privatliv, men selvfølgelig også fordi det ser pent ut.

Har du planer om å skrive flere bøker i fremtiden?

– Nei, det har jeg ikke. Men hvem vet?

Hva gjør du om dagene nå som du har trappet ned på jobbingen? Har du fått noen nye hobbyer foreksempel?

– Jeg har bare roet ned tempoet og det gir jo egentlig ikke bedre tid, kun mindre effektive dager som hører permisjonslivet til. Så nei, ingen nye hobbyer. Jeg har nok med det som står igjen etter flyttingen og bloggen.

Synes du det er stressende at du ikke har vanlig arbeidstid som alle andre?

– Overhodet ikke. Jeg trives best med en fleksibel hverdag som gir meg muligheten til å være spontan, jobbe når jeg vil og hvor mye/lite jeg vil.

Er det de såkalte “guttefargene” dere ønsker at Severin skal bruke og ha på rommet? Eller kunne han gåttt i lys rosa shorts, gul t-skjorte og så videre?

– Jeg synes naturligvis det er superstas med alt som er lyseblått og grønt for tiden, men det betyr ikke at Severin ikke skal få leker og klær i andre farger. Ulrik har flere skjorter og klær i både rosa og gult, og det kommer Severin til å få også. Men det blir ikke barbier og dukker på rommet hans liksom. Der går grensen min.. For ja, jeg mener at det er og bør være noen forskjeller på gutter og jenter. Ellers skal han få det han vil og leke med hva han vil.

Hvor langt var du på vei da du begynte å kjenne liv?

– Jeg kjente liv etter ca. 5 måneder. Her kan du lese mer om det.

Har du noe tips til babyutstyr som du anbefaler å kjøpe?

– Det blir litt vanskelig å tipse om babyutstyr før jeg har testet det i virkeligheten. Jeg føler meg på en måte ikke “kvalifisert” nok ennå, men jeg tror at jeg kommer til å få god bruk for bæreselen på tur i sommer og vippestolen her hjemme.

Skal du ha med deg noen andre enn Ulrik når du skal føde?

– Ja.

Er det ikke veldig tungvint å gi Ulrik lønn for å jobbe for deg i forhold til skatt og avgifter?

– Det er vel akkurat like “tungvint” for meg som for arbeidsgivere flest? Skatter og avgifter kommer ingen unna her i landet og det er jo egentlig bare en god ting for samfunnet vårt, selv om jeg kan være enig i at det noen ganger føles som om det blir litt for mye av det gode.

Foto: Anette Marie

Skal dere opprette en sparekonto til Severin?

– Planen var å opprette en sparekonto i Severin sitt navn. Men etter en viktig opplysning fra en over middels økonomisk venninne har vi bestemt oss for å sette kontoen i Ulriks eller mitt navn inntil videre, siden vi ikke vil frata han muligheten til stipend fra lånekassen når han blir eldre. Grensen er visstnok på rundt 200 000 kroner i formue, og det får man jo fort spart opp ved å sette inn noen tusen kroner i måneden i årene fremover..

Kommer dere til å lage en housetour?

– Ja, det skal vi. Men vi vil vente til alt er helt klart her hjemme. Vi har fortsatt ikke spisestoler foreksempel, kontoret er ikke ferdig, det er masse rot i garasjen og det jobbes med fasaden og gårdsplassen, så jeg vet ikke når videoen kommer ennå.

Har du planer om å skaffe deg PT?

– Jeg kommer først og fremst til å starte treningen på egenhånd her hjemme. Kunnskapen om kosthold og trening har jeg jo med bakgrunn som PT selv, men desto godt vet jeg også hvor mye det hjelper å ha en person som utfordrer og pusher deg det lille ekstra. Så, ja.. Kanskje etterhvert.

Kan vi se mer av treningsrommet deres?

– Jeg planlegger å legge ut bilder av treningsrommet i morgen. Føler slike innlegg hører mer hjemme på en mandag enn på en søndag. Enig?

Kjøpte du og Ulrik rekkehuset dere hadde på Vinderen sammen?

– Ja, det var vår første felles bolig.

Hvor mye kostet Ulrik sin utdannelse?

– Ulrik tok utdannelsen sin i USA og den kostet ca. en million kroner.

Har dere vurdert au-pair?

– Nei, det føles bare feil og rart etter den veien vi har gått for å oppnå babydrømmen. Vi vil heller benytte oss av familie og gode venner til barnepass en gang i blant.

Hva var hovedkriteriene da dere var på jakt etter nytt hus? La dere vekt på avstand til skoler?

– Hovedkriteriene var mer enn 3 soverom fordi vi vil ha god plass til gjester, mulighet for treningsrom, stort kjøkken, dobbel garasje og nærhet til barnehage, skole og sjø i et barnevennlig område.

Hvor handler du mest klær, både som gravid og før du ble gravid?

– Jeg handler aller mest klær på nett. Nelly, Boozt og NA-KD er nettbutikker jeg bestiller mye fra 🙂

Ville du ha føyet deg dersom Ulrik mente det var ekkelt/uhygenisk å ha hundene i sengen?

– Nå er det Ulrik som insisterer på at hundene skal bli behandlet mest mulig som mennesker her i huset, ikke jeg. Hehe!

Foto: Anette Marie

Har noen tips til en nybegynner om hvordan man kan komme ordentlig i gang med blogging?

– Jeg vet det er kleint i starten, men del blogginnleggene dine på Facebook og i andre sosiale medier, og spør leserne dine (les: som i starten bare er vennene dine) om hva de vil lese mer om. Pass på å oppdatere bloggen hver dag og vær så personlig som du klarer/tillater deg å være. Upersonlige blogger lever sjeldent lenge.

Hvilke øvelser fikk du av jordmoren din?

– Hun ba meg stå i planke på en måte, men med knærne i bakken 10 minutter hver dag. I tillegg ba hun meg om å sove/ligge mest mulig på siden, noe jeg egentlig alltid gjør, og lene meg mer fremover når jeg sitter. Altså ikke sitte i en sånn typisk bakoverlent “gravidstilling” hele tiden.

Hva er det beste å komme hjem til etter en lang reise?

Sengen min og selvfølgelig hundene!

Hva får deg til å le?

– Hm.. Det er mye og mange som får meg til å le. Men det første jeg kommer på nå er ting som er komisk håpløst, som når jeg foreksempel prøver å bidra i Ulrik sine handy prosjekter her hjemme og det går rett vest. Eller når noen “slår seg” og det selvfølgelig IKKE er farlig. Hehe!

Har du et (eller flere?) plagg i garderoben din som du er spesielt glad i? Et sånt “denne kan jeg aldri kvitte meg med”-plagg

– Ja, denne kjolen fra Zara kommer jeg ALDRI til å kvitte meg med. Akkurat nå passer jeg den ikke, men den blir definitivt med på en eller annen ferie før neste sommer.

Hvordan tror du vennene deres vil beskrive deg og Ulrik som par?

– Jeg tror de vil beskrive oss som sosiale og forhåpentligvis morsomme 🙂 🙂

Hva er de viktigste egenskapene du setter pris på i en venninne?

– At hun er ærlig, tilstede når jeg trenger henne og morsom slik som @pialoken <3  

Hva vil du helst legge på grillen en varm sommerdag?

– Grillspyd med indrefillet, grønnsaker og denne grillsausen. Mmm!

Hva er det aller koseligste med å gå gravid?

– Det må være å se at magen vokser og det å kjenne liv. Det er selvfølgelig også veldig koselig med alle forberedelsene som innkjøp og klargjøringen av rommet hans, huset vårt, bilen og båten med alt av babyutstyr.

Hvordan tar du ut permisjon etter fødsel?

– Den blir tatt ut gradert, slik at jeg kan fortsette bloggingen når jeg orker og har lyst. All annen jobb som sideprosjekter, salg av annonser, møter med samarbeidspartnere og lignende vil bli nedprioritert i de ukene jeg har permisjon.

Foto: Anette Marie

Tuuuusen takk for alle spørsmål! Vil du at jeg skal kjøre en ny runde med spørsmål og svar allerede neste uke? Da må du stille meg spørsmål på Snapchat –> pilotfrue eller på innboks her!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg