UKENS SPØRSMÅL

Hei, dere! Da ble det kvelden igjen før jeg fikk fatt i tastaturet.. Her er ukens spørsmål og svar!

Har du og Ulrik funnet noen aktuelle tomter i Asker ennå?

– Vi så på to tomter i Vollen i dag faktisk, men ingen av de var aktuelle på grunn av noen reguleringer som satt begrensninger i forhold til husdrømmen vår. Si gjerne ifra dersom du vet om en stor og fin tomt som kommer for salg i Asker-området, helst med nærhet eller utsikt til sjøen. Jeg kan kontaktes på mail: [email protected].

Skal dere selge rekkehuset deres på Vinderen?

– Det er planen. Men vi selger ikke før vi har funnet den perfekte tomten for oss.

Når er det du og Maria (frisøren din) begynner med antrekkspostene du snakket om?

– Vi begynner samarbeidet vårt onsdag om en uke. Jeg gleder meg veldig til å jobbe mer sammen med henne og ikke minst til å levere bedre bilder og mer variasjon av innlegg til dere som leser.

Hvordan kan du si at oppfølging i det private uten tvil er bedre enn i det offentlige? Kan ikke huske at du har prøvd det offentlige? Hilsen fra en sykepleier i det offentlige som gjør alt for at pasientene skal føle seg ivaretatt!

– Det stemmer at jeg ikke har prøvd det offentlige prøverørstilbudet her i landet, men jeg har en venninne som tar prøverørsbehandling i det offentlige akkurat nå og gjennom henne har jeg dessverre dannet meg et dårlig inntrykk. Når det er sagt så tviler jeg ikke på at legene er like flinke på de offentlige sykehusene som på privatklinikkene. Jeg tviler heller ikke på at sykepleierne er like snille og gode i det offentlige som i det private. Men det er et faktum at ventetiden er kortere, at behandlingene er mer tilpasset og at legene har mer tid til personlig oppfølging hele prosessen.

Det palettet med øyenskygger som du linket til så kjempefint ut, men jeg ser ikke om fargetonene er varme eller kalde. Jeg kler beste kalde farger, men du kler jo alt. Er det en varm palett eller en kald?

– Jeg bruker stort sett bare kalde farger i øyenskygger, som i det palettet du sikter til.

Har Ulrik vært tilstedet hver gang når du har tatt en graviditetstest?

– Ja.

Når begynte du å få symptomer på graviditet etter innsett?

– Jeg begynte å kjenne symptomer etter sirka en uke.

Skal dere bruke alle eggene som er befrultet? Altså, kan det hende dere får tre barn?

– Jeg ser det som en liten sannsynlighet (dessverre) at hvert de tre eggene som ligger på frys i Trondheim bringer en baby. Men tommel opp for tre barn!

Hvor er denne overdelen fra?

– Den er fra Zara.

Skjønner at dere har blitt anbefalt å sette inn ett egg hver gang, men er det absolutt ingen alternativ at dere kan sette inn to egg? Hvordan komplikasjoner kan forekomme dersom dere setter inn to?

– Til nå har det ikke vært noe alternativ å sette inn flere enn ett egg av gangen. Men jeg kommer ikke til å gi meg med “masingen” og har tenkt til å spørre om lov igjen før neste forsøk. Komplikasjonene klinikken har advart oss om og som er grunnen til at de ikke har gitt oss valget om å sette inn to egg av gangen ønsker jeg ikke å utdype, da jeg har for lite greie på dette til å uttale meg.

Hva er det viktigeste du har lært i prosessen som prøver?

– Tålmodighet.

Hva gjør du i tunge perioder for å trøste deg selv?

– Jeg spiser god mat og lever meg inn i serier. Det blir som å “flykte” litt fra virkeligheten.

Leste reportasjen i VG, veldig fin, men igjen sto det at du er åpen om at det er lav amh som er grunnen til problemene.. Lav amh gjør det ikke vanskelig å bli gravid og fører heller ikke til aborter. Hvorfor står du/dere fortsatt fast ved at det er kun det som er problemet?

– Vi står ikke fast ved at det er min lave amh-verdi alene som er problemet vårt. Men det er kun det problemet vi vet om per i dag. Derfor skal vi nå gjøre en videre utredning for å forhåpentligvis finne ut noe mer om min helse.

Leser Liv Bente og de andre fra Spiren bloggen din?

– Det vet jeg ikke.

Jeg la merke til at du svarte at du begynte å blogge når du var 24 år. Jeg har en stund tenkt på å begynne å blogge, men (og vet det er dumt), tør ikke helt å starte. Bl.a. fordi jeg er bekymret for hvordan folk rundt vil ta det. Jeg er 24 år og har inntrykk av at mange begynner i tenårene og dermed opparbeider seg følgere fra tidlig av. Samtidig vet jeg ikke hvilken plattform jeg vil gjøre det på, eller hvilket redigeringsprogram man bruker. Men uansett, syns du det var rart å begynne å blogge? Hvordan reagerte venner f.eks? Jobbet du ved siden av da? I så fall var det vanskelig å blogge ved siden av jobb? Forstår blogging er en jobb i seg selv. Ble litt langt dette, men håper det var forståelig, hehe! Og håper du vil svare, er helt i orden om ikke.

– Det stemmer at jeg begynte å blogge ganske sent i forhold til de fleste bloggere øverst på topplisten. Jeg husker at mange av vennene mine synes det var rart/kleint at jeg satset på blogg som jobb. Jeg husker også at det var få i familien min som trodde at jeg skulle klare å leve av bloggen. Ikke fordi de hadde noe i mot at jeg blogget eller fordi de ikke hadde tro på meg som person, men de tok bare ikke bloggyrket seriøst. Noe jeg forstår og noe som ga meg enda mer motivasjon til å lykkes.

Jeg er veldig fornøyd med blogg.no som plattform. Nå har ikke jeg vært noe annet sted, så jeg kan selvfølgelig ikke uttale meg om andre plattformer. Men det er av god grunn at jeg har valgt å bli værende.

Jeg jobbet som frilansjournalist og makeupartist da jeg startet å blogge, men takket fort nei til oppdragene jeg fikk siden bloggingen gikk såpass bra. Det er lurt å ha en jobb som trygghet ved siden av bloggen før du vet om blogging er noe for deg og om du har det som skal til for å få mange faste lesere. 

Hun Andrea Santiago i The Voice er sååå flink! Er det kusinen til Ulrik?

– I know. Hun er helt rå! Det er datteren til kusinen til Ulrik.

Hvis du skulle hatt 5 kjente personer (døde/levende) rundt middagsbordet, hvem ville du valgt?

– Kardashian-søstrene! Kim, Kourtney, Khloe, Kylie og Kendall <3 <3 <3 <3 <3

Dette høres sikkert ufølsomt ut. Men har du vurdert å fokusere litt mindre på å prøve å bli gravid, rett og slett stresse mindre med det? Få deg en meningsfull deltidsjobb, gjøre noe for andre.. Helt ærlig virker du utrolig selvsentrert og fokusert kun på graviditet. Livet, og verden, har så uendelig mye mer å by på! Stress ned, flytt fokus. Kan hende vil prøvingen også gå lettere da.

– Jeg føler at jobben min er meningsfull slik den er i dag og får daglige tilbakemeldinger fra prøvende par som takker Ulrik og meg for at vi er åpne om prøverørsprosessen. Teller ikke det som å gjøre noe for andre? Denne bloggen handler som alle vet om meg, Ulrik og vårt liv sammen. Derfor skjønner jeg at du kan oppfatte meg som selvsentrert, siden du ikke kjenner meg fra noe annet sted enn gjennom bloggen. For det er skikkelig vanskelig å vise personlighet gjennom tekst og bilder. Likevel både tror og håper jeg at det er mange som ikke deler din oppfatning.

Hva med litt videreutdanning, eller kanskje snarere utdanning?

– Jeg kommer nok aldri til å sette meg på skolebenken igjen. Det er jo ingenting annet jeg ønsker å gjøre enn å skrive, og det er jeg mer enn nok kvalifisert til etter journalistutdanning på NKF og etter å ha levd kun av skrivingen i tre år.

 

Et spørsmål om å være sykemeldt som blogger. Hvordan fungerer det? Har du en fast lønn fra nettavisen + antall blogg innlegg eller antall klikk? Eller er det et litt mer bevis på hvorfor du ikke blogger?

– Jeg får ikke fast lønn fra Nettavisen, men jeg har et AS (Julianne Nygård AS) som betyr at jeg kan sykemelde meg og motta sykepenger som alle andre om jeg skulle trenge det.

I forhold til den nye appen du var på lansering for. Er du ikke redd for at stalkere nå kan vite hvor du er til en hver tid? Tenk om du blir utsatt for noe slik Kim Kardashian ble i Paris?

– Jeg har ikke appen på “public” hele tiden, men jeg hadde det i helgen for å teste den ut. Fremover skal jeg bruke tjenesten kun for familie og venner. P.s. Liker sammenligningen med Kim Kardashian forresten. Hehe!

Har du iPhone 7 eller 7plus?

– Begge, men jeg skal selge syvern.

Hvor er denne buksen og disse skoene fra?

– Buksen er fra Åpnet Hus her på Vinderen (jeg kjøpte den på salg). Støvlettene er fra Nelly.

! FELLESSVAR TIL DE 100 SPØRSMÅLENE JEG IKKE HAR GODKJENT OM DEN BERYKTEDE BYTUREN I TRONDHEIM !

– For det første vil jeg be dere det gjelder om ikke å ta alt så alvorlig hele tiden. Ulrik fikk med seg at mange reagerte på det såkalte “fifty shades” taket han tok på meg på Elle-festen og gjentok derfor dette på tull i helgen på en jente vi sammen ble kjent med som var med på spøken. For det andre så har ikke Ulrik oppført seg galt. Tvert i mot. Jeg er så glad for at jeg er gift med en mann som er sosial og morsom. Humor folkens, det er så viktig. For det tredje så har ingen snapper blitt slettet. Verken Ulrik eller jeg sletter videoer eller bilder som er lagt ut på sosiale medier dagen derpå. Vi lar alt stå til det forsvinner av seg selv, noe annet er bare feigt etter vår mening.

Til slutt vil jeg bare si at jeg er veldig glad i 90 prosent av leserne mine. Men de resterende 10 anbefaler jeg å skaffe en ny hobby. Altså en annen hobby enn forholdet til Ulrik og meg.

34 kommentarer
    1. Svaret om og sette inn to egg stusser jeg litt på. Dere går til en privat klinikk og betaler vesentlig mye mer enn hos offentlig. Hvorfor må ” du” spørre om de kan sette inn to egg? Dere er jo kunden og alle vet at det er større sjanse for og lykkes med to egg.
      Personlig får jeg dårlig inntrykk av denne klinikken. Stå på kravet og si de “skal” sette inn to egg ellers finner dere en annen klinikk. Da tenker jeg dem gjør som du sier for de tjener jo utrolig mye på dere.
      Lykke til videre.

    2. Folk tar jo helt av for ingenting med de snap’ene fra helgen! Har selv sett alt folk har skrevet på feks jodel, og det er ganske sykt hvor mange rare meninger de gjør seg opp bare basert på noen bilder/filmsnutter fra helgen deres. Jaja, hva kan man gjøre?
      Synes du svarer veldig godt, fortsett med den gode bloggingen:)

    3. Å, herregud. Kardashian søstrene du! Hva med folk som har gjort noe godt for verdenen vi bor i? Bidratt positivt i politikk, kultur, likestilling. Det finnes så utrolig mange interessante historiske personer. Frida Kahlo, Winston Churchill, Janis Joplin, Picasso og så mangle flere.

    4. Kjenner et par som har brukt Spiren, etter 3 mislykkede forsøk hvor hun spontanaborte hver gang fikk de endelig grått seg til å sette inn 2 egg samtidig. De venter nå en baby om 4 uker 🙂 Håper du også får muligheten til det og masse lykke til videre! Unner dere virkelig Lykke eller Severin.

    5. Dette med å sette inn to egg har blitt redusert på grunn av at dette er forbundet med store komplikasjoner. Det er ikke større sjanse for at egget skal feste seg og utvikle seg. Det er kun større sjanse for at det blir to. Et tvillingsvangerskap er også forbundet med svært mye komplikasjoner, aborter, misdannelser med mer. Dette er nok, blant fler, grunnen til at de kun setter inn ett egg, så langt det lar seg gjøre. Julianne er (ellers) frisk og ung, så klinikken gjør rett i å prøve så godt det lar seg gjøre å sette inn ett egg og håpe på gullegget.
      Beklager dårlig formulering, men synes folk skal sette seg inn i prøverørsprosjektet og det å sette inn flere egg før de blir så påståelig om at dette er rett å gjøre..

    6. Nei, det er ikke et faktum at det er mer individuelt tilpasset behandling privat. Vi fikk mer utredning enn dere har hatt før oppstart, derav mer ventetid, og fikk behandling tilpasset etter dette. Både første forsøk på førstemann og første forsøk på lillebror satt med en gang.. i det offentlige..

    7. eg tror eg må droppe å lese kommentarene fordi eg liker bloggen din,men kommentarene bare drar ned energien -skjønner knapt at DU gidd lese de.
      Hvem du vil invitere til middag, hvord DERE vil bo…50 shades lek eller titten på hjørnet eller whatever altså..
      Og det er DINE egg, DIN graviditet som du deler med oss på DINE premisser sammen med Ulrik………. folkens har dere ikkje hørt at har du ikkje noe hyggelig å si så HOLD kjeft, må da være måte på å blande seg i alt mulig……
      Å lese en blogg og kommentere betyr da ikkje at dere eier den eller har krav på alt mulig. Klart en blogger lever av klikk og leser,men du verden……
      Julianne og Ulrik…hatten av……seriøst
      vært

    8. Du er fantastisk Julianne! Det er en glede å lese bloggen din:) ikke bry deg om de negative kommentarene..synd at de må tråkke på andre folk for å føle seg bedre! Stå på, jeg heier på deg:)

    9. Hei. Bare en kommentar eller rettere sagt tanke. Dette litt ifht innlegget om politikk og hva du bør stemme, og sånn som det virker er du på høyresiden. Men om dette er helt tilfelle kan jeg selvsagt ikke si. Hva tenker du om at høyresiden vil i større grad privatisere. Man kan ikke få i pose og sekk, og det er da naturlig at det offentlige tilbudet vil bli svekket. Syns du det er “greit” at dere som er heldige å stå godt i det økonomisk skal få best mulig hjelp, mens din venninne som kanskje ikke har samme anledning må holde seg til det offentlige? Det er dessverre mange med normale lønninger som sliter med å bli gravide og som kanskje aldri vil oppleve babydrømmen fordi det er for dyrt med privat oppfølging og behandling. Fortjener ikke folk uansett jobb, bakgrunn etc å få best mulig hjelp? Å stemme på et parti på bakgrunn av saker som vei, skatt etc blir for meg så “tomt” fremfor å stemme på partier som vil gi hele befolkningen god helse og oppvekstvilkår, ikke bare de som kan betale for det. Dette er bare en tanke fra meg. Man stemmer jo gjerne for hjertesaker som står en nærmest, men noen ganger bør man kanskje se ting litt utenfor sin egen sfære når man skal gjøre noe så viktig som å stemme. MEN når det skal sies, så håper jeg at både dere og din venninne oppnår babydrømmen deres, uavhengig om hvor dere har fått hjelp. Tvi tvi:)

    10. Under hver spm runde så er handler de fleste/ veldig mange spm om prøverørsforsøk.
      Kan du ikke varierere hvilke spm du velger ut? Går i det samme hver gang

    11. Til deg som tror det bare er å kreve at to egg blir satt inn. Det er helt utrolig at folk som ikke har peiling på prøverør uttaler seg i det hele tatt. Google Liv Bente Romundstad og se hvilken faglig tyngde hun har på området, og spør deg selv: hvem tror du er best kvalifisert til å vurdere hva som er lurt å gjøre. Liv Bente er utrolig dyktig, det vet jeg av egen erfaring med prøverør på Spiren.

    12. Bilder tolket uten å vite konteksten de er tatt i, blir jo raskt negativt, når den som tolker dem bare vil tro det værste om folk. Blir spennede å følge med dere videre mot babydrømmen:-)

    13. Hei,
      tror faktisk aldri jeg har kommentert her tidligere, men har fulgt deg ganske jevnlig en god stund nå (fra ca rundt bryllupet 🙂 ). Ville bare si at jeg liker bloggen din, syns det er bra med åpenheten rundt barneønske og det meste annet. Du viser at alt ikke er rosenrødt hele tiden, som enkelte andre blogger gjør. Det liker jeg. Og det er som regel alltid hyggelig å komme inn her, flykte inn i “internettverden” når man trenger en liten pause fra den ekte verden. Hehe. Lykke til med utredning osv.

    14. Til A. Jeg leste rapporten fra helsetilsynet. For det første er klinikken bare 2 år gammel. Og da det ble gjort tilsynsrapport var luftkvaliteten ved egg håndtering for dårlig. Og de hadde ikke tilstrekkelig smitterapport om donor sed. Greit at dette var i 2015 men det er fortsatt litt dårlig syntes jeg.
      Heller en offentlig klinikk med maaange års erfaring enn en privat med så mange som opplever mislykkede forsøk. For ja det er mange som har mistet både 3 og 4 ganger derfra. Men hva vet vel jeg 😉

    15. Gått tre år på skole som handler om skriving? Da burde du vite at det blant annet skrives “cirka”, ikke sirka😣

    16. Jeg har gått igjennom prøverør og har aldri måtte vente. Jeg kommer inn med en gang. Men om det ikke er medisinsk grunnlag for prøverør så må man jo dessverre vente. Nå sitter jeg med en nydelig sønn.Ble gravid 3 av 4 ganger. Grunn til at de aller fleste ikke vil sette inn to egg er for at sjansen for tvillinger er større. Og er som regel mye komplikasjoner å gå gravid med tvillinger og under fødsel. Det fikk jeg beskjed om. Masse lykke til videre.

    17. Til deg over: Hvorfor ikke sjekke før man retter på andre? Man kan skrive både “sirka” og “cirka”. Flere burde bruke ordbok oftere!

    18. Ville bare si at når det gjelder å sette inn to egg så kan det (åpenbart) føre til tvilling-graviditet dersom begge eggene fester seg (eller trilling/firling, hvis man er 1 av 1 mill…). Alle graviditeter med mer enn én baby regnes som høyrisiko og er derfor noe legene unngår å gjøre med vilje. De er også strengere på dette i Norge, enn for eksempel USA hvor de gjerne setter inn mange egg samtidig. En tvilling-graviditet/høyrisiko-graviditet er forbundet med mange komplikasjoner for både mor og barn, og det er nok hvertfall én av grunnene til at Spiren foreløpig har sagt nei til dette. For alt jeg vet kan det også være flere medisinske grunner til å la være! Lykke til videre Julianne 🙂

    19. Jeg syns det er litt spesielt at du ut i fra ei venninnes erfaringer legger frem det som fakta.
      Jeg har fulgt bloggen din siden i fjor sommer, og var da nylig henvist til St. Olav for oppstart med ivf. Vi hadde vårt første forsøk i oktober, altså 4 måneder etter at de mottok henvisningen. Mens vi ventet gjennomførte vi den utredningen St. Olav mente vi manglet. (Noe var utredet i forkant av henvisningen) Fordi det ble gjort god utredning i ventetiden kunne vi starte opp med individuelt tilpasset(!) behandling umiddelbart etter første konsultasjon. I juli fødte jeg ei velskapt frøken, med andre ord satt det på første forsøk.
      Jeg vil si at mine 4 måneder med venting er å foretrekke, fremfor å drive med denne prosessen i så lang tid som dere har gjort nå og så begynne med videre utredning. For den summen dere har betalt er det helt horribelt at dere ikke fikk denne utredningen med en gang, og jeg fatter ikke at dere syns det er greit!? Det kan selvsagt være at dere hadde trengt like mange forsøk på en hvilken som helst annen klinikk.. men det kan også hende at med riktig utredning med en gang hadde gjort at behandlingen hadde vært mer tilpasset et evnt annet problem. Som andre har nevnt her før, lav amh i seg selv krever jo ikke ivf-behandling.
      Så dine “fakta” faller litt i gjennom.. Håper hvertfall utredningen dere får nå (som også hørtes dårlig ut hvis det kun er nye blodprøver) gir dere svar og at dere snart lykkes! Premien er definitivt verdt å vente på☺️

    20. Hei!
      Hva skal du selge iphone 7 for? Jeg kjøper den gjerne – har knust min :O Håper du har en fiin dag <3

    21. Til norsklærer.
      Dersom du virkelig jobber som norsklærer burde du, av alle, vite at “sirka” ikke er offentlig godkjent fornorsking av ord. Det vil med andre ord si at cirka er den korrekte skrivemåten. Forkortelsen av ordet cirka er også ca, ikke sa. 😉

    22. Sykepleiere er ikke bare “snille og gode” men også kunnskapsrike, dyktige og ikke minst utrolig viktige for helsevesenet. Det blir feil å si at legene er flinke og sykepleierene snille. Dette er egenskaper som skal gjenspeiles hos begge yrkesgrupper, noe annet blir for gammeldags å mene.

    23. Veldig enig med Sof. Jeg ser under utdanningen hvor mye kunnskap som kreves av sykepleiere. I motsetning til hva Julianne og sikkert mange andre tror så “sitter ikke bare sykepleieren og holder pasienten i hånda”, men langt mer enn det

    24. Driver å blogger litt men skulle gjerne begynt å tjene noen penger. Hvordan starter man og gjør det?

    25. Bra sagt, Sof 🙂
      Jeg er både sykepleier OG midt i prøverørsprosess, tenk det! 😉
      Vi er i behandling hos en offentlig klinikk, 4 måneders ventetid fra søknad til første samtale. Oppstart med medisiner to uker etter første samtale, gravid på første forsøk (dette er jo individuelt). Har møtt utelukkende dyktige og engasjerte sykepleiere og leger!
      Så Julianne. Jeg er ikke noe troll, og jeg har ingenting i mot deg. Men belager du deg på én venninnes erfaring når du uttaler deg om offentlig vs privat behandling? Det nytter heller ikke å basere meninger på ” jeg har hørt at”. Er det noe håndfast bevis på at privat er bedre enn offentlig? Prøverør er DYRT, selv når det er offentlig (medisiner til 18000kr blant annet), og du når ut til mange i samme situasjon som deg. Hva om disse velger en mye dyrere behandling i det private basert på dine utsagn? Ta gjerne med dette i ukens spørsmål, en interessant debatt 🙂 Og jeg sier ikke st JEG har rett nødvendigvis, jeg kaster ball 😉

    26. Eg lo høgt av snappane dykkar i helga. Herleg, uhøgtideleg og morosamt. Elles fantastisk stort av dykk å vere så opne om prøveprosessen. Eg er viss om at det er svært viktig og støttande for par i same krevjande situasjon. De er tøffe!

    27. Hei! Jeg ville bare si at jeg har en venninne som har vært gjennom sitt 12. prøverørsforsøk og hun ble nettopp gravid og venter en herlig liten jente i februar. Hun dro til Danmark for å få hjem der de siste tre forsøkene! Så ikke gi opp <3 det er alltid håp!

    28. Til: “Til norsklærer”
      Det er helt rett å skrive sirka. Det er mange ord i det norske språket hvor det er åpnet for valgfri skrivemåte. Uansett om man velger cirka eller sirka, forkortes det til ca.
      Og hvis vi skal være ekstra pirkete, så heter det å norvagisere et ord. Her er det ordet “fornorsking” som er nymotens. Akkurat som sirka.

    29. Hei
      Har dere sett om det er noe tomter på Konglungen i Asker? Der Er det fint!
      Ellers tror jeg det snart kommer et ganske nytt hus til salgs der

    30. Til deg der over som tviler på om jeg virkelig er norsklærer:-). Ser du fikk godt svar av en annen leser. Flott!
      Vi har mange flere valgmulighetene i norsk skrift enn mange er klar over. Nå lærte du noe nytt du også…

    31. Hei!
      Ble så glad når du svarte på spørsmålet mitt! Ville bare si takk for det hehe. Syns du svarer så bra på de negative kommentarene som triller inn også. Du er god! <3 Klemklem

    32. Hei!
      Takk for din ærlighet og flotte blogg. Vil støtte deg i ditt valg om privat klinikk. I Oslo er nemlig ventetiden på offentlig hjelp 12-14 måneder og det er alt for lenge for oss som bruker lang tid i prøveprosessen. Lurer på en ting Julianne; hvorfor akkurat Spiren i Trondheim? Har selv valgt en i Oslo og har nå hatt 10 forsøk uten hell… om ikke den sitter nå da 🤞… Masse lykke til videre, stå på👍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg