UKENS SPØRSMÅL

Hva synes vennene dine om Ulrik? Synes de at han for gammel og at du har blitt kjedeligere etter at dere ble sammen?

– Ulrik er kjempegodt likt av vennene mine. Det er ingen som har sagt at jeg har blitt kjedeligere etter at jeg traff han. Jeg vet at jeg har blitt roligere, men det er vel kanskje bare naturlig og bra når man går fra singellivet til et fast forhold?

Synes du det er vondt å høre om andre som blir gravide og får barn?

Overhodet ikke. Det å bli gravid og få barn er noe jeg unner alle par som ønsker det. Det er også veldig motiverende å høre om mirakler fra andre prøvende par. Det gir meg større tro og håp!

Hva er årsaken til at dere valgte en privat klinikk? Kan man ikke få denne hjelpen offentlig?

Det valget tok vi først og fremst for å spare tid ved å slippe de lange køene offentlig. I tillegg er det ingen tvil om at oppfølgingen er bedre privat enn offentlig, noe vi mener det er verdt å betale for.

Hvorfor tror du ikke på alternative metoder ved siden av prøverør?

Jeg har aldri sagt at jeg ikke tror på alternative metoder ved siden av prøverør, men jeg er ikke spesielt alternativ av meg og har ingen plan om å teste verken fotsone, akkupunktur eller andre slike ting i nærmeste fremtid med mindre jeg blir anbefalt det av legen min.

Jeg bare lurer på om du har gått på Prednisolon på disse forsøkene?

Nei, det har jeg ikke gått på.

Hvorfor prøver ikke Spiren å sette inn to egg? Eller er dette noe dere ikke ønsker?

Dersom det hadde vært opp til Ulrik og meg så hadde vi satt inn to egg hver gang, men det er ikke opp til oss og til nå har vi blitt anbefalt å sette inn ett egg av gangen for å fohindre komplikasjoner og fordi klinikken ikke mener det er grunn til noe annet.

Veien videre blir spennende. Kan dere ikke gjøre gentesting på eggene i Norge? Det hadde vel gitt dere svar på det meste..

– “Noen klinikker i utlandet gjør genetisk tester på blastocysten i forkant før den settes tilbake. Dette kalles PGS. Det kan tenkes i fremtiden at dette kommer til anvendelse også i Norge, men foreløpig er det ikke vitenskapelig tyngde bak dette som tilsier at dette er en metode vi kan anbefale per i dag”, skrev Liv Bente til meg i en mail forrige uke.

Kan du fortelle litt mer om de prøvene du skal ta og hva de sjekkes for?

– Det skal jeg fortelle mer om underveis. Foreløpig vet jeg ikke nok om det som skal skje fremover til at jeg kan skrive utfyllende om det.

Hva har dere å tape på å bytte klinikk og metode? Det er ingen mistillit mot Spiren om dere prøver noe annet. Dere har fått inn mange gode forslag på andre klinikker. Undersøk disse! Hør med de hvilke tanker de gjør seg rundt det at egget ikke blir sittende fast og gror. Og dette har skjedd to ganger? Jeg ville prøvd MANGE flere før jeg ville tenkt at jeg måtte utredes.

– Jeg tror ikke løsningen ligger hos en annen klinikk. Jeg tror det er kroppen min som ikke vil samarbeide av en eller annen grunn. Dersom vi hadde gått til en ny klinikk nå så ville de også ha gjort en utredning før vi satt i gang neste forsøk. Det er vanlig etter å ha mistet tre ganger. Dessuten er det MYE tyngre å kjøre på videre med nye forsøk som mislykkes gang etter gang enn å ta noen blodprøver og andre undersøkelser. Det er tydelig at du ikke er eller har vært en prøver selv når du sier at du ville ha prøvd mange klinikker. Jeg blir sliten bare av tanken.

Om det viser seg at prøverørsbehandlingene ikke bærer frem etter x antall forsøk, har dere da tenkt på surrogati som et alternativ?

– Vi har tenkt på alle alternativer som finnes. Men vi har ikke bestemt oss for noe ennå. Vi ønsker å fokusere på en ting av gangen og nå er fokuset på prøverørsprosessen.

Er feritilitetsproblemet ditt noe som er arvelig eller er det helt tilfeldig at det rammer deg?

AMH-verdien min er arvelig ja. Det ble vi fortalt da vi fikk vite de lave verdiene mine på Spiren i Trondheim.

Er eggene som ligger på frys befruktet?

– Ja.

Dyrker dere embryoet til blastocyst stadiet hver gang for å se at utviklingen er bra eller hvordan gjør klinikken det?

– Det stemmer.

Vet legene på Spiren grunnen til at det befruktede egget ikke vil feste seg ordentlig? Kan det hende at det er noe “galt” med livmoren din?

– Nei, det vet vi ikke og derfor skal jeg nå gjøre en videre utredning før neste forsøk for å forhåpentligvis blitt litt klokere på kroppen min.

Hvor fikk Ulrik kjøpt bakt potet i Stavanger? Følger han på Snapchat (@mrulriknygaard)

– På et gatekjøkken i gågata, sier han. Et gatekjøkken hvor de også selger kebab. Hehe!

Leser du meldinger på Instagram?

– Ja, men jeg svarer sjelden på meldinger der. På Snapchat derimot så svarer jeg alltid. Følg meg på –> pilotfrue

Har du lest bloggen “Med hjertet i hånden?” Det er et par som har gått gjennom en lang prøverørsprosess og mange mislykkede forsøk. Anbefaler deg å lese den.

– Nei, men jeg har blitt anbefalt bloggen flere ganger nå, så jeg skal sjekke den ut i kveld 🙂

Har du noen fobier?

– Jeg har fobi mot edderkopper og det meste av insekter. Da jeg var liten begynte jeg å hylgråte fordi jeg hadde en maur på foten. Stakkars mamma, hun trodde jo det hadde skjedd noe alvorlig galt. Hehe!

Har du blitt mobbet som barn/ungdom, hvordan kom du deg gjennom det isåfall?

– Heldigvis ikke. Derfor vil jeg ikke gi noen råd rundt det. Men kanskje det er noen av leserne mine som kan dele sine erfaringer?

Når dere krangler (som de fleste par gjør innimellom), hva krangler dere stort sett om da? Er det et tema som går igjen?

– Vi krangler egentlig sjeldent, og når vi først krangler så handler det stort sett bare om tullete ting som ikke betyr noe. Jeg skal likevel innrømme at vi har hatt flere tullete “krangler” nå i prøverørsprosessen enn før vi ble prøvere. Stemningen her hjemme påvirkes selvfølgelig av alle nedturene. Uenigheter og diskusjoner oppstår rett og slett litt oftere nå som ting er vanskelig, og det er nok på grunn av frustrasjon rundt alt det triste vi har vært gjennom.

Kan du lage et innlegg om ringene dine? De er såå vakre! forlovelsesringen og gifteringen. Hvilken type de er og diamantene i dem osv. Det kan kanskje være et fint fokus også nå, oppi alt annet?

– Nei, det blir veldig unaturlig og kleint å skrive et eget innlegg om ringene igjen nå så lenge etter forlovelsen og bryllupet. Men du kan lese om og se bilder av forlovelsesringen min her og gifteringene våre her <3 <3

Dersom Ulrik hadde jobbet 8-16 hver dag og dere dermed omgikk hverandre daglig, hadde du da i blant følt behov for å være alene i form av å foreksempel ta en helg bare du hos familie eller venninner? Og hadde du tenkt det var rart dersom Ulrik ville ta en helg hos familien i Måløy alene uten deg?

– Helt klart. Jeg trenger min alenetid og Ulrik trenger sin alenetid.

Ja, litt rart. Men det er bare fordi jeg ikke klarer å se for meg casen nå som vi har en hverdag med såpass mye tid fra hverandre.

Hva i alle dager er det som gjør at du tror at din psykiske helse er av interesse for andre? Kan ikke du sutre til en psykolog?

– Jeg vet at det er mange som har interesse for helsen min da jeg skriver såpass mye om den og har såpass mange faste lesere. Det betyr ikke at jeg tror at alle har interesse av den, men jeg regner med at de som ikke bryr seg om meg lar være å klikke seg inn på denne bloggen.

Tror du at du og Ulrik hadde vært sammen i dag dersom Ulrik hadde hatt et barn fra tidligere forhold? Altså hadde du vært like interessert i å starte noe sammen med Ulrik dersom han den kvelden dere møttes for første gang, hadde fortalt deg at han hadde et barn som bodde hos han annenhver uke?

– Jeg datet en mann før Ulrik som hadde en datter. Det var overhodet ingen hindring for meg eller grunnen til at det ikke ble meg og han.

Hvorfor skriver du “Vi blir i Oslo” når dere skal flytte til Asker? Som tidligere nevnt av mange når dere kjøpte båten, Asker er overhodet ikke i Oslo.

– Du tok tydeligvis poenget og jeg forklarte hva jeg mente med overskriften i teksten under. Hvorfor henger du deg opp i dette?

Har dere tenkt å selge rekkehuset før dere kjøper noe nytt?

Det spørs hvor lang prosessen blir. Vi snuser litt på å bygge hus om dagen, og om vi skal det så selger vi først. Men om vi bestemmer oss for å kjøpe et hus (ikke bare tomt) så selger vi nok ikke først.

Hva er grunnen til at du er så avhengig av din mor i en alder av snart 28? Altså, hvis du faktisk presterte å overtale Ulrik til å forlate en by han vil bo i, av den grunn at du må være nær din mor, så er det vel kanskje ikke et helt sunt tegn eller? Hvis du ikke klarer tanken på å ha barn uten umiddelbar hjelp fra din egen mor, så er du kanskje ikke helt klar enda? Jeg bare spør altså. Vil gjerne få vite hva det bunner i, for i din alder burde man vel strengt tatt klare seg med seg selv og sin mann?

Jeg ønsker å bo i samme by som mamma fordi jeg er familiekjær og fordi jeg vet hvor kjipt det er å vokse opp langt fra besteforeldrene sine. Heldigvis vet jeg også hvor koselig det er å ha besteforeldre nært i oppveksten, da jeg har opplevd begge deler i løpet av min barndom og det er nærhet til familie jeg ønsker at mine barn en gang skal få oppleve.

Nå er det 7 år siden mamma og jeg bodde i samme by så det handler vel ikke akkurat om noe avhengighet til henne, men om hva jeg synes er hyggelig. Jeg skal heller ikke legge skjul på at det hadde vært kjekt med litt ekstra hjelp i perioder hvor Ulrik jobber mye borte og jeg foreksempel er syk eller er har det travelt med et eller annet.

Hvis dere hadde flyttet til Fredrikstad, hadde du klart å kose deg når du visste at Ulrik egentlig ikke ville bo der?

Ulrik ville flytte til Fredrikstad da det var planen. Men nå som ting har endret seg er han glad for at vi ikke skal flytte dit.

Hvordan går det med separasjonsangsten til Ramp?

– Det går bedre nå, men jeg har ikke vært borte fra han mer enn to timer totalt når Stella ikke er hjemme. Baby steps..

Jeg har aldri forstått dette med bloggere og annonser egentlig. Du sier dette er dine faste hverddagsprodukter, men såvidt jeg kan se så er alle palettene helt nye og også lebestiften. Er det slikt at når det står at det er en annonse, skriver du dette i avtale med Lyko, for å tjene penger?  Det er foreksempel mange blogger som skriver om diverse vitamintilskudd for håret. Når en skriver om det er det ofte også slik at det annonseres om dette produktet på flere blogger på samme eller nesten samme tid. Når det da står at det er en annonse, kan det bety at det er et produkt de nettopp har fått tilsendt og kanskje brukt det i noen dager, men sier det er noe de bruker fast?

For det første så er ikke alle palettene mine fra gårsdagens annonse nye. Dersom du sjekker Snapchat storyen min som ligger ute så ser du at blant annet rouge palettet mitt er veldig godt brukt. For det andre så får vi bloggere tilsendt nye produkter før annonser om vi ønsker det for at bildene skal se freshe ut. Det tar seg liksom ikke så fint ut på bilder med slitte cover og halveis oppbrukte produkter. Jeg kan selvfølgelig ikke snakke for alle bloggere, men jeg har aldri skrevet om noe jeg ikke selv bruker (med mindre jeg har opplyst om at jeg skal teste ut et produkt) og vet at annonsørene ikke velger tilfeldige bloggere. De velger bloggere som liker produktene deres eller bloggere som ønsker å teste ut produkter for så å dele sin mening dersom den er positiv.

Grunnen til at flere bloggere ofte skriver om samme produkt på likt er fordi annonsørene har bestemt seg for å bruke utvalgte bloggere i en bestemt kampanje. En kampanje er som de fleste vet noe som foregår over kort tid og derfor skjer det flere misliker, nemlig at de blir utsatt for samme reklame flere ganger. Jeg ser ikke problemet da jeg vet at bloggerne i en kampanje ikke velges tilfeldig. Jeg har heller aldri opplevd å få tilsendt et nytt produkt senere enn en måned før jeg skal anmelde det på bloggen. Seriøse annonsører gir alltid bloggerne god tid til å gjøre seg egne erfaringer med nye produkter.

Til slutt vil jeg bare si at jeg har testet flere produkter jeg ikke har likt eller fått noe utbytte av, og de produktene har jeg selvfølgelig ikke anbefalt videre til dere her på bloggen.

Det var alt for denne gang.. Still gjerne spørsmål til neste uke allerede nå

43 kommentarer
    1. Haha. Herlighet. Jeg er en sånn leser som bare holder meg i bakgrunnen og aldri kommenterer; men jeg må bare få si noe! Jeg ELSKER at du svarer på alt! Her kommer det sure folk som prøver hardt å være dust, men du bare svarer, også bare NEEEXT. Det liker jeg så VANVITTIG godt med deg!

    2. Hva legger du i “..ingen tvil om at oppfølgingen er bedre privat enn offentlig”? Tekstmeldingene dere får? Fra min samboer og jeg ble henvist til St. Olav tok det 3 mnder fra de mottok henvisningen til vi hadde første konsultasjon, og 4 uker etter hadde vi første innsett. Menneskene og oppfølgingen der var fantastisk, og selvom all venting i en slik prosess er uutholdelig, så syns jeg ikke det var veldig lang ventetid. Altså.. hvordan vet du at oppfølgingen privat er så mye bedre enn offentlig?

    3. Man burde sikkert ikke hisse seg opp over kommentarfelt, men syns den kommentaren var rar.
      Jeg har akkurat fått barn selv og vi har heldigvis fått mye hjelp av familie. Det kommer jo selvfølgelig til å være deres barn og deres ansvar i hovedsak, men hjelp fra familie kommer så godt med❤️. Så forstår at dere vurderer hvor dere skal bo. Lykke til!

    4. Først så må jeg bare si at jeg elsker at du svarer på negative kommentarer på en saklig måte! For min del så styrker det tilliten til deg som blogger og gjør at jeg ønsker å fortsette å lese!
      Det palettet med øyenskygger så kjempefint ut, mn jeg ser ikke om fargetonene er varme eller kalde. Jeg kler beste kalde farger, men du kler jo alt. Er det en varm palett eller en kald?
      Krysser alt jeg har for rask utredning og graviditet ved neste forsøk!!

    5. Til 22:50- Vi har også hatt 4 uttak og 3 innsett på St.Olav. Det var kort ventetid og mange trivelige og gode mennesker der. Jeg tror jeg var innom over 30 ganger tilsammen. Ikke et vondt ord om St Olav, men etter en mislykka prøveperiode på 2 år så var det kjempegodt å komme på Spiren. De klarte å lage spiren vår på første forsøk, noe er nok tilfeldig, men vet at det offentlige ikke har samme mulighet til oppfølging. Begynte å blød på ferie og fikk svar på Mail en fredag kveld, fiksa en ultralyd bare for å roe ned en bekymra ivfmor. De på laben sykler ned og fryser ned egg om det beste tidspunktet er midt på natta. Det offentlige er bra, men de kan ikke gi samme oppfølging som en privat klinikk. Skulle bare mangle, det koster skjorta, men er verdt det når spiren endelig sitter etter 2 år med hormonhelvette.
      Julianne: Vi har en amh på ca 1 og redusert sperm kvalitet, hadde egentlig gitt opp, men har en 17 uker spire i magen og 4 på frys. Ikke gi opp, det ordner seg tilslutt. Lykke til med videre utredning!

    6. Jeg har full forståelse for at raske tilbakemeldinger o.l har mye å si, spesielt etter en slik runde du beskriver. Nå ble vi gravide på første forsøk på St. Olav, men vi hadde nok også vurdert noe annet dersom veien hadde blitt like lang som din. Men behandlingsmetoden offentlig og privat er omtrent helt lik, så spørsmålet blir jo da hva man betaler så utrolig mye penger for.. og som sagt, etter en lang vei hvor man vil prøve hva som helst, så forstår jeg det. Men når man ikke har vært i systemet, og går rett til det private, syns jeg grunnlaget for å si at det private “uten tvil” er bedre blir litt tynt👍🏻
      Forøvrig, gratulerer med spiren i magen! Helt enig med deg, ikke gi opp Julianne. Det går til slutt☺️ Som nevnt ble ivf-prosessen vår kort, men veien i forkant var lang. Det ble verdt det til slutt, vi fikk ei nydelig lita St. Olavs jente❤️

    7. Hei! Jeg ville bare tipse deg om noe som kanskje kan hjelpe deg med å bli gravid. Jeg så en dokumentar for en stund siden om juiceing og hvor fantastisk gode helsefordeler man får av dette. Om du er interessert heter dokumentaren “fat, sick and nearly dead” og finnes på netflix. Det er en oppfølger til den også. På slutten av oppfølgeren er det en dame som forteller at legene hennes sa det va umulig for henne å bli gravid, men så begynte hun å tilføre juice i kostholdet og ble gravid 🙂

    8. Vil bare si at jeg følger deg og heier på deg:) På en eller annen måte kommer dere i mål, så ikke gi opp. Jeg har ikke barn på grunn av lignende årsaker som deg, og klarte ikke å komme i mål med barn, av mange årsaker. Derfor håper jeg så inderlig at du og andre i din situasjon skal klare det. Varm klem til dere <3

    9. Juice er en sukkerbombe og det høres bare ulogisk ut at en dame ble gravid pga hun begynte med juiecing. Hvordan kan man vite hvorvidt det var juice som gjorde utslaget?
      Julianne har du målt D-vitaminnivået? Mange har for lavt D-vitamin og vitaminet er viktig for mange funksjoner i kroppen. Bare ett vennlig tips.
      Et annet spørsmål til runden: Bruker du supermat, i så tilfelle hvilken?

    10. 1. Har Ulrik vært tilstede hver gang når du har tatt en graviditetstest?
      2. Når begynte du å få symptomer på graviditet etter innsett?
      3. Kan du forklare hvordan prosessen er ved frys forsøk? Tenker da hvor lang prosessen er med hormoner m.m og frem til innsett.

    11. Du er bare rå!
      All den motgangen men likevel klarer du å reise deg opp igjen.
      Håper snart det blir deres tur <3

    12. Hvordan kan du si at oppfølging i det private uten tvil er bedre enn i det offentlige???? Kan ikke huske at du har prøvd det offentlige?!
      Hilsen fra en sykepleier i det offentlige som gjør alt for at pasientene skal føle seg ivaretatt!

    13. For et dumt spørsmål og dumt å skrive du som spør angående å bo i nærheten av moren. Det er da helt naturlig å ønske å bo nærme familien når man skal stifte familie , og det er ingenting som er bedre enn den hjelpen og støtten med å bo i nærheten av familien sin❤️ Overhode ikke noe rart med det og absolutt ikke noe usunt tegn. Jeg bodde langt bort fra min familie med mitt første barn, og hadde en mann som var mye borte i forbindelse med jobb – og jeg savnet virkelig familien min – den støtten og nærheten er uvurderlig og gull verd. Jeg anser meg selv som selvstendig selv om jeg ønsker å ha familien min i nærheten ❤️😊

    14. Usaklig å påstå at privat er bedre en offentlig uten å ha prøvd begge. Har vert igjennom 4 uttak, 3 offentlig og 1 privat, oppfølgingen på offentlig var minst like god som privat. Hører til St.olavs å har gått tilbake dit som privatkunde pga den varmen og gode behandlingen vi har fått. Hva mener du er bedre itilfelle?

    15. Først skriver du “Ulrik har aldri vært gira på å flytte fra Oslo og spesielt ikke til Fredrikstad, men han ble med på det etter noen runder med argumenter fra meg” og nå skriver du at han ville flytte?? Stakkars Ulrik:-(

    16. Skal dere bruke alle eggene som er befrultet? Altså, kan det hende dere får tre barn? 🙂 hva tenker du om å destrinuere et befruktet egg hvis dere feks bestemmer dere for og ikke bruke alle..? Elsker foresten bloggen din!! 😀 Klem

    17. Når jeg var liten, bodde vi langt i fra besteforeldrene våre og det merket mamma veldig på, hun ønsket at vi skulle ha et nært forhold til dem, reise til dem når vi måtte ønske, være hos dem ofte og ha et forhold til dem, ettersom at de andre besteforeldrene mine bor i Russland, så mamma tok valget om å flytte nærmere Oslo, for at vi skulle være nærmere familie, det handler ikke om avhengighet av foreldrene, men om at man ønsker at familien skal være samlet og nære. Jeg elsket å ha besteforeldrene mine i nærheten, og kunne være ofte hos dem, gjerne med venninner også, for sånn er familien vår, vi er åpne mot alle, og er ekstremt tette og nære, det hadde vi ikke vært om mamma valgte å ikke flytte den gangen, familie er minst like viktig som venner. Så det er vel derfor Julianne ønsker å ha sin mor i nærheten, det handler ikke om avhengighet, men det å nettopp ha et tett forhold til familie og da gjerne besteforeldre etterhvert. For meg har det vært sårt å være så langt unna farmor og farfar, så jeg er evig takknemlig for at jeg fikk ha mormor og morfar så nærme og så lenge, det å kunne stikke innom å spise lunsj fordi vi bodde såpass nærme var utrolig koselig. Besteforeldre er faktisk veldig viktige, og det er vel derfor Julianne ønsker å være nærmest mulig, selv om det er umulig for noen å forstå. Måtte bare få det ut, for den kommentaren provoserte meg sånn..

    18. Så mange dumme og frekke spørsmål. Skjønner ikke hva folk tenker, makan.
      Masse lykke til, heier på dere!

    19. Et tips. Dra utenlands og test embryoene før de settes inn. Norge er på dinosaurstadiet og har ikke lov til det. De kan lun vurdere morfologien (hvor pene de ser ut). Dessverre bruker kvinner dyrebar tid, medisiner etc og spontanaborterer fordi man ikke vet om embryoene er levedyktig. Dette er legene i norge klar over.

    20. Skjønner at dere har blitt anbefalt å sette inn ett egg hver gang, men er det absolutt ingen alternativ at dere kan sette inn to egg? hvordan komplikasjoner kan forekomme dersom dere setter inn to? setter veldig pris på disse spørsmålsrundene, masse lykke til videre 🙂

    21. Bedre oppfølging privat ? Vi hadde offentlig forsøk ved Haugesund fertilitetsavdeling og den satt på første forsøk. Nå er den lille spiren blitt til en liten vakker prinsesse som kom for 9 dager siden. Forstår ikke hvordan du kan si at privat et best lenge før du har prøvd offentlig. Vi hadde super oppfølging hele veien og var ikke så lang ventetid heller

    22. Har du som blogger lov til å si at et produkt er dårlig/ at du misliker det? Hvis en annonsør prøver å få ut et produkt som er dårlig kan du da si i fra gjennom blogget at folk ikke burde kjøpe det siden produkter faktisk er dårlig? Eller lar dere bare være å blogge om det helt, noe som fører til at annonsøren finner en blogger som vil gi en god kritik som egentlig er falsk

    23. Vil gi deg et veldig godt tips for å bli gravid og det er 100 % ufarlig også. Gå på apoteket kjøp slimløsende hostesaft. Grunnen til at du ikke blir gravid kan være seigt slim i mormunnen. Slimløsende hostesaft vil løse opp proppen slik at du blir lettere gravid. Helt ufarlig – og jeg kjenner flere som ble gravide etter dette. Lykke til.

    24. Kva er det viktigaste du har lært i denne prosessen som prøver?
      Kva gjer du i tunge perioder for å trøste deg sjølv?
      Lykke til videre, det kjem til å skje!

    25. Avhengig av mamma? Altså, jeg ser mamma minst én gang i uken, og tekster med henne hver dag.. Elsker mamma’n min <3

    26. Leste reportasjen i VG i dag, veldig fin!:) men igjen sto det at du er åpen om at det er lav amh som er grunnen til problemene… nei!! Lav amh gjør det ikke vanskelig å bli gravid og fører heller ikke til aborter. Hvorfor står du/dere fortsatt fast ved at det er kun det som er problemet!? Dere blir jo stående på stedet hvil dersom dere og klinikken fortsatt går ut i fra dette. Enda godt dere skal få mer og bedre utredning nå.

    27. Du er heldig som ikke ble mobbet i barne/ungdomsårene. Men for å være ærlig synes jeg enkelte kan være gangske ekkel med kommentarene sine her på bloggen.
      Jeg ble utsatt for den skjulte mobbingen, fikk ikke være med i “gjengen” og det var personer i klassen som ikke snakket til meg eller med meg. Er endel jeg ikke ønsker å fortelle da dette kan går direkte på personer,og andre ting gjør for vondt å fortelle Etterkant av ungdomskolen, klarte jeg ikke så godt videregående, og fikk alkoholproblemer. Har flyttet fra stedet for mange år siden, og har i dag jobb, er tørrlagt. Er skjelden tilbake på besøk til dette stedet, for det vekker for mange vonde minner. Dette er en kort erfaring fra en lesers erfaring med mobbing

    28. Hei,
      Tusen takk for fin artikkel. Tenker på og føler med dere. Det er ikke lett å forsøke å få barn. Det er jo så mange der ute som tror det er gjort på null komma nix.
      Jeg har vært i samme situasjon som dere, dog litt anderledes problemstilling. Endte med ivf-behandling i 3 år, 9 forsøk. Mange tårer og mye frustrasjon over hvor urettferdig verden oppleves.
      Her var Amh super sa de til meg, men man oppdaget etterhvert at eggkvaliteten var veldig dårlig. Til slutt fikk jeg vel beskjed om at det var under 10% sannsynlig å bli gravid vha ivf.
      Ingen klinikk kunne ikke hjelpe meg i denne situasjonen, men ble anbefalt hjelp i utlandet. Vår sønn kom til verden i sommer. Tenker mye tilbake på den vonde ivf-tiden, men priser meg lykkelig over hva jeg klarte å få ut av det.
      Kontakt meg gjerne om dere vil ha mer informasjon. Tenker på dere.

    29. Åh, som jeg heier på deg! Og jeg synes det er så fantastisk at du deler den harde veien her på bloggen din! Har selv venninne på din alders som gikk gjennom det samme. (Og det gikk bra til slutt).
      Personlig kjenner jeg meg såååå godt igjen i at du ønsker å bo nærme familien. Jeg bor i utlandet, men for min del er det utrolig viktig å flytte hjem til familien min når vi får barn. Jeg vil ikke at de skal vokse opp langt vekke fra tanter og onkler, og besteforeldre. Og jeg vil heller ikke være hun tanten som bor i utlandet som man møter til jul. Det handler ikke om avhengighet, men hva man verdsetter her i livet <3
      Lykke til videre!

    30. Legen kommer ikke til å anbefale akupunktur uansett, det hører ikke til i dems “verden”. Det er hvert fall verdt et forsøk. Moren min ble gravid ved hjelp av akupunktur etter mange forsøk og flere SA.

    31. Til kl 22.50, og dere andre som mener det er like god “service” og oppfølging offentlig som privat: fra jeg ble henvist til ivf hos Oslo Universitetssykehus tok det 6 mnd før jeg kom til 1.time. Da var jeg ferdig utredet privat i forkant. Fra jeg var der på første undersøkelse, tok det 6 mnd før det ble første prøverørsforsøk. Dette var i 2016. TVILER på at det er blitt noe kortere køer nå, da det er helt kaos der oppe. All behandling er nå flyttet til Rikshospitalet. Jeg har flere ganger opplevd at forsøk går i vasken fordi noe må skje iløpet av helgen. Jeg har vært på undersøkelser med ul av eggstokker osv med 4 personer tilstede i rommet, og hvor bare en var legen som presenterte seg. I tillegg var det en annen fyr som fløy inn og ut og snakket med legen som undersøkte meg, om FORRIGE pasient og medisinering av denne. Dosering på tablettkurer tar de stadig feil av, glemmer å endre på regimer, og svarer “ja, det kan du gjøre!” når jeg selv påpeker feil. Det er ingen individualisering av opplegget, og de følger en smørbrødliste på fremgangsmåter. Jeg har også hatt et forsøk privat, som selvfølgelig var av helt annet kaliber. Det skulle forsåvidt også bare mangle, da de er avhenging av fornøyde kunder. I motsetning til det offentlige.

    32. Hva mener du om embryoadopsjon? Om noen egg som har blitt befruktet feks skal destrueres fordi vedkommende ikke vil ha flere barn etter endt IVf?

    33. Heihei fine deg.
      Jeg la merke til at du svarte at du begynte å blogge når du var 24 år. Jeg har en stund tenkt på å begynne å blogge, men (og vet det er dumt), tør ikke helt å starte. Bl.a. fordi jeg er bekymret for hvordan folk rundt vil ta det. Jeg er 24 år og har inntrykk av at mange begynner i tenårene og dermed opparbeider seg følgere fra tidlig av. Samtidig vet jeg ikke hvilken plattform jeg vil gjøre det på, eller hvilket redigeringsprogram man bruker. Men uansett, syns du det var rart å begynne å blogge? Hvordan reagerte venner f.eks? Jobbet du ved siden av da? I så fall var det vanskelig å blogge ved siden av jobb? Forstår blogging er en jobb i seg selv 🙂 Ble litt langt dette, men håper det var forståelig, hehe! Og håper du vil svare, er helt i orden om ikke 🙂
      Stor klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg