HER ER GIFTERINGENE

Visste dere at det er bare i Norge og Tyskland som vi setter gifteringene og forlovelsesringene på høyre hånd? Jeg ble først gjort oppmerksom på dette da jeg skulle stramme inn forlovelsesringen min og måtte bestemme meg for hvilken finger den skulle passe. Hun som jobbet i gullsmeden fortalte meg at det for mange år siden var en tysker som satt forlovelsesringen på høyre side på sin kommende hustru og etter det er det bare blitt slik, men at resten av verden har den på venstre side fordi det er nærmest hjertet. Jeg ble derfor veldig usikker om jeg skulle være litt internasjonal og gå for venstre hånd, siden jeg synes det med hjerftesiden var veldig romantisk, eller om jeg skulle gå for det norske. Det er jo tross alt i Norge jeg bor og lever. I det hun spurte meg om hvilken hånd jeg drikker champagne med var jeg solgt. Hehe! Det er jo høyre. Jeg vil at ringene skal synes mest mulig når jeg er ute blant andre mennesker. For meg er det er litt av vitsen. Jeg vil se forlovet ut. Det er ingenting annet som gjør meg mer stolt enn å vise at jeg tilhører Ulrik.

Ettersom at min forlovelsesring har en såpass stor stein har jeg ikke brukt den på trening på grunn av slitasje og kommer heller ikke til å bruke den under hansker nå om vinteren, da det både blir klumsete også er jeg jo veldig redd for den. Dermed ønsket jeg meg nå en ring som jeg alltid kan ha på meg, uansett hva jeg gjør. Jeg vil jo se gift ut.

Ringen min er i hvitt gull med innfelt diamanter rundt halve ringen. Den er ganske smal, men i mine øyne er den helt perfekt og utrolig fin sammen med forlovelsesringen min. Det var viktig for meg at de to ringene skulle se bra ut sammen. Ringen til Ulrik derimot er som dere ser litt kraftigere. Den har en mer røff look med børstet hvitt gull. Han har diamanter innfelt på begge sidene, noe som gjør den helt unik. Litt jålete, men samtidig maskulin. Ulrik er så flott med ringen på! Jeg gleder meg til at han skal begynne å bruke den. Jeg ønsker at han også skal se opptatt ut, for det er han jo. Ulrik tilhører meg Vi har ikke bestemt oss for noe inngravering ennå, men jeg har lyst til å gjøre det. Datoen for bryllupet, “Din Ulrik” og “Din Julianne” er vel det vanligste? Har dere noen andre romantiske forslag?

Jeg kommer ikke til å svare dere på noen spørsmål rundt hva ringene koster osv. Det gjør bare hele greia totalt uromantisk, dessuten er det en privatsak. Vi har valgt å holde alle kostnader rundt bryllupet for oss selv. Håper dere respekterer det, da jeg deler såpass mye annet her på bloggen. 

 

Les også:

I`m engaged

Princess cut

 

50 kommentarer
    1. Vib og Z har kartkoordinatene, lengde- og breddegrad, for hvor de møtte hverandre første gang. Men det visste du kanskje?

    2. Jeg giftet meg i mai, og vi valgte å gå for “hans navn”(et hjerte) “mitt navn” i min ring og motsatt, “mitt navn”(et hjerte) “hans navn” i hans ring 🙂
      Lykke til med valget 🙂

    3. Årh, typisk. Men jeg så det som må være verdens kuleste inngravering i ringer, både i forlovelsesringene og gifteringene, det var så kult at jeg tenkte en dag skal det stå noe sånt i mine ringer. Men jeg husker ikke hvem det var, for jeg glemte å lagre linken, det eneste jeg vet er at det er en av de store Youtube stjernene, finner det sikkert igjen og da skal jeg huske å lagre både link og skrive ned hva det sto. For det var virkelig genialt og morsomt. Ler fortsatt.. 🙂

    4. Utrolig flotte ringer,Juliane! Vi har også hvitt gull, syntes personlig det er mye finere en vanlig gull, til tross for at de må pusses oftere pga merker/riper. Men hvitt gull er så flott! Vi graverte inn “Din … for evig + dato”.. Hurra for kjærligheten! <3

    5. Kjempefine ringer! Jeg liker ikke gull i det hele tatt- jeg er så bleik at det ser rett og slett bare stygt ut, så her går smykker i hvitt gull, eller også sølv 🙂 Skal jeg noen gang gifte meg (noe jeg tviler på- ha ha) så er det hvitt gull som gjelder 🙂
      Jeg veit mange pleier å flytte forlovelsesringen over på venstre hånd når gifteringen kommer på, slik at det kun er gifteringen som får opperksomhet på den fingeren. Men, gifteringen din er jo ganske så tynn og hvis den passer godt sammen med forlovelsesringen, så er det helt sikkert fint å ha de på samme 🙂
      Ellers er det jo kun fantasien som setter grenser for hva man kan gravere inn- og at det ikke er uendelig mye plass, så klart 🙂

    6. Vår minste sønn elsker Toy Story, og løp alltid rundt og lekte Buzz Lightyear. Da ropte han “til evigheten og forbi” i lange perioder, og det står nå inni våre gifteringer:-)
      Elsker det:-)

    7. Elin Slåen: Ja, det er nok mange som pleier å flytte den, men for meg var det viktig at forlovelsesringen og gifteringen skulle passe sammen 🙂

      Sp var det den fantasien da.. Hehe! Jeg har heldigvis fått mange gode forslag her i kommentarfeltet!

      Håper du får en fin søndag, Elin! Vi snakkes 🙂

    8. “Ohana”. Ohana means family, and family means nobody gets left behind and forgotten <3 Fra Disneyfilmen Lilo&stitch 🙂

    9. Så fine! Vi har også hvitt gull, synes det både er trendy og tidløst! Super fint med diamantene!
      I vår står det “lenger enn forevig” – både klissette og sant 😉

    10. Vår er ikke romantisk men helt “oss”, og den får mange til å le. De som kjenner oss syns den passer oss perfekt. I hans står det “Hun ville” og dato, i min står det “han måtte” og dato 😉

    11. Jeg jobber i gullsmedforretning, og det kom et par innom som skulle kjøpre gifteringer med gravering. I hennes skulle det stå: “Game on”, i hans: “Game over”…
      Haha da måtte jeg le!

    12. Mannen er Liverpool-fan og mitt forslag var dermed at vi hadde Youll never walk alone og bryllupsdato inni ringene. Jeg er ikke så opptatt av Liverpool men syns det passet så godt, og mannen hadde hvertfall ikke noe imot det ;P

    13. Har sett noen gravere lydbølge av hverandres “ja” i ringene, syns det er veldig søtt:) Funker kanskje bedre for engelsktalende som sier “I do” da.

    14. Jeg har sett 3 fine alternativer
      1. Navn “hjerte” navn
      2. Lydbølger av hverandres “ja” (prøv på lydopptak på mobilen, hihi)
      3. Fingeravtrykk av hverandres finger (usikker på hvilken)
      Håper dere finner noe koselig, lykke til 🙂
      Helene

    15. Helene: Tusen takk for gode forslag, Helene 🙂

      Sliten litt med å skjønne hvordan man får plass til fingeravtrykk bare, men de to andre forslagene likte jeg 🙂

      Ha en fin uke!

    16. I våre gifteringer står det “Best før 12.07.03”
      Vi har gravert det i ettertid da, for litt humor i hverdagen må en jo ha 😉
      Lykke til med bryllupsforberedelsene.

    17. I våre ringer står det “min + navn”
      Så i min står det “Min Ole” Pluss dato.
      Ble mer personlig følte vi en “din”
      Men ringene var nydelige! 🙂

    18. Kom på noen andre:
      Ei venninne har: “Til Dovre faller”
      En annen: “Du og jeg+navn på den andre” (fra Emil: Du och jag Alfred)
      En tidligere kjæreste foreslo: “Vi klarer det nok”
      (- men det gjorde vi altså ikke). 🙂

    19. Vi har følgende inngravering i gifteringene våre: A deal is a deal… Og datoen vi giftet oss!
      Det var jeg som fant på det da han ikke hadde noen store innvendinger. Og jeg tenkte at siden vi da skal inngå en avtale om evig troskap og alt som følger med er det greit å bli påminnet det innimellom !
      Lykke til med valget,jeg gleder meg til å lese mer om bryllups forbredelsene deres ! hurra for kjærligheten

    20. Hei, Julianne – kom over dette innlegget nå etter svarene dine i ukens spørsmål – hva endte dere opp med å inngravere i ringene deres?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg