MIN SISTE GRAVIDOPPDATERING

Hei, dere. Jeg er nå i uke 35 (34+0), og har bestemt meg for at dette blir min siste gravidoppdatering i dette svangerskapet. Det er veldig rart og stort at fødsel nærmer seg. Jeg synes helt ærlig at tiden har gått ekstremt fort. Sannynligvis vil de siste ukene gå skikkelig sakte, for sånn er det vel for de fleste gravide i slutten av rugingen? Men det skal jeg takle fint. Nå er det jo tross alt så varmt og hyggelig ute at det er enkelt å kose seg med ventingen og ikke minst lettere å kle seg komfortabelt. Jeg kommer selvfølgelig til å holde dere oppdatert resten av denne utrolige reisen, men det blir mer spontant i mine vanlige hverdagsinnlegg..

 

Termindato: 24. juni. Bare 6 uker igjen!

Babyen: Barnet er nå ca. 44 cm langt fra hodet til føttene og veier ca. 2,38 kilo i starten av uken og ca. 2,56 kilo i slutten av uken. Sentralnervesystemet og fordøyelsessystemet er nesten helt ferdigutviklet. Barnet fortsetter å legge på seg, og det fyller nå ut nesten hele livmoren.

Liv i magen: Severin er kjempeaktiv flere ganger om dagen. Han bestemmer på en måte hvordan jeg skal sitte og ligge ved at han gjør enkelte stillinger ubehagelige for meg. Jeg blir like facinert hver gang han vrir og vender på seg, og klarer ikke annet enn å stirre ned på magen min til han blir rolig igjen.

Forandringer på kroppen: Bortsett fra at jeg selvfølgelig har lagt på meg, fått gigantiske pupper som ikke lenger ligner på sånn de var før graviditeten og endel vann i kroppen, så er det ingen andre forandringer jeg ser i speilet. Strekkmerkene har faktisk ikke kommet ennå, men det er mulig de er like rundt hjørnet..

Humøret mitt: Jeg er kun i godt humør og føler at jeg har alle grunner til bare å smile om dagen. Tenk så heldig jeg er og tenk så mye som har forandret seg siden jeg skrev dette blogginnlegget for nøyaktig ett år siden i dag.

Formen min: Jeg har ingen andre plager enn vann i kroppen, men føler meg naturligvis tung og mer sliten enn tidligere i svangerskapet.

Søvn: Søvnen kunne nok vært bedre. Jeg våkner ofte, og i natt måtte jeg tisse hele fire ganger. I tillegg føler jeg at jeg har gått fra å være et B-menneske til å bli et A-menneske om morgenen, noe som i utgangspunktet bare er superpraktisk med tanke på den nye sjefen som snart kommer. Det er bare så merkelig at jeg ikke klarer å sove lenge lenger. Jeg lar meg derfor “ta igjen” litt tapt søvn midt på dagen.

Cravings: Frukt med vaniljesaus. Helst Zero, men jeg skeier ut med originalen denne helgen. Frukten jeg spiser mye av er lysegrønne pærer, Pink Lady epler og jordbær.

Innkjøp: Uken etter 17. mai skal mamma (mormor til Severin) og jeg på shopping for å kjøpe inn de siste tingene Ulrik og jeg trenger og har lyst på til Severin. På listen står blant annet babygym, vippestol, bæresele, stellebord og spisestol. Jeg gleder meg! 

Tanker om fødsel: Jeg grugleder meg til den setter i gang. Planen var å delta på fødekurs, men siden ingen av de oppsatte datoene passet med Ulrik sin jobb så dropper vi det. Med mindre vi kaster oss på et privatkurs. Kom gjerne med anbefalinger til private fødekurs (ikke onlinekurs) på mail [email protected] 🙂

Pappa Ulrik: Ulrik snakker til Severin gjennom magen min nesten hver kveld. Jeg merker at det som skal skje begynner å bli mer virkelig for ham. Likevel blir han fortsatt overrasket hver gang han ser meg naken på grunn av magen min. Hehe!

Vektøkning: Jeg har sluttet å skrive konkret om den fordi jeg ikke ønsker at vi gravide skal sammenligne oss med hverandre i forhold til vektøkning i svangerskapet. Det er så mange faktorer som spiller inn her og derfor kommer det ingenting klokt ut av dette tallet. Men det jeg kan si er at det er over 20 kilo siden Ulrik og jeg møtte hverandre for første gang. Vektøkningen min startet allerede da vi begynte prøveprosessen, noe som er helt naturlig og overhodet ingen krise for meg personlig. Jeg vet at jeg skal klare å komme tilbake til den formen jeg er mest komfortabel med og synes hver eneste kilo er verdt vårt lille prins <3

Neste kontroll: 23. mai hos jordmoren min her i Asker. Jeg kommer med en oppdatering på bloggen etter timen.

Det jeg gleder meg mest til nå: Ikke for å stresse jentene mine, men det jeg gleder meg mest til før fødsel nå er babyshower. Hehe!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg