UKENS SPØRSMÅL OG SVAR

Hvordan har du og Ulrik det om dagen?

– Vi har det bra nå og er begge veldig motiverte til alt som skal skje fremover. Med alt som skal skje fremover så mener jeg både i forhold til prøverørsprosessen videre, tomtejakt, husprosessen og andre små og større prosjekter vi driver med sammen. 

Hvor gammel er du og hvor gammel er Ulrik?

– Jeg er 27 og Ulrik er 37.

Hva tenker du om tv2 hjelper deg avsløringen rundt Freska rengjøring, som du har anbefalt her på bloggen?

– Jeg tenker at det er leit at en enkelt ansatt skal ødelegge ryktet til en hel bedrift. Både Ulrik og jeg er kjempefornøyde med den vaskejobben som gjøres hos oss og kjenner ikke igjen noe av det negative i reportasjen til tv2.

Har du og Ulrik diskutert kommunal vs. privat barnehage, og offentlig vs. privat skole for fremtidige barn?

– Nei. Alt avhenger vel av bosted? Vi velger helt sikkert den barnehagen og den skolen som ligger nærmest, med mindre det er en grunn til å velge annerledes.

Jeg vet at du har svart før at dere ikke har landet på hva dere gjør dersom det viser seg at dere ikke kan få biologiske barn. Alternativene jeg har sett bli nevnt er adopsjon og surrogati. Har dere også fosterhjem på listen over alternativer dere vil vurdere?

– Nei, det har vi ikke. Jeg tror ikke rollen som forsterforeldre hadde vært noe for Ulrik og meg. Jeg ser virkelig opp til andre forsterforeldre for den jobben de gjør og jeg vet hva det å være fosterforeldre går ut på, da jeg er oppvokst med situasjonen nært i familie. Problemet mitt er at jeg hadde vært alt for redd for å måtte “gi tilbake” barnet til de biologiske foreldrene igjen dersom situasjonen endret seg, noe som kan skje.

Om Ulrik ikke hadde vært pilot, hva kunne du sett han som?

– Jeg klarer ikke å se for meg Ulrik i et annet yrke og det gjør han ikke selv heller. Han er flink til mye da, skikkelig handy, sosial, utadvendt og utrolig teknisk. Så det er ikke kvalitetene hans det står på.

Går dere i kirken?

– Veldig sjelden. Sist Ulrik og jeg var i kirken var på julaften i fjor og neste gang blir forhåpentligvis julaften i år, hvis vi får det til.

Vil du oppdra barna dine kristent? Eventuelt i hvilken grad?

– Jeg ønsker å døpe barna mine i kirken og tror jeg kommer til å oppfordre til kristielig konfirmasjon når den tid kommer. Men jeg skal ikke “presse” kristendommen på barna mine. De får velge selv hva de vil tro på.

Kan vi få se noen bilder av deg som barn?

– Klart det! Du finner noen bilder av meg som barn her.

Hvor mye penger bruker du på deg selv i måneden?

– Jeg tar ut 60 000 kroner (sirka 40 000 kroner etter skatt) i lønn hver måned og disse bruker jeg på regninger, mat, meg selv og Ulrik.

Kan du lage et “time for time” innlegg en dag?

– Kanskje det. Jeg synes egentlig slike innlegg er skikkelig kjedelige, men om det er flere som ønsker seg det så skal jeg vurdere det. Er det flere som ønsker det?

Jeg ser dere leker med hundene på kunstgressbane? Har selv barn som spiller fotball og der står det forbud mot lufting av hund på baneanlegget. Er det ikke bedre å leke i en park?

– Vi går ikke tur med Stella og Ramp på kunstgress, hvis det er det du mener? Men det hender at jeg lar de løpe litt på idrettsbanen her hvor vi bor etter at vi har gått tur (altså ETTER at de har gjort fra seg) dersom det ikke er barn som leker eller spiller der. Det står faktisk ikke noe skilt om at hund er forbudt på denne banen.

Hvilken telefon har du? Er du fornøyd med den du har?

– Jeg har iphone 7 pluss og er utrolig fornøyd med den. Jeg trodde først at den ville bli for stor, men nå er jeg helt frelst.

Hva pleier du å trene?

– Jeg er glad i å løpe intervaller på tredemølle, gå power walks ute med hundene og trene styrke for meg selv i studio.

Hvor mange egg/embryo har dere igjen på frys?

– Vi har tre egg igjen på frys som ligger og venter på oss i Trondheim. Alle tre er blastocyster <3 <3 <3

Vet du hvor mye forsøkene deres har kostet?

– Ja, det vet jeg. Men det er ikke et tall jeg ønsker å skrive noe sted da jeg synes det blir feil for det barnet som forhåpentligvis kommer. Når det er sagt så er ikke kostnadene rundt assistert befruktning hemmelige for noen. Du finner prislister på alt på internett.

Tar du noen vitaminer i prøverørsprosessen? Noen anbefalinger?

– Ja, jeg tar Vitamineral (med folsyre) og Omega 3.

Du sier selv at du klarer å glede deg når andre rundt deg blir gravid; hvordan tenker du for å klare det?

– Noe av det vakreste jeg ser er gravide kvinner. Babymager fascinerer meg! Det føles selvfølgelig urettferdig at andre lykkes og ikke jeg. Men jeg føler likevel ikke på sjalusien som noe negativt, mer som en beundring. Jeg heier på alle kvinner som ønsker å bli gravide og synes det er spesielt motiverende når jeg hører om andre prøvere som lykkes.

Du sa at du ble glad da mensen kom. Blir du ikke egentlig trist når mensen kommer? For det betyr jo at dere ikka kan få barn på egenhånd. Eller har du mistet troen på at dere skal klare dette på egenhånd?

– Jeg har ikke gitt opp noe som helst. Men jeg føler dessverre det er lite sannsynlig at Ulrik og jeg skal bli gravide helt på egenhånd og derfor er fokuset på prøverørsprosessen, ikke eggløsning og sex på riktig tidspunkt. Så nei, jeg ble ikke lei meg av at mensen kom nå som jeg venter på å komme i gang med neste forsøk.

Kunne du og Maria laget en video hvordan hun/du krøller håret ditt?

– Jeg skal høre med henne! Er det flere styling- eller sminkevideoer du ønsker deg?

Hvorfor er du så skeptisk til å få en annen mening fra en annen lege? Jeg vet med meg selv at jeg ville vært desperat etter et svar. Og når så “mange” forsøk har vært mislykket. Er det ikke greit å få inn noen nye øyne i tillegg?

– Jeg er da ikke skeptisk til andre leger? Jeg har gått til flere forskjellige gynekologer her i Oslo mens jeg har vært tilknyttet Spiren.

Jeg syns det virker som om du har et veldig sunt forhold til legen din, du stoler på Liv Bente og gjør som hun anbefaler. Eller er inntrykket mitt feil? Jeg er også pasienten til Liv Bente, men jeg er nok den litt mer plagsomme pasienten, som googler og kommer med forslag til div. medisiner selv. Hender det at du også gjør det?

– Det stemmer at jeg stoler på Liv Bente. Jeg lar henne derfor ta alle beslutninger i denne prosessen og føler meg trygg på at hun tar de beste valgene for meg og vår situasjon. Hvorfor skulle jeg ikke det? Og hvorfor skulle ikke du det? Det er jo hun som er eksperten. Ikke jeg og ikke du. Google er seriøst vår verste fiende i prøveperioden. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å la “Dr. Google” ligge. Leste du dette innlegget som jeg skrev om Google i 2015?

Hva synes du om samboerkontrakt, og er det noe du og Ulrik hadde før ekteskap? Hvem tenker du slikt er nødvendig for? Er det for utrygge/skrantende forhold, eller er det noe fornuftig som tjener alle forhold?

– Jeg synes at det er veldig lurt og egentlig helt nødvendig med en samboerkontrakt. Ulrik og jeg hadde det ikke før vi giftet oss, men det var bare fordi alt gikk så fort med oss i forhold til forlovelse og bryllup. Jeg anbefaler alle å inngå en samboerkontrakt uansett hvor bra man har det i forholdet. Triste ting som vi ikke har kontroll over kan skje.

Hva er grunnen til at du mister?

– Det er det vi prøver å finne ut av nå. Foreløpig har vi ingen forklaring på at jeg har mistet tre ganger.

Den LV kofferten Ulrik fikk i gave av deg, hva koster den?

– Den kostet 20400 kroner da jeg kjøpte den før jul i fjor. Men alt i Louis Vuitton går jo opp i pris en til to ganger i året, så jeg vet ikke nøyaktig hva den koster nå.

Har du tips til noen som ønsker å starte blogg – som en karriere? Jeg vet hva jeg vil skrive om, men ikke hvordan jeg skal komme i gang.

– Du må bare hoppe i det. Skriv, ta bilder og publiser! Ikke tenk så mye. Du har jo allerede en ide om hva du skal skrive om. Det holder lenge det 🙂

Følger du med på Bloggerne på tv2 Bliss, og hva tenker du om bloggerne som er med og sesongen så langt?

-Ja, det gjør jeg. Jeg synes bloggerne som er med i sesong 7 er underholdene på hver sin måte og liker miksen av innhold/personligheter.

Kunne du vært med på Bloggerne eller et annet realityprogram for bloggere, og hvorfor/hvorfor ikke?

– Bare hvis jeg hadde fått med meg Ulrik på det. Hehe! Sånn er det jo med bloggingen også. Jeg kunne ikke ha blogget så personlig som jeg ofte gjør og delt så mye om livet mitt om ikke Ulrik var komfortabel med det.

Hvor kjøper du merkeveskene dine, og hvilke råd vil du gi til en førstegangskjøper? Jeg har lenge hatt lyst til å investere i ei LV og har midlene til det, men føler jeg “kan så lite” om de ulike typene i jungelen av merkevesker.

– Merkeveskene jeg har er fra Louis Vuitton og Chanel. Veskene fra Louis Vuitton er kjøpt her i Oslo og vesken fra Chanel ble kjøpt i London for noen år siden. Mitt råd er: Har du lyst og råd? Da har du lov. Hehe! Jeg anbefaler deg å dra til LV i Oslo KUN for å se og “prøve” ulike modeller. Spør om hjelp, forklar hvilke behov du har for vesken og vær åpen om budsjettet ditt. Dra hjem, tenk og dra tilbake til butikken når du har bestemt deg.

Så utrolig fresh denne vesken var! Hvor får man kjøpt den?

– Takk for det. Jeg er veldig glad i denne vesken selv. Den er fra Louis Vuitton.

Hvor har du kjøpt bilbelte og vesken Ramp sitter i?

– På Ebay her!

Tenker du aldri over at extensionet ditt har sittet på hodet til jenter/kvinner som er ufattelig mye mindre privilegerte enn deg? Og i tillegg så bare kutter du det av etter en bitteliten måned fordi du føler du må oppdatere deg igjen?

– Jeg tenker lite over det siden jeg vet at extensionet jeg bestiller gjennom Luxushair er produsert på en forsvarlig og etisk måte. Jeg stoler på at håret er fra kvinner som frivillig klipper av seg håret og selger det, slik som det står på hjemmesiden deres. Der presiserer de nemlig at håret ikke er tempelhår og ikke kommer fra jenter som ufrivillig klipper av seg håret eller ikke mottar betaling for det.

Hva mener du med at dette tilbudet er fra deg til oss? Husk at du bare er en videreformidler som tar betalt for å skrive det du får beskjed om. Det er ikke du som gir oss en dritt.

– Når jeg spør sponsorene mine om jeg kan få gi rabatter til leserne mine gjennom bloggen slik som jeg gjorde i går, så føler jeg at tilbudet er fra meg til dere. Dersom tilbudet som deles allerede eksisterer er jeg som blogger mer som en videreformidler, ja.

Still gjerne spørsmål til neste uke allerede nå!

39 kommentarer
    1. Har spørt flere ganger men får ikke svar, så prøver igjen.
      For lenge siden før dere begynte å prøve skrev du et innlegg om ting du var redd for. Da sa du blant annet at du var veldig redd for å ikke kunne få barn. Var det tilfeldig at du var redd for det eller har du hatt mistanke om at du ikke kan bli gravid (på egenhånd hvertfall) lenge?

    2. Jeg var overbevist om at du måtte ha takket nei til Bloggerne allerede. Det er jo helt merkelig hvis de ikke allerede har forsøkt å få deg med, da du faktisk har noe interessant og annerledes å komme med. Prøverørstiden hadde jo vært utrolig interessant å kunne følge i en serie. Mye mer interessant en mange av de bloggerne som er med.

    3. Jeg ser ikke på bloggerne fordi jeg synes det er kjedelige folk der (bortsett fra Marna og Ørjan) men hadde du og Ulrik vært med, så skulle jeg absolutt sett på det. Det hadde vært så kult!!

    4. Hei! Jeg har et spørsmål!
      Jeg vet du har lav amh, og derfor da ønsker å forte dere med prøverør mens du enda har egg igjen. Men. Hvorfor betyr lav amh nødvendigvis at dere ikke skal kunne klare det på egenhånd? Har det nødvendigvis noe sammenheng? Kan det bety at du ikke har eggløsning hver måned, fordi du ikke får ferdigutviklede folikkler hver måned? Jeg ønsker deg masse lykke til, du er veldig sterk!! 🙂

    5. Vet du hvor gammel moren din var da hun kom i overgangsalderen? Hva er grunnen til at du har lav amh?
      Jeg er 30 år og har en AMH på 3. Det er innenfor normalen, men i det nedre sjiktet. Har jeg grunn til bekymring?
      Håper dere blir med i bloggerne neste gang , hadde vært spennende 😊

    6. Hvorfor svarte du ikke på spørsmålet mitt om bilsetet til hundene? Jeg synes du kan svare meg her i kommentarfeltet, siden du utelot spørsmålet fra spalten, hvis ikke tolker jeg det som at du ikke tør forsvare den fraværende sikkerheten setene har.
      Slik som setene er festet, så er de kun festet i nakkestøtten på bilen, og hunden er videre festet i selve ryggen på bagen. Hvordan kan du mene at dette er forsvarlig å kjøre rundt med, ettersom buret ved en bråbrems eller en kollisjon vil løfte seg opp fra bilsetet, og svinge som en huske med hunden oppi? Synes du det er forsvarlig?
      Jeg håper det er en eller annen mekanisme på dette setet som ikke jeg har sett, og da vil jeg gjerne høre om den. For slik det ser ut på bildene du har publisert, så er ikke denne innretningen trygg i det hele tatt! Det må du jo selv kunne tenke deg fram til bare ut fra det faktum at bilens sikkerhetsbelte er HELT uinvolvert!?

    7. Har dere fortsatt ikke fått svar på nåværende amh-verdi? Beklager hvis det er jeg som ikke har fått det med meg. Og har de målt fsh-verdi?
      Og har du ingen kommentar til alle tilbakemeldingene du fikk ang. utredning av endometriose? Ser du indirekte svarer at å google er din verste fiende.. det må hvertfall føles sånn når det du får opp bekrefter at utredningen dere får ikke er tilfredstillende…?
      Krysser fingrene for neste forsøk!:)

    8. Når er neste innsett?😊 Og hvis innsett dagen havner på en helg, blir forsøket avbrutt da? Er nemlig sånn i det offentlige, men usikker når det er privat.

    9. Hva tenker du om eggdonasjon hvis dere ikke lykkes med prøverørsforsøkene? Har selv vært i samme båt, men lykkes plutselig helt på egenhånd etter 3 ivf forsøk og 4 eggdonasjons forsøk. Jeg heier på dere og dere må aldri miste håpet!

    10. Hei, Jeg har et spørsmål som egetlig både er til deg og frisøren din Maria.
      Jeg vurderer å skaffe meg hair extensions fra luxushair, men har mellomlangt hår og ekstremt tykt hår, Vil det bli fint med hair extensions eller vil man se veldig tydelig forskjell?
      og hvordan er det å lage “fancy” fletter med hair extensions? Er det vanskelig?

    11. Har du noen gang tenkt på at det kan være “så enkelt” som at du og Ulrik rett og slett ikke er kompatible når det kommer til å få baby? Det trenger ikke å være noe galt med dere, men genetisk passer dere kanskje rett og slett ikke sammen. Det finnes mange eksempler på par som har prøvd på baby i flere år, og aldri fått det til verken med eller uten prøverør. Noen kan bli gravide, men mister fort. Så har de byttet partnere, og blitt gravide og fått barn veldig enkelt. Jeg begynte å tenke på det nå, da jeg kom på at du har jo vært gravid før. At det kan rett og slett være “så enkelt”.

    12. Hanna: Er dette noe det faktisk finner forskning på? Aldri hørt om, og for meg hørtes det ganske dust ut.

    13. Hei! Forslag/spørsmål; kanskje du kan samle alle innlegg om prøverørsprosessen under en fane i arkivet? For oss med felles skjebne er det interessant å lese om, men vanskelig å bla seg tilbake gjennom flere måneder osv. 🙂

    14. Jeg har også flere ganger hørt folk si dette, og kjenner også par hvor de har prøvd å få barn lenge uten og lykkes, for så at de blir raskt gravide med ny partner. Da jeg og samboer slet lenge med å bli gravide var jeg også innom tanken.. “tenk om det ikke er meningen at vi skal få barn sammen..” Jeg har allikevel til gode å finne noe forskning som sier noe om dette, og etter at vi selv måtte gjennom assistert befruktning for å få barn har jeg aldri hørt en lege i det hele tatt nevne dette som mulig årsak.. det til tross for at det tilsynelatende ikke er noe galt med noen av oss. Med hjelp ble vi gravide☺️
      Så jeg tror at det blir altfor enkelt å tenke at noe slikt er grunnen.. og det er en vond tanke å tenke, og ikke noe man behøver å si til noen som sliter mener nå jeg.

    15. Jeg har bare lyst til å gi deg litt skryt. Du virker som en søt, fornuftig og smart jente. Bloggen din er et forfriskende pust blant alle clickbaits og tomme innlegg. Og du svarer tålmodig på alle dumme spørsmål og all meningsløs kritikk. Fortsett sånn, og ønsker deg all mulig hell og lykke i jakten på gullegget.

    16. Hei!
      Jeg har egentlig tre spørsmål;
      – Har dere sjekket ut leangbukta eller Hvalstrand for tomter? (Mtp båtplass osv). Kanskje litt dyrt der, men veldig fint. Eller Vollen? Litt lenger unna, men idyllisk. Jeg er vokst opp der 🙂
      -Med prøvingen osv: har Ulrik venner han kan snakke med om det hele, sånn bortsett fra med deg da selvfølgelig. Da tenker jeg på at det kanskje er annerledes for menn og dele følelser osv rundt sånne ting, og om han har noen som kan høre på han blant det samme kjønn.
      -Også med prøvingen: jeg mener å ha hørt (hehe- så mange som ‘hører, og leser ting’, Menmen), at det er helt vanlig at det kan ta et år med naturlig babylaging før det slår til. Hvis det er sant, får det deg til å føle deg litt bedre? At det dere går igjennom tross alt er ‘normalt’, og at det rett og slett kan ta litt tid før dere får babyen deres? Har så troen på st dere får et barn snart!

    17. Hei
      Jeg liker at du har et åpent kommentarfelt på bloggen og håper du fortsetter med det. Hva tenker du om at enkelte bloggere har valgt å stenge sine kommentarfelt? Her tenker jeg ikke på personer men spør om din mening sånn generelt sett☺

    18. Sunn og bra, kanskje veldig å ta i. Men jeg synes j ser glad ut, og det kan jo være følgene av trening 🙂

    19. Hei. Kan du si noe om hvorfor det å ha lav AMH betyr at det er vanskelig å bli gravid for deg som er i tyveårene? Slik jeg har forstått det er jo kun eggreserven som måles med AMH, mens selve kvaliteten på eggene måles mer med FSH. Kvinner sent i trettiårene og i førtiårene har som oftest både få egg igjen og dårlig kvalitet på dem, og da skjønner jeg jo at det blir vanskelig å bli gravid. Men du har jo AMH innenfor normalen, bare lav, og har ikke hørt noe om dårlig FSH. Hvorfor har dette da innvirkning på din evne til å få barn? Jeg synes det er vanskelig å få helt grep på.

    20. Enig med Cecilie over her.. tror dette har skapt en del unødvendig stress for dere, og syns det er trist at du føler at dere ikke vil klare dette på egenhånd. Med mindre fsh-verdien også tilsier at det vil bli vanskelig. Lav amh i seg selv gjør det jo ikke nødvendigvis mer vanskelig å bli gravid. Prøv i mellom forsøkene! Trenger ikke “gå inn for det”, men kos dere og nyt hverandre i den riktige perioden. Det er ikke umulig, og plutselig sitter spiren☺️🤞🏻 Ei venninne av meg har blitt gravid på den naturlige måten med amh på 3, så som sagt.. absolutt ikke nødvendigvis en hindrkng😉

    21. Hvorfor døpe barnet i kirken når du sier at du vil at barnet skal få velge hva det vil tro på? Bare lurer …
      Dette er noe de bør få velge selv når de er store nok til å forstå hva dette innebærer!

    22. Ida.. det er din mening, men det er nå ganske vanlig å døpe barna når de er små. Så ingen grunn til å skrive som om din mening er det eneste rette!

    23. Hei. Hvordan kommer du deg gjenom tiden fra når du har mistet til nytt forsøk? Har akkurat mistet, og tiden frem til nytt ivf forsøk føles helt uendelig lang! 🙁

    24. Hvorfor ser du aldri rett frem når du smiler/poserer på bilder? Smiler eller snakker du med mennesker med hodet på snei også?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg