SVAR PÅ SPØRSMÅLSRUNDEN: DEL 2

Hei, dere! Her kommer del 2 med svar fra spørsmålsrunden. Det blir en del 3 også ser jeg, men så er vi i mål for denne gang. Tusen takk for alle som bidro med spørsmål og ønsker. Det er veldig hyggelig for meg at dere engasjerer dere og viser interesse når jeg setter i gang slike ting. Etter at Ulrik og jeg tok “juleferie” fra prøvingen var jeg nemlig usikker på hva jeg skulle fokusere på videre, om dere ville at jeg skulle fortelle mer om babydrømmen, prøverør og tankene rundt dette eller om jeg skulle la det ligge litt og kun skrive om alt annet. Ut ifra alle kommentarene deres så er det fortsatt stor interesse rundt prøvingen og det synes jeg er veldig bra. Men det er også mange som har gitt meg ideer til helt andre ting å skrive om og det er også bra. Jeg trenger litt input fra dere i blant og spesielt nå på slutten av året..

1.Har dere satt et maksimum for hvor mye dere ønsker å prøve?

– Nei, det har vi ikke. Men vi har blitt enige om at vi ALDRI skal gi opp drømmen om egne barn sammen. Uansett hvor vanskelig eller lang den veien kan bli.

2. Jeg er like gammel som deg, og jeg kjenner meg veldig igjen i drømmen om familie og barn. Selv om det ikke er noe medisinsk som påviser at jeg skulle ha vansker med å bli gravid, så har det alltid vært en frykt – som sikkert flere kan kjenne seg igjen i. Jeg har aldri vært gravid før, men jeg og kjæresten min snakker om å begynne og prøve til våren. Spørsmålet mitt til deg er om du anbefaler oss å teste fertilitet med en gang, for å være sikker? Eventuelt når ville du anbefalt det?

– Så spennende! Jeg ønsker ikke å skremme deg eller noen andre med å anbefale en fertilitetsutredning så tidlig, men jeg ser ikke poenget med å la være dersom du allerede har begynt å engste deg, noe det virker som om du har. Det er ikke vondt eller spesielt kostbart å ta en slik undersøkelse. De fleste klinikker har til og med pakkepriser dersom par vil sjekke seg sammen. Skulle det vise seg at dere har et “problem” så er det bare en fordel å vite om det tidlig. Dersom det ikke er noe i veien med verken deg eller han så kan dere senke skuldrene og slippe å bekymre dere videre. Bekymringer og stress er ikke bra for verken prøvinge eller helsen generelt. Kort oppsummert: Jeg ser ingen minuser ved å sjekke fertiliteten sin tidlig. Masse lykke til!

3. Hva vil dere gjøre om ingen av eggene på frys gir “napp”? Hvordan går man videre etter en slik prosess? Blir det nytt uttak av nye egg?

– Nå fokuserer vi først og fremst på de eggene som ligger på frys. De har vi nemlig stor tro på. Men om ingen av de eggene fester seg så blir det nytt uttak. Neste innsett er som sagt i slutten av januar.

Hva gjør dere om dere virkelig ikke klarer å få barn?

– Da kommer vi til å vurdere andre muligheter, som adopsjon.

Tenker dere å bruke surrogati?

– Vi har ikke snakket om det som et alternativ. Kun adopsjon. Men vi har ikke snakket så mye om alternativ i det hele tatt. Det er fortsatt mye som er nytt og ukjent for oss i prøverørsprosessen som vi er i nå. Derfor har vi nok med det foreløpig.

– Hva er grunnen til at du har få egg? (Hvis jeg ikke har misforstått. Du skrev at du var på linje med kvinner i overgangsalderen) er det genetisk/sykdom eller bare helt tilfeldig?

– Det er som oftest genetisk, har jeg hørt. Men vi kan ikke vite om det er tilfellet helt sikkert hos meg, da verken jeg eller legen min har noen informasjon om hvordan det så ut hos meg for foreksempel 6 år siden, den gang jeg tok abort (jeg er 26 i dag). Vi vet bare noe om hvordan det ser ut akkurat nå og tre måneder tilbake, da jeg tok en fertilitetsutreding. Vi kan også anta at kurven går nedover siden det er normalt når man blir eldre og frykte at den går raskt, ettersom at mitt nivå var bekymringsverdig lavt i forhold til min uge alder. Det blir også vanskelig for meg å sammenligne meg med min mamma. Hun fikk nemlig meg og storesøsteren min i veldig ung alder.

4. Hva slags foreldrestil tror du dere kommer til å få? Hva synes du feks om ferber og “gråtekurer”?

Det har jeg ikke peiling på, men jeg skal gjøre alt jeg kan for å bli en god forelder og det vet jeg at Ulrik skal også. Er det en ting som er sikkert så er det at det barnet som forhåpentligvis kommer er ønsket og at vi gleder oss skikkelig til å innta mamma- og papparollen.

Jeg har aldri hørt om verken begrepet “ferber” eller “gråtekurer”, men etter et lite google-søk så skjønner jeg jo hva det handler om. Likevel føler jeg det blir galt av meg å uttale meg om dette helt uten erfaring.

På den helt andre siden av skalaen, hva synes du om “attatchment parenting”?

Jeg kommer tilbake til alt dette den gang det blir relevant, forhåpentligvis i løpet av 2017 eller 2018.

5. Hvordan ser du for deg permisjonstiden med baby?

Jeg ser for meg at det blir koselig og hektisk. Planen er å permittere meg kun 50 prosent, slik at jeg kan fortsette å blogge og ta dere med i min nye hverdag.

6. Hvilken leppestift brukte du i bryllupet ditt (den som du bruker i headeren din)?

– Den var fra Nars, men jeg husker ikke fargen dessverre. Det var frisøren min (Maria fra Head frisør) som valgte den og sminket meg.

7. Hvordan ser en typisk mandag ut for deg?

– Jeg står opp mellom 8 og 9. Det spørs helt hva jeg skal og om jeg har noen møter eller avtaler. Som oftest spiser jeg frokost mens jeg besvarer mailer og eventuelt kommentarer, før jeg enten kler meg til trening eller hopper i dusjen og fikser meg til det jeg skal den dagen. Det spiller forsåvidt ingen rolle for meg om det er mandag eller lørdag. Jeg styrer dagene mine selv og legger de opp akkurat slik jeg ønsker, så lenge jeg får gjort det jeg skal. Plikter har jeg, som alle andre. Jeg er bare noe mer fri enn mange i forhold til når og hvor pliktene skal gjennomføres, spesielt siden jeg ikke har barn og Ulrik er mye borte.

8. Hva er din beste egenskap?

– Det må være at jeg er veldig positiv 🙂

10.  Hva står på ønskelisten din i år (materielle ting)?

– Jeg ønsker meg mange ting til jul i år. Ulrik har fått en laaang liste av meg, og der stod blant annet en Louis Vuitton mappe/cover til macen min, ullundertøy fra Therese Johaug (det orange) og selskinnstøvletter. Selskinnstøvletter står faktisk på juleønskelisten for andre år på rad. Det tyder vel bare på at jeg lager litt vel lange lister? Hehe! Jeg liker å bli overrasket. Derfor er det viktig med mange ønsker, ellers vet jeg jo hva jeg får.. Under ser dere bildet av årets juletreet her i stuen. Vi skal ikke feire julaften hjemme, men jeg synes alltid det er koselig å oppbevare pakkene under treet inntil selve dagen.

11. Hvor mye tjener du på bloggen?

– Jeg tjener såpass mye på bloggen at jeg kan leve godt av den alene og det er jeg veldig fornøyd med. I løpet av det siste året har inntekten min gått ganske mye opp. Nå jobber jeg egentlig bare for at den skal holde seg stabil fremover. Drømmen er å leve av å skrive og dele resten av livet.

12. Hva er en sak du virkelig brenner for?

Det jeg virkelig brenner for er å skape mer åpenhet blant par i prøveperioden og par som sliter med å bli gravide. Jeg håper Ulrik og jeg kan bidra til at dette tabuet fjernes.

13. Hva foretrekker du/dere; sex på morgenen, spontant midt på dagen, eller natta, som i en god avslutning på dagen. Og hvorfor?

Hehe! Litt av et spørsmål, men ok. Morgenen eller spontant midt på dagen, fordi det er da jeg og vi er mest uthvilt og har lyst.

14. Hvis du kunne valgt å ha superkrefter for 1 dag, hvilken type ville du valgt?

– Magiske hender som gjorde alle menneskene jeg tok på friske. Den dagen skulle jeg tilbragt på Kreftavdelingen på et sykehus. Kreft må være det minst meningsfulle som kan skje et menneske.

15. Kan du ta bilder inne i huset der dere bor? Vil gjerne se hvordan dere har det 😀 (Kanskje en housetour video?)

Ja, det kan jeg. Men ikke før vi blir ferdige med “oppussingen” på nyåret en gang. Jeg ser for meg å lage en “housetour video” i januar/februar. Du får minne meg på det om den ikke kommer.

16. Hvor stor er diamanten på forlovelsesringen din?

Den er 1 karat. Jeg har skrevet et eget innlegg om ringen tidligere her.

17. Hvor ofte har dere sex i uken?

– Det varierer, men vi har mer sex nå som vi ikke “må” enn da vi “måtte” faktisk. Jeg er glad for at vi er ferdige med de forbanna eggløsningstestene. For noe slit. Hehe!

18. Hvilken plass i verden kunne du tenke deg å dra til (enten du ikke har vært der før eller har vært der før), og hvorfor?

Mange steder i USA, fordi jeg ALDRI har vært der og det gjør meg litt stressa. Jeg elsker jo å reise. Hong Kong er også et sted jeg virkelig har lyst til å besøke en gang. Ellers er jeg glad i Asia og håper at Ulrik og jeg kan ta oss en tur til Vietnam i løpet av 2017. Vi har ikke vært der heller, men vi vurderte det som reisemål for bryllupsreisen vår som ble til Thailand.

19. Har du noen tips til å få en bedre selvtillit?

– Ja, det har jeg. Mine 3 beste tips er å være aktiv i hverdagen, ta flere utfordringer gjennom livet og smile mer hver dag. Jeg har skrevet mer om disse tipsene her.

20. Hva liker du best med julen?

Det beste med julen er å være sammen med familie. Helt klart.. Nummer to må være maten og alt det gode vi koser oss med år etter år. Nam!

Hvor ofte har dere sex i uken?

– Det er helt umulig å svare på. Noen ganger få eller ingen og andre ganger mange. Vi har våre gode og dårlige perioder. Nå er vi inne i en god periode. 

21. Føler du deg noen gang ensom?

Nei, med så mye familie og venner rundt meg er det umulig å føle seg ensom. Jeg er heldig og jeg vet å sette pris på alle sammen.

22. Topp 3 mest sexy yrker på menn?

– Pilot (selvfølgelig), eiendomsmegler og.. pilot, sa jeg det to ganger? Hehe! Neida. Det er mange sexy yrker og det som er mest sexy med menn som jobber generelt er når de jobber hardt og jeg kan se at de virkelig liker eller brenner for det de driver med. DET er sexy.

23. Kunne du ha blitt tiltrukket av damer?

Nei.

23. Skal lykke og/eller severin gå på Steinerskolen?

Jeg vet at jeg snakker og skriver mye om babydrømmen vår, men sååå langt har vi ikke kommet i verken tankegangen eller planleggingen. Det får være grenser.

24. Hvordan var oppveksten din? Har du søsken? Hvordan forhold har du til dine foreldre?

Den var trygg og fin. Jeg har mange gode minner fra barndommen. Ja, jeg har en storesøster i Oslo, to småsøken i Halden og to eldre søsken (bror og søster) i Vikersund. Men det er bare storesøsteren min, Benedicte i Oslo som jeg vokste opp sammen med. Hun er 5 år eldre enn meg og vi er kjempegode venninner i dag.

25. Hva du har studert og hva du ville jobbet med hvis du ikke blogget?

– Jeg har studert journalistikk. Dersom jeg ikke blogget ville jeg jobbet i et magasin eller med PR, kanskje. Drømmen var å jobbe i TV da jeg tok utdanningen min. Men nå drømmer jeg om noe annet som jeg faktisk også drømte om da jeg var liten. Denne drømmen har jeg konkrete planer om å realisere i løpet av 2017, men jeg kan ikke si noe mer om dette nå. Jeg kommer tilbake når alt er mer sikkert.

26. Jeg vil høre mere om sykdommen du har. Porfyri. Har en annen type enn den du har. Men vil vite litt mere om den du har. Og om du har tenkt å være med på de møtene porfyriforeningen har. Eller om du har vært med på et sånn møte?

Jeg blir heldigvis ikke plaget av hudsykdommen min i dag. Derfor er det ikke aktuelt for meg å delta på disse møtene/samlingene. Men jeg synes det er flott at de arrangeres for alle de som har behovet av fellesskapet og mer informasjonen enn den vi alle får i posten.

Det eneste jeg gjør er å måle jernnivået mitt 1 gang i året. Sist gang var nivåene mine så fine at jeg ikke trengte å ta noe mer hensyn, men den gangen jeg oppdaget sykdomen var ting annerledes. Da var jeg skikkelig plaget av blemmer og skjør hud, som jeg behandlet med sterke tabletter og ved å tappe blod.

27. Har du noengang vært psykisk syk?

– Nei, men jeg har gått til psykolog en periode i livet fordi jeg var veldig langt nede etter å ha tilbragt flere år i et spesielt miljø. Og nei, jeg ønsker ikke å utdype det noe mer. Jeg har heldigvis lagt alt bak meg og blitt utrolig sterk av alle de dårlige erfaringene jeg gjorde meg.

28. Vet du om noe spesifikt en bør spise for å øke sjansene for graviditet?

Nei, det vet jeg ikke. Jeg er ingen ekspert på noe av det jeg skriver om her på bloggen. Det eneste jeg gjør er å dele mine tanker, meninger og erfaringer. Ingen av delene er noen fasit.

Minsker snus og røyk sjansen for graviditet noe veldig eller bare litt?

Jeg tror ikke at verken snus, røyk eller alkohol er spesielt bra for fertiliteten. Men jeg vet ikke om det har en stor betydning eller ikke.

29. Hvordan blir det med søsken til det første barnet deres? Jeg har hørt det er “rabatt” på innsetting nr 2, stemmer dette?

– Nå fokuserer vi først og fremst på å få ETT barn. Selv om jeg tildigere har nevnt at jeg drømmer om flere barn, så blir den tanken litt fjern akkurat nå som forsøket vårt ble mislykket.

Jeg har aldri hørt om “rabatt på søsken” og tror dessverre ikke det er noe klinikkene tilbyr.

30. Hvor mye er det kroppen din tåler av forsøk?

Jeg hører at det er par som har hatt veldig mange forsøk og par som har gitt seg etter få forsøk. I det private er det jo ikke noen grense for antall forsøk, så vidt jeg vet? Det er nok verre med psyken enn med kroppen, tror jeg. Vi får håpe at det ikke tar så lang tid at vi blir psykisk utslitte. Men da kan man vel bare ta en slags pause? Jeg vet lite om hva som skjer i fremtiden. Vi må bare ta en dag og et forsøk av gangen.

Hva tenker dere om siste del med svar fra spørsmålsrunden.. Videoblogg eller tekst og bilder? God jul forresten ♡

17 kommentarer
    1. Prøv å se på videoer av hvordan selene blir drept,så forhåpentligvis revurderer du det ønsket!

    2. Jeg har tenkt så masse på dere de siste månedene! Jeg ønsker deg og Ulrik er fantastik god jul, og et enda bedre og innholdsrikt (;-)) 2017! Klemmer sendes til østlandet til dere!

    3. Veldig bra svar, elsker at du er så åpen, ærlig og svarer på alt. De fleste bloggerne lager et glansbilde av seg selv og de svarer kun kjedelige, vanlige spørsmål. Mens du er rett fram med alt virker det som. Dere er nydelige, du og ulrik. Veldig vakker er du også! Takk for at du altid er positiv, er inspirerende. Stå på og go jul til dere<3

    4. Hei!
      Lurte på hvor ofte Ulrik får feire jul hjemme, og hvor ofte han må jobbe i juletiden. Får han velge det selv eller må piloter regne med å jobbe noen juledager?

    5. Til dei som er negative til selskinnsstøvlettar;
      Med fare for å starte ein diskusjon som ikkje var meininga her…
      Eg forstår det kan sjå fælt ut når de vert dreve selfangst, men dei har retningslinjer å forholde seg til dei, på lik linje med anna jakt. Dei har med ein uavhengig inspektør/veterinær på alle turar.
      Dersom det ikkje hadde blitt dreve fangst på sel, ville bestanden blitt altfor stor, og det hadde gått utover mellom anna fiskebestanden. Selfangst er eit av få områder der så godt som heile dyret vert nytta når det blir slakta. Spekk, skinn og kjøt. Derfor er ikkje selskinnsprodukt like meiningslaust som pelsdyr, til dømes 🙂
      Anbefalar elles ein tur innom Ishavsmuseet Aarvak, Norges største polare museum. Mykje imponerande historie der, og ein får eit innblikk i både selfangst og polare ekspedisjonar! http://www.ishavsmuseet.no
      Og eit tips, Julianne: Dei sel selskinnsstøvkettar på Ishavsmuseet! 🙂

    6. Tror du skal lese deg opp på det med permisjon med blogg. Sjekk villapaprika feks, ikke så lett å “bare ta” 50% som du tror

    7. Min stesøster ble gravid på 4 elr 5 prøverør forsøk,
      Nr to var også prøverør.
      Nr 3 derimot ble hun gravid med like etter hun
      fikk nr 2, uten hjelp, så de to yngste er født i samme år.
      🙂
      Beundrer dere <3 god jul

    8. Synes det er så kjekt å lese bloggen din. Du er så ærlig, åpen og ydmyk! Fortsett med det 🙂 Ønsker dere all lykke videre <3

    9. He he tror dere Julianne bryr seg om deler som blir torturert? Hun frontet stolt at hun sku bruke pels i bryllupet sitt. Folk som driter i forsvarsløse skapningers ve og vel får nok ikke ønskene sine oppfylt… Karma kalles det …

    10. Hei
      Er veldig spennende å følge deg på veien mot ivf-barn, har selv akkurat begynt på det samme og skal ha første egguttak i slutten av januar. Du har en veldig informativ blogg som gjør denne prosessen litt lettere å forstå, takk for det ❤

    11. Det er så fælt å være prøver… Min svigerinne som har vært i familien i et år annonserte kommende barn på julaften. Det gjorde så vondt i magen å se hvor glade de kommende besteforeldrene og oldeforeldrene ble, og vita at vi ikke enda har fått til å få en baby i magen… Og samtidig måtte smile falskeste smilet jeg klarte få frem… Håper spiren snart sitter for oss begge!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg