10 tips til treningsmotivasjon

“Det er lenge igjen til sommeren”, tenker du og lever videre på de dagene du var flink til å trene i starten av januar. Folkens, vi er snart i februar. “Jeg skal snart komme i gang igjen”, mumler du. Kom i gang i dag!

Vi er inne i en periode av året hvor det som frister mest er sofaen med pledd, stearinlys og helst noe godt å spise på. Det er helt forståelig, men vi er nødt til å bevege oss litt også. Ja, selv om det er drittvær ute. Det er kanskje vondt å komme i gang, men den dårlige samvittigheten du får av å utsette treningen er faktisk verre. 

Her er 10 tips som motiverer meg til trening. Håper de kan motivere dere også 😀 

1. Planlegg treningen din: Sett av 10 minutter søndag kveld eller mandag morgen og lag en plan for den kommende uken med hvilke dager du skal trene. Det er opp til deg hvor detaljert denne planen skal være. Men ikke la den ta for mye tid, da blir dette også en slitsom greie.

2. Tren rett før eller rett etter jobb/skole: Da får du mindre tid til å tenke over hvor lite lyst du har til å trene og hvor mye annet som frister mer. Tid kan være ødeleggende. 

3. Skaff deg en “treningsdate”: Det er enklere å bryte en avtale med deg selv enn det er å bryte en avtale med noen andre. Treningsdaten kan være kjæresten din, en god venn eller venninne. Dere trenger nødvendigvis ikke trene sammen hver gang, men minimum en gang i uken. Det er også en fordel om dere er på ca samme nivå når det gjelder motivasjon. Da får begge mer nytte av samarbeidet. 

4. Sett deg mål: Et gammelt triks i boka, men det fungerer. Det er en grunn til at vi trener. Tenk litt over hvorfor du trener og hva du ønsker å oppnå videre. De fleste trener av denne grunnen. 

5. Invester i nytt treningstøy: Farger, farger og atter farger <3 Det er ingen tvil om at farger har en motivasjonskraft i oss mennesker. Kle deg i noe som motiverer deg! Du kan lese mer om hvordan du velger riktig treningstøy her. Saken ble laget for et år siden, men jeg mener det samme i dag. Visse ting endrer seg ikke og dette er en av de. 

6. Lag en bra spilleliste: Sett sammen en treningsliste på iphonen din (eller hva du har) med sanger som får deg til å tenke på helgen, ferier eller andre morsomme ting.

7. Unn deg premier: Alle elsker premier! Premien settes enda større pris på når du har gjort deg fortjent til den. Skriv ned det du ønsker deg akkurat nå, enten det er en stor sjokolade eller det er en ny veske. You name it! Det motiverer meg i hvert fall 🙂

8. Se på bilder av forbildet ditt: Alle har vi noen vi “ser opp til” eller bare synes er utrolig pene, har fin kropp osv. Google her or him! Da skal du se at jeg får fart på meg..

9. Bruk sosiale medier: Sjekk inn, ta bilder, tag hverandre, legg ut poster og skryt av deg selv. Det hjelper for meg og mange andre.

10. Se deg i speilet og SMIL: Det høres kanskje teit ut, men prøv det. Jo mer vi smiler, jo bedre humør får vi og motivasjonen til trening kommer ofte med godt humør. 

 Ønsker dere en sporty uke!

18 kommentarer
    1. Jeg liker å se bra ut året rundt, samme om det er bikinisesong eller ikke. Det er min motivasjon 🙂

    2. Så da tenger ikke vi som ser bra ut å trene? 😉 Hvis jeg skulle trent, så måtte det blitt for å bli bedre form. Jeg takker meg til sunn mat,så blir ikke kroppen så verst. Verre er det med kondisjon og styrke. Det kommer ikke helt av seg selv.

    3. Bea: Hehe! Ingenting er bedre enn om man føler seg bra, Bea 🙂 Men de aller fleste gjør nok desverre ikke det. I disse tilfellene mener jeg man bør komme seg opp av sofaen og gjøre noe med det. Få bort de ekstra kiloene som plager deg.

      Det å spise sunt har faktisk større effekt på kroppen enn selve treningen. Da tenker jeg på vektnedgang.. Så fortsett å spis sunt og vær fornøyd med deg selv 😀

    4. Ang. punkt 9: Dersom dere på død og liv skal posteskrytebilder, sørg hvertfall for at det er verdt å skryte om. Ingen ting er så patetisk som en som skryter av en halvtimes joggetur flere ganger i uka.

    5. Arve: Litt uenig med deg her, Arve. Jeg synes det er kjempebra jobbet av de som faktisk setter av en halvtime flere ganger i uken til mosjon. For noen holder det mer enn nok. Alle er ikke like treningsglade som deg og meg. Det må vi respektere 🙂

    6. Arve har et bra poeng….heldigvis har jeg ikke behov for å ta selvskryter bilde, selv om det nok hadde blitt bra…..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg