GRAVIDOPPDATERING: UKE 23 (22+2)

Da var det på tide med en ny gravidoppdatering. Nå er jeg i graviditetsuke 23 (22+2). Det betyr at jeg er over halvveis i dette svangerskapet, noe som er helt sykt for meg å tenke på. 55,1 prosent av graviditeten er passert og det er bare 127 dager igjen til termin..

Termindato: 24. juni er den nye datoen vi har fått. 25. juni var den første.

Kjønn: Fortsatt gutt. Som jeg gleder meg til å bli guttemamma 💙

Babyen: Severin er ca. 27 cm lang fra hodet til føttene og veier ca. 465 gram i starten av uken og ca. 550 gram i slutten av uken. Hørselen forbedres og han kan nå skille ulike lyder fra hverandre, både i og utenfor magen. Det betyr at den lille gutten vår vil kjenne igjen stemmene til Ulrik og meg når han blir født 😀

Liv i magen: Nå kjenner jeg faktisk liv hver eneste dag. Severin er mest aktiv om kvelden da jeg legger meg. Ulrik har også fått kjenne og se spark flere ganger, så det er veldig koselig.

Forandringer på kroppen: Jeg vokser og vokser. Nå er det få av mine gamle klær som passer i skapet og INGENTING av undertøyet mitt fra før graviditeten som jeg får på meg lenger. Hehe!

Humøret mitt: Jeg stortrives om dagen med den voksende magen min og går bare å gleder meg over alt som skal skje fremover!

Formen min: Jeg merker lite av plager. Det hender jeg får litt vondt nederst i ryggen mot slutten av dagen, men da legger jeg meg bare ned på sofaen og koser meg.

Søvn: Det varierer veldig hvor godt jeg sover om nettene. I natt sov jeg lite, men det var mest fordi Stella (hunden min) måtte ut og tisse flere ganger. Det skjer heldigvis sjeldent. Ellers drømmer jeg mye og drømmene er ofte om Severin.

Cravings: Jeg craver ikke en spesiell ting, men matlysten er generelt større enn før jeg ble gravid og jeg unner meg stort sett det jeg får lyst på. Kanelboller er det jeg oftest skeier ut med. Nam!

Innkjøp: De siste innkjøpene jeg har gjort er en badematte fra Mille Notti i lyseblå og håndklær, pute-og dynetrekk fra Lexington i lyseblått. I tillegg har jeg kjøpt et deilig mykt baby terry håndkle med hette i hjørnet, knagger til barnebadet fra Vitra, knagger i forskjellige dyremotiv fra Royal Design til barnerommet og et stort kosedyr fra Jollyroom. Under ser dere bilder av innkjøpene:

Vektøkning: Jeg har gått opp ca. 9 kilo, som vil si at jeg har bikket et nytt titall på vekten.

Neste kontroll: Neste svangerskapskontroll er hos fastlegen min 5. mars på Vinderen. Etter det må jeg bytte fastlege til Asker siden vi flytter 5. april, og før det skal jeg komme i gang hos jordmor. Jeg vurderer nettkurs.

Det jeg gleder meg mest til nå: Jeg gleder meg til å kjøpe barnevogn og begynne med rommet til den lille prinsen vår i det nye huset. Vi vurderer å tegne en garderobeløsning til Severin for å utnytte plassen best mulig og for at rommet skal bli finest mulig, siden jeg fremdeles ikke har funnet et klesskap som jeg virkelig liker.

Pappa Ulrik: Ulrik har begynt å sette seg inn i permisjonsreglene på jobben sin. Det er mye å sette seg inn i, derfor rådfører han seg også med kollegaer som har små barn.

53 kommentarer
    1. Hei:) Hvilken app bruker du mtp svangerskapet? Jeg har termin 24/6 men jeg er 22 + 4 og 55,8% 🙈 og 125 dager igjen av svangerskapet:)

    2. Beklager at dette ikke har noe med innlegget ditt å gjøre. Hvilken str har du i den beige kåpen fra nelly?

    3. Spennende og følge deg og lese om din graviditet 🙂 bruker du noen fuktighetskrem /olje på mage/ lår når magen nå utvider seg for å proaktivt å forhindre strekkmerker ? 🙂

    4. Nydelig bilde av deg!! Du kler å være gravid😍 Spennende og koselig å få lov til og følge med på reisen deres!

    5. Så flott å se ❤️ du kler å være gravid,den flotte magen din da 😉 nyt tiden som gravid og kos deg masse. Det gjorde eg i mine tre svangerskap uten dei store problemene. Lykke til, det er en fryd å følge deg i all den glede som er🌹 Ha en fin dag og uke ☀️💕

    6. Hei! Stusser litt på tallene dine. Er du sikker på at du ikke har færre dager igjen til termin? 😅 Jeg har termin 29 og har 130 dager igjen. Mens du som har termin 5 dager før meg har 127 dager 🧐🧐 Har du endret termindato i appen etter du fikk ny termin? ☺️

    7. Helt sykt å tenke på at du passerer uke for uke? Uff, må være slitsomt å tenke hele tiden at det er så sykt! Etter uke 12 går det som regel ganske fint for de aller fleste.

    8. Det som ofte gjør at appen viser forsjkellige dager til termin er at man kan ha glemt å endre til norsk tid. Det er ikke alle land som regner svangerskap på samme måte, så hvis man har stilt inn på en annen type regnemåte blir det fort et par dager til eller fra 🙂
      Syns forresten du bør kle deg mye mer som på dette bildet. Det er så flatternede og får frem en flott mammakropp i motsetning til de digre lag på lag-plaggene du også bruker:)

    9. Syns det er så koselig å lese om hvor mye du elsker å være gravid og at du bare legger deg ned når du er sliten. Er så mange som klager så mye, mens du bare elsker alt😄 Det kan jo være fordi du har gledet deg til å være gravid så lenge. Uansett, det er fint å lese.
      Men, ler du eller blir du mest oppgitt over teite kommentarer her inne? Jeg ler meg nesten i hjel, for folk er helt blåst! Men hvordan er det med deg? Syns du det er sårt når folk kritiserer deg som mamma? Jeg er skikkelig sår på slikt. Håper du ler av det, folk er jo helt sprø <3

    10. Til: Kl 19:33 jeg må si jeg ler av din kommentar om at ?det er bedre å legge seg ned når man er sliten, enn å klage? for de aller aller første er ikke det et alternativ, da vi jobber fulle jobber og eller har andre barn å passe på. Unner virkelig Julianne å kunne legge seg ned når hun føler for det, men det er virkelig ikke realiteten til de fleste gravide.
      TilJuliane: du stråler under graviditeten! Husk å bestill vogn i tide, det er laaaang levering, men det vet du sikkert 🙂

    11. Signerer den om svangerskapsomsorgen i Asker. Fantastisk tilbud! Her kan du gå til kontroll hos jordmor (jeg har selv gått annenhver gang fastlege/ jordmor). Jordmødrene har som regel mye bedre tid og man har tid til å snakke om fødsel, amming etc i tillegg til rutineundersøkelsene som er de samme som fastlegen gjør. Og som hun over skriver: de kommer hjem til deg etter at du har reist hjem fra barsel om du ønsker, gull verdt som førstegangsfødende, når melken kommer for fullt, ammingen ikke går som smurt allikevel, du bekymrer deg for vektøkning hos den lille og alt det der!

    12. Hei Julianne, ville bare informere om at du ikke MÅ bytte fastlege, mange tror de må bytte fastlege hvis de flytter, men det må du altså ikke 🙂 Selvsagt gjør det jo ting litt lettere for deg om du bytter, men det er ingen nødvendighet 🙂

    13. Hva mener du med at du stort sett unner deg det du har lyst på? 😊
      I stedet for å tenke “jeg fikser bare på kroppen hvis jeg får noe jeg er misfornøyd med etter fødselen” kan det være lurt å være litt bevisst på matinntaket, med mindre du vil øke sjansen for løshud etter graviditeten.
      Du ser veldig vakker ut, selv uten øyesminke 😊 Det er slett ingen selvfølge for alle . Naturlig skjønnhet !

    14. Om du vil ha babycall anbefaler jeg neonate sin! Vi hadde en Advent med kamera først (ny i 2016) – den tålte ikke kulde, kun korte avstander (typ 20 meter fra inne til ute) og batteriet ble så fort dårlig at etter en mnd måtte laderen stå i konstant og den ble ubrukelig ute. Nå har vi en neonate uten kamera (den minste) etter anbefaling fra en venninne. Batteriet varer i dagesvis, signalet sorterer ut all bakgrunnsstøy (mikrofonen er muligens litt for sensitivt – et lite “sukk” og den får det med seg), den har temperaturmåler og foreldreenheten passer perfekt i lomma. Lykke til med all forberedelse! Og selv om lykken er stor, så nyt siste tiden som “bare dere to” 💕

    15. For det første sier jo Julianne at hun ikke har hatt noe særlige plager og at formen er fin. Hvorfor skal hub klage da?
      For det andre.. det kan være som det nevnes over her, at de som kanskje klager mer faktisk er mye mer plaget OG ikke har mulighet til å legge seg ned akkurat når man føler for det.
      Verden er ikke bare svart/hvit😉
      Ventet selv lenge på å bli gravid og det var en aldri en dag at plagene mine ikke var verdt graviditeten. Men å dra seg gjennom 100% turnusstilling i helsevesenet med kraftig svangerskapskvalme fra uke 6-20 (sykemeldt fra uke 8-15) og etter det kraftig bekkenløsning og helt latterlig halsbrann de siste mndene.. for å si det sånn.. jeg klaget innimellom, helst bare til samboern, men uten dårlig samvittighet😅 Det er faktisk ikke noe kulere å ha de plagene selvom man er takknemlig og lykkelig for endelig å få ønske sitt oppfylt! Så at mange klager under en graviditet.. mulig.. men det kan hende de som gjør det faktisk sliter mer enn de som ikke gjør det også😉

    16. Hva slags kommentar er det? Over 60 kilo? Akkurat som det er så utrolig mye, herregud for et troll du er

    17. Du må gå til jordmor, såå mye bedre enn hos legen! Gledet meg alltid til å gå til jordmor. De har tid til å snakke, og er jo eksperter på graviditet og fødsel.

    18. At det er muuuulig? Blir helt paff av å lese hva enkelte får seg til å skrive her inne…
      Herlighet du stråler Julianne!! Virkelig 😍 Håper jeg får så fin gravid-mage den dagen jeg venter barn 🙌🏼

    19. Åh.. du stråler!☺️
      Og selvom det absolutt er best å ha mini på utsiden, så kjenner jeg at jeg savner magen og sparkene, og all forventningen og spenningen med å gå gravid. Gleder meg til neste gang jeg (forhåpentligvis) skal oppleve det😍
      Godt du nyter og har sluppet unna noe særlig med plager. Håper det fortsetter sånn!☺️

    20. Ville passt meg for kanelboller dersom der er oftere enn et par ganger i uken – ingen næring whatsoever, dårlig for blodsukker og vekt:-)

    21. Kanelboller er rett og slett tilnærmet blottet for næring. Hvetemel har samme virkning på blodsukkeret som rent sukker . Nå inneholder kanelboller sukker i tillegg

    22. Wow, du stråler! Du ser virkelig flott ut for tiden, og så utrolig pen du er med naturlig sminke! Kos deg med resten av graviditeten og hev deg over alle som prøver å finne feil med alt du gjør og sier. Det er kun misunnelse og mindreverdighetskomplekser fra deres side.. Ulrik og du kommer til å bli fantastiske foreldre, og FOR en heldig gutt Severin blir som kommer inn i deres kjærlige og flotte familie!

    23. Ærlig talt dere, tror dere virkelig at Julianne spiser kun kanelboller? Julianne er ei voksen dame, tror hun skjønner at man ikke skal spise bare usunt. Kan dere ikke skaffe dere en hobby eller noe?

    24. Hvor ser du at vi skriver at hun kun spiser Kanelboller?
      Forskjell på å spise en i uka og 7 stk i uka.
      Kanel: jeg er veldig takknemlig for at jeg aldri spiser hvetemel. Har respekt for kroppen min så ca 95 % av det jeg spiser er sunt 😉

    25. Hei Julianne!
      Du passer godt babymagen. Og bra alt står bra til 🙂
      Ser du regner feil på ukene. Du er ikke i uke 23 før du er kommet til uke 23. Er man 22+1 er du ennå ikke i 23, men ennå i 22 😉

    26. Hei, Julianne!
      Jeg bare lurer på- er det ikke bedre å være litt bevisst på hva du putter i deg nå, i stedet for å bare “fikse på det” etter svangeskapet? Må da være bedre for kroppen at du har et greit kosthold, enn at du skal operere etterpå. Det er liksom ikke bare-bare:p
      Mener ikke at du ikke skal spise det du vil nå, spør fordi det virker som du er ganske opptatt av utseendet. Du skrev jo at du bare kunne fikse kroppen etter fødsel, og jeg tolket det som kirurgi..

    27. Det andre spørsmålet jeg lurer på er; vet du ikke at trening i graviditeten kan gi lettere/kortere fødsel og forebygger risikoen for keisersnitt?
      Jeg stiller meg undrende til hvorfor ikke folk er ekstra bevisst på livsstil når de faktisk skal skape ett nytt liv.
      Det som jeg synes er lite gjennomtenkt med kommentaren til Julianne (hvis hun mener kirurgi mot løs hud etter fødsel) er at enhver operasjon innebærer en viss risiko, så hvorfor heller ikke gjøre det en kan for å unngå det?
      Julianne du ser fabelaktig ut selv uten øyesminke 😊

    28. Rebekka: fra 22+0-22+6 er uke 23. Litt som at 1. Februar til 28. Februar fortsatt er Februar Selvig den ikke er over. Hun er 22 uker fullgått og derfor begynt på uke 23 🙂
      Anita: Der du leste at hun ville fikse på ting hun var ufornøyd med etter svangerskapet står det også i samme avsnitt at hun først og fremst skal forsøke å spise sunt og trene 🙂
      Og dessuten er det ikke utelukkende kosthold ut som gjør at man legger på seg i svangerskapet. Mange legger på seg ekstreme mengder, på tross av et normalt og sunt kosthold. Man kan ikke slanke seg under svangerskapet og derfor har man også egentlig veldig lite kontroll selv 🙂

    29. Kan itj dama få spis det hu vil? Herregud, æ kosa mæ med akkurat det æ villa i svangerskapet… alle kg va bort to uka etter babyen va ut

    30. Så flott du er! Både gravid og ikke-gravid 🙂 Tipper du kommer til å føde før termin, bare føler det på meg! Selv er jeg 23 år, og for ett år siden fikk jeg vite at jeg er steril og aldri kan få barn. Likevel gleder jeg meg sånn over andres lykke og ønsker dere alt godt! Klem fra Ingvild 🙂

    31. Klarer ikke dere å telle eller? xD
      Du kan ikke si det har gått en uke før du har begynt på uken. F.eks. du begynner 1 uka i året i uke 1. Men fordi om du er begynt mot den 2 uka når du er 1 uke og 2 dager over. Du kan ikke si da at det er 2 uker før det har gått 2 uker. Men at du er på vei mot din 2 uke. Do you get it? Har aldri sett noen telle ukene før de er der. Har hatt mange venner og i familien samt gått gravid selv 🙂 Men hva vet jeg om tellinga som har høyere utdanning innenfor dette 😉

    32. Klarer ikke dere å telle eller? xD
      Du kan ikke si det har gått en uke før du har begynt på uken. F.eks. du begynner 1 uka i året i uke 1. Men fordi om du er begynt mot den 2 uka når du er 1 uke og 2 dager over. Du kan ikke si da at det er 2 uker før det har gått 2 uker. Do you get it? Har aldri sett noen telle ukene før de er der. Har hatt mange venner og i familien samt gått gravid selv 🙂 Men hva vet jeg om tellinga som har høyere utdanning innenfor dette 😉

    33. Nå må du tenke deg om en gang til om du skal bruke ukene i året som eksempel. For ukene i året starter jo på 1. Si at 1. Januar er mandag, det er første dagen i året, altså kun en dag (tenk på det som 0+0 fordi dagen enda ikke er over, tirsdag blir 0+1 osv) ingen fullgått uke, men det er fortsatt uke 1. Uke 2 starter etter 7 dager (uke 1 i året + 0 dager fordi vi enda ikke har fullført dagen, dag 8 blir uke 1+1 men fortsatt uke 2).
      Husk, hun sier ikke at hun ER 23 uker, hun sier at hun er I uke 23 og presiserer etterpå at hun har gått 22 uker + 2 dager. Altså hun er på “onsdag” i uke 23 av svangerskapet vi kaller “året” :p

    34. Vil anbefale deg å kjøpe en gravid/ ammepute fra bbhugme om du ikke allerede har! Den er gull verdt å sove med etter hvert som magen vokser, og det blir vanskeligere å finne en god sovestilling ❤️

    35. Det er så gøy å følge bloggen din og spesielt nå når du er gravid. Jeg er gravid selv og synes det er gøy å lese hvor du kjøper ting til Severing. Har du tenkt på hvilken vogn du skal ha? Gleder meg til å følge deg videre i svangerskapet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg