VI HAR FÅTT FØDEPLASS!

I går kom brevet jeg har ventet på i flere uker.. Vi har fått fødeplass! Tenk at lille S skal komme til verden på Rikshospitalet! Jeg forstår det fortsatt ikke. Termin og fødsel virker bare såååå fjernt for meg, og kanskje enda fjernere for Ulrik. Jeg ser at jeg har fått gravidmage og kjenner at kroppen min er i endring. Ulrik ser at jeg har lagt på meg han også, og sier at han merker mye til humørsvingningene, men det er likevel vanskelig å skjønne for oss begge at alt dette faktisk er på grunn av en liten baby.

Det var en stor lettelse å få bekreftet fødeplass. Jeg er veldig glad for at ting er i orden nå og at vi er kommet inn i det offentlige systemet. Dessuten er jeg sikker på at vi er i trygge hender hos fødeavdelingen på Rikshospitalet, som faktisk var vårt førstevalg <3

Vår første ordinære ultralyd er 24. januar. Planen var å vente til denne timen med å finne ut av kjønnet. Men etter å ha forhørt meg litt og lest i diverse brosjyrer har jeg fått inntrykk av det ikke er så “populært” å spørre om kjønn på disse kontrollene? Noe jeg selvfølgelig både forstår og respekterer. Dermed er den nye planen å booke enda en ultralyd hos Volvat til uken allerede.. Herregud, så spennende dette blir! Bærer jeg en gutt eller en jente, tror dere? Jeg har en sterkere følelse for et av kjønnene, men det trenger ikke ha noe betydning. Mamma trodde jo at jeg var gutt før jeg ble født, så jeg stoler ikke på magefølelsen min rundt dette akkurat. Jeg skulle egentlig hete Kristoffer. Hehe!

Når fikk du vite kjønnet?

139 kommentarer
    1. Ved vår første fikk vi vite det på ordinær ultralyd etter eget ønske. Hadde ikke inntrykk av at det var dumt å spørre, heller motsatt! Men vi la det frem sånn: sjekk om alt er som det skal og deretter kjønnet 😊 Med nr 2 så ville vi ikke vite kjønnet, og det måtte vi påpeke flere ganger ved senere kontroller så de ikke røpet seg 😉

    2. Gratulerer med riksen! De er fantastiske. Men det er bare tull at du ikke kan spør om kjønn på ordinær ultralyd. De spurte tidlig om vi ville vite hva kjønnet var, sånn i tilfelle de avslørte noe 🙂

    3. Vi dro til privat jordmor på Majorstuen og fikk vite kjønnet i uke 14. Det stemte hos oss. Super koselig jordmor.

    4. Stemmer ikke.. minst 90% får vite kjønn på ordinær ultralyd. Men vent til de har sjekket det meste før man spør.

    5. Hei Julianne.
      Jeg er gravid i uke 23 og har også fødeplass på Rikshospitalet. Jeg har absolutt ikke inntrykk av at de syntes spørsmål om kjønn var upopulært, derimot spurte de oss om vi ville vite det.. Kanskje vi treffer på hverandre på venterommet og kanskje jeg tør si hei 😊

    6. Jeg skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal vite hva kjønnet er. Tenk hvor få store overraskelser man egentlig får i livet. Jeg synes det var ekstra spennende å ikke vite hva vi fikk:-)

    7. Jeg er gravid uke 26+5 nå, fikk vite det trodde det var jente på ordinær UL i uke 18, men kunne ikke si det sikkert. Fikk bekreftet det på UL i uke 24 da jeg hadde en ekstra UL i forhold til det som er normalt 🙂
      Lykke til <3 klem

    8. Hei Julianne. Du er i de tryggeste hender på Rikshospitalet. Jeg fødte selv i Drammen men jobber i Oslo universitetssykehus og vet at fødeavdelingene våre er av de beste i landet. Det er helt normalt å spørre om kjønnet på ordinær ultralyd. Ikke nødvendig med privat time for slik. Men de er ikke så opptatt av kjønnet på disse kontrollene; her er mål og gjennomgang av organene på den lille som er viktig. De har heller ikke den beste tiden var min erfaring. Hvis babyen i magen ikke var samarbeidsvillig om man kan kalle det for det. Så bruker de ikke tid på å lete lissom. Jeg måtte på ordinær ultralyd to ganger fordi babyen ikke lå stille og ville heller ikke vise seg frem så gjennomgangen av organene ble vanskelig. Men andre gangen lå hun mer i ro og det var første gangen vi fikk høre at de trodde det var jenta. Hadde mange ultralyder etter det for ble fulgt opp ekstra pga flere aborter så fikk beskjed om at det var jente alle gangene. Men kjente det var vanskelig å helt stole på det selvom magefølelsen min hadde sagt jente fra vi kom over kneika i uke 12💖

    9. Fikk vite kjønn begge ganger på første ordinære ultralyd i uke 18, jordmor spurte oss om vi ville vite det på eget initiativ 🙂 nå har vi to jenter 💕

    10. Jeg jobber på Rikshospitalet, ingen av mine kollegaer har født på riksen, men heller valgt Ullevål, men det kommer nok først og fremst av at far får sove på Ullevål. Det er hvertfall fint og flott på riksen da. Du får forresten vite kjønnet på UL, men det er det siste de ser på 😊 gratulerer med fødeplass og graviditeten

    11. Er nok garantert ikke noe problem å få vite kjønnet på ordinær ultralyd.
      Vi fikk det begge gangene.
      Eneste jeg kan tenke meg er at de vil gjøre ferdig alle mål og undersøkelser de trenger for å regne ut termin og se at barnet er friskt osv. før de finner ut av kjønnet. Så kan nok være lurt å la de gjøre alt det først 🙂
      De pleier hvertfall å spørre «vil dere vite kjønnet?» når de er klar med alt de trenger 🙂
      Lykke til!

    12. En liten anbefaling fra meg til deg <3 Book time hos Martin Lundring på Jessheim. Det sies at han aldri har tatt feil av kjønn, i tillegg er han helt fantastisk dyktig!! Jeg vet at folk kjører milevis bare for å komme til denne mannen på ultralyd! 😀

    13. Fikk vit kjønnet på ordinær ul 🙂 det va det første hu sa før vi sjekka at alt va greit. På ordinær ul så e det jo for å sjekk at alt e bra med baby, men hvis det e mulig å se det så får du nok vit kjønnet 🙂 men veldig koslig å dra på privat ul også altså

    14. Det med at en helst ikke skal spørre etter kjønn er bare tull 🙂 Jordmor ser alltid etter kjønn etter alle målingene. Fikk vite det på OUL uke 18 🙂 var sååå sikker på gutt men var ei lita jente 😍

    15. Jammen er vi glad for at du ikke ble en Kristoffer da 😉
      Masse lykke til på den ordinære ultralyden! Alltid stas å få en titt på den lille mens den er i magen. Virkelig magisk at det går an… husker jeg syns det var helt sært å SE på skjermen at babyen sparket meg et sted, og så kjente jeg det samtidig i kroppen. Skjønner godt at menn sliter med å ta inn over seg fakta, for det er virkelig helt surrealistisk.
      Jeg har aldri hørt om folk som har blitt møtt av noe annet enn positiv tilbakemelding på at de har spurt om kjønn. Men jordmødre fokuserer ikke på det, og nevner det ikke uten oppfordring, så man må spørre. Jeg har spurt i ett av mine tre svangerskap (syns det var stas i de to vi ikke visste) og tok det mot slutten av undersøkelsen, type “klarer du å se hvilket kjønn det er?” Jordmoren bare smilte, og sa “dere vil vite det ja?” og ved bekreftelse fra oss begynte hun å sveipe i de riktige områdene og forklare.

    16. Herregud, selvfølgelig får du vite kjønnet om du spør! Hvordan trur du alle ndre får vite kjønnet? Det som er greia er at du får ikke ordinær ultralyd på sykehuset for å sjekke kjønnet, det er for å sjekke at alt står bra til med den lille. Så når se har sjekket alt det, da er det rom for å spørre om kjønn 🙂
      Bare tull å booke en privat ultralyd for å sjekke kjønn når du 100% sikkert får vite det på sykehuset. Du klarer å vente! Da blir det enda mere stas å få vite det også.. når man har gått lenge å ventet 🙂 vertfall var det slik hos meg.

    17. Fastlegen vår sa da vi var på første kontroll hos han at han var sikker på at det ble jente ut fra antall hjerteslag. På den ordinære ul var jordmor 99,9 % sikker på at det var jente, men navlestrengen lå litt i veien så hun kunne ikke være 100 % sikker. Var på ekstra ul senere å da fikk vi det bekreftet helt sikkert at det var en jente ❤

    18. Det sies at man ikke skal ta for mange ultralyder, men aner ikke hvor “sant” dette er.
      Men jeg tror virkelig ikke det skal være noe problem å spørre om kjønn ved en ordinær ultralyd altså! Så lenge de får sjekket alt annet først, tror jeg neppe de vil skule stygt på dere for å ønske å vite kjønnet på babyen deres 🙂

    19. Ikke noe problem. Ofte spør de om du vil vite det ganske fort, så man får vite det. Må minne om at det sikkert ikke er bra å ta altfor mange ultralyder hvis det ikke er behov, selvom det skal jo være trygt.

    20. Fikk vite det i uke 12, noe som ble bekreftet på den ordinære ultralyden på sykehuset. Som privatklinikk anbefaler jeg på det sterkeste jordmødrene ved Oslo Jordmor og Ultralydklinikk. Jeg har brukt både Volvat på Majorstuen og denne klinikken, og er absolutt mest fornøyd med jordmoren på OJU som tok utrolig god tid til oss. Gratulerer og lykke til! 🙂

    21. Tips! Book time hos Dr. Lundring på Jessheim! Jeg har sendt alle mine venninner dit rundt 3 måned og de har alle fått vite kjønn ❤️ Ser at det er nevnt over her også.

    22. Du er virkelig flott uten falske vipper! Krysser fingrene for at alt er som det skal med lille S. Er så glad på deres vegne. Det har gitt NEG nye håp i en tung prøveperiode å følge bloggen din, og jeg gleder meg til boken kommer. Klem fra Tromsø!

    23. Nesten litt ufattelig for meg å “måtte ønske/søke ” hvor en vil føde”. Da har vi som føder i Volda trukket vinnerloddet for lenge siden! Skulle ønske du også fikk føde der. Verdens beste fødeavdeling! Da har jeg både planlagt keisersnitt med nr 1,og en “normal” fødsel som nr. 2. Og nr. 2 ble da egentlig sett på som den 1. Den fødselen tok nesten hele 1.5 time. 😀

    24. Jeg ville ikke vite hva jeg fikk begge ganger jeg gikk gravid.
      Rett å slett fordi jeg ville ha den spenningen til fødselen.. Og angrer ikke… Hadde gjort det samme igjen…
      Men nå er tider anderledes… Har jeg skjønt…

    25. Spennende tider😍 vi klarte ikke vente til uke 18 så bestilte privat ultralyd ( i stavanger) og fikk se kjønn i uke 15- men følte ikke det var noe som var negativt å spør om på oul. Jordmor som hadde onu brukte begrepet «han» tidlig i undersøkelsen så da bekreftet hun det vi hadde blitt fortalt i uke 15:) kos dere med de magiske undersøkelsene – hilsen elise, nå i uke 32 med våres første 💙

    26. Vi visste kjønnet med nr en, da sa ultralydteknikeren det før vi fikk sagt at vi ikke ønsket å vite det. Ikke visst kjønnet på de tre andre. Synes det er gøy å ikke vite, men vet mange som helst vil vite det ifht innkjøp til den lille og slikt.

    27. Vi var på tre ultralydar i veke 18, 24 og 32 utan at legen klarte å sjå kjønnet. Han prøvde kvar gong etter ønskje frå oss. Hadde innstilt meg på ikkje å få vite kjønn før fødselen, men på grunn av tilfeldigheiter fekk vi ein ekstra ultralyd i veke 34, og då var plutseleg kjønnet synleg. Eg vart heilt sett ut, eg var jo ikkje førebudd på å få vite det på lenge 🙈 No ventar vi på ei lita jente som snart skal kome ❤️

    28. Så pen du er på bildet<3 Vi ventet til ordinær ultralyd på sykehuset hvor de gledelig fortalte oss hvilket kjønn det var. De spurte selvfølgelig om vi ville vite det først. Da jeg gikk gravid hadde jeg slik som deg, en stoor følelse på at det var gutt, og det stemte 🙂 Lykke til med UL. Det er en stor begivenhet å få vite kjønnet. Da får man liksom noe nytt å forholde seg til å bli kjent med 🙂

    29. Vi fikk vite kjønnet på oul 18+2. Jordmor spurte om vi ønsket å vite kjønnet før hun startet undersøkelsen!:) var på ul i uke 8, 10 og 15 før det pga risikosvangerskap, men de ville ikke si noe om kjønn før oul fordi det var vanskelig å si noe sikkert pga måten hun lå på. Hadde hele tiden en magefølelse på jente, og det stemte💕 Jeg tror du får gutt!😇

    30. Hei og gratulerer😊 Det sies at jordmødrene ikke vil t vi skal ha fokus på kjønn da det ikke er så viktig, men det betyr ikke at de ikke sier kjønnet på ultralyd dersom man vil vite det. Jeg har både fått tvillinger og ei etterpå- fått vite kjønn begge gangene på alle barna. Lykke til😊

    31. Jeg er så utrolig glad på deres vegne!! Nyt tiden alt du kan for den kommer til å gå fort! Jeg var ca likt som deg i svangerskap i fjor, hadde termin 25. Juni☺️ De første par ukene av graviditeten trodde jeg at det var gutt, men så byttet følelsen og sa jente og innen den ordinære ultralyden var jeg ikke tvil om at jeg hadde en jente i magen, og rett hadde jeg og☺️ Jeg spurte om kjønnet på den ordinære ultralyden og det virket ikke som det var noe problem å spørre om😃 Masse lykke til! Gleder meg til å høre mer om svangerskapet ditt❤️

    32. På ultralyd med min gutt nr 2, spørte han meg om jeg ville vite kjønnet så sa jeg ja. Etterpå fant han noe med hjerte og da ble hele kjønnet helt uviktig for meg. Verden raste sammen for meg. Heldigvis var det ingenting galt med hverken hjerte eller gutten vår ❤️
      Hadde jeg vært deg ville jeg gått på ordinær ultralyd, så vente til de har sjekket alt med babyen. Evt vente til de spør om du vil vite kjønnet. På slutten av hele undersøkelsen kan du spør om kjønnet 🙂

    33. Det er helt vanlig å spørre om kjønnet på ordi ær ultralyd. Di vet jo at folk er spente.. jeg fikk vite med svak margin på ul i uke 13. Også enda sikrere på ul i uke 19. Så bestilte jeg 3d ul, og det var såååå gøy, anbefaler det i uke 28. Da var di 99% sikre på kjønn 😀 Lykke til, super blogg! Spent på kjønnet og navnet på S 😁 Mitt navn er jo på S 😉

    34. Såklart du kan spør om kjønnet!!! Med oss ble vi spurt så fort vi var igang om vi var interessert i å vite det om det var synlig. Da sa vi ja. Noen ønsker det jo ikke, sa da er det litt kjipt om det blir røpet;)

    35. Vi ble spurt på ordinær ultralyd om vi ville vite kjønnet, noe vi sa ja til. Jordmor gikk gjennom hele kroppen til fosteret for å forklare og se til at alt var bra, så er ikke “masete” at også kjønnet kommer fram dersom man ønsker å vite det. 🙂 Lykke til!

    36. Det er sant det at man ikke burde ta for mange ultralyden.. verken bra for deg og vertfall ikke bebisen å bli utsatt for så mye stråling. Tenker på at du har tatt maaange ultralyden i prøveperioden også..

    37. Tipper ut fra mageformen din at det blir en liten jente. Men det er sant som du sier at det er helt det samme. Man blir like glad i begge kjønn og begge kjønn bærer med seg mye godt <3 er så glad på deres vegne.

    38. Vi fikk vite skjønnet på den ordinære ultralyden:) Jeg var sikker på at det skulle være en jente og at vi skulle ta i mot en liten Olivia. Ultralyden viste noe helt annet og nå sitter vi her med verden beste William<3 lykke til på ultralyd:)

    39. Vi fikk vite kjønn i uke 16. Men de spurte også om vi ville vite når vi var på ordinær ultralyd 🙂
      Jeg tror du venter en gutt😀

    40. Har aldri hørt om noen som ikke har fått vite kjønn hvis de har ønsket det. Det skal visstnok ikke være tilrådelig å ta flere ultralyder enn det som er nødvendig og det er jo i de aller fleste tilfeller kun en!!

    41. Spurte om kjønn veldig raskt på ultralyd, jordmor fortalte da kjønnet 🙂 Kan kanskje ha med å gjøre at dette gjaldt tvillinger og de da liker å finne ut kjønn så de kan få litt mer pekepinn på om det er to- eller eneggede. Men som regel så tror jeg nok du får vite kjønn på ordinær ul!

    42. Jeg gikk rundt med samme følelse som deg, at det å spørre om kjønn var litt upopulært, men jeg klarte ikke å dy meg😅 så når de hadde sjekket at alt var fint så dristet jeg meg til å spørre om de kunne se hva det var, men hun lå med ryggen til og sov så det var vanskelig.. etter mye dytting på magen så kunne de si med 90% sikkerhet at det var en jente💖 og jeg var bombesikker på at det var gutt, ja så sikker at jeg lot samboeren få bestemme jentenavn, for om gutten kom så skulle han hete Liam, det var jeg fast bestemt på😂 Dro tilbake på ul etter to uker for sjekk av hjertet (de fikk ikke sett det skikkelig på ordinær) og da sa de med 99% sikkerhet at det ble en jente, og dermed ble det ingen Liam, men en perfekt liten Sarah💖 Lykke til videre i svangerskapet, jeg ønsker dere alt godt💖

    43. Med min første fikk jeg først høre jente, men på en ultralyd to uker før fødsel (UL pga tett oppfølging) sa de at det 100% sikkert var en gutt. Ut kom ei jente! Ergo kan man ikke stole blindt på en UL. De kan ofte være sikrere på kjønn hvis det er en gutt ( siden det er enklere å se noe som stikker ut😄).

    44. Jeg hadde veldig på følelsen av at vi skulle få ei lita jente. Når jeg var på kontroll hos legen i uke 12 ble denne følelsen enda sterkere pga høy puls på babyen, noe de sier er typisk jentepuls 😉 når vi var på OUL spurte jordmora oss om vi ønsket å vite kjønnet, noe vi ønsket og fikk da bekreftet at det var ei lita jente inni der ❤️ Av det jeg har erfart og hørt fra andre spør de om du ønsker å vite kjønnet, men de bruker ikke tid på å prøve å finne det ut dersom babyen ligger vanskelig til for å se det da det viktigste er å bruke tiden på å sjekke om alt er slik det skal med den lille inni magen ❤️

    45. Anbefaler Martin Lundring på det sterkeste! Vi fant ut av kjønnet på vår lille der i uke 13+3 og nesten alle på termingruppen min fant det ut der. Tok 3D der også <3 Nå har vi en liten prins på 5 mnd! <3

    46. Det har jeg ikke opplevd ihvertfall. Fått barn ved 3 av landets største sykehus, rikshospitalet ett av de. Alle har spurt om vi vil vite kjønn etter det obligatoriske runden på anatomi og fysiologi. De fleste får vite kjønn på ordinær ultralyd i uke 18, så jeg tror ikke dette er så utbredt. Men det er sikkert noen som er uheldige også..

    47. fikk forresten vite det uke 18 med nr 1, uke 16 med nr 2 (privat ul) og uke 20 med nr 3 (men da trodde jeg at jeg hadde sett det selv på UL i uke 16, uten at legen sa noe om det, ekstra UL pga komplikasjoner)

    48. Jeg har en følelse på jente hos dere 🌹❤ selv om jeg er sikker på at det ikke er av noe betydning for dere om dere får jente eller gutt ❤ spennende blir det 😄

    49. Fikk vite kjønn på begge mine på ordinær ultralyd. Begge gangene spurte jordmor før hun startet undersøkelsen om vi ville vite kjønn hvis hun så det 🙂

    50. Både i 2008 og 2017 fikk jeg vite kjønn på oul, de spurte om jeg ville vite eller om det var hrmmelig

    51. Jeg fikk vite kjønn ved OUL på begge mine. Fikk spørsmål om vi var interessert i å vite kjønn og svarte bekreftende på det. Som tidligere nevnt er det helt uproblematisk å spørre om selv og. Bare vit at fokuset er på indre organer, vekst og terminberegninger. Er leie til barnet slik at man ikke kan se kjønn så får man ikke en ekstra ultralyd på det offentliges bekostning for å se etter kjønn, for å si det sånn. Er jo ikke medisinsk nødvendig 😉 Masse lykke til!!

    52. Har selv født på RH og vært på ultralyd der i uke 18 – de så kjønnet med én gang og det var bare god stemning rundt det å vurdere kjønnet. Anbefaler deg å droppe timen privat og vente. Da utsetter du mini for mindre bølger/stråling og sparer gode kroner 🙂 Gratulerer!!

    53. Nr 1: Visste ikke før h*n ble født.
      Nr 2: Fikk vite på overtidskontoll 3 dager før fødsel.
      Har én av hver 🙂

    54. Barn er jo den største gaven vi kan få… Er det ikke enda mer glede,spenning og forventninger og ikke vite før man har født…? Da jeg hadde fått ut babyene mine så åpna jeg øya og bare “hva ble det da de ble lagt på brystet mitt ❤❤❤ en ubeskrivelig opplevelse jeg aldri ville vært foruten… Blir vel ikke det samme da når man vet på forhånd hva det blir 😄😄

    55. Du får vite kjønn på OUL! Vi fikk vite kjønnet på tvillingene allerede i uke 12 på en ekstra kontroll vi hadde før OUL (pga tvillingsvangerskap)
      Men det å dra på ultralyd er det fineste følelsen i verden ❤️ Ble aldri lei av det selv om vi var nesten annenhver uke de siste månedene.

    56. Du vet at ultralyd er fosterdiagnostikk? Det er viktig å mentalt tenke det, og ikke at dette er en titt for å se om det er guttt eller jente. Kjønnet er helt uvesentlig for spesialisten som utfører undersøkelsen. De skal sjekke at alt er som det skal der inne. Håper du får en god opplevelse og at alt er bra med barnet du har der inne. Det er en fantastisk reise.

    57. Så spennende med fødeplass, et steg nærmere:-) Ordinæær ultralyd er hovedsaklig ment for å sjekke at babyen er frisk (så langt det lar seg gjøre), altså en medisinsk undersøkelse for å finne eventuelle avvik. Det er ikke alltid fosteret ligger “riktig” for å kunne se kjønnet tydelig nok, eller pga andre forhold i livmor. Og da har man ved et offentlig sykehus med mange pasienter, ikke “kapasitet” til å bruke mer tid enn oppsatt tid på å prøve å finne ut av kjønnet. Men hvis babyen ligger “riktig” og det er mulig å se kjønn, da er det ikke noe problem å få vite det:) Jordmødrene forventer jo tross alt alltid at kvinnene forteller om de enten vil eller ikke vite kjønnet, så å si at du ønsker å vite er ikke noe problem!. Lykke til ved Rikshospitalet. Jeg har født der 3 ganger tidligere og er strålende fornøyd. ! På barsel får man masse hjelp hvis man trenger det, det er det som er så fint med å ligge på barsel, alltid jordmødre i nærheten, bare ikke vær redd for å be om hjelp!
      Ha en fin kveld 🙂

    58. Jeg hadde ordinær ultralyd på Rikshospitalet selv, og hun spurte meg om jeg ville vite kjønnet, så du trenger ikke den timen på volvat. De har forståelse for at folk ønsker å vite. Spar heller pengene til babyen 🙂

    59. Min erfaring er at de spør om man vil vite kjønn eller ikke så det er ikke noe stress. Det var i allefall på første jenta vår og på lillebror så man det ganske tydelig. 😉 De gjør jo uansett først en grundig undersøkelse for å se om fosteret er friskt. 🙂

    60. Vi valgte å ikke vite kjønnet ☺️
      For meg ble det feil da jeg ikke klarte å knytte meg til babyen 😕 det var ikke før etter fødselen at jeg kjente på morsfølelsen over barnet. Det eneste som faktisk var kjekt med å ikke vite var all frustrasjonen som gikk rundt oss da alle var like nysgjerrige som oss, om ikke mer.
      Jeg gikk hele svangerskapet og hadde ALLE tegnene på at det var gutt- så det var det jeg hadde forventet.
      Så feil tok jeg, for en liten jente hadde lurt meg trill rundt 😉

    61. Vi fikk vite det på den ordinære UL, og vi trengte ikke spørre etter kjønn, det spurte om vi ville vite etter at de hadde undersøkt ferdig de tingene de sjekke på denne UL. Ingen burde reagere på at man er nysgjerrig på kjønnet når man har fått sett ferdig de viktige tingene først! Lykke til!

    62. Gratulerer så mye!👶🏼 Jeg pleier ikke kommentere, men nå tenkte jeg det var på tide. Vi fikk vite kjønnet på ordinær ul i uke 19, og det var jordmoren som spurte om vi ville vite det på slutten av undersøkelsen. Jeg tror derfor ikke det er noe problem å spørre etter det når dere er på sykehuset. Viste seg at hun hadde rett, så nå koser jeg meg hjemme med en liten gutt på 5mnd. Masse lykke til i tiden framover!

    63. Det er helt normalt å få vite kjønn på ordinær ul. Med mitt første barn var det det første jordmor spurte om; om vi ville vite kjønn, men hun sjekket at alt annet var Ok først selvfølgelig. Med nr to måtte jeg spørre om hun kunne sjekke, men det ble bare møtt med smil og et «selvfølgelig». Alle jeg kjenner og har hørt om som er/har vært gravide har fått vite kjønn på ordinær ul. Hvis de ikke har klart å se kjønn har de fått ny time for å sjekke. Så at man ikke kan spørre om det er bare tull 🙂
      Masse lykke til til dere med veien videre og alt det fantastiske dere har i vente <3

    64. Gratulerer med fødeplass på Rikshospitalet! Selvfølgelig får du vite kjønnet på oul! De spør deg om du vil vite det. Du trenger ikke bestille en egen ultralyd bare for å vite kjønnet 🙂

    65. Vi har fått vite kjønnet med en gang med alle tre guttene våre. Kjønn før de har sjekket resten faktisk. Det er riktig nok ikke derfor man er på ultralyd, men de vet jo at de aller fleste gleder seg til å få vite kjønn.

    66. Jeg støtter det de andre har skrevet, det er ikke upopulært å spørre om de kan se kjønnet. Jeg var til ultralyd på Rikshospitalet i januar i fjor, og hun spurte om jeg ville vite. 🙂 Men det er ikke sikkert at de har tid til å få tatt så mange gode bilder, så det er også en grunn til å ta den ekstra ultralyden.

    67. Har ikke inntrykk av at det er domt å spørre. Var faktisk jordmor som spørte selv på ultralyden om vi ville vite kjønnet. For meg var nesten hele ultralyden om å få vite kjønnet å at alt vat fint da. Hehe 😊

    68. Jeg fikk vite kjønn med mine 3 barn på ordinær ultralyd 🙂 Opplevde absolutt ikke at det var problematisk å få vite kjønn, de fleste venninne mine er ferdig med barn, bor over «hele landet», aldri hørt om at dette skal være vanskelig. Synes du skal ta ordinær ultralyd, så kan du heller bestille ny/evt 3D litt senere for å sjekke kjønn. Det anbefales heller ikke å ta ultralyd i «hytt og pine». Men skjønner at du er utålmodig, men der blir en annen sak..;) Siste graviditeten spurte jordmor meg om jeg ville vite kjønnet, og det var det aller første hun fortalte om babyen i magen :)!

    69. Fikk vite det på ordinær ultralyd. De spurte meg om jeg ville vite kjønnet på bebisen 🙂

    70. Kan bare svare for meg og mine tre svangerskap:) men ble litt sjokket når jeg leste at det ikke er populært å spørre om kjønn på ordinær ul. Det har ikke vært et problem alle de tre gangner vi har gjort det. Jordmor spør helt i starten om vi vil vite også på slutten av ultralyden sjekkes hvilket kjønn. Vi har tre ganger fått vite gutt 😊 Men om dere er utålmodig og vil se lille før då forstår jeg det enormt godt! Jeg følte jeg ventet et år på ordinær ul 😂 Men var vel egentlig bare 10 uker fra vi fikk timen. Sååå kjekt å få høre om graviditeten din! Er skikkelig glad på deres vegne!

    71. Som flere har kommentert kan man fint spørre om de ser kjønn på OUL:) Også på Riksen, har fødeplass der selv. Men først prioriterer de måling, sjekking osv. Vi har vært på veldig mange UL på grunn av et par operasjoner jeg hadde i starten av svangerskapet. Både privat, på Ullevål og Riksen. Forskjellen er at det er litt strammere tidsskjema på sykehusene og privat tar de seg litt bedre tid. Går selv til Åkesson hos Oslogynekologene på Majorstuen. Veldig fornøyd:)

    72. Gratulerer ❤️ Jeg ventet til å vite kjønnet på ordinær ultralyd fordi det er som regel der du får vite det. De sjekker absolutt alt ☺️ Det er noe spesielt å få vite det på oul isteden for å gå på en ekstra. Men helt opp til dere ☺️

    73. Har inntrykk av det går helt fint å spørre om kjønnet. Jeg var på ordinær ultralyd i uke 18 og da sa de ingenting om kjønnet, men vi fikk svar da vi spurte. Da fikk vi beskjed om at “det ser ut som en liten dame, men vi kan ikke garantere noe”. Dette så vi helt tydelig på ultralydbildene. For artighet var vi på privat ultralyd i uke 32 og da fikk vi bekreftet at det var ei jente . Greit å vite kjønnet slik at vi kunne planlegge innkjøp etc.
      Nå er datteren vår 3 år og jeg gleder meg til den dagen vi får flere barn 😊

    74. Så klart du får vite kjønn på ordinær UL hvis de kan se det! Aldri hørt at det kan være upopulært å spørre om. De sjekker naturligvis først om alt er som det skal med barnet. Jeg hadde aldri bestilt en ekstra UL for å få sjekket det. Dessuten kan UL i seg selv være stressende for det lille barnet. Ikke nødvendig å utsette det for unødig mye av den type undersøkelse. Ellers, gratulerer så masse!! Og du er SÅ mye finere uten de falske vippene 😉

    75. Fikk vite kjønnet på begge barna mine på ordinær ultralyd. Første graviditet hadde jeg følelsen av jente, det var gutt. Andre graviditet hadde jeg følelse av gutt, og det var jente. Hehe.

    76. Så spennende at du endelig er gravid men du poster så lite bilder av deg selv/magen/babyting osv. Er det en grunn til det? Du gav veldig innrykk av tidligere at du ville være kjempeåpen om både barnenavn (som nå er blitt hysj husk?) og alt mulig.
      Gratis med riksen!!! De er kjempe flinke der

    77. Vi var på første UL i uke 11, og da var hun ganske sikker det var gutt, noe de kunne bekrefte på ordinær UL på Riksen. Tror det er helt vanlig de opplyser om kjønn på denne, så lenge man vil vite det selvfølgelig 🙂 Men hovedformålet er jo selvsagt å se etter at alt står bra til.

    78. Jeg har også fått barn på Riksen. Jeg fikk vite kjønn på UL. Bare å spørre det. De spurte om vi ville vite og de var 100 prosent sikker på at det var en jente, og det var det.. Lykke til

    79. eeemm…er det ikke en selvfølge å få plass her i Norge? Min lege sa at vi ikke trengte å søke engang men kunne bare ringe noen uker før. Det er jo em rettigjet i Norge å få plass på sykehus.

    80. Håper du får med deg mannen din på UL. Jeg er også gift med en flykaptein og dessverre var han ute og flydde da jeg skulle på ultralyd. Heldigvis fikk han vært med på begge fødsler. Hvordan løser dere dette ved termin og Ulrik sin jobb? Jeg var redd for at jeg måtte føde alene. Men det gikk heldigvis bra. Ved det første barnet var han ute og flydde allerede dagen etter fødsel. Fødte i Sveits der vi bodde da, det var vondt å ligge på sykehuset uten noe som kom på besøk og som første gangs fødene. Håper alt klaffer for dere 🙂

    81. Gratulerer! Jeg er virkelig glad på deres vegne. Så fint at du velger å ikke fly så langt. At det går bra er det viktigste nå. Som du sier – det kan bli mange ferier siden. Og jeg er enig i alle kommentarene om vippene – du er absolutt penere uten. Du er pen fra naturens side og kler å være mer naturlig 🙂

    82. Gled dere til ultralyd. Da tar de seg nok god tid når du bestiller egen time til dette. Vi fikk også vite termin, kanskje dere også får det. Så spennende 😀 Lykke til.
      Vi fikk vite kjønnet på mandagen som var og vi var da i uke 16 + 3.:-)

    83. Hadde ikke inntrykk av at de ikke ville vise kjønn. Jeg fødte på Ullevål i sommer og det første de spurte om på ordinær ultralyd var om vi ville vite kjønn…

    84. Gratulerer så mye med graviditeten! Kos deg og nyt det!
      Klarte ikke vente til ordinær UL så fikk vite det på en privat ultralyd i uke 13. Da så hun det klart og tydelig at det var en gutt 🙂
      Jeg fødte på ahus, og kunne ikke hatt det bedre eller følt meg tryggere, selv med en igangsatt fødsel med litt drama. Alt gikk veldig fint til slutt og selv om gutten vår kun er 3 mnd så skulle jeg gjerne allerede nå født igjen! Jeg syns det var så fint og spennende! Takket være flinke jordmødre og studenter 🙂
      Syns det er veldig spennende å følge med i graviditeten din og ønsker deg masse lykke til fremover! ❤️

    85. Det er fort gjort å misforstå brosjyren litt. Det de mener å si med den er at undersøkelsen høvedsaklig er for å sjekke hvordan det ligger ann med barnet. Det er også noen ganger vanskelig å se kjønn. Det er mange som ikke forstår det. De tror at derfor de er på 18 ukers UL er kun for å vite kjønn. Så lenge de kan se kjønnet og du ønsker å vite det, så får du det. Og det gjør de gladelig.
      Jeg hadde ventet med privat UL til uke 30 og tatt en 3D UL i stedet. For det første er det fryktelig morsomt fordi man allerede da kan se familielikheten og for det andre så får man en liten betryggende sjekk.
      Selvom de sier UL ikke er farlig, så følger jeg «føre var» prinsippet og tok Max tre UL i mine svangerskap.

    86. Fikk vite kjønnet på barnet mitt da ble løftet opp på brystet mitt rett etter fødselen. Skjønner ikke hvorfor alle vil vite det før. Har fire barn og visste ikke kjønnet på noen før etter fødselen

    87. Man får vite kjønn på ordinær ul om man ønsker det. Ofte spør de om man vil vite. Hvis ikke er det bare å spørre selv 🙂

    88. Jeg var på fosterdiagnostikk på rikshospitalet. Veldig grundig ultralyd i uke 14 og hun spurte om jeg lurte på hva kjønnet var. Så hun sjekket det også. Hun kunne med 70% sikkerhet si det var jente. Jeg ble ikke overrasket, for jeg hadde følt det hele tiden! Også på ordinær ultralyd spurte de om jeg ville vite hva det var, men da visste jeg det jo allerede 🙂 det er nok ikke vits å booke en time bare for å se kjønn, men det er gøy å ta 3d bilder!

    89. Vi sa klart i fra før alle ultralyder at vi ikke ønsket å vite kjønn, vi hadde totalt 6 ul. En tidlig privat fordi jeg måtte se hjertet slå før vi fortalte resten av familie og venner det, to oul fordi den første havnet på grensen til for tidlig så da vi fikk tilbud om en ekstra så sa vi ja. Og tre på slutten. To pga premature rier(som heldigvis stoppet av seg selv) og en pga lite liv dagen før vannet gikk. De så kjønnet hvertfall på de tre første 🙂 men sa ikke hva de så. Vi syntes det var gøy å vente. Samboer vil vite neste gang, men jeg håper å få overtalt han til å vente da og!
      Vi har kun erfaring med riksen i forhold til sykdom, men de fleste vi møtte var helt fantastiske! Bbq marinert svinenakke i kiosken kan anbefales 😉

    90. Da er dere i gode hender! Født på Riksen to ganger! Du får ikke bedre folk i hele landet!! Håper du får Jordmor Anne eller Kaja! Ubeskrivelig dyktige damer med hjerte for faget!
      Masse lykke til! Anbefaler deg å prøve badekaret på føden. De har et stort og romslig badekar som var super godt å sitte i!

    91. Hei:)
      Gratulerer med graviditeten 👏🏼
      Opplever det normalt å spørre om kjønn på ordinær ultralyd. Det er helt normalt å være spent på kjønnet selvom det viktigste er at barnet er friskt.
      Selv var jeg hos Martin Lundring på Jessheim i uke 12 👌🏼 kjempe dyktig mann som kunne fortelle oss at vi ventet en gutt. Det ble også bekreftet i på oul. 😊

    92. Vi fikk vite kjønnet på ordinær ultralyd, men det var ikke så populært nei. Jeg tror vi var litt uheldig med damen som tok ultralyden. Hun var kun interessert i å fortelle det “nødvendig”. Når mannen spurte så sa hun at dette ikke var en ultralyd for å finne ut hvilket kjønn på babyen, men å se om den er frisk. Jeg ble litt sjokkert over måten hun sa det på. Da svarte jeg at det er selvfølgelig det viktigste at vi får sjekket det anatomisk, men at dette var vårt første barn så det er veldig naturlig at vi ønsket å vite kjønnet. Da sa hun at hun har sett a det var en jente. Det ble en veldig dårlig opplevelse å jeg ble litt skuffet over at hun ødela det som skulle være en veldig trivelig dag. Det er selvfølgelig ikke alle som er sånn. De fleste synes jo det er veldig stort å kunne fortelle foreldrene hvilket kjønn barnet deres er ❤️❤️ Lykke til på ul, klem.

    93. Jeg fikk vite gutt i uke 12. Så gutt på nytt på ordinær UL. Ut kom en jente.. Veldig sjeldent de tar feil den veien. (Når de tar feil er det stort sett at de ser jente, men er gutt) Lille jenta bodde på blått barnerom med “gutteklær” sine første 3 mnd 😛 . Ikke akkurat krise. Men ved neste graviditet skal jeg kjøpe alt nøytralt.

    94. Ååå så fint at dere fikk plassen dere ønsket!! Har selv brukt mye tid på Rikshospitalet, men på en annen avdeling. Det er så utrolig mange flinke sykepleiere, leger og annet helsepersonell der ❤️ Masse masse lykke til i tiden som kommer !

    95. Vi fikk vite kjønnet i uke 17, og det var hun som utførte UL som spurte om vi ville vite. ☺️ Jeg var 100% sikker på at det skulle være en gutt, så å få vite at det var en jente var litt overraskende! Masse lykke til deg og Ulrik, er så glade på deres vegne 💕

    96. Jeg fikk vite kjønnet i uke 12+4. Mille på Familieklinikken(Majorstuen) er ekspert på å se kjønnet tidlig og har fått det riktig på meg og alle de som anbefalte meg henne(som også har fått vite kjønnet tidlig). Fikk kjønnet igjen bekreftet i uke 16 og på ordinær ultralyd. Anbefales på det sterkeste! Hun tar seg kjempegod tid og forklarer absolutt alt ved barnets anatomi.

    97. Så kjekt at dere har fått fødeplass. Jeg ante ikke at man trenger å søke på plass jeg. Men det er jo fordi jeg har født mine barn på Island og ikke her i Norge.
      Med første mann ville vi ikke vite hvilket kjønn vi skulle komme til å få (vi tom kastet en mynt for å se om vi skulle få vite det eller ikke hehe)
      Men jeg kjøpte kun gutteklær gjennom hele svangerskapet og heldigvis ble det en gutt
      Med andremann ville jeg vite hvilket kjønn og det angrer jeg aldri på! Vi var på ultralyd ca 8-10 ganger under det svangerskapet (høyrisiko svangerskap pga forskjellige ting pluss at hun snudde feil vei til uke 38)
      Vi fikk vite alle gangene at det var en jente
      Jeg fikk mye bedre tilknytting til babien når jeg kunne si hun i stedet for det.
      Masse lykke til videre

    98. Du kan få vite kjønn på ordinær ultralyd, det er helt vanlig (forutsatt at de kan se det da). Jeg har født alle mine tre på Riksen og er veldig fornøyd. Nå har de til og med fått flere enerom på barsel, så det er jo helt supert. Jeg tipper du får en liten gutt. <3

    99. Jordmor pleier å si på slutten “ja, nå er jeg ferdig å sjekke det jeg skal sjekke. Er det noe dere lurer på?”, og da har vi spurt om hun har sett hvilket kjønn det er. Med førstemann var hun usikker fordi han lå med navlestrengen mellom beina, så da visste vi det ikke. Med nummer 2 fikk vi beskjed om at det var jente, så sjokket var stort da det var en gutt som kom ut! Svigermor strikket som en gal for at gutten skulle slippe å reise hjem i rosa strikkadress, haha:)

    100. Med nr.1 (2011) følte jeg at kjønnet ikke var så viktig å finne ut for de som tok ul. Jeg spurte, men de sa at det viktigste er at babyen er frisk. Selvsagt er det det, men som førstegangsmor var jeg like spent på om det var jente eller gutt😄
      Med nr.2 (2016) spurte de med engang om vi ville vite kjønnet☺️
      Er nå 3 uker unna termin med nr.3 og denne gangen fikk vi faktisk en ekstra ul bare for å se kjønnet! (Enda vi ikke spurte) Hun lå med beina sammen og navlestrengen i mellom, så var vanskelig å se kjønnet på ordinær ul😄 så ting har forandret seg på 7 år hvertfall og det virker som det er like viktig for dem som for oss å finne ut kjønnet☺️

    101. Med første valgte vi å ikke vite kjønnet på babyen før h*n ble født! Det var utrolig spennende! Men opplevde likevel at legen spurte hver gang vi var på ul om vi ville vite kjønnet. Hadde mange ul pga risikosvangerskap. Med nr 2 fikk vi spørsmål allerede fra uke 13 om vi ville vite kjønnet da babyen viste seg godt frem (hadde alle ul på sykehus). Så tror ikke du skal være redd for å spørre! Mitt inntrykk er at man ikke trenger å spørre, de spør deg 😉

    102. Har tre barn, og visste det på de to første, men ikke på nr tre. Da var det siste sjangs for en overraskelse;)
      Fikk vite kjønnet på ordinær UL med begge to.

    103. Hei,
      Jeg er sykepleierstudent og hadde praksis på svangerskapspoliklinikk, hvilket innebar første UL for mange. Jeg husker jeg reagerte negativt på at mange kun virket opptatt av babyens kjønn, og ikke anatomi/helse. Noen uttrykte til og med skuffelse over hvilket kjønn det var! Alle som var på UL fikk vite kjønn om det var mulig å se det, men det ble gjerne tatt til slutt etter at den som utførte UL hadde sjekket det han/hun er pålagt å undersøke 🙂

    104. Gratulerer og til lykke med svangerskapet.
      Med nr 1 fikk vi vite kjønnet på ordinær UL, med nr 2 klarte de ikke å se det sikkert så de valgte å ikke si noe (jenter kan ha ganske hovne kjønnslepper og forveksles med gutt) med nr 3 fikk vi kjønnet på en UL ved uke 16 (ca).
      En bekjent av meg hadde 3 gutter og ved 4 graviditet fikk de beskjed om at det var en jente (ved flere undersøkelser), ut kom gutt nr 4. De fikk jente 5 gang, men da var hun så skeptisk at hun ikke tok sjansen på å kjøpe inn noe jenteklær før tulla var født.

    105. Husk at ultralyd ikke er gunstig for babyen, så det er lurt å ta så få som bare mulig. Du får vite kjønnet den 24., det du har hørt er bare tull. 🙂
      Klem, Monika

    106. fått vite begge gangene på ordinær ul, dei spurte om eg ville vite kjønnet før eg rakk å spør 🙂 ! så trur de e helt normalt å spør 🙂

    107. Tidligere mente man at ul undersøkelser av foster kunne være skadelig, dette er ikke lenger tilfelle.
      Fra Norsk helse informasjon:
      “Det er ikke kjent at ultralyd har skadelige bivirkninger, og det er ingen strålingsrisiko som ved røntgen. Langtidsstudier av barn som har vært utsatt for ultralyd i svangerskapet, viser ingen skadelige virkninger verken på vekst, språk eller kroppslig utvikling. Ultralyd har i motsetning til røntgen den fordelen at bilder kan fremstilles også av kroppens bløte organer.”
      Man bør selvfølgelig ikke ta ul i hytt å pine, men en ekstra for å se kjønn eller 3D ul kan man med god samvittighet unne seg. Jeg hadde fler ul en jeg kan telle i mitt svangerskap pga risiko svangerskap. Jeg var bekymret for mengden ul som fosteret ble utsatt for, men ble beroliget med at de dosene ul som jeg og fosteret fikk via ul undersøkelsen var ufarlige.
      Lykke til 😊

    108. Det er riktig at fokuset på oul er å sjekke at alt er bra med barnet, som det også bør være, men de aller fleste får vite kjønnet på denne ultralyden. Så jeg ville ikke brukt penger på en ekstra ultralyd kun for å få vite kjønnet. Skulle de derimot ikke se hvilket kjønn det er på oul, pga stilling og lignende så kan dere jo heller bestille en ekstra ul siden☺️

    109. Det rareste jeg har hørt! Det er jo da man skal få vite kjønn om man ønsker det. Du velger jo selv om du vil vite og alle jordmødre spør om dere ønsker å vite det da 🙂

    110. Var på ultralyd i uke 12, og da sa gynekologen at han var helt sikker på at det var jente. Og det var det ☺️

    111. Ser andre anbefaler Martin Lundring og det gjør jeg også! Han er fantastisk! Gikk dit på 2 av våre barn og fikk vite «mest sannsynlig» hvilket kjønn det var i uke 13. Begge ganger stemte det:) siste gang vi var der dro vi fra en helt annen plass i landet for å gå til han siden ha er så dyktig! Og forresten; mine to første er født på riksen, ingen problem å få vite kjønn. Tredje er født et annet sted i landet og der sto det at de helst ikke sjekker etter kjønn på ordinær ultralyd.. de sjekket likevel når vi var der (og det stemte overens med Lundrings analyse – ei lita jente💕)

    112. Gratulerer med fødeplass☺️ Vi fikk vite kjønnet på ordinær ultralyd! Det er vel der man i utgangspunktet skal få vite kjønnet om man ønsker det. Og selvfølgelig om det er mulig å se det 🙂

    113. Hei! Fått et barn på Ullevål og et på Riksen. Min erfaring er at Riksen var desidert best!!! Ullevål er stort, lite personlig og man er overlatt mye til seg selv syntes jeg. På Riksen er det supert, lite, intimt og de har god tid. Det med kjønn på ultralyd der opplevde jeg aldri. De spurte på ordinær ul om vi ville vite og siden jeg hadde litt komplikasjoner var jeg der flere ganger på ul og alle ganger spurte de om jeg viste hva det var og bekreftet det. Husker jeg sa til en lege “de sier det er en jente” for med gutt hjemme greide jeg ikke helt å forstå jeg skulle få en jente. Da lo legen og sa det er ikke noe vi bare sier, det ER en jente 🙂 Tror de ser at for mange er det fint å vite kjønn, de spør ofte om man har bestemt navn osv. Så ikke vær redd for å spørre om kjønn 🙂 og masse lykke til med svangerskap og fødsel.

    114. Magefølelsen min stemte begge gangene 😊 Nå kommer lillesøster i mai og vi har verdens fineste storebror på straks 14 mnd💙👏 vi fikk vite kjønn i uke 17 begge gangene 😊 Hos privat klinikk 😊👍

    115. Mitt første barn hadde alvorlige misdannelser, og døde i min mage. Nå har jeg fått et barn til. Under siste graviditet var det viktigste at barnet mitt ville leve, og ikke kjønnet

    116. Åh, så spennende! 🙂 Jeg skal også føde på Rikshospitalet, og var på oul i begynnelsen av desember. Hadde verdens koseligste jordmor på timen, og det var absolutt ikke noe problem å spørre etter kjønn! For vår del var det viktigste at babyen var frisk, så vi spurte etter vi visste det. Hun sjekket til og med tre ganger, fordi baby var så aktiv og bare sprellet. Så ønsker man å spare 1000-1500kr og heller kjøpe noe fint til babyen så kan man fint det💛 lykke til med ultralyd!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg