BABYMOON AVLYST

Annonse

Ulrik og jeg hadde først bestemt oss for babymoon til Maldivene. En siste avslappende ferie bare oss to i februar, før vi blir tre. Men vi fant ut at det ble litt for langt å fly dit nå som jeg er gravid, så derfor bestemte vi oss for Dubai. Men etter mye frem og tilbake har vi valgt å avlyse turen dit også, fordi jeg ikke vil utsette meg for å fly i det hele tatt videre i svangerskapet. Jeg har rett og slett blitt litt bekymret og redd for at det kan skje noe nå som alt er så bra, og om det hadde skjedd noe så hadde jeg aldri tilgitt meg selv.

Jeg har gledet meg veldig til å kose meg i varmen, men det får vente. Vi kan heldigvis reise på ferie resten av livet, og vår første tur som familie neste høst/vinter er jeg allerede godt i gang med å planlegge.. Det eneste jeg lurer på er hvor tidlig man kan fly med en baby?

Vi vurderer en roadtrip til Stockholm eller København for shopping og kos snart, siden Ulrik allerede har tatt seg fri for ferie. Det blir ikke det samme, men det blir trygt og det blir koselig. Kanskje kan vi finne noe ekstra fint til lille S også. Det er jo ekstra gøy å gå på shopping til h*n!

Nå skal jeg snart på middag til en venninne med flere av fredrikstadjentene. Ulrik er på jobb, så det passer perfekt med enda en jentekveld ♥

(annonselenker) Bluse: HER / Bukse HER

P.s. Det er forresten 3 for 2 på alle Nelly Brands i dag.. Under har jeg plukket ut de plaggene jeg liker best fra salget.Tilbudet gjelder fra onsdag 10. januar- torsdag 11. januar klokken 10:00, så vær rask!

(annonselenke) Sjekk ut salget HER

82 kommentarer
    1. Det hørtes ut som et smart valg! Og det blir jo uansett ikke noe kost med en ferie når du hår og bekymrer deg for lilleplutt i magen!

    2. Mamma fløy med meg da jeg var 1 uke gammel, det gikk helt fint, ifølge henne så klart, hehe 🙂 Det var riktignok ikke utenlands, ville forhørt meg med helsestasjonen eller sykehuset med tanke på vaksinering 🙂

    3. Vi skulle egentlig til Bali, men legen frarådet oss å dra siden Zika viruset herjer i hele Asia. Så var bra dere avlyste mtp det også! Sålenge barna våre i magen er trygge er jo uansett det det viktigste 😀 Reise kan man som du sier gjøre resten av livet! <3

    4. Du bør ikke reise utenlands før alle viktige vaksiner er tatt. Altså til baby S 🙂 personlig kan jeg ikke se for meg å dra på flytur med min 1 åring enda. Flyturen kan bli riktig smertefull for små barn og når man først har oppdaget det er det liksom for sent å snu. Det er heller ikke noe godt for de små å være i varmen og det er stress å passe på at de ikk skal være i direkte sollys det første året.
      Trodde jeg skulle savne syden sommeren som var, men Gud så koselig det er å være hjemme med barn! Basseng i hagen og dra på stranda og hyggelige ting her <3

    5. Vi reiste til Thailand når minsten var 9 mnd. Ikke noe problem i det hele tatt. Jeg ammet når flyet lettet og landet slik at han ikke skulle få dotter i ørene og det gikk fint.:) er gravid nå med termin i mai og allerede booket tur til hele familien til Hellas når den lille er 3 mnd. Har bare positive erfaringer med å fly med små babyer, ihverfall når en ammer. Null stress!:)

    6. Mamma og pappa dro tre uker fra Norge til Chile da jeg var nesten fire måneder gammel og det gikk helt fintfint. Dette var i 1990 da så vet ikke om det er andre anbefalinger nå men vaksinasjonsprogrammet var det samme den gang og regner med helsesøster hadde advart mamma om det var uheldig å reise så langt.

    7. Jeg tenkte akkurat det samme, men dro likevel på ferie… angret veldig på det- hadde kramper i magen begge veier og engstet meg veldig hele turen. Det gikk riktignok bra, men likevel… Så er du litt bekymret, følg magefølelsen!!
      Forresten: Så nydelig du er uten vipper☺️ Øynene dine kommer så mye bedre frem:-)

    8. Jeg dro til Hellas som gravid og til Spania når lille var 8 mnd. Ingen problem noen av delene. Og herlig begge deler. Mat passer man seg for uansett når man er gravid. Nyt graviditeten❤

    9. Heihei,
      Først og fremst; gratulerer så masse med graviditeten til dere begge:)
      Jeg startet og lese bloggen din rundt bryllupet og har siden da klikket meg inn med jevne mellomrom. Mest klikk inn har det vært når du har skrevet om veien til å bli foreldre. Jeg synes dere er kjempe tøffe som har valgt og dele hele reisen med oss og jeg gleder meg til å følge veien videre og til å se dere på skjermen. Jeg er så glad på deres vegne og ønsker dere alt godt:)
      Jeg fikk min første i mai 2016 og vi reiste til Dubai i desember 2016. Vi reiste kun for å å reise på ferie. Da fikk hun en vaksine tidligere en «normalt». Helsesøster hadde ingen erfaring med å reise til Dubai og var litt skeptisk, men da jeg fortalte om helsesystemet og renslighet osv var hun helt ombord, da dette er mye bedre en i «syden» land. Dubai var en kjempe opplevelse- vi koste oss- bada og spiste masse god mat og det var verdens beste tur. Anbefales og reise når babyen er ca så gammel, det var helt perfekt.(for oss hvertfall)
      Var også i Kroatia når hun var 1 år i 40 varme grader i sommer- da stor koste hun seg og ville «bade mer» hele dagen. Så perfekt for barn, men ikke for mamma som var 3-4mnd gravid. Som ikke klarte varmen som gravid.
      Dette ble noe langt, men jeg ville bare si at dere må gjøre som dere føler for 🙂 om det skulle bli for mye mammapoliti er det lov å ta bort kommentar feltet igjen;)
      Ønsker dere alt godt for fremtiden og masse masse lykke til :)<3

    10. Vi har ei lita tulle på snart 3 mnd, og vi har selv fundert litt på når vi skal reise. Vi har funnet ut at vi vil vente til de viktigste vaksinene er tatt. Spesielt nå når det er så mye utbrudd av meslinger rundt forbi. Jeg tror vi har landet på det at vi skal vente med å reise til hun kan ta denne vaksinen (MMR). Vaksinen er ikke satt opp til å tas før hun er 15 mnd, men man kan fremskynde den til 9 mnd. Så vi kommer nok til å gjøre det slik at vi kan reise når hun er rundt 9-10 mnd 🙂
      Vi hadde også planer å fly når jeg gikk gravid, men jeg hadde blødninger i halve svangerskapet derfor fikk jeg flyforbud 🙁 Vi valgte heller å sette oss i bilen å kjøre til Danmark og Svergie 🙂 Dette var kjempe koselig 🙂 Det er godt å bare komme seg litt vekk å ta en “time out” fra alt hjemme 😉

    11. Fløy til Spania med eldste når hun var 6 mnd, en ukes ferie. Null stress. Ammet opp og ned.
      Yngste flyttet vi til USA med når hun var litt over 3 mnd, mao lang flytur gikk og gkk super fint. Sov nesten hele veien! Måtte faktisk nesten vekke for å få på puppen på vei ned. Hadde tatt første runde med vaksiner tror jeg, men fikk aldri noe beskjed om at det måtte gjøres først.
      Ville kanskje hold meg unna de mest eksotiske stedene kanskje 🙂
      Mer stress med en unge på 1-3 år, de vil jo løpe over alt og er mye mer styr i alle fall mht selve fly turen.

    12. Vent til den lille har fått nødvendige vaksiner. Jeg har flydd masse med min datter, første flytur var da hun var 3mnd og det har gått veldig fint,til og med på 17 timers flyreise. Er selvsagt mere slitsomt å reise med små barn og jeg gjør altid det jeg kan for å holde skriking til ett minimum, så lenge jeg er rolig og ikke blir stressa hvis hun skriker så går det bra. Ergo baby er min beste venn på fly turer, vogn er så kronglete å ha med seg!

    13. Tror det kommer litt an på hvor du skal iforhold til det med vaksinasjon. Jo mer eksotisk jo viktigere er nok vaksinene. Jeg for min del har hatt eldste mann med på tur i syd Europa fra han var 8 mnd. Da ga jeg flaske og de hadde god effekt på opp og nedstigning. Å fly og reise med en under 1 år er bare herlig. Utfordringene kommer når de blir eldre. De to turene vi hadde i sommer da han var 18 mnd var en del mer hektisk😅 Legg tur og planer etter deres behov og så skal du se det går så fint😊

    14. Med småbabyer ville jeg varmt anbefalt Gran Canaria. Varmt hele året og man er en “norsk” plass om man går for Puerto Rico eller Arguinegine(norske matvarer,norske butikker,norske leger og ikke minst norske ansatte på nesten alle sunwing hoteller.
      Vil anbefale og sjekke opp Radisson Blu Gran Canaria. Store leiligheter på 100 kvadrat med stort kjøkken,varme basseng,barnevennlig,fantastisk frokost,nydelige senger,svær balkong med jacuzzi/solsenger/sittegegruppe og butikk på hotellet med norsk mat lett tiljengelig.
      Gåavstand fra hotellet ligger Anfi Del Mar med en nydelig badestrand du ikke finner maken til pluss norsk butikk med tilgang på babymat/flasker/morsmelkerstatning pluss et apotek om man har behov for medisiner/resept. Ville hørt med helsestasjon om evt 3 mnd vaksinene burde vært tatt først. Eneste problemet om du skal reise til Gran Canaria er flyreisen på 5 timer men dette har vi erfart i mange år har gått veldig bra så lenge foreldrene har fått inn litt rutiner så går dette helt smertefritt.

    15. Vi reiste til Florida og var der i tre uker med jenta vår på 3 mndr.ifjor. Fløy til Miami med Norwegian, leide bil og kjørte til Naples på vestkysten. (to timers kjøring) Leide et hus med basseng gjennom vrbo.com. Det var den perfekte ferien. Det flotte huset hadde alt vi trengte og det var ikke spesielt dyrt. Bassenget, det velutstyrte kjøkkenet og muligheten til å bestille digg take away hvis vi ikke ønsket å kokkelere selv var helt perfekt for oss. Nydelige strender 7-8 min. kjøring unna. Naples er et rolig og fint sted og helsevesenet er tipp topp, hvis det skulle være noe. Det skal sies at jeg hadde en lett fødsel, ammingen fungerte og vi hadde et rolig barn. (spiste ofte ute på restaurant) Kanskje lurt å vente til etter fødselen med å bestille? Det er så vanskelig å på forhånd sette seg inn i hvordan det blir. Ønsker dere all mulig lykke til! Mange gode tanker deres vei. <3

    16. Vi reiste til Los Angeles for å besøke svigers da datteren vår var 2 mnd gammel. Det er en flytur som tar ca 10 timer. Det gikk veldig bra. Det er faktisk den beste flyturen vi kommer til å med et lite barn. Jeg ammet henne da vi lettet og da vi landet så hun fikk utligne trykket i ørene. Ellers var hun litt urolig den første halvtimen. Etter det så sov hun omtrent hele turen. Det ble riktig nok ikke noe soving på meg da jeg var redd hun skulle skli ut av armene mine. Når barna blir større vil de bare ut å krabbe eller løpe rundt. Los Angeles og USA har vaksineprogram så min helsesøster sa det gikk bra, men selvsagt passe på hygiene. Men som allerede er nevnt av andre over så er det fint å rådføre seg med helsesøster først, eventuelt jordmor når du skal dit.
      Nå i desember reiste vi til Nicaragua med datteren vår, hun er 1 år og tre mnd nå. Det en dobbelt så lang reise. Det gikk bra det også, men det var slitsomt da alt skal oppdages og hun elsker å løpe rundt.

    17. Skjønner det er viktig for deg å dra utenlands når du har fått bebisen ut. Men hadde jeg vært dere hadde jeg ventet til bebisen får litt mer ut av reisingen, det første året er det mye å sette seg inn i. Og ikke minst- bebi i fokus. Vent med reising til alle i familien er klare for det er mitt tips.

    18. Vi reiste med gutten vår når han var 5 mnd og det gikk helt supert. Jeg ammet han på vei opp og ned i flyet. På ferien ammet jeg han og jeg hadde med noe grøt og middagsglass hjemmefra. Helt supert å reise med små barn, de som sier noe annet er bare hysteriske og uvitende mener nå jeg…

    19. Å fly i seg selv er ikke noe problem når som helst, men pga økt fare for smitte for fly bør man vente noen uker. Jeg ville tenkt meg om å dra til Sverige også mtp Meslingutbrudd feks. Spør et sted de gir vaksiner, der bør de ha oversikt.
      Mitt barn har aldri fått vondt i ørene av å fly, selv om jeg har fått det: har alltid ammet på vei opp eller ned. Om man ikke ammer kan man bruke sutt eller gi flaske. Min erfaring er at jo yngre barnet er jo lettere er det å fly 😉 har reist masse alene med barnet siden hen var 6 uker, mye hjelp å få, og familieslusa gjør at jeg synes det er mer avslappende å reise med enn uten barnet :p

    20. Så fin du var uten vipper! Du kan fint dra til GC med en baby, for eksempel, uten å være bekymret for vaksinene. Italia og Frankrike har en liten meslingeepidimi gående så der ville jeg holdt meg unna.

    21. Du stråler som gravid! 😄 etter dere begynt å tenke på baby så har jeg virkelig sett opp til deg, du er så fornuftig!
      Aldri hør på de stygge kommentarene, for du er helt rå!☺️ gleder meh masse til å høre hvilket kjønn du bærer på☺️

    22. Vi er på reise, vel og merke innenlands, med vår lille S som er 2 måneder og føler at det har gått helt fint. Flyreisene gikk smertefritt og vi har fått god hjelp av både bakkepersonalet og kabinpersonalet. Angående en liten tur til Gøteborg, så har jeg to vennepar som har reist dit på babymoon og begge har elsket å bo på boutique hotellet Pigalle!

    23. Reiseklinikken gir de mest oppdaterte rådene på hvor man ikke bør reise med små barn. De har oversikt over utbrudd av smittsomme sykdommer og virksomme vaksiner. Siden meslinger er på opptur mange steder i verden nå, også i Europa, så ville ikke jeg reist noe sted med småbarn uten MMR-vaksinen. Meslinger er potensielt dødelig!
      Hilsen en doktor

    24. Jeg flydde ikke med min datter før hun var ferdig vaksinert. Med tanke på meslinger som nå herjer så ville ikke jeg reist noe sted med en uvaksinert baby. Den sjansen er det ikke verdt å ta. Vet man anbefaler å amme ved take off og landing men når vi dro så fikk ikke hun melk lenger men vi ble anbefalt nesespray. En sprut før vi tok av og en før vi landet. Og det gikk så fint☺️

    25. Du kan fint fly så fort du selv er klar for det, og kjenner at baby er klar for det.
      Utlandet bør vente til etter vaksinering, som flere skriver. MMR kan tas så tidlig som ved 9 mnds alder, og da er det ingenting i veien for å unne seg en varm ferie.

    26. Vi reiste til Spania med en på 4 mnd 🙂 Ble anbefalt å vente med utlandet til etter 3 mnd-vaksiner. Turen gikk kjempefint!

    27. Lurt valg av dere! 🙂
      Kommer nok av muligheter til ferier senere <3 Du stråler virkelig om dagen, du kler virkelig å være gravid!

    28. Jeg tenker om en skal til en varmere plass er det ikke lurte dra til en plass der det kan bli over 35 grader! Vi var på Kreta med ei på 8mnd og måtte være inne på rommet mesteparten av tiden da det var for varmt for henne ute. Det samme gjelder vell en mindre baby. En annen ting er at det er veldig travelt å reise på strandferie i perioden 6-12 mnd da de bare er interessert i å putte ting i munnen og kansje ikke går skikkelig enda + sover mindre 🙈 Det er sikkert veldig invidivudelt, men dette er hva jeg har erfart 😃

    29. Forhørte meg nettopp om dette på
      Helsestasjonen, da vi vurderte å reise utenlands med vår seks måneder gamle baby. Vi ble frarådet å reise før de viktigste vaksinene var tatt. Også pga meslingutbruddet som herjer i Europa og også Sverige. Denne vaksinen kan tidligst ta når baby er ni mnd, aller helst 15 mnd 🙂

    30. fløy til spania med eldste når hun var 10 uker. Prøvde å få tatt 3 mnd vaksinen før vi dro, men HS sa at vi kunne vente. Vi bodde riktignok i eget hus og var ikke blandt masse turister, kun egen familie. Hun fikk mat under letting og landing og sov av den deilige flyduren. Har også ei innbilning om at trykket i kabinen gjorde underverker mot kolikken hennes, for den forsvant mirakuløst under flyturen og viste seg aldri igjen 🙂

    31. Lille bør ha alle de grunnleggende vaksinene på plass før dere reiser. 🙂 15 mnd altså – men om jeg hadde orker det derimot. Oh no 😛 haha! Vi reiser til Asia når lille er 2-3år – tidligst! 🙂 men en liten Europaferie går kanskje før den tid 🙂

    32. Vi reiste til Gran Canaria med vår datter når hun var 5 mnd. Det gikk helt fint å fly med henne, og hun trivdes godt i varmen i lette klær:)
      Første flytur vi hadde med henne var hun 6 uker. Det gikk også fint.

    33. Hør med helsestasjon, men anbefaler ikke å reise enkelte utenlands før S er vaksinert! Min lege sa at flyplassen er stor smittekilde.

    34. Det er ikke noe skadelig å fly i seg selv så lenge barnet er friskt, også som spedbarn, men de kan jo bli plaget med dotter i ørene. Litt pupp, melk på flaske eller smokk vil da kunne hjelpe godt. Noen barn kan bli urolige av lydene og miljøet, og noen vil også kunne påvirkes av stressede/engstelige foreldre, men dette er jo veldig individuelt og det er vanskelig å spå hvordan det vil bli akkurat for dere. Man må kjenne på egen komfortsone, hvilke tanker/bekymringer man har selv evt diskutere med helsepersonell. Når det gjelder vaksiner er det ikke sånn at man må ha noen som helst vaksiner for å fly i seg selv, men vaksinasjonsbehovet/risiko for sykdom avhenger av destinasjon. Anbefaler deg å snakke med helsestasjonen om dette. Hilsen reiseglad barnelege og mamma

    35. Hei.
      Ta dere en tur til København og shopp til den lille:)
      Vi gjorde det nå. En veldig fin barne avdeling på Lillum bolighus 🙂

    36. Jeg har reist med mine 3 når de har vært 3-5 mnd. Det har vært veldig behagelig. Greit å ha de med på tur når de er så små, maten er med over alt og de sover enda en del. Slipper også å løpe rundt etter de på ikke helt barnevenlige steder med glatte fliser rundt skumle basseng.
      Har reist med de som 2-4 åringer også, foretrekker baby 😉

    37. Vi var i Hellas når lille var 5,5 mnd, det gikk kjempefint. Men det var førstes da jeg var klar for å reise utenlands og opp i fly, men det gikk mer på min evne til å takle nye ting ifht lille 😜 jeg synes liksom alt var litt skummelt første gang, men det meste går fint når man bare tørr å hoppe i det 😊

    38. Vi reiste til kreta når minsten akkurat bikket 4 mnd, vi tok med slike klemme squieezy poser med most frukt som vi hadde i kjøleskap i tillegg til at jeg ammet. Beste ferien vi har hatt. Og neste tur var minsten 7 mnd, denne gangen reiste vi til gran canaria. Vi rådførte oss selvsagt med helsesøster i forkant. Med mye bading, og væskeinntak så gikk det strålende. Vi har og vært i thailand, men da var minsten 1,5 år. Vi har ingen dårlige minner med og reise med småbarn annet enn at det er nokså stressende på folkefulle store flyplasser. Jeg synes dere skal tenke over dette selv og rådføre dere med helsesøster og andre folk dere har rundt dere. Livet med barn er herlig 😀 masse, masse lykke til!

    39. Vi dro på en utenlandstur når hun var 1 mnd. Måtte fikse pass først også ganske fort. Hele flyturen gikk superfint med amming opp og ned + smokk (som hjelper med trykk). Nå var vi i nord Europa med en 2 timers flytur ca. Og var ellers på innelandstur med fly når hun var 3mnd og 8mnd. Syden når hun var 9mnd. Så hun har flydd en del til å være 2 år. Ser ingen problem å fly med små. Men som noen nevner over så kan det være greit å sjekke opp smittefare mot vaksiner med helsesøster f.eks.

    40. Utenlands ville jeg ikke reist før vaksiner er gitt, men noen kan kanskje gis litt på forskudd hvis man snakker med lege om det? Men av erfaring så vet jeg at man kan få en rolig baby eller man kan få en urolig baby, jeg har hatt begge deler. Babyer er ofte urolige på ettermiddag/kveld de første tre månedene uten at de har kolikk, så jeg ville ventet til etter da i alle fall. Samtidig ser jeg for meg at det må være mest praktisk å reise mens man enda fullammer, så slipper man å styre med flasker og grøt og slikt.

    41. Fra en pilotfrue til en annen. Ikke lag begrensninger for dere, finn mulighetene. Jeg har to barn, reist verden rundt med dem fra de var baby. Husk at S ligger trykt i din mage nå. Når S kommer ut, må dere lage egne muligheter, basert på ønsker dere har. Ulrik har jo flyerfaring og kunnskap om å ha med spedbarn i flyet. God tur

    42. Eg tok fly med jento mi til København når ho var 2 1/2 mnd, amma ho når me både letta og landa! Gjekk veldig fint 🙂

    43. Vi var i Thailand i fire uker da frøkna våres var 6 mnd. Hadde ingen utfordringer. Hun koste seg i varmen, sov godt og spiste godt. Hun snudde døgnet med en gang også(begge veier). Ingen problem å reise med små barn. Men vi hadde med oss alt hun trengte fra Norge.. (mat, bleier, våtservietter etc..

    44. Vi skulle til Danmark et par dager før gutten vår ble 3 mnd, helsesøster var ganske opphengt i at vi absolutt burde vente til 3mdn vaksinen var tatt. Heldigvis fikk vi lov å ta den 6 dager før vi dro 🙂 Så sjekk gjerne opp i det før dere bestiller dyr ferie 🙂

    45. Hei! Nå kommer jeg til å lyde skikkelig kjip, men jeg ville holdt meg hjemme i Norge til vesle S er født, og har blitt 10 mnd. Akkurat nå pågår et meslingutbrudd i Sverige (Gøteborg) og MMR vaksinen kan barnet først få når han/hun er 9 mnd. 2-3 uker etter dette er man beskyttet. Vi er nesten i samme situasjon selv og har droppet den planlagte påsketuren til København på grunn av dette, men jeg syns det er bedre å være på den sikre siden.

    46. Synes du er veldig fin uten falske vipper 🙂
      Likte lengden på håret ditt i dag uten ekstensions også!

    47. Hei! Hadde egentlig ikke tenkt å kommentere noe her, men man får vel aldri rost nok (nettroll må overvinnes); ser flere påpeker det og ville bare si det selv også – du var utrolig flott “uten” vipper! Veldig kledelig! Du får føle på hva vippene vanligvis gir deg, men fra utsiden: dette kledde du kjempe godt og falske vipper trenger du overhodet ikke!

    48. Som flere her skriver, så “må” man nå vente til barnet er minimum 10 måneder før man reiser utenlands. Dette på grunn av den store oppblomstringen av meslinger som er en veldig farlig sykdom, så vaksinasjon er kjempeviktig:)
      Du er forresten veldig fin uten ekstra vipper, du er vakrest uten! 🙂

    49. Det går helt fint å fly så tidlig i svangerskapet, men jeg skjønner valget ditt veldig godt 😊 koselig med en tur som ikke er så veldig langt også, i gjerne litt mer trygge og kjente omgivelser! Uansett hvor dere drar blir det nok deilig med en ferie sammen og bare nyte hverandre og feire det lille mirakelet som er på veg ❤️
      Som andre over meg har nevnt, du stråler! Du er nydelig, og at du er lykkelig skinner så godt igjen 😄 er så glad på deres vegne, og ønsker dere masse lykke til med den spennende tiden som venter dere! ❤️

    50. Vi reiste til Thailand når hun var 5 mnd, da var de viktigste vaksinene tatt og jeg ammet når vi lettet og landet. Hun sov hele turen 🙂 Og på reisen får du VIP tilgang hele veien, da de har stor respekt for små barn. Kosa seg så mye, og det er bare å holde dem i skyggen og kjøle dem ned. Var der i 10 uker.

    51. Hei. Ville også ventet til 9-10 mnd, fått fremskyndet meslingvaksinen. Men vaksinen ved 1 år er også viktig i sørlige land.
      Men, skal du også ha gravidoppdateringer som de andre bloggerne? Hadde vært så spennende?

    52. Var i spania da småen var 2,5mnd. Flyturen var ingen problem, men småen likte ikke varmen. Så med nr 2 blir vi nok å vente til småen er 6mnd eller der omkring, så blir det kanskje en kjekk ferie.

    53. neI NÅ må folk å mamma politiet roe seg heeelt ned. Så lenge du reiser til steder i europa kan du reise når du selv er klar. Enten babyen får morsmelk eller mme Vi reiste til spania når vår var 6 uker, ingen problem, lå å sov i vogna inne eller i skyggen stort sett hele tiden slik babyer gjør, så kunne mamma sole seg litt imellom slagene. Tror du skal være litt mer var for å reise til thailand, maldivende etc grunnet magetrøbbel hos deg samt ukjent bakterieflora men hellas, spania etc går helt fint! Kjør på, kos dere på ferie å ikke tenk så mye på mammapolitet 🙂

    54. Jeg er ikke enig i at det er veldig mye mammapoliti her? Tolker de aller fleste svarene som velmente råd? Har selv vurdert en tur til varmere strøk med ei på 7 mnder, men kommet frem info her jeg rett og slett ikke har vært klar over/tenkt på. Syns både «mammapoliti» og «nettroll» blir fryktelig misbrukt om dagen.. man må ikke ta seg nær av ALT selvom man er uenig, eller noen er uenig med deg. Hadde Julianne skrevet at de skulle til Hellas når lille S er 5 mnder og fått masse pes i kommentarfeltet, DA er det «mammapoliti.» Ikke når man kommer med tips og meninger når noen faktisk ber om informasjon☺️

    55. Vi fikk en gutt i høst. Da han var litt over en mnd reiste vi med fly på juleferie. Det gikk veldig bra. Turen varte en time, baby koste seg.
      Siden det gikk bra har vi lyst til å ta en ferie til våren, men i disse meslingtider synes jeg det er for mye risiko å reise med et barn som ikke er vaksinert. Mmr kan de tidligst ta ved 9 mnd. Vi lurer fortsatt litt på en vårtur til køben da de ikke har raportert om meslinger, men det er vel bare et tidsspørsmål.
      Forresten er ammeklær fra boob og mamalishious å anbefale😊

    56. Hei!
      Vil bare dele litt tanker med deg angående reising. Jeg har nå en 1 åring, og har fortsatt ikke reist noe sted. Enda det var en del av planen. Men når barnet kom hadde jeg rett og slett nok med å komme meg igjennom dagen med lite søvn. Misforstå meg rett, jeg storkoste meg med trilleturer/kafé og div, men reising frista sååå lite. Sier ikke med dette at du ikke kommer til å ha overskudd til å reise! Bare vet man kan bli litt skuffa om man forventer noe…

    57. Så lenge du følger råd fra helsesøster ang. steder som er lurt å unngå av helsemessige årsaker, så skal det ikke være noe i veien for å fly og reise med baby helt fra starten av. Men anbefaler å se ting litt an, ikke booke noe fast om det kan unngås. Man vet aldri hvordan oppstartsfasen av babytiden blir.
      Med min nr.1 og 2 hadde jeg aldri greid å reise noen steder. Ryggproblemer var årsaken første gangen, og andre gangen ekstremt mangel på søvn og urolig baby. Bare det å komme seg på butikken føltes som et stort hinder. Barnet, og mors helse kan variere så veldig! Og dersom man booker noe vil man kanskje få dårlig samvittighet, og ende og presse seg til noe man egentlig ikke er klar for. Det er som du sier, man har hele livet på seg å reise…
      Må tilføye at med min nr.3 var reising det siste problemet. Vi reiste med fly (innenlands) da hun var 1 uke gammel. Og da hun var 1 måned var vi på en 350 mil bilferie, som også inkluderte flere teltovernattinger. Gikk knirkefritt 🙂

    58. Vi var i Gøteborg på “Baby Moon”. Fokuset var på å gjøre hyggelige ting sammen som kanskje ble vanskelig etter bebis var kommet. Booket hotell med basseng og spa avdeling som utførte gravid massasje. Anebfaller det! (Hotel Post btw) og var ute å spiste deilig mat og på shopping. Virkelig koselig helg. Tok også toget, slik at en rugende mor kunne bevege seg litt, og far også kunne slappe av med en bok. Tipp topp 😀

    59. Tror dette med reise og små barn er veldig individuelt og avhenger av hvordan baby/barnet er. Med min første dro vi til London da hun var 5 mnd, Gran Canaria da hun var 7 mnd og Korfu da hun var 11 mnd. Minstemann hadde kolikk og slet med søvnvansker frem til fylte ett år. I denne perioden var det helt utenkelig å fly med tanke på omstendighetene. Mitt råd er derfor å se an dette med reise til barnet har fått nødvendige vaksiner, og dere gjør en vurdering med tanke på babyen/barnets behov etterhvert:)

    60. Å reise med barn var null stress for oss:) vi reiste til Karibien når han var 3 mnd! Fantastisk tur!! Den minste babyen vi traff der var 10 uker gammel. Bare spør Helsesøster om råd og tips, og reis i veg:)

    61. Vi har fløyet masse med alle barna. Går supert å reise med liten baby😊 Vi tok med baby på 3 mnd til Hawaii. Den eneste alderen som jeg syns det er slitsomt å reise med er 1,5 år. Da er de for store til å sove hele turen, for små til å være interessert i feks iPad, har ikke eget sete og vil helst løpe opp og ned i midtgangen😅

    62. Ikke farlig å fly som gravid:) fløy California-Norge tur retur 4 ganger da jeg var 10 uker og Norge-Hellas 4 ganger da jeg var 6 mnd. Aldri hørt noe om at det skal være farlig, og jeg var som deg- engstelig for alt og forhørte meg og googlet om a.l.t

    63. Fløy med babyen vår da hun var 4 mnd. Anbefales virkelig, da sover de som regel hele veien og når man kommer frem så ammer man jo fullt, så man slipper å bekymre seg for bakterier og matforgiftning osv. Og en annen stor pluss er at se ligger jo bare der haha . Man får slappet av uten å løpe etter de 24/7

    64. Hei 😊 Gratulere så masse til graviditeten!! ❤ Har tenkt mye på deg å håpet på at snart skulle det bli din tur til å få være mamma. Du ser fantastisk ut å jeg ser at det stråler av deg som gravid! Du kler det ❤ gleder meg med dere begge. Lykke til 👍😍

    65. Null stress å fly med baby. Har flydd mye innenlands med mine to fra de var 2 mnd. Ville dog vært litt mer tilbakeholden med utenlandsreise før barnet har fått mmr vaksinen da det er utbrudd i flere europeiske land. Denne vaksinen får man ved 15 mnd, men den kan fremskyndes litt ved behov. Her reistw vi utenlands med nr. 1 når hun var 14 mnd og jeg var høygravid med nr.2. Lillebror får sin første sydentur til sommeren da er han 14 mnd.

    66. Prøv å ikke bekymre deg – husk at det nå var ment at det skulle være deres tur. – Samtidig så kommer de neste 20 ukene til å gå så fort at dere ikke har tid til ferie uansett.
      Når det kommer til selveflyturen med baby, så en minstejenta her i hus 15 uker gammel og har vært på flytur 4 ganger, men det har “bare” vært innenlands. Første flytur når hun var fem dager gammel – det gikk som en lek.
      Når lillemor er fem måneder, reiser vi til Gran Canaria. Vi tar femmånedersvaksinen to uker før avreise og BCG i løpet av februar. Ellers er det litt skummelt med MMR-vaksinen som babyen ikke får før 15 måneder, men får vår del løser det seg litt da jeg ikke har tatt den, så jeg MÅ ha den.
      Om dere skal reise langt så har jeg hørt at det er gull å ha eget sete til lille så ungen kan sitte i bilstol unger flyturen – Doona Car Seat Stroller er godkjent på fly og brukes som vogn når den ikke brukes som stol. Hadde jeg hatt pittelitt me å rutte med hadde jeg unnet meg en slik en.
      Leste meg også igjennom spørsmålsrunden din lille lengre opp her. Jeg har ei venninne som fikk barn i oktober og de bor på en seilbåt, så om dere vil ta med Saga på sjøen i sommer, så syns jeg dere skal gjøre det – noen kommer til å kritisere dere fordi de kan, ikke fordi de har kunnskap.
      Ellers kan jeg anbefale bæresjal – det er gull! Bæreglede på St.Hanshaugen er superdyktige og Oslo bærebibliotek har gratis utleie av elastiske sjal. Jeg kjøpte et vevd sjal og et elastisk sjal før jeg viste hva jeg gikk til, men hadde jeg vist bedre, så hadde jeg leid det elastiske – det trenger du bare de første månedene, så finner du ut om det er noe for deg eller ikke.

    67. Først og fremst, gratulerer med baby i magen. Det går veldig fint ann å reise med baby, og det finnes ingen «regler» for når man kan gjøre det. Vi reiste med fly med vår lille første gang da hun var 6 uker. 3mnd gammel var hun i Frankrike, 4 mnd i Spania, 5 mnd i Stockholm, 6 mnd i Thailand, 8 mnd i New York og på Bahamas, og 10mnd i Dubai. Med andre ord en bereist baby. Forhør deg gjerne med helsesøster om du er usikker mtp vaksine og følg helsedirektoratet sine anbefalninger for hvilke steder det er trygt å reise med små barn. Ellers – reis i vei! Vi har så mange fine minner, og det er mye lettere å reise med en baby enn med en ett eller toåring som naturligvis har en annen tålmodighet på lange flyturer enn en sovende baby 😉 Lykke til med graviditeten (og kommende reising) 😉😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg