JULENS SPØRSMÅL OG SVAR

Hei, dere! Da var jeg hjemme i Oslo igjen etter en laaang og deilig juleferie. Som flere har lagt til merke er det noen uker siden forrige spalte med ukens spørsmål og svar. Grunnen til det er rett og slett ferien, så her kommer julens spørsmål og svar..

Hvordan pleier du å feire bursdagen din?

Jeg liker ikke å feire bursdagen min egentlig. Ulrik og jeg pleier bare å markere dagen oss to sammen. Han skjemmer meg alltid bort med frokost på sengen, fine gaver og lar meg velge restaurant eller hva vi skal gjøre, noe jeg selvfølgelig setter STOR pris på. Men bursdagfest med venner eller familie er ikke viktig for meg nå som jeg er voksen. Om to år når jeg blir 30 så vil jeg nok stelle i stand en stor fest, men ikke før det.

Hva er din ultimate tre-retters middag?

– Hm.. Jeg elsker supper til forrett og varm sjokoladefondant med vaniljeis til dessert. Til middag er jeg veldig glad i asiatisk mat. Hanami er favorittrestauranten i Oslo. Stedet jeg møtte Ulrik for aller første gang <3

Når fikk du lappen?

– Jeg fikk lappen da jeg var 18 år, etter et mislykket forsøk på både teoriprøven og oppkjøring.

Hva slags prevensjon har du brukt før? Hva slags merker var det?

– Jeg har gått på p-piller så lenge jeg kan huske, og byttet merker to-tre ganger av forskjellige grunner. Det siste merket jeg brukte og var fornøyd med var Cerazette.

Kunne du tenkt deg p-stav eller spiral eller noe sånt i fremtiden når du har fått barn?

– Nei.

Tror du at dere kommer til å prøve på nummer to raskt etter første? De sier jo at man er veeeldig fruktbar etter fødsel.. så tenkte kanskje det var noe i det for deres del?

– Jeg tror ikke at vi kommer til å prøve aktivt med en gang, men jeg skal heller ikke begynne på p-piller eller noen annen prevensjon igjen..

Synes du det er hyggelig om lesere av bloggen din som møter deg «på gata» tar initiativ til en prat?

– Ja, det synes jeg er skikkelig hyggelig! Faktisk skjer det ganske ofte, så jeg føler meg veldig heldig som har så mange snille og gode lesere 🙂

Hvis dere får to jenter eller to gutter, hvilke andre navn enn Lykke og Severin har dere i tankene?

– Nå har vi som sagt byttet jentenavn fra Lykke til et annet jentenavn på S, og vi er sikre på at det “bare” er en i magen min, så vi trenger foreløpig ikke mer enn disse to navnene på lager.

Hvor gammel er Ulrik og hvor gammel er du?

– Ulrik ble 38 år på nyttårsaften og jeg blir 28 år 27. april.

Må si det er litt ironisk at da du endelig slapper av og legger de prøverørene på hylla en stund, da blir du gravid på egenhånd. Har du tenkt på om hvis du ikke stresset så i utgangspunktet så hadde det kanskje gått helt fint?

– Vi la aldri prøverør på hyllen. Vi ventet bare på å sette i gang med vårt femte forsøk, og venting var det jo mellom hvert forsøk. Jeg tror ikke at stress alene er grunnen til at vi ikke har lykkes før nå, men jeg tror at stress er negativt for helsen generelt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Får Ulrik lønn mens han står på standby?

– Ulrik har fast lønn som pilot. Standby-vaktene er en del av jobben hans. Og ja, han får betalt for det også.

Kan du fortelle litt om bilselen du bruker nå som du et gravid? Hvordan funker den og hvor får man tak i denne? Er det noe du vil anbefale for gravide?

– Ulrik kjøpte bilselen til meg før jul på Babyshop. Jeg synes den er veldig behagelig nå som jeg begynner å få litt mage, siden den ikke presser på magen. Jeg vil absolutt anbefale denne selen videre til andre gravide, men jeg kan ikke si sikkert om den er sikrere enn en vanlig sele ved en eventuell ulykke. Jeg vil bare tro det siden den ikke presser direkte på magen, men lengre ned. 

Har dere noen erfaring med clearblue fertilitetsmonitor? Hva er dine/deres erfaringer eventuelt?

– Jeg brukte clearblue sin fertilitetsmonitor i starten av prøvingen og synes den var ganske enkel å forstå. Men det finnes billigere alternativer som er like gode, tror jeg.

Gruer du deg til mammapolitiet?

– Ja og nei. Jeg er jo blitt ganske vant med å bli kritisert for ALT jeg gjør, så akkurat det blir ikke nytt. Men det kan nok tenkes at kritiseringen blir vanskeligere å svelge når det handler om et annet liv enn mitt eget.

Føler du at du må være mer forsiktig med enkelte ting i dagliglivet nå som du er gravid?

– Ja, det føler jeg og derfor er jeg forsiktig med det meste. Noen mener nok at jeg overdriver, mens jeg trives med å ta alle hensynene jeg tar.

Har du trent etter at du ble gravid?

– Nei, det har jeg ikke. Men planen er å begynne forsiktig med treningen igjen denne uken.

Er det du som skriver, eller blir du bare intervjuet av forfatteren?

– Tone Solberg og jeg skriver hver vår del av boken. Jeg er altså ikke bare et av intervjuobjektene i boken.

Det har de siste dagene vært stort fokus på eksponering av barn i SoMe. Hvilke tanker har du rundt dette? Kommer du til å eksponere barnet ditt på bloggen med bilder og tekst?

– Jeg synes som sagt at hysteriet rundt eksponering av barn i sosiale medier er noe overdrevet. Det er viktig å sette grenser sammen som foreldre og tenke nøye over alt som deles. Men jeg synes ikke at full skjerming er verken en god eller nødvendig løsning i år 2018, hvor sosiale medier er en del av hverdagen til nesten alle.

Når kommer gravidopodateringem du snakket om skulle komme i romjulen?

– Min første gravidoppdatering kommer denne uken. Det var meningen at jeg skulle lage den i romjulen, ja. Men det ble ikke tid til det. Eller, jeg tok meg ikke tid til det.

Hvordan føler du deg nå som du er gravid?

– Jeg føler meg bra og kommer tilbake til mer detaljer rundt formen min og gravidtiteten så langt i gravidoppdateringen senere denne uken.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Still gjerne spørsmål til neste uke allerede nå!

 

32 kommentarer
    1. Kommer dere til å fortelle det nye jentenavnet i nærmeste fremtid?:)
      Hvordan var det å fortelle om graviditeten til familie og venner, og hvordan fortalte dere det? Reaksjonene?;)
      Gleder meg til videre oppdateringer! Er så himla glad på deres vegne❤️

    2. 1. Prøvde dere aktivt i venteperioden når du ble gravid? Passet du bevisst på å ha samleie når du hadde eggløsning/tok eggløsningstest?
      2. Hvor lenge ventet du med å teste etter forsinket mens?
      Hurraa for dere og den lille spiren!💜💙

    3. Hei! 🙂 jeg har et spørsmål til spørsmålsrunde!
      Jeg lurer på om du merket noen gravidsymptomer rett før du fant ut at du var gravid? Hadde du plutselig ikke ømme pupper, eller hadde du ømmere enn vanlig? Eller ømme brystvorter? Mensmurringer? Var det noe du hadde eller ikke hadde som skilte seg spesielt ut fra andre ganger det ikke har gått, når du nå tenker tilbake på det?
      Gratulere så mye!!! Du er heldig!

    4. Mistenkte du at du var gravid da du ventet på mensen som aldri kom? Eller var det mest et sjokk at det faktisk var en spire der? Var begge tilstede da du testet deg denne gangen også, eller gjorde du bare en kjapp test for å “utelukke” graviditet. Hadde vært veldig gøy om du kunne laget et eget innlegg om dette, helst video!
      Må si at jeg er utrolig glad på deres vegne, dette er fantastisk gøy! Klein 🙂

    5. Jeg vil bare si gratulerer så mye!! med graviditeten! Den er SÅ fortjent, jeg har fulgt bloggen din i flere år og har alltid heiet på deg og Ulrik! Lille S, er veldig heldig som får dere som foreldre❤️ Jeg har også tatt et valg om å slutte på prevensjon nå, og er mye jeg ikke vet. Og lurer på om du ikke kunne fått slengt med litt div om både forsøk på graviditet (uten hjelp) og hvordan det var når du merket at du var gravid, osv? 😊 lykke til vidre!! Hilsen jente fra Trondheim

    6. Når man har lav AMH-verdi, hvor mange egg har man igjen da (regnes det i titalls liksom?)? Hvorfor skjer dette hos noen, blir du/de det gjelder født med et lavere antall egg enn normalen? Og når du er tom for egg, kommer du i overgangsalderen (med alle andre overgangsaldersymptomer også) da?

    7. Gruer du deg til fødselen, eller har du et avslappet forhold til dette?
      Hva tror du blir mest utfordrende med å bli mamma?
      Liker du å gå gravid?
      Hva ser du frem til fremover? Utenom å bli foreldre såklart!
      Du stråler for tiden!! Så glad på deres vegne, gratulerer så masse💛💙

    8. Åå, jeg gleder meg sånn på deres vegne! Hvorfor har dere valgt å bytte Lykke med et annet navn på S? 🙂

    9. Gratulerer så mye med fantastiske nyheter, begge to! 🙂
      Til ukens spørsmål:
      -prøvde dere ?aktivt? i denne venteperioden?
      -hvor lenge ventet du etter forsinket mens til du tok en test?
      -hvordan var reaksjonen din/deres på positiv test?
      -hadde du noen tegn som fikk deg til å lure?
      -er det fremdeles Spiren dere går til for kontroll etc?
      Håper dere koser dere masse! 🙂

    10. Hei 🙂 Er Dubai trygt å reise til som gravid? Vi har også sett på Dubai, men spurte Reiseklinikken og de anbefalte ikke å reise til tropiske områder inkl. Dubai pga Zika, Dengue, toxoplasmose ol.. ?

    11. Du har bursdag på termindatoen til babyen i magen min 😃😃💜
      Masse lykke til videre i graviditeten! Gled deg til sparkene! Det er så herlig å kjenne den lille! Er jo ikke lenge til du kan kjenne nå😊

    12. Jeg hadde ikke, verken som gravid eller ellers, engang vurdert Dubai. Spesielt ikke som gravid – hvorfor utfordre skjebnen, liksom.
      Dette har dere strevet for, og å reise til et sted som det advares mot å reise til som gravid pga div hadde jeg ikke turt å gamble på.

    13. Ser noen her skriver om lav AMH. Selv har jeg AMH på 3, som er normalt, men i nedre sjiktet. Har vært på undersøkelse hos gynekolog og hun sa at AMH er ikke noe de baserer seg på. Hun sa jeg hadde god tid mtp å bli gravid og det var ett godt tegn at jeg ble gravid med en gang sist gang jeg ble gravid .
      En reiselege frarådet å reise til Dubai som gravid, særlig i starten av graviditeten . Folk tar sine egne valg, men jeg hadde aldri tatt sjansen på det mens jeg var gravid. Nå hadde jeg heller aldri reist til Dubai uansett , men det blir en annen sak.
      Søsteren min og mannen skulle reise til Dubai 1.januar i år,men de droppet det siden hun er gravid (9 uker på vei). Graviditeten er ikke tiden for å ta sjanser. Det er snakk om 9 mnd av livet og jeg har store problemer med å skjønne at folk tar sjanser med ulike ting under graviditet , om det er mat eller reiser.
      Det blir spennende å følge bloggen din videre 😊 Er så glad på deres vegne 😊

    14. Hei – nå MÅTTE jeg bare kommentere! Jeg blir så eitrandes irritert på alle uttalelser som går i retning av at “man ikke må stresse med å bli gravid, det er det som er grunnen til at du ikke lykkes”.
      Hallo! Det er altså min egen skyld at jeg ikke blir gravid – fordi jeg ønsker det FOR mye???? Takk, altså. Skikkelig omtenksomme kommentarer (not).
      Hilsen ei som er ferdig med sine prøverørsforsøk og er glad bonusmamma.

    15. Hei og gratulerer så utrolig mye med graviditeten! Jeg har fulgt og følger bloggen din da jeg selv ventet og prøvde å bli gravid i 4 år før min lille prins kom til verden. Etter 3 prøverørsforsøk og en abort gikk det. Nå lug2ger det en liten gutt i armkroken og spiser seg god og mett. Det er fantastisk og nesten litt uvirkelig. Jeg gleder meg sånn på deres vegne da det er en så stor opplevelse. Jeg klarte nok heller aldri legge fra meg frykten om at noe skulle skje da jeg gikk gravid, men oppleide at ekstra kontroller hjalp samt det å fokusere på her og nå og nyte magen 🙂 Ellers har jeg skjønt at det bare var starten på et helt nytt nivå av bekymringer:p Jeg krysser fingrene for dere og følger spent med videre! Klem

    16. Det er helt innafor at du har dine meninger om deling av bilder av barn i sosiale medier. Men å kalle det hysteri fordi du er uenig selv er kanskje å dra det litt langt?
      Det er ikke hysteri å følge opp barns rettigheter. Det er også ren fakta at mange bilder av barn misbrukes av syke mennesker. Jeg er ikke en av de som har skjermet mine barn totalt selv, altså jeg har delt noen bilder av barna mine på private profiler. Men jeg syns ikke de som velger å ikke dele bilder er hysteriske. De gjør det de mener er best for barna sine.

    17. Hei 🙂
      Har du lyst til å lage et eget innlegg iht spørsmålet om hvor forsiktig du er nå som du er gravid? Hva er du forsiktig med, hva holder du deg unna og hva tar du hensyn til?
      Det kunne vært informativt 🙂
      Hilsen en som gravid 9 uker <3

    18. Hei på deg Julianne! Synes at eksponering av barn i sosiale medier er et veldig interessant tema. Jeg lurer bare på hva du legger i “full skjerming er verken en god eller nødvendig løsning i år 2018”? Hva mener du at barnet ditt får igjen for at du/dere har eksponert det? (selv på en verdig og fin måte). Er bare nysgjerrig:)

    19. Gratulerer så masse. Ble så glad på deres vegne! Tror du er nesten like langt som jeg var første gangen jeg kjente et lite spark inni magen. Har du følt noe enda? ❤ masse gode ønsker for dere og tiden fremover. Husk å nyte gravidmagen.

    20. Har sånn på følelsen av at det er jente🎀kommer du til å røpe kjønnet med en gang dere finner det ut?😊

    21. Hei,
      Fikk du alltid fast smilefjes på clearblue eggløsningstestene dine?
      Hvor mange ganger hadde dere samleie i din fruktbare periode?
      Jeg og samboer prøver å få barn, men samboer har vansker med utløsning så prøver å planlegge dager så godt vi kan. Prøver å få til tre ganger i perioden. Tror du dette holder?

    22. Hvordan er deres erfaring med Spiren fertilitetsklinikk i Trondheim?
      jeg og samboeren min vurderer å dra dit å få hjelp.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg