NÅR ULRIK ER PÅ JOBB..

Ulrik jobber som mange vet turnus som kaptein i Norwegian, med fem dager på jobb og fire dager fri. Det vil si at jeg har fri i fem dager fra mannen av gangen, etterfulgt av jobb i fire dager med mannen her hjemme. Hehe, neida! Men det er likevel en del ting som jeg lar meg gjøre og ikke minst gjør naturlig når jeg er alene. Her er en liste over de tingene jeg gjør når Ulrik er på jobb..

Jeg går på toalettet med døren åpen: Jeg hater at Ulrik er i nærheten når jeg skal på toalettet, uansett hva jeg skal. Derfor har vi som sagt hvert vårt bad her hjemme. Mitt bad er i kjelleren og Ulrik sitt bad er i andre etasje. Men jeg går ikke bare på mitt egent bad, jeg låser også døren når jeg skal på badet selv om Ulrik ikke en gang er i samme etasje eller har noen interesse av å komme inn. I tillegg tar jeg som oftest på vasken for at han ikke skal høre hva jeg driver med, mens nå som jeg er alene hjemme så lukker jeg ikke døren en gang. Hehe!

Når det er sagt så har jeg blitt mindre sjenert etter alt vi har opplevd sammen i prøverørsprosessen, og tipper at en sommer med trange omgivelser i båt skal kurere meg helt, eller i hvertfall mye.

Jeg spiser det samme hver dag: Ulrik hater å spise samme middagsrett flere dager på rad, mens jeg elsker og da mener jeg ELSKER restemiddager. Det handler vel mest om at jeg synes det er kjedelig å lage mat og spesielt kjedelig å lage middag til bare meg selv. Men det handler også om at jeg aldri blir lei av favorittrettene mine, som er taco, red curry, og kyllingsalat.

Ute er spansk tapas, asiatisk mat og spesielt crispy duck det beste jeg får servert. Nam!

Jeg er pålogget sosiale medier fra morgen til kveld: Når Ulrik er hjemme har vi en felles “regel” om at vi legger vekk telefoner og logger av sosiale medier på kvelden. Når Ulrik sover borte på jobb så er det ingen regler her i huset i forhold til det å være pålogget. Da sjekker jeg både kommentarer, Snapchat og Instagram til sent på kveld. Noe som ofte fører til bedre og flere oppdateringer fra meg generelt.

Det var forresten Ulrik som lagde denne regelen. Jeg tipper egentlig at dere skjønte det 🙂

Jeg ser på jentefilmer og dårlige serier til langt på natt: Jeg sliter med å legge meg til normale tider når Ulrik ikke er hjemme. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men det handler vel bare om at jeg ikke har noen andre eller noe jobb og barn å ta hensyn til. Derfor sitter jeg ofte oppe til langt på natt og ser på jentefilmer som Ulrik ALDRI hadde gått med på å se og “dårlige” serier, som Ulrik kaller det.

Jeg vasker klær og rydder klær: Jeg passer på å vaske klær og rydde i klærne våre mens Ulrik er borte, fordi han setter stor pris på at alt er rent i skapet når han har fri, fordi han fortjener å komme hjem til orden og kanskje mest fordi jeg enklere får kvittet meg med det jeg mener at han og jeg ikke lenger trenger når han ikke er hjemme og kan blande seg.

Jeg bruker selvutløser: Bildene i dette innlegget og nesten alle bildene som jeg tar i arbeidperioden til Ulrik er tatt med selvutløser. Hva skulle jeg gjort uten? Jeg har ingen kollegaer og hater å spørre venninner om å ta bilder av meg. Dessuten prøver jeg å la være å spørre Ulrik de dagene han bare er hjemom for hvile av respekt for at han faktisk er “på jobb” i turnusen sin.

Jeg forlater huset sjeldnere: Jeg trives veldig godt hjemme i huset og er glad i å være alene. I dag har jeg nesten ikke vært utenfor døren, minus noen turer med Ramp og selvfølgelg litt soling i hagen. Når Ulrik er hjemme er jeg mer ute av huset. Mest fordi han tar meg med på alt mulig, men også fordi vi da er to som har fri og mulighet til å finne på ting midt på dagen. Tommel opp for turnusmann og turnusvenninner! Jeg har heldigvis begge deler.

Jeg kjører kollektivt: Når Ulrik har fri så kjører han meg hvor jeg vil og når jeg vil. Han er skikkelig snill og tålmodig med meg rett og slett. Jeg elsker å kjøre bil, men jeg hater å parkere i sentrum. Derfor tar jeg mest kollektiv transport og taxi når Ulrik er på jobb.

Jeg bestiller vaskehjelp: Jeg bestiller alltid vaskehjelp når Ulrik er borte og sørger for at huset er rent og pent til han kommer hjem. Nei, jeg vasker ikke huset selv, men det er jeg som betaler for vasken og organiserer alt i huset.

Jeg skifter på sengen: Jeg skifter på sengen mens Ulrik er borte, slik at han alltid kommer hjem til nyvasket sengetøy som han faktisk er vant til i hotell-livet på jobben. Hvorfor? Fordi han fortjener det!

Jeg henger med venninner: Jeg passer på å bruke tid med venninner, og legger alle møter og avtaler til de dagene Ulrik er på jobb. I tillegg er jeg mer aktiv på bloggen og flinkere til å jobbe når Ulrik også jobber. Det for å ha mest mulig tid sammen med Ulrik når han er hjemme hos hundene og meg <3

P.s. Jeg ser at det ene festet til extensionet vises på bildet øverst i innlegget..

19 kommentarer
    1. Haha, du er så herlig! Jeg har jo blitt alenemamma, men jeg må fremdeles ALLTID lukke og låse toalett-døren samt ha på vasken uansett hva jeg skal der inne, haha! Sienna kan selvfølgelig bli med, det gjør ingenting, men denne vanen holder jeg altså på enda – selv om jeg så er mutters alene i leiligheten. Helt sært 🙂

    2. Tror mange kan kjenne seg igjen i det med toalettet! Pleier som regel å sette på høy musikk hos typen som kun har ett bad 😄 Veldig koselig innlegg!

    3. Dette likte jeg, interessant og velskrevet! Og ikke minst – teksten viser en litt mer sympatisk, snill og raus side av deg synes jeg 🙂

    4. Godt folk er forskjellig 🙂 Her går vi på do med døra åpen, greit å kunne kommunisere og ikke stoppe samtalen med den andre i stua, selv om man må på do 🙂 men når jeg må nr 2. da lukker og låser jeg døra bak meg, mannen derimot…. Det var ikke sånn de første årene så tror vi har bodd altfor maaange år sammen, bare vi to 🙂

    5. Hahaa ååå dere er så søte, jeg ble glad av å lese dette innlegget og det du/dere gjør for hverandre <3<3 bare sånne småting i hverdagen som å skifte sengetøy, herlig <3

    6. Interessant å lese, men jeg får veldig innrykk av at du er underdanig når du hele tiden skal stille sånn opp og ha det rent og pent for ulrik. Om ikke så er han heldig, da!

    7. Jeg fikk en litt ekkel, underdaning 50-tallet følelse av dette her, men dersom du gjør dette fordi det gleder deg (og selvsagt han) å skifte på sengen hver femte dag -og det ikke er noe som forventes – får vi skrive det på kontoen for godt koneemne 😉 Lurer i den forbindelse på hva Ulrik gjør av innendørs huslige sysler?

    8. Jeg fikk også et inntrykk av at du er underdanig din mann, men vi kan jo ta feil.. Håper det 🙂 Jeg lurer også på hva Ulrik gjør av huslige sysler. Mener du nevnte en gang at han var glad i å lage mat? Hadde vært morsomt å lese et tilsvarende innlegg av ham om deg. Jeg hadde også likt å lese 10 ting vi ikke vet om deg 🙂

    9. Åh, her var vi like på veldig mange punkt! Mannen min jobber ikke turnus, men jeg er student, så jeg er likevel mye mer hjemme enn han 🙂
      Kan skjønne hva folk mener om at Ulrik ksnskje ikke bidrar like mye, men jeg må bare få skyte inn at selv liker jeg og vaske og rydde og lage mat for mannen min! Det er jo en måte å vise kjærlighet på, og trenger ikke bety at den ene er undertrykt den andre eller noe sånn 🙂

    10. Morro å lese! Jeg har det på samme måte. Samboren jobber også i norwegian (han har møtt Ulrik flere ganger;) ) jeg duller og steller hjemme når mannen er på jobb, akkurat som deg. Vasker, rydder, kjøper inn maten han liker og gir han rom og tid til å hvile når han er hjemme. Og det er så sant at de faktisk fortsatt er på jobb når de er hjemme og hviler. Mannen min er nesten ikke til å prate med når han er sliten etter en tolvtimers dag. Viktig å ta seg godt av dem når de er slitne? Er vel ikke noe 50talls med det? Folk som ikke vet hvordan piloter har det, forstår kanskje ikke det 😉

    11. Jeg er selv gift med en pilot som jobber i SAS. Når han er borte legger jeg bena på bordet med dem beste samvittighet. Jeg lager fiskemiddagene som han ikke kan fordra, får besøk av snakkesalige venninner og tar en skikkelig husvask. Jeg vasker hans klær, men han vasker også mine når han er hjemme. Det er han som er gourmetkokken hos oss, og han imponerer stadig med sine treretters middag når vi får besøk. Vi har hver våre vaner og uvaner og hjelper hverandre der det trengs. Jeg får kjenne på savnet når han jobber, men da pirrer det ekstra i magen når vi får se hverandre igjen <3 Supert at du reiser kollektivt også!
      Klemmer fra en annen pilotfrue:-)

    12. For et fint innlegg! Utrolig motiverende å lese om alt du gjør for Ulrik fordi han fortjener det. Jeg har havnet på latsiden og tenker alt for ofte “nei, det der kan han gjøre selv. Det gjør han jo aldri”.. hva med å snu tankegangen litt og tenke som deg? Det er så utrolig viktig å skjemme bort partneren av og til. Vise at man setter pris på han/hun!
      Nå skal jeg jaggu gå og legge på nytt sengetøy og sette i gang en vask! 🙂 igjen, takk for et motiverende innlegg! Lag gjerne flere slike 🙂

    13. Spennende å lese 🙂 Men hva gjør du med sjenansen når du etterhvert skal ligge og skreve foran flere mennesker, inkludert Ulrik, og trykke ut en unge, mens du revner og blør og bæsjer og tisser ukontrollert….? Bare nysgjerrig… 😀

    14. Må si at grunnen til at du har tid til mye av det der er jo på grunn av jobben din da.
      Damer som jobber mye eller vanlige timer. Har vel ikke mulighet til å alltid tenke sånn.. Jeg tenker at når han har fri lenge så bidrar han sikkert mer enn deg igjen siden du er så flink og gjør så mye for deg.
      Det med å gå på do er litt sært. Altså..
      Jeg har aldri hatt noe problem med det..
      Men jeg tror det går over etterhvert. Og om dere ikke hadde hatt råd til 2 doer så hadde du nok klart deg

    15. Dere som nevner at hun er underdanig bare fordi hun bytter på sengen og har det rent og ryddig til mannen kommer – er dere seriøse nå eller?? Herregud. Det går jo an å tenke på andre enn bare seg selv, gjør det ikke? Hvem hadde ikke satt pris på å komme hjem til et rent og pent hus? 🙂 Må det være noe galt i at en dame faktisk gjør noe koselig for mannen sin? Jeg tenker at når alt sånt er ferdig når han kommer hjem, så får de mer tid til å kose seg ilag. Tror ikke akkurat at han sitter som en greve i godstolen mens hun sliter seg ut liksom…

    16. Tine; det handler vel mer generelt om at hvis den ene parten gjør så og si alt, mens den andre gjør svært lite.,da blir det skjevfordeling. Da er det lett å ta den andre for gitt..

    17. Skulle bare mangle at du la på senga når du ikke gidder å vaske selv en gang. Du er jo hjemme med blogg hele dagen og han er på en krevende fysisk jobb.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg