VEIEN VIDERE

Hei, dere. Det er nesten helt utrolig hvordan jeg klarer å fylle dagene mine så fulle noen ganger at jeg ikke rekker å sette meg ned foran macen før på kveldstid, som i dag. Kanskje ikke så rart etter 3 timer massasje og 2 timer med hudpleie, hehe! Men godt var det og jeg trengte det virkelig. I følge massøren har hun ikke kjent på en så ung jente som meg med så stiv rygg og skuldre før. Det er tydelig at stresset rundt prøvingen merkes på kroppen, for fy søren så vondt det gjorde på enkelte punkter. Derfor har jeg bestemt meg for å gå fast til massasje minst en gang i måneden fremover for å løsne opp litt før det blir for ille.

Men over til veien og planen videre.. Vi har som dere vet 4 egg liggende på frys i Trondheim, så jeg skal heldigvis ikke gjennom noe nytt egguttak med det første. Det blir kun innsett denne fjerde og forhåpentligvis siste runden (evig optimist). Men først må mensen komme. Første trinn før mensen kommer er en enkeltsprøyte med Gonapeptyl som skal settes på syklusdag 21 etter den blødningen som jeg hadde i april, altså en dato som nærmer seg. Sprøyten jeg skal ta bidrar til at eggstokkene holder seg rolig og ikke begynner å modne eggposer nå når de ikke skal. Gynekologen min på Spiren ønsker nemlig å gjøre tilbakesetting i såkalt substituert syklus, som vil si at jeg tar Progynova 2 mg x 3 (døgndose 6 mg totalt) for å bygge opp livmorslimhinnen.

Når blødning kommer skal jeg gi beskjed til klinikken og starte med Progynova på andre blødningsdag. Ultralyd hos gynekolog i Oslo blir ti eller elleve dager etter blødningen har startet. Jeg kommer tilbake til det som skal skje når det faktisk skjer som i forrige runde. Vi kommer nemlig til å være like åpne denne runden som ved de tre første forsøkene, fordi vi ser viktigheten av det vi deler og fordi vi har gjort oss flere positive enn negative erfaringer med denne åpenheten.

 
 
33 kommentarer
    1. Lykke til med det 4. forsøket! Håper virkelig det forsøket blir vellykket!
      Utrolig av deg og Ulrik å være så åpne om forsøkene deres, både oppturer og nedturer. Dere er begge store forbilder!

    2. Nok en gang blir det spennende 😊Tankene våre setter seg alltid i kroppen ja.. Hva sier Spiren? Er de positive og oppmuntrende? Tenker på dere!

    3. Krysser fingre for dere! Prøv (forstår at det er vanskelig) å slappe av, og ikke tenk så mye på at du kanskje blir/er gravid, men se for deg at dette er en vanlig prosess som du sikkert må gjøre enda en gang. Det er nok viktig at kroppen slapper av. Forventninger, spenning, redsel for at det ikke fester seg eller abort PRØV å slette det fra hjernen i de 2 ukene etter du har satt inn. Lev normalt, spis normalt, gjør vanlige ting du ville gjort ellers 🙂 det ordner seg nok tilslutt. Høres deilig ut med massasje da! Lurt! Håper det ordner seg. Ønsker dere alt godt.

    4. Det jeg ikke skjønner er hvorfor får dere ikke gjøre fryseforsøk i naturlig syklus? Det eneste som kreves for å gjøre det er at man har regelmessig syklus og eggløsning av seg selv – noe jeg har skjønt at du har ? Da slipper du alle medisinene og du slipper også og vente 1 mnd på neste forsøk dersom dere ikke skulle lykkes. Man kan ha innsett hver mnd! Og dessuten er det større sjans for å lykkes ved innsett i naturlig syklus.
      Jeg skjønner ikke hvorfor de skal ha deg på alle disse medisinene hele tiden? Skulle nesten tro at de prøver å “ødelegge” for dere med vilje, de vil tjene penger, de vet dere har penger og ikke har tenkt å gi dere med det første. Virker som de melker “kua” Julianne for alt d er verdt? Og det er dessverre typisk private klinikker. For hvorfor ikke gi deg sjansen til å ha innsett måned etter må ed uten pauser , og der du slipper alt av medisiner? Jeg skjønner det ikke!

    5. Beundrer dere begge to… 💕 virkelig, jeg har tilogmed lært mye om prøverør, som man ikke tenker på siden jeg har vært heldig 🍀 og fått to på “vanlig vis” .. 💕
      Så er det så mange fler som har det på samme måte 🌸
      Så fine bunader dere har fått, så snap til Ulrik nå nettopp..
      Lykke til 4x 🍀 er det som skal til 💕

    6. Nå går det deres vei, kan ikke tenke meg noe annet 🙂 Dere fortjener det så masse <3
      Jeg er så glad for at dere er så åpne om dette, tror nok det kan hjelpe mange andre der ute som er i en lignende situasjon å vite at de ikke er alene 🙂 <3

    7. Er veldig glad for at dere er så åpne om prøvingen. Har selv problemer og må mest sannsynelig til med prøverør. Så setter stor pris på at dere deler sånn jeg vet hva jeg skal igjennom 🙂
      Krysser alt som krysses kan og ønsker dere masse lykke til ❤️

    8. Jeg lurer virkelig på hvor dere henter all den tålmodigheten det kreves å gå igjennom en slik prossess for fjerde gang. Jeg minnes de fæle kommentarene som tikket inn da dere gikk ut med nyheten om at siste forsøk ikke gikk deres vei. Flere sa “det er ikke alle som er ment for å ha barn”, og det er så absolutt sant, det er mange som ikke skulle ha hatt barn. Men dere er ikke et slikt par. Det at dere tåler denne prosessen og står i det, er det bevis på at dere så absolutt er et par som burde ha barn. For det barnet er virkelig ønsket. Jeg håper så inderlig at det går deres vei på forsøk nr 4, og jeg ønsker dere Lykke til.. eller.. Severin til (den må dere ha fått hørt en del ganger vil jeg tro).

    9. Hei i kvelden.
      Denne gangen må det gå deres vei jeg skal krysse alt jeg har for dere og sende masse lykketall.
      Synes dere er helt fantastiske som deler dette med oss. Stolt av dere selv om jeg ikke kjenner er dere eller litt da hihi gjennom blogg og snapp. Dere er utrolig tøffe.
      Håper virkelig dere lykkes nå. Dere skal lykkes nå!!!!! Det har jeg bestemt hihi
      Masse varme klemmer til dere begge.

    10. Føler virkelig med deg. Er en hard prosess man er igjennom. Er selv på mitt 6 forsøk nå, og jeg begynner og bli sliten av hele prosessen ! Håper dere lykkes med neste innsett ❤️

    11. Hei! 💖
      Så godt å se at dere snart er igang med nytt forsøk! Heier på eskimoene i Trondheim og krysser alt for en positiv test nå. Har ligget litt bak deg i løypa, men har hatt litt samme resultat. Venter på fryseforsøk og blir litt gal av ventingen. Spennende å følge deg i mellomtiden. Ønsker dere all mulig lykke til! Nå MÅ den sitte! 🙏🍀💞🌈💖🍀🤞

    12. Hei!
      Jeg må bare si at jeg beundrer deg så enormt! Du holder på positiviteten i en så utrolig vanskelig tid, det er virkelig noe å være stolt over! Kjenner at jeg lir stolt av deg selv om jeg ikke kjenner deg 🙂
      jeg er selv prøver, og finner stor trøst i å lese om deres åpenhet rundt dette.
      Tusen takk, Julianne (og Ulrik), du hjelper så uendelig mye mer enn du tror, åpenheten er så viktig! Jeg er lei meg for at dette skjer med dere, men samtidig så utrolig takknemlig for at det – sev om det har gått som det har gått til nå – likevel finnes optimisme og håp. Det er en styrke ikke mange har.
      Klem fra meg <3

    13. Stå på og ikke gi opp! Her klaffet det ikke før på 10 innsetting. Er nå 17 uker. 🙂 All lykke til 🙂

    14. Så mange lykkeønsker dere har fått den siste tiden må bety at Lykke snart begynner å spire i magen din <3 det håper jeg så inderlig. Dere fantastiske mennesker. Du er en sterk ung dame. Jeg beundrer deg. Klem fra meg.

    15. Helt enig med en som skrev 2015.Prøv innsett av fryst egg ved NATURLIG menstrasjons periode.1 gang i måneden.Plus alle disse medisinene når ikke noe er i veien i kroppen er dumt.Forhør dere i hvert fall hos klinikker i oslo med egg innsetting ved naturlig månedlig periode.Kanskje kjøpe sånn termometer på apotek for eggløsningsdager og størst befrukting.Så ta en DROP-IN med mannen på klinikk i oslo og sette inn fryst egg .Best hvis klinkk skiftes til ny i oslo.

    16. Masse lykke til med runde nummer fire, og takk for at du delere oppturene og nedturene. Nå går det rikig veg 😊

    17. Takk for at dere deler! Åpenheten rundt dette er SÅ viktig.
      Ønsker dere alt godt og krysser fingrene for at på det fjerde skal det skje. Klem <3

    18. Lykke til, jeg har troen på at dere vil bli en større familie snart <3 hold ut! 🙂 sender positive tanker deres vei 🙂

    19. Huff, får håpe det går bedre neste gang. Virker som det er et forferdelig styr med dette prøverørgreiene!

    20. Hei:)
      Jeg hadde 5 innsett før det klaffet. 4 i styrt syklus og en i naturlig syklus. Den gangen ble jeg gravid og fikk en sønn. Hadde enda noen egg igjen på frys og har brukt de nå for å prøve på søsken. Alle i naturlig syklus men denne gang klaffet det ikke.
      Jeg tror kroppen er mottakelig når den er klar uavhengig av styrt eller naturlig.
      Lykke til:) heier på dere!!

    21. Veldig lett for andre å si “ikke stress med det” “ikke tenk på at du skal bli gravid” osv, men det er lettere sagt enn gjort! Jeg og mannen planla å bli gravide og fra neste dag etter p-pilleslutt tenkte jeg ikke på noe annet enn å bli gravid og tok tester hele tiden. Heldigvis klaffet det for oss fort, men kan nesten ikke forestille meg det stresset dere kjenner på etter så “lang” tid, motfor hva vi opplevde.
      God klem sendes, fast leser❤

    22. Hei Julianne,
      Så utrolig deilig og velfortjent å unne seg en egenpleiedag 😀 Viktig å ta vare på deg selv i denne prosessen, for den er mer slitsom enn det “ikke prøvere” kan sette seg inn i.
      Jeg (vi) har prøvd ett år ca, og vet hvor altoppslukende det er.
      Ville bare tipse om at du burde høre med Spiren eller en god lege angående det å ta jevnlig massasje når man er prøver. Jeg har nemlig blitt fortalt at man skal være forsiktig med det i begynnelsen av et svangerskap. Grunnen er visstnok at en god massasje setter i gang kroppen og får den til å skille ut avfallsstoffer. Men det kan også være at kroppen slipper egget også. Mener virkelig ikke å skremme, og kanskje det ikke er så ille. Men hør med lege/massøren hva de sier. Kan jo hende det kommer an på type massasje også.
      Selv har jeg unngått massasje i flere måneder og drevet med lett yoga istedenfor. Det hjelper veldig på spenninger. Men gleder meg til å ligge på benken igjen en gang i fremtiden 🙂
      Ønsker så inderlig at det skal klaffe for dere veldig snart! Gleder meg til å følge deg som lykkelig gravid og som mor. Dere blir utrolig gode foreldre, det er sikkert!
      Masse lykke til! Og unn deg selv masse gode ting <3

    23. Hei!
      Jeg har faktisk aldri tatt meg tid til å kommentere noe som helst i sosiale medier – men, jeg dette vil jeg likevel si.
      Å være i samme situasjon som dere er i nå.. Å lese, føle og se seg selv i deres sko. Alle tankene, tårene, håpet, smerten, bekymringene..
      For alle som prøver og alle som har vært gjennom dette, eller som er i samme situasjon nå.
      Takk!
      Takk for at du er åpen og ærlig. Takk for at vi får følge dere. Du setter ord på det vi alle føler.
      Ønsker deg lykke til på veien videre!! Jeg tror også at forsøk nr 4 er det siste du trenger 🙂

    24. Hei! Elsker bloggen din og er stadig innom for inspirasjon, er flott og se hvordan du takler det og være så åpen i media. Det må absolutt ikke være lett, så stå på videre ! Har virkelig troen på at du kommer til å få ønske ditt om å bli gravid oppfylt, jeg krysser ihvertfall alt som krysses kan, selv om jeg ikke kjenner deg, føler jeg at jeg gjør det litt alikevel.
      Du virker som en herlig person <3 Klem fra en student/jente på 20år som ser opp til et så fint forbilde som deg

    25. Takk for at dere deler. Tenker masse på deg, håper det går veien denne gangen. Jeg har vært hos fastlegen min i dag, og fått henvisning til fertilitets utredning. Spennende og skremmende på samme tid. Klem

    26. SÅ enig med de som kommenterer fordeler ved forsøk i naturlig syklus over her. Etter å ha blitt satt på ulike ivf – regimer på privat klinikk, med mer og mer medisiner, med negative resultat, lyttet jeg endelig til kroppen min og ba om et forsøk i naturlig syklus. Fikk til svar at “det har vi ikke tro på, med din lave amh, men det er dere som betaler så dere må fjerne prøve”. Jeg ble gravid! Jobben deres er å hjelpe, men det er også å tjene penger! Også forstår jeg ikke hvorfor dere velger Trondheim når dere bor i Oslo? Hadde det ikke vært bedre å unngå reisingen og stresset rundt det? Du har egg, men produserer færre enn ‘normalt’ (lav amh), du har regelmesdig eggløsning, dere har sperm av god kvalitet og du har blitt gravid før – Her skal det nok bare en liten justering til, så lykkes dere nok! Kanskje egglederene er tette og st det er derfor dere ikke har lykkes på egenhånd? Men mitt tips er å la kroppen gjøre mest mulig selv, når det ikke er mye som tilsier at den trenger mye hjelp. Lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg