DET VERSTE ER VENTINGEN

Kunsten er å finne en glede i ventingen, noe jeg har klart gjennom de to første forsøkene. Men nå som vi skal i gang med vårt tredje forsøk så kjenner jeg at det begynner å bli vanskeligere. Det må jeg bare innrømme. Jeg tror det handler om at frykten inni meg vokser. Frykten for å forbli ufrivillig barnløs. En naturlig og vond tanke etter en såpass tung og lang prosess..

Det verste er denne ventingen. Jeg hater å vente og er i utgangspunktet ikke kjent for å være spesielt tålmodig, men i dette tilfellet har jeg ikke noe valg. Jeg må bare vente og smøre meg med tåmodighet. Vente på at kroppen min skal kvitte seg med fosteret som ikke var levedyktig, vente på mensen, vente på at medisinene skal virke, vente på riktig tidspunkt, vente på symptomer, vente på testing og vente på en trygghet som jeg er redd jeg aldri får. Spesielt etter å ha opplevd denne spontanaborten.

Det sies jo at den som venter på noe godt ikke venter forgjeves. Jeg liker tanken og motivasjonen i den setningen. Men selv om jeg vanligvis er positiv og ser lyst på livet så finnes det dessverre ingen garanti for at Ulrik og jeg får barn og lykkes gjennom prøverør. Troen og håpet er fortsatt til stedet, ellers hadde vi ikke orket å prøve igjen. Men jeg vet ikke hvor mange skuffelser til jeg takler, for dette er virkelig tøft.

Nå må jeg finne tilbake til gleden med å vente på dette barnet som er så ønsket og lykken ved at vi er to som venter sammen. Babydrømmen har fortsatt en gnist i seg. Heldigvis. Alt vi trenger er bare å tenne den igjen ♥


 

51 kommentarer
    1. Du har ikke vurdert å prøve en annen klinikk? En som er litt nærmere?
      Både jeg og flere jeg kjenner har lykkes med prøverør hos fertilitetsklinikken!
      Fantastisk oppfølging:)

    2. Vi IVF’ere blir eksperter i venting, uansett om vi er tålmodige eller ei fra naturens side.. Og det å vente på noe som man ikke kan styre, er forferdelig! Mitt tips er å planlegge noe å gjøre hver dag! Besøk venner, spis bedre middager, prøv noe nytt. Det er i hvertfall slik jeg får dagene mine til å gå, til vi skal i gang med vårt forsøk!
      <3
      - withloveandscience

    3. Ventingen er den verste, det kan jeg skrive under på! Vi prøvde i fire år før gutten vår kom i november. For min del gikk det veldig i bølgedaler, ventingen var ikke like ille hele tiden. Håper det kan være en liten trøst. Samtidig som at det løser seg til slutt og da er alle tankene om venting og prøving borte på et sekund.
      Håper dere lykkes!

    4. Dere har ikke vurdert adopsjon da?
      Vi har vært gjennom det samme som dere. Holdt på o flere år.
      Tilslutt var det stopp og vi gikk for adopsjon.
      Nå har vi to fantastiske jenter. Helt vidunderlig og fantastisk måte å bli foreldre på ❤

    5. Vet hvordan det er. På 5 forsøk satt det hos oss. Vi fikk en nydelig liten eskimogutt:) akkurat nå så skjønner jeg at det føles som at det ikke vil skje men til slutt sitter den:)

    6. Skriver under på den, uvissheten og ventingen oppi denne prosessen er det verste.. men som du sier, den som venter på noe godt venter ikke forgjeves, og mest sannsynlig vil det bli deres tur til slutt😊
      Vi er mange som heier på dere!!
      Hva blir veien videre herfra?😊

    7. Alle gode ting er tre sies det:) ventingen er helt forferdelig, men absolutt verdt det til slutt!
      Spiren satt tredje gangen for oss, etter ett år med prøving:)
      Hold motet oppe!
      <3 <3 <3

    8. Jeg har troen på at dette vil gå deres vei tilslutt. Vet alt om hvor tøft det kan være å være prøver.Jeg har vært heldig som har blitt lett gravid, men har hatt mange aborter (ma).Har nå fått de barna jeg ønsker, og kan med hånden på hjertet si at alt det vonde er glemt.
      Skjønner det er vanskelig å få tiden til å gå, når alt man ønsker er å komme i gang igjen.
      Masse lykke til.

    9. Må bare spørre deg, Julianne: Klarer du å være lykkelig på andre gravide sine vegne? Tenker spesielt på venner/ bekjente som har blitt uplanlagt gravid. Jeg sliter meg det, og nærmest frykter at vennene mine skal komme med den nyheten fordi jeg er redd for at jeg ikke klarer å reagere positivt.. Har du i så fall noen tips? Ingen vi kjenner vet at vi prøver, og vi ønsker å holde det for oss selv en stund til 🙂

    10. Jeg håper det går bra for dere neste gang, for jeg har fulgt bloggen din siden starten og dette fortjener du(dere)!!
      Jeg går selv gravid nå, og tenker så ofte på deg. Håper håper håper det går deres vei snart =)

    11. Etter mange spontanaborter så forsøkte jeg homeopati , vet ikke om det var det som gjorde underverker? Men fikk 2 vellykkede svangerskap etter dette. Har også hørt at Refleksologi skal hjelpe om man sliter med å bli gravid! Er verdt og forsøke Refleksologi:) sikkert mange flinke i Oslo området.

    12. Som en oppmuntring vil jeg bare si at jeg ble gravid (naturlig, ikke IVF) og fødte en sunn og frisk gutt med en AMH=2 og FSH=16. Før den vellykkede graviditeten hadde jeg 3 ufrivillige aborter (SA og MA). Det er absolutt håp, selv om det kan ta tid og bli flere nedturer på veien.

    13. Ventingen er j.. jeg tok en runde uten resultat,( en fersk to frys) to spontanabort, og på andre runde var jeg så lei, at jeg tenkte dette ikke gikk..da klaffet det på fersk forsøket (tre på frys), så to år etter gikk det med engang med et fryst egg og søsken, så nå har jeg to. Men den prosessen er lang, og det tar tid. Når alle sier du bare må slappe av blir man bare irritert, for ja, man skal slappe av, men det er ikke bare slik at når man slapper av så funker det. Men vi så på andre alternativer sånn for å tenke på en plan B i tilfelle det ikke lyktes, da er det “greit” å bli ferdig med den prosessen for det er tøft for kroppen å gå gjennom behandlinger, og psyken mtp fremtiden. Ta vare på hverandre, og enig med flere, gjør ting.. Gå ut, les, og nyt sola 🙂

    14. Tenker på dere støtt og stadig! Håper dere begge opplever og finner på hyggelige ting nå, det er viktig at ikke vektstanga blir helt skeiv 🙂 Ønsker dere all lykke til videre!

    15. Du har lov å ha dårlige dager, du trenger ikke være positiv 24 timer i døgnet. Noen ganger er det nyttig å kjenne på at vi har vonde følelser også. Jeg håper dere lykkes i drømmen deres.

    16. Har dere vurdert å sette inn to egg fremfor ett? Jeg kan ikke så mye om statistikkene men tror det øker sjansene enda litt til?
      Tenker mye på dere og tror nok det skal gå til slutt <3 Dere blir veldig flotte foreldre, det er jeg overbevist om

    17. Aldri gi opp!
      Uansett hvor tungt livet kan være,så gi aldri opp!
      Sender ekstra store tanker og lykkeønskninger denne gangen.

    18. Jeg kan også anbefale fertilitetssenteret i Oslo på det varmeste. og så vil jeg anbefale akupunktur før og etter innsett! Ble gravid når jeg prøvde akupunktur, vet jo ikke om det er tilfeldig eller ikke, men det er verdt å prøve. Jeg venter tvillinger etter over 2 år som prøver. ❤❤

    19. Får så vondt av deg, men du virker samtidig så sterk og reflektert. Gjennom årene har jeg hatt mange venninner som har strevet med å få barn. Faktisk har ingen av dem endt opp som barnløse:) Noen etter IVF, andre naturlig…. gjerne etter at de hadde gitt opp å bli gravide. Håper og tror at du føyer deg pent inn i denne “statistikken”! Uansett- jeg synes du er modig som slipper oss lesere inn på deg i denne perioden- takk for åpenheten, og masse lykke til:)

    20. Uff! Vet så godt åssen du har det. Tok to år for oss å få det til å klaffe. Ventingen er virkelig en stor utfordring ved prøverørsforsøk. Jeg vil si det psykiske er verre en de fysiske påkjenningene ved prosessen. Jeg håper du finner en tålmodighet ved deg selv du ikke visste du hadde da jeg tenker du har godt av å ikke stresse. Ta hver dag som den kommer og hold motet oppe. Masse lykke til! Jeg er sikker på det klaffer til slutt.❤

    21. Ikke gi opp uansett hvor jævlig ventingen er, nå har jeg ikke slete selv med å bli gravid og venter min første nå, men jeg kjenner ei som prøvde i 15 år… 7 forsøk med innsett, masse penger og reiser, innland og utland. De bestemte seg for å prøve en siste gang og fikk satt inn 2 egg, og gjett om det satt! Hun er nå over halveis i graviditeten, det for meg vises at det skjer mirakeler ❤ stå på, vi heier alle sammen på dere!

    22. Sender deg mange varme tanker <3 En forferdelig situasjon som føles og oppleves håpløs, kan jeg tenke meg.
      Og det er nok ikke en stor trøst nå, men jeg vet om flere som har fått beskjed om at de ikke kan få barn. En stor sorg, men så aksepterer man sin "skjebne". Og dermed har de blitt gravide. Etter både 2, 3 og 4 år med prøving.
      Som sagt, sikkert en smal trøst. Men håper du finner lysglimt i hverdagen, og at det snart "sitter" for dere <3 🙂

    23. det å si at du kan bli “ufrivillig barnløs” er som å spytte på alle adoptivforeldre i hele verden. Dersom du ikke vil adoptere av ren egoisme vil jeg i stor grad kalle deg et frivillig barnløs.

    24. Jeg vet så inderlig godt hvordan det føles.. Da jeg aborterte i uke 6 etter første fryseforsøk sa jeg at dette orker jeg ikke mer. Det blir ingen flere forsøk. Men etterhvert klarer man å bygge seg opp igjen, og motivasjonen til å prøve igjen blir sterkere. Og nå tenker jeg at en dag, en dag så skal det bli baby. Og snart blir det nytt forsøk. Ønsker deg all mulig lykke til neste gang ❤

    25. Anonym 17:26:
      Om J&U velger å adoptere eller ikke får da være 100% deres valg. Du har nok neppe stått i samme situasjon siden du har samvittihet til å være så stygg i kjeften. Å adoptere er ikke for alle. Det er tøft å få beskjeden om at man ikke kan få egne barn, og når kommentarfeltet da toppes med kommentarer som oppfordrer til å gi opp håpet og bare sette igjen med adopsjonsprossen gjør det ikke lettere. Har du forresten googlet “ufrivillig barnløshet”? Et par som har prøvd i et år kan omtalest som ufrivillig barnløse. Har null og niks med adopsjon å gjøre. Og bare for å ha sagt det: selv om man søker om å få adoptere er det heller ikke gitt at man faktisk får det.
      Stå på, Julianne og Ulrik! Det går nok snart 🙂

    26. Til deg over: “Når et par har forsøkt å bli gravid på naturlig måte, dvs. med regelmessig samleie uten prevensjon i 12 måneder, defineres det som ufrivillig barnløshet”
      Definisjonen ufrivillig barnløshet trenger nødvendigvis ikke være knyttet til temaet adopsjon. Julianne har nevnt tidligere at dette ikke er noe de utelukker, men nå er det vel for så vidt ikke adopsjon som er temaet foreløpig heller. Fokuset de har nå står på å få (biologisk sett) egne barn.
      Stå på, dere to! Sjansen for å bli gravid etter en tidligere graviditet (uansett utfall) sies å være 50% større. Vi krysser fingrene for dere

    27. Folk har hatt så himla mye lengre vei å gå enn dere, med lykkelig utfall, så ikke grav deg ned med tanker om at dere blir barnløse riktig enda. Vet det føles lenge å ha prøvd 1 år, men husk at det er det de fleste må før de får utredning og henvisning til hjelp. Dere er heldige som hadde mulighet til å betale for dette selv tidligere. Og som det har blirt nevnt flere ganger.. hva tenker dere om adopsjon? Skjønner hvis dere ikke har noen klare tanker rundt det enda, men skulle jo tro dere har vært innom temaet? Eller er det uaktuelt for dere? Jeg har uansett trua på at dere lykkes til slutt, som sagt.. det er tungt når man står i det, men mange har lykkes etter mange års prøving og mange ivf-forsøk.

    28. 17:26: og din kommentar er som å spytte på alle som er ufrivillig barnløs. For selv om jeg selv har barn, har jeg full forståelse for at det å ikke kunne føde egne barn er en sorgprosess, som jeg vil tro at de fleste i samme situasjon har kjent på i ulik grad og i ulik lengde, uavhengig om de på et senere tidspunkt har bestemt seg for å adoptere eller ikke. Og kan man ikke føde barn selv selv om man ønsker, har man full rett til å kalle seg ufrivillig barnløs.
      Skjønte heller ikke helt hva du mente med dette “ikke vil adoptere av ren egoisme”. Mener du at alle som ikke adopterer er egoistiske? I så fall syns jeg litt synd på deg som har så lite empati og snevert syn på hva som er andre menneskers ønsker og behov. Adopsjon er ikke for alle, på samme måte som det å i det hele tatt ha barn ikke er for alle. Også lurer jeg på om du selv har adoptert, eller om du bare mener at andre mennesker er egoistiske som ikke gjør det? Jeg har verken adoptert eller blitt fosterforelder, men føler meg ikke noe mer eller mindre egoistisk enn andre av den grunn.
      Tilslutt vil jeg si at jeg håper du, Pilotfrue, klarer å finne den gnisten og gleden som jeg har lest i tidligere innlegg om snart igjen. Ønsker deg alt godt videre, og håper du får Lykke eller Severin i slutten av 2017/starten av 2018.

    29. Du blir vel ikke ufrivillig barnløs etter tre ganger? Det er bare så mange ganger samfunnet betaler for dere. Etter det må du betale selv, noe jeg synes er bra, hva hadde skjedd om samfunnet skulle betale for alles prøverørsbarn så mange ganger de ville?
      Supert at det er et tilbud i dag, men du kan tross alt gå til en privat klinikk og få det gjenomført der. Om ikke så kan dere ta til dere et forsterbarn eller et adoptivbarn. Mange barn som allerede trenger et hjem, vet dere. Lykke til 😉

    30. Det tok tid for oss også. Slet med å holde motet oppe. Å vente på at blødning skal gi seg og mensen kommer igjen var en sinnsykt tøff periode. Stadig flere rundt meg ble gravide og det er tøft å stå i. En dag kjente jeg at det gikk bedre og siden har det bare blitt bedre for hver uke. Gravid nå. Så det går! Vi fikk det til naturlig, men fra vi bestemte oss til termin er det to år. Så det tok tid, tårer, samtaler oss i mellom og mye venting! Dere ser så flinke ut til å kose dere, slappe av og nyte tid sammen. Fortsett med det❤ Det løser seg for snille jenter også satser vi på at alle gode ting er tre! PS ikke la negativitet påvirke deg, du er så RÅ tøff som deler alt dette! Ikke la deg vippe av pinnen 🌸

    31. Begynte helt nylig å lese bloggen din. Synes det er “godt” å lese om noen som er i relativt samme situasjon som oss (misforstå meg rett). Vi har prøvd lenge, ble endelig gravid etter flere års prøving, men mistet nå nettopp i uke 7. Kjenner meg så godt igjen i mye av det du skriver om, tomhetsfølelsen, sorgen, usikkerheten og ventingen, og samtidig det at man ikke kan sette hele livet på vent heller. Jeg synes tomhetsfølelsen som i form av fravær av lykke, det at jeg nå egentlig skulle vært så lykkelig, og usikkerhetesfølelsen er det verste. Vil det noensinne gå? Ønsker deg og dere masse lykke til og håper det klaffer for oss begge snart.

    32. jeg er oppriktig lei meg for deres situasjon. jeg håper det sitter på neste forsøk. jeg synes du er så sterk som klarer og stå frem med din historie. jeg ønsker at jeg blir halvparten så sterk som deg. bloggen din er topp og jeg heier på dere. klem 🙂

    33. Har vært igjennom dette selv,skjønner hvordan du har det, du må ikke gi opp håpet,du skal se plutselig slår det til!Har selv tre barn unnfanget med prøverørsmetoden,først fikk vi et barn og åtte år senere fikk vi tvillinger.Enig med deg,ventingen var verst,husker at jeg tenkte som så,blir det ingen egenfødte barn på oss så blir det adopsjon istedet,men plutselig ble det vår tur til å bli gravide,lykketil videre til deg og din mann😊💕

    34. Jeg håper det går deres vei, og at dere blir gravide igjen ❤️
      Jeg har selv opplevd en spontanabort, og vet hvordan forferdelig følelse det var. Heldigvis ble jeg gravid med en gang etterpå! Jeg gikk å ventet på mensen etter spontanaborten, men den kom aldri! Så fant vi ut at jeg hadde blitt gravid, og har nå ei fin og frisk datter på 7 mnd ❤️ Ønsker dere masse lykke til, og håper det klaffer fort!

    35. Kan også varmt anbefale fertilitetsklinikken i Oslo. Ble gravid på første forsøk etter 3 år med prøving.
      Lykke til! 🙂

    36. Stor klem =) Ventingen er den verste… har vært der selv, men gi aldri opp! Jeg måtte gjennom 7(!) forsøk før gullegget satt… har vært maaaange nedturer, men når det går bra så er det verdt det! Har nå vært gjennom ny runde med barn nummer 2. Denne gangen var det “bare” 3 kurer så satt egget.
      Heier på dere <3

    37. Vet ikke om det er lov her i Norge, men dere har ikke tenkt på surrogat? Da er det jo deres, bare at det ikke er du som bærer det frem. Forstår godt at man vil bære det frem selv, men hvis man ønsker seg eget og for å ikke være barnløs, så er det jo et godt alternativ.
      Men har fortsatt trua på dere, trur at det er vanskeligere å bli gravid når man konstant tenker på det og er beskymret.. Dere kommer ikke til og bli barnløse, er mange muligheter for og løse dette ❤

    38. Aldri mist håpet, men skjønner det virker håpløst, og savnet etter et barn blir så enormt. For oss tok det 8 år før jeg ble gravid, klaffet til slutt, heldigvis med kun hormonbehandling m tab. Nå har vi den fineste 3 åringen. Men ventingen er så tøff, og tankene mange. Krysser fingrene for at neste gang er det deres tur .

    39. Hei Julianne, sender deg en stor klem og klapp på skuldra. Mitt andre fryseforsøk endte som ditt, men nummer fire satt. Nå har vi vår helt egen gullklump. Ikke gi opp <3

    40. Det er tøft og tungt, som du sier vet man aldri helt sikkert om man lykkes selv om alle rundt deg sier at det ordner seg. Jeg har selv vært gjennom prøverør, 2 spontanaborter en i uke 6 og en i uke 8. På et fryseforsøk med innsett av egg nummer 5 og 6 klaffet alt, og det ble dobbel lykke for oss. 5 1/2 år etter vi bestemte oss for å prøve å få barn kom våre to fantastiske tvillinggutter til verden. Nå til våren blir de allerede 1 år. Det er verdt all venting, alle medisiner, all sorgen, utålmoigheten og smerten. Du er sterk og klarer mer enn du tror. Til tross for sorgen er det at du ble gravid et godt tegn i prosessen. Det er lov å ha tunge dager og uker, men prøv å hold liv i tanken på at en dag er det deres tur, og da er veien som førte dere dit kun et vagt minne. Lykke til videre ❤

    41. Siden det ser ut som de fleste lyktes til slutt.. jeg har hatt tre forsøk, blitt gravid tre ganger og mistet tre ganger. Nå har vi gitt opp. All prøvingen har ødelagt meg, mest psykisk. Og det har ødelagt forholdet vårt…

    42. Det er faktisk ikke så enkelt å bli gravid, mange faktorer som spiller inn. Jeg har flere eksempler på par som har prøvd og prøvd.. uten å lykkes. De har fått nye partenes og blitt gravide. Så dette har mye med gener å gjøre!! Assistert befruktning eller ei! Hvis man har gener som absolutt ikke passer sammen, så ordner naturen opp på egenhånd.. nettopp med en SA eller MA, brutalt men sant.
      Men lykke til videre 😊

    43. Tenk at dere har jo faktisk klart å bli gravide, så det er ikke helt umulig. Dere fikk det til, og får det sikkert til igjen! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg