JEG GRUGLEDER MEG..

Mandag 12. desember er den dagen jeg skal ta en ny graviditetstest. Jeg ser det er mange som har spurt etter tesdatoen i kommentarfeltet, så jeg bestemte meg like gjerne for å skrive den her i et eget innlegg. Dessverre har jeg trukket meg litt vekk fra kommentarfeltet den siste tiden, så ikke ta det personlig om jeg ikke svarer dere. Jeg merker at jeg ikke klarer å beherske meg i forhold til mye av det negative som kommer og derfor er det like greit at jeg bare lar være å svare til jeg har overskudd igjen. Det handler nok bare om at jeg er litt ekstra sårbar i disse dager, men jeg kommer tilbake. Veldig snart, håper jeg. I mellomtiden tar jeg som dere ser opp flere av spørsmålene som gjentar seg i innleggene mine.

Tilbake til graviditetstesten.. Jeg både gleder meg og gruer meg på samme tid. På en måte er det litt godt å være uviten og leve i håpet. Jeg oppfører meg nesten som om jeg er gravid nå og det er egentlig bare koselig. På en annen måte er det også veldig slitsomt med denne ventingen. Jeg merker allerede at dagene går langsommere. Spesielt nå som Ulrik er på jobb. Heldigvis skal jeg tilbringe store deler av helgen sammen med jentene. I dag er det middag her hjemme hos meg og i morgen er det julelunsj sammen med mange av fredrikstadjentene. Det blir nok bare meg som går for alkoholfritt i gjengen, men jeg skal ha det gøy likevel. Jeg lever jo nå som om jeg er gravid, selv om jeg kanskje ikke er det. Men jeg tar ingen sjanser og har blitt anbefalt å leve etter “de gravides regler” Hehe! Både når det gjelder drikke, mat og trening. Kom gjerne med tips til matvarer som gravide bør holde seg unna 🙂

Mandag 12. desember kan bli den beste mandagen noensinne eller den tøffeste mandagen på lenge. Dersom jeg er så heldig at jeg får en positiv graviditetstest (noe jeg tror), så er jeg klar over at mye fortsatt kan skje i de første 3 månedene i svangerskapet. Men jeg tar en glede eller sorg av gangen og kommer til å dele alt med dere videre uavhengig av hva som skjer fremover. Det gjør jeg fordi dere og bloggen har blitt en fin del av hele prosessen. Takk for at dere leser det jeg skriver, støtter oss og følger denne bloggen hver eneste dag ♡


 

43 kommentarer
    1. Skjønner godt du trekker deg litt tilbake, bare å ta den tiden du trenger 🙂 ellers hadde det vært koselig med litt Antrekksposter igjen 🙂

    2. Ta den tiden du trenger 🙂 veldig koselig når du svarer i kommentarfeltet, men forstår at du ikke ønsker å ta for deg de negative akkurat nå. Synd at enkelte må lire av seg så mye dritt.. Men du har kjempemange som heier på dere, ikke glem det 🙂

    3. Du må aldri bry deg om det negative som skrives, det er ikke ditt ansvar og du trenger ikke svare på slikt. Gi oppmerksomhet til de som gjør deg glad 🙂

    4. Går gjennom akkurat det samme som deg, etter 3 år med prøving og 4 spontanaborter. Skal teste den 8 desember, kjempe spennende! ☺️
      Håper virkelig deg ordner seg for deg, det fortjener du!! Det kommer til å gå bra til slutt☺️❤️

    5. Kjenner jeg blir trist og sint når jeg ser du skriver du får negative kommentarer!! Forstår virkelig ikke hva folk tenker med. Du er åpen og ærlig om en svært sår situasjon som forhåpentligvis vil ha en lykkelig slutt! <3 Stå på!! Du er unik og du hjelper garantert maaange som sliter med samme problem med denne åpenheten. Ikke la deg knuse!

    6. Hei! Skal ærlig innrømme at jeg ikke har vært så veldig fan av bloggen din og meningene dine tidligere. Men akkurat i denne saken må jeg si HEIA DERE!!Håååper det går deres vei 😀

    7. Er like spent som deg:) jeg levde stort sett som vanlig ved mine to graviditeter.
      Men hold deg unna rått kjøtt og rå fisk. Sushi er en av tingene.
      Også tror jeg det er visse type oster om jeg ikke husker helt feil.
      Og det viktigste av alt Alkohol og røyk😀😀
      Er du hos noen med katter så pass på det med kattesand. Er vel toxoplasma det heter tror jeg.

    8. Du gjør så vanvittig lurt i å leve i nuet nå og ikke bekymre deg for alt som kan skje/ikke skje. Beundrer den positive innstillingen din 🙂
      Ikke la noen andre (idioter) fortelle deg hva du skal tenke og føle om denne spennende tiden!

    9. JA selvfølgelig er du gravid! Positive tanker avler positive hendelser 🙂 sender lykkestøv deres vei, pluss noen gode, varme klemmer 🙂 god adventstid og ventetid, den beste julegaven vokser i magen 🙂

    10. Jeg, krysser armer og bein for at den bli positiv :-). Du bør holde deg unna ALL form for spekemat, røkt laks som ikke er helt fersk skal ikke spises, myke oster som f.eks. Brie. Husk å vaske all form for grønnsaker som har vert i jorda ekstra godt. Helst ikke ta noen form for smertestillende eller andre medisiner.
      Hilsen ei som er gravid selv (9 uker på vei)

    11. Jeg er klarsynt og ser en graviditet i nærmeste nærmeste fremtid. Og jeg ser en gutt. Dere bli å få to tette og en attpåklatt. Ser ikke hva den siste er, men nr to føler jeg blir ei jente.
      Jeg ser også at du blir å vokse enormt i fremtiden. Du kommer til å bli enda sterkere, enda klokere, enda bedre som person. Du er bra nå, ikke misforstå, men du har mye godt i vente. Ulrik blir å få en gladnyhet i jobbsammenheng ila det neste halvåret-året.
      Alt i alt har dere MYE godt i vente og jeg ser ingen tøffe kamper og tider de neste fem årene. Ta godt vare på hverandre og lev i nuet, noe jeg føler dere må bli litt bedre på. Nyt hverandre. Men dere har et bunnsolid forhold som vil vare så lenge dere lever. Dere er sjelevenner. Det er helt normalt å ha oppturer og nedturer. Dere er et sterkt par og jeg ser dere elsker hverandre uendelig høyt. Jeg føler at Ulrik er veldig redd for å miste deg, noe du også er med han, men du virker mer “relaxed”. Ulrik forguder deg og klarer seg ikke uten deg.
      Sender dere masse varme tanker og ønsker om hell, jeg VET dere blir å lykkes snart,snart.

    12. Håper du klarer å overse de negative kommentarene som kommer. Skjønner ikke hva som feiler enkelte..
      Jeg heier i allefall på dere og at dette går veien! Er gravid selv, snart 4 mnd 🙂 Så blir enda mer spennende å følge deg når du også får en liten en i magen.
      Ang mat så har du vel sikkert ganske god oversikt. Men siden du spør om tips..
      * Kjøttpålegg skal spises ferskt/godt innenfor holdbarhetsdato.
      * All frukt og grønt må vaskes ekstra godt.
      * Kjøtt må være gjennomstekt, kjøttkraften skal være klar.
      * Ikke spekemat, salami osv.
      * Ikke rakfisk, selkjøtt, hai, fersk tunfisk.
      * Ikke fiskelever, eller produkter med det.
      * Ikke brunmat i krabbe.
      * Ikke upasteurisert melk, ost, muggoster osv.
      * Helst ikke lettbrus (har jeg hørt da), minst mulig sukkerbrus.
      * Bare så så mye kaffe/koffein pr dag. (Husker ikke mengde).
      Har hørt både ja og nei ang sushi, gravlaks og røkelaks. Har hørt at så lenge det er ferskt skal det gå bra. Men jeg har selv holdt meg unna. Lurer på litt gravlaks i julen, men kun om den har lang holdbarhet. Så er det visst diskusjoner ang oppdrettsfisk pga miljøgifter. Så noe på tv her for et par uker siden ang det.
      Alle oster og spekemat kan spises på pizza har jeg hørt. Så lenge det er stekt lenge nok og i høy nok temperatur.
      Bruke hansker om du skal drive med jord eller vaske hendene godt.. i forbindelse med toxoplasma. Også holde seg unna kattesand, og vaske hender etter kontakt med dyr.
      Gode råd finner du bla her: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor
      Og snakk med lege/jordmor såklart 🙂 Dette ble visst litt langt. Beklager det, og masse lykke til. Venter spent på 12des.

    13. Hahah fant nettopp ut at brodern til Ulrik kjenner fetteren min 😀 Han kommenterte på et bilde fetteren min la ut på face, hehe! Ok kleint ass er jo ikke noe å skryte av, broren til en venn av fetteren min lissom, haha!

    14. Sushi kan du helt fint spise (eneste man sier er at du bør unngå rå tunfisk). Nei man skal ikke ta særlig med smertestillende, men er det ille så går det fint med Paracet. Ja det er mat man ikke skal spise og bør unngå, men ikke stress med det – det går så bra 🙂 (er selv gravid i uke 32 og holder meg unna mykoster og spekemat, men sushi nytes i ny og ne!)

    15. Jeg krysser fingrene og håper på en positiv test, det unne jeg deg virkelig!:) sånn over til matvarer du bør unngå eller være forsiktig med, har de en kjempe god oversikt på matportalen.no. Der finner du veldig mye informasjon om alt fra hva du bør spise, ikke spise,vitaminer,aktivitet osv. Går du inn på råd for spesielle grupper, kommer råd for gravide, ammende, spedbarn og informasjon du mest sannsynlig trenger i fremtiden også:) Vet ikke om du er klar over det, men ville også råde deg å gå over hudpleieproduktene dine. Hudpleieprodukter med A vitamin, coffein og salicylsyre anbefales det at gravide holder seg unna. Kan lese mer om det på apotek 1 sine sider;) under råd og informasjon/ graviditet og deretter vanelig spørsmål om graviditet er det et spørsmål og svar ang hudpleieprodukter. Du skrev en gang at du bruker produkter fra emergin c og mange av produktene de har inneholder retanol(A vitamin). Du er sikkert klar over det, men er bedre å nevne det hvis du ikke skulle være det. Sånn utover det så er Ibux no go hvis du skulle trenge smertestillende, en Paracet går bra;) Er du i tvil så vet de ganske mye på apoteket. Du vet sikkert mye allerede fra før, men som sagt føler jeg det er bedre å nevne det enn å ikke gjøre det. Heier i hvertfall på dere og masse lykke til igjen:)<3

    16. Inne på matportalen får du masse gode råd om ernæring under graviditet (http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/) 🙂 Jeg er selv 12 uker på vei og har brukt denne siden mye. Et annet tips jeg fikk av legen var tryggmammamedisin.no, her kan man se hvilke medisiner man trygt kan ta som gravid og ammende. Paracet er for eksempel helt greit å bruke som gravid 🙂 Håper det lykkes for deg denne runden <3

    17. Håper det går deres vei 😃 Vil anbefale å ta kosttilskuddet folat. Folat skal man i utgangspunktet begynne å ta fra man planlegger graviditet og i hvertfall første trimester. Mener det er forebyggende mot brokk.
      Lykke til❤️ Krysser fingrene for dere!

    18. Håper dette går veien for dere, og at dere lykkes på forsøket! 🙂
      Er selv gravid og har 4 uker igjen til termin. Spennende!
      Når det gjelder matvarer du bør holde deg unna, så er det mange meninger og tanker rundt hva gravide kan og ikke kan spise. Jeg fikk selv en hel haug med tips om mat jeg ikke skulle spise, og jeg valgte egentlig å bare gjøre alt med måte 🙂
      Det jeg kan si er at du i alle fall bør holde deg unna pålegg slik som roast biff, salami, parmaskinke og lignende. Ikke spise oster som blåmuggost, brie og slike muggoster.
      Spis ellers masse frukt, grønnsaker, ta tran. Men ikke heng deg for mye opp i hva du ikke kan spise 🙂
      Og jo, gravide kan spise sushi 😉 Men ikke tunfisk…
      Barn har blitt født i alle år, og de hadde ikke disse “reglene” på 1800-tallet 😉
      Kos deg!

    19. Hei! Ser mange sier at du kan spise sushi, men jeg jobber i oppdrettsnæringen og vet at inntil 15% av all norsk laks inneholder listeria. Det et virkelig ikke vits å ta sjangsen. Unngå all rå/røkt/gravet fisk og kjøtt, det er absolutt ikke vits å utsette seg for det den ‘korte’ tiden man går gravid (om du ser det i det store bildet). Ellers ønsker jeg dere all hell og lykke, prøv så godt du kan å overse negative kommentarer, og så skal jeg krysse alt jeg har for dere! Stor klem 🙂

    20. Akkurat kommet over bloggen din og er definitivt ny leser. Jeg krysser fingrene for deg og håper virkelig det går veien <3

    21. Hei, Julianne!
      Jeg har aldri lagt igjen en kommentar hos deg før, men nå vil jeg rett og slett gjøre det.
      Jeg synes det har vært helt fantastisk å få være med deg på denne reisen om å bli gravid. Jeg er selv altfor ung i mine øyne til at det å bli mor er et alternativ, men reisen din har interessert meg veldig mye. Jeg ønsker å bli jordmor, og jobber nå hardt for å komme inn på sykepleierstudiet.
      Jeg tenkte bare jeg skulle spørre deg om du har tenkt på hva som skjer om du eventuelt blir gravid nå på første forsøk. Jeg skjønner at det vil være helt fantastisk for deg og Ulrik, men hva med de første tolv ukene som er en risikofase å være i? Hva om det skulle gå galt og du er så offentlig på dette området som du er? Jeg personlig synes dette er en fantastisk reise å få lese om, og jeg synes du er veldig modig som deler alle oppturene og nedturene. Men har du tenkt på hvordan utfallet vil bli for deg psykisk om du skulle spontanabortere innen de første tolv ukene, for så å måtte dele det med alle leserne dine? De første tolv ukene er vel egentlig forbeholdt de aller nærmeste å vite om, siden sjansen for abort er der.
      Jeg tenker virkelig bare på deg her, Juliane. Du trenger ikke å godkjenne kommentaren min eller noe. Jeg ønsker jo å følge denne historien, siden det er såpass interessant for meg og mitt fremtidige studie, og kanskje til og med en senere livserfaring, hvem vet? Men for meg er ikke du bare en blogg, du er også et menneske. Jeg vet at du ikke ønsker å tenke negativt i denne perioden, men hvis du skulle trekke deg ut av offentligheten rundt dette med graviditetstesten, burde du kanskje gjøre det nå? Jeg synes det er så flott med åpenheten deres, og vi er kanskje forskjellige. Det eneste jeg vet er at psyken min ikke hadde klart å håndtere det du går gjennom nå i offentlighet, og i hvert fall ikke de tolv første ukene av en graviditet.
      Jeg ønsker deg en positiv graviditetstest nå 12 desember, og krysser fingrene for deg minst en gang per dag. Så hensikten min med denne kommentaren er virkelig ikke å være slem. Jeg tror bare aldri selv jeg hadde klart det.

    22. Jeg vil ønske dere masse lykke til! Krysser fingrene for at dette går deres vei og får verdens beste julegave:) Jeg er selv gravid, uke 26 og venter en liten gutt. Det er så mye råd ute og går om hva vi gravide bør og ikke bør gjøre og spise. Og som regel motstridende råd. Det er virkelig til å bli gal av! Men de som går igjen og som er viktigst for å unngå listeria og toxoplasmose er jo det andre nevner som å sørge for at alt kjøtt er godt gjennomstekt (og da selvfølgelig unngå slikt som spekemat om det ikke er stekt godt først), unngå upasteuriserte melkeprodukter (som er overraskende lite her i Norge, det meste er pasteurisert bortsett fra enkelte myke oster) og vaske alt av frukt og grønnsaker godt. Matportalen er gull👍🏼

    23. Det beste er nok og tenke på seg selv nå og glemme både vonde tanker og ikke minst overse stygge kommentarer på bloggen din. Er rett og slett uforskammet slik mange skriver til deg. Men egentlig etter hva jeg har sett siste dagene her så er det flere og flere som støtter deg og håper på det beste. Så vi er mange Julianne som heier på deg og unner dere at dette skal gå bra,,og det har jeg på følelsen av også. Men ta det pent og ikke stress,det er ikke bra. Men krysser fingrene for deg og ønsker og håper på det beste resultat. God helg til dere begge to.-))

    24. Hei Julianne!
      Jeg krysser fingrene for at det hår denne gangen! Det fortjener dere!
      Jeg er snart 3 mnd på vei og har allerede vært på første svangerskapskontroll 🙂
      Jeg ser det er noen som har skrevet at du ikke kan spise sushi, men det stemmer ikke helt. Hvis man kjøper sushien fra et greit sted så den er nylagd eller lager den selv så er det ikke noe problem så lenge du ikke spiser tunfisken. Det er hvis man kjøper sushi på butikken som har ligget i et par dager man ikke skal spise 🙂
      Sånne fine oster som blåmuggost, brie og sånt skal man ikke spise, men vanlig gulost, kremoster og fetaost er ikke noe problem.
      Spekemat skal man ikke spise, men pepperoni eller Chorizo og sånt på pizza går fint for da er det stekt😊
      Det som kanskje er ennå mer viktig er å ikke drikke for mye cola og kaffe. 2 opprør eller 2 glass om dagen er maks😊
      Jeg håper det var litt til hjelp! Masse masse lykke til!! Jeg heier på dere!!
      Stor klem!❤️

    25. Må bare si at det i kommentaren over her ikke stemmer. Sushien kan være så nylagd som den bare vil, men når en stor andel av all laks i Norge inneholder listeria så hjelper det ikke. For alt i verden, IKKE spis noe som helst rå kjøtt eller fisk 🙂

    26. Hei!
      Jeg har ikke lest bloggen din tidligere, men følger litt med på deg nå siden du er så flink å skriver om denne prosessen. Jeg er helt sikker på at mange i samme situasjon som dere finner mye nyttig informasjon. Uansett syntes jeg det er fint at du er åpen om dette! Gi beng i alle de kritiske, de har ikke bedre ting å finne på enn å skrive dritt, vedder på at de ikke tør å stå for det om du hadde møtt dem in person.

    27. Hei! Jeg beundrer også åpenheten din rundt dette. Jeg har selv barn og har også opplevd å miste et ufødt barn i uke 13. Ser enkelte er skeptisk til åpenheten, men jeg kan bare dele min erfaring, og den er at det er like tungt å ikke ha noen å dele nedturene med. Jeg holdt min siste graviditet (som ikke gikk bra) hemmelig fordi jeg var redd det skulle gå galt, og fant da ut at jeg kunne like gjerne vært åpen om det, for da hadde det vært enklere for andre å forstå hvorfor jeg gjennomgikk en vanskelig periode. Syns du er tøff som deler så mye! Og kanskje bidrar du til å bryte ned noen tabuer i samme slengen? Gleder blir alltid dobbelt så store, og sorger halvparten så store når man deler det med noen. Lykke til med familieplanleggingen, har stor tro på dette! 🙂

    28. Kommenterer aldri blogger men nå mååå jeg. Det er så utrolig spennende å følge bloggen din for tiden. Flott at du er så åpen.
      Men ang mat du ikke kan spise, tror det mest handler om sunn fornuft. Tror neppe foreldrene våre tenkte så mye på det når vi ble født. Og vi har nå vokst opp til å bli orntlige folk. Foreldre nå i dag er så utrolig overbeskyttende og redde for både det ene og andre. Ikke tenkt så mye på hva andre sier, og kos deg med det du vil.
      Gleder meg til fortsettelsen:)

    29. All fisk brukt til sushi blir fryst i 24 t først, nettopp for å drepe bakterier. Sushi er nasjonalrett i Japan, tviler på at gravide der dropper å spise sushi under graviditeten. Men tunfisken skal man ikke spise. Bare sånn for ordens skyld, sushi betyr med ris. Det er vegetariske, varmebehandlede og masse annet innen sushi du fint kan spise for det 🙂

    30. Lukka til, det blir ei spanande tid. Me har sjølv ei jente med prøverørsmetoden, ho er no 20-år, og made in Trondheim.

    31. Lykke til! Krysser fingrene for at dette skal gå deres vei snart!
      Det er virkelig spennende å følge deres reise mot et ønsket svangerskap! Håper så inderlig at 12.desember blir deres lykke-dato ❤
      Stor klem fra en som ønsker dere alt godt i fremtiden!

    32. Krysser virkelig fingrene for dere 🙂 Men hvorfor må dere vente så lenge som 2 uker? Vi fikk positiv test 9 dager etter eggløsning, og det var naturlig(altså, da er noen av dagene gått til å i hele tatt bli et blacosyst og et embryo) og alle jeg kjenner har fått positiv senest 11 dager etter eggløsning :O

    33. Og hold deg unna spekemat osv, uansett hva andre sier(som hun er oppe som snakker om våre foreldre) for sånne kommentarer om at “det gikk bra med oss” er det mest idiotiske jeg vet. Mange foster ble faktisk syke, skadde og døde av den kunnskapen vi manglet før i tiden 🙂 lykke til <3

    34. Åhh LYKKE TIL fine du ❤🌼
      Krysser fingre og tær for at du har en liten spire i magen nå.
      Tenk positive tanker❤
      Hvis du ser at det kommer mye negativt inn så få noen andre til å luke ut dritten før du svarer i feltet. Sånne troll er ikke bra for deg nå ..😐
      Heier på dere! 😀

    35. Jeg anntar du tar tilskudd av det alt men: folat! Veldig viktig iforhold til utviklingen av babien i magen:
      Bønner, grønne grønnsaker som f.eks. brokkoli, fullkornsprodukter og sitrusfrukter er de beste og sunneste kildene til folat.
      12. Desember har mannen min bursdag, jeg skal sende noen varme tanker til dere, og krysse fingrene for at den er positiv! PS: Noen (deriblant jeg) danner ikke nok sånn hormon som løser ut “positivt” på graviditets testen, så sjekk deg til helgen igjen om den er negativ og tanten ikke har kommet! Så negativt er ikke nødvendigvis negativt – bare forsinket positiv !
      Og: en eventuell gaviditet gjør at det tar dobbelt så lang tid for kroppen og få mat gjennom tarm og fordøyelses systemet, så gå tur det hjelper på! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg