NÅR ØNSKET OM BARN ER STØRST I VERDEN

Tusen millioner takk for alle de støttende ordene deres og ikke minst for at dere fortsetter å dele egne erfaringer rundt slitsomme prøveperioder og prøverør. Det hjelper å lese det dere skriver uansett om forsøkene var mange eller få, om det gikk bra eller om det gikk dårlig. Jeg finner trøst i at jeg ikke er alene om å trenge hjelp og føler at dere er med på å forberede meg psykisk på det jeg snart skal gjennom. Jeg håper også at mange finner trøst i at jeg deler min historie, selv om jeg ikke aner hvordan den ender..

Jeg ser det er mange som spør om AMH-verdiene mine. De glemte jeg å legge ved i forklaringen i går. Ui ifra blodprøvene mine som jeg tok for et par uker siden her i Oslo fikk jeg en verdi på 6 og ut ifra telte egg under ultralyden på mandag i Trondheim så telte vi 8 egg. Dersom jeg forstod gynekologen min rett så måles verdiene fra 4-84, så både 6 og 8 er bekymringsverdig lavt for en ung jente som meg. De sammenligner det faktisk med en kvinne i tidlig overgangsalder. Men når det er sagt så vet vi heller ikke noe om jeg alltid har ligget så lavt eller om jeg har hatt en drastisk nedgang de siste årene. Verdiene mine er i hvert fall så lave nå at jeg kvalifiserer til å få prøverørsbehandling dekket på et offentlig sykehus. Det tar jeg veldig alvorlig. Faktisk så alvorlig at jeg ikke tør å sette meg i den lange køen som det offentlige har i dag, men velger å gå privat. Nå som ønsket vårt om barn er størst i verden, så tar vi ingen sjanser.



Snart skal jeg ut og gå en lang tur i skogen. Det blir meg, Stella og et tonn med tanker på tur. En fantastisk mulighet til å stenge verden ute med fin musikk på ørene. Jeg føler meg endelig opplagt og klar for å bevege meg litt, men det er kanskje ikke så rart etter 12 timers søvn i natt. Jeg var så utslitt i går etter at jeg trykket “publiser” på blogginnlegget at det ble kvelden på meg allerede klokken 20.00.

Jeg fikk forresten disse fine rosene av Ulrik på tirsdag. Han vet hvordan han skal muntre meg opp ♥

37 kommentarer
    1. Huff, det må jo nesten vera heilt absurd for dykk at de får dette problemet når du er såpass ung. Håpar det ordner seg, og som du skreiv så kunne det jo alltids vore verre. Sjølv er eg 25 år og kjenner på det at ein kan jo aldri vera sikker, men eg har fått sjekka at alt er bra “der nede” så satser på at det ordner seg når me er klar for å prøve. Håpar at fleire unge tek det å bli gravid på alvor etter å ha lest innlegga dine 🙂

    2. Stå på! Kan se for meg at dette er tøft. Dere kommer til å bli foreldre, selv om det virker mørkt nå. Har flere venner som har blitt gravid med prøverør. Forbered deg på mye hormoner, men premien til slutt er så verdt det!! Nyt dagene sammen, for den dagen du ser to streker på testen blir livet aldri helt det samme igjen. Hehe! Heier på dere 🙂

    3. Hei!
      Trist å høre om den dårlig nyheten, men veldig bra at det enda finnes håp!
      Jeg lurer på om det er noen grunn eller hva som har gjort at verdiene dine er så lave? vet du det?

    4. All hell og lykke til dere<3 Jeg er sikker på at det løser seg<3 Jeg ser du skriver at du skal gå alene i skogen på tur. Har du noen tips til meg, siden jeg syntes det er utrolig ekkelt å gå alene i skogen:O Jeg tørr helt ærlig ikke jogge alene i skogen rett ved oss engang og løper istedet alltid på gangfeltet. Man hører jo stadig om blottere osv. Du virker så klok og smart så vil gjerne ha dine synspunkter på dette:-)

    5. Hei 🙂 Vil bare si at vi akkurat har vært gjennom 3 prøverørsforsøk på Spiren, og nå er vi gravide:) <3 Vi fikk kjempe god oppfølging, utrolige folk som jobber der:)

    6. Du er endel yngre enn meg, men vi har samme verdier. Jeg har aldri fått beskjed om at jeg har for lav AMH til å få barn. Har lest mye om dette og de som har lavere verdier enn oss har barn i dag. Der er mye som spiller inn og jeg ble litt lei meg over å være i tidlig overgangsalder som du sier…jeg har fått “lite”info i det offentlige. Vi skal antagelig i gang på det private straks og håper på bedre hell der ..

    7. Du er veldig tøff som deler dette. Det har garantert stor betydning for andre som er i samme situasjon
      Tenk hvor mange som føler seg alene og sliter i det skjulte. Ønsker dere alt godt og krysser fingrene for dere 😊

    8. Kjære Julianne. Jeg kan ikke forestille meg hvor vanskelig dere har det nå! Jeg har fulgt deg en stund, og må si jeg synes dere er utrolig tøffe som klarer å dele så mye som dere gjør. Det er godt at dere vet hvor problemet ligger, og at dere kan få hjelp til å oppfylle deres aller største drøm. Personlig har jeg alltid hatt lyst på barn, 3 stk om jeg er heldig, og har stor forståelse for at dette også er deres høyeste ønske. Barn er en gave, som jeg håper vi begge kan få i nær fremtid. Masse lykke til, og igjen, tusen takk for at dere vil dele deres vei til å bli en lykkelig barnefamilie!

    9. Hei. Det er første gang jeg kommenterer. Men jeg ville bare si at jeg vet hva du går gjennom. Jeg ble gravid på 2. Ivf forsøk nå. Vi gikk også privat og angrer ikke på det!! Medisineringen gikk fint for min del. Men jeg var ikke forberedt på det mentale etter innsett. De to ukene frem til test er grusomme! Men hva gjør vi ikke for å bli gravid ? 😊
      Lykke til!! Jeg heier på dere og sender mange varme tanker og klemmer

    10. Kjære dere 2.💑 Dette var gripende lesning. Heldigvis er dere i gang og at dere oppdaget problemet tidlig er jo positivt.Dette går nok bra.varme tanker og lykkeønskninger på veien.God klem.☺

    11. Hvis dere så gjerne ønsker å bli gravide så fort som mulig, kan jeg anbefale en klinikk i Barcelona! Et par jeg kjenner var der i 3 uker, nå er de gravide. Og det er bare 2 måneder siden de var der, selv jeg ble overrasket over hvor fort det gikk!

    12. Åh kjære Julianne, håper så inderlig at dere får drømmen deres oppfylt <3 Får klump i halsen her. Stor, god klem fra fast leser.

    13. Still deg i kø hos det offentlige selv om dere velger å gå privat 😉
      Håper det går raskt og smidig for dere når dere kommer igang! Kjenner meg veldig igjen i det du skriver, måtte selv kjempe hardt og brutalt for å få de to jeg har nå :/ det var vanskelig både fysisk og psykisk men er jo verdt det uansett, heldigvis!

    14. Lykke til, håper dere blir gravide snart!
      Hvor mye koster det å bruke privatklinikk? Både for fertilitetstestingen og prøverør? (Hvem som helst kan gjerne svare)

    15. Kjære Julianne. Jeg har vært der du er nå. Vi valgte også privat, og endte opp på en fantastisk klinikk i København. Resultatet: en jente, og en gutt. Ønsker dere alt godt.

    16. Beundrer dere for åpenheten deres! Tenk så mange andre dette kan hjelpe <3
      Ønsker dere hell og lykke i jakten på positiv test!

    17. Et tips er å stå i kø hos det offentlige mens dere starter privat 😊 Du vet aldri hvor mange forsøk dere må ha , og hvor dyrt det vil bli , så dere kan spare inn gode penger på det offentlige . Og ikke minst er de like gode , om ikke bedre , enn de private 😊 I Porsgrunn feks er det ikke lang ventetid, hos oss tok det 2,5 mnd fra henvisningen var sendt til vi var igang . De er blandet landetes dyktigste, og de er en av få klinikker som dyrker embryoene frem til blastocyst stadiet – noe som gir større sjanse for graviditet 😊 uansett , lykke til ❤️

    18. HEI, det er alltid muligheter. Ville skrevet meg inn på offentlig kø i tillegg, vi kom inn temmelig fort. Så har dere flere muligheter.
      Uansett, ønsker dere lykke til med Ivf!
      Og husk på dårlige dager at da kan d bare bli bedre, og at uansett så er det dere 2.

    19. Er kvaliteten på eggene dine god, vil dere nok lykkes:) Det er jeg sikker på:) Hilsen prøverørsmamma til 2.❤️

    20. Kjære Julianne,
      Dette var trist å høre, men så godt at dere skal få hjelp i prosessen! 🙂 Vil tipse om en blogg som jeg syntes er så flott, onskemamma.no 🙂
      Håper du får en fin dag, og klarer å slappe av 🙂

    21. Hei! Takk for åpenheten, der hjelper å kaste lys på dette, noe av det siste som er tabu i samfunnet! Vi skal også igang med prøverør. Time i februar via offentlig. Tok ikke lang tid med henvisningen og riksen er kjent for å ha gode resultater.
      Jeg har også amh på 6, men fikk beskjed om at dette var helt normalt. Har gode fsh verdier. Vet ikke hvordan dette er med deg.. hos oss er det svømmerne som ikke flytter på seg tilstrekkelig, så noen må vise dem veien 😉
      Krysser fingre for oss begge 🙂

    22. Nå er det slik at den private helsetjenesten er flere hakk bedre enn det offentlige, IALLEFALL når det kommer til fertilitet. Hilsen ei som har vært igjennom begge deler og ble gravid takket være medicus

    23. Hei! Jeg hadde akkurat samme amhnivå som deg da vi fikk beskjed om at vi måtte ha hjelp med å bli gravide. Mnd før vi skulle starte på vårt første forsøk ble vi jammen gravide av oss selv. Jeg ble letta på dine vegne, for 6 i amh er tross alt ikke helt bånn i bøtta. Jeg er helt sikker på at dere før eller senere klarer dette! Føler virkelig med deg, det gjør noe med selvfølelsen som kvinne å få den beskjeden. Jeg synes at du er knalltøff som deler denne prosessen og det er et enormt viktig tema. Jeg er også åpen om våre utfordringer, for jeg tenker at hvis det hindrer en annen kvinne å vente unødvendig lenge på å bli gravid, så er det verdt det! Jeg unner ingen å gå gjennom den prosessen et prøverørsforsøk faktisk er, både fysisk og psykisk!
      Lykke til i tida fremover!

    24. Jeg har Amh under 1…normal og lav fsh, ble gravid mellom to prøverørsforsøk helt uten hjelp! Fikk også høre at det viktigste er fsh i bedømmelse av tidlig overgangsalder og sjansen for å bli gravid. Selv om min Amh var svært lav for alderen, mente legene at det var ikke den som var årsaken til at vi slet, vi fikk “diagnosen” uforklarlig barnløshet. Amh på 6 er ikke SÅ lavt, du vil kunne få ut mange egg. Jeg fikk ut 5 egg med Amh under 1 😉 La dette bare synke litt inn, så vil du nok se at det er ikke så mørkt for dere!
      Ser at noen skriver at ivf er smertefullt osv, det er veldig forskjellig! Du vil nok merke hormonene som raser rundt i kroppen, men smertefullt er det ikke 🙂 Lykke til, og husk Amh verdi 6 er bare et tall og sier lite om dine sjanser å få barn! Se heller positivt på det at dere oppsøkte hjelp tidlig!

    25. På det 4 prøverørsforsøket vårt fikk jeg bare ut 3 egg med dårlig kvalitet, men jeg ble gravid. Har alltid fått ut lite egg med dårlig kvalitet. Men likevel fikk jeg 2 barn tilslutt. Så her er alt mulig. Aldri gi opp!!! Hilsen mamma til 2 vidunderbarn etter 9 prøverørsforsøk tilsammen:). Til deg som lurer på pris på privatklinikk, så kommer det an på hvor mange medisiner du må ha og hvor høye doser. Jeg måtte ha Max dose på det meste og vi betalte ca.55000 PR. forsøk! De 3 første gangene får man dekket medisinene hos staten. Må man ha flere forsøk må man dekke det selv!

    26. Åh kjære dere, føler så utrolig mye med dere i alt sammen 🙏🏻
      Håper og krysser alt jeg har for at du snart er gravid ❤️ Flott med åpenhet rundt et tema som dette. Det er virkelig ikke en selvfølge å få barn, mye som skal klaffe. Selv har jeg blitt gravid bare av å se på mannen min. Urettferdig at andre må slite sånn, dette tærer både psykisk og fysisk.
      Ta vare på hverandre 💑
      Stor klem fra fast leser.

    27. Har selv vært gjennom dette og er nok “veteran” innen bransjen. Endte selv opp hos Spiren og de tar ikke gamle “funn” for gitt. Liv Bente er oppriktig opptatt av å hjelpe. Der hvor mange andre bare justerer dosene så bruker Liv Bente nettverket sitt og vurderer fra gang til gang og etter 12 forsøk så er vi nå endelig på vei.
      Vær oppmerksom på at det dere har mange innmari tøffe runder for dere, men dere er i beste hender. Lykke til.

    28. Bare ta imot all hjelp fra fagfolka. Selv var jeg ferdig med overgangsalderen da jeg var 38… men jeg hadde fått de barna jeg ville ha på normal måte. Jeg er bare et eksempel på at det ikke er noen selvfølge at man har overgangsalder som flertallet.
      Noen i familien har strevd noen år med prøverør og opp- og nedturer. Omsider satt’n der… ikke så lenge igjen til fødselen. Lykke til! Jeg tror det går bra…blir nok skriking,, raping, gulping og bæsjebleier på dere også. 🙂

    29. Hei. Takk for at du nok en gang deler opp og ned turer 😀 Føler dere på snap og tenkte mitt når dere ikke snappet på et par timer på mandagen, men det er jo ikke alt dere vil el trenger å dele. 😉 Kommer du til å blogge om hvilken medesiner du må ta, tiden frem til egguttak osv her på bloggen? Masse lykke ønsker fra Geilo 😀 Nå kommer vinteren og dere må kommer dere til fjelles 😀

    30. Dette med amh-verdier er visstnok veldig usikkert. Jeg fikk selv beskjed om st jeg hadde 4. Tok ny test etter noen mnd og da var den langt over normalen. Den tredje jeg tok viste 13. Jeg vet at en del fraråder å bruke dette til å “bedømme” mulighetene for å bli gravid grunnet så stor usikkerhet. Var en del artikler i VG el for et par år siden, da det viste seg at det hadde skjedd feil ved analysene av disse prøvene. Så ikke bli for lei deg av dette. Det er godt mulig du ha mer enn nok egg! Selv ble jeg gravid “naturlig” like etterpå. Lykke til! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg