JEG GRUER MEG TIL MAMMAPOLITIET

Hei, dere. Jeg, Ulrik OG Stella er vel fremme i Måløy. Det hadde dere ikke trodd eller? Det ser i hvert fall ikke slik ut etter alle de negative reaksjonene jeg fikk på bildene av Stella i baksetet i går. Det er fint med tips og råd altså, men når jeg sier at hun sitter godt og trygt så mener jeg det. Både Ulrik og jeg sørger for at hun har det best mulig til enhver tid. Det trenger dere ikke tvile på. Men for sikkerhets skyld så legge jeg ved noen flere bilder med forklaring til hvert bilde, slik at det ikke skal bli noen flere misforståelser. 

For det første så sitter Stella i sitt eget sete bak i bilen. Hun sitter ikke i midten, men bak meg på passasjersiden når vi kjører på langtur. Her sitter hun fastspent med en hundesele som vi har køpt i en dyrebutikk etter de rådene vi fikk av de ansatte. Som dere ser er selen hennes festet på samme måte som våre belter i bilen. Den sitter altså HELT FAST.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

For det andre så er ikke selen til Stella kun festet rundt halsen hennes, som jeg så noen mistenkte. Den er festet på en trygg og ikke minst behagelig måte for Stella. Vi bruker ikke lenger halsbånd til henne en gang når vi er ute og går tur, vi bruker den samme til alt siden hun trives i den. Hva hun trives med og ikke er noe vi legger merke til og tar hensyn til som eiere.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

For det tredje og siste så ELSKER Stella bagen sin. Det er her hun føler seg trygg. Jeg vet ikke om alle har fått det med seg, men Stella har to hjem som hun veksler mellom å bo. Den ene uken bor hun hos Ulrik og meg, mens den andre uken bor hun hos min venninne sammen med hennes samboer. Bagen er med henne frem og tilbake. Denne sover hun i når hun ikke sover i sengen og slapper av i på dagen. Det er ofte jeg finner Stella i bagen, selv om jeg har lagt ut pledd og puter i sofaen som hun vet at hun får lov til å ligge på.

I bagen sin har hun et pledd, som hun også elsker. Pleddet er egentlig et gammelt “skjerf” etter meg som jeg har arvet av mamma. Under pleddet gjemmer hun bein og leker. Dette er på en måte hennes territorium. Stella kan ikke sitte i bur. Vi har prøvd, men det funker ikke. Hun slutter aldri å pipe og lyden er så høy at det blir forstyrrende for føreren. Derfor er dette alternativet mer enn godt nok for henne og for oss.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det er egentlig helt utrolig at jeg er nødt til å skrive et innlegg som dette, men nå er det gjort. Da slipper jeg å svare dere en og en på alle kommentarene fra gårsdagens innlegg, hvor jeg faktisk påpekte at Stella sitter godt fastspent. Herlighet, jeg gruer meg til mammapolitiet. Jeg har nemlig en følelse av at de kommer til å følge nøye med meg når jeg blir mamma.

23 kommentarer
    1. Noen ganger trenger bedreviterne og følge ett råd: Scroll videre, eller lukk nettleseren.
      Ha en fin dag videre, masse lykke til med baby-prosjektet deres – jeg er helt og holdent overbevist om at både du og Ulrik kommer til å bli utmerkede foreldre <3

    2. Enkelte kommentarer kan sette meg ut selv om jeg kun er leser og ikke en blogger. Jeg kan nesten ikke forestille meg det å være blogger i blant, men jeg regner med at det positive veier opp for det negative. Jeg leste i kommentarfeltet til en annen toppblogger der noen hang seg opp i slitte neglebånd. Handler det om fritidsproblemer eller lav selvtillit? mulig en kombinasjon av begge deler. Det hender at enkelte “underskriver” med sin sin yrkestittel, og da er det kanskje for at de er usikre på det de skriver? Snodig er det uansett. Ha en riktig fin helg i vakre Måløy alle tre 🙂

    3. Hva forventer du av leserne dine? At de bare skal kommentere deg positivt konstant? Ærlig talt det er de som klikker seg inn på bloggen din og bruker av sin tid til å legge igjen kommentarer du lever av 😁

    4. Jeg har samme selen til hunden vår i min bil, men bruker ikke den forlengelsen som du bruker. Jeg trer sikkerhetsselen gjennom hennes sele og fester den på vanlig måte.
      Enkelte dager, da jeg ikke gidder å ha på sele, sitter hun løs bak i bilen. Det er snakk om småturer til butikken, men det er jo ikke bra.
      I min manns bil, som er den vi bruker på lengre turer, har vi et solid og dyrt bur som hun elsker – i min bil er det ikke plass til bur..
      Hver finner sin måte, men jeg må være så ærlig å si at om ulykken er ute så er både din og min hund utsatt i selene sine.
      Ha fine dager i vest.

    5. Flott at du tar sikkerhet på alvor. Glad for å se at du bruker din egen sele riktig og ikke under armen som tidligere 😉
      Sikkerhet er viktig, av og til får man bare en sjanse.

    6. Kjære Julianne, du må velge dine ‘kriger’ med omhu.
      Ikke bruk energien din på ‘alt’. Du behøver ikke å forsvare alle dine valg.
      Og er det noe jeg ikke tviler et sekund på, så er det ditt dyrehold.
      Likeledes tenker jeg at ingen vil være i bedre stand til å ivareta sitt eget barn, enn
      Ulrik og deg.
      Verdens beste foreldre vil dere bli for deres barn.
      Så ‘mammapolitiet’ behøver ikke du å frykte Julianne.
      Ingen er bedre skikket enn deg til å ivareta ditt eget barn. Stol på deg selv og ditt varme mammahjerte ❤️ Ha det fint på Vestlandet med familien.
      God klem fra Elisabeth

    7. Per: Jeg har alltid brukt selen riktig. Mulig det ikke har kommet godt nok frem på bildene som er tatt. Dersom selen min har vært under armen er det fordi jeg lener meg over til Ulrik mens bilen står i ro.

      Sikkerhet er viktig ja. Helt enig 🙂

    8. Elisabeth: Du har helt rett. Men noen ganger synes jeg det er godt å forsvare meg. Det er på en måte fordelen med å drive en stor blogg, altså å nå ut til mange 🙂

      Tusen takk for hyggelig ord <3

      Ønsker deg en fin uke videre. God klem tilbake!

    9. Fine Stella! Hun ser jo ut som verdens lykkeligste hund! 🙂
      Mammapolitiet er noe spesielt..
      Jeg har kolikkbarn som kun sover i vogn, som betyr at jeg har trillet til alle døgnets tider. For to dager siden i 19.30 tiden, ble jeg skjelt ut og truet med barnevernet av ei dame i 50-årene, som mente det var forsent å være ute. Jeg ble helt stum. Heldigvis er en den beste mammaen til sitt barn, og det er alltid en historie. Jeg tror de mammaene som dømmer hardest, er de som er mest usikre og som følger læreboka kalt Google, isteden for å bli kjent med sitt eget barn og det sine behov.
      Ønsker deg en god helg videre og håper at spiren sitter snart <3 det er helt fantastisk når testen blir positiv! Masse lykke til<3 stor klem

    10. Vær trygg, mammapolitiet kjem til å komme. Verden er dessverre blitt sånn at så lenge en kan gøyme seg bak en skjerm så er det lov å skrive akkurat det ein har lyst til uten å ta hensyn til at det kan såre andre. Så lenge vi har det bra så drite vi i andre. Helst skal vi ha nokon å kritisere og hakke på for å føle oss betre sjølv. Sjukt, men slik er det blitt. Deltok i en Facebook konkurranse for nokon månader sidan om å vinne Pepsi Max, då kommenterte eg at det hadde vore supert då eg sleit litt med å få i meg nok væske for tida. Då fekk eg slengt ut den eine kommentaren etter den andre om kva idiot eg var som ikkje hadde hørt om vatn for hallo det var jo berre å drikke vatn. Kjente eg blei litt oppgitt, for dei hadde jo ingen ide om kvifor eg på det tidspunktet sleit med å få i meg væske, og det følte eg heller ikkje at verda hadde ein rett på å vite. Grunnen var ekstrem kvalme og mykje oppkast grunna medisiner, og når kroppen på det tidspunktet ikkje ville ha noko så var faktisk Pepsi Max en fin ting. Men eg tenke at når en ikkje kan delta i konkurranser på Facebook uten at moralpolitiet kjem så er det byrja og bli ille. Så vær forberedt på at dei kjem til å følge med, dei kjem til å hakke og du kjem til å være sårbar fordi dei hakker på den viktigaste rolla du vil ha i livet, nemelig deg som mamma. Og du kjem til å være sliten, og du kjem til å være sårbar. Så lat andre slette kommentarane eller steng kommentarfeltet om det blir for ille. Det er sjukt at det er nødvendig. Men la ikkje nokon ødelegge gleda di og gi deg en ekkel klump i magen, det er det ikkje verdt. Kos dokke i Måløy og lykke til med alt 🙂

    11. Jessufader hva folk bryr seg med og legger seg opp i. Har de for mye fritid? Eller er dagens viktigste gjøremål å kritisere andre? Synes du er flink, det er massevis av hunder som er løse i biler, skummelt med tanke på at de plutselig kan sitte i fanget på fører eller på annen måte forstyrre. Selv har vi litt større hunder, de sitter i bur bak i bilen. Men når jeg kjører ATV sitter de bak meg, uten noen som helst slags sikring, og for en balanse de har. Og det beste av alt er at de elsker det, hopper gjerne på ATV-en som står stille, i håp om en tur.
      Når mammatiden kommer – ikke frykt, vi er nok mange som har vokst opp løs i baksetet, uten sykkelhjelm og annen polstring og vi har overlevd. Skal nok forsvare deg. Klem

    12. Søteste Julianne.
      Du har en utrolig god blogg.
      Jeg leser endel blogger – og din er har seilt opp til å bli favoritten min.
      Jeg har fulgt med på deg en god stund og ser at du klatrer høyere og høyere på blogg-listen.
      Jeg tipper at du vil ligge på topp-3 i løpet av året.
      Dessverre tror jeg at jo høyere du kommer, dess mer tragiske kommentarer kommer du til å få.
      Det blir på en måte medaljens bakside.
      Nå skal du muligens snart starte på en ganske tøff behandling, der “vanlige mennesker” opplever hverdagen som en berg-og-dalbane.
      I denne tiden vil sårende kommentarer gjøre ekstra vond.
      Lett å si at du ikke må bry deg om de sårende kommentarene du får og heller konsentrere deg om de positive.
      Men jeg ville forsøkt å forberede seg på at det kommer endel dritt, finne en måte å la dette prelle litt av.
      Folk er ofte veldig slemme, og de ønsker å såre.
      Husker jeg skrev på et forum at prinsessen min trengte badebukse som hun kunne ha badebleie under – og spurte om noen visste noen som var bra. Kommentarene som kom inn var: “Prinsessen altså!!!” – bor du på skaugum eller..
      Det var visst ubeskrivelig tragisk og irriterende at jeg hadde tillatt meg å skrive “prinsessen min”..
      Fortsett den gode jobben du gjør <3
      Heier på deg<3

    13. Tror mange av kommentarene var godt ment. Har hund selv og er glad for at noen sa til meg at sele på hund ikke var trygt, de fleste seler ryker ved kollisjon (holder sikkert for en så liten hund). Vi kan ikke forbedre oss dersom vi ikke får både positive og negative tilbakemeldinger. 19 kommentarer på er innlegg er ikke så mye. Ja, noen av kommentarene er krasse, andre er opplysende. De som kommenterer mener ikke noe om deg som person, men om den enkelte handling eller hendelse. Syntes det er godt vi mennesker fortsatt bryr oss om hverandre 😊

    14. Hei! Våre to hunder, Stella og Eona, sitter akkurat på samme måte. Da den ene er livredd bur, var det aldri et alternativ. De elsker å kjøre bil og er trygge i selene sine, samtidig får vi bedre kontakt med dem enn om de satt i et bur. Ha en flott dag og en god helg!

    15. Hei, jeg bare ville tipse deg om et godt hjelpemiddel nå når du prøver å bli gravid som du burde prøve ut, kan også brukes som prevensjon etter graviditeten. Ladycomp 6B ? Baby heter den: http://www.pfc.no/shop/laycomp-6b-baby/.
      Bruker selv denne som prevensjon, da graviditet ikke er et tema her hjemme helt enda 🙂

    16. Jeg synes at dere to snapper få bilder av hverandre sammen, men bare av hverandre. Jeg skulle ønske at dere gjorde som andre bloggere var mer sammen. Jeg kan jo ikke bestemme det. Dere velger selv. Mange deler liksom mer bilder og videoer sammen med den de er sammen med, ikke alle foretrekker det, men du finner nok ut av det og det er deres valg 😊

    17. Hei. Jeg så deg her om dagen og ble nesten starstruck, haha!! Begynte å forklare til samboeren min, som ikke lese noe blogg, hvem du er og at jeg kjenner familien din i Halden, følte meg litt tåpelig men det var veldig morsomt. Du er forresten veldig fin på bilder men mye vakrere i virkeligheten, du har en spesiell utstråling.

    18. Men om dere skulle havne utfor en ulykke, når “båndet” er såpass langt vil hu jo likevel bli slengt rundt? Jeg har ikke peiling når det kommer til dette med sele på hunder, jeg bare lurer når båndet fra selen hennes og der man fester er såpass langt 🙂 i et lite bur vil jo arealet for “slenging rundt” være mye mindre, vet hun ikke liker bur som du skriver, men er det fortsatt tryggere enn sele sånn uansett?

    19. Hei😍Du er sååååå pen😉Jeg bare lurte på om du noen gang har tatt en operasjon eller lagt deg under kniven som man sier😌😌😌

    20. Det å ha hund i sele er faktisk ikke noe problem. Men da er det viktig å velge riktig sele. Puppia selen er ikke sterk nok til å holde igjen en hund når du krasjer i 80 km/t. Da vil den ryke. En ordentlig krasjtestet sele er mye bedre polstret, uten noen “klips” på seg som knekker under en kollisjon. Det er bare å google all safe bilsele så ser du hva jeg snakker om.
      Den selen du bruker er kjempefin på tur, bruker den til begge mine små hunder. Men invester heller i en ekte bilsele. Da ser du at det båndet som festes i hunden er mye sterkere også. Det bånder du bruker nå, det er kun laget for at du som sjåfør skal vite hvor i bilen hunden befinner seg. Det er godkjent av politiet, fordi de krever bare at hunden sitter fast. Men dette er en fare for både deg og de andre i bilen + hunden dersom dere krasjer. Ikke ment som en frekk kommentar, bare fakta 🙂
      Ha en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg