NÅ ER VI I GANG

I går kveld hadde jeg en hyggelig samtale med en kvinnelig gynekolog som skal hjelpe meg og Ulrik fremover. Vi avtalte at jeg i dag skulle ta en blodprøve på Rikshospitalet. Denne blodprøven er første steg i kartleggingen videre. Den skulle tas i løpet av de tre første dagene med mens. I og med at jeg fikk mensen på lørdag så fikk jeg derfor tilsendt en rekvisisjon av en sykepleier allerede på morgenen i dag, slik at jeg slapp å vente en hel måned. Dette betyr jo at vi er i gang, noe som føles helt fantastisk. Ingenting gjør meg gladere enn å være et steg videre på veien til å nå babydrømmen vår. Jeg ble faktisk så glad at jeg begynte å gråte. Ulrik trodde med en gang at det var noe galt, men det var det ikke. Jeg gråt av glede og det er fordi jeg føler en slags lettelse av å være i gang og ikke minst av å få hjelp. Ja, bare denne ene lille blodprøven ga meg lettelse. Det er rart hvordan disse følelsene tar overhånd. Men det er vel helt naturlig i en prosess som dette.

Mandag 31. oktober klokken 11.00 har Ulrik og jeg vår første time på Fertillitetsklinikken sammen. Nøyaktig hva som skjer denne timen er jeg usikker på, men i og med at klinikken ligger i Trondheim setter de av god tid til oss slik at alle nødvendige undersøkelser blir gjort på en dag. Her får vi også svar på alle spørsmål og sikkert en masse god informasjon når det gjelder hva som kan være årsaken til våre problemer. I tillegg vil vi få vite hvilken behandling de mener er best egnet for Ulrik og meg.

Det blir litt reising på oss fremover, men det gjør ikke noe. Vi føler oss veldig heldige som har funnet en klinikk med den kompetansen og teknologien som trengs for å hjelpe oss som virkelig ønsker barn. Jeg holder dere som sagt oppdatert videre gjennom bloggen. Dette blir spennende. Mest for oss, men kanskje også for dere som følger med?


 

77 kommentarer
    1. Skal dere på Medicus? Der ble min lille jente unnfanget. Bor også i Oslo og reiste frem og tilbake noen ganger før spira satt😀

    2. Dette hørtes utrolig spennende ut. Vi er selv i gang med samme prosess.
      Vi har kommet så langt at vi begynner på sprøyter til onsdagen.
      Jeg har skrevet litt på min blogg, som jeg har fått i gang i dag.
      Der står det ca alt som jeg skal igjennom di dagene frem over nå. Jeg vet ikke om dere skal igjennom det samme, men hvis du leser på min blogg, så står det litt der.
      Håper du er interessert i det.
      Lykke til i prosessen!

    3. Skjønner godt du er glad! Veldig godt å komme i gang. Dersom det blir prøverør så vil du få mange slike oppturer når du har gjennomført hvert “steg” mot innsetting av egg. Du har en veldig spennende tid foran deg. Er selv gravid med prøverør og har heldigvis bare gode opplevelser. Masse lykke til! Kjempe spennende å følge deres vei mot drømmen. Dette kommer til å gå så bra skal du se, uansett hvilken behandling dere får:)

    4. Hei. Jeg aner ikke hvor lenge dere har prøvd å bli gravide, men vi prøvde ca et halvt år uten hell. Jeg fulgte nøye med på syklus og eggløsning og tok eggløsningstester og graviditetstester hele tiden. (Heldigvis får mnd kjøpt billige strips på nettet). Legen min sa jeg måtte slutte med det. Og jeg tenkte neeei, det går jo ikke, jeg vil jo så gjerne bli gravid så fort som mulig. Men så droppet jeg alle tester, droppet å følge med på syklus, og vet du hva? Første måneden jeg klarte å slå meg til freds med “det skjer når det skjer”… ja da skjedde det 🙂 Du har sikkert prøvd dette, men tenkte å uansett å dele det med deg. Jeg vil ønske deg lykke til, og håper du kan la kroppen hvile og ikke være preget av stress og hodebry. 🙂 Krysser fingrene for dere 🙂

    5. I Trondheim ligger ekspertisen på ufrivillig barnløshet. Så vær trygg på at dere får god hjelp der. De er også eksperter på fødelsmedisin.

    6. Vet ikke av noen for øyeblikket som fortjener dette mer enn dere!
      Masse lykke til. Gleder meg til din første oppdatering på bloggen, som gravid!

    7. Så spennende 😊😊 Jeg har fulgt med på bloggen din og håpet veldig at det hadde klaffet for dere denne gangen. Kjipt at det ikke gikk, men godt at dere har en plan videre. Kjenner godt til hvor altoppslukende barneønsket er og hvordan det føles når ting drar ut i tid.
      Bor i Trondheim selv og har fått god oppfølging i to høyrisikosvangerskap her. Det var selvsagt på sykehuset men jeg er sikker på at de er like flinke privat her som offentlig! Dere er nok i de beste hender 😊😊

    8. Hei Julianne. Syns det er spennende lese om prøvingen og alt du deler med oss. Jeg kjenner meg masse igjen i det du forteller. Men det er håp. Og jeg og mannnen prøvde i 7 mnd uten hell. Så tok vi kontakt med fertilitetsklinikk i Oslo. Vi hadde 3 forsøk med hormon behandling. Jeg tok tabletter for å modne egg og sprøyter og deretter fikk jeg en sprøyte for eggløsning. Så ble jeg fulgt med innvendig ultralyd hele veien og de sa når jeg kunne sette eggløsningssprøyta og så fikk jeg en dato på når jeg kunne ta test. På 3 forsøk ble jeg gravid. Sitter her med verdens nydeligste lille gutt på 3 mnd. Ønsker deg masse lykke til. Og skal krysse fingrene for dere. 🙂

    9. Så spennende at dere har valgt å reise til Trondheim, til tross for at det sikkert ville vært mer praktisk å velge privatklinikk i Oslo. Selv er jeg 23 uker på vei med en Medicus-gutt 🙂 kan ikke få fullrost personalet der nok! De tar seg virkelig tid til deg og er ikke redd for å gå nye veier når ting ikke funker. Hvis dere skal på Spiren har jeg også hørt veldig mye godt om dem. Klinikken ble jo startet av noen av de fremste ivf-ekspertene fra St Olav. Dere er uansett i de beste hender! Er spent på å høre hvilken klinikk dere har valgt 🙂 nå er dere et langt skritt nærmere babydrømmen! Bare det å vite at man får hjelp av de beste vil nok senke stressnivået og bekymringene betraktelig. Lykke til!

    10. Masse, masse lykke til! Dere fortjener dette, dere fortjener å få drømmebabyen deres! Jeg håper virkelig at det går rette veien for dere nå. Du er utrolig tøff og sterk, som står oppe i en slik situasjon, når babydrømmen er så sterkt ønsket. Du er flink. Du er et forbilde for andre som også sliter med og bli gravid, fordi du er så sterk. Du står på og kjemper, og gir ikke opp. Bare husk på at det er veldig, veldig mange mennesker som har brukt flere år på og bli gravide! Så håpet er ikke ute Julianne, så tenk positivt! Snart får dere forhåpentligvis en positiv test! Krysser fingrene for det.<3
      Den hjelpen i Trondheim er sikkert utrolig god! Jeg har hørt om maaaange som aldri ble gravide, men med litt hjelp på en slik klinikk så ble de gravide nesten med en gang!! Så jeg håper så mye at det blir slik for dere også. Maaaasse lykke til igjen! Jeg gleder meg til mer oppdateringer rundt dette med babyprøvingen 🙂 klem

    11. Medicus er best!!!! Etter fire år med NULL klaff, klaffet det på andre forsøk med hormonbehandling hos medicus (eller, klaffet egentlig på første pga kjemisk graviditet).

    12. Ville bare legge igjen en liten, hyggelig hilsen. Det er så modig av dere å dele dette på den måten dere gjør, det står det respekt av! Dere er med på å fjerne et av de største tabuene som er igjen. Det å utlevere noe så privat – ikke bare til sine nærmeste, men til mange tusen mennesker må være knalltøft. Alle vet jo at blogglesere ikke alltid er så hyggelige… Det at du gjør deg så sårbar er fantastisk stort av deg! Du er virkelig et forbilde. Håper virkelig deres familiedrøm går i oppfyllelse så fort som mulig❤️ Ønsker dere uendelig masse lykke til og håper at dere fortsetter å dele så åpent som dere gjør!

    13. Masse lykke til videre! 💖 Jeg husker jeg også skulle ta den samme blodprøven i løpet av de første 3 dagene med mens. Var hos gynekologen samme dagen som mens skulle starte og fikk dermed rekvisisjonen til blodprøve der og da. Men dagen etter kom det ingen mens, og heller ikke noe de neste dagene enda gynekologen hadde sett under undersøkelsen at mens var rett rund hjørnet. Rundt samme tider fikk jeg omgangssyka og trodde det var derfor mens var forsinket, men etter en ukes tid kom det jammen meg positiv test 😃Beste dagen i mitt liv! Og jeg håper og vet at det snart skjer deg også! Ble gravid ca et år etter p-pille slutt 🙂

    14. Masse lykke til videre!
      Så utrolig bra at man får hjelp med engang man ønsker det! 🙂
      Gleder meg masse til å følge dere videre <3
      Stor klem til deg

    15. Leser ikke bloggen din, men noen ganger dukker den opp likevel, og gud så lei jeg er av deg og bloggen din nå. Du fremstår som en kjedelig og oppmerksomhetssyk person, og jeg fatter ikke hvorfor folk trykker seg inn her fast. Sånne som deg får meg til å ville slutte å være på internett. Greit at du har en blogg, men når den dukker opp flere steder, ja da blir man lei trynet ditt frøken! Ikke meningen å være frekk eller at du skal ta det personlig, bare en oppfordring til å holde noe for deg selv og slutte å veksle mellom syt og skryt. For det gjør du.

    16. Henda sammen for ditt bidrag til åpenhet rundt dette som så mange strever med! Skal straks igang jeg også:)
      Lykke til framover! -med pilotembrioer og etterhvert en heldig liten pilotbaby!

    17. åå så spennende! gleder meg til å følge deg videre <3 er det sånn at du kan ta bilder på undersøkelsesrommet av hvordan det ser ut og slikt? hadde vært veldig interessant. forresten må dere ikke ta dere nære av stygge kommentarer som jeg ser ovenfor her, jeg syntes du er tøff og modig som tør å være så åpen om noe sånn som dette! det er nok mange som setter pris på at du deler så mye som du gjør, det gjør hvertfall jeg! LYKKE TIL <3 MÅTTE DERE FÅ DEN BESTE HJELPEN I TRONDHEIM

    18. Wiii lykke til!❤️
      Gleda meg til ny tremenning forhåpentligvis snart😍
      Blås i dei negative kommentarane, e dei som har et kjedelig liv tydligvis så gidde i de heile tatt å bruke sin tid å energi på å hakke ned andre,barnslig😊

    19. Jeg lurer veldig på hvorfor enkelte ikke kan utstå bloggen din og er lei fortsatt tar seg bryet med å lese/kommentere?? Folkens, det er helt ok å synes det, men MÅ dere absolutt dele det???
      Stå på, Julianne! For meg og mange andre er det både nyttig og hyggelig å følge prøveperioden deres. Kjenner meg veldig igjen, og håper det klaffer for oss begge snart 🙂 LYKKE TIL!

    20. Masse lykke til ! 🙂 krysser fingre og tær på at dette går vegen for dokke no og at hjelpa er effektiv og god og at det blir ein fin opplevelse alt i alt ! 🙂 har sagt det før og seier det igjen; du e tøff!! 🙂

    21. Masse hjelp i å lese om dere, for oss som sliter selv. Fikk en sønn for 3 år siden som satt på første forsøk etter P-Pilleslutt. Nå har vi prøvd i et års tid på nr to. Håper det klaffer snart for oss begge 🙂
      Hvor lenge har dere prøvd forresten?

    22. C: Godt å høre at du føler det slik 🙂

      Masse lykke til med nummer to. Jeg krysser fingrene for oss begge!

      Vi har prøvd siden februar så det er ikke fullt et år ennå, men vi føler det er lenge nok uten hjelp. Folk er forskjellige.

    23. Masse lykke til! Dette blir kjempespennende for oss å følge med på! Krysser fingrene for dere! 🙂

    24. Lykke til,tenker det er godt for dere å være i gang nå!:-) håper spiren snart sitter og dere får babydrømmen oppfylt <3

    25. Gleder meg til spira sitter og gleder meg sånn på deres vegne <3 Håper virkelig at mirakelet kan sitte før jul.. Så får dere den beste julen med ei lita i magen !

    26. Setter så stor pris på åpenheten din 🙂 vi er selv i samme situasjon, og skal snart igang med første prøverørsforsøk! Superspennende 🙂 krysser fingrene for at det lykkes både for oss og dere så fort som mulig ☺️

    27. Anonym: Så gøy at du følger med og synes det er spennende! Jeg tror jeg kan ta bilder av det meste ja. Planen er i hvert fall å dele mest mulig her på bloggen 🙂

      Takk for støtten. Vi er vant til slike kommentarer, så dte går fint. Men hyggelig at du bryr deg <3

    28. Malin: Hei, “Malin”. Vi har bestemt oss for å få hjelp og er ikke flaue over det valget, kun lettet og fornøyde.

      Jeg synes det er både feigt og stygt av deg å legge igjen en slik anonym kommentar. Du hadde nok ikke vært like tøff dersom du måtte oppgi ditt fulle navn og mailadresse, som det er meningen at man skal gjøre her i kommentarfeltet. Ta det gjerne som en utfordring 🙂

    29. Anonym: Hei, tøffen. Jeg bryr meg veldig lite om anonyme kommentarer som dette. Kom tilbake med fullt navn, mailadresse og konstruktiv kritikk, så skal jeg prøve å ta deg seriøst.

    30. Julie: Tusen takk for det!

      Helt enig. Vi er heldige som bor i et land hvor denne hjelpen faktisk finnes. Takk for at du følger meg her på bloggen <3

      Sender en stor klem tilbake!

    31. Kristine Larsen: Utrolig hyggelig å høre at du setter pris på min og Ulrik sin åpenhet rundt prøvingen. Vi utfordrer oss selv hele tiden. Hittil har vi bare positiv erfaring med å dele ønsket og veien til en familieforøkelse 🙂

      Takk for at du heier på oss. Det føles veldig bra!

    32. Kjære Julianne,
      har følgt bloggen din lenge nå, og har virkelig håpet på gode nyheter lenge nå! <3
      For ikke så lenge siden, drømte jeg til og med at jeg var gravid, må ha sjekket bloggen din kanskje litt vel for mye! hihi..
      Masse masse lykke til med alt! <3

    33. H: Du aner ikke hvor glad jeg blir av å høre at min åpenhet har vært tl nytte for deg <3

      Masse lykke til med alt det spennende som skjer fremover. Sender gode tanker herfra 🙂

    34. Hei
      Jeg synes det er veldig modig av dere å dele deres følelser og opplevelser underveis, og kjenner meg godt igjen i denne berg-og dalbanen. Har selv en liten datter etter assistert befruktning og skal straks i gang med et nytt forsøk. Hold fast ved positiviteten din, så vil du nok mestre de fleste situasjoner ypperlig! Men husk at du har lov til å kjenne på de negative tankene også. Tror du har gjort lurt i dele, for det kan hjelpe på å bearbeide prosessen. Masse lykke til, ønsker jeg dere. Og jeg forstår ikke sånne ondsinnede kommentarer i feltet her. Stakkars personer som skriver onde kommentarer. De har det nok ikke så godt med seg selv. God klem fra Line

    35. Hei Julianne,
      Syns det er så flott at du deler alt dette! Når man selv prøver å bli gravid så får man følelsen av at alle andre blir gravide med en gang, mens en selv strever. Normalen er jo at de fleste strever i noen måneder før det sitter, og noen enda lengre. Takk for at du er med på å ta bort denne “skammen” dom mange føler ved å ikke klare det på første forsøk. Er selv i samme prosess som deg. Heia oss! 🙂

    36. Mennesker har lov til å være anonyme på nett om de vil. Det mennesker ikke kan gjøre er å kommentere sårende ting til andre. Jeg ser at du legger mer vekt på at folk er anonyme om de kommenterer frekke ting enn positive ting, men du ville ikke ha likt det uansett. Noen mennesker kommenterer uansett hva de mener selv om de må si hva de heter. Det er ingen som er pliktig til å kommentere hvem de er, selv om man KAN. Jeg støtter ikke de som skriver slike ord, men det er svada å bare påpeke at du ikke bryr deg siden de er anonyme. Anonyme mennesker får man lov til å være, så lenge det ikke tar skade, eller uansett så kan man være den man er på nett, bare ikke lov til å utgi seg for å være noen man ikke er. Skal du ikke ta noen anonyme serrisøt om det er frekt eller bry deg om å svare, kan du la være om de er positive og anonyme. Anonyme som sier noe postitivt er vell heller ikke verd å bry seg om, siden du aner ikke hvem de er og kanskje hadde de ikke turt å si fine ting om de måtte ha sagt hvem de er? Det er et dårlig argument å komme med at noen er anonyme.

    37. Lykke til! Det er flott at dere er åpne synes jeg! Min første sønn tok 3 år på seg å komme. Til slutt med prøverør i Trondheim. Så kom det 2 til tett etterpå på vanlig måte. Dere vil helt sikkert bli foreldre dere også!

    38. Pleier aldri å kommentere på blogger, men idag må jeg bare det.Vi har selv prøvd å bli gravide i fem måneder uten hell(enda), og må si jeg finner enorm støtte i å lese om dine erfaringer rundt det. Man føler seg ikke fullt så alene i det å ønske og det å engste seg for at det ikke skal gå når alle venninner rundt tilsynelatende blir gravide omtrent på første forsøk. Så,takk for at du deler, betyr nok mer enn du tror for mange.

    39. argh! Kjenner jeg blir fly forbanna på de som skriver frekke/stygge ting til deg! De aner virkelig ikke hvor vanskelig det faktisk kan være å bli gravid. Det er ikke bare å ha sex, man må treffe riktig og alle må være friske, til og med noen kan ikke få barn..
      Har selv prøvd i over 1 år, og merker det er veldig sårt å ikke bli gravid.

    40. Hei! Jeg har hørt om bloggen din tidligere men er ingen fat leser, eller er blitt det nå da jeg syns der er sååå spennende å følge med deg og Ulrik.
      Skal selv i gang med å prøve å få barn, venter bare spent på at “mannen” skal bli klar. Er spent på hvordan det blir å gå, å det er godt å lese dine erfaringer og det å vite at det er så godt hjelp å få om man ikke får det til.
      Ønsker dere masse lykke til på veien! Dere fortjener virkelig å få dette til nå! 🙂

    41. Jeg synes det er SÅ tøft av deg å være så åpen og ærlig! Jeg er sikker på at det er til hjelp for mange. Vi skal forhåpentligvis også begynne å prøve i nær fremtid og det er veldig greit med en påminnelse om at det kan ta tid. Jeg var så sikker på at du var gravid denne gangen så jeg ble nesten skuffet jeg også, hehe. Håper indelig det klaffer for dere snart!

    42. Hei Julianne 🙂
      Jeg ville bare skrive en hilsen for en gangs skyld. Jeg er så dårlig på å legge igjen kommentarer.. Jeg leser bloggen din hver dag og syns det er utrolig gøy å følge med på denne prøvingen. Jeg og samboeren prøver også å få barn nå. Jeg sluttet på pillen for 1,5år siden og ingenting har skjedd til nå dessverre.. Jeg var innom gynekologen og fikk pergotime, hormonpiller og er på første kur nå 🙂 Krysser fingrene for at det går! Håper så inderlig at dere lykkes, det fortjener dere! Vil også bare legge til at jeg syns det er utrolig modig av deg å dele dette med alle oss nysgjerrige rundt om, siden det finnes så mange ufine mennesker i bloggverden. Jeg merker at jeg til og med syns det er vanskelig å prate med de nærmeste om at vi “plages” litt, så er utrolig imponert over deg – og syns det er utrolig bra gjort i og med at det er få som tør å snakke høyt om ufrivillig barnløshet i samfunnet ellers. Klem <3

    43. “Hva faen, klarer dere ikke lage barn?”
      Den der ble jeg skikkelig provosert av. Ikke alle blir gravide med det samme, noen sliter faktisk og det er ingenting å skamme seg over heller. Jeg synes du skal respektere andre, og det samme med valgene de tar! Ta deg sammen, seriøst!!
      Ellers vil jeg ønske deg og Ulrik lykke til 🙂 Dette blir bra ❤

    44. Hei Julianne! Anbefaler medicus i Trondheim på det sterkeste, jeg er faktisk “laget” der 🙂 Mamma og pappa prøvde faktisk i flere år før de gikk videre til medicus, og på det tredje(og siste) forsøket ble jeg til. Da de ville prøve å få et barn til, fikk mamma tips om å prøve fotsoneterapi + homoepatmedisin først, og bare etter noen uker ble hun gravid. Har du hørt noe om dette før? Anbefaler hvertfall å få sjekket det ut 🙂 Mamma fikk vite fra flere leger at hun aldri kunne få barn på den “vanlige” måten, og de ble helt sjokkert da det viste seg at hun hadde blitt gravid ved å gå til fotsone + homeopat. Bare et lite tips! <3

    45. Anita: Jeg blir så glad for at du finner støtte i det jeg deler. Det gir meg stor motivasjon til å fortsette med denne åpenheten rundt prøvingen <3

      Masse lykke til videre! Jeg krysser fingrene for oss begge!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg