MENSEN-OPPDATERING

Det er på tide med litt prøvesnakk igjen. Denne gang om mensen. Jeg vet det er mange som venter og er spente på mine vegne i disse dager og det setter jeg enormt stor pris på. Dere kan bare tenke dere hvor spent jeg er og ikke minst Ulrik. Vi krysser fingre og tær som vanlig for at den ikke kommer, men prøver samtidig å fokusere mest mulig på andre ting. Ulrik er på jobb frem til onsdag og det er egentlig litt bra, for da slipper vi å snakke så mye om det her hjemme. Jeg velger stort sett å tenke positivt, men i denne sammenheng er det nesten bedre å forberede seg på å bli skuffet, ikke bygge hverandre opp med høye forventninger. Det er jo dessverre en stor sjanse for at vi blir skuffet også denne gang, som er vår siste prøving helt på egenhånd før vi eventuelt setter i gang med tester på en fertilitetsklinikk.

Som mange vet venter jeg jo mensen i dag. Det er ingen tegn til at den er på vei, men heller ingen tegn til at den ikke kommer. Hvis dere skjønner? Jeg føler meg helt vanlig, men blir selvfølgelig håpefull og mistenksom dersom den ikke er her innen noen dager. Ulrik har ikke snakket så mye om hva han tror eller ikke tror denne måneden. Jeg tror han forsøker å la være og det er jeg veldig glad for. Jeg vet jo at han tenker på det og håper på det beste like mye som meg. I tillegg så vet jeg at vi to er så sterke sammen at vi tåler og vente helt til det skjer og er meningen ♥

Tilbake til mensen-oppdateringen: Den eneste forskjellen jeg har lagt til merke med denne syklusen vs de forrige er at jeg ikke er øm i brystene, slik som jeg pleier. De føles kanskje litt større og tyngre? Det har vel egentlig Ulrik kommentert også. At de er større. Men jeg har ikke vært øm denne måneden og er det heller ikke i dag, noe jeg ALLTID er før mensen kommer eller i det den kommer. Det er vel ikke akkurat et graviditetstegn, men det er et tegn på at noe er annerledes. Den kroppen min altså. Jeg blir ikke klok på de signalene den gir meg, så det er bare å vente og smøre seg med tålmodighet sammen med alle dere andre som prøver. Jeg skulle bare ønske at det var mulig å kjøpe en ekstra dose tåmodighet i perioder som dette, når en dag føles som en hel uke..

30 kommentarer
    1. Ååååh Kjære Julianne! jeg håper så inderlig at spiren har satt seg hos deg denne gangen! Dere fortjener så mye! krysser fingrene for dere!
      Jeg hadde også forventet mens idag, men testet positivt i går! håper du får den samme gleden som jeg fikk, det unner jeg deg.
      Masse masse lykke til <3

    2. Spennende å følge med på reisen deres – og måtte flire litt av overskriften ;-D hihi Rart at man kan være spent på om en man aldri har møtt får mensen eller ei 😀 Vi venter med å prøve og synes den ventetiden også er ganske kjip. Pga celleendringer i høyrisikogruppe så har jeg fått beskjed av lege om å vente med graviditet inntil jeg er “friskmeldt” – som er 4 uker eller 7 mnd avhengig av utfall.. *vente vente*.
      Håper det klaffer snart for dere! Masse lykke til! Gleder meg til å følge “baby reisen” så fort frøet sitter!
      Og btw du så fantastisk nydelig ut med kort hår!
      Hilsen meg!

    3. Lykke til!! Når skal du ta test? 😀 jeg fikk større og tyngre bryster da jeg ble/var gravid. Hadde faktisk ikke spesielt ømme bryster 🙂

    4. Masse lykke til Julianne! Blir nok dagen din snart, om det blir idag eller neste måned! Håper virkelig det skjer snart, blir utålmodig på deres vegne! 🙈 Håper du uansett får en fin dag ☺️

    5. Så spennende! Gode tanker og bønner deres vei.
      Er gravid selv i uke 7. Kvalm men veldig takknemlig etter nesten 2 år med prøving:)

    6. Jeg var heller ikke øm i brystene når jeg ventet mensen, eller når jeg testet positivt. Det kom ca en uke etter positiv test, eller noe i den duren.. de ble raskt meloner, som var spreng fulle av tydelige blodårer! Men, det er jo sjeldent man har noe symptomer så tidlig.. da man ikke har høyt nok HCG til å kjenne på graviditetssymptomer. De fleste symptomer man eventuelt kjenner er de samme som kommer når man skal ha mensen, følte meg ikke gravid i det hele tatt.. før som sagt en ukes tid etter positiv test.. og nå er jeg 16 uker på vei! 😀

    7. har du mensen i bare 4 dager? da er du heldig. jeg har den 7-8 dager. krysser fingrene for at mensen ikke kommer denne gangen. lykke til

    8. Sååå spennende:) håper d går bra for dere. Er selv i en prøveperiode, nettop ferdi med mensen. Kjenner meg veldig igjen i d du skriver. Vanskeli prosess dette. Jeg vet heldigvis at jeg blir gravid, men har mistet to ganger, og dette er også så vanskeli. Ville bare si at begge gangene jeg har vært gravid var brystene større og tygre, ikke ømme, så håper dette er er tegn for deg. Sender deg varme tanker:)

    9. Dette var også mitt eneste “symptom” ved graviditeten , ingen ømme bryster som jeg alltid har før mens!!Masse lykke til!!!

    10. Krysser fingrene for deg:) Jeg er selv gravid og venter en gutt i mars. Uken før ikm hadde jeg ikke ømme bryster slik jeg også alltid brukte før mensen. Så jeg tror det er et godt tegn! Men ventingen på å endelig finne ut om det gikk denne gangen er et sant mareritt.

    11. Har du tatt test i dag? Jeg tok test fire dager før forventet mens, og fikk positiv test 🙂 Masse lykke til uansett <3 Syntes det er såå spennende å følge dere i prøvingen. Klem

    12. Hei!
      Har du lutefase på kun 9-10 dager?
      Syntes du skreiv at du hadde EL når du var i Alta sist helg. Lutefasen er veldig veldig stabil og ligger på 12-14 dager. Avgjørende at den ikke er betydelig mindre mtp at egget skal feste seg. Krysser fingre og tær for dere!!😊😊

    13. Om eggløsningen din var forsinket denne måneden (noe jeg mener å huske den var) så kommer mensen også til å Være forsinket. Men krysser selvsagt fingrene for deg😊

    14. Da jeg var gravid var det eneste symptomet i starten at mensen ikke kom. Følte meg som det skulle vært når som helst i syklusen. Følte meg helt normal og fin. Så hos meg var det fravær av graviditetsstegn. Så jeg krysser fingrene for dere! 🙂

    15. Men hvis du venter menstruasjon i dag, har du bare 25 dagers syklus? Hvis forrige menstruasjon var forsinket, så vil jo påfølgende eggløsning skje senere. Du må alltid ta utganspunkt i forrige menstruasjon og regne ut fra det? Den appen du bruker, forskyver den dette automatisk? Stusser over at du hver gang får mandag når du venter på menstruasjon 🙂

    16. Ååå, denne kroppen vår altså. Nei, vi blir nok aldri klok på den, heldigvis kanskje? At brystene er større og tyngre er kanskje mer et tegn enn at de er ømme? Jeg har aldri vært øm i brystene når jeg har vært gravid. Fire svangerskap, fire ulike opplevelser, men, det som var felles var større, tyngre bryst, smalere midje (de første månedene) og et merkelig sug i magen/underlivet. Med nr tre hadde jeg mensen tre-fire måneder, men jeg visste likevel at jeg var gravid.
      Håper så inderlig at det lykkes for dere nå.

    17. Ååå, nå krysser jeg alt jeg har for dere! Dere fortjener så inderlig en gladmelding nå! Jeg gleder meg så innmari til dere tester positivt, at det er ikke mulig. Heia dere!! <3
      Vil forresten anbefale deg å bruke Ladytimer sin app. Den er kjempeflott og oversiktelige. I tillegg er det en fin chattefunksjon for å lufte tanker, spørsmål og så videre.
      Krysser fingrene for dere, Julianne, og håper dagene fremover bare bringer masse lykke og kjærlighet <3

    18. Krysser fingrene for at mensen ikke kommer! Må også nevne at jeg ikke hadde symptomer ut over uteblitt mens da jeg ble gravid. Testet ikke før fire dager etter jeg ventet mens. Var sur også fordi den ikke var kommet fordi vi skulle igang med nytt prøverørsforsøk 😉
      Lykke til!

    19. Juger du mye her?? Du skrev du hadde forsinket eggløsning og indirekte at du måtte være med til Alta for å ha deg for å treffe den.. d skal jo gå 14 dager fra el til mens ca uavhengig av sykluslengde..
      Og tidligere har du skrevet du har over 30 dager..
      Jeg tror du har begynt å juge bevisst forbi å slippe maset,
      Hadde du hatt ventende mens i dag hadde du selvsagt testet for lengst og positivt eller negativ test..
      Du virker ikke akkurat desperat og testoman da, som du også har skrevet..
      Fint om du kan si du skriver i sanntid eller juger på dagene.
      Ser det er flere som lurer

    20. Eggløsning kan komme på ulike dager i syklusen (ofte mellom dag 12 og 21). Men lutealfasen (fra eggløsning til mens) er oftest ca 14 dager, men uansett samme antall dager hver mnd. Så hvis eggløsningen din kom litt senere denne mnd så gjør nok mensen det også. Hvis den kommer da:)

    21. Dere som skriver om eggløsning og lutealfase: Man kan bli gravid selvom man har en kort lutealfase på 10-11 dager, og det er jeg et levende eksempel på, er nå i uke 7. I tillegg hadde jeg svært uregelmessige sykluser før jeg ble gravid, alt mellom 24 til 37 dager. Alt dette vet jeg da jeg måler temperaturen min med et basal termometer. Gjennomsnitt på lutealfase er 14 dager, men det er et fåtall som har akkurat 14 dager hver eneste måned. Faktisk så kan lutealfasen varierer en dag fra eller til.
      Til Julianne: Krysser fingrene for deg og Ulrik 🙂 Jeg kjenner det på meg at det er deres tur. Jeg vil anbefale deg å prøve en syklus der du kun måler temperaturen med et basal termometer og legger alle tester fra deg. Ved å bruke dette finner du ut av når du har eggløsning (eller når det har vært) så du må vite litt om sånn cirka når den pleier å komme/eller føle det på kroppen. Og temperaturen sier ifra om temperaturen din synker eller stiger etter eggløsningen, dvs. den skal synke først og så stige i ca. 10 dager før den skal gå enten oppover eller nedover. Oppover betyr at det er stor sannsynlighet for at du er gravid og nedover betyr at mensen dessverre er på vei. Det var nettopp slik jeg og samboeren min ble gravide, og jeg tempet i 4-5 sykluser før det klaff. Hos oss viste det seg flere måneder at eggløsningen var forsinket og at vi bommet på eggløsningen. Det resulterte at måneden vi ble gravide koste oss annenhver dag hele måneden, fra dag 5 (etter mensen-slutt) til dagen før jeg testet meg 🙂 Dvs. jeg følte det også på meg at kroppen var annerledes, pluss at mensen var 4 dager forsinket etter antall dager jeg var mellom eggløsning og mensen.
      Nå ble dette veldig langt, men jeg ønsket bare å si noen ord til deg, og jeg heier på dere, heier på kjærligheten 🙂

    22. Jeg personlig som følger bloggen din har fått mistanker. Det tror jeg det er mange andre også som legger merke til. Du vet godt at du kan teste før ikm, og det har du gjort hver gang (men ikke denne). I tillegg har du vært ganske desperat på symptomjakt osv (helt normalt for dem som ønsker, vært der selv. (Men ikke så mye denne gangen).
      Så jeg håper at mine mistanker stemmer ! Krysser fingrene for dere og gleder meg til å følge deg videre ! 😀

    23. Kjære flotte deg! Jeg håper det er deres tur nå! Krysser fingrene for det! Håper virkelig at du ikke får mensen, og at det er en liten spire som har festet seg. Ønsker dere all lykke til! Kjekt å følge med på bloggen din, og hvertfall kjekt og følge med på prøveperioden! Du skriver så utrolig bra. <3
      Jeg hadde en graviditet utenfor livmoren for en tid tilbake, og fjernet en eggleder. Etter det har jeg hatt det veldig tungt og trist.. Og hele tiden bekymret meg om hva om det samme skjer i igjen i den gjenværende egglederen! Da kan jeg jo aldri bli gravid på vanlig måte, men trenger prøverør.. Prøverør er en fantastisk hjelp.<3 Men alikavel.. Jeg var redd, og bekymret. Nå i sommer bestemte jeg og mannen oss for og prøve igjen, og på første forsøk satt spiren! Nå er jeg snart 12 uker på vei, og vært på ultralyd og sett vår lille fantastiske spire med et bankende hjerte. <3 Det var en stor glede!
      Så ikke mist håpet Julianne. Please..
      For det ordner seg! Du blir gravid når du minst venter det! Og plutselig sitter du der med en positiv test i hånden, noe du sikkert gjør om ikke lenge håper jeg. Jeg har vel egentlig på følelsen av at denne mnd. får du ikke mensen og at du er gravid. Føler det på meg. Og håper virkelig at det stemmer. Du har jo skrevet på bloggen din at dette var deres siste gang før dere begynner med utredninger osv, og jeg vil bare si at ikke føl at du er en "dårligere" kvinne fordi du kanskje må til utredning osv, mens andre blir gravid av seg selv med en gang! Fordi alle mennesker er forskjellige! Jeg husker hvor tungt det var og oppleve svangerskap utenfor livmor.. Følte meg som den eneste, mens alle andre får barn og blir gravide på null komma niks! Jeg følte meg svak. Følte at jeg ikke klarte det en kvinne er lagt for, nemlig å bli gravid og bære fram et barn. Det var vanskelig. Og jeg ønsker ikke at du skal gå inn i en slik deprimert tanke.. Så dette sier jeg fordi jeg ønsker deg alt godt, og ønsker og fortelle deg at det ikke er noe galt, om du ikke er blitt gravid denne gang heller (noe jeg virkelig håper at du er). Det barnet som du og din mann kommer til og få, blir et barn som er veldig sterkt ønsket! Tenk på det. Tenk hvor mange tanker, følelser og tunge dager du har gått i gjennom før den lille babyen deres kommer. Det barnet er så ønsket, og det er fantastisk. Når tiden er inne for det, blir du gravid. Noen blir gravid på første forsøk, noen blir gravid etter noen måneder og noen blir gravid etter mange år! Som sagt: Vi er alle sammen forskjellige, og slik er det jo bare. Vær tålmodig. Slapp av. Nyt livet. Og tenk at en vakker dag sitter du forhåpentligvis med en positiv test. Lykke til flinke Julianne! Vi heier på deg! Og ønsker dere alt det beste!

    24. Kjære dere! Jeg ønsker dere masse lykke til! Håper spiren sitter snart.
      Kan jeg komme med et lite tips til deg? Jeg har prøvd appen til Libresse, synes personlig at den er kjempe dårlig. Stemmer så å si aldri. Jeg bruker nå bare Period Diary ( period & ovulation tracker) den er kjempe bra. Den burde du prøve 🙂

    25. Hei,
      Du har nevnt tidligere at du har kjøpt en del tester fra billigtest/Tostreker.no. Det jeg lurer på er hvordan er leveringen? Kommer den hjem i postkassen eller på postkontor og er det diskre levering?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg