PRØVEPERIODE-OPPDATERING: UKE 29

Nå er det 29 uker siden jeg sluttet på p-piller, dere. Hehe! Det er ikke så vanlig å telle uker i denne sammenheng kanskje, men jeg tenkte det var interessant å vite for dere som følger med på denne prøveperioden og spesielt for alle mine nye lesere som ikke har fulgt meg siden start. Jeg mottar nemlig en del spørsmål om hvor lenge vi har prøvd å få barn og så videre både på mail, Snapchat og her i kommentarfeltet. Derfor lager jeg innlegg som dette..

Endelig helg, tenker de fleste i dag. Snaaart mandag og ny uke, tenker jeg. På tirsdag skal jeg nemlig ta en ny graviditetstest, om ikke mensen melder sin ankomst før det da. Jeg krysser som vanlig både fingre og tær for smilemunn. Men jeg er heldigvis ikke like “symptom freak” som sist. Da følte jeg meg jo helt sikker på at noe var på gang. Denne gang er jeg mer avslappet. Selv om det kanskje ikke virker sånn? Brystene mine er både større og mer ømme enn ellers i måneden, men det kan som de fleste vet bare være et tegn på menstruasjon. Derfor tenker jeg ikke så mye over de små tegnene. Det er jo ikke noe jeg vil mer i hele verden enn at testen skal vise et positivt resultat på tirsdag, men jeg tror på en måte ikke at jeg er så heldig. Ikke ennå.

Men tenk om… Ja, tenk om! Da får dere vite det snart. Veldig snart ♥

Over til noe annet som også mange lurer på. “Har Ulrik testet seg?” Ja, det har han! Ulrik har tatt “svømmetesten” = han har testet spermen sin og den er det som dere ser ingen ting galt med. Ordet “sperm” er forresten et ord jeg aldri trodde jeg skulle skrive her på bloggen, men nå som jeg har kommet så langt er det ingen vei utenom. I starten var også ordene “mensen”, “menstruasjon”, “eggløsning” og ikke minst “sex” ord jeg rødmet av. Hehe! Men tilbake til testen. Dere kan tro at Ulrik var lettet over resultatet. Jeg ble selvsagt også veldig glad for at alt ser ut til å være i orden. Ettersom at jeg også har testet det som testes kan hos gynekolog såpass tidlig i prosessen, så skal det ikke være noe i veien for at vi to kan lage barn sammen. Ikke som vi vet ennå i hvert fall.. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Nå er det sushi date og film med mannen her hjemme. Jeg skulle egentlig på en reunion med journalistikk klassen min, men føler meg ikke helt i form for det dessverre. Dagen i dag har gått i et med møter, blant annet et veldig spennende møte med Nettavisen og Side 2- bloggerne. Det var det jeg hadde energi til i dag. I morgen satser jeg på å våkne uthvilt og klar for en jentelunsj med verdens beste Pia ♥

55 kommentarer
    1. Hei:) har lenge tenkt på å skrive til deg. Veit ikke om d er til nytte eller bekymring, men jeg synes det er fint å lese om deg. Så kanskje det kan være greit for deg å høre om hva andre opplever. Jeg og samboeren har prøvd å få barn i langt over et år. Jeg har dessverre mistet to ganger. Noe som er helt normalt før uke 12 som du sikkert veit. en dag håper jeg at vi får det vi ønsker oss alt i hele verden. Ville bare si m den her kommentaren at mange er i samme situsjon som dere. Ikke gi opp selv om det er frustrerende. Dette er ett så sårt tema. Man får mange tanker, føler kanskje håpløshet og tristhet, og mange andre følelser oppleves. Men en dag skjer d. Kanskje er du allerede gravid. Tusen takk for at dere deler. Takk for st du de så åpen.

    2. Du vil faktisk få rett svar på en test i dag dersom du venter mens mandag el tirsdag ! Bare sånn visst du ikke klarer å vente😉

    3. Hei 🙂
      Det er veldig fint å lese om hva du går igjennom, det får temaet til å ikke være så “tabu” å snakke om. Tror dette kan være til hjelp for mange som kommer innom bloggen din 🙂
      Ønsker deg masse lykke til, krysser fingrene for deg og dere !

    4. Så spennende! Håper at det klaffer for dere snart 🙂 Jeg synes at det er tøft at deg (og Ulrik) å være åpne om denne prosessen. Håper at det løser seg for dere snart. Hilsen ei som måtte prøve i tre år før hun fikk en liten datter

    5. Skulle ønske du oppdaterte bloggen oftere, ett innlegg om dagen er lite 😉 Men ta det som et kompliment, det betyr at jeg liker bloggen din veldig godt 🙂 Hilsen ny leser!

    6. Det er sykt så mye dere deler. Og du kommer garantert til å angre når du blir voksen. I tillegg er det karrierehemmende for han stakkaren du er gift med. Sry, men sånn er det.

    7. Har fulgt bloggen din lenge, syntes dette er kjempe spennende! Stå på, det kommer til å gå din vei nå snart 🙂

    8. Du kan være gravid uten å ha andre tegn enn uteblitt mens. Det hadde jeg. Og gikk gjennom graviditeten utennnoen form for plager, utenom magen som vokste. Var skikkelig heldig med svangerskapet. Å nå bare venter vi på fødsel i nærmeste ukene. Ønsker deg lykke til

    9. Jeg krysser fingrene for deg! Spennende å følge deg og utrolig fint at dere er åpen om prøveperioden!

    10. Hei. Vi har jo også, som skrevet tidligere, prøvd en god stund nå uten hell, men jeg har ikke sjekket egglederne mine. Begynner å bli meget nervøs for at det er de som er tette, en eller begge. Har du fått sjekket disse? Hvordan var evt undersøkelsen, vond, ubehadelig?

    11. Vel. Jeg hadde vel ikke akkurat trodd 100% på en hjemmetest. Men håper for deres skyld at den er pålitelig.
      Men du Kissa. Hvordan kan dette være karrierehemmende for Ulrik? Mulig jeg er blånn, men ser ikke akkurat hva du mente med den setningen der.

    12. Åå, spennende å lese om dette! Masse lykke til med prøvingen. Håper spiren sitter snart! 🙂
      Men har du vært og sjekket om egglederne dine er tette??
      For det kan føre til at befruktning ikke skjer pga. egglederne er tette og da vil ikke spermen og egget “møtes” i egglederen for befruktning! Du har eggløsning som normalt uansett, og alt fungerer sånn sett veldig bra (utenom egglederne da). Men som sagt så kan dette føre til at det ikke blir et lite befruktet foster! Håper ikke at dette er tilfellet selvfølgelig! Men greit å få sjekket opp i det hvis dere har prøvd lenge, i 1 år eller mer 🙂
      Håper dere snart sitter med en positiv test i hånden!!

    13. Kissa: Ikke særlig voksent av deg å skrive drittkommentar bak den grå anonym-masken din på nettet. Det er sykt hva folk kan få seg til å si til mennesker de ikke kjenner. Ville du sagt slik til noen i real life? Tenkte meg det ja.

    14. Jeg synes det er SÅ spennende å følge deg på denne reisen 🙂 Jeg skulle ønske du hadde postet enda flere innlegg om dagen om prøveperioden. Det hadde også vært gøy om du hadde filmet reaksjonen din når du tar graviditetstesten. Masse lykke til! <3

    15. Er det en slik hjemmetest av sperm? Sånn jeg har forstått det så måler vel den kun menge sædceller og bevegeligheten til disse. Den sier ingenting og feks abnorme celler, hode-/halefeil på sædceller, pH, osv. Dette er også viktige parametre når man prøver å lage barn. Bare sånn til info… For å få et dekkende svar vedr kvalitet burde man gjøre dette hos lege, feks dr Purvis, som er ekspert på området.

    16. Heii!!
      Jeg har alt annet enn problemer med og bli gravid. Førstemann var jeg 21 uker på vei før jeg fant det ut, og yngste mann tok jeg ut spiralen i slutten av September og ble gravid iløpet av Oktober/November. Fikk liksom aldri tilbake uka mi. Og vi hadde liksom forberedt oss på at “jo, dette her, det tar tid…!” for det er jo ofte det man hører om. At folk prøver, og såå etter noen forsøk, så er testen positiv.
      Jeg EEEELSKER at du er så åpen og ærlig. Husk at du faktisk har rett til diverse hormonkurer etter 6 mnd med prøving! Selv om du forsatt er ung. Jeg er fadder i morgen på en jente, som kom til etter en hormonkur. Legen til mammaen (mor f. 1993) kom med uttsagn som “ta det med ro, dere er fortsatt unge” “dere har jo et barn fra før” (3år) “dere har fortsatt lang tid igjen på dere…” og det reagerte jeg på. Ber noen om hjelp til å bli gravide skal de bli tatt på alvor. Samme søren alder og om de har barn fra før. Så jeg tipset henne om legen min, og hun skrev en henvisning til sykehuset før hun var ferdig med timen hos henne!! *HURRAA* Så da ble jeg tante 😀
      Takk for ærligheten din! Og masse lykke til med testen på mandag! Måtte det lille frøet feste seg i 10 mnd!

    17. Så bra at du er åpen og deler mye, men har det gått litt langt når du deler bilde av mannen din sin sperm? Bare spør 🙂

    18. Etter denne posten ble jeg plutselig mer og mer sikker på at du er gravid. Krysser fingrene for det, kanskje dere til og med allerede vet det?;)

    19. Hei Julianne, Jeg strevde i ett år med å bli gravid. Dro til riksen og prøvde to inseminasjoner uten hell. Lege sa jegkunne bestemme selv når jeg ville prøve prøverør. Han sa det ville være mye lettere å hjelpe meg før jeg var 30 enn etter. Jeg husker jeg ble sinnsyk i prøveperioden, skulle ønske jeg hadde en blogg som din å lese da. Du er tlff som deler. Jeg lykkes med prøverør på første forsøk og har nå en vakker datter på 8 år. Og en sønn som kom som en overraskelse 1,5 år etter. Dagene med prøvetid er langtcglemt, men jeg ville bare anbefale deg å ta kontakt med riksen om det drøyer. Jeg syns det var så en lettelse å få hjelp. Ift hvordan du fremstår på bloggen så blir du en nydelig mor. Ønsker deg masse lykke til og jeg har troen! Klem til deg.

    20. Malin: Jeg synes ikke det. Det er så mange som har spurt om Ulrik har testet seg helt siden jeg begynte å skrive om denne prøvingen. Derfor var det på tide med en oppdatering på den fronten også 🙂

    21. Mathilde: Så gøy at du synes det! Noen vil ha mer, andre vil ha mindre. Jeg føler jeg har funnet en fin balanse 🙂

      Det er veldig motiverende å høre at du gjerne skulle lest mer da. Det må jeg si <3

    22. Alina: Hyggelig at du vil lese mer 🙂

      Jeg prøver så godt jeg kan. Hadde to innlegg både mandag, tirsdag og torsdag denne uken. Målet er alltid flere enn 7 innlegg hver uke.

      Håper du vil fortsette å lese denne bloggen i lang tid 🙂

    23. Kristin: Hei, Kristin. Jeg har hørt om at dette kan være et problem, men tror ikke det er så veldig vanlig altså. Selv har jeg jo vært gravid tildigere, derfor tror jeg (og håper) at alt er okei. Men det er jo 6 år siden.

    24. :: I første omgang så holder det lenge. Men skulle det vise seg at vi går i mange flere måneder uten at det skjer noe, så er det klart at vi kommer til å sjekke dette nøyere hos en lege.

      Vi har ikke prøvd et år enda, så vi må vel bare gi det mer tid..

    25. Anonym: Hei, du. Så gøy at du synes det! Det håper virkleig jeg også 🙂

      Nei, det har jeg ikke sjekket. Men kan de bli det sånn helt uten videre? Jeg har jo vært gravid tildigere. For 6 år siden..

      Vi har ikke prøvd mer enn i 7 måneder. Derfor tar nok ikke legene oss så seriøst ennå..

      Ja, tvi tvi!!

    26. Anonym: Det kan hende, men det kan også hende at det er for tidlig. Derfor velger jeg å vente helt til svaret er sikkert denne gang. Sist gang tok jeg så mange tester at du aner ikke. Hehe!

    27. Jeg har ei venninne som fikk en datter på naturlig vis.. Når hun skulle prøve og bli gravid med nr.2 fikk de det ikke til. Var ca. 2 år etter at førstemann ble født.. Når de begynte utredningen fant de ut at egglederne var blitt tette. Så dette går nok dessverre an og kan skje med kroppen selv om man har fått et barn og alt var iorden da! Det endte opp med prøverør og hun ble gravid på første forsøk. De sier det at de som har tette eggledere er de enkleste og hjelpe med prøverør, så det er godt håp om det er dette som har skjedd med deg. Men håper jo at det ikke er det som er problemet:) Jeg har endometriose og det er det verre med. Gikk 8 år før jeg lykkes med prøverør etter utallige forsøk..:( Men var heldig og fikk ønsket oppfylt tilslutt:)

    28. Heier på dere!
      Vi er nå inne i langt over ett år av prøvingen, og skal gjennom IVF om noen uker. Litt skummelt (og trasig) da jeg kun er 22, men har PCOS og kraftig anovulasjon så er lite håp om naturlig befruktning uten hormonbehandling. Brukt diverse tabletter og sprøyter det siste året pluss at vi gjennomgikk en inseminasjon i august som dessverre gikk dårlig.
      Men selv om det kanskje tar lengre tid enn man håper er heldigvis premien på enden av reisen definitivt verdt det.
      Hvordan endte det forresten opp med temaet rundt babykjøp før positiv test? Personlig har jeg et skap fullt at ting som har samlet seg opp siste året (salg er gull), inkludert blant annet vogn. Noen syns det kanskje er galskap, men for oss er det terapi i ventetiden. Og i tillegg er det veldig greit å fordele utgiftene utover. Både jeg og min samboer er studenter per dags dato med deltidsjobber, så alle munner drar.
      Ønsker deg lykke til videre, og satser på 2 streker på tirsdagen ❤️

    29. Hei, ville baredele min erfaring – jeg gikk fra å være i 12 uke gravid til å bli desperat prøver etter SA . Jeg tempet og tok eggløsningstester og vi hadde “må” sex. Ble veldig skuffet når mensen kom, og all fokuset låg på prøvingen. Først når vi begynte å slappe av, lot sex’en bli til annenhver dag rundt eggløsning istedenfor hver dag og fikk et mer avslappet forhold til det hele ble vi gravid – nå venter vi en datter om en mnd! 🙂 masse lykke til,og prøv å kos dere og fokuser på andre ting også, det hjalp vertfall meg! Godt tips, men vanskelig å følge 😉

    30. La du seriøst nettopp ut et bilde av mannen din sin sæd…?!
      Én ting er å fortelle om prøveperioden, en annen ting er å illustrere den! Du tåler ikke synet av folk sine bryster, men å vise hele Norge (inkludert mannen din sine foreldre) Ulrik sitt runk – DET er greit, det!
      Regner med du også vet at man minsker sjansen for å bli gravid for hver abort man tar, så mulig du har ødelagt sjansen din selv, ved å være så uforsiktig som du var da..

    31. Hei!
      Jeg og min samboer prøver selv å bli gravid. Har du en klinikk i Oslo å anbefale når det kommer til å sjekke fertiliteten sin? Både for mann og dame. Har selv prøvd ca like lenge som dere, og kjenner nå at det er på tide å sjekke at alt er som det skal 🙂 Hvordan tester er det forresten de tar? Syns du har en veldig spennende blogg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg