KVELDSTANKER

God kveld og velkommen inn i stuen. Her sitter jeg og koser meg helt alene med tankene mine og bare slapper av. Jeg lovte dere å stikke innom en gang til i dag, men jeg har egentlig ikke så mye på hjertet. Jeg føler meg litt tom for ord og trøtt. Det er ikke akkurat et godt utgangspunkt for å skrive et blogginnlegg, men jeg prøver likevel..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg avtalte mitt første møte i stad med en mulig samarbeidspartner som forsåvidt ikke blir aktuell før jeg blir gravid. Selv om det føles litt rart å planlegge ting til en fremtid som ennå bare er en drøm, så føles det godt også. Jeg må jo tenke at det skal skje. Noe annet er bare deprimerende..

Tidligere i dag var jeg innom apoteket for å kjøpe vitamintilskudd. Det er flere av dere som har anbefalt meg å starte med det ettersom at jeg prøver å bli gravid. Jeg endte opp med en liten boks som heter “vitamineral” eller noe sånt. Den skulle visst inneholde alle de vitaminene jeg trengte, utenom jern. Jeg har nemlig mer enn nok jern i denne kroppen. Ellers kjøpte jeg også med meg en ny pakke med graviditetstester. Denne gang gikk jeg for en rimeligere variant fra rfsu. Denne har jeg også fått anbefalt i kommentarfeltet her på bloggen. Dette er de perfekte testene for oss “testomaner”, som vil teste ofte og enkelt. Hehe! Jeg vurderer å ta en test en av de nærmeste dagene. Dette for å være helt sikker på at det er mensen jeg har hatt, ikke noe annet. Jeg er nemlig ennå ikke helt sikker fordi jeg sitter igjen med en veldig rar følelse i kroppen. Vi får se. Jeg holder dere som sagt oppdatert.

Ulrik er fortsatt på jobb, men han kommer hjem en tur allerede nå i natt. Jeg skal hente han på flytoget om noen timer. Har han ikke en snill kone som både kjører til jobb og henter fra jobb? Det skal sies at han er like snill om ikke enda snillere med meg når han er hjemme og har fri. Hehe! Vi synes heldigvis begge at det er hyggelig å skjemme hverandre bort i hverdagen. Det håper jeg inderlig at vi aldri mister interessen for. Jeg tror nemlig at slike småting har mye å si for et langt og lykkelig ekteskap 

54 kommentarer
    1. Du blir nok mamma en dag skal du se. Ikke sikkert at veien dit blir like enkel som du hadde forutsett, men det er viktig å ikke miste håpet. Selv om dere kanskje ikke skulle lykkes på “vanlig” måte (om man kan si det), så finnes det mange andre alternativ. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg kontaktet fastlegen. Så får du lagt frem dine bekymringer, og kanskje han/hun kan hjelpe dere videre på vei. Om ikke så får du i det minste ut litt frustrasjon til en person som har kompetanse på området. Jeg har mange vennepar som sliter, så tror nok dere ikke eg så alene som dere føler dere. Lykke til videre, og husk! Aldri mist håpet!! All strevet og frustrasjonen vil være værdt det den dagen du får holde din lille jente/gutt i dine armer. Det lover jeg deg! Du er sterk😊

    2. Hei! 🙂
      du har sikkert fått masse tips, men vil gjerne fortelle deg om hva som funket for oss.
      Vi prøvde i 2(!!) år, uten at noe skjedde. Da ble vi sikkerlig lei, og gikk “all in”. I en hel mnd(fra mens slutt, til positiv test), hadde vi sex hver eneste dag. Hoppet ikke over en dag, og den måneden ble jeg gravid.. Tenkte ikke på eggløsningstester eller noe den måneden. Håper det snart klaffer for dere, vet hvordan du har det. I dag har vi en fantastisk datter på 3,5 år, og skal nå gå igang med å prøve å få et søsken til henne 🙂

    3. Silje: Hei, Silje! Jeg tar i mot så mange tips og råd jeg kan få. Tusen takk for at du deler dette med meg og masse lykke til med å få til et lite søsken 😀

    4. Kristin: Jeg skal aldri miste håpet. Veien er allerede mye vanskeligere og lenger enn jeg hadde trodd, men jeg har troen 🙂

      Det blir nok en legetime i nærmeste fremtid ja.. Jeg var hos gynekolog helt i starten av prøveperioden, men det begynner jo å bli en stund siden nå.

      Åååå! Som jeg gleder meg til akkurat det <3

    5. Fint at dere er snille med hverandre, gir hverandre små oppmerksomheter, stiller opp for hverandre i hverdagen, det er nemlig flest av de dagene og de er vel så viktig som helger og ferier. Sånt er limet i et hvert forhold og dess mer lim, dess sterkere blir forholdet.
      Et lite tips ang graviditet, kjenner du noen som driver med soneterapi/akupunktur? Kjenner flere som har blitt gravid etter litt “massasje” under beina.
      Du blir nok gravid etter hvert, men barn kommer dessverre ikke på bestilling, så det kan ta sin tid, men du er i en perfekt alder for svangerskap. I mellomtiden får dere øve, det er ganske gøy det og

    6. Mensen kom for tidlig ikke sant? (Om det er det det er). Samme skjedde med meg, fikk på dag 25 og ikke 28 som vanlig. Og det føltes ikke og så ikke ut som vanlig mens. Men 2 mnd senere var testen positiv! Godt tips over her, kjør på! Ha sex så ofte dere kan, så er man sikker 😉
      Slapp helt av, jeg tror testen er positiv om 2 mnd ♥️
      Lykke til å nyt prøveperioden, for etter forvinner lysten helt ! Haha!

    7. Det er hyggelig dere ønsker bli gravide, men for meg virker det litt vel desperat nå!? Faremomentet er den depresjonen som kan bygge seg opp. Mitt råd er heller at du skal ta det som det kommer (ungjenter blir jo ufrivillig gravide…) og heller teste om noen måneder igjen 😉 Lykke til!

    8. Søte deg, du virker helt desperat, og du har jo nettopp sluttet med pillen Slapp av jente, la naturen gå sin gang og vips så er du gravid.
      Jeg tror faktisk ikke at du blir fortere gravid når du stresser, snarere tvert i mot.
      Og inngå et mulig samarbide med partner når du blir gravid….. ikke nå.
      Du har for god tid til å gruble på dette – lev livet, ta deg et glass vin, finn på noe – ha sex når du har lur lyst, ikke fordi du “må”

    9. Husk folat. Tror kanskje det bare finnes som egen boks. Min var i allefall kun folat. Jeg fikk beskjed om ta folat og omega3 piller eller evt tran, men ikke multivitamin, for skulle ikke ha i meg for mye a-vitamin. Alle trenger folat, men utenom det kan man jo trenge ulike ting. Så jeg tok blodprøve og sjekket alle vitaminer osv for å se hva evt trengte å ta 🙂

    10. Vill gi deg en klem over nettet :). Det med stress er dessverre ikke noe som er påvist og skaper bare unødvendige bekymringer for noen som allerede prøver. Det er forskjell på stress og ønske og bli gravid veldig, mange er der du er nå som prøver og hadde det og ønske så mye og bli gravid hadde vært ett problem så hadde jo få blitt gravide. Det er faktisk forsket på att enkelte mnd blir man lettere gravide enn andre feks derfor mange søsken har bursdag på samme tiden av året. Det kan ta opp til ett år. 3 av mine 4 har jeg blitt gravid med på enten prevensjon og Alex er jo planlagt satt på 1 forsøk. Silje er også planlagt men henne tok det 9 mnd med prøving selv med positiv eggkøsningstester derfor ble jeg veldig overrasket att det skulle ta så lang tid når jeg ikke hadde noe vansker med og bli gravid før det.ønsker deg en god helg.

    11. Jeg var som du en testoman. Tør ikke engang tenke på hvor mange penger jeg har brukt på tester🙈 Men da vi var prøvere i ett og ett halvt år fant jeg til slutt ut at jeg kunne spare mye på og kjøpe tester hos billigetester.no Her finner du store pakker med nok til å teste deg ihjel hver mnd for kun ett par hundre kr. Jeg handlet derifra hver mnd tilslutt. Kjøp strips, de funker såå bra, de er veldig sensitive også, og da jeg endelig ble gravid nå før sommeren så testet jeg positivt med disse stripsene 4 dager før mens. Så ikke kast bort masse penger på clare blue og den slags. Jeg vet at det er ingen som får oss testomaner til å roe ned testingen, så kjør på med billigtester;-)
      Og du, lykke til:) Jeg vet man kan bli gal i prøvingen. Og jeg vet man blir gal av st folk sier man ikke må stresse med det. Lykke, lykke til:)

    12. Kjære deg! Selv om det føles lenge for deg, så har dere da slettes ikke prøvd lenge! Jeg ser det prates om ufrivillig barnløshet og utredning hos gynekolog….det gjøres normalt ikke før etter ett år. Grunnen? Det kan ta noen måneder å bli gravid, og det er helt normalt!!!! Masse lykke til videre, klem fra ei jordmor

    13. Når en leser her ber deg gå til fastlegen fordi du ikke har blitt gravis etter å ha prøvd i 7 måneder, tar dette litt av. Det er overhode ikke uvanlig at det kan ta opptil 1 år å bli gravid. Du er ung og har vært gravid før så det er ingenting som tyder på at det er noe galt med deg. Selvfølgelig kan partneren ha dårlig sædkvalitet, men det trenger overhode ikke være grunnen til at du ikke har blitt gravid ennå. Hvis du har gått på p- piller så trenger kroppen litt tid. Forstår ønske ditt, men når du skriver så mye om dette nå så tror jeg mange som leser bloggen tror det er noe galt med fertiliteten hvis man ikke blir gravid de første prøvemånedéne. Selv om man treffer eggløsningen så er det ikke gitt at det egget er i en slik tilstand at det kan blir barn av det. Når man er så ung som deg har man mange ” gode” egg og sjansen er større for å blir gravid. Du må nok være mer tålmodig, virker så slitsom mentalt å stresse slik du gjør nå med dette. Uansett lykke til!

    14. At ulrik er borte på jobb så ofte gjør ikke saken noe lettere. Kanskje det er det som er grunnen? Hvis han er på jobb akk de dagene det klaffer med din eggløsning osv..

    15. Fint du deler åpent om dette. Du fokuserer veldig på deg og dine eggløsninger og perioder, men begge må jo fungere optimalt for å få barn. Hva med at mannen din leverer spermprøve for å se om det er svømmere der ? Bare et tips hvis ting lar vente på seg 🙂 Lykke til ! Håper spiren sitter snart. Det blir en ut-av-dæ-sjæl opplevelse av det sjeldne 🙂

    16. Ønsker deg masse lykke til, og håper snart du får resultatet dere håper på 🙂 Jeg tror også det kan gjøre vondt verre og legge for mye tanker i det.. Søsteren min ble gravid omtrent i det øyeblikket hvor hun sluttet å kalkulere, kjøpe tester osv osv. Veldig merkelig, men body-mind effekten er sterk 🙂

    17. Hei! Vi er i akkurat samme båt om dagen.
      Sluttet på pillen i februar og trodde nå at det satt denne måneden her. Alle symptomer tilsa graviditet, til og med 1,5 uke forsinket mensen. Kjenner jeg blir rastløs når alle andre rundt meg får det til så kjapt. Så i dag har jeg handlet meg bidronninggele kapsler og grapefruktekstrakt som jeg skal ta frem til eggløsning (egentlig fra første dag med mensen og frem til eggløsning men jeg ble ferdig men tante rød i dag) og etter eggløsning så skal jeg ta Wild Yam frem til neste menstruasjon for at egget skal feste seg bedre. Forhåpentligvis så sitter det denne perioden her 🙂 Tror ikke det skader å prøve disse rådene. Du er like gammel som meg, og det er ikke noe galt med å prøve i 6-12 måneder 🙂 Masse lykke til og klem fra meg!

    18. Hei Ulrikke.
      Kjenner meg veldig godt igjen i tankene dine nå i prøveperioden. Husker selv at jeg hadde utallige gravid-drømmer som tidligere prøver, og at månedene (for min del) dreide seg om venting, venting og atter venting.. Etter noen måneder som prøver hadde vi ikke lengre sex for kosen sin skyld, men sex for å bli gravide. Ikke mist dere selv på veien. Å prøve å få barn måned etter måned er altoppslukende, og det er vondt å kjenne på skuffelsen når mensen kommer. Men, ikke gi opp-det er ikke unormalt å prøve opp til ett år uten at noe er “galt” 🙂
      Hilsen ei som prøvde i 10 år med exen, uten at noe skjedde..

    19. Å herreguuud..kan du plis prøve å skrive om noe annet?! Dette er gørr kjedelig. Normale, vellykka bloggere har kanskje ett av fem innlegg om noe som dette her, imens du har HVERT innlegg om tanker, mensen, tester og barnløshet! Og ikke si at jeg “ikke trenger å klikke meg inn her”, for jeg likte faktisk bloggen din og jeg fulgte deg daglig, så jeg går jo inn og håper at det kommer noe annet igjen! Uansett hvor mye du sutrer eller om du får de åtte samme rådene fra alle som kommenterer så er prøvingen HELT individuell og om noen har symptomer betyr det IKKE at det har betydning for deg. Om noen tar vitaminer og blir gravid, så betyr det IKKE at det har betydning for deg! Nå VET vi at dere sliter, så nå kan dere vel la naturen gå sin gang, og vi som driter i det kan igjen føle at det er verdt å klikke seg inn her?

    20. Et lite tips, som en sa til meg, ikke stress!
      Det hjelper ikke! Du kommer til å bli gravid, men det er viktig at man ikke stresser.
      Det kommer en dag skal du se 🙂
      Hold ut 🙂

    21. Til “meg”. Det er nok for sånne hyggelige og positive mennesker som deg at hun ønsker å blogge… Tipper hun fikk kjempemotivasjon til å følge rådet ditt nå;)
      For min del kunne dette lett blitt en ren “prøve-blogg”, det finnes jo INGEN andre slike!! Jeg tror både du ville hjulpet mange OG gjort big business ut av det:)
      Jeg lurer forøvrig på om disse nettrollene leser om fenomenet “nettroll” og skjønner at de er et selv..?

    22. Jeg har aldri lagt igjen noen kommentar på bloggen din, men nå føler jeg at jeg må!
      Du kommer aldri til å bli gravid ? slik som du stresser med dette. Lev som du pleier og gi litt mer f…, så skal du se at det går veien 😉 Slik som du holder på blir du jo bare en eneste stor stress-muskel og da blir det med deg som det blir med hundene noen ganger ? du GÅR TOM!

    23. Får litt vondt av deg <3
      Men dere MÅ slutte å tenke på det.. Når man tenker så mye på en ting, så skjer det bare ikke... Prøv å ligg med beina høyt og prøv å ikke ''lekk'' etter sex (?)
      Håper virkelig at du snart får oppleve det å ha en baby i magen <3 Jeg unner dere virkelig å bli gravid før jul !! Kanskje det blir deres julegave <3 <3

    24. Jeg blir litt oppgitt av at folk tror man blir gravid av å ta folat jeg..det gjør man nemlig ikke. Da hadde ikke så mange vært barnløse! Slapp av og bare pass på at du ikke mangler noen viktige vitaminer. Det er viktig for ALLE. Og så håper jeg du kan bare fortelle om dette blir en ren prøve/mensen/teste/ufrivillig barnløshet-blogg, så er det flere som kommer til å slutte å klikke seg inn i håp om at du skriver om andre ting også.
      Jeg syns utrolig synd på deg som er så opphengt i dette, det må være utrolig slitsomt. Og jeg tør ikke en gang tenke tanken på at du blir gravid og noe går galt. Jeg er oppriktig redd at verden din vil rase sammen. Slapp av og ha sex fordi dere VIL. Noe så uromantisk å bare ha sex fordi du har eggløsning..

    25. Kjenner meg så godt igjen i den følelsen om at noe er annerledes.. Fikk mensen ett par dager tidligere denne gangen, og greier ikke slippe tanken om at det kanskje kan være en liten spire der <3

    26. Husker en gang da jeg trodde jeg ble gravid etter en fest, og følte meg rar i kroppen. Det visste seg jo og bare være innbilning.

    27. Hei, Julianne!
      Det er spennende å følge med på bloggen din om dagen og jeg krysser fingrene mine for at det ordner seg for deg.
      Jeg kjenner et par som fortsatt prøver etter flere år. De startet med å prøve å “lage” baby og har endt opp med depresjon, bekymringer og negative tanker rundt barn, så henne blir ikke gravid. (ikke at jeg tror det er så ille med deg, men sånn til info,hehe) Det sies at om du stresser med det skjer ingen ting. Om du legger det bort all baby-tanker for et par måneder så dukker det plutselig opp. 🙂

    28. Jeg synes at endel av de “provokasjonsinnleggene”du skrev da jeg startet å lese bloggen din var litt banale og tabloide, så da følte jeg at du ble en av de mange click bait-bloggerne. Sikkert mange klikk, men lite dybde.
      Så er det noe som har skjedd de siste månedene, som ikke bare er relatert til prøvingen. Mem virker som du bruker deg selv mer enn sjokktemaer/overskrifter i bloggingen. Det synes jeg fungerer ekstremt godt, og bloggen din blir straks mye mer interessant å lese. Det er mye mer personlighet og varme i innleggene dine.
      Ang. prøvingen så synes jeg du (dere)er tøffe som deler. Tror at det dere gjør nå er utrolig viktig for mange i samme situasjon, og det bryter ned mange tabuer. Hvorfor må det være hemmelig at man prøver? Burde ikke være skam i at det tar lang tid, er vanskelig eller at man mister. Det er mye god hjelp i å være åpen og kunne få støtte og trøst. Ulempen er selvsagt alle de kjipe rådene man får og ukjente folks kritikk. Derfor synes jeg dere er ekstra tøffe, og jeg tror det betyr noe for mange.
      Selv om jeg ikke prøver selv føler jeg at jeg lærer mye om det. Skjønner godt at du ikke klarer å legge bort tankene og stresset, når det er noe dere ønsker så sterkt.
      Jeg håper at det ordner seg snart, og at dere fortsetter å dele så mye som dere er komfortable med. Masse lykke til, krysser fingrene for dere.

    29. Jeg synes folk bør slutte å skrive at hun bare må slutte å stresse, så vil det plutselig skje. Er man først der at man inderlig ønsker et barn og har prøvd en liten stund er det umulig å bare fokusere på andre ting og legge det til side. Hadde stress påvirket så negativt som noen vil ha det til, så ville jo ingen blitt gravide med prøverør. Av erfaring, ingen er mer stressa enn prøverørsdamer, og jaggu lykkes ikke ca 30-40 prosent per forsøk! Prøving er altoppslukende, og det er utrolig tøft å dele så mye som du gjør, Julianne. Jeg er overbevist om du normaliserer prøveperioden for mange, man føler seg litt koko i sine egne tanker når det står på. Tror og håper du snart sitter med positiv test!

    30. Jeg syns det er en bra ting at du deler tankene dine rundt dette, det normaliserer prøveperioden for mange som er i samme situasjon som deg.
      Men det er forskjell på å dele tanker om det i et innlegg, og å skrive om det hver dag.. For desverre så er det slik at det kun gjør det verre å stresse.
      Ja, det ser jeg at du har hørt mange ganger før, men du tenker/føler kanskje at du ikke stresser? Men sannheten er at når du daglig skriver ned dine tanker om akkurat dette tema, så er det en form for en indirekte stressing. Du gjør dette til et tema du legger mye reflektering og tanker i, og det begynner å bevege seg over til å ikke være sunt.
      Lykke til!

    31. Hei 😄 Ville bare sende deg eg tips om et fantastisk kosttilskudd som hjalp meg og mange jeg kjenner, det heter Dong Quai og fåes kjøpt på helsekostbutikker. Denne urten er kalt kvinnens ginseng og har utført mirakler på mangen som ikke blir så lett gravid, inkludert meg selv 😄
      Ønsker deg lykke til ❤️

    32. Når man ønsker noe så sterkt,blir skuffelsen ekstra stor når det ikke går som man vil.Men det er veldig tidlig i løpet dette. Siden du tar i mot råd…la det ligge,jo mer du skriver om dette jo mer indre stress KAN det skape. Slapp av du,lev som du pleier,ta et glass vin og kos deg.En ting som kan være fint,er å finne en god soneterapaut som kan få kroppen i balanse etter å ha brukt prevensjon..ikke minst hjelper det å stress også.Masse lykke til!! Varm hilsen til deg

    33. Heisann! Jeg er langtidsprøver og skal snart i gang med vårt tredje prøverørsforsøk så jeg er dessverre godt kjent alt du skriver. Ser du får mange gode råd om å kjøpe billigtester på nett og det burde du gjøre, de rfsu testene med flere strimler i pakken er utrolig dårlige, de får knapt utslag når clearblue har et klart +. Har sett flere bilder på nett og flere har klaget på de.
      Ville bare si det så du ikke blir skuffet av å ikke få utslag på de, for det kan faktisk hende du er gravid bare du prøver en annen test. Babyplan.no liker jeg og du trenger ikke kjøpe stavtest, strimler som du dypper i en urinkopp funker helt topp. Samme med EL-tester av samme type, sparer mye penger i forhold til CB.
      Du får komme inn på et forum, der er vi mange likesinnede 🙂
      Lykke til i denne prøveperioden 🙂

    34. Anonym: Nei, jeg kjenner ingen som driver med det dessverre.. Men det er jo sikkert bare å google det 🙂

      Hehe! Ja, øvingen er ikke bare slitsom..

    35. D: Det er folat i den pillen som jeg tar hver dag. Hun damen på apoteket mente at det var mer enn nok for meg som ønsker å bli gravid 🙂

      Men takk for tipset!

    36. Vi var i samme båt som deg, dessverre er det ikke alle som blir gravide med en gang. Jeg kjøpte tester på billigetester eller noe på nettet, samt eggeløsningstester. Mye billigere enn de i butikken. Var faktisk på en av eggeløsningstestene jeg viste positivt når det gikk vår vei 🙂
      Et par tips på veien:)
      1. Jeg hadde en del vondt i magen sommeren etter vi sluttet med pillen. endte opp med å bli lagt inn og da fjernet de mye arrvev i magen. Jeg hadde nemlig sprukket blindtarm når jeg gikk på ungdomsskolen og dette hadde ført til arrvev. Jeg fikk da beskjed om at dette vevet var i veien og jeg ikke ville ha blitt gravid om dette ikke ble fjernet.. Det er ikke sikkert du har gått igjennom noe lignende, men det er kanskje andre som leser her som har det.
      2. Gå på aleris og gjør en “gjennomlysing”. De spruter inn saltvann for å sjekke at gangene er åpne slik at det er fritt frem der inne 😛
      vi endte opp med positiv test etter 10 mnd med prøving og har nå en nydelig stor liten gutt på 4 måneder.
      Min mann sier stadig at jeg ble gravid den dagen jeg begynte å slappe av, og ikke lenger tenke på at dette ikke gikk.. jaja hva vet han 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg