HUMØRET MITT ER SOM EN BERG- OG DALBANE

Jeg føler at jeg skylder dere en liten oppdatering om hvordan det går med prøvingen. Det siste jeg fortalte dere var jo at jeg testet negativt, men fortsatt hadde et håp siden jeg tok testen for tidlig. Nå skal jeg være helt ærlig med dere. Dersom dere synes at blod og mensen er ekkelt så får dere bare la være å lese videre. Hehe! Det er nemlig helt naturlig for meg å snakke om slike “private” ting for tiden og umulig å unngå det dersom jeg skal fortsette med denne åpenheten i prøveperioden. Noe jeg har fått inntrykk av at de fleste ønsker, så her kommer det..


Jeg testet meg to dager før forventet mens (IKM). Det var en dag før jeg la ut bildet av den negative testen her på bloggen. Jeg hadde ikke planlagt å dele det bildet, men den testen var det eneste som stod i hodet på meg de to dagene, så det ble vanskelig å late som ingenting eller skrive om noe helt annet. Ettersom at Ulrik også synes det er greit at jeg forteller om prøvingen, så har jeg bestemt meg for at dere som vil skal få være med på hele reisen. I hvert fall nesten 🙂

Det jeg ikke har fortalt dere ennå er at jeg allerede hadde begynt å blø da jeg tok testen. Altså to dager for tidlig. La meg legge til at jeg ALDRI har blødd utenfor perioden min eller fått mensen for tidlig/for sent. Dessuten var det så lite og alt føles og oppleves helt annerledes enn hvordan jeg vanligvis er og føler meg når jeg har mensen. Det var derfor jeg spurte dere om festeblødning. Jeg hadde og har vel fortsatt et bitte lite håp om at det var det jeg fikk. Men håpet forsvinner mer og mer for hver dag som går. Jeg har nemlig enda ikke sluttet å blø. I dag er det dag 5. Derfor er vel håpet ute for dette forsøket. Jeg forstår bare ikke hvorfor alt føltes så rart og annerledes denne gangen? Alt fra smerter, farge, mengde, konsistens og så videre. Jeg skjønner at mange av tegnene mine har vært innbilning, som kvalme foreksempel. Men at denne perioden har vært annerledes er et faktum, ikke en innbilning.


 

Ulrik er flink til å muntre meg opp. Jeg er virkelig heldig som har en så forståelsesfull og god mann. Her går nemlig humøret opp og ned som en berg- og dalbane. Jeg må innrømme at jeg fort blir veldig skuffet og lei av denne prøvingen. Men heldigvis går de negative tankene like fort over som de kommer. Jeg trenger bare litt tid for meg selv. Helt alene. Så klarer jeg å fokusere videre igjen på et nytt forsøk med et nytt og større håp. 

“Vi prøver igjen neste gang”, sa Ulrik. Det er jo ikke verre enn det. Men håpet og forventningene blir større og større for hver måned. Det er det som er det vanskelige og stressende med dette. Jeg vet at det er mange der ute som har prøvd uten hell i mye lengre tid enn oss. Derfor er det ikke meningen å klage. Jeg prøver bare å forklare dere hvordan jeg har det og hvordan jeg tar det. 

84 kommentarer
    1. Hei, hei først og fremst vil jeg si at sååå fint at du deler dette “tabuet”. Vi har selv prøvd i snart ett år og det har ikke lykkes ennå…. Det er vondt og tårene kommer hver gang mens kommer, men det går bedre etterhvert. Håper at det snart lykkes for dere. Ps: jeg er en del år eldre enn deg så dere har ennå god tid. Hilsen meg

    2. Veldig spennende å følge deg i denne tiden. Er 1 år siden jeg sluttet på p-pillen og er enda ikke blitt gravid. Skal sies at vi ikke har prøvd veldig aktivt, men jeg hadde et håp og en forventning om at det skulle skje i løpet av denne tiden likevel. Vi skal gå mer inn for å få det til å klaffe i månedene fremover 🙂 Jeg venter mens i neste uke, og håper på positiv test denne måneden selv om jeg tviler. Har absolutt ingen symptomer utenom ømme pupper (som jeg vanligvis har på denne tiden av syklusen) 😉 Håper det ordner seg snart for begge to 🙂 Masse lykke til videre!

    3. Du er tøff som deler! Dette er noe flere og flere par deler med dere, det er mange flere enn man tror som har problemer med å bli gravide.
      Etter et års forsøk etter en spontan abort har det endelig klaffet for oss:) Krysser alt for at lille gull klamrer seg fast denne gangen.
      mitt tips er å stole på kroppens signaler, ha masse sex både før, under og etter eggløsning, så vil det nok klaffe! Også er det heller ingen nedtur å be om hjelp, det finnes utrolig mange flinke på området og mye hjelp å få <3
      Ønsker dere masse lykke til - heier på dere!!
      Klemmer

    4. Hei, så bra at du forteller ærlig og brutalt om hvor tøff prøveperioden er. Vi sleit lenge med barn nr 1. Da jeg endelig ble gravid mista jeg d. Vi gav opp til slutt og tenkte vi bare skulle få hjelp, vertfall til å finne problemet. Vi sa etter sommeren…… Så skulle vi bare slappe av, ikke tenke på d, ha sex når vi ville, ikke får vi måtte. Vel, etter sommeren var jeg gravid med vår lille første skatt og alt fikk tipp topp. Etter nesten 2 år fant vi ut at om d skulle ta like lang tid neste gang måtte vi sette i gang, men vi gikk ikke aktivt inn for d, d gikk 1 mnd. Så var jeg gravid igjen 😉 så mitt råd ril deg er: ikke stress, kos dere og før du vet ordet av d sitter du med en liten babykul 😉

    5. Men du har testet etter den første negative testen eller? Jeg har blødd hver gang til mensentid de 4 gangene jeg har vært gravid og har 4 fullførte svangerskap…Men ikke like mye som ved mensen.

    6. Kjære deg <3 forstår det er leit 🙁 sånn var det her også. Men råder deg igjen å laste ned appen clue. Der kan du som sagt føre inn alt av info som kan hjelpe deg med eggløsning osv. Er rimelig sikker på at det var pga den appen at jeg var heldig å ble gravid. Lykke til kjære du <3

    7. Skjønner godt at du blir skuffa. Men ingen har blitt gravide av å inbilde seg symptomer heller. Jeg ville nok prøvd å ikke lete så fælt, og de færreste får faktisk festeblødning. Håper du klarer å finne roen og ikke stresse så fælt med det. Ikke fordi det gjør deg mindre fruktbar. Jeg stressa som f..og ble gravid på andre forsøk. Men fordi man blir sliten og etterhvert veldig lei seg når man hele tiden blir skuffa.

    8. Hei!
      Jeg har ikke vært inne på bloggen din før, men fikk så lyst til å skrive til deg når jeg leste dette innlegget. Vi prøvde selv i over et år før jeg ble gravid, mest fordi jeg hadde utrolig lange sykluser og derfor bare 3-4 eggløsninger ila hele året. Løsningen for oss ble eggløsningssprøyte og supertett oppfølging fra gynokolog (hun kunne ringe meg på kvelden og si “NÅ må dere ha samleie!” Haha. Så mitt tips, få en superflink gynekolog som tar dere på alvor! Kjenner meg så igjen i det du skriver med at du er “helt sikker” på at symptomene er der, jeg følte jeg konstant var gravid det året vi prøvde, og det var ikke et bra år. Rett og slett deprimerende og ble så oppgitt over at “alle” rundt meg ble gravide på null komma niks. Det ironiske er at jeg ble gravid den ENE måneden hvor jeg hadde utrolig mye annet å tenke på og derfor ikke tenkte på prøving i det hele tatt. Så selv om mange kanskje tror det ikke har noe å si, så er jeg helt overbevist om at stress IKKE er bra når man prøver. Vet det er irriterende å høre fordi man ikke klarer å tenke på noe annet, men føler det er det viktigste jeg tar med meg til vi skal få baby nr 2.
      Masse lykke til, og så bra at du er åpen om dette! 🙂

    9. Hei igjen Julianne. Jeg vil ikke være slem eller noe… men jeg har lest at mange graviditeter ender i veldig tidlig spontanabort. Da snakker vi så tidlig at man ikke merker det engang pga mensen kommer ca som normalt, og man bare tror den var litt tidlig/sen feks. Om du ikke slutter å blø innen normal tid, eller spotter etterpå så gå og ta en sjekk. Ikke meningen å skremme deg altså.

    10. Hei Julianne! Jeg pleier normalt ikke å kommentere på blogger, men dette kjente jeg meg SÅ igjen i at jeg bare må dele. Jeg og samboeren min har prøvd å bli gravide siden januar. Og helt siden vi begynte å prøve har jeg fått mensen på andre tider (alltid tidligere) enn normalt. Og før vi begynte å prøve var mensen ALLTID regelmessig. Jeg begynte også å få store mensensmerter i flere dager før, og det har jeg aldri hatt tidligere, så jeg har trodd jeg var gravid hver gang, før plutselig mensen kom før forventet (jeg sjekket også opp i festeblødning). Da jeg begynte å teste for eggløsning, fant jeg ut at den var nesten er uke før jeg trodde, altså dag 9 i syklusen i stedet for dag 15. Leger min sa at det derfor kunne bli vanskelig å bli gravid, for så tidlig eg ikke kroppen klar for å befrukte egget (da det ikke nødvendigvis er nok eggløsningsslim, unnskyld detaljene).
      Vi tok en pause fra prøvingen etter legebesøket da mannen min var bortreist, og neste periode jo mensen og eggløsning som før vi begynte å prøve, og jeg ble gravid. Fant det ut i går, og er nå 4 uker på vei. Så jeg vil råde deg til å teste for eggløsning tidlig og kanskje ta en måneds pause dersom syklusen forandrer seg. Føler med deg, vi prøvde å ikke stresse, men det er ganske altoppslukende når det står på uansett.

    11. Synes det er helt fantastisk at du er så åpen.
      Har du tatt en ny test siden den du postet i helgen?
      Vet om flere som har hatt menslignende blødning i starten av svangerskapet:)

    12. Det kommer til og skje 🙂 Du vil bli gravid og du må ta det med ro. Stress var jo en av de tingene du ikke må gjøre. Prøv og slapp av. Ha en fin tid nå og det er ikke noe galt med deg. Din ærlighet er fantastisk og du kommer til og bli gravid.
      Det er også lurt og ha kontakt med fagfolk som vet mye om det og kan hjelpe deg. Dere har sikkert noen fagfolk som dere snakker med. Jeg håper virkelig at du får gleden av og bli en mamma og Ulrik en pappa, begge fortjener det.

    13. Som jeg har skrevet tidligere satt vår første på første forsøk men jeg kjenner meg helt igjen i alt du sier! Og du må få føle alt det du vil. Nå når vi prøver på nr.2 og jeg fører logg så tenker jeg enda mer på alle symptomer som jeg har hatt før tidligere mens og jeg tror nok det kan bli verre å lese om alle disse graviditetssymptomer fordi ALLE har forskjellige og kroppen reagerer HELT forskjellig på både mens og graviditet. Jeg hadde ingen symptomer første gang på ar jeg var gravid og testet meg på IKM m CB og den var blank. Det gikk hele fem dager til før jeg følte jeg fikk influensa og var til legen og fikk svakt utslag. Jeg skal heller prøve nå å ikke føre opp så mye men heller fokusere på de dagene jeg vet jeg er fruktbar og håpe jeg blir litt mer avslappet av dette. Allikevel jeg kjenner på skuffelsen sammen med deg og forstår deg så godt. God klem

    14. Krysser virkelig fingrene for dere! Det du kan ha opplevd er en veldig tidlig spontanabort. De som får “mensen” litt for tidlig til å kunne ta en test, eller litt sent uten å ha tatt test, kan ha vært gravid uten å vite det! jeg har vært gravid to ganger selv ( mistet første i uke 12 og gravid med “nr 2” i uke 6 nå, og jeg viste begge gangene at jeg var gravid en ukes tid før noe test kunne bekrefte dette. Jeg synes derfor ikke du bare skal avfeie signalene kroppen din har sendt deg men stole på at det den har fortalt deg er riktig. Det jeg ble fortalt på sykehuset når jeg mistet var at det er veldig vanlig og veldig mange mister første gang og gjerne uten at de selv er klar over det! Mist derfor ikke motet<3 klemmer fra Henriette

    15. Glemte å si at jeg synes ikke at du klager. Selv om dere ikke har prøvd kjempelenge så er det jo lov å bli skuffet, når man venter på noe og ønsker seg noe så sterkt. Er ikke så lett når alt man tenker på er tester, mens, mulige symptomer osv. Har vært der selv. Man kan bli gal av mindre. Krysser fingrene deg 🙂

    16. Jeg hadde “mensen” første mnd jeg var gravid. Trodde ikke jeg var gravid pga dette. I få tilfeller kan man faktisk ha “mensen” 🙂 Håper det går din vei denne gangen. Krysser fingrene for deg!

    17. Så rart at du blør så tidlig om du har regelmessig mens. Det kan være alt fra festeblødning til abort, til faktisk menstruasjon. Man vet aldri, men ta det som vanlig mens. Lykke til videre, håper spiren sitter neste gang.

    18. Takk for at du deler. Jeg tror det er utrolig viktig at vi kvinner kan være ærlige med hverandre, og sette ord på følelser og hva som skjer med oss i prøveperioden.
      Jeg skjønner godt at du opplever det som sårt når mensen kommer. Selv har jeg vært heldig, og sluppet lange prøveperioder. Likevel mener jeg at vi må knuse dette tabuet, det er mer normalt enn man tror med lang og slitsom prøveperiode.
      Stå på.
      Håper virkelig at alt klaffer snart for dere.

    19. Lykke til. slapp av, ikke stress. spis litt mer mat kanskje for å ha noe å gå på.
      kjempebra du ikke drikker og har stoppet med snus.
      Det er mange som blir naturlig graivd og som er under IVF-utredning, fordi de plutselig slapper av og ikke forsøker seg i hjel og stresser…og vipps er de gravide.
      tidlig spontan abort er veldig vanlig og i mange tilfeller oppfattes kun som en sen mens.
      En veldig stor andel av alle graviditetes ender faktisk med spontanabort. det er ikke mange som vet dette.
      Ønsker dere bare godt! Bare vent– så sitter det en spire 🙂

    20. Synes ikke du klager- og synes det er veldig bra og modig av deg å dele. Jeg er sikker på at det ordner seg snart. Rundt 6 mnd er vel normalen. Det er vel heller slik at de som får det til før forteller oftere om det. Jeg var akkurat som deg; trodde jeg var gravid hver eneste gang- så jeg tror ikke det er stress som var mitt eller ditt “problem”. Det er jo bare rett og slett en del som skal klaffe – tidspunkt, samt at noen rett og slett blir lettere gravide og så vidt jeg har forstått kan noen par rent fysisk også “klaffe” bedre enn andre, uten at det er noe galt- tar bare litt lenger tid. Vi brukte 5-6 mnd første gangen, mens andre gangen tok det bare 1-2 mnd. Jeg skjønner sykt godt at du blir utålmodig, men det løser seg sikkert snart. Tror heller ikke du har innbilt deg symptomene siden “mensen” kom tidlig kan det ha vært at et egg ble befruktet, men at det ikke klarte å feste seg/noe gikk galt helt i starten. Da kan man få en slik blødning har jeg forstått, uten at jeg skal påberope meg å være noen ekspert. Ønsker deg masse lykke til videre med prøvingen- det ordner seg😊👍

    21. Jeg syns det er utrolig tøft at du deler denne tabubelagte delen av livet. Jeg er midt oppi det samme selv. Vi sluttet med prevensjon og gikk over på “sikre perioder”i 2012, begynte aktivt å prøve i 2014 uten resultat frem til våren 2015. Da hadde jeg gitt opp og tenkte å ta kontakt med gyn. I en periode hvor vi nesten ikke så hverandre pga at vi måtte bo hver for oss pga jobb og div, så satt jammen spira! Jeg ble så glad og overrasket så sorgen var enorm da jeg spontanaborterte noen uker senere… Etter det har det ikke skjedd noe mer på et år og vi har blitt undersøkt begge to. Viser seg at samboerens små soldater ikke liker å bevege seg noe særlig, så vi går mot prøverør.. Må bare svelges noen kameler og komme seg inn i det tankesporet. Hjelper ikke at alle spør og hentyder at det bør komme noen unger snart.. Går rundt med tidenes klump i magen. Håper det klaffer for dere.. Sjansene for det er gode, men noen må ha litt hjelp på veien. Lykke til! Og takk for at du setter ord på noe som er vanskelig.

    22. Syntes det er en positiv ting at du/ dere er så åpne på det, når det er det dere er konfertable med.
      (Også betryggende for oss som også ønsker barn)
      Som du sikkert vet, så er det mange som har mensen de første 2-3 månedene i svangerskapet, blant annet flere av mine venniner.
      Du er en sterk selvstendig kvinne virker det som og som har alt under kontroll med informasjon osv.
      En dag blir dere sikkert foreldre og får den gleden. stå på 🙂
      Hilsen 3 faste lesere 😀

    23. Jeg elsker og lese bloggen din, spesielt nå med så mye åpenhet. Viser at selv ikke bloggere har alt på skinner , slik som mange får det til og se ut som. Ærlig, åpen og veldig hektet på og sjekke nye oppdateringer ang graviditet lol 🙂
      Håper det har klaffet, og den appen så veldig god ut. Må laste ned 🙂

    24. Hei søte deg! Det skal ikke være lett, og det blir altoppslukende. Kom deg til en flink gynekolog, om så bare for å snakke ut. Der er så deilig å høre at alt ser bra ut, når man stresser 🙂 Kanskje han/hun har noen ekstra knep i ermet også. Tror i alle fall det kan være avslappende og det er jo noe konkret du kam gjøre 🙂 Lykke til :*

    25. Stesøsteren min hadde faktisk mensen i begynnelsen av sin graviditet og trodde ikke hun var gravid, før ut i 3 mnd, hun hadde veldig liten mage, så derfor tenkte hun ikke noe særlig over det, ettersom at mensen jo kom, men etterhvert forsto hun at noe ikke var som det skulle og fikk sjekket det hos lege, og det viste seg at hun var gravid, det samme skjedde med barn nummer to, så det at du får mensen betyr faktisk ikke at du ikke kan være gravid. Noen får mensen, og det virker kanskje rart, men sånn er det for noen, så kanskje, kanskje du også er like heldig som henne, krysser fingrene for dere. Mensen er altså ikke alltid ensbetydende med at man ikke blir gravid, tror det kun er en myte som er ute å florerer, jeg kjenner flere som også hadde mensen i første del av graviditeten og som altså bar på et lite mirakel. Man kjenner sin egen kropp og tror du at noe ikke er som det skal være, sjekk deg, det er alltid lurt.

    26. Kjempe fint at du deler, noe som er en naturlig del av livet burde ikke være tabu.
      Til “oppmuntring” med vår første tok det 1,5 år etter slutt på p-piller før vi ble gravide, med nr to tok det derimot 1 måned. Vet det er vanskelig å ta det som det kommer men det er mitt beste råd, dere har enda god tid.
      Stå på!

    27. Du er garantert så innstilt på å bli det så ting virker anderledes! Det er dessverre sånn kroppen fungerer og det er helt normalt. Lykke til videre i prøvingen.

    28. Hei fine du. Jeg syns ikke du bør “forkaste” den negative testen helt ennå jeg. Både jeg og min venninne hadde mens typ lignende blødninger i starten av det ene svangerskapet. En kollega av meg hadde også kraftige blødninger de 2 første månedene i sitt første svangerskap. I enkelte svangerskap er det også kvinner som har mensen nesten hele sitt svangerskap, dog ikke så kraftig som tidligere. Jeg føler så med deg og ønsket om å bli gravid. Ingen svangerskap er like heller ikke symptomene til hver enkelt. Hvis det skulle vise seg at dere ikke ble gravide denne gangen, så tror jeg det ikke er så lenge til. Om du ikke allerede har startet med vitamintilskudd, vil jeg anbefale deg å starte med det. Det kan ikke skade. Apoteket er dyktige i sitt felt på tilskudd for dem som ønsker å øke sjansene for å bli gravide. Vi har 7,5 år mellom våre gutter, ikke for at vi ønsket det slik, men naturen valgte det. Siste gangen brukte jeg tilskudd 2 mnd før jeg ble gravid med yngste gutten. Husker ikke helt hva de het, men tror en av dem var folatsyre. Ønsker dere masse lykke til

    29. Jeg følger et svenskt par på youtube som også prøver å få barn. Jenta begynte å få større mage og symptomer på at hun var gravid. Da de dro til legen, så fikk de beskjed om at de ønsker noe så hardt, så kan kroppen etterhvert “gjøre deg gravid” uten at det er et barn der inne. Kanskje noe av det samme har skjedd med deg? Jeg er så teit på å forklare, du kan se deres video selv hvis du har lyst: https://www.youtube.com/watch?v=RSAD_pe9Krw

    30. Syns det er supert at du deler. Blir jo nesten mer spent enn noen andre her vi sitter å leser 🙂
      Da jeg hadde festeblødning hadde jeg en litt rar mens rett før som varte i 4 dager. Festeblødning kan jo variere i mengde, farge og lengde. Så det er jo ikke heeelt usannsynlig at det kan ha vært det selvom man føler håpet er ute. Uansett, hvis det var tanta som kom for tidlig ønsker jeg deg en hel haug masse lykke i neste prøve periode 😀 her tok det kort tid etter p-pilleslutt til pos test denne gangen. Nå er det din tur !!! Følger deg videre 🙂

    31. Til Emilie , det er ikke et ukjent fenomen, og det kan gå begge veier; altså at om man ikke vil bli gravid men er redd man er det så skjer det samme. Opplevde det selv; jrg var tre uker forsinket og var helt sikker på at jeg var gravid. Med en gang jeg fikk negativt testsvar så kom mensen 😉

    32. Neliz: Det er hyggelig at du deler spenningen med meg, Neliz 🙂

      Nei, det er ikke helt usansynlig, men jeg har på en måte “gitt opp” dette forsøket. Vi får se. Kanskje jeg tar en ny test når jeg slutter helt å blø..

    33. Emelie Karlsson: Hei, Emilie! Takk for link. Jeg var inne å så nesten hele klippet. Aldri hørt om disse to før, men kjenner allerede at jeg føler med de <3

    34. liveeriksen: Hei, snill deg! Takk for at du gir meg håp og takk for at du deler både egne og dine venninners “historie”. Det hjelper virkelig. Jeg har hørt om kvinner som har vært gravide, men fortsatt hatt mensen et par måneder i starten. Men klarer bare ikke tro at jeg skal være så heldig denne gang.. Sender en klem til deg for at du tok deg tid ti å legge igjen denne kommentaren 🙂

    35. Mia: Det kan godt tenkes. Jeg har jo ingen tidligere svangerskap å sammenligne med. Det er derfor jeg er så glad for at dere lesere kommer med egne erfaringer 🙂

      Tusen takk!

    36. Jeg beundrer virkelig åpenheten din rundt prøvingen. Jeg var i nøyaktig samme situasjon som deg for rundt 1 år siden. Ble gravid på første forsøk med nr 1 og nr 2, men jeg ble superstresset når spire nr 3 aldri festet seg.. Det tok 6 måneder før den satt, og det var faktisk den ene måneden vi hadde bestemt oss for å ikke prøve, så jeg som hadde avstått fra alkohol i nesten 1 år tok den skikkelig ut (sannsynligvis) samme dag som unnfangelsen skjedde! Jeg tror rett og slett kroppen endelig klarte å slappe av (dessverre) pga alkoholen. Og nå sitter jeg her da, snart 9 måneder på vei og bare venter på at fødselen skal starte 😀
      Jeg heier på dere! For et flott par dere og for noen fine foreldre dere vil bli! 😀

    37. Du kan være gravid selv om du har mensen, og spesielt siden du sier at hele bøldningsprosessen er ulik fra normalen. Kroppslige symptomer, som ømme pupper osv, kan fort være innbilning, siden du ønsker så sterkt, men blødningen kan du ikke påvirke med tanker. Det kan og være at du har vært gravid, men abortert nesten med en gang, derfor er blødningen ulik. Men, om det siste skulle være tilfelle (mange aborterer uten å vite om det fordi det er så tidlig at de tror det er mensen), så kan jeg nesten garantere at du vil bli gravid (igjen) i løpet av et par måneder, kroppen er nemlig veldig mottakelig for et svangerskap like etter en abort.
      Kan og si at i to av mine fire svangerskap har jeg hatt mensen, første gangen hadde jeg mensen i fem måneder, men visste likevel at jeg var gravid pga ulik blødning og andre symptomer som ømme pupper og humørsvingninger. Kvalme og oppkast har jeg aldri, bortsett fra en gang med førstemann, vært plaget med.
      Ønsker deg masse lykke til, flott at du er så åpen. Og til slutt et lite tips, etter hyrdestunden, legg deg med beina oppover veggen en halvtimes tid.

    38. Ville berre sei lykke til, vi e i samme båt, og ej sette so pris på å lese bloggen og dine opplevelsa, føle mej mindre aleine.. 6 mnd sida siste ppille og venta enda på stabil syklus, eller pos test!❤️

    39. på samme tid før ikm og det var dessverre en kjemisk graviditet. Dvs at svangerskapet avsluttes før det er mulig å påvise det med verken test eller UL. 15-30% av alle svangerskap ender i ufrivillig abort, mange vet ikke at de har det engang. Dette er en av grunnene til at man ikke anbefales å teste tidlig. En mnd etter fikk jeg positiv test. Etter å ha mistet er det mindre sjans for at det skjer igjen (mener jeg leste det i Gro Nylander sin bok ‘på vei’-anbefales på det sterkeste).
      Om du føler på kroppen at noe er galt, ta en sjekk! Det hender at ikke alle restene kommer ut av seg selv tross om blødninger stopper.

    40. Du har sikkert hørt dette før: Med min første graviditet forsøkte vi i 2 år uten at det skjedde noe. Vært på tester av både meg og han og har da bestemt oss for kunstig befruktning. Samme mnd ble jeg gravid på naturlig vis og fikk en nydelig datter. Så ikke fortvil, men dere må kanskje “legge” dette litt til siden. Når man “har glemt” dette og begynner å leve normalt så skjer det- altså det kommer når det kommer:)

    41. Hei, Julianne!
      Ikke mist håpet her riktig enda, det klaffer nok snart.
      Selv testet jeg positivt, fikk mensen 2dager etterpå (trodde det var en SA, og gikk deretter i 3(!!!!) uker å trodde det hele var gått galt.
      Så på legesjekk for å se at alt hadde “renset seg”, var det jaggu meg fortsatt en liten spire der. I utgangspunktet hadde det vært 2 der😀
      Nå sitter jeg 6år etterpå med 3 herlige barn❤️
      Masse lykke til videre med prøvingen😀

    42. Hei.
      Jeg har først begynt å lese bloggen din fast nå som jeg oppdaget at du skriver om prøveperioden deres, så vil bare si at jeg håper du fortsetter å dele det du ønsker å dele. Jeg er like gammel som deg, og er i samme situasjon. Vi har ikke prøvd så lenge, men det er jo alltid skuffende med negativ test når man har et lite håp om at det skal klaffe på første forsøk. Jeg er veldig for åpenhet rundt dette, synes det er så feil at man ikke skal dele noe før man har en god, 12-ukers nyhet å komme med. Så heier på deg, samtidig som har forståelse for om du må ta det litt som det kommer ift at det ikke skal bli for mye åpenhet. Gleder meg til å følge med her fremover, og håper tiden går fort til at jeg kan sitte med en liten spire i magen og følge din graviditet her på bloggen.
      Klem til deg <3

    43. Ser flere her i kommentarfeltet ikke helt har skjønt dette:
      Mensen: månedelig blødning i slutten av syklusen hos kvinner som IKKE er gravide.
      Blødninger/festeblødninger under svangerskap: det er som kjent normalt med menslignende blødninger under svangerskap. Legg merke til ordet ‘mens-LIGNENDE’. Dette kan altså ikke benevnes som mensen. Man kan ikke si at “søsteren min hadde mensen i sitt svangerskap, og venninnen min hadde mensen de to første månedene”. Dette stemmer ikke. Ikke alle blødninger kalles for mensen.
      Masse lykke til, Juliane! Skjønner at dette er altoppslukende. Stol på deg/dere selv og kroppen min <3

    44. Mitt råd er å gjøre dette litt mer avslappet. Slett apper, slutt å telle, slutt og kjenn etter. Og lev som dere pleier. Hvis ikke det funker, kan man gå litt mer systematisk til verks etterhvert. Men jeg har veldig troen på at lave skuldre og litt kjærleik gjør susen.
      Jeg har to barn og har aldri tatt en eggløsningstest og hadde ikke en gang menstruasjon i periodene jeg ble gravid (pga. tidligere prevensjonsmidler). Den første tok det et år “å lage”. Nummer to ble unnfanget 14 dager etter at vi bestemte oss for at vi ville ha et barn til 🙂
      Lykke til!

    45. Hei kjære blogg kollega!<3
      Åå jeg føler så utrolig med dere. Begge to. For det er så godt, men vondt å være deg og det er så frustrerende å være han ved siden av når det ikke er positivt svar på testen... Jeg hadde en Missed Abortion i mai 4 måneder på vei og vi prøver igjen for harde livet. Den store skuffelsen og lille sorgen som kommer hver måned med menstruasjonen er fryktelig tung. Synes det er flott at du er åpen om det og jeg kjenner meg godt igjen i hjelpen og terapien ved å få det som står i hodet på en ned på «papiret»/skjermen 😉
      Er i samme situasjon som deg i dag. 4 dager før forventet mens kjenner jeg murringer og har brun utflod (sorry beskrivelsen, hehe) og ber til høyere makter om at det er festeblødning. Sist PP trodde jeg helt til jeg hadde blødd masse i hele 6 dager at jeg var gravid. Sinnet mitt lurer meg mens kroppen går sin gang. Det er forferdelig tøft å prøve. Det er slitsomt, frustrerende men også gøy selvfølgelig. Krysser alt jeg har for at spiren sitter og at det er en festeblødning du har, hvis ikke håper jeg på bedre lykke for oss begge neste måned. Stor klem til deg!

    46. Forstår at humøret ditt er som en berg og dalbane, hadde det likedan da jeg var prøver. Prøvde i tillegg med en som har barn fra før av, så gikk hele tiden rundt og tenkte at det var noe galt med meg siden det ikke gikk. Prøvde det som føltes ut som en eeeevighet (men var jo egentlig bare 5 sykluser). Prøv noen kjærringråd neste gang, om det ikke gikk denne gangen. Jeg tok for eksempel bidronningsgele, Solvipec hostesaft og grapefruktkjerneekstrakt den måneden det fungerte<3:-)

    47. Hei! spennendes og lese om deres testing 🙂 håper alt faller på plass snart og at ønsket går i oppfyllelse!
      selv sitter jeg med ei lita ei på 3mnd! Jeg og kjæresten ønsket oss ett barn, men forsøkte heller ikke på å få henne. Jeg var alt for redd for hva folk ville tro om meg, om jeg fikk ett barn i en alder av 21år uten å vite hva jeg virkelig vil med livet mitt.. vi var ekstra forsiktige og følgte syklusen min slik at vi ikke skulle bli gravide. Men, etter å ha vært ute på ordentlig fyll og fanteri begynte jeg å mistenke graviditet. Jeg ble nemlig SÅ dårlig den kvelden, spøy og spøy noe jeg ALDRI gjør. Jeg tok derfor hintet og lyttet til kroppen min, tok en test noen dager etter og den ble positiv på noen sekunder! jeg var riktig nok under 2 uker på vei ( var hos gyn på tidlig ul og fant det ut) så fant det ut veeeldig tidlig. for var hos gyn en uker etter testen var tatt.
      Så det jeg egentlig vil med denne kommentaren er å si; kos dere, prøv å ikke stress (skjønner det er så og si umlig) og ikke bare prøv når syklusen din sier det er tid for å forsøke. Du kan være som meg, og bli gravid utenfor syklusen! Og ett av tipsene jeg stadig hører, lev som normalt. Det pleier funke best. (ja fordel og kutte ut tobakk/nikotin/alkohol)
      lykke til, plutselig skjer det!

    48. Jeg opplevde akkurat det samme som deg med rar mens og symptomer. Jeg mistenker fortsatt at jeg hadde en veldig tidlig spontanabort den mnd, men neste mnd så satt den og jeg ble gravid. Sier de ikke noe om at hvis man mister, så er sjansen større for å bli gravid med en gang igjen?

    49. Ikke vær lei deg! Prøv å leve så normalt som mulig. Dette blir jo så altoppslukende. Det er ikke tull når folk sier at spiren sitter når du slapper av. Heier på dere ❤

    50. Dette er så spennende!!! Jeg ble gravid første syklusen etter p-pilleslutt første gang, men mistet den gangen. Fortsatte å prøve etter det, husker jeg gråt hver gang jeg fikk mensen. Da det hadde gått syv måneder sluttet jeg å stresse (klisjé ass, men det funker) og da ble jeg gravid. MEN det jeg egentlig skulle si, jeg startet å blø før jeg skulle ha mensen den måneden, ikke mye, men i minst ti dager. Det må ha vært festeblødning 🙂 Har du testa deg igjen nå, da?

    51. Vet du hva, jeg tror ikke du kommer til å bli gravid hvis ikke du roer deg ned litt… Slutt å stress så forferdelig med det! Er tydelig at dette er det eneste som står i hodet ditt. Slapp av, slutt med tester og utlevering på bloggen og bare ha sex som vanlig. Det skjer når det skjer! Sånn som du holder på nå innvirker kun negativt på mulighetene deres. For mange tar det flere år. Hvorfor har du det så fryktelig travelt?? Nyt ekteskapet ditt og la barn komme når tiden er moden for det.

    52. Det er godt ment, men det VERSTE man kan si til en som prøver (har prøvd lenge) det er den reglen om å slappe av. Jeg har mang en gang ønsket å brøle at de skal klappe igjen når det velkjente rådet kommer opp for 100de gang. Jeg er iallefall møkklei historien om “de som endelig tenkte på noe annet og da klaffet det”.

    53. Uff, føler virkelig med deg. Ikke for å ta fra deg motet men vi prøvde i 12 år for vi lyktes, flere prøverør og jeg tenkte ikke på noe annet. Fikk beskjed av legen at det var meget liten sjanse for at jeg ble gravid, og aksepterte det etterhvert og begynte å innfinne meg med det. Sluttet å stresse, snakke om det helte tiden, deppe osv. Så ble jeg gravid, 1 år etter denne beskjeden fra legen:-)

    54. Du er tøff som deler dette, og jeg tror du gjør livet litt enklere for alle andre i samme situasjon når man ser på kommentarfeltet hvor mange som faktisk er i samme situasjon. For oss klaffet det etter 1,5 år med prøving. Ønsker deg alt godt.

    55. Har du sjekket lengden på lutealfasen din med eggløsningstester? Min er kort, festeblødning og “kramper” flere dager, rundt ikm. Tatt litt tid og så fått graviditetstegm og positiv test etter negativ.. Tvi tvi!!

    56. Åh, Julianne, jeg føler så med deg. Det barnet dere kommer til å få etterhvert er så heldig, med to foreldre med så mye kjærlighet. Du virker å være så positiv, ærlig og ikke minst snill og god, at jeg blir glad av å lese innleggene dine! Lykke til videre med prøvingen, jeg synes det er kjempe tøft av deg å dele erfaringene rundt prøvingen. Og hvis du føler det blir for vanskelig på et tidspunkt og fortsette å gjøre det så vil alle ha forståelse for det! Alle som har vært gravide (meg selv inkludert) vet hvor utfordrende det kan være. Noen er kvalme, jeg ble sint, veldig veldig sint og sur. Mye hormoner i sving! 😉

    57. Hei! Noe jeg merket meg under prøvingen jeg har hatt med mine 2 barn var at når mensen min var rar og svak var en av de månedene jeg ikke hadde eggløsning. Jeg tok tempraturen min så merket når jeg hadde hatt eggløsning og ikke veldig godt. Det kan skje at du rett og slett ikke hadde eggløsning denne måneden som er helt vanlig! Kjempe fint at du deler, kjenner meg mye igjen i det du skriver. Vi brukte ca 8 måneder på nr 2 mens nr 1 satt på første forsøk, så husker hvor stressa jeg var, men det er jo så klart helt normalt. Ønsker dere lykke til i prøvingen!:-)

    58. Hei Julianne. Vil bare si at din åpenhet er til stor inspirasjon. Er selv i samme situasjon, har forsøkt siden i mars uten noe resultat. Har opplevd disse tunge nedturene som virkelig kan ta knekken på deg, men der har dine ord virkelig hjulpet meg til å ikke miste håpet. Tusen takk for at du deler dette med oss, du hjelper mer enn du kan fårestille deg 🙂 Håper virkelig du får oppfylt ønske ditt snart.

    59. Så dumt att det ikke klaffet denne gangen da , forstår att dette er noe du ønsker dypt og inderlig! Jeg er helt sikker på att du innen kort tid vil være gravid , føler det på meg;)
      Men du er knall tøff som deler med så mange mennesker , det står de stor respekt av! Du åpner opp ett tema som er ganske tabubelagt , så tommelen opp for deg 🙂 Og jeg skal hvertfall følge denne spennende reisen deres videre!
      Ta godt vare på dere selv oppi prøvingen ,
      Alt godt <3

    60. Det er ikke ofte jeg får tid til å lese blogger, men jeg ville titte innom din for å se hvordan det gikk med prøvingen. Jeg krysser fingrene for at det klaffer ganske snart, om enn ikke det allerede har gjort det? Da jeg ble gravid merket jeg det ved at jeg hadde menssmerter i sånn type en uke uten at mensen kom (jeg får alltid menssmerter dagen før), og deretter småblødde jeg i rundt 4-5 dager. Jeg skjønte jo etterhvert at det var festeblødning. I tillegg opplevde jeg relativt raskt symptomer som jernsmak i munnen, svimmelhet og bankende pupper. Jeg bare visste det med meg selv at noe var i gjære. Jeg håper virkelig du snart også skal få oppleve dette! Lykke til videre, jeg har trua! 🙂

    61. Jeg synes du er utrolig tøff som klarer å dele så mye om et så vanskelig emne! Selv starter vi med prøving i oktober, håper å være så heldig å få en sommerbaby mellom studiene 🙂 Har lest mye på forhånd, så søuttet derfor på p-pillene tidlig i mai. Gikk bare en mnd før jeg fikk tilbake normal syklus. Nå tar jeg eggløsningstester for å være best mulig forberedt når oktober kommer. Føler ikke at jeg stresser, bare liker å være godt forberedt 😉 Lykke til videre, det blir nok deres tur når dere minst venter det 🙂

    62. Silje: Tusen takk for det, Silje. Så spennende! Masse lykke til med prøvingen. Jeg tror du har en stor fordel nå som du er såpass godt forberedt. Håper du stikker innom og forteller meg om hvordan det går etterhvert 😉

    63. Lotte: Hei, Lotte! Siden det ikke er ofte du leser blogger, så setter jeg ekstra stor pris på at du klikker deg innom min 🙂

      Vi jobber forsatt med saken. Ingen spire her ennå dessverre..

    64. Maria: Ja, synd det. Men sånn er livet. Vi må bare prøve og øve videre 😉 Hehe!

      Tommelen opp for deg og denne kommentaren også, Maria <3

    65. Hei Julianne 🙂
      Håper alt går bra med deg! Har Ulrik sjekket kvaliteten på sæden og hatt utgreiing hos gynekolog også? 🙂
      Ha en fin dag! 🙂

    66. Hei sveis!
      Kanskje anatomien på mormunnen tilsier at du skal ligge på magen eller siden?
      Dwt finnes jo naturlige variasjoner på anatomien som tilsier at forskjellige stillinger kan være nyttig. For oss funket altså “hei, ikke så langt inn a!” 😳

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg