NÅR BLE DET VANLIG Å GÅ RUNDT UTEN BH?

Jeg ser det hver eneste dag. I møter, på butikken, i salonger, på treningssenteret, på kafeer og ute på fest. Unge jenter og kvinner i alle aldre som går rundt uten BH på jobb og i fritid. Når ble det vanlig og er det egentlig greit?

Jeg har venninner som helst går uten BH og venninner som aldri kunne funnet på å gå uten BH. Selv hadde jeg en periode for noen år siden hvor jeg gikk mye uten BH under kjoler til fest, men det gjør jeg ikke nå lenger. Dersom kjolen jeg skal ha på meg ikke egner seg til vanlig BH så bruker jeg som oftest BH med klister eller “nipplecovers”. Det får man jo kjøpt overalt nå for tiden.

Noe annet som kan være flott er når BH-en faktisk synes. Men da må det være en fin BH og gjerne med blonder, ikke en utvasket bomulls-bh. Dersom det er stroppene som er “problemet” så finnes det mange BH-er hvor stroppene kan endres. Ja, vi er faktisk så heldige i dag at vi ikke trenger å bekymre oss over kjoler eller overdeler med bar rygg eller dyp utringning, og heller ikke tubetopper eller halterneck. Det eneste vi trenger å gjøre er å investere i en fin BH eller noen av alternativene som jeg har ramset opp over.

Jeg sier ikke at det er noe galt i å gå uten BH. Folk må selvsagt få gjøre som de vil. Jeg blir heller ikke plaget av det, men jeg synes likevel at synlige nippler ikke hører hverdagen til. Det blir for vulgært for meg. 


Bildet over er fra bryllupet. Her ser dere til og med “BH-merket” fra den BH-en jeg hadde på meg mens jeg ble stylet. Det er jo Ikke spesielt fint, men jeg synes at bildet passet godt til dette innlegget. Heldigvis forsvant merket før jeg kom til kirken. Ellers hadde fotografene fått litt av en jobb i Photoshop.. Hehe!

Brudekjolen min hadde som dere ser bar rygg og derfor valgte jeg en klister BH som beste løsning. Tape bruker jeg kun til fest de gangene jeg kler meg utfordrende. På min egen bryllupsdag ønsket jeg ikke et sexy uttrykk. Det var derfor aldri noe alternativ å gå uten BH for meg den store dagen. Jeg ønsket å se flott og vakker ut, noe jeg ikke hadde følt meg som brud uten BH. Dersom jeg skulle gått uten BH i bryllupet måtte kjolen hatt påsydde “kopper” eller lignende..

67 kommentarer
    1. Jeg går mye uten BH og i t-skjorter som sitter tett over brystet. Liker looken og det at nippelene kan syntes under. Nå er det som oftest snakk om jeans, t-skjorte og skinnjakke looken. Syntes det er skikkelig kult og ikke minst sensuelt

    2. Jeg synes falrisk det kan være litt fint hvis man har små bryster, eller silikoninnlegg som ikke er svære.. Men enig i at det blir veldig vulgært hvis man har store bryster. Selv går jeg veldig ofte uten BH, hvis jeg har på klær som det ikke synes gjennom uansett 🙂 hjemme går jeg aldri med BH, altfor deilig å gå uten :p Men nå har jeg ganske små silikonbryster, så trenger ikke så mye støtte akkurat.
      Nydelig bilde av deg forresten!! Likte at det var så naturlig og “in the moment”! 🙂

    3. Jeg synes at det rett og slett er stygt å gå uten BH. Det ser så trashy ut. I mine øyne så ser det ut som at det er disse såkalte feministene som går uten BH fordi de mener at HEY det er jo bare en nippel. Menn får jo gå uten BH, da må kvinner også få lov. Vi ER og FORBLIR forskjellige, det er ikke menignen at kvinner skal flashe brystene sine selvom menn gjør det!!!

    4. Så enig, så enig! Å hvert fall dekke til niplene er ett must, holdt jeg på å si. Selv går jeg alltid med bh, for jeg synes det rett og slett er ubehagelig å gå uten.

    5. Hvorfor skulle ikke kvinner kunne falshe bryster når menn kan det egentlig? Jeg har aldri forstått hvorfor kvinner skal være nødt til å dekke seg til mer enn menn. Det er menn som har gjort nipler til noe seksuelt. Akkurat som at menn i andre kulturer har gjort hår, hals, håndledd osv til seksuelle ting. Trodde hele grunnen til at vi startet med BH var for å støtte brystene, ikke for å dekke dem til, så om man ikke trenger bryststøtte, hvorfor skal man egentlig gå med BH da?

    6. Hahaha virkelig? Det er en nippel som tilfeldigvis sitter på en fettklump på en kvinnekropp, hva er “vulgært” eller ugreit med det? Har vi virkelig kommet dit at vi over-seksualiserer kvinnekroppen i så stor grad at vi nærmest får sjokk av å se en stakkars nippel gjennom t-skjorten?

    7. Har begynt å bruke sportstopper til vanlig, mye mer behagelig enn vanlige bher 😀 men har ikke noe i mot folk som går uten,så lenge dem er faste å ikke henger xD

    8. Spent på hvordan brystene til de som går uten BH hele tiden, ser ut om 20 år? HENGEPUPPER!!! Det er lekkert det!!! NOOOT!!

    9. Jeg synes det er fjollete at halve Norge har begynt å bruke ordet nippel når det faktisk heter brystvorte på norsk. Kanskje ikke et vakkert ord, men vi har et ord for det så trenger ikke bruke et engelsk ord eller lage egne bøyninger av det som “nippler”

    10. Det finnes ingenting vulgært med kvinnebryst. Det er en kroppsdel slik som alle andre kroppsdeler. Eneste årsaken til at kvinnebryst blir oppfattet som vulgært er at samfunnet har seksualisert denne kroppsdelen hos kvinner.

    11. Virkelig? Det er en NIPPEL. Alle damer har dette! Hvorfor skal det være så seksualisert med en nippel? Jeg syns alle jenter og kvinner skal gå uten bh om de vil! #freethenipple

    12. Bikbok blant annet selger jo topper som passer jenter med silikon pupper da er det fint og ikke ha bh men har du naturlige pupper er det ikke fint. Liker ikke het den nye trenden …

    13. Enig med deg Julianne! Syns virkelig det er vulgært og i hvertfall visst du ikke har bitte små pupper. Ser ikke noe fint ut når de driver å henger og slenger til alle kanter i en inntil sittende genser eller større genser for den saks skyld.

    14. “Når ble det vanlig og er det egentlig greit?”
      “Jeg sier ikke at det er noe galt i å gå uten BH.”
      Du motsier deg selv litt her…

    15. Jeg er helt enig med Kristine, dessverre har kvinnekroppen blitt seksualisert på en måte som gjør at mange nå ser på noe så naturlig som en brystvorte som noe vulgært. Hvorfor skal kvinner på liv og død måtte dekke seg til, når bryster er en like naturlig del av vår kropp, som på en manns kropp? Gammeldags og diskriminerende syn.

    16. Går uten BH når jeg føler for det fordi jeg har små pupper, det er bare klumper av fett, skjønner ikke hvorfor det er noe galt i å gå uten BH

    17. Skulle önske jeg kunne bruke fine Bher,men jeg har brystkreft og op bort mitt ene bryst i fjor. Mitt önske er når jeg blir frisk å få et nytt bryst.Syns bryst er vakkert,hvorfor skal man gjemme bort brystene. Om man har fine klär gå uten,men til vanlige klär gå med. Opp til vär enkelt kvinne.

    18. 1. Tror du virkelig kvinner går uten BH fordi de ikke vet hvilke alternativer som finnes? Fikk meg til å trekke på smilebåndet.
      2. Du skriver: “og er det egentlig greit?” Er du seriøs? Snakk om kvinneundertrykkende å synes det er så voldsomt ugreit og vulgært med noen enkle kvinnebryster. Vi vet alle at nippelen er der, og de er da ikke ute i dagen, man kan kanskje bare se antydninger til dem av og til. Utfordrer deg til å gå en uke uten BH. Tror du hadde funnet det frigjørende. 🙂 Og ikke minst, som noen av leserne dine nevner, sensuelt! Men ikke vulgært, etter min mening.

    19. zzZZzz, oi, sa du noe?
      FREE THE NIPPLE! kropp er kropp og kropp er topp! Hvis du synes nippel er vulgært får du ta deg kraftig i nakkeskinnet.

    20. Oioi, gått tom for provoserende temaer? Hvorfor i huleste skal en brystvorte være vulgært? Det at samfunnet har seksualisert den er helt tullete:) Et lite tips:bruk heller den påvirkningskraften du har til å få kvinner til å bli stolte av sin egen kropp, enn å fortelle dem at de må dekke den til fordi det kan sjenere konservative og trangsynte mennesker.

    21. Jeg synes det kan være fint når man har små bryster, men har man relativt store blir det bare vulgært. Særlig hvis de er naturlige. Silikonpupper har litt mer “sprett”.

    22. Når skal vi lære at bryster (både mannebryst og kvinnebryst) IKKE er er seksuelle organ og ingenting å lage oppstyr rundt? På tide å konsentere oss om andre mer viktige ting

    23. Om du en gang får bli mamma og skal amme ditt barn, vil du nok få ett helt annet syn på brystene dine. Jeg var selv litt konservativ før jeg ble mamma, men ungen måtte ha mat og da var det bare å brette frem puppen. Etterhvert blir man vant til det og etter en ammeperiode på ca 1 år, ser man på puppene som en helt vanlig kroppsdel. Det har vell også litt å gjøre med at man blir mer voksen og endre perspektiv fra ungdom. Det vil jeg tro du også gjør etterhvert😃

    24. For eit fordømmande innlegg. Kvifor skulle det ikkje vera greitt? Alle kan gå med den bryststøtta dei treng eller har lyst til.

    25. Å gå uten BH er en mye bedre følelse. Jeg bruker sjeldent BH, men de dagene jeg føler for å dekke til litt mer, som for eksempel på jobb, bruker jeg BH uten innlegg og uten spiler, sånn at jeg kjenner minst mulig av den 🙂

    26. Hva i all verden er det her for noe? Tenk at så mange mennesker, både kvinner og menn, går rundt og jobber for å få en slutt på diskriminering og seksualisering av kvinner også kommer kvinner som deg som jo egentlig skal være et forbilde og fordømmer og utdeler skam. Hvorfor i all verdens rike skal jeg måtte gå med bh? Jeg trenger det ikke for støtte. Puppene mine klarer seg fint uten. Og tro det eller ei, men jeg vil gå uten rett og slett fordi det er mer behagelig. Om du, andre kvinner eller menn synes det er stygt eller tror jeg gjør det “for å få en sexy look” så driter jeg en lang marsj i akkurat det. Dette kroppspresset og utdelingen av skam må ta en slutt. Jeg blir så ufattelig provosert av mennesker som tror de har rett til å fortelle andre hvordan de burde leve. Ta deg en bolle og suck it up. Noen vil gå med bh. Noen vil gå uten. Noen vil gå med sminke. Noen vil gå uten. Noen vil la håret gro. Noen vil ikke. Who the fuck cares? Kropp er kropp. Og kropp er naturlig. La oss få avseksualisert nakenhet a, dere. Brystvorte betyr ikke sex. Bare skuldre betyr ikke sex. Bar mage betyr ikke sex. Det er en kropp, folkens. Og det er min egen. Jeg gjør hva faen jeg vil med den. Så get over yourself og gi faen i å peke fingre. Håper du vokser opp snart. Jesus christ. #freetheniple fordi det er mitt valg, ikke ditt, din løk.
      Og oppriktig talt kommentarfeltet. Shaming av chicks med hengepupper? Skjerp dere.

    27. Nei, vet du hva! At du kan offentlig gå ut med slike kvinneundertrykkende meninger er meg forgjeves. Vi lever i 2016 og møter nok av motgang her i samfunnet over hvordan vi jenter skal oppføre oss, hvor flinke vi skal være til alt og hvordan kroppen vår skal se ut. Det at du skriver et slikt blogginnlegg, mest sannsynlig uten noe særlig overtenkningstid, syntes jeg er utrolig trist. Vi trenger ikke enda en til offentlig person som skal fortelle oss hva vi burde og ikke burde gjøre. Pass på deg selv – hvor mye får du egentlig ut av å skrive dette? Føler du at du har bidratt til å løfte bloggleserne dine opp, få dem til å føle seg bedre? Inspirert dem? I steden for å trykke andre mennesker ned, så burde heller dagens mål være å løfte hverandre opp.

    28. Du er så lett å gjennomskue når du går tom for ting å skrive om! liker de dagligdagse temaene dine om bryllupet, trening osv. Men når du er tom for å skrive om det, går du rett over på temaer som du ønsker skal skape debatt virker det som. Hvem bryr seg egentlig? ta opp litt mer saklige ting da. Hvem faen lat seg provosere av at noen går uten BH liksom, av alle mennesker man ser iløpet av én dag? Du må finne din rolle og stil i bloggverden virker det som, slik at du slipper å hoste frem disse pinlige innleggene, som er til å le av (sovne av).

    29. når ble det egentlig vanlig å gå MED bh ?
      bh er ikke akkurat noe som dukket opp med menneskene, og i mange mange land, og stammer har dem hverken hørt om bh eller bind…

    30. Jeg ser hva du mener… Personlig hater jeg å gå med BH, for det er så ubehagelig, så hjemme går jeg gjerne uten. Av og til når jeg er ute også, men jeg er ganske “flink” til å passe på at nipplene forblir skjult under tskjorten eller genseren. Selv om alle vet at de er der, trenger jeg ikke gni det inn, om du skjønner. Jeg tror de fleste har et litt eget syn på hva som er greit og ikke når det gjelder BH-bruk, og om jeg velger å droppe BH’en en dag trenger jeg jo ikke la alle andre bli var over det valget. For meg gjør det ikke noe om andres (eller egentlig mine, for den del) nippler vises igjennom kjoler, skjorter eller hva som helst, for det er jo ikke farlig, men jeg kan skjønne at om jeg er på cafe eller ute å spise med andre, at de ikke ønsker å være var mine nippler, haha. Man må gjerne “free the nipple” men man trenger ikke gjøre det oppi fjeset på alle andre, tenker jeg.

    31. Synes det er mer vulgært med store push-up-bher som former brystet ut av egne dimensjoner, og fjerner alt som er naturlig og ekte. Synes en dyp utringing/kløft er mer vulgært, for å si det sånn. Tenker at de som ønsker å gå uten bh UNDER KLÆRNE burde få lov til dette uten å bli stemplet som vulgære 🙂
      En annen ting jeg reagerer litt på, er at du mener det kan være fint når bhen synes (men bare så lenge det er en FIN bh med blonder!!), jeg synes det er mer tacky når bhen synes enn når den er skjult under klærne. Ikke alle liker blonder. Kanskje noen foretrekker behagelige t-shirt-bher, og synes dette er mye finere enn blonder. Jeg forstår ikke helt hvor du vil med innlegget her, du skriver først “er dette egentlig greit”, før du kommer med utsagn om hvilke bher som er finere enn andre, før du avslutter med “Jeg sier ikke at det er noe galt i å gå uten BH”, og at folk må få gjøre som de vil. Innlegget blir litt forvirrende, og det er vanskelig å forstå hva du egentlig mener. Blir litt som å si “ikke for å være frekk, men…”

    32. En del av det å modnes og det å bli voksen, innebærer også å forstå akseptere at noe kan man mene inni seg, men at det er et stykke derfra til å føle at man er berettiget til å si noe om det. Fordi man har ikke noe med det. Hva du måtte mene om andres valg betyr faktisk ikke noe, og behøver ikke å drøftes fordi det ikke er oppe til drøfting. Det er ikke noe man har eller skal ha innflytelse på. Det finnes ingen fasitt eller rette meninger, og å legge fram på en slik måte som over er bare en “legitim” måte å kritisere andre på. Et tips er da å fokusere litt mer på det som er på innsiden av mennesker, og ikke så mye på utsiden. Forslag til innlegg:
      “Når ble det vanlig å gå rundt å kritisere hvordan andre ser ut?”
      – Når ble det vanlig og er det egentlig greit?
      Les innlegget ditt med det som tema i stedet for, og tenk etter hva det ville sagt om deg, i stedet for slik det står nå.

    33. Dere skjønner at hun provoserer slik at hun får klikk? = inntekt 🙂 dere går på limpinnen hver gang….

    34. Ha,ha. Du er nok ikke alene om å tenke sånn, men jeg var godt voksen før det gikk opp for meg at noen virkelig synes det er vulgært eller upassende at brystvortene synes gjennom klærne. Selv bruker jeg alltid bh, men tynne og uten polstring, så brystvortene synes til tider ja 😉

    35. Personlig kan jeg ikke bruke BHer fordi jeg sliter med eksem og smerter i brystene som blir forsterket av BHer og strammende plagg til det punktet hvor det svir, banker og blir hovent, det er rett og slett uutholdelig. Jeg har store, hengende bryster, og vet at det synes godt selv når jeg bruker klær og lag for å dekke meg til.
      Ingen har vondt av å se det henge litt under skjorta. Folk må da kunne få være komfortable så lenge de ikke vandrer splitter nakne nedover gata.

    36. Hahaha, herregud. Skal man ikke få være naken UNDER klær lengre heller nå. Kanskje best at alle klær produseres av 5 cm tjukk gummi i form av haremsbukser og ponchoer slik at vi slipper å se noen som helst antydning til kroppsdeler.

    37. Du er jammen meg konservativ, Julianne. Selvfølgelig skal du få mene at brystvorter er vulgært og at du ikke synes det er fint å g¨uten BH. Det jeg derimot ikke forstår er hvorfor du GIDDER å skrive om dette?? Jeg blir helt matt. Hvorfor skrive et innlegg om at du ikke synes det er greit at folk går uten BH. Det er jo ikke snakk om å gå naken. Brystvorter er helt naturlig, og mange har såpass små pupper at de ikke trenger BH. En BH er jo tross alt for å støtte opp, hvorfor bruke det om man ikke har behov for støtte.
      Hadde vært interessant å se deg ta opp noe som betyr noe og som er viktig, noe annet enn brystvorter og bikinifitness…
      God tirsdag.

    38. Dette er det flaueste blogginnlegget jeg har lest. Konservativ mye? Jeg går alltid uten bh. Jeg skjønner ikke hvorfor bh er laget, skulle gutter gått med tape på penisen sin fordi den går å dingler i shortsen? Hvem faen bryr seg

    39. Har tenkt på akkurat det samme, kunne aldri falt meg inn å gått uten BH på jobb f.eks., ville forsåvidt ikke gått med dyp kløft på jobb heller, selv om jeg har små pupper. Synes det er ok på fest eller blant venner, men føler man må se an settingen litt. Og jeg reagerte litt når Sophie Elise satt i intervju med Jonas Gahr Støre med struttende vorter, upassende? Som om han samtidig skulle skrevet med en bul i buksa.

    40. FREE THE NIPPLE
      Usikker på deg selv eller usikker på partneren? Grunnen til at dere som provoserer dere over at vi frie sjeler ikke skjuler nippels er kun fordi dere ikke vil at deres partner skal bli opphisset så lett på gaten av å se for seg puppene til dama som går forbi, eller venninna som er på besøk. Menn er kåte, og jeg blir ikke smigret eller synes ikke det er stas når de stirrer på puppene mine, men jeg nekter å la menns seksualisering av brystvorter tvinge på meg en ubehagelig bh som ofte ødelegger så utrolig mange fine topper med spesielle løsninger der en bh vises og ødelegger elegansen over toppen, og til deg Mia, stive nippels betyr ikke at man gjør seg fysisk klar for å knulle, sånn som en boner viser, stive nippels betyr at det er kaldt

    41. en nippel er absolutt ikke vulgært. en nippel er det naturligste som finns #freethenipple

    42. “Det finnes ingenting vulgært med kvinnebryst. Det er en kroppsdel slik som alle andre kroppsdeler. Eneste årsaken til at kvinnebryst blir oppfattet som vulgært er at samfunnet har seksualisert denne kroppsdelen hos kvinner.”
      Helt enig i denne! Det er jo bare trist at folk mener kvinnebrystet er vulgært, og at det er “tacky” å vise bryst.
      Kanskje man bør jobbe litt med holdningene sine?

    43. Du er utrolig konservativ! Vet du at bh med spiler faktisk kan være skadelig for musklene og brystene? Noen forskere mener til og med at det kan gi brystkreft! Jeg går uten bh så ofte jeg kan, har store faste pupper og ikke noe behov for å pushe dem opp med bh. Dessuten synes jeg det er forferdelig ubehagelig, som en tvangstrøye. Har bare bh når jeg trener og når jeg har klær som er gjennomsiktige. Aldri spiler. Soler meg toppløs hender det også at jeg gjør! Huffameg!
      Jenter som ikke er fornøyde med sitt eget puppestell eller er veldig usikre på partneren sin er i følge min erfaring de som blir hysteriske over nippler og bare bryster, og må rakke ned på jenter som har et naturlig forhold til kroppen sin. Synd. Ha på deg bh om du vil men slutt å klag på hva andre gjør. 🙂

    44. Du har ingenting i mot kvinner som går uten BH, sier du, men stempler det likevel som vulgært med nippler. Hva er det du egentlig mener? Velg et standpunkt og stå for det, i det minste.
      Vi, som menn, har brystvorter. At menn viser sine er helt ok. Kvinner derimot – nei det er ikke greit. Det er store logiske brister allerede her. Jeg er lei av å bli seksualisert og i prosessen forsøkt tvunget til å gjemme meg bort, skjule meg selv. Det er noe alvorlig galt med at vi jenter fra vi er små lærer oss at dette er ok.
      Det er IKKE vulgært å gå uten BH eller at man kan se nippler, om man selv ønsker det. Det er heller IKKE vulgært å gå på en strand toppløs.
      Det kan for mange sikkert virke som en ubetydelig sak, men denne saken sammen med andre bidrar til en undertrykkelse av jenter og kvinner.
      Jeg oppfordrer deg, pilotfrue, til å sette deg nøyere inn i dette før du uttaler deg så ignorant. At du som kvinne bidrar til å undertrykke kvinner, om enn ubevisst, syns jeg er trist. Ikke avfei dette som ubetydelig.

    45. Både kvinner og menn har nipples, alle kroppsdeler kan bli sett på som seksuelt eller sexy. Det er alt om perspektiv. Det er jo ikke penis eller vagina som blir flashet til daglig…

    46. wow. for noen holdninger, både fra deg og andre i kommentarfeltet. bryster er ikke vulgært. brystvorter er ikke vulgært. og til dere i kommentarfeltet som sier at “la folk gjøre som de vil, bare de ikke har hengepupper eller slappe pupper xD” hvaaa faen?! selvfølgelig er det greit å gå uten bh! det er greit å gå med bh, det er greit å bruke bh bare avogtil. og det er forøvrig BRA å gå uten bh. man får ikke nødvendigvis hengepupper av det, som enkelte her mener. jeg har gått mye uten bh de siste årene, mest fordi jeg har store pupper som ikke passer noen bher. og det er sykt deilig! elsker det. skal iallefall fortsette å gå uten bh etter dette innlegget.

    47. Dette er det mest idiotiske jeg har lest på lenge. Det er trist å se at fortsatt nå i 2016 er det så mange som har et så gammeldags syn på dette temaet, kvinnenippler.
      Du skriver ” (..) nippler hører ikke hverdagen til. Det blir for vulgært for meg”. Amming og nippler er den mest naturligste ting vi har fra naturens side. Det er trist å se hvor mye vi mennesker har seksualisert det. Det er helt utrolig at det er helt akseptert at menn kan vise nippler når de vil i offentligheten, men at det ikke er akseptert at kvinner ammer sin sultne barn en gang.
      Og dette er ikke kun en liten “nipple-sak”, dette er en sak om kvinners likestilling.
      Come on, folkens, dere lever i 2016.
      Heldigvis virker det som om dagens yngre generasjon har innsett dette og jobber for denne type likestilling, og det gir et godt håp til fremtiden.

    48. Gud bevare om du viser pupp og brystvorte den dagen du skal amme barnet ditt. Ihvertfall ikke iført kun bh, da måå det være en fin bh gjerne med blonder, ikke en utvasket ammebh. Kanskje ikke bh med blonder heller, for det er utrendy.

    49. Skjønner ikke hva du vil oppnå med dette innlegget. Anti-feministisk tullprat, spør du meg. Ganske trist i grunn. #freethenipple

    50. har vel alltid vært greit og gå uten bh 🙂 for en del år siden fantes det ikke engang bh 🙂 så med eller uten bh, for meg er det like greit begge deler

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg