JA, JEG ER KRISTEN

“Er du kristen?” 

Ja, jeg er kristen. Jeg tror på Gud og et liv etter døden. Men jeg lar ikke kristendommen styre livet mitt. Jeg setter mine egne grenser. I mitt liv er det meg og mine ønsker for livet som kommer først. Det å leve etter bibelen i punkt og prikke er i mine øyne veldig gammeldags. Mennesker som gjør det henger jo ikke med i samfunnet vi lever i. Jeg mener ikke å tråkke på noen når jeg sier dette. Det eneste jeg vil er å forklare hvordan jeg tenker.. 

Noen mener at jeg ikke fortjener å gå i hvit kjole når jeg gifter meg siden jeg har hatt sex før ekteskapet, andre mener at jeg ikke bør gifte meg i kirken i det hele tatt på grunn av mine holdninger som er noe moderne og flere sier at jeg ikke en gang kan kalle meg for “kristen” da jeg drikker alkohol. Jeg mener at ingen har rett til å ta fra meg verken troen min eller å fortelle meg hvordan jeg skal leve som kristen. Jeg har heller ikke rett til å fortelle deg hvordan du skal leve, men jeg har rett til å uttale meg på lik linje som alle andre. I mine øyne er det ikke noe som heter “ordentlig kristen”. Det er ingen av oss er bedre enn den andre. Religiøs eller ei.

Jeg er oppvokst i en kristen familie. Pappa var pastor og vi var medlemmer av pinsemenigheten. Jeg har mange gode minner fra de årene vi tilbragte i menigheten og tok heldigvis med meg flere gode verdier videre i livet. Mye har endret seg siden den gang. Jeg har blitt voksen, åpnet øynene og tar i dag mine egne valg. Jeg går ikke i kirken eller menigheten utenom spesiele anledninger, som jul, barnedåp, konfirmasjon og bryllup. Men de gode verdiene står. Gode verdier for meg er kanskje ikke gode verdier for deg, men jeg respekterer at vi er ulike. Respekt for andre er blant annet noe jeg ser på som en god verdi hos et menneske. 

Jeg synes det er flott at mennesker har en tro og lever etter hva man selv mener er “gode verdier”, men når troen og verdiene begrenser deg i livet, så mener jeg at man er noe trangsynt som person. Det burde rett og slett ikke være nødvendig å la seg styre av en religion i 2016. Jeg er kristen, men jeg tar bibelen med en klype salt. Om 8 dager gifter jeg meg i kirken. Noe annet har aldri vært et alternativ. 


Bildet er lånt av Västerlanda kyrka, som er den kirken vi skal gifte oss i 19. februar 

55 kommentarer
    1. Du sier at du respekterer at vi er ulike, men her sier du nesten det motsatte:””Det å leve etter bibelen i punkt og prikke er i mine øyne veldig gammeldags. Mennesker som gjør det henger jo ikke med i samfunnet vi lever i.””
      For ordens skyld, jeg er ikke kristen og tror ikke på et liv etter døden.

    2. så flott! det er sjelden jeg ser at bloggere sier dette, og alle skal være så ateistiske..tusen takk Julianne, du er så flott. virkelig et forbilde for meg som 18 åring og tenker likt som deg! feiret foresten selv jul i Måløy og hadde et håp om å møte deg, men så deg aldri dessverre! lykke til videre

    3. Har lest bloggen din over lenger tid. Du skriver bra og legger ut fine bilder. Ser jo at en noen her inne må kverulere på hver minste ting og kommer med sure og meggete kommentarer. Hev deg over de og lykke til som brud.

    4. Hei! Jeg er ganske enig i det du sier, for meg handler religion ei om normer og regler om hva du ikke kan eller skal gjøre og at andre mennesker skal dømme deg (eller påstå at gud dømmer deg) for feil du begår. Det handler ikke om dem. Det handler om deg. De aller fleste mennesker, jeg vil påstå alle, vil før eller siden gjøre noen feil i livet. Det er bare slik det er. Og da blir det bare poengløst for meg å følge ei bok slavisk. Men gode moraler, verdier og respekt for andre synes jeg er på sin plass og å gjøre det beste ut av livet med de beste hensikter og handlinger.
      Hilsen fra meg og gratulerer med bryllup! :-))

    5. Du virker som en bra jente!:-) selv har jeg ingen store meninger om det å tro.. Men jeg tror det blir sett på som mer oppegående (dessverre) å være ateist. Kanskje alle de primitive krigene vi har i verden pga religion har noe av skylden,,? Jeg vet ikke:-)

    6. Morsomt at DU av alle snakker om å vere gammeldags! Har aldri opplevd noen med så “gammeldagse” tanker som deg.

    7. Hvordan man ønsker å Livet som “religiøs” er opp til hver enkelt! Jeg mener religion og tro er en personlig ting som man kan ha for seg selv, og andre skal heller ikke legge seg opp i det! Jeg synes du er flott jeg 🙂 og jeg elsker at du ikke er redd for å si ting “høyt”! Ha en herlig helg!! Ikke lenge igjen til eventyrhelg nå<3

    8. Helt enig!
      Alle er sin egen person og må bestemme selv, alle kan ikke være like har jeg alltid sagt, da hadde verden vært kjedelig 🙂 Du er tøff som tar opp slike ting, jeg heier på deg !
      Leste at dere har en person som skal står for snapchat, kjempe koselig at du lar oss blogg lesere ta en del av dagen 🙂 Ønsker deg en fin fredags kveld Julianne 🙂

    9. Voldsomt som du skriker etter oppmerksomhet om dagen! Jeg er stort sett enig med deg i ting, men jeg ville ha begrenset meg litt med alle disse innleggene hvor du terger på deg folk..

    10. “Jeg mener ikke å tråkke på noen, jeg bare forklarer hvordan jeg tenker..”
      Jeg tenker at bloggere som deg som kun skriver innlegg for å provosere og som i tillegg gjør det ved å henge ut andre som tenker og mener annerledes enn deg selv er “noe trangsynte!”
      Du sier du respekterer at vi er ulike: “Leve etter bibelen er gammeldags.” “Henger ikke med i dagens samfunn.” “Troen og verdiene begrenser deg i livet.”
      Når skal du skrive dine egne meninger uten å henge ut noen andre??
      Hva vil du med bloggen din – inspirere eller mobbe?
      Hilsen en som får penger fra NAV fordi jeg er alvorlig syk så du ville uansett ikke likt meg.

    11. Hva mener du med “kristen”. Kommer ikke det av Kristus? Alle religiøse mennesker tror jo på en eller flere guder. Jeg forstår ikke hva du mener….

    12. Man kan da ikke kalle seg kristen når man ikke lever etter Bibelen. Det blir for dumt. Kan ikke velge ut noe man følger og så si at resten er for gammeldags. Da er jo hele poenget borte.

    13. målløs, men så advarer jo også bibelen om utsagn som nettopp dette…i en tid med villedning
      Bibelen, Guds ord står uforandret. Gud er og forblir den samme, uavhengig av tid og sted.
      At ikke din far som pastor har indoktrinert dette er for meg uforståelig.
      Selv kaller jeg meg IKKE personlig kristen, fordi jeg ikke VIL sette Guds ønsker høyere enn egne behov.
      Og til tross for at Gud viser tilgivelse er d noe som heter gudfryktighet, vise ære og å elske
      Dersom du slår noen gang på gang og søker om tilgivelse mellom hvert slag,angrer du da virkelig?
      Slik jeg ser det er gjentatte feiltrinn som sex før ekteskapet i et samboerskap nettopp utnyttelse av Guds nåde.
      Dette blir forøvrig tydelig uttrykt i bibelen drøssevis av ganger. Guds ord er klokkeklar. Du må bare gifte deg i kirken osv. Men jeg begriper ikke hvorfor det er så viktig for deg å kalle deg kristen?
      Dersom alle ” kristne” som hadde hatt sex før ekteskapet skulle bli nektet hvit kjole og kirkebryllup ville nok 99% unngått å gifte seg…slik er det dessverre blitt i vår tidsalder.
      Likeså med alkohol osv. Hvorfor skal mange ” kristen” på død og liv være så moderne? Hva godt fører egentlig sex før ekteskapet og høyt alkoholinntak i lengden med seg?!
      Det at du vil være din egen Herre med selektiv utplukking av kristne elementer er det vi på sidelinja kaller” barnetro” og ” humanist”.
      En slik praktisering av kristendommen ser jeg jo ofte og er nok en grunn t å holde seg på ateist linjen.
      Lykke til med promoteringen videre.

    14. Det gjør du det igjen.( Mennesker som gjør det henger jo ikke med i samfunnet vi lever i. ) Dømmer andre. Du må lære deg å uttrykke deg annerledes, hvis du mener det du sier. Eller er du bare ute etter mest mulig klikk?
      Hvordan kan du si at noen som lever etter bibelen, ikke har sex før ekteskap, drikker osv er gammeldagse? Hva er så galt med det?
      Jeg syns synd på deg.

    15. Uff ja.. Dette ble helt feil for meg. Dette hører jeg ofte. “Kristne”, men på sine egne betingelser da selfølgelig.. Hva er poenget med bibelen da. Hva er poenget med Gud og Jesus. Altså fint at du fortsatt har troen din, men du vet vel som er oppvokst i menighet at det må mer til. Beklager er kanskje “gammeldags” der. Altså..Og la meg si deg jeg lever jammen meg ikke etter boka heller. Men jeg er i hvertfall klar over det og sier det også. Vær litt ydmyk. Du vet det du og. Det er utrolig leit at du promoterer å være kristen på den måten som passer en selv.

    16. Denne bekjennelsen likte jeg å lese! Aldeles frydefullt! Ta mer vare på barnetroen din, den vil gjøre deg mer godt! Gratulerer med avgjørelse om ekteskap!

    17. Nå skjønner jeg hvorfor du har virka helt skrudd! Du er pinsevenn, de er jo hjernevasket! Jeg visste det var noe

    18. Til Gørild og andre “likesinnede” som meiner at ein ikkje kan kalle seg kristen dersom ein ikkje følger Bibelen til punkt og prikke: Bibelen er inndelt i to bøker, Det Gamle og Det Nye Testamentet. I det nye kjem Jesus med den nye lova, den nye pakten – denne nye pakten seier at alt ein trenger å gjera er å TRU på Jesus! For mennesket er syndig; ingen mennesker kan leve så “syndfritt” at det automatisk blir frelst. Mennesket treng Jesus. Frelst ved trua på Han; Alt av nåde. Så jo, Juliannne kan kalle seg kristen! Noko av det verste eg veit er “svovelpredikantar” som hevder at ein må leve “slik og slik” for å fortjene Guds kjærlighet! WWJD (What would Jesus Do)? Han ville ikkje slått hånda av folk pga at dei ikkje levde “uten synd”… There’s only one true judge and that’s God – so chill- and let my father do hus job. Mvh enda ein syndig kristen.

    19. Bra skrevet, jeg har samme bakgrunn som deg. Har hatt konservative pinsevenner til besteforeldre på begge sider. Og selv om jeg har funnet min “kristne tittel” som er kristenhumanist. Har med meg alle de kristne grunnverdiene. Så skjønner godt hva du mener. 🙂 Veldig bra skrevet, endelig et skikkelig innlegg. 🙂

    20. Amen (litt morsomt i denne settingen), MissPerfect.
      Den nye pakten, altså kristendommen, beskriver dessuten at mennesker er født i en tilstand av synd og at det ikke er en direkte handling (som det gamle testamentet beskriver det). Religion, uavhengig hvilken bør være dynamisk. Det kan diskuteres i det uendelige hvorfor skriftene ble nedskrevet som de ble for x antall tusen år siden. Men ting forandrer seg, og derfor bør skriftene også forandre seg og ikke være så gammeldagse. enig meg deg, julianne. Innenfor jødedommen er det en retning som kalles reformjøder, disse jødene er veldig dynamiske, oppdaterte og åpne osv men bevarer fortsatt viktige tradisjoner som shabbat, bar og bat mitzva osv. Vet ikke om det er en retning innenfor kristenfommen som heter reformkristen, det er vel antageligvis det..
      Det jeg tolker Julianne sitt innlegg som, er at hun er personlig dynamisk kristen, og i tillegg reflektert! Som veldig mange andre religiøse mennesker også bør være (men ofte dessverre ikke er).

    21. Kjære Julianne. For det første må jeg bare si at jeg elsker bloggen din, og klikker inn på den hver dag, men jeg kunne ikke dy og ikke kommentere på dette innlegget. Jeg har en bachelor i religionsvitenskap, og du har også en god dose religion (kristendom) i bagasjen din. Så jeg må bare få si dette, selv om det kanskje er ganske sårt. Jeg ser ikke på deg som kristen, men heller på en som har en individuell/personlig tro. Dette er fordi du velger sider ved kristendommen du liker, men overser andre sider du ikke har like stor tro på – og dette respekterer jeg. Det virker som du har reflektert over valget med religionen din, selv om du fikk den inn med teskje, noe jeg syntes er beundringsverdig. Alt for få mennesker i Norges land tenker faktisk ikke over på hva de tror, men (det virker som) du har gått inn i deg selv for å finne hva DU tror på, ikke faren din eller de rundt deg. Og dette, ihvertfall for meg, er viktig å poengtere. For religion har aldri vært et hottere tema. Folk gifter seg og døper barna i kirken “fordi det er tradisjon”. Ikke fordi de tror, men fordi de selv ble døpt eller foreldrene deres giftet seg i kirken. Dette gjør imidlertid ikke du – du har tenkt over valget ditt og stått igjen med “jeg er kristen”. Og disse menneskene som har kommentert over, og sikkert kommer til å kommentere under kommer fra ulike kristne tradisjoner, som tror og mener ulikt selv om grenen deres tro hviler på kommer fra samme tre og samme røtter. Religion utvikler seg i takt med samfunnet, og mennesker som deg som grubler over spørsmålene “hva vil det si og være kristen?” “Hva innebærer å tro?”. Så, ikke la deg provosere av mennesker som sier “du burde gå med rødt på bryllupsdagen din”. For vet du hva? Du er en MODERNE kristen, med en personlig tro, og DET står det respekt av.

    22. Missperfect har et lite poeng i det hun skriver, men Jesus kom til oss for å forkynne Gud og hans lovnader og for å bygge på forholdet mellom mennesket og Gud. Er man kristen skal man høre på Jesus forkynnelse, der sex før ekteskap er en synd, selv om vi har blitt “moderniserte” vil ikke dette bety at det er fritt frem for kristne. Selv om Jesus er frelseren og han tilgir vil han ikke tilgi en synd som blir gjenntatt når man vet selv at det er feil. Viktig å huske treenigheten, som sier at Gud er sønnen, og Gud går ikke god for sex før ekteskap.
      Høres ut som du er religøs Julianne, men virker ikke som du er kristen ut i fra dine synspunkt. Å tro på Jesus og Gud er noe helt annet enn å tro på det som har blitt forkynnet i tusenvis av år. Liker godt at du tar opp slike temaer 🙂
      Sikkert en del skrivefeil her siden bare halve siden av kommentaren min viser på mobil.

    23. Det står mye rart i bibelen:
      “Det er bedre for en mann at øse sin sæd i en skjøges buk enn at spille den på marken”
      “Gi de sørgmodige vin å drikke så de ikke kommer sin møye i hu”
      Her oppfordres det både til det ene og det andre ☺

    24. Den ene tema man skal holde utenfor diskusjon, er religion. Den tolkes på like mange måter, som det er mennesker på jorden. Agree to disagree.

    25. Det står i bibelen at det er “opp til gud å dømme”
      Likevel er det de religiøse som er de mest dømmende av de alle. Hyklersk.

    26. Haha der sluttet jeg å følge deg. Tror du det finnes en gud? Du har tydeligvis hoppet over endel fag på skolen som forklarer blant annet hvordan jorda ble laget. Lykke til med å unngå å forklare barna dine at forskning er løgn, haha

    27. Kommentar til siste innlegg….
      SVADA!!! Det er sagt av Jesus selv at “ikke ved gjerninger, men ved tro”. Så skal vi følge Bibelen til punkt og prikke blir det mye negativt og vondt som kommer til å skje. Bibelen er jo som kjent værre enn Koranen.

    28. 13:12: når du først er inne på å hoppe over fag på skolen går jeg ut i fra at du du har hoppet over fagene der man lærer om tegnsetting. Og du bør ha lært såppas på skolen at til og med vitenskapen endrer seg etter hvert som vi får ny kunnskap og mer forskning. Dessuten har du unngått å lært noe noe vesentlig i oppveksten; nemlig respekt for andre menneskers verdier og tro!
      I bibelen står det ekstremt mye rart, og den personen som lever etter alt som står i bibelen må være temmelig skrudd! Veldig mange mennesker vil blant annet måtte dø for småting. Bare det å jobbe på en søndag vil føre til dødsstraff. Dessuten vil vedkommende som lever etter alt som står i bibelen gjøre mye som er ulovlig i dagens samfunn. Blant annet skal foreldre til en ulydig sønn ta han med til byen der han skal steines til døde. Generelt skal veldig mange steines til døde i bibelen. Og hvem lever etter sånne regler, i allefall her i Norge? Samfunnet endrer seg, folks verdier og holdninger endrer seg, noe som gjør det umulig å leve helt og holdent etter bibelen. Man må velge bort noe, eller oppdatere noe, for å leve i dagens samfunn. Bare tenk hvor lite rettigheter kvinner hadde på den tiden! Men det gjør ikke kristne til dårlige kristne bare fordi de har kjempet for kvinners rettigheter. Det har bare gjort levevikårene til kvinner bedre.
      Jeg håper det finnes noe annet etter vi dør, noe bedre. Og muligens finnes det en Gud. Men det er verken Gud eller Jesus som har skrevet bibelen. Den er skrevet av vanlige mennesker. Mennesker som kanskje har tilføyd ting i bibelen som de syns er riktig, eller høres spennede ut. Historiene som er skrevet i bibelen har gjerne også blitt fortalt muntlig av andre først. Og de fleste har vel prøvd hviskeleken, og sett hvordan historien kan ha forandret seg når den siste personen forteller hva den første skal ha sagt? Det er jo bare å høre på rykter, de samme ryktene kan ha ulike versjoner ut i fra hvem som forteller dem. Så bibelen bør selvfølgelig tas med en klype salt, uansett hvor kristen man er. Man lever ikke etter det Gud og Jesus mener er riktig, men det personene som har skrevet bibelen mener er riktig. Prøv å stol på din indre stemme, er du kristen bør du stole på at Gud forteller deg hva som er riktig. Innenfor rimelighetens grenser, og hva som er lovlig selvfølgelig. Prøv å tenke selv, vær kritisk til det man leser i bibelen og reflekter, og det er akkurat dette jeg oppfatter at Julianne gjør.

    29. Ikke for å være frekk eller respektløs men… du er jo rett og slett tåpelig som mener at ingen har rett til å ta fra deg troen din eller fortelle deg hvordan du skal leve som kristen, når du i et annet innlegg rakker ned på de som velger å leve som DE vil etter en religion. Ser du ikke hvor komisk dette høres ut? Ingen får lov til å si noe til deg, men du derimot du har rett til å uttale deg om det du vil og rakke ned på alle du kommer over? Hvem i alle dager tror du at du er som kan si noe som at det er unormalt å være 25 år og jomfru? Noen mennesker er 40 år og i dag er jomfru – HVA SÅ? HVEM I HULESTE BRYR SEG?! Hvis de vil være jomfru så la de være jomfru! Og virkelig… har du virkelig så lite å gjøre hjemme at du sitter å bekymrer deg over disse menneskene som venter med sex? Hvorfor i alle dager blir du bekymret for noen andre, når det egentlig ser ut som at du er imot alle som kommer din vei? Skader det deg at noen ønsker å vente sex? Går dette ut over deg? påvirker det deg på noen som helst måte? Nei det gjør det faktisk ikke, så slutt å bry deg om ting du ikke har noe med å gjøre og la alle leve sitt liv som DE selv ønsker det.

    30. Hei Julianne 🙂
      Et bra innlegg hvor du deler med oss lesere at du er kristen og oppvokst i en kristen familie, men lever livet ditt på din måte. Dette synes jeg er flott:). Du tar valg som er bra for deg og selv om du ikke lar kristendommen styre livet ditt, så er du fremdeles ei flott jente. Oppveksten din har gitt deg verdier du har tatt med videre i voksen alder og det er noe som er viktig. Jeg er ikke kristen, men har min barnetro og har også lært gode verdier som jeg i likhet med deg, har tatt med meg videre. Det er utrolig hvor mye verdiene betyr og som man setter pris på i voksen alder:). Liker det du nevner om respekt, er så enig. Gjensidig respekt er noe man skal vise hverandre enten man er kristen eller ei. Jeg liker bloggen din veldig godt fordi du er åpen om ting og forteller det du har på hjerte, fortsett med det.
      Vil samtidig benytte anledningen til å ønske deg og Ulrik masse lykke til med kommende bryllup <3 Håper dere får et flott og uforglemmelig bryllup og en hyggelig weekend med feiring til endes sammen med familie og venner. Er sikker på du blir en nydelig brud <3. Hils og gratuler Ulrik så mye 🙂
      God klem fra meg <3

    31. Hvordan kan du si at du er kristen når du ikke tro på det som står i bibelen? Du kan ikke bare velge hva du vil tro på, tro alt eller ingenting. For meg hørest du ikke ut som en kristen. Vel..det er bra du ikke er flau over det, men du gir et feil syn av å være kristen.

    32. Du får faktisk kristendom til å høres dårlig ut. Var det poenget ditt med dette blogg innlegget? Og kan man virkelig velge og vrake hva man vil ta med seg av kristendommen i sitt daglige liv til den grad du gjør? Her har du jammen meg strippa ned kristendommen til akkurat det som passer deg. Men for all del kanskje det er bare er uvitenhet. Du vet faktisk ikke bedre. Hadde du visst hadde du gjort og sagt ting annerledes. Det blir da min mening.

    33. Kistendommen er troen på at Gud gav sin sønn, Jesus Kristus for oss. Historien om Jesus kjenner vi gjennom Bibelen, og uten Bibelen hadde vi ikke hørt om Ham. Deg gir ikke mening å si at du er kristen men ikke tror på Bibelen. Det å tro på “Gud og et liv etter døden” betyr at du har en tro, men ikke at du er en kristen. Blant annet jøder og muslimer tror også på dette. Er du da også muslim og jøde? Selvfølgelig ikke. Du tror jo ikke på deres hellige skrifter. Det som skiller kristne fra andre religiøse er at vi tror at Bibelen er Guds ord. Hvis du ikke tror det, er du ikke kristen.
      Bare for å nevne det, så mener jeg ikke at JEG har det ulitimate svaret på hvem som er kristen. Men Bibelen har det. Det kan være lurt å lese i Bibelen, f.eks. et av evangeliene eller et brev, for å bli mer kjent med hva kristen tro betyr 🙂
      Når det er sagt, ønsker jeg deg alt det beste på bryllupsdagen din og i ekteskapet.

    34. Her var det jammen mye rart! Det er da opp til hver og en hva de tror og hvordan de praktiserer??? Selv er jeg kanskje halv-kristen, føler en veldig ro i kirken, tror på det gode og det å være ærlig og redelig. Har ikke engang lest bibelen, og har ikke behov for det heller. Liker ikke at kirken er politisk, at biskoper velger den venstre siden. Det blir helt feil at de velger side. Men i selve kirken føles det godt å være. Om det er gudstjeneste eller alle de andre opptredener og opplevelser. Kirkekor; damer, herrer, barn og ungdom eller alle – herlig. Og selvsagt det flotte og høytidelige i dåp, bryllup og begravelse. Kirkerommet er vakkert. La oss alle ha vår egen oppfatning og deltagelse i kirken uten å måtte følge bibelen. Eller være enig i hva den offisielle delen av kirken mener, la oss nyte selve kirkerommet som gir refleksjon, meditasjon og fred.

    35. Hvorfor kaller du folk for gammeldagse? For så å si at vi ikke skal mobbe deg for slik du er. Mens du kan klandre andre for at de er gammeldagse. Tror du bør tenke deg om littegrann og sjekker ut hva du skriver. Du sårer faktisk andre med dine uttalelser også.
      Du bør hvertfall tenke over hva du skriver at noen er gammeldagse, gå tilbake på innlegget du skrev om regler i brylluppet ditt. Så faller faktisk ikke eplet langt fra stammen.

    36. 70% av det Norske folk står i statskirken fordi de ikkj er av en religion eller har meldt seg ut -ergo er det Lutheranere….kristne…..om man praktiserer eller ei….
      Personlige kristne er usannsynlig fordømmende og hyklerske…mens Jesus sa at størst av alt er kjærligheten..var jammen ikkje mye kjærlighet å spore her i kommentarfeltet.
      Å leve etter bibelen er opp til tolkning…hvorfor finens det ellsers fjaksti ulike varianter av kristendom?
      I Usa kan du kjære nedover veien og se mange forskjellige typer kirker som ALLE hevder de lever etter Bibelen og tror på en sann Gud….alikevel tilnærmer de seg utrolig ulikt.
      Eg var forlovet med en prest i 3 år, desverre skjedde uforutsette ting som gjorde at vi ikkje kunne gifte oss og dele livet vårt sammen…han sa at eg var mye mer spirituell og åndelig enn alle hans kollegaer tilsammen…
      Sier i grunn mye spør du meg…uten at vi skal gå i detaljer om hva noen dem sa og hvordan de oppførte seg.
      Min familie består av prester, domprester, biskoper og misjonærer….og folk fra pinsemeningeheten…..mamma ble kastet ut av den fordi hun klippet håret…jo det er gammledags…….sorry
      skal eg gifte meg blir det selvsagt i kirken.selvom eg ikkje er jomfru og hvem i huleste har noe med dette å gjøre annet enn min mann eg og Gud? ingen.som slutt å dømme-eg er nemlig ikkje redd for hva han event skal si den dagen vi møtes 🙂
      Lykke til neste uke <3<3<3 tro håp og kjærlighet alltid 🙂

    37. det var sent da eg skrev og masse tastefeil..betyr ikkje at det ikkje var genuint ment eller sant 😀
      ha en vakker dag alle sammen 🙂

    38. Hei. Dersom du syntes det er greit å leve etter visse verdier i kristendommen og vrake andre, hva tenker du som blogger om at muslimer lever etter visse verdier i Koranen og islam og vraker andre? Husk at bibelen inneholder uendelig mange barbariske tekster og husk at kristendommen kun har eksistert i 2000 år. Mennesket og deres barbariske eller humanistiske verdier har eksistert lenge før den tid. Så de såkalte kristne verdiene du snakker om har egentlig kun blitt stjålet og skrevet inn i boken. Lykke til med å finne deg selv og din identitet – det kan ta et helt liv for noen. Spesielt dersom de har vokst opp i et segregert miljø som pinsemenigheten.
      Tips. Les om noe av forskningen på indoktrinering i disse miljøene. Ciao!

    39. Jeg er kristen og prøver så godt jeg kan å leve etter Bibelen (jeg er på ingen måte perfekt). Du synes sikkert jeg har fryktelig gammeldagse verdier og synspunkt, men jeg kan med hånden på hjertet si at jo mer tid jeg bruker med Jesus, jo rikere blir livet. Jeg vil aldri i verden bytte livet med Jesus ut med noe annet! Når Han var villig til å dø for deg sier det seg selv at Han elsker deg overmåte mye, og hva gjør man mot noen man elsker? Man gir dem det beste av det beste. Det er en grunn til at det står så mange retningslinjer i Bibelen. Det er på ingen måte for å gjøre livet kipt, men fordi det er det beste for oss. Det er fint at du er kristen, men jeg vil virkelig oppfordre deg til å gå all in. Det finnes ingenting som er bedre enn å vandre i Guds kjærlighet. Må Gud velsigne deg og dine.

    40. Hei!
      Har aldri lest bloggen din før, men kom over dette innlegget.
      Kult at du er kristen – men vet du hva det betyr? Nemlig å være en Jesu etterfølger og bli mer lik han.
      Håper du kjenner Han og lever i relasjon med han. Hvis ikke lurer du deg selv?
      Kjenner du han virkelig?
      «Mange skal si til meg på den dagen: ?Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn?? Da skal jeg si dem rett ut: ?Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett! ?»
      ‭‭Matteus‬ ‭7:22-23‬ ‭N11BM‬‬

    41. HEI!
      Her var det noe bra å lese, men også trist. Det jeg synes er trist er at noen mennesker, uansett livssyn, synes det er helt ok å tråkke på andre og det å ha rett, er viktigst. Det sparkes i alle retninger. Det er trist! Ikke rart det blir krig i verden. Religiøse har i utgangspunktet ikke mer skyld i krig og undertrykkelse enn andre (feks politiske ideologier) og det er helt klart at dersom ikke det hadde vært religioner, så hadde diverse folk funnet noe annet å drepe hverandre for. Det en del fundamentalistiske ateister overser, er hvor mye GODT mange religioner gir mange mennesker, og hvor mange som har fått et fantastisk liv på grunn av det, selv om det også er et faktum at noen religioner også brukes til mord og undertrykkelse. De er da ikke bedre enn dem de kritiserer.
      G-d spør ikke om medlemsskap noe sted. G-d er større enn vår tro, gjerninger og meninger og bryr seg egentlig ikke om dette, men derimot hvordan vi er mot andre mennesker. Hvilken verdi/vits er det i å tro på G-d og likevel være feks en mobber? Man TROR, men handler motsatt. – Mange nordmenn, inkludert kristne, har ikke lært noe om jødedommen, eller de har lært feil. De tror at jødedommen bare handler om å leve etter lover og at de ikke har G-ds nåde. Det er feil. Jødedommen har ingen andre dogmer enn at G-d er en! Kristendommen (og islam, uten sammenligning forøvrig) har en masse dogmer, og da sier det seg selv at det er lett å falle utenfor. Det er lett å si til noen:Du tror feil, eller gjør feil ting, derfor kan du ikke være kristen/tilhøre oss/vår tro/ menighet etc. – Jeg tror at det er viktig at enhver som forholder seg til G-d skaperen,har en toleranse for andre og deres måte å tro på. Videre er det viktig at vi holder hans største bud om å elske G-d og elske sin neste uansett hva han/hun tror på, noe også Jesus minnet folk om. Dette var ikke noe NYTT bud, men en fornyelse av noe folk hadde glemt. Hos G-d finner vi det sterkeste vern om menneskeverdet. Jødedommen pleier å minne om at hvert enkelt menneske har en uendelig stor verdi. Hele verdens verdi hviler på hver enkelts skuldre, dvs at hver enkelt er like mye verdt som hele verden. Det er illustrert i måten å telle(og tenke på) mennesker på: Echad,(som betyr EN) Echad, Echad, Echad etc…. Statistikk over drepte, er så ofte bare et tall, men jødedommen minner om at 1000 drepte er tusen enkeltmennesker. De gjør ingen forskjell mellom jøder og andre. Alle er like mye verdt. Kan vi ikke bare huske på det, uansett hva vi tror på?
      – Når det gjelder (såkalte)ateister: Jeg håper at flere forsøker å bruke riktig betegnelse. De fleste såkalte ateister jeg har møtt, er slett ikke egentlig ateister, for det er egentlig ganske ekstremt. De fleste er agnostikere, dvs de sier at de ikke vet. Da stenger man ikke døra totalt for at det kan finnes en gud og toleransen bevares. De som bastant sier at det ikke finnes noen gud,er like fundamentalistiske som de anklager religiøse for å være, bare motsatt. Jeg har dessverre sett veldig mye hat og mobbing fra akkurat den gruppen,(ikke alle,for jeg vil ikke generalisere) og det blir ikke bedre når mange har lærere som også nesten hjernevasker elevene til å omfavne en ekstrem ateisme og ikke ber dem om å tenke selv. Noe jødene har skjønt, er at G-d påbyr oss å tenke selv, spørre og undre oss. Det er det motsatte av hjernevask. Dessverre har det også vært en del hjernevask i mange religiøse retninger, men da har de ikke forstått hva G-d egentlig ønsker. G-d vil ikke ha hjernevaskede roboter, men mennesker som har et varmt hjerte for andre og ikke er redde for å stille spørsmål og undre seg. I tillegg skal vi være tolerante til andre,og vise nestekjærlighet. Hvorfor er dette så vanskelig for så mange?
      Ta gjerne en tur på min blogg: acsalvorligetulleside.blogg.no
      MVH Anne

    42. Nå er jo ikke artikklen din helt ny, men det får være.

      “Ja, jeg er kristen. Jeg tror på Gud og et liv etter døden. Men jeg lar ikke kristendommen styre livet mitt. Jeg setter mine egne grenser. I mitt liv er det meg og mine ønsker for livet som kommer først. Det å leve etter bibelen i punkt og prikke er i mine øyne veldig gammeldags. Mennesker som gjør det henger jo ikke med i samfunnet vi lever i.”

      Underlig i mine øyne. Gud er jo super-god og vil oss bare vel. Livsstilsreglene Han har for oss er skrevet for at vi skal ha det best mulig og kunne leve i nærhet til Ham. Jeg lever ikke bare etter Bibelens livsstilsregler, jeg har solgt sjelen til Jesus! 😉 Ikke at jeg er bedre enn alle andre, men hver gang jeg ber, kommer en svært intens glede som er mer godt enn alt annet. Og den unner jeg alle! Gud har slike gode velsignelser for alle som vil følge ham. Da må vi ikke ødelegge for de velsignelser Gud har for oss med å følge egne regler! 😀 Gud velsigne deg, Pilotfrue.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg