MITT FORHOLD TIL MAT OG TRENING

Jeg har ikke alltid hatt et like godt forhold til mat og trening. Selv om jeg nå frem mot bryllupet skal spise litt ekstra sunt og trene litt ekstra hardt, så er jeg ikke syk av den grunn. Ja, det er snart jul, men det skader ikke å verken bevege seg eller begrense seg. Jeg ønsker som sagt bare å være den beste versjonen av meg selv den store dagen. Det er vel helt naturlig? Jeg liker at flere av dere kommenterer hvor normalt det “nye” kostholdet mitt faktisk er, som blant annet inneholder pasta, ris, poteter og banan. Matvarer som dessverre lenge har blitt sett på som noe “usunt” av mange i treningsbransjen..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det skumle med meg er at jeg er en “enten eller jente”. Jeg går enten “all in” for en ting eller så lar jeg det bare være. Starten på dagen og ikke minst uken er helt avgjørende. Dersom jeg starter dårlig, som vil si å innta noe veldig usunt eller å skulke unna treningen, så følger dette mønstret meg som regel resten av uken. Dette mønsteret gjelder også motsatt. En god start fører til en god uke. Jeg har ingen problem med å kose meg, men når jeg koser meg så gjør jeg det skikkelig. La meg ta et eksempel fra hverdagen til Ulrik og meg..

Det hender at Ulrik lager lørdagsmat på en mandag, fordi han kanskje har jobbet hele helgen og endelig har noen dager fri. Jeg er ikke vond å be når Ulrik lager mat, for det smaker som oftest helt fantastisk. Etter middagen byr han kanskje på dessert eller noe annet søtt. Jeg har aldri klart og kommer heller aldri til å klare å ta en bit sjokolade eller smake en liten skje med dessert. Enten må jeg takke nei, eller så spiser jeg meg kvalm. Ulrik derimot er helt motsatt. Han koser seg virkelig med en liten smak av et eller annet. I tillegg kan han gjerne spørre om jeg skal bli med på trening etter denne lørdagsmaten og etter denne desserten eller sjokoladen. Da er løpet kjørt for min del og treningen virker helt bortkastet når jeg har valgt å kose meg. Enten eller..

Den “enten eller” egenskapen min er ikke alltid like bra. I dag har jeg heldigvis kontroll over mitt forhold til både mat og trening, men før var ting annerledes. Før da jeg følte meg penest når jeg var sulten var dette en svært dårlig egenskap.. Jeg ble i godt humør av å pine meg selv gjennom en hel dag med en sulten mage. De dagene jeg klarte å styre unna mest mulig mat følte jeg meg vellykket. Karbohydrater var min største fiende. Gud, så redd jeg var for de.

Treningen var en stor del av hverdagen. Treningssenteret var mitt andre hjem. Heldigvis for meg var jeg medlem av et ubetjent treningssenter. Det var altså ingen som registrerte at jeg trente flere ganger om dagen. I dag ser jeg det totalt unødvendig å trene mer enn en gang om dagen med mindre man bedriver en sport på toppidrettsnivå. Til og med de har hviledager.

Jeg tok PT-utdanning og mange andre kurs innen helse. Det gjorde meg klokere, men også mer fokusert på en dårlig måte. Dårlig fordi jeg tok det til det ekstreme. Planen var å trene og motivere andre både som Personlig Trener og etterhvert som skribent. Jeg vil ikke sette ord på det dårlige forholdet jeg den gang hadde til både mat og trening, men som dere skjønner så var dette forholdet veldig anstrengt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg er glad for at alt dette foregikk før jeg begynte å blogge. Det siste jeg ønsker er å dele slike dårlige og usunne verdier som dette med dere. I dag ser jeg på meg selv som et godt og sunt forbilde, spesielt i forhold til mat og trening. Kjolen jeg har på meg finner dere forresten her

12 kommentarer
    1. Utrolig bra skrevet. skjønner godt at du vil se bra å føle deg bra på den store dagen din! Har det helt likens med mat og. enten spiser man mye eller ingenting haha:)

    2. Rikke Schytte: Takk for det. Huff.. Hehe! På en måte føler jeg meg mer normal når det er flere av oss 🙂

      Håper du har et sunt og godt forhold til mat ellers 🙂

    3. Stine Elize: Takk for at du sier det, Stine. Så trist å høre at du sliter med dette. Dersom det er et stort problem for deg så håper jeg du søker hjelp. Jeg ønsker deg i hvertfall alt godt <3

    4. Heisann.
      Vil gi deg ett tips, gå med korsett noen få timer per dag, tro meg det fungerer. Du vil bli smalere og fastere i midjen, funket for meg. Du trenger ikke å gjøre det over alt for lang tid 🙂

    5. Er du PT? Det er jeg også… Men jeg jobber heller ikke som det… Hvor tok du utdannelsen din? Jeg tok min hos Active Education 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg