FORDELENE MED Å GIFTE SEG OM VINTEREN

Jeg har alltid drømt om å gifte meg på vinteren. Mange lurer på hvorfor. Favorittårsitiden min er egentlig om våren og sommeren. Jeg synes bare det er noe helt spesielt vakkert med med den årstiden som nå er på vei..

DERFOR BØR DU GIFTE DEG OM VINTEREN:

♥ Annerledes: De aller fleste velger å gifte seg om våren eller sommeren. Dermed er det ekstra stas å arrangere et bryllup som skiller seg ut fra mengden og som forhåpentligvis vil bli husket av mange i lang tid. En av grunnene til at vi valgte vinterbryllup var nettopp det å gjøre noe litt annerledes. Selv har jeg aldri vært i et vinterbryllup, så jeg gleder meg veldig til å få oppleve mitt eget. 

♥ Vakkert: Som jeg nevnte innledningsvis er jo vinteren spesielt vakker. Jeg ser for meg rim på rutene, snø på bakken, lykter i trærne, fakler som viser vei, lyden av peis og såpass mange minusgrader at det kommer “røyk” ut av munnen vår når vi står ute. En helt unik stemning.

♥ Billigere: Vinter er som de fleste vet ingen høysesong for bryllup. Dermed sparer vi faktisk mye penger når det kommer til leie av slott, fotografer, videografer og mer ved å arrangere bryllupet vårt om vinteren. Alle priser på leie av lokaler, utstyr og andre tjenester man ønsker i et bryllup er mye høyere om våren og sommeren enn om høsten og vinteren.

♥ Flere gjester: Det er større sjanse for at gjestene kan komme fordi det ikke er ferietid. Nå skal det sies at vi har valgt en helg midt i vinterferien (tror jeg), men for mange er ikke denne ferien like “viktig” som foreksempel sommerferie, som folk gjerne planlegger lang tid i forkant. De fleste har flere planer og er generelt mer opptatte om sommeren enn om høsten og vinteren, sålenge man styrer unna desember. Dessuten er det ekstra hyggelig å samle familie og venner på en ellers mørk og stille tid.


Er det noen av leserne mine som har giftet seg om vinteren eller har vært i et vinterbryllup? Kom gjerne med flere fordeler! 

34 kommentarer
    1. Har vært i vinterbryllup, det var veldig fint✨ I tillegg hadde bruden en helt sinnsykt fin “kappe” over kjolen når ho var ute, og bildene de tok(ute med masse snø) ble så fine!

    2. Hei fra ny leser 🙂
      Vi giftet oss i februar, en kald vinterdag – og vi var så heldige, for solen fikk snøen til å glitre så vakkert, lyset til bildene blir helt fantastisk om vinteren! Vi tok bildene i en gammel park med store, gamle bøketrær. Det var så nydelige bilder, nesten litt eventyr stemning 🙂 Men det øyeblikket da vi poppet den rosa champagnen og skålte med forlovere midt i den snødekte skogen – det er ett av mitt livs beste øyeblikk (da jeg fødte barnet mitt toppet det, men er ikke egentlig sammenlignbart). Festen hadde vi på en gammel engelsk herregård, med 100 gjester. Også et gøy minne. Men for meg var vielsen og bildetakingen det mest minnerike. Nå hadde ikke vi råd til tre dagers bryllup, men jeg hadde hatt det hadde jeg kunnet, for festkvelden vår bare fløy av sted og vips var det over. Så det er absolutt fantastisk å ha fest over flere dager hvis man kan 🙂 Skal vielsen være fredag eller lørdag?
      Ha en fin helg!

    3. Heisann..aldri kommentert en blogg.giftet meg I desember da både jeg og mannen min elsker jul og desember..fantastisk ute og når kvelden kom var d mørkt ute og lys ble tent og ble en fantastisk stemning.ingen gjester som svettet og hadde problemer med at d var for varmt.vi fikk utrolig mange tilbake meldinger fra gjester om at d var et minnerikt og flott vinter bryllup.vet mange ristet på hodet over vinter bryllup men fikk jammen vist sjarmen med d.😊 (syns jeg da).tenker så tilbake og vet jeg hadde gjort d samme igjen…..tema i farge var gull og jule rød.mimre mimre..nyt planlegging og nyt vinterbryllup.

    4. Hei 🙂 jeg har en kollega som hadde bryllupet sitt i januar, hun sa at det var helt magisk bryllup, dem kjørte med hest bort til lokalet og det var lyst opp med fakler hele veien bort.
      Jeg synes alle årstider har sin sjarm, men om jeg skal gifte meg vil jeg ha på høsten 🙂

    5. Hei igjen Julianne. Har tanken noen ganger streifet deg om at du planlegger, og skal ha sånn stålkontroll over deres bryllup, at når den store dagen kommer, kan du til å “klappe” sammen når når du går alene opp kirkegulvet? Husk at det er tre måneder til bryllupet, og med det tempoet du holder kan det virke som du kan gå på en “smell”. For all del, noen av oss klarer det, men husk at overmennesker finnes ikke. Det jeg mener er at jeg har fulgt bloggen din over tid, og det går som en rød tråd at du holder ett tempo som er beundringsverdig, men du gjør lurt i å alliere deg med dine venner og Ulrik, ikke minst, for å unngå å innvollvere deg i hver minste detalj. Det kan bli slitsomt i lengden. En annen ting som jeg også leste et sted var at dere betaler alt selv. Dette etter å ha spart ett års tid. Et slikt bryllup må jo koste ca 250′. +÷. Hvis dere virkelig har klart å spare opp dette, er det det mest beundringsverdige jeg noen sinne har hørt at et ungt par i etableringstasen har klart. Klart man blir nysgjerrig på hvordan dette er mulig? En annen ting som jeg lurer på er om gavene idag domineres av penger, eller om det er som i gamle dager at det lå ønskelister i enkelte butikker?

    6. HC: ungt par i etableringsfasen?
      Jeg mener bestemt at Ulrik (36?) og Julianne er voksne mennesker som har eid bolig (enten hver for seg eller sammen) i flere år og har en svært solid økonomi.
      Ville ikke definert dette som et “ungt par i etableringsfasen”, med mindre man må være 40 år, gift i 10 av de og ploppet ut 3 barn for ikke å havne i den kategorien.
      Julianne, hva mener du selv? 🙂

    7. Hei undrer. Som det fremgår av noen av mine tidligere innlegg, så er jeg som sagt gammalgammal regner jeg med, i forhold til tyngden av de som kommenterer her. Jeg vil presisere at min kjære ikke har ploppet ut tre unger før fyllte 30, men 3 stk med 7 års mellomrom, mao vi var litt trege og tenkte nok nøye på om tiden var riktig for oss. Sistemann ploppet ut da vi begge var godt opp i tredveårene. Når det gjelder Julianne og Ulriks fortid vet jeg naturligvis veldig lite. Det jeg ønsket med innlegget var å synliggjøre at jeg var mektig imponert over deres evne til å få ting økonomisk til å gå i hop slik som de gjør. Ære være de for det. Selv har vi hatt antageligvis like inntekter som J.og U til jeg ble satt tilbake både fysisk og økonomisk for noen år siden. Iom at vi har voksne barn, har vi jo også selvfølgelig hatt gleden av å bli kjent med deres venner. Dette har etter min mening gjort at vi skjønner generasjonen til J.og U godt. Mange knakende gode diskusjoner om før og nå har vi hatt, til manges glede har jeg forstått. Tilbake til J.og U’s økonomi, den kjenner jeg som sagt ingenting til, men mener å huske at det fremgikk som om Julianne leide leiligheten til hun kjøpte hus og etablerte seg sammen med Ulrik. Dette etter husken til hva hun har skrevet tidligere. Til slutt vil jeg bare si at jeg ønsker dem all mulig lykke sammen i fremtiden. Phuu.Klarer bare ikke å fatte meg i korthet når jeg blir engasjert. Beklager.

    8. Du fikk visst ikke med deg fakkeltoget for pelsdyr som var 14 nov. For å støtte alle som sitter innesperret i bittesmå bur dag ut og inn hele ditt liv.folk i pels burde byttet plass med dyra muligens hadde dere fått litt empati.

    9. Skjønner mange vil gifte seg om våren og sommeren da det er litt mer praktisk med en stor brudekjole osv.
      Men jeg har alltid drømt om å gifte meg om vinteren, siden det for meg er den årstiden som betyr mest for meg, ikke minst det å komme til kirken i hest og slede. Da hest også har vært en stor del opp igjennom årene med meg. Folk ønsker forskjellige ting og skjønner ikke at folk snakker så negativt om vinterbryllup. Det er jo lavsesong som du også skriver så det jeg også en fordel som jeg ikke har tenkt over.
      Lykke til videre med planleggingen og håper du og Ulrikk får en fin dag slik dere ønsker den skal være! 🙂

    10. Hver gang du skal komme med egne meninger så begynner du med “derfor bør du” “derfor må du” o.l. hvorfor ikke skrive “dette er fordelene med å gifte seg om vinteren”, “dette er det beste med vinterbryllup”, Eller noe annet som gjør overskriften mer positiv og ikke bastant. Man bør ikke eller må ikke verken det ene eller det andre, og i hvert fall ikke når det et basert på dine personlige meninger.

    11. Rebekka: Ja, jeg har heller ikke noe problem med å forstå det. Har vært i flere flotte både vår- og sommerbryllup 🙂

      Hest og slede er fantastisk vakkert! Lykke til med ditt drømmebryllup den gang det bir en realitet <3

    12. Undrer: Ulrik blir 36 på nyttårsaften og jeg blir 26 i april. Vi har begge eid hver vår bolig i flere år før vi kjøpte hus sammen 🙂

    13. Kristin Rollstad: Hei, Kristin! Det hørtes jo bare helt fantastisk ut! Akkurta slik jeg ønsker meg 🙂

      Jeg er helt enig i at alle årstider har sin sjarm. Høsten er også kjempeflott med alle de fine fargene 🙂

    14. HC: Hei, du.. Akkurat den tanken har vel ikke streifet meg. Nå har jeg heldigvis hatt veldig god tid med all planleggingen til nå. Det blir garrantert litt mer stress i slutten av januar, men sånn er det for alle, tror jeg. Litt stress gjør meg bare skjerpet. Tipper det blir godt med 14 dagers bryllupsreise etter den helgen.. Hehe 🙂

      Det er ikke umulig at to mennesker klarer å spare seg en god sum med penger i løpet av et år. Alt handler om prioriteringer. Hvor mye bryllupet i sin helhet kommer til å koste ser jeg ingen poeng med å fortelle. Jeg deler det aller meste her på bloggen, men akkurat det har jeg bestemt meg for å holde privat.

      Vi ønsker oss bidrag til bryllupsreisen av gjestene våre. Jeg synes det er opp til hvert enkelt brudepar om de vil ønske seg ting eller penger. Det handler jo litt om hvor mye gjestene må ut med sånn ellers rundt bryllupet også..

    15. Linn: Hei, Linn! Det hørtes ut som en helt fantastisk dag! Ikke verst at dere klarte å samle alle gjestene i desember måned. Det er jo en litt travel tid for mange. Jeg har også fått oppleve at mange rister på hodet av det å ville gifte seg om vinteren.. Hehe! Godt vi ikke bryr oss om det 🙂

      Ønsker deg en fin søndag videre 🙂

    16. Anonym: Håper jo selvsagt ikke det, men jeg kan ikke trylle. Det kan dessverre ikke de som planlegger sommerbryllup heller. Faren er like stor for regn om sommeren her i Norge.

    17. silje: Hei, Silje! Så utrolig hyggelig at du er en ny leser! Håper du vil fortsette å følge meg videre 😀

      Morsomt at dere også valgte februar. Det er den eventyrstemningen jeg også er ute etter. Bryllupet deres hørtes jo helt fantastisk ut. Virkelig en drømmedag <3

      Vielsen er lørdag. Vi starter med mingling på fredag. Jeg er veldig glad for at vi bestemte oss for å sette av hele helgen. Tipper at gjestene kommer til å storkose deg 🙂

    18. Jeg giftet meg 30.desember og det var fantastisk. Er en heeelt annen stemning med vinterbryllup. Alle fikk stjerneskudd når vi gikk, vi hadde pepperkaker og kakao og masse annet godt når gjestene kom. det var bare MAGISK. Vinterbryllup er noe jeg virkelig anbefaler til kommende bruder <3

    19. Hei igjen Julianne. Jeg vil bare beklage at jeg etter å “skummet” en del av det du tidligere har skrevet har oppfattet det som om du leide bolig. Var litt for kjapp der. Det kunne heller ikke falle meg inn å spørre hva prislappen på bryllupet er. Det anser jeg også selfølgelig som en ren privatsak. Beløpet jeg antok, mente var et røffelig anslag. Uansett å spare så stort beløp som et slikt bryllup nødvendigvis vil koste, i løpet av så kort tid, er i mine øyne intet annet enn imponerende. Respekt. Gøy er det iallefall å se at mye av det du har skrevet den siste tiden har skapt debatt. Ser ut som om noen av dine faste følgere er enige i stort sett alt du skriver, noen prøver uansett å drite deg ut. Sistnevnte har jeg ikke sansen for. Jeg er enig i mye av det du skriver, men noen ganger er jeg rykende uenig og da liker jeg å ta til motmæle. Jeg liker å gi både ris og ros, og synes at det bør være slik. Ha en fin aften da.

    20. HC: Hei, igjen ja. Det er ikke noe å beklage. Når det kommer til beløpet solm du antok, så misforstod jeg det du skrev. Jeg forstod det som om at det var et spørsmål. Men det var det heldigvis ikke 🙂

      Jeg er veldig glad for at du deler meningene dine her i kommentarfeltet enten du er enig eller uenig. Håper du vil fortsette med det 🙂

    21. Åå, jeg må bare ha sommerbryllup tror jeg:) Kunne være ute hele kvelden/natten om man vil, ha hagefest osv uten å fryse. Deilige sommernetter, vielse i kirken og rett ut i sol og blå himmel om man er heldig med været, uten å måtte kle på seg masse tøy:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg