DERFOR SKAL BRYLLUPET VARE OVER FLERE DAGER

Jeg har alltid ønsket meg et romantisk bryllup som varer over flere dager. Derfor er jeg lykkelig over at vi nå har mulighet til å arrangere en bryllupshelg fra fredag-søndag for alle gjestene våre. Det er klart at en hel helg koster mer penger enn kun en dag, men det er det verdt. Under har jeg skrevet ned seks punkter til hvorfor jeg mener at alle burde arrangere bryllupet sitt over flere dager..



6 GODE GRUNNER TIL Å ARRANGERE ET BRYLLUP OVER FLERE DAGER:

♥ Gjestene får god tid til å bli kjent med hverandre: I vårt tilfellet er det mange av gjestene som ikke har møtt hverandre før. Ulrik sin familie er fra Måløy og min familie er stor sett fra Østfold. Det sier seg selv at avstanden har vært i veien for at flere i familien ikke har hatt anledning til å møtes. I løpet av denne bryllupshelgen får alle gjestene mer enn nok tid til å prate sammen ved flere lunsjer, middager og frokoster i tillegg til all den hyggelige tiden mellom slagene.  

♥ Brudeparet får mer tid til alle gjestene: I vårt bryllup kommer det ca 110 gjester. Jeg ønsker at Ulrik og jeg skal få mulighet til å slå av en god prat med absolutt alle gjestene i løpet av bryllupet. Det ville blitt krevende å gjennomføre like avslappet dersom bryllupet kun varte i en dag. Da ville naturligvis samtalene også blitt kortere og mer overfladiske. 

♥ Stemningen mellom gjestene blir bedre: God stemning skapes sammen av alle gjestene. Uansett hvor nøye jeg planlegger dette bryllupet, så kan jeg ikke planlegge stemningen, men jeg kan legge alt til rette for at den blir bra. Den gode stemningen kommer først og fremst av gjestene og den kontakten de får sammen gjennom en slik helg. 

♥ Det er positivt for de tilreisende: Som jeg nevnte over er det mange av gjestene våre som reiser langt for å feire denne store dagen med oss. Jeg har fått tilbakemeldinger på at alle er glade over at festen varer i mer enn en dag. Jeg kan reise langt for de jeg er glad i, men det er ikke alle våre gjester som er like unge, friske og raske som meg. Det ville vært trist om noen måtte melde avbud på grunn av lang reisevei, noe som garantert hadde skjedd dersom bryllupet kun varte en dag uten overnatting eller mulighet for å trekke seg tilbake. 

♥ Mindre stress den store dagen: På den store dagen er det vanlig at brudeparet, forloverne og de nærmeste i familien føler seg stresset. Stress kommer som vi vet av nerver og dårlig tid. Ved å starte markeringen av bryllupet en dag før den store dagen vil det virke beroligende for mange og gi brudeparet muligheten til å ta et pust i bakken før sermonien.

♥ Mer moro for alle: Flere dager betyr mer hygge. Jeg er sikker på at denne helgen blir et stort minne for flere enn bare Ulrik og meg. Helt siden vi startet med bryllupsplanleggingen har jeg vært opptatt av at gjestene skal ha det gøy. Med den planen vi nå har satt for denne helgen blir det teknisk umulig for gjestene våre å kjede seg. 

Husk at det finnes flere løsninger når det kommer til det økonomiske. Mange brudepar lar gjestene bidra med å dekke overnatting, flybilletter eller andre deler av bryllupet. Mens andre brudepar ønsker seg penger i bryllupsgave for å dekke mye av kostnadene. Sparing er også undervurdert. Det er utrolig hvor mye to mennesker kan spare i løpet av et år eller to. Alt handler om prioriteringer. Dropp sydenferien og spar. Sett opp et realistisk mål og jobb sammen om hvordan dere vil bruke det innsparte budsjettet. Finn ut hva som er viktig for akkurat dere og vær tidlig ute med ALT.

Med god tid får dere mulighet til å gjøre grunndig reasearch på sted, tidspunkt, mat, drikke og til å sammenligne alle priser. Jeg har ikke tenkt til å fortelle dere hva vårt bryllup kommer til å koste i sin helhet, men det jeg vil fortelle dere er hvor viktig det har vært for oss med god planlegging. Her har vi spart mye penger. 

41 kommentarer
    1. Hei! Her kommer litt konstruktiv kritikk, jeg regner med at du er mottakelig for det? 🙂 Det jeg misliker med innleggene dine er den følelsen jeg sitter igjen med etter å ha lest. Hvorfor? Jeg tror det handler om at du presenterer dine ideer og tanker som om alt annet enn dette er FEIL. Og da hjelper det ikke å skrive ei litta setning om – “jeg VET best hva JEG vil ha”. Jeg kan ta et eksempel; innlegget om at du ikke vil invitere barn i bryllupet. Her ramser du opp barn gjør dette, føler dette, jeg vil ha all oppmerksomheten selv. INGEN refleksjon eller rom for forståelse for de som ønsker annerledes enn deg. Jeg er fullstendig klar over at “dette er min blogg og jeg kan mene det jeg vil”, men jeg er sikkert på at om du ikke er så hard og krass i skrivingen din vil vi som lesere kunne sitte igjen med så mye mer etter å ha lest. Håper du kan ta dette til etterretning 🙂

    2. Kaja: Hei, Kaja! Jeg er absolutt mottakelig for konstruktiv kritikk og skal tenke litt over det du skriver. Jeg har min måte å formulere meg på, noen liker det og andre ikke. Det vil nesten alltid være noen som føler seg “truffet” når jeg deler mine meninger. Jeg ser ikke noe stort problem med det, spesielt ikke når jeg har et såpass åpent kommentarfelt hvor leserne mine har full rett til å skrive og mene det motsatte.

      Jeg respekterer og forstår at ikke alle mener det samme som meg. Men jeg lar ikke andre sine meninger styre mine blogginnlegg for det. Håper du forstår 🙂

    3. Kunne du kanskje skrevet et innlegg om Måløy en gang? Virker som om det er veldig mange lesere som er interesserte i å høre mer om hvor Ulrik er fra og dialekta osv 🙂 selv elsker jeg Vestlandet! Kjenner faktisk noen som er derfra og.

    4. Jeg må si meg enig med Kaja. Jeg klikker frivillig inn på bloggen din et par ganger i uken, og syns det er stas med bryllupsplanlegging. Men du fremstår litt umoden og “bastant”. Du legger det frem som at alle må få gjøre som dem vil med tanke på barn i bryllup, gå ned kirkegulvet, varighet osv. Men mellom linjene er det litt den holdningen at alle bør gjøre som meg. Flere ganger blir jeg litt oppgitt etter jeg har lest innlegg. Og kanskje du mister noen eldre lesere pga dette? Jeg vet med meg selv at noen blogger kutter jeg ut fordi holdningene blir for barnslig.

    5. Bryllupshelgen blir helt sikkert fantastisk! <3 Har dere klart å spare alt selv? Eller får dere noe økonomisk hjelp av foreldre/sponsorer?

    6. Hei:) husker jeg var i ett bryllup som varte en helg. Fint bryllup, men vi som var gjester måtte dekke ALT selv, hotell, mat (utenom selve bryllupsmiddagen) flybilletter, ja til og med alkoholen i selskapet etter på! Jeg og samboeren min brukte omtrent 8-9 tusen:/ skal man arrangere ett stort og flott bryllup bør man klare og dekke disse kostnadene! flere av gjestene droppet faktisk festen pga de måtte betale alt selv, og følte de hadde brukt nok penger den helgen.. Håper inderlig dere står for disse kostnadene i deres bryllup og ikke er like gjerrige som de vi var hos. Det ble ihvertfall utrolig dårlig stemning blant alle gjestene den helgen! :-p

    7. Alle bør ha bryllup over flere dager, barn under 18 år har ingenting i et bryllup å gjøre !! Kanskje fint og riktig i deres bryllup, i alle fall for deg. Og dette er deres bryllup ☺️ Likevel er det lurt å ikke generalisere så mye, for andre løsninger er kanskje riktigere for andre. Du må gjerne ha dine meninger om ditt liv, men kan vel ikke påberope deg å vite hva som er best for alle andre brudepar, eller? For det høres sånn ut 😩

    8. Du vet veldig hva som er rett, ikke bare for dere, virker nesten som du mener at alle andre har feil forde de ikke tenker som deg. Iforhold til å ikke ha omgang med gamle “venner”, hva mener du da om at Ulrik jobber med tidligere “flammer”? Eller er dette noe du bare har måtte godta?

    9. Jeg synes du er utrolig arrogant når du skriver du synes alle skal la bryllupet sitt gå over flere dager. Enn hvis folk ikke har råd til å ha en fre-søn fest?
      Skal de ha betalbar da kanskje?
      Hva med gjestene? Enn hvis de egentlig ikke vil bruke ei hel helg (tid og penger) på folks bryllup? Uansett hvor mye du vrir og vender på det så er ikke folks bryllup så himla viktig for andre enn brudeparet og deres nære familie.
      Nei, du får skjerpe deg jente og heller investere tid på forholdet ditt enn å være en sånn jævla bridezilla, for det her tror jeg ikke kommer til å holde livet ut.

    10. Samtalene blir da vel ikke nødvendigvis kortere og mindre overfladiske i et bryllup som kun varer en dag? Dette fremstår som en barnslig og lite gjennomtenkt ytring.

    11. Therese: Det kommer såklart ann på antall gjester. Men jeg vil tørre å påstå at jeg ville fått mindre tid med hver og en i mitt bryllup dersom vi kun skulle tilbringe tid sammen den ene dagen hvor selve sermonien holdes.

    12. Har lest bloggen din en stund nå, og syns den er kjempe bra!
      Er ikke enig i alt det du skriver, men er ikke meningen at alle skal være enig om alt.
      Syns iallefall at det er kjempe spennende å lese om planene for bryllupet og syns det høres kjempe fantastisk ut! Elsker temaet!
      Dette ble rotete, hehe! Det jeg ville frem til er at jeg liker bloggen din kjempe godt!

    13. Karoline: Hei, Karoline! Så hyggelig at du liker bloggen 🙂

      Vi trenger ikke være enige i alt. Jeg setter uansett pris på tilbakemeldinger som dette. Det kommer mer om bryllupet fremover. Så følg med!

      Igjen.. Tusen tusen takk. Ha en fin uke videre <3

    14. Anonym: Hehe! Det er ikke jeg som styrer reklamebanneren rundt bloggen min. Det er Nettavisen. Legg merke til at alle vi side 2-bloggerne har den samme reklamem 😉

    15. Kaja: Jeg er helt enig i at dette blir for mye å kreve av gjestene sine. Dette brudeparet burde kanskje arrangert bryllupet i hjembyen i stedet, eller i hverftfall et sted hvor de fleste gjestene kunne ta seg rimeligere med bil.

      Verken Ulrik eller jeg er kjent for å være gjerrige, så dette blir ikke noe problem i vårt bryllup 🙂

    16. Maria: Hehe! Dette er det dummeste jeg har hørt på lenge, Jeg har da ikke noe med hvem Ulrik sine kollegaer er eller ikke er. Jobb er jobb.

    17. Anonym: Nå må du slutte å henge deg så veldig opp i alt som jeg skriver. Jeg forteller bare om våre planer for vårt bryllup og hvorfor vi tar de valgene vi tar 🙂

    18. Heia Julianne
      Jeg Digger Bloggen dn og synes det du legger ut ang bryllupet
      Er så bra!ll
      Stå på,Klem

    19. O.G.: Jeg ramser bare opp fordelene ved å arrangere et bryllup over flere dager. Alle kan prioritere annerledes, spare og eventuelt få gjestene til å bidra noe økonomisk slik at de får mulighet til å arrangere et bryllup som varer i mer enn en dag.

      Når det kommer til gjestene så får alle lov til å svare nei. Et bryllup er ingen tvang, heller ikke mitt. Heldigvis virker det som om alle vi har invitert har veldig lyst til å komme og tilbringe hele helgen sammen med oss. Det setter vi stor pris på 🙂

    20. Mette: Takk for det, Mette! Det er så hyggelig å få slike kommentarer 😀

      Stå på videre du også! Sender en god og varm klem tilbake <3

    21. Det blir nok et fantastisk bryllup, og du kommer til å se så vakker ut når du går ned midtgangen! Jeg skal også gå alene når den tid kommer 🙂 Ønsker det kommende brudeparet alt godt! <3

    22. Hei Julianne! Har aldri kommentert bloggen din før, og dette har i grunn ikke så veldig mye med dette innlegget å gjøre. Vil bare si at jeg digger deg og bloggen din! På en eller annen måte har du sakte men sikkert blitt favorittbloggeren min gjennom de siste månedene. Hvorfor kan jeg ikke si at jeg er helt sikker på, men jeg tror det er fordi du har bein nok i nesa til å si hva du egentlig mener, uten å være redd for stormen som kommer i etterkant. Selv om jeg kan være kraftig uenig i meningene dine, og bli veldig oppgitt av noen innlegg, så sitter jeg alltid igjen med en god følelse likevel. Syns du er modig 🙂 I tillegg har du en flott blogg med varierte innlegg som faktisk gir meg noe! Stå på videre, heier på deg!

    23. Du har vært i Måløy, der forloveden din kommer fra, bare én gang?? Det er det sykeste. Kjenner du i det hele tatt svigerforeldrene dine? 😮 i tillegg må jeg si meg enig i mye av kritikken du har fått.. Du skriver som at du vet hva som er best for alle.. Skjønner at du sikkert bare mener å få frem hva dine ønsker og prioriteringer er, men du burde virkelig revurdere måten du ordlegger deg på.

    24. Hei Juliane!
      Det er så morsomt at dere skal ha bryllupet deres på Thorskogs Slott, vi var nemlig å kikket på det til vårt bryllup som stod i fjor sommer! En helt magisk plass for et drømmebryllup!
      Vi landet på et annet sted som passet bedre for oss, men må si jeg ble bergtatt av dammen på utsiden, svanene, vinkjelleren/baren og selve lokalet. Er jo så magisk! 🙂
      Lykke til med bryllupsplanleggingen, jeg gleder meg veldig til å lese om prosessen underveis! 😀 Hilsen fast leser!

    25. Greit nok, alle har lov til å bestemme hvordan de ønsker å ha bryllupet sitt.
      Imidlertid så synes jeg at det er merkelig å utelate barn fra å delta, i hvert fall til tidlig kveld. Barn gir liv og glede i en sådan forsamling, i alle fall til de som er glade i disse småtrollene. En annen ting som jeg virkelig stusser over er at du ikke ønsker å bli ført opp til alteret av din far. Merkelig, tenker jeg. Symbolikken som ligger i denne handlingen er sterk følelsesmessig, i hvert fall for de jeg har vært så heldig å få dele en slik høytidsstund med. Dessuten vil jeg tro at din far må føle seg avskåret.
      Vel, så lenge du ikke er mor selv enda, så er det vanskelig for mange i den situasjonen å implementere barn i ‘bildet’, tenker jeg.

    26. Fredrik: Hei, Fredrik. Jeg kjenner ikke alle kollegaene til Ulrik. Hyggelig at du følger han på Snapchat da. Det setter han sikkert stor pris på 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg