ALENE OPP KIRKEGULVET

Jeg har fått høre at valget mitt om å gå alene opp kirkegulvet er stusselig og egoistisk. Selv mener jeg det er både flott og romantisk og ønsker derfor å gjennomføre dette som en del av min Askepott drøm uten at det skal oppfattes som noe negativt mot min far eller stefar. Dette valget har kun med meg og min drøm å gjøre. Det vet de heldigvis godt begge to og respekterer den avgjørelsen jeg nå har tatt. Jeg er en voksen jente som har vært selvstendig og tatt mine egne valg i mange år. Vet dere hva? Det er noe jeg aldri har angret på. Nå tar jeg igjen et valg som passer meg, Ulrik og vårt bryllup uavhengig av hva andre sier og mener. Jeg kommer garantert til å være ekstra nervøs de minuttene før jeg skal gå opp kirkegulvet alene enn hva jeg hadde vært med en hånd ved min side, men det er det verdt i ettertid når jeg ser tilbake og vet at jeg gjennomførte den store dagen akkurat slik jeg faktisk ønsket meg, ikke slik alle andre så for seg.

Det er flott å se bruder som blir ført opp av fedre, besteforeldre, mødre, brudgommen og ja egentlig hvem som helst. Men i mine øyne er det spesielt flott dersom bruden våger å gå alene. Av en eller anner grunn er det få som velger å gjøre akkurat dette. Jeg tror det har med forventninger og andre sine følelser å gjøre. Vårt bryllup er et temabryllup, med filmen “Tre nøtter til Askepott” som inspirasjon. Jeg ønsker å gjenskape den stemningen i scenen hvor Askepott går alene inn i ballsalen og alle gjestene blir stumme av å se på henne. De få sekundene der har alltid gitt meg gåsehud.

Det kommer ikke til å være noe tvil om hvem som er faren min eller hvem som er stefarfen min på den store dagen. Jeg mener overhodet ikke å skyve noen til side. Familien min betyr alt for meg, men denne dagen betyr også filmen om Askepott mye for meg. Nettopp fordi dette temabryllupet har vært en drøm siden jeg så filmen for første gang med både mamma og pappa tilstedet på selveste julaften. Planene har altså vært klare i lang tid. Det eneste jeg manglet var den snille og gode prinsen, som viste seg å være Ulrik 


37 kommentarer
    1. Hei! Så utrolig dårlig gjort i ovenfor faren din !!! Dette var et kjempe egoistisk valg synes jeg, spesielt på en sånn dag…

    2. Folk får si og mene hva de vil om deg, men jeg syntes det er kult at du gjør det DU vil på DIN bryllupsdag. Mange er alt for redd for hvor hårsåre alle andre er, og tar alt for mye hensyn til det.
      Jeg syntes det er tøft at du følger drømmen din, det hadde jeg også gjort 🙂

    3. Wow! Så kult! Du er DEN ENESTE jeg vet om(bortsett fra meg selv) som skal gjøre det! Det blir nok et magisk øyeblikk Julianne😊

    4. Jeg tenker vel som så at det er mer en tradisjon at far/stefar/bonuspappa følger bruden opp kirkegulvet, enn at det går på følelser for hva andre tenker. Forventninger ja, kanskje, for det er jo i grunn det folk flest forventer, fordi det er slik det er- tradisjon liksom? 🙂
      Jeg syns det er flott at du velger å gå aleine. Hvis jeg noen gang skal gifte meg (noe jeg ikke har planer om) så kommer jeg nok til å vurdere det selv også 🙂
      En annen ting- jeg trur jeg såvidt så det i en kommentar på et annet innlegg? Hvis jeg noen gang skal gifte meg kommer det garantert til å bli kamera/telefonforbud både i kirken og festen generelt (da mest inne). Jeg gidder ikke å betale flere tusen korner for en- eller flere- profesjonelle fotografer for at bildene dems skal bli ødelagt av folk som står med telefonen/kameraet sitt trykt opp alle steder. Ærlig talt, et sted får grensen gå. Ikke hadde jeg vært så fornøyd om folk begynte å poste instagrambilder/facebook bilder av mitt bryllup heller, føre jeg selv fikk gjort det 🙂 Vil de ta outfitbilder av seg selv så kan de gjøre det utenfor 😛 Ok, jeg hørtes kanskje litt streng ut, men hvis du tar en titt på youtube på vielser og festen generelt, så er det ikke mye pent når 40 mennesker står med telefonen trykt alle steder for å ta bilder/filme. Derfor leier man inn profesjonelle fotografer (eller spør noen få venner/familie) som kan ta bilder gjennom hele dagen- der har du meg 😉 he he..
      Jeg kom plutselig på at det var lenge siden jeg kommenterte her- sist gang var vel bloggen din en god del mer “anonym” 🙂

    5. Jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er veldig spesielt. Jeg respekterer at du gjør det, men regner med at du synes det er greit med forskjellige tilbakemeldinger.
      Hva med faren din? Tror du ikke han, i følge tradisjon, synes det er veldig fint og spesielt å skulle følge deg ned midtgangen til bryllupet? Skjønner at det er din dag. Men vet hvertfall at det er et veldig spesielt øyeblikk for mange fedre å skulle følge datteren sin ned midtgangen, selv om de ikke alltid er så flinke til å utrykke seg.
      Det vil jo være all eyes on you hele dagen uansett, så det minuttet hadde jeg valgt å dele med pappaen min hvertfall 🙂

    6. Anonym: Jeg er egoistisk fordi jeg planlegger mitt eget bryllup slik jeg og Ulrik ønsker å ha det? Hvorfor skal andre bestemme over vår store dag?

    7. Synes det høres utrolig fint ut jeg 😍 Blir et magisk øyeblikk!
      I vårt bryllup var det min lille sønn på 7år som fulgte meg, veldig koselig 🙂

    8. Våger å gå opp alene? Det blir for dumt å tro. Hvorfor skal ei brud ikke våge å gå opp kirkegulvet alene? Da har hun/de invitert feil gjester i bryllupet. Det skal da være rom for å gjøre litt feil, man er uansett nervøs foran en sånn dag, men man må samtidig tenke på at det er slekt og venner, mennesker som bare vil deg vel og ønsker alt godt for deg.
      Det at far fører bruden opp er en fin, gammel tradisjon, han “gir” sin datter videre til den fremtidige ektemannen, han setter sin lit til at denne mannen tar vare på datteren hans.
      Min far førte meg opp kirkegulvet. Han sa at det var noe av det største han hadde opplevd og takket meg mange ganger for at han fikk gjøre det.
      Men hva du velger å gjøre er selvsagt opp til deg, men vær så snill å ikke komme med påstander om at jenter ikke tør gå opp alene. Det blir for dumt. At du gjør, i manges øyne, et utrolig egoistisk valg får være opp til deg, men ikke prøv å gjøre det til noe “jeg er mye tøffere og mer selvsikker enn andre jenter som tør gå alene opp kirkegulvet”. For de fleste vil jeg tro tenker at dette er usannsynlig egoistisk overfor din far, som helt sikkert har drømt om å føre sin datter opp kirkegulvet en dag. Å gå alene opp høres og vil nok for mange synes stusslig, er det ingen som vil “gi” henne bort? Men det er ditt valg og dine “15 minutes of fame”

    9. Selvfølgelig gjør du som du vil! Man har det valget i alle situasjoner hele tiden, man kan velge å gjøre akkurat som man selv vil! Heldigvis velger man stort sett å ta hensyn til andre også, og for meg er andres følelser i stor grad med på å avgjøre hva jeg vil gjøre, fordi jeg ønsker ikke å såre andre.

    10. Det er ikke alle fedre som vil følge deg opp. Faren min synes det er en skikkelig teit tradisjon (ikke bli sure, jeg sier ikke at det faktisk ER det, det er bare meninga hans). Han liker ikke tanken på å “gi bort” datteren, som om jeg var en ting. Han har selvfølgelig sagt at han skal følge meg opp hvis jeg ønsker det, men er blitt ganske enig med han, derfor skal jeg gå opp alene.
      Ville bare komme med et motspill til alt dette: “du er så egoistisk”-tullet. Hvis man tvinger faren sin til å være med er man jo like egoistisk.

    11. Du skriver utrolig mye rart Julianne. Til anonym skriver du at du planlegger ditt eget bryllup slik du og Ulrik vil ha det. Så du er mao inni Ulrik’s hode også, siden du vet hva han tenker. Ser ikke for meg et langt lykkelig ekteskap her nei. På meg virker du som ei skikkelig megge som er på god vei til å gjøre Ulrik til en dott. Etter å ha hatt samme kone i snart tredve år, kan jeg med hånden på hjertet si at de årene hadde ikke gått smertefritt med den form for enveiskommunikasjon som du prøver på, men det har vært gode år pga toveisdialog og gjensidig respekt. Etter å ha fulgt deg over tid, men aldri kommentert tidligere, klarte jeg bare ikke å holde kjeft lenger. Men, men. Lykke til med eksperimentet ditt. Det er jo kjent i forskerverden at eksperimenterer man lenge nok, KAN man lykkes.

    12. HC: Inne i hodet til Ulrik? Hehe! I alle dager.. Ulrik og jeg snakker mye sammen om hva vi ønsker for den store dagen. Det er begrenset hvor mye Ulrik bryr seg om servietter og blomster, men de meningene han har blir absolutt hørt. Jeg tror du har misforstått et eller annet. Det ingenting galt med kommunikajsonen mellom Ulrik og meg. Den går begge veier, slik den bør gjøre i alle forhold 🙂

    13. Er alltid noen som skal mene det motsatte av deg uansett hva du skriver, så ikke ta det til deg 🙂 synes det er kult at du ønsker å gjøre det alene!

    14. Jeg synes det virker som at alle valgene du har tatt for eget bryllup er godt gjennomtenkt og planlagt. Det er bra at du lytter til deg selv, og følger dine drømmer og ønsker. Er det en dag i livet som man kan være litt “egoistisk” så er det i eget bryllup. Man gifter seg IKKE for å oppfylle andres ønsker, drømmer, forventninger, men for å oppfylle egne. Det at du på egen blogg formidler egne ønsker, er ikke det samme som at du sier at din vei er det eneste rette for alle. Det er dog det eneste rette for deg;) Egentlig ganske trist at man skulle måtte forsvare egne ønsker, drømmer for sitt eget bryllup. At andre vil at du skal ta høyde for dere liv, når du skriver innlegg om eget liv. At folk tolker dine innlegg som at du mener at det bare er det som du sier som er riktig. Jeg oppfatter det ikke slik i det hele tatt. Jeg synes det er skremmende at det folk kan være så trangsynte og lite glade på andres vegne. Lykke til med bryllupet. Håper det blir alt du har drømt om og mere. You go girl;)

    15. may: Hei, May. Takk for støtten rundt bryllupet og valgene vi har tatt. Det er godt å høre at du ikke oppfatter meg som en bedreviter. For det er jeg ikke. Jeg er fullstendig klar over at det som er best for Ulrik og meg nødvendigvis ikke er det beste for alle andre. Jeg forteller som du sier bare om mitt liv og mine beslutninger og hvorfor jeg tar de.

      Igjen.. Tusen takk <3

    16. Klart alle gjør sine valg. Men jeg gleder meg innmari til neste år når jeg og min pappa skal dele det øyeblikket før og under seremonien når han “gir meg bort”. Og jeg har 3 barn, altså. Så det er ikke det at jeg ikke er selvstendig. Men for meg er det veldig viktig å ha pappan min der. Jeg kommer alltid til å være lillejenta hans 🙂 Men det virker som at du tror faren din kommer til å ta oppmerksomheten bort fra deg. Det tror jeg ikke han kommer til å gjøre. Noe av det fineste jeg vet er når bruden kommer inn arm i arm med faren sin. Et ubrytelig bånd.
      Og jeg håper inderlig at han får følge opp de tre døtrene våre når de eventuelt skal gifte seg.

    17. Hei igjen Julianne. Jeg brøt i går en barriere om at jeg aldri skulle delta i en debatt på en blogg. Du fikk æren av å være den som fikk meg til det. Grunnen til det er at jeg jevnlig er innom å kikker. Du skriver bra, har mange interessante temaer du tar opp. Noen ganger er jeg helt enig med deg, men opplever det som om du blir meget indignert hvis kommentarene ikke går i din favør. Som i går, da da du svarte på min kommentar. Det blir liksom noe “Per Sandberg’s” over svarene du gir. Som jevnlig leser av din blogg, kommer jeg nok til å gi både ris og ros til deg, kjenner jeg meg selv rett. Seff hvis du godkjenner mine kommentarer da, der har du jo vetorett. Du har jo selv tilkjennegitt stor takhøyde. I ditt tilsvar til meg i går, føler jeg at du går rett i strupen på meg for mine meninger. Jeg oppfatter deg som “regjerende” bryllupssjef, uten at din kjære Ulrik kommer til ordet. Skulle vært moro å få Ulrik til å gjeste bloggen din og se hans meninger angående bryllupet. Tar du utfordringen Ulrik? Jeg har lysst til å avslutte innlegget med følgende lille historie. En i kameratgjengen synes at tiden var moden til å fri til sin utkårede, dette etter at hun hadde mast frem ett frieri. Han så gjorde, etter forsikringer om at de skulle ha ett enkelt, og ikke så veldig dyrt bryllup. Hun var enig i dette og dermed fridde han. Fra dag en etter frieriet opplevde han et enevelde og et salig styr fra hennes side. Han trodde rett og slett hun hadde “tiltet” . Lang historie kort, han trakk seg etter 5 måneder, gjorde det slutt. Jeg mener det gikk 7 år før han fridde til sin nye samboer, dette også etter å ha gjennomført 4 års samboerskap med henne. Han ville nemlig ikke ha samme opplevelsen på nytt.
      Så helt til slutt Julianne, når det gjelder dette med å gå alene opp kirkegangen. Har du gått i dybden på både deg selv, og pratet ordentlig med den som eventuelt skulle følge deg opp? For å la det være klart, jeg er rykende uenig med deg i dette, men du har helt rett. Valget er ditt, men husk at dette er en avgjørelse du kan komme til å angre kraftig på.
      Ha en fortsatt fin kveld, og bring gjerne ønsket mitt om Ulrik videre til han. Virker jo som en sympatisk kar.

    18. Hei flotte Julianne! 🙂 Synes det skal være opp til deg hva du ønsker og gjøre på bryllupsdagen din! om du vil gå alene så gjør du det! 🙂 Synes det er ganske tøft valg og ikke gjøre som alle andre! Om jeg skal gifte meg så skal jeg gå opp kirkegulvet alene i ROSA brudekjole! 🙂
      Stor klem! 🙂

    19. Respekt! 🙂 Selv giftet jeg meg uten at familie eller venner visste om det. (Familien er litt broket, og jeg orket ikke styret.) For som du skriver: dette er først og fremst brudens og brudgommens dag. Og når dere arrangerer en hel bryllupshelg så tar dere jo rikelig vare på gjestene anywayz. Jeg tipper det er like stort for familien din at du gifter deg selv om faren eller stefaren din ikke følger deg opp kirkegulvet. Fortsatt god planlegging! 🙂

    20. Jeg skjønner deg veldig godt at du velger å gå opp alene. For det første så er det din drøm. For det andre så slipper du å skulle såre enten faren eller stefaren din med å velge en av de 🙂

    21. Det var da voldsomt hvor personlig folk skulle ta dette til seg! Dette er fullt og helt ditt valg, og jeg skjønner ikke hvordan det kan berøre noen andre.
      Ser at flere har nevnt det her, at det er en gammel tradisjon hvor faren “gir” datteren sin videre. I bunn og grunn en ganske undertrykkende tradisjon, fra en eier til en annen. Selv om det kanskje ikke er grunnen til at du velger å gå alene, synes jeg det er trist av vi bare viderefører slike tradisjoner uten å tenke på hvorfor de oppstod.

    22. Det at brudens far følger bruden opp kirkegulvet er fra gammelt av. Da var det brudens far som hadde funnet brudgommen til bruden. Derfor skulle brudens far gi bruden bort. Så vist Julianne har funnet Ulrik selv uten sin fars hjelp. Så er det helt rett at bruden går alene. Det viser at hun selv har funnet mannen i sitt liv!

    23. Til Julianne og alle dere som går til angrep fordi Julianne går opp kirkegulvet selv.
      Har dere aldri spurt dere hvorfor det har vært slik at fedre har fulgt døtre opp kirkegulvet?
      Tidligere har kvinner ikke hatt muligheten til å tjene penger eller jobbe og dermed vært en økonomisk byrde som først er under fars eiendom og deretter ektemannen.
      Derfor blir det faren som følger datteren opp gulvet fordi han gir avkall på sitt eierskap og økonomiske ansvar overfor henne og gir det videre til ektemannen.
      Hun er dermed et objekt som gis fra en til en annen.
      Nå er det slik at kvinner forsørger seg selv og dermed verken eies av far eller den de gifter seg med – de velger selv. Hva er vel bedre da enn å gå opp alene. Jeg bestemte over meg selv til nå – og jeg bestemmer også selv når jeg velger å gifte meg med denne mannen.
      Herregud – det er så mange idioter i verden. Jeg håper du ler av dem Julianne, det gjør jeg.

    24. Å nå ble jeg egentlig utrolig glad, jeg synes det er flott at du selv velger å gå opp alene og synes ikke på noen måte det er egoistisk. Synes det kan være en koselig tradisjon men også en tradisjon som er litt for gammeldags for meg. På engelsk kaller man det jo å bli gitt vekk, og den aggressive indre feministen i meg kommer ut med en gang. Tross alt kommer denne tradisjonen fra at kvinner ikke fikk selv lov til å velge hvem de ble giftet vekk til og måtte ha tillatelse fra faren sin. Jeg er kjempe glad i min egen far men har absoulutt ikke lyst til å bli ført ned kirkegulvet av ham eller noen andre. Han har da ingenting med forholdet mellom meg og min forlovede å gjøre. Og når det er sagt så er det heller ikke sikkert at han har lyst. Han er egentlig ganske gammel så om det tar en del år før jeg blir gift så er det ikke sikkert han er i fysisk tilstand til det hvis han i det hele tatt kan komme i bryllupet. Å gå alene opp kirkegulvet kan kun ses som egoistisk om du har en person i livet som virkelig drømmer og ber om å få lov.

    25. Jeg har akkurat fridd til min samboer,og vi skal gifte oss i 2017 :). Både min pappa og svigerfar er døde, så jeg velger å gå opp kirkegulvet med mine tvillinger som da vil være 10 år. Jeg kunne spurt min bror, men tror han vil være så nervøs, at det er bedre jeg går alene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg