DET ER BARE IKKE GREIT

I dag har jeg lyst til å ta opp en ting som egentlig er litt pinlig, men på en annen side også helt naturlig. Det å pille seg i nesen. Alle plukker seg i nesen i blant, noen oftere enn andre og noen mer diskret enn andre. Noen bruker papir eller q-tips, mens de fleste bruker fingeren. Ekkelt er det uansett. I mine øyne hører ikke dette hjemme noe annet sted enn innenfor husets fire vegger, og helst på badet.  

Tidligere i dag stod jeg lenge i kø ved smestadkrysset og kunne ikke la være å se på jenta som kjørte i bilen ved siden av meg. Hun var i utgangspuktet enn søt jente der hun satt og digget seg selv i speilet i takt med musikken, helt til hun opppdaget et eller annet i nesen som hun begynte å pirke etter. Jeg er sikker på at hun gravde i over to minutter, uten å i det hele tatt tenke over at det var mange biler rundt henne. Vi stod som sagt i stillestående kø..

Tydeligvis var det noe som plaget henne. Jeg forstår det. Det er bare ikke greit å holde på slik ute blant andre mennesker, og for guds skyld heller ikke i bilen. Du er ikke alene i trafikken, selv hvor alene du føler deg inne i bilen. Stopp på nærmeste bensinstasjon eller lignende og finn deg et toalett. Verre er det ikke. Vær så snill å vis litt respekt for de rundt deg. Jeg blir rett og slett kvalm og uvell når jeg ser at voksne mennesker piller seg i nesen offentlig. Det er noe ved det som er helt fjernt for meg. Er det bare jeg som reagerer på dette? 

Til deg som evetuelt måtte finne på å si at du ikke piller deg i nesen. Kan du med hånden på hjertet virkelig si og mene at du aldri gjør det? Det tviler jeg på. Jeg gjør det og du gjør det, men jeg gjør det i hvertfall på badet, på nærmeste toalett eller et annet passende sted UTEN andre mennesker i nærheten. 

34 kommentarer
    1. Vet du, det har jeg også opplevd da jeg sto i stillestående kø. En flott jente som gravde så langt hun kom etter noe å finne i nesa, helt ekkelt var det å se på. Jeg er også en av di som må gå på bade om jeg kjenner jeg har noe i nesa mi, tenk så flaut å gjøre dette ute bandt folk:/

    2. Hvis man får en akutt kløe i nesa, så MÅ man jo faktisk klø seg – uansett hvor man befinner seg. Og står man i trafikkork er det jo enda verre. Ser du ikke den? Hvis DU får akutt kløe i rompa imens du sitter i bilen i KØ…hva hadde du gjort da, Julianne? 🙂
      Jeg synes faktisk det er frekkere å sitte og stirre inn i bilene til andre enn å måtte pirke seg litt i nesa.

    3. Det er dritdisgusting og en av de ekle tingene vi mennesker gjør, så da kan vi i det minste holde det for oss selv der vi ikke står i fare for å bli sett av andre mens vi gjør det. Blærk!

    4. Serriøst, skjerp deg. Større dolle enn deg er det lenge siden jeg har kommet borti. Og ja det kan jeg ytre på grunnlag av x mindre (?) gjennomtenke blogginnlegg. Årets gullpenn er iallefall langt unna om det er dette du har å stille opp med. Enig med forutgående kommentar, er faktisk frekkere å stirre inn i andres biler enn å pirke seg i nesen. Liker du det ikke, ja så se vekk da. Problem solved 🙂 det skal du ha da, du gjør hverdagen min litt morsommere.. Med dine lite jordnære og banale utsagn og påstander.

    5. Ærlig talt, er det så ille for deg at du må skrive et offentlig innlegg om det ? Er ikke akuratt sånn at når jeg opplever slike hendelser i mitt liv så er det første jeg gjør når jeg kommer hjem og kaste meg over tastene og trykke publiser liksom 😂 LA nå andre pelle seg i nesa om dem vil det.. Er så spesielt de små tingene du bruker så mye unødvendig energi på . Det er teit liksom , hvem skriver ut til Norge om sånt pjatt ? Super teit .. Og pinlig . Jeg blir mer pinlig berørt på dine vegne enn den stakkars jenta som rotet i nesen sin , som du valgte å skrive om offentlig , Serriøst ? Virkelig … Kjære deg !

    6. Altså, jeg er både enig og ikke enig med deg. Hehe. Jeg vil jo heller at folk skal fjerne den busa som henger der, enn at jeg må se den. Men at folk graver og graver seg i nesa etter gull – det er ganske så ekkelt ja.. De må på alle måter få lov til å gjøre det, men gjør det diskret. som du sier.
      Ha en fin kveld videre <3

    7. Lenge til Ulrik skal skrive innlegg igjen? Omtrent det eneste som er verdt å lese på denne bloggen.
      Innlegg om at buser og kroppshår er ekkelt hører mer hjemme på bloggen til en 12-åring gammel jente, spør du meg.
      Fascinerende at dette er stoff nettavisen ønsker å se på “trykk”.

    8. Jeg prøver å unngå og pille meg i nesen, men hvis jeg merker at jeg er helt nødt så bruker jeg ALLTID engangshansker.
      Dømmer ingen for å pille seg i nesen uten hansker, men
      kan ikke si annet enn at det er totalt disgusting.

    9. Seriøst? Hvis alle gjør det, og det er en helt naturlig ting å gjøre. Kan du ikke bare se vekk??? Det var ingen som sa at du måtte stirre på henne i det hun pillet seg i nesen, I SIN EGEN PRIVATE BIL.

    10. Du har tydeligvis fryktelig lite å skrive om når du kan sitte å skrive et helt innlegg om hvor ekkelt du synes det er at noen piller seg i nesa. Må si du irriterer deg over mye rart. Jeg personlig synes kanskje det er enda mer spesielt og upassende å sitte i kø og glo på de som står ved siden av deg, fordi de klør eller har noe i nesa.

    11. Må man pelle seg i nesa, så må man. Er ikke alle som er like fisefin som deg, og tenker på hva alle andre syns og mener 🙂

    12. Caroline: Du mener altså at jeg er “fisefin” fordi jeg ikke står å graver meg i nesa foran andre mennesker? Hehe! Ok. Dette handler om god gammeldags folkeskikk for meg.

    13. Anonym: Som jeg skrev så klarte jeg ikke å la være å se på henne der hun satt å gravde i over to minutter. Jeg er sikker på at det var flere enn meg som la merke til denne jenta..

    14. Du har et valg, du kan se vekk. Ingen som tvinger deg til å sitte og stirre på jenta som piller nese vel? Du må jo likt det, siden du satt og stirret i flere minutter, siden du vet hun pellet nese i mange minutter liksom.

    15. Haha bra kommentar Ida. Og har man god gammeldags folkeskikk som du kaller det, så STIRRER man ikke på folk heller!

    16. Vet du hva, Julianne? Du snakker om dårlig folkeskikk, når det er du som gang på gang beviser hvor dårlig oppdratt du er. Du er 25 (!) år og “jobben” din er å lage elendige innlegg hvor du snakker stygt om andre mennesker. Dette må vel foreldrene dine være utrolig stolte av?
      Det morsomste av alt er at du faktisk tror at du er smart som lager innlegg som gir klikk, men helt seriøst, er det verdt å tjene penger på at hele Norge tror du er en idiot?
      Som flere har nevnt tidligere, de innleggene det faktisk er verdt å lese, er de Ulrik skriver. Et lite tips, ha nok respekt for deg selv, andre og ikke minst forloveden din til å holde deg for god til å skrive om slikt.

    17. Du sier at folk som synes du er ekkel kan la være å klikke seg inn på bloggen din. Altså at de kan la være å gi deg oppmerksomhet, at de kan la være å se din vei. Jeg kunne ha vært denne nesepilleren som voldte deg alt dette fryktelige ubehaget for noen dager siden, og jeg ville ha sagt akkurat det samme til deg. La være å se på meg hvis du synes jeg er ekkel! Jeg bryter ikke loven, jeg ønsker absolutt ikke å ødelegge noens dag og jeg er jo bare en i utgangspunktet søt jente som sitter i en lukket bil og digger til musikken sin. Er det ikke slitsomt å bli så dårlig og uvel av folk som gjør noe du selv omtaler som helt naturlig? Er jeg virkelig så interessant der jeg sitter i bilkø og prøver å gjøre meg presentabel før et jobbintervju at jeg fortjener å bli gjenstand for et helt blogginnlegg? Hvor mye respekt viser du egentlig meg og alle andre der ute som ikke alltid husker å barbere seg, som promper foran kjærestene våre og til og med deler bad med ham? Noen av oss må få lov til å leve i troen på at mennesker fremdeles får lov til å være menneskelige (og på at folk ikke sitter og glaner inn i bilene våre). På samme måte som enkelte folk i kommentarfelt burde “jobbe med seg selv” burde kanskje du også revurdere hva du skal gidde å bry deg med og ikke. Se vekk og tenk på noe annet, så blir både du spart for disse grusomme opplevelsene, og verden blir spart for nok et tåpelig
      blogginnlegg.

    18. Hahaha jeg gjør det hele tiden men ikke når folk sitter å stirrer på meg! (Noe som egentlig aldri pleier å hende) Men man kan jo snu det litt på spisssen, synes du ikke det er dårlig folkeskikk å stirre på noen gjennom to vindu? Man må gjerne gjøre det i sitt private hjem, men de aller fleste hus har jo vinduer de også og mange har utsikt til gata.
      Synes du skal la være å se på ting du ikke liker i og med at det plager deg så voldsomt men ikke nok til at du hadde gått ut av bilen å bedt henne stoppe fordi det var så respektløst.

    19. Sissel: Det er absolutt ikke høflig å stirre på noen. Men som jeg sa så klarte jeg ikke å la være å kikke bort på denne jenta i løpet av disse to minuttene når jeg først hadde oppdaget at hun hadde fingeren langt opp i nesen. Det er ikke ulovlig å se seg til høyre eller venstre. I traffikken gjør jeg det helt automatisk for å få oversikt..

    20. Jamen: Nå var det ikke snakk om “å pirke seg litt i nesa”. Det var snakk om å grave seg i nesa i over to minutter. Dersom jeg får akutt kløe et eller annet sted, så klør jeg meg på det stedet. Det handler bare om å være litt diskret. Det er helt utrolig hvordan du og andre skal vri og vende på alt jeg sier. Rett og slett komisk 🙂

    21. Oja jeg skjønner, leker vi sånn kommentere-stygge-ting-om-andre-leken? Okei min tur å kommtentere deg: Gule skjeve tenner, for å ikke snakke om gult hår, en manne-hake, en kilometer mellom øynene, løs, men er heldigvis forlovet med en gammel pilot slik at noen kan betale husleia når bloggen faller ned fra topplista:)

    22. Anonym: Hvis du med hånden på hjertet kan si at du føler deg bra ved å skrive en slik kommentar, så bør du søke hjelp.

      Til informasjon så har jeg mine planer ved siden av bloggen og har heldigvis en journalistutdanning og flere stående jobbtilbud hvis jeg skulle ønske det 🙂

    23. Fascinerende at du tar deg selv så høytidelig at du blir fornærmet av at andre har fingrene sine i sin egen nese.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg