ER DET FREKT Å ØNSKE SEG PENGER I BRYLLUPSGAVE?

Hei, dere! Nå har vi vært på et nytt møte med tante Karina på Undorn. Hun skal ikke bare lage brudekjolen min, men også antrekket til Ulrik og antrekkene til oss begge dagen før den store dagen. Bryllupet blir som sagt fra fredag til søndag, så her er det mye å henge fingrene i. Det blir en rød tråd gjennom hele bryllupet hvor temaet for helgen er inspirert av mitt favoritteventyr. Ulrik synes vel kanskje at jeg overdriver litt, men han har heldigvis likt alt (det lille) han har sett til nå. Jeg inkluderer han i mye, men ikke alt. Kjolen min foreksempel er superhemmelig. Det betyr jo ulykke dersom brudgommen ser kjolen før selve dagen. Jeg er som dere vet litt gammeldags på disse tingene. Hehe! ♥  

Men over til noe jeg lurer på.. Er det frekt å ønske seg penger i bryllupsgave? Med penger tenker jeg på bidrag til bryllupsreise, ikke shoppingbudsjett til meg eller Ulrik. Hehe! Vi har nemlig snakket litt om dette og kommet frem til at vi har absolutt alt vi trenger. Når Ulrik og jeg flyttet sammen i oktober måtte vi gi bort og kaste et lass med fine ting for å i det hele tatt få plass i skapene her hjemme. Vi har ikke fått noe mer plass siden den gang, heller mindre.. Jeg har ikke noe problem med å skrive ned en lang liste med fine gjenstander jeg kunne tenke meg til hjemmet, men da må vi jo kvitte oss med det vi har fra før og det synes jeg er unødvendig. Synes ikke dere?

Selve bryllupsreisen vil jo bli et minne for livet for Ulrik og meg. Vår første tur som mann og kone. Det må da være hyggelig for gjestene våre å få bidra til en fantastisk start på vårt ekteskap? Her sår jo alle fritt til å gi hvor mye de ønsker eller har mulighet til å gi. Likevel føler jeg litt på dette med å ønske seg penger av andre, da penger fort blir upersonlig. Hva synes dere? 




60 kommentarer
    1. Hei, kjempefine og nydelige bilder. Nei ønsk deg penger du, det er vel ikke noe rart. Har hørt om flere som har gjort det, til blant annet bryllupsreise 🙂

    2. Så flotte bilder 🙂
      Jeg tror det er innafor å ønske seg penger istedenfor f.eks gjenstander. En bryllupsreise er jo en minnerik gave:)

    3. Flott blogg😊 jeg og min samboer skal gifte oss til sommeren også, og vi skal ønske oss penger, noe går til selve bryllup og festen (litt) og noe til bryllupdreisen vår. Er på samme tanke som dere, vi har alt bi trenger å kjøper det vi vil ha selv. Så hvorfor ikke? En fin løsning for alle man. De slipper å tenke på gave og vi får en fin reise😄

    4. mange synes penger er litt upersonlig, hva med å ønske seg penger til et øremerket formål, da kan dere ønske dere penger øremerket til bryllupsreise eller mer spesifisert penger øremerket til en romantisk date, til bryllupssuiten og giveren får følelsen av å gi noe mer personlig. Å ønske seg en donasjon til deres favoritt charity er også fint om dere føler dere har alt dere trenger.

    5. Det er helt innafor å ønske seg penger. Jeg var i et brylupp i sommer og de var helt åpne på at de ønsket seg penger til en bryllupsreise fordi de hadde alt de trengte. Det er grenser for For hvor mye glass, sølv og servise man trenger for ikke å snakke om rare vaser og annet krims krams.

    6. Hei, jeg har fulgt bloggen din en stund og liker deg veldig godt! din åpenhet rundt mange tema spesielt. Du er deg selv og det liker jeg. Men når du sier du er “gammeldags på tingene” så regnes det som veldig frekt å ønske seg penger til bryllupet. Jeg hadde aldri gitt brudeparet penger i gave (selvom de ønsket det) penger til gave hører hjemme på bursdager synes jeg.
      Kanskje jeg er enda mer “gammeldags”

    7. Å ønske seg penger i bryllupet er veldig frekt, det gjør man ikke!! Om dere har søt dere trenger, så hvorfor i all verden ikke lag et fond hvor eventuelle pengegaver går til noen som virkelig trenger det og ikke noen som velter seg i overflod! Det hadde det virkelig stått respekt av, ikke et ønske om penger til en bryllupsreise som dere tydeligvis uten problemer betaler selv!!’

    8. Forklar hvorfor dere ønsker dere penger, ellers kan det fort bli slik at folk ikke helt vet hva de bidrar til! 💗

    9. Vi hadde også alt vi trenger fra før, så vi ønsket oss penger til bryllupsreisen da vi giftet oss i juli 🙂 Fikk mest penger, og noen gjenstander i tillegg 🙂 Ingen som sa noe dårlig om vårt ønske om en minnerik reise 🙂 Kos deg med forberedelsene, det er en magisk tid <3

    10. Alle bryllup jeg har vært i har brudeparret ønsket seg penger, typisk gavekort på ticket eller annet firma, for at folk skal føle det litt mer personlig. Det som også er gjennomgående er at over halvparten gir andre ting, selv om det er penger de ønsker seg. De som da har satt opp ønskeliste i tillegg får da mer “kontroll” over hva de får, så kan anbefale det 🙂

    11. Ja, det er frekt. Eller, kanskje ikke frekt, men det gjør man bare ikke. Det blir litt dom at gjestene må “betale” en inngangsbillett for å komme i bryllupet. En gave er ikke like tydelig mtp pris og hvor mye den enkelte har gitt.

    12. Jeg har vært i ett par bryllup de siste årene og det et helt normalt å ønske seg penger i forbindelse med bryllupsreisen. Som du selv sier, dere har alt dere trenger og da er det unødvendig å ønske seg ting og tang “bare for at”. 😀

    13. Maren: Hei, Maren! Tusen takk for det. Jeg har også hørt om flere som har ønsket seg penger i bryllup, men jeg har vært så usikker så tenkte det var greit å høre med dere leserne 🙂

      Ønsker deg en flott dag videre!

    14. Anonym: Dersom vi reiser med Norwegian så har vi mulighet til det, men nå er planen USA og dit flyr ikke Norwegian. Uansett er det mye mer enn flybillettene som koster penger. Hotell og opplevelser er som oftest det dyreste. I hverfall på en slik tur som vi ønsker oss 🙂

    15. vivian: Hei, Vivian! Hyggelig at du liker bloggen. Dette høres jo ut som en flott løsning. Masse lykke til med forberedelser og alt som hører med 😀

    16. Amanda: Hei, Amanda. Så hyggelig at du liker bloggen! Hehe! Kanskje jeg ikke er så gammeldags som jeg tror likevel. Vi har ikke bestemt oss om vi skal ønske oss penger eller ikke enda, men jeg tenkte det var interessant å høre hva dere leserne mener. Det er jo faktisk et relevant spørsmål for veldig mange. Både gjester og kommende brudepar 🙂

      Ha en fin dag videre!

    17. Anna: Hei, Anna. Det er flott å hjelpe andre mennesker som ikke har det like godt som vi har det her i Norge, men i mine øyne har ikke dette noe med bryllup å gjøre. Vi har absolutt behov for bidrag til bryllupsreisen vår. Bryllup i seg selv er en stor kostnad, så vi har nok av ting å bruke penger på i forkant av den store dagen.

    18. Hei,
      Vet ikke om du har sett videoen av når Maria Holand Tøsse sang til sin brudgom opp alteret? Men hun hadde laget en fin video over deres ønskeliste og det var penger til bryllupsreise for de hadde rett og slett alt de trengte i skuffer og skap.
      Lise

    19. monica: Det er Dreamliner som flyr til USA. Det er et annet selskap enn det selskapet Ulrik flyr for. Dermed får vi ikke id-billetter til USA.

    20. Julianne, du vet det er Norwegian som flyr til USA?
      Dreamliner er flytypen de bruker til USA, men ja det er et datterselskap av Norwegian ett eller annet så de kan bruke billig arbeidskraft.

    21. Har dessverre ikke direkte link til selve listen, men tror hun har delt den offentlig på facebook hvis du søker henne opp der.
      Lykke til med planleggingen.
      Klem Lise

    22. Anonym: Ja, jeg vet det, men poenget mitt var at Ulrik ikke flyr i det selskapet. Dermed kan ikke vi fly på id billetter til USA. Mulig jeg formulerte meg litt dårlig.. Hehe 🙂

    23. Jeg synes det blir feil å ønske seg penger til seg selv når man er etablert og “har alt”. Hvorfor ikke ønske seg penger til et veldedig formål dere brenner for:)

    24. Vært i flere bryllup hvor penger til bryllupsreise har stått på ønskelista! 🙂 jeg syntes det er helt innenfor og flott å bidra til at brudeparet får en fantastisk reise isteden for masse “unødvendig” de ikke trenger..

    25. Penger er helt innafor, men hadde jeg vært dere hadde jeg satt opp en liten ønskeliste for de som absolutt vil gi gave / føler penger er for upersonlig. Hvis ikke kan dere ende opp med å få “hummer og kanari” i stedet for noe som er i deres smak og stil 🙂

    26. Jeg tror jeg hadde rynket litt på nesen hvis det var et offisielt ønske men synes det er synd at jeg selv hadde reagert slik ettersom jeg selv ikke har noe imot å gi det som gaver og skulle gjerne satt det på ønskelista.
      Har en liten info bit til deg som ikke menes vondt men synes det er viktig at folk forstår hvorfor de gjør det man gjør. Jeg synes selv det er en koselig tradisjon som jeg ønsker å opprettholde 🙂 Grunnen til at det er gammedags tradisjon å tenke at det bringer uhell å se brudekjolen eller bruden før bryllupet er fordi det pleide å være svært vanlig med arrangert ekteskap. Hvis paret fikk se hverandre før bryllupseremonien ble sjangsen større for at den ene plutselig ombestemte seg!

    27. Hei Julianne. Først og fremst fin blogg med mange morsomme innlegg. Når det gjelder ønskeliste til bryllup så kan man ønske seg det en vil. Men jeg ville nok ikke “bare” satt opp penger,men penger til ett gitt formål som feks bryllupsreise, evt valuta til landet man skal til. Du skriver at dere har alt. Hva med ønskeliste som inkluderer babybutikker for babyutstyr (siden barn er noe dere ønsker dere), sølvtøy med inngravert dato og monogrammet deres. Jeg fikk mitt etter mine besteforeldre, ikke typ Hardangerbestikk, men ordentlig sølvtøy med deres monogram og datoen fra 1942. Det betyr enormt mye for meg siden begge har gått bort. Det er da fullt bestikk til 18 pers med sausøser, fiskeklype og rubbel og bit. Samme med service hvor monogram og dato er gravert i liten gull skrift øverst på kanten. Jeg er veldig stolt når jeg kan dekke på med det fineste service og sølvtøy som en gang mine forfedre fikk til deres bryllup. Lykke til 🙂

    28. Det går nok helt fint å ønske seg penger, som f.eks. er øremerket bryllupsreisen 🙂 Blir for dumt igjen å skulle ønske seg masse materialistisk når man har alt man trenger og mer til, når det bare vil ta opp unødvendig plass og dere må kaste ting dere eventuelt allerede har.. 🙂 Søsteren min blant annet, som gifter seg i juni i år, ønsket seg penger til bryllupsreisen 🙂 De fleste vil nok ha en god forståelse for det, selv om det kan virke litt mindre personlig!

    29. Det et vel ikke frekt å ønske seg bidrag til bryllupsreisen? Tenk for en super gave det er; å få være med på å sponse en så minnerik reise:) Jeg vet at mange ikke liker å gi pengegaver bla. fordi de kanskje ikke har råd til å gi så mye og syns da det er flaut med penger fordi summen da blir så synlig. Men jeg vil tro at de aller fleste vil synes det er supert å kunne bidra til noe så verdifullt som bryllupsreisen, uansett beløp.

    30. Jeg synes det er helt greit å gi penger, så lenge man vet formålet. Samtidlig så er jeg veldig splittet, det blir veldig synlig hva man gir. Samtidlig så aner ikke jeg hvilke kostnader deres gjester må stå for i deres bryllup(transport, mat m.m)- jeg synes det også spiller en del rolle. Men igjen, ingen vits å få et kakefat man ikke har behov for!
      Kanskje det går an å opprette en konto hos en reiseforhabdler der gjestene kan sette inn penger?

    31. Om du har “alt” så kan det være gøy å ønske seg kunst, til veggen feks 🙂 Tar lite plass og blir fort personlig 🙂

    32. Jeg giftet meg i fjor. Jeg og mannen ville egentlig ønske oss penger også dra langt vekk på en flott bryllupsreise, men det var så mange som ville kjøpe noe til oss. De syntes at penger ble for upersonlig. Så vi ønsket oss to serviser, et til hverdags og et til “fest”. (vi hadde bare ett fra Ikea). Vi fikk faktisk alt vi hadde på ønskelisten, og tok bryllupsreisen til et 5-stjernes hotell på Mallorca og koste oss der en uke.

    33. Nora: Dette hørtes jo helt topp ut, Nora. Heldige dere er! Kanskje vi skulle gjort noe av det samme, slik at de som ønsker å kjøpe noe kan gjøre det hvis de ikke vil gi penger 🙂

    34. Vi ønsker oss – og fikk – penger til bryllupet 🙂 Helt normalt, selv om flere selvsagt kommenterte at dette var litt kjedelig. Vi ønsket oss penger til bryllupsreise, og fikk 3 fantastiske uker bare vi to! En skikkelig fin forlengelse av bryllupsopplevelsen. Vi trengte jo absolutt ingenting annet, da vi allerede har skapene fulle av servise og det vi ellers trenger til huset.

    35. Hege: 3 uker.. Wow! Så heldige dere er 😀

      Jeg er sikker på at gjestene synes det var hyggelig i ettertid. Nå vet ikke jeg om dere er aktive på Facebook og andre sosiale medier, men det er nok ekstra hyggelig dersom gjestene får se litt bilder og oppdateringer underveis 🙂

    36. Norwegian flyr jo til usa?
      Min mening er hvertfall, jeg syntes det er upersonlig men praktisk. Er kanskje redd for at folk syntes det er frekt, eller at det blir press på de som har mindre.

    37. Hei!
      Hva endte dere på her? Ønsket dere dere penger/bidrag til bryllupsreise? Hvordan fortalte dere det evt? Har lyst til det selv, men er redd det ikke faller i god jord hos folk:/
      Håper du kan ta med dette i ukens spørsmål selvom det ikke er så relevant for temaene dine nå om dagen. Men dere har jo snart bryllupsdag da 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg