SLUMREKOPPER

Jeg er glad i å sove lenge. Med lenge mener jeg ikke langt ut på dagen, men lengre enn de fleste med “vanlige” arbeidstider. En perfekt morning starter gjerne mellom 08.00 og 09.00 her i huset, og som oftest 10.00 i helgene. For meg er søvn høyt prioritert. Jeg fungerer best med sirka åtte timer på øyet. Det ideelle er å ta kvelden i elleve-tiden, men det skjer stort sett aldri at jeg legger meg før tolv. Leggetiden handler såklart om hva som står på planen for dagen etter. Slik er det jo for alle..

Over til poenget.. Om jeg må stå opp klokken 06.00, 07.00, 08.00 eller om jeg er så heldig at jeg kan sove til klokken 09.00 eller 10.00, så står alarmen på det gjeldende klokkeslettet. Ikke før, ikke etter, men akkurat på tiden. Jeg vil nemlig ha mest mulig ut av disse seks, syv eller åtte timene jeg skal sove, og klarer derfor ikke forstå disse slumrekoppene. Skjønner dere hva jeg mener med det ordet? Slumprekopper er folk som slumrer seg sakte ut av sengen. Noe som for meg kun betyr mindre søvn og dårligere tid om morgenen. Jeg tror ikke at dette har noe med “A- og B mennesker” å gjøre. For jeg er som sagt glad i å sove lenge, noe som tilsvarer et B-menneske, men når jeg likevel må opp tidlig, så hopper jeg ut av sengen, noe som da tilsvarer et A-menneske. 

SLUMREKOPP:

OPP OG HOPP: 

Jeg vet at det er mange som er uenige med meg, blant annet min kjære forlovede. Han mener at det er så deilig å kunne sove lenger når alarmen ringer. Det argumentet holder ikke for meg. Setter du alarmen på det tidspunktet du faktisk MÅ stå opp, så utnytter du jo tiden til det fulle, og får mest mulig søvn ut av natten og morgenen. Har dere andre slumrekopper noen bedre argumenter å komme med? Vær så snill å la meg forstå. Ps. Ikke ta dere nær av kallenavnet. Det er bare ment humoristisk 🙂 

22 kommentarer
    1. b menneske er dem som ikke klarer å stå opp og slumrer, og legger seg sent . Mens a menneske er dem som står opp med en gang pg foretrekker å legge seg tidlig. Bare til korreksjon

    2. Jeg er faktisk en sånn som må bruke litt tid på og våkne Hehe men sånn er jeg har prøvd Tusen ganger og si att nå må jeg hoppe rett ut av senga men det er vanskelig.

    3. May Iren: Vi er forskjellige, May Iren. Jeg synes bare det var et morsomt tema. Jeg og Ulrik blant annet er veldig uenige i dette med slumring..

      Ønsker deg en fin dag 🙂

    4. lifeinflowmotion: Hehe! Det eneste tipset jeg kan komme med er at det må testes ut. Jeg “lokker” meg selv ut av sengen og rett ned på kjøkkenet hvor jeg lager meg en god frokost og en stor kopp kaffe. Min morning handler det om god tid. Dersom jeg måtte hoppet ut av sengen, rett inn i dusjen og løpe til banen for å rekke jobb, så ville jeg stilt vekkeklokken tidligere 🙂

    5. Enig! Slumring klarer ikke jeg heller.Må opp å hoppe når klokken ringer og føler meg klarere for en ny dag 🙂

    6. Marianne Bjørnsen: Herlig at du føler det på samme måte! Det hender jo at jeg også er trøtt og ønsker å sove lenger, men jeg blir ikke mer våken av å slumre bort 30 minutter foreksempel ..

      Ha en fin dag videre 🙂

    7. Kanskje litt research om definisjonen på A og B menneske, FØR du velger å skrive om det hadde ikke vært så dumt….. Just sayin’

    8. Dette er rettet mot Tonje: Du vet at A-mennesker er mennesker som trenger relativt lite søvn for å fungere, mens B-mennesker er de som trenger mye søvn. Ergo, står A-menneskene opp stort sett tidlig eller etter et visst antall timer og slumrer ikke om morgenen. I motsetning til B-menneskene som sover helst lengst mulig og trenger ikke de faste timene med søvn for de føler de trenger mer søvn uansett og de liker også å dra seg på morgenen. Noen verre enn andre.
      Uansett så skjønner jeg hva du vil frem til, Julianne. Skjønner ikke hvorfor folk absolutt må sette på slumre. Eksen var kronisk på dette og tror ikke du han hadde den mest irriterende alarmen for å våkne? De dagene jeg hadde fri eller kunne sove lenge med ungen når han var baby, holdt jeg på å klikke når han hadde på slumring i minst 1 time før han kom seg opp. En gang endte det med at jeg sparka han ut av senga før han tok hintet med å få av slumringen for godt, haha! 😉

    9. blir bare stressa av å stå opp når jeg MÅ, så jeg har gjerne alt fra 2-5 slumringer på før jeg står opp. i helger når jeg ikke skal noe har jeg ingen klokke på =)ha en fin dag =)

    10. Jeg må ha på slumring hvert 5 minutt i 30-40 minutter, siden jeg som regel ikke våkner (blir bevisst) før de to siste alarmene..

    11. Haha. Jeg er fæl på dette.. Hvis jeg skal opp 0800 så settes alarmen på 0730 og 0745 :p Har en annen lyd på den som ringer 0800 slik at jeg vet hvilken alarm det er. Men er litt fordi jeg ikke stoler på at jeg klarer meg med bare 1 alarm. Haha. Er alltid super redd for å forsove meg!

    12. Haha, jeg er helt enig med deg, og har hatt den samtalen med såååå mange venner 😛 Vil ikke kaste bort tid som kunne vært brukt på kvalitetssøvn på å duppe inn og ut av drømmeland.

    13. Intr tema! Jeg er av den som har på slumring 5-6 ganger pr halvtime 😂 skal faktisk prøve å ha på bare en alarm imorgen for å se hvordan det fungerer!

    14. Haha;-)
      Samboeren min er ekspert på slumreknappen, han kan gjerne slumre fra kl 5 til kl 7 på morningen;-o Menst jeg hopper utav sengen med engang min alarm ringer. Morsomt tema du tar opp:-D

    15. Åh, jeg er så grusom til å slumre! I starten satte jeg på flere alarmer fordi jeg var redd for å forsove meg, men nå er det en unnskyldning til å ikke stå opp siden “den snart ringer igjen”.

    16. Haha, er helt enig med deg. Har alltid kun én alarm på, og det holder i massevis. Har jeg bestemt meg for å stå opp på det tidspunktet, da hopper jeg ut av sengen med en gang den ringer:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg