VERDENS BESTE LUKT

God morgen! Det var tidlig start på denne frøkna i dag, men det er bare deilig. Mye som skal gjøres, but first.. coffee! Nå sitter jeg altså å nyter en stor kopp kaffe til lukten av liljer. Det er kanskje verdens beste lukt!

Liljer er mine favorittblomster. Jeg pleier å kjøpe en liten bukett de dagene Ulrik kommer hjem etter en lengre arbeidperiode. Rent hus og liljer gjør meg lykkelig <3

Vet dere forresten hvordan man tar best vare på liljene?

Jeg pleier å be de om å snitte blomstene i butikken, ellers må du gjøre det selv. Det spiller egentlig ingen rolle, men det må gjøres. Deretter fyller jeg vasen litt over halvfull med vann. Lunket vann. Det er det de trives best i. Vannet skal byttes ut hver 3-4 dag. Jeg lar det aldri gå mer enn tre dager. I og med at de som oftest står i stuen som er det varmeste rommet i huset, så pleier jeg å flytte de om nettene. Liljene holder seg best om de står kjølig, derfor setter jeg de ut i gangen eller på verandaen om sommeren. Mer vedlikehold er det ikke. Det er kanskje derfor jeg liker de så godt. Blomster som klarer seg god på egenhånd. Passer meg perfekt!

Nå skal jeg hoppe i bilen og sette snuten mot Drammen. Det er på tide og løfte festene mine (extensions), og samtidig klippe bort de slitte tuppene som noen av dere har klaget over.. Hehe! Jeg er ikke blind. De plager meg også.

Vi blogges mer senere! Tro det eller ei, men jeg har et knakende godt husmortips på lager 🙂 

2 kommentarer
    1. Sitter med den obligatoriske morgen kaffe´n selv med P4 i bakgrunnen. En perfekt start på en tirsdag 🙂 Kos deg hos frisøren, alltid deilig å bli dulla litt med 🙂

    2. Hei! Jeg er blomsterdekoratør selv, så om du vil ha liljene til å holde lengst mulig bør du snitte dem når du kommer hjem uansett – for å så sette dem i en vase som står klar med lunket mot kaldt vann. Porene i stilken tettes på sekunder, og gir da mindre holdbarhet. Vannet bør skiftes HVER dag, men anbefaler kunder å gjøre det annen hver- da hver dag kan bli for slitsomt 😉 sett dem kjøligr hver kveld. Og når du bytter vann skal alle stilkene snittes med en skarp kniv- helst tapetkniv. Jo mindre blader det er på hvilken som helst blomst, og jo kortere stilk – jo lengre holder den seg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg