KNEKKEBRØD OG LOUIS VUITTON

Til dere som rakker ned på ungdommer med dyre merkevesker: 

Da jeg var student brukte jeg det første stipendet mitt på en Louis Vuitton veske (Alma MM MV AMARATE). Vesken kostet 12 500 kroner. Jeg husker at det føltes ut som et godt kjøp. Den ble jo betalt av staten. Galskap, tenker du. Fantasisk, tenker jeg. Det er nesten så jeg vurderer å begynne på skolen igjen. Ny merkeveske hvert halvår. Mer enn hva jeg unner meg i dag. På mine to år på Norges Kreative Fagskole ble jeg fire vesker rikere:  To stk Louis Vuitton vesker, en Mulberry og en Prada. Det var tider det..

Jeg var helt gal når det kom til merkevesker, og kuttet gjerne i matbudsjettet for å få råd til akkurat den jeg ønsket meg. I perioder gikk det mye i knekkebrød. Knekkebrød og Louis Vuitton. Det spilte ingen rolle så lenge jeg fikk bære skolebøkene med stil.

Altså, jeg skjønner den lidenskapen disse unge jentene har for dyre merkevesker. Dere som ikke forstår har ikke den samme interessen og det er helt greit, men da blir det vanskelig å sette seg inn i situasjonen. Dere forstår rett og slett ikke den følelsen jeg fikk og disse unge jentene får av vesker. 

Det kunne vært verre:

Jeg hadde flere venninner som brukte store deler av studielånet sitt på nye pupper og slankeopperasjoner. Komisk når jeg tenker over det i dag, men det var helt vanlig den gang (håper det har endret seg). Det er da mye sunnere at disse ungdommene fokuserer på mote i form av vesker og klær, enn kropp og slankehysteri?

Det å investere i en dyr veske er noe av det klokeste du gjør. Vesken har du livet ut dersom du behandler den pent. Sko og klær derimot er en annen ting. Sko slites ut og klær vokses ut av. Ofte har overvektige jenter flere merkevesker enn “tynne” jenter. Rett og slett fordi at vesken gir de en god følelse. Den er like fin om du går opp ett par kilo.

La ungdommene og veskene deres være i fred!

Sender et stort takk til lånekassen! Min aller første Louis vuitton <3

 

78 kommentarer
    1. Huff, bruker virkelig ikke å skrive kjipe kommentarer til folk men her blir jeg nok akkurat så irritert som du hadde håpet på. De jentene det er snakk om er mellom 11 og 15 år, og har mest sannsynlig fått foreldrene til å kjøpe vesken. Kanskje ikke like lett for alle familier? 15k er ikke lommerusk. 2: Det heter statens LÅNEkasse, altså de gir ut mest lån og en mindre bit stipend. Du har egentlig tatt opp et lån for å kjøpe vesken din 🙂 3: Statistikken din på at tykke har flere vesker enn tynne er vel ikke hentet fra SSB kan jeg tenke meg? Nei huff, synes du virker som en bedre jente enn dette her. Håper du ikke mener alt dette seriøst 🙂

    2. De fleste av jentene som kjøper dyre vesker gjør det jo ikke fordi det er en “lidenskap”, men for å passe inn. Hadde det vært en lidenskap så hadde de kanskje gått mot strømmen å kjøpt noe som ikke “alle” andre har? Problemet er ikke veska i seg selv, problemet er jentene som bærer på veska, som ser ned på andre som går i klær fra H&M, cubus og bikbok. På nyhetene uttalte den ene jenta: “Jo dyrere ting du har, jo bedre blir du behandlet.” De kunne fortelle at jenter med billigvesker ble sett stygt på og ble baksnakket. DET er problemet ikke den jævla veska, men ungdommers holdninger om at rike, velstående mennesker er verdt mer enn andre. Skulle ønske at folk klarte å se andre verdier i folk enn penger, og utseendet. Hva faen skjedde med kvaliteter som å være morsom, snill, omtenksom og smart. Vennene mine kunne ha gått i en søppelsekk og jeg hadde fremdeles vært venner med de. Jeg synes synd på folk som har behov for å flashe pengene sine i trynet på andre. At man begynner å nærme seg en normal der ett vanlig hverdagsantrekk for en 14-åring i dag kan ha en verdi på over 20 000,- er kvalmt. Jeg kunne kjøpt meg flere designervesker, men ser ikke hensikten i å investere 15 000,- i noe du blir lei av etter ett år, når man istedet kan spare pengene sine til viktigere ting som en bil eller et hjem. At voksne mennesker kjøper seg dyre ting for deres egne penger er greit, det er greit at du vil sulte deg for å få råd til en veske, men bare så lenge du ikke innbiller deg at DU er verdt mer enn alle andre på grunn av en skinnklump med hanker.

    3. Dette er virkelig det beste jeg har lest på lenge! Det er helt sant. Jeg har brukt merkevesker på skolen hele tiden og det er jo mine penger! Jeg har blitt sett på som en bortskjemt drittunge, og folk sier jeg har alt. Det er bare missunnelse. Helt enig med deg. La mennesker bruke penger på det de vil!

    4. Du virker jo helt på villspor. Om du ville bruke lånet ditt på en Louis veske er jo det ditt valg og noe ingen andre trenger legge seg opp i, er jo lånte penger du må betale tilbake uansett. Men en 11 eller 12 åring? Tror du de bruker pengene fra Lånekassen eller? Og tror du foreldrene deres lat dem leve på knekkebrød..? Og hvorfor i huleste blander du inn overvektige i dette? Rett og slett et innlegg med mye rare meninger. Du har endel interresante innlegg (Y) men ikke provoser bare for å provosere.

    5. Sett deg bedre inn i saken før du kommenterer, dette var håpløst! Ser du seriøst ikke utfordringen med denne debatten?

    6. “Ofte har overvektige jenter flere merkevesker enn “tynne” jenter. Rett og slett fordi at vesken gir de en god følelse. Den er like fin om du går opp ett par kilo.”
      Seriøst, mener du virkelig dette? Jeg beklager virkelig at jeg sier dette men for meg virker du som mindre smart.

    7. Jeg synes oppriktig synd på deg.
      Du bør legge ned denne bloggen før det får varige konsekvenser for både deg og din kjæreste.

    8. Godt du er fornøyd med veskekjøpet fra studietiden!
      Synd du bare ikke har tenkt på at de egentlig er kjøpt med penger som en gang skal betales tilbake til staten? 🙂 Lån er lån.

    9. What? Puppene og veskene blir ikke betalt av staten, det er jo et lån med renter. Har aldri hørt om noen som bruker de store lånene (august/januar) på vesker til 12 000, de fleste må vel fordele pengene utover resten av året.

    10. Jeg vet godt at det er slik standarden er for skoleelevene idag, mest fordi jeg gikk ut av videregående for litt siden selv. Så artikkelen var nesten litt på etterskudd etter min mening, og jeg reagerte på deres forslag til “like så kule vesker til under 500 lappen” osv. De misforstår ja, men det du sier om “lidenskapen” for veskene er også litt feil. Selvsagt ser det ut til at mote-interessen stadig blir yngre og at noen helt sikkert har lidenskapen, men å si at alle jentene med disse veskene kjøpte disse veskene bare av lidenskap er nok ikke helt riktig. Det er for det første viktig å huske at veskene kommer vedsiden av jakkene til 5000-6000 kroner, skjerfene til over 1000 kroner, gummistøvlene til over 1000 kroner osv. Veskene er nok det som har skapt høyest reaksjon fordi det er såpass dyrt, og fordi “damer” idag aldri tok seg råd til slikt for bare noen år tilbake.
      Jeg selv sparte alle mine konfirmasjonspenger til en Mulberry veske i en alder av femten år, for nå seks år siden. Argumentet mitt var at jeg har mulighet til å selge den, hvis det blir nødvendig. Jeg kjøpte vesken for 5500kroner, og den er nå verdt nærmere 12.000 kroner. Det er jo et poeng, men likevel…
      Så jeg er enig i at interessen er der, og det går nok ikke å erstatte veskene/eller andre verdisaker som er populært idag med billige versjoner som ser minst like “kule” ut. Selv om jeg brukte hver krone selv, og jeg vet hvor mye jeg ønsket meg vesken – så er det ikke riktig retning. For poenget er at det ikke handler om hvordan vesken egentlig ser ut. Dette handler om en refleksjon av deg, om du er kul nok, om du har penger nok, kun for det estetiske.
      Du nevner jo at dette handler om å kunne ha en fin TING, føle seg bra – og bli godkjent. Når hele jentegjengen har en veske, vil ingen være den eneste som ikke har. Dette er vesker til høye summer iforhold til en lav alder, der de enten må bli påspandert, jobbe veldig mye eller som du foreslo – å bruke stipend eller sparepenger. Men de jentene som ikke har mulighet til å jobbe fler uker for én verdisak, absolutt ikke får en krone hjemmefra til slikt eller mottar stipend – det ER jo litt feil.
      Når du i dette innlegget går så langt som å sammenligne veskene (som du sier at vi ikke burde lage hysteri over) med plastiske operasjoner for å få et poeng, så henviser det bare hvor drøy situasjonen i Norge er idag. Ja den er drøy. Det er bedre å kjøpe seg en veske, enn å oppere inn silikon – men det er en kjedelig retning for jenter i en alder av 14 år. Det blir et feil fokus i vennegjenger, og dette fokuset/tankegangen vil lage større klasseskiller.
      Så nei jeg er ikke enig i din påstand “Det å investere i en dyr veske er noe av det klokeste du gjør.”

    11. Er du virkelig så blåst eller gjør du dette for å få flere lesere? Kan uansett ikke helt skjønne at noen vil fremstå som såpass lite smarte, for det er et stempel det er vanskelig å bli kvitt, gitt.

    12. Lise: Hei, Lise. Jeg er klar over at saken i utgangspunktet handlet om a det er galt av foreldre å kjøpe dyre vesker til unge jenter for at de skal “passe inn”. Og nei, 15 tusen er ikke lommerusk. Svært få har mulighet til å kjøpe vesker i denne prisklassen. Det er trist at ungdommer i dag fryser hverandre ut etter foreldrenes økonomi. Når det er sagt så valgte jeg å skrive ut ifra meg og min lidenskap for slike merkevesker som student. Altså en litt annen vinkling på saken 🙂

    13. Malene: Hei, Malene. Jeg er enig i at denne utviklingen er skremmende. Det at ungdommer i dag ser på mennesker med god økonomi som mer verdt enn andre er helt klart motbydelig. Meningen med mitt innlegg var å dra den videre. Videre til livet som student. For det blir nemlig ikke så mye bedre. Forskjellen er at man bruker sine “egne” penger (stipend/studielån) i stedet for at foreldrene må svi. Mange bruker også penger som de ikke har (mastercard osv) og ender opp i en skikkelig luksusfelle.

      Det at du selv ikke velger å kjøpe deg designeresker fordi du personlig synes det er en dårlig investering handler om en interesse som ikke er der. Det er helt greit. Du bruker sikkert penger på ting jeg ikke ville brukt penger på. Vi mennesker er forskjellige.

      Jeg har aldri sagt at man er mer verdt mer enn andre på bakgrunn av økonomi, eller nå dyre designervesker. Forhåpentligvis vil disse ungdommene forstå bedre om noen år.

    14. Anonym: Det er ikke alle som velger/behøver å ta opp studielån. Noen er heldige og har foreldre som betaler for skolegang, mens andre jobber og står på ved siden av studiene eller i forkant av studier for å slippe dette lånet i ettertid. Likevel mottar alle stipend. Det er den delen av studielånet som blir gjort om til penger du får dersom du består studiet. Denne summen blir utbetalt to ganger i året. I min vennekrets var det flere som valgte å benytte disse pengene på som sagt vesker, klær, ferier og kosmetiske inngrep.

    15. Kjære alle dere som er enig med kommenat nr1.
      Er det bedre å bruke lånet sitt på snop og å feste enn på en veske? Det er det de andre studentene enn Julianne har gjort.
      Jeg er som Julianne. Har brukt desginer vesker på skolen. Det er ingen som har tenkt at jeg har vært bortskjemt av den grunn. Alle viste hvor mange timer jeg brukte på å JOBBE for pengene mine. Jeg har også fått jobb fordi jeg fortalte at jeg er villig til å stå på å jobbe masse, for jeg har dyre vaner som skal finansieres. Dette har sjefen som gav meg jobben sagt ved flere anledninger i ettertid. Og vist har jeg jobbet mange lange timer for henne!

    16. Jeg leste Nettavisen og ble oppmerksom på tittelen ?Sender en stor takk til Lånekassen?. Tittelen hadde bæring på denne bloggen.
      Med en viss interesse klikket jeg meg inn på denne bloggen hvor jeg leste en analyse! av egne erfaringer med merkevarer i lys av diskusjon rundt merkeveskenes inntog på skoleplassen rundt i landet.
      Jeg er fullt klar over at det finnes mange hundre unge jenter som skriver om sminking og treningstips som sikkert både er reflekterte og informerende. Denne bloggen er avgjort ikke det. Dette er ikke en ung jente som henvender seg til ungdom med gode råd. Det er en blogg som gjennomsyres av virkelighetsbeskrivelse som ganske sikkert er helt fjern fra målgruppen.
      Egen fortreffelighet og fremstilling av en glamour tilværelse gjennomsyrer bloggen med analyser som grenser opp mot det absurde. At overvektige skal kompensere et eventuelt dårlig selvbilde med en eller annen merkeveske er i seg selv svært nær direkte mobbing.
      At lånekassen skulle takkes for nærmest subsidiere ungdoms kjøp av slike vesker er mildt sagt absurd da disse låne skal betales tilbake med renter som ligger over de beste markedsrentene i dag noe de fleste av oss vet.
      Denne bloggen kunne ha vært en bidrag til å opplyse ungdom og yngre mennesker. Problemet er at denne målgruppen føres bak klyset ganske enkelt fordi at forfatteren har vinklinger som ikke harmonerer med noe som tilhører den virkelige verden.
      Etter å ha sett på noe av innholdet anbefales det at profilen og innretningen av enkelte tema/analyser kanskje kan justeres noe slik at leserne får en noe mer reflektert bilde av livets realiteter.(jeg sier ikke at man skal slutte å blogge).
      Jeg håper ikke Nettavisen gir slike villende overskrifter med referanse til denne bloggen i fremtiden.Det har noe med avisens troverdighet.

    17. Vi er like gamle, og kan ikke si at jeg husker det som vanlig å bruke stipendet på nye pupper og slankeoperasjon! Der jeg kommer fra brukte vi det på husleie og regninger, men siden du er en fisefin vestkantjente betalte vel pappa husleia så lille jenta hans kunne kjøpe seg enda en louis vuitton…

    18. “Dra den videre”, sier du!! Du kunne fokusert på det virkelige problemet! Her er det ikke snakk om fascinasjon for merkevesker, men at man ikke vil være annerledes, man vil passe inn og ikke havne utenfor! Det er mobbing der er snakk om her, den konstante kampen om å passe inn i mengden.

    19. Detta skriver jag bara för att jag tycker uppriktigt synd om dej. Sluta att sprida dina tankar och påståenden offentligt. Ibland kan det vara smart att hålla dom inne i huvudet istället.
      Vart är din självinsikt?
      Må ju finnas nåt vettigare du kan hålla på med?
      Stort lycka till!

    20. Mener du dette? Håper ikke det. De fleste studenter må bruke hardt tildelte stipend og lån til å leve av, betale mat og husleie og bøker/ materiell til studiene. Tildeling av stipend må jo bare være helt feil hvis det brukes på vesker eller kosmetisk kirurgi 😮 Dette viser vel bare hvor sterkt klassesamfunnet fortsatt står, vi lever i totalt ulike verdener. Det verste er vel egentlig ikke at noen har mer penger enn andre men verdisynet som kommer fram. Egentlig blir jeg bare trist…

    21. Jeg er helt enig i at man skal få lov å bruke sine egne penger på det man vil, uten at noen andre har noe som helst med det å gjøre. Men hvorfor drar du inn overvektige og folk som tar sjønnhetoperasjoner? Kan ikke disse snakke for seg selv? Og hva har det med at du har kjøpt deg en dyr veske å gjøre? Det er mange kvinner som jobber hardt hver dag for å bli respektert for andre ting en kroppen og håret sitt, Så vær så snill og ikke gjør dette vanskeligere for oss. Ikke snakk for andre enn deg selv er du snill. Ikke alle damer lever for hvordan vi ser ut (selvom vi ikke er overvektige, eller trenger operasjoner.)

    22. Enten forsøker du å skrive satire/kåseri men får det ikke helt til, ellers er det svært synd på deg og dine holdninger.
      Håper du kun kan skilte med manglende skrivertalenter og ikke manglende verdier…

    23. Er ikke meninga med studielån å bruke det på husleie og mat. Altså nødvendige “ting” mens man studerer? Hva har skjedd med verden. Jeg blir flau av sånne innlegg. Også er jeg så glad for at mine tankeganger ikke er like dumme som pilotfrue sine er. Skam deg.

    24. Jeg er så lei av å høre dette med lidenskap folk for vesker. Ingen av dere bryr dere virkelig om disse veskene, for da hadde dere kjøpt alle type vesker, men nei. Det må absoulutt være merke. Den må være dyrt? Sånn at man skal vise det fra til alle og se ned på den som ikke har. Det blir for teit. Alle følger bare en trend, dere viste ikke om alle disse veskene før Kim Kardashian og andre A-kjendiser begynte med dem, så. De fleste kvinner er opptatt av kosmetikk, klær, sko, vesker.. men det finnes grenser. Om man vil bruke studielånet sitt på sånn, kjør på. Ingen bryr seg om du blir mett på nudler og knekkebrød.
      By the way. Denne nyheten kom fra foreldre som har barn i 13-16 år aldrene. At foreldrene må betale for dyre merke saker blir for dumt. Disse barna må heller jobbe selv for noe så dyrt.

    25. Å ikke få i seg riktig næring påvirker kropp, helse og prestasjoner på skolen. Jeg kritiserer ikke deg for å ta et helt på tryne dumt valg da du var 18, men at du ikke virker som å ha lært av dine feil enda er litt urovekkende. “Det å investere i en dyr veske er noe av det klokeste du gjør”. – Det kan sikkert stemme at det er en god ide å investere i kvalitet, men man pleier å investere med egne penger man har til overs, og ikke et lån som gis av staten for å finansiere utdanning. Å leve sunt og prioritere utdannelsen sin er vel kanskje heller “det klokeste du gjør”?

    26. Med min dypeste sympati: Om du mener dette og det ikke er satirisk, så håper jeg virkelig du vil bli mer moden med tiden. Basert på dette, tør jeg påstå du fortsatt lever i en fiktiv ungdomsskolerealitet.
      Kjære jente; åpne øynene, slutt å bruke tiden på ting som betyr NULL og NIKS! Jeg sier det ikke for å være stygg, men du er virkelig langt på jordet.

    27. Tydelig at du brukte penger på veske og ikke skole. Tidligere nevnt, så har du LÅNT penger for å kjøpe ei veske.. Herremin!
      “Det å investere i en dyr veske er noe av det klokeste du gjør. Vesken har du livet ut dersom du behandler den pent. Sko og klær derimot er en annen ting. Sko slites ut og klær vokses ut av. Ofte har overvektige jenter flere merkevesker enn “tynne” jenter. Rett og slett fordi at vesken gir de en god følelse. Den er like fin om du går opp ett par kilo”. Det du lirte av deg der, gjør at jeg dør veldig innvendig..

    28. Kjenner jeg blir ordentlig bekymret. Håper du har skrevet mye av dette med en ironisk undertone. “Ofte har overvektige jenter flere merkevesker enn “tynne” jenter. Rett og slett fordi at vesken gir de en god følelse. Den er like fin om du går opp ett par kilo.”
      Fælt at man skal bli målt mtp hvem man er og hvor god man føler seg innvendig med å eie vesker og materielle ting.
      Det fins bedre og viktigere ting i livet..

    29. Dette må være noe av det dummeste jeg har lest.
      En tenåring brenner neppe så mye for vesker at mor og far må ut med mangfoldige tusen for et statussymbol. Her er det ikke vesken som spiller noen rolle, men prisen.
      En ting er om man har tjent pengene selv, be my guest bruk pengene dine på hva du vil. Men at det skal være et press for å ha den dyreste vesken, og mobbing av de som ikke har en veske i titusenkronersklassen er for meg helt vanvittig.
      At noen skal dømmes utfra prisen på en veske, det sier vel seg selv at det er helt latterlig.
      Og at overvektige jenter bruker mer penger på vesker? Hvor i all verden har du det fra?

    30. Problemet er jo at de bruker penger på BÅDE vesker og pupper (selvom akkurat du ikke gjorde det). Skjønner ikke at du kan si at det er en så god investering. Det er en god investering å kjøpe en ordentlig skinnveske til 3-4000 kroner, kanskje, men ikke en til 12000??? Da er det KUN status en går for.

    31. …: Hvordan man velger å bruke pengene sine er jo opp til alle og enhver. Noen velger å jobbe ved siden av studiene, mens andre velger å bruke fritiden på blant annet fest og moro. De som velger å jobbe har selvsagt mer å “rutte” med enn de som kun lever på stipend og studielån. Jeg valgte å jobbe slik at jeg kunne kjøpe meg det jeg ønsket meg mest.

    32. Det er forskjell å bruke studielånet man får når man begynner å studere, da man gjerne er 18-19 år, diskusjonen som pågår er jo at jenter helt nede i 12års alderen kjøper disse veskene..

    33. Hva er greia med at alle skal være så spydige mot henne? Kom heller med konstruktiv kritikk eller spørsmål som kan gjøre at du forstår saken bedre. Hva er formålet med all denne haten?

    34. ooooffffff…. OOOFFFFF. nei og nei……
      Pleier aldri å kommentere innlegg. men må bare formidle min reaksjon… og smålig fustrasjon. ere mulig

    35. FOR DET FØRSTE: Hun snakket om stipend, ikke lån! Det var veninnene hennes som hadde tatt lån! Dvs hun trengte ikke betale tilbake til staten! FOR DET ANDRE: Hun bestemmer da vel selv hva hun bruker penger på! Jeg tenker at vi bor i en idiotisk verden når ingen kommenterer hvis en ungdom bruker stipendet på røyk “de blir avhengie, jeg vet hvirdan det er” vell man blir avgengi av mass mer enn bare røyk/snus og alkohol! Denne jenta skrev ingenting om at hun fikk noe fra foreldrene! NEI! Hun skrev hun brukte det pittelille hun hadde igjen på knekkebrød! Dere som leser mellom linjene og synser og tror… Dette er ikke poesi syns og men et annet sted! Kan ikke bare si at hun fikk alt fra foreldrene, hun har ikke skrevet det! Ikke si NOE dere tror og mener som dere ikke VET! Takk

    36. du har en sånn blogg der du skriver kvalmende innlegg kun for å få klikk.
      blir faktisk flau på dine vegne. som innlegget der hvor du sier at folk som banner er rett og slett dumme.
      jeg synes veske-debatten har tatt litt for mye plass i media, for folk må faktisk bruke pengene sine på hva enn de vil. men oppi alt handler denne debatten om at ungdommer blir utstøtt hvis de ikke akkurat har den og den veska. flott at man blir glad for ting man kjøper seg, og setter pris på det. men at unge mennesker føler at de må ha en veske til 9000 – ikke fordi man har lyst på den, men for å passe inn, er faktisk bare trist. jeg er veldig glad for at jeg kommer fra et sted med 30 000 innbyggere, midt i byen, der hvor det ikke var noe press da jeg var femten. men i utkanten, på bygda, var det faktisk mye verre. og på bare fem år har dette presset kommet inn til byen også. glad jeg slipper det, og fant meg venner som var og fortsatt er glad i meg for det mennesket jeg er, ikke hva jeg bar over skulderen eller puttet føttene mine i.

    37. Jeg kunne ikke vært mer enig. Og folk som sier at det er synd på de som ikke har råd: javel, men man kan for fader ikke ta hensyn til alle. For isåfall kan jo alle bare blåse i å ha bil, for tenk på alle de som ikke har råd? La oss alle gå til jobb. Eller vent, alle burde slutte helt å jobbe, for tenk på de stakkarne som ikke har jobb. I samme slengen kan vi alle flytte ut på gata, for det er jo ikke alle som har råd til et sted å bo heller.
      Nei for pokker, på tide å vokse opp. Bruk egne penger på hva du selv vil. Det er opp til hver og en. Det handler om prioriteringer. Ikke alle er russ for eksempel, ikke alle har en bunad til 30.000 kr, ikke alle drar på ferier. Som sagt; det handler om prioriteringer og interesser, som du også skriver selv så prioriteret du veske fremfor mat, hahaa.

    38. Må bare skrive en ting til: Jeg leste gjennom mange av kommentarene som var skrevet på facebook hvor VOKSNE mennesker blant annet skriver at ungdom med slike vesker havner hos luksusfellen og ikke kan forsørge seg selv når de blir eldre, og at det er mye bedre å spare penger til bolig.
      Vel, jeg har egen økonomi og klarer meg fint – ingen luksusfellen for min del. Og jeg kjøpte mitt første hus for 2 år siden selvom jeg har noen dyre vesker. Skal kjøpe meg noen nye vesker som jeg har siklet på etterhvert også, hehehe.
      Jeg blir flau over voksne mennesker som skriver slikt. Den ene skrev til og med at disse ungdommene har foreldre uten ryggrad som kjøper barnas tid. Det er så bullshit som det kan bli, misunnelige voksne mennesker. At det går an!

    39. Det er jo snakk om at folk kjøper dette for å bli godtatt. Jeg har ikke slike vesker og derfor er jeg ikke godtatt av vennegjengen? Det er vilt. Fuck it jeg bruker heller pose!!!

    40. Joda bruk pengene på hva du vil, ha det kostholdet du vil, vær selvstendig (du er din egen kropp og sjel, du bestemmer selv og det er fullstendig korrekt) men dette er ingen og kan aldri være en unnskyldning til at det skal være kjøpepress på unge fra 13 til 16 og deres stakkars foreldre.. Noen sparer ja men andre har ikke muligheten, hva kommer ut av slikt? Jo stempling (noe vi jenter er svært flinke til, gutta dere er så jævlig heldige som slipper det her). Man kan helt fint ha lidenskap (jeg for eksempel elsker sneakers, jacker, solbriller og hatter)
      Men!!! Lidenskap skal ikke føre til klasseskille som nærmere sett utvikler seg til mobbing og stempling, men utifra innlegget kan det virke som du bruker dine argumenter og personlige lidenskap for vesker som en påstand for at dagens kjøpepress blant unge er greit. Det er alt annet enn greit! Om det ikke var det du mente så kan det være forstålig men ihvertfall argumenter for begge sider og opplys deg og dine lesere om hva innlegget ditt faktisk handler om, at det handler om noe saklig og fornuftig, hva du argumenterer for, type argumenter du bruker og at de ihvertfall er saklige. Jeg kan forstå folk flest i kommentarfeltet (og sikkert de som ikke kommenterer heller) sin syn på dette innlegget men er uenig at folk skal hetse deg (og det er svært få kommentarer men allikevel ikke greit hvis man selv ikke kan holde seg saklig) men mange har faktisk rett i sine meninger: Dette blir for drøyt. Dette kjøpepresset for dyre vesker, jakker og skjerf påvirker på en negativ måte og er alt annet enn humanetisk. Neste generasjon vil utvikle seg til en dømmende klassekampsgenerasjon som ikke ser forskjell på humane verdier og materialistiske verdier, om dette synet på uttalige kjøp på flere tusenlapper skal være sett på som nødvendig og akseptabelt.
      Ihvertfall ikke når det går utover foreldrene. Har sterk tvil på at disse unge jentene hadde klart å finansiere sitt motebruk om det ikke hadde vært foreldrenes støtte, det er trist, for det er snakk om unge jenter og ikke jenter opp i videregående selv om det innebærer noen av dem også. Uansett, angående og ti de unge jentene: det viser ikke mye respekt for hva foreldrene faktisk gjør for deg (hva de gjør for jobbe for alt du har, mat, husly og varme,faktiske verdier i denne kapitalistiske verden vi lever i.)
      UNGE JENTER, greit at dere kan kjøpe vesker og masse dilldall men ikke la kjærligheten til foreldrene deres komme i form av penger, det er ikke ekte.
      Bruk de pengene på en real familietur til badeland eller noe, skap minner, det kan kanskje ikke selges noen år senere men du sitter faktisk med noe ordentlig og verdifullt for resten av livet inkludert at du kan fortelle en feit historie til vennene dine istedenfor at de skal stirre på veska di!!! Og har du en lidenskap for fine vesker osv (kaller det ikke lidenskap om det gjelder merker, er designet som gjelder og kvalitet kan også spille rolle menmen..) kjøp heller en original og vintage skatt på fretex, uff eller andre bruktbutikker og hva med finn ?? (der slapp jeg ut min hemmelighet til sinnsyk phet garderobe, uff!! Gud hvor mange perler jeg ikke har funnet i disse skattekamrene av noen butikker..
      Og sist, værsåsnill, ikke mål hverandre med penger, mål heller hverandre med deres personlige verdier for DET er ekte vare, limitid edition.. dette sier jeg fordi ungdommer i tenåringsalder vil nok alltid måle seg med hverandre basert på nysgjerrighet og selvsikkerhet). En annen ting, knekkebrød er chill ja, fiberrikt og sunt men vi trenger så mye mer næring enn det. Jeg mener dette argumentet gir en feil opplysning til jenter som kan se opp til deg. Du skal passe på kroppen og ikke under-ernære den for en dyr veske, vent heller noen år til.. Fins mange vesker men du har bare en kropp, et liv, deg selv og familien. Prioriter og fokuser på det som faktisk varer og betyr noe. Om det så er vesker det også, ikke la det ødelegge for faktiske verdier. Jeg har større respekt for en original person med historie og latter enn en sau.. (med sau mener jeg å følge flokken og forsvinne i mengden) Men seriøst, vann er verdt mere enn gull, personlighet er verdt mer enn det du går rundt med, når alt kommer til alt.. Hva er viktigst i livet?
      (hvem skulle trodd man endte her og skrev dette essayet klokken fire på natta men det var meg fortsatt en fornøylse) men jeg lurer litt på om dette blogginnlegget er din hundre prosente mening eller en blanding av personlige meninger og ironi…
      Takk for meg:)

    41. Unnskyld meg, men har du egentlig skjønt hva problematikken er?
      Fra mitt synspunkt så er du sykt umoden, og ekstremt barnslig som kan skrive noe sånt. Du mener at det er riktig at ungdommen mellom 13-16 går å bærer på en veske til 15k? Why? Alt du klarer å argumentere med er at du får den jævla bra følelsen av å kjøpe deg en dyr veske? Og da spør jeg deg hvorfor? DET ER BARE FOR Å FÅ STATUS. I mange tilfeller har ingen 13-15 åringer noen som helst jobb, og går fortsatt på ungdomsskolen. Hvorfor mener du at man skal skrape sammen en hver krone for å få den jævla følelsen du er ute etter?Hvis du hadde tenkt litt lenger, så hadde du kanskje tenkt på at man skal feks spare til bolig ellr reise, noe man får utbytte og MINNER av. Den veska går ut av “moten” en eller annen gang, og da ender det med at man må kjøpe enda en ny og dyr veske til mange tusener, akkurat som du har gjort. Pliss ikke komme med sånne dumme innlegg for å bli en kjent blogg, blir for dumt. Pleier vanligvis ikke å kommentere blogger, men dette gjorde meg ordentlig irritert

    42. Stakkars deg….
      Blir veldig flau på dine vegne.
      Jeg er bekymret for deg, og tror nok du bør søke hjelp hos noen, før dette ender tragisk..

    43. Mye kommentarer her, akkurat det pilotfrue ville at skulle skje? Å skrive noe som fenger og engasjerer er det bloggerne tjener mest penger på. Men så er det veldig synd når man skader sin egen sosiale status for å tjene penger. Liberalisme. Gjør hva du vil så lenge det ikke påvirker andre. Takk for meg.

    44. som mange andre pleier jeg skjelden kommentere innlegg, men her var det umulig å la være. Jentene går på ungsomskole, de fleste har ingen jobb og ingen har studielån… Dvs mamma og pappa må punge ut. Jentene som ble intervjuet av tv2 begrunner valg av veske og klær pga at de da følte seg mer akseptert og ble behandlet bra!!! Skremmende at presset er så stort på så unge jenter,for å føle akspept blandt andre ungdommer. Har heldigvis ikke vokst opp med samme press som disse. Ble behandlet på en god måte uten merkeklær og vesker. Blogginnlegg som dette er med å bidra til at presset vil fortsette, foreldre som synes dette er greit er med på å godta. Skylden ligger i bunn og grunn i generasjonen over. Slutt å sy puter under armene på ungene idag, så ser de kanskje at penger ikke vokser på trær.

    45. !!!!!!!!!!!!!!!!!!
      Det er visst lov å bruke 15.000 kr på en helt ok sydentur – men ikke 10.000 kr på en veske man elsker!
      Det er ok å drive med en hobby som koster titalls tusen i året (feks sunn ungdom som driver med riding), men man har ikke lov til å glede seg over materielle goder som en veske til 10.000 kr
      Det er ok å kjøpe seg en moped til 50.000 kr – men ikke en veske til en femtedel av prisen…
      Kan ikke folk bare slutte å bry seg!?
      Kritikk av andre har godt rotfeste i den norske folkesjelen – det er PATETISK!!!!!!!!!!!!!!

    46. Nå er det forskjell å bruke disse pengene fordi man elsker disse veskene. Jeg gjør det tross alt selv og alltid gjort det. Men hvis man blir støtt ut av vennegjengen fordi man IKKE har veske til 9000 kroner – om man har råd eller ikke, så er man elendige venninner og noe er riv ruskende galt.. Ser du ikke denne forskjellen?

    47. Stå på: “FOR DET FØRSTE: Hun snakket om stipend, ikke lån! Dvs hun trengte ikke betale tilbake til staten!”
      Mener du virkelig at dette gjør det bedre? Du vet hva Lånekassen er til for? Om ikke: Lånekassen er en viktig bidragsyter til at mange har mulighet til å ta seg utdanning – meg selv inkludert. Jeg hadde neppe maktet å bo for meg selv, tatt utdanning og samtidig jobbet nær full jobb for å finansiere bil til og fra, skolebøker, mat etc. All ære til de som makter det, forresten!
      Det du sier er altså at det er bedre at veskene finansieres med stipend og ikke lån, slik at bloggeren slipper å betale tilbake. Du mener med andre ord at det er BRA at hun bruker tilskudd (les: andres penger) til å finansiere statussymbol som tydelig er helt essensielt for å bli akseptert blant sine venner.
      Et lån hadde i det minste vært et lån. Penger tilbake til utlåner + renter (som er kostnaden for lånet). Stipend er penger man FÅR uten å måtte betale tilbake. Derimot er det jo et ønske om at stipendet skal brukes på noe fornuftig – som å finansiere skolegang/utdanning slik at samfunnet som helhet kan dra nytte av deg.
      Joda, jeg sier at denne bloggeren ikke har tatt utdanning i tillegg, men hvorfor brukes ikke stipendet til det man skal? “Fri vilje til å bruke pengene til det man vil”, sier du? Joda, det er greit, men bruk nå dine egne OPPTJENTE penger til hva du vil, ikke penger som er finansiert med andres skattepenger?
      Studenter får lite nok som det er. Om flere hadde brukt andres penger på vesker og annet TULL, blir det neppe mer penger på studentene i årene som kommer.
      Din holdning er rett og slett til å spy av! Beklager, jeg ønsker ikke å være stygg, men du trenger virkelig en virkelighetssjekk hvis du mener det er greit å finansiere ditt eget overforbruk med andres penger.
      Helt latterlig er det.

    48. Du må ha studert sammen med mye rare folk, som bruker stipend/lån på vesker eller plastiske operasjoner. Jeg brukte mitt studielån på bøker og husleie, og måtte likevel jobbe for å ha penger til mat og buss. Nei, jeg brukte det heller ikke på festing.. Skjønner du og disse andre studentene må være veldig priviligerte som kunne blåse så mye penger på unødvendig skit som ikke betyr noe i det virkelige liv!!

    49. Du får meg til å spy med slike ytringer som det der. Skam er hva du burde føle, men når du attpåtil skyter av det, er jeg ikke sikker på om du vet hva skam i det hele tatt er!?

    50. Dette er helt latterlig… Holdningene dine er HELT FEIL med tanke på hva som er realitet!!! Du burde virkelig tenke mer over hva du skriver..

    51. For et innlegg. Spør du meg, så kaster du feil lys over saken. For problemet er ikke det at du bruker et vist beløp på ei veske, men som flere nevner, at foreldre kjøper disse veskene til deres barn som da ikke klarer å re opp sengene deres en gang. Dette fører til et såkalt klasseskille i samfunnet, der di som ikke er like sterke økonomisk blir rett og slett sett ned på. Og i og med at foreldrene ikke klare å forstå at det å bruke 7000.- på ei veske, så ei vinterjakke osv, så er det vel ganske på Tide å innføre skoleuniform spør du meg der private klær og vesker ikke er tillatt!!!!!

    52. Helt seriøst? jeg gikk på NKH.. jeg har lån opp til ørene, måtte betale alt fotoustryet mitt utenom og vi får forsatt ikke dekket hele skole året… Jeg måtte bruke mitt lån på skole, hva skal du gjøre senere når du skal betale ned denne veksen, tenk, alt det du kunne spart å betalt tilbake, eller brukt det til hus og kanskje familie? skolen er drit dyr, så forstår ikke hvordan du har fått råd til dette.
      Vist du først skal kjøpe en veske for så mye penger, kanskje vudere å velge en litt finere en?

    53. haha i alle dager…. dette er noe av det rareste jeg har lest! her kommer du med påstander du absolutt ikke kan forsvare.. dette blir rett og slett for dumt.

    54. Samma hva man bruker studielånet til vel. Det skal jo uansett betales tilbake. Man får vel også det utbytte av studiene som man selv investerer i det. Hvordan kan noen henge seg opp i det?
      Alt det norske jenter og kvinner gjør er visst galt. Er det en propaganda for islamsk tankegang og at vi alle bør ikle oss niqab??

    55. Samma hva man bruker studielånet til vel! Det skal jo uansett betales tilbake. Og studiet blir vel hva man selv legger i det. Er det bedre å være med i gjengen og røyke hasj så eimen ligger over studiestedene ved hver fest? Det er hard krav for å passe inn, selv for de uten dyre vesker!
      Er det en propaganda for islamske holdninger i samfunnet? Skal kvinner være dydige og ikke vise seg frem? Bør alle kvinner ikle seg niqab så slipper man slikt forfenglighet? Selv om de sikkert også kan ikle
      seg dyre vesker….. Jeg syns man skal være litt forsiktig med all fordømmingen som pågår i samfunnet nå.

    56. Det er sjeldent jeg blir trist av å lese blogg-innlegg, men dine ytringer i dette innlegget gjør meg trist.
      Det verste er at det garantert er en passende markør i forhold til hvordan velferdssamfunnet har utviklet seg og en markør i forhold til din intellekt.
      Man skal ikke fortelle andre hva de skal tenke og føle, men man kan alltids oppfordre folk til og prøve å se det store bildet og handle fornuftig, ikke kun ut i fra hva man selv ønsker, men hva som er best for det miljøet og den verden man befinner seg i/på. Dine ytringer i dette innlegget viser tegn på narcissisme og at du er stolt over å være egosentrisk.
      Stipend og studielån er ikke det samme, så når du bevisst bruker stipendet ditt på en veldig dyr veske, synes jeg det er grov utnyttelse av systemet, som egentlig er til for å hjelpe studerende til å ha en fungerende hverdag, og ikke til å leve et liv i rikdom, som du har gjort – med andre ord hadde du slett ikke behøvd et stipend som blir betalt av skattekroner fra Norges borgere, og jeg er sikker på at skatteyterne i Norge ville ha funnet noe mye mer fornuftig å bruke pengene sine på, enn å bidra til ditt ekstravagante snobberi.
      Det er lov å være kritisk til systemet, og det er lov å se lenger enn sin egen nese – faktisk blir det oppfordret til det.

    57. Så du brukte utdanningsstipendet fra Statens lånekasse på ei dyr veske, og skryter av det. Disse pengene kunne gått til folk som virkelig trengte det. Jeg merker jeg blir provosert av en sånn holdning til penger som gis fra Staten, altså mine skattepenge, så vi skal ha lik rett til utdanning i Norge. Egoisme i nte prosent. Ikke lik rett til dyre vesker. Fy!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg