DETTE HAR MAMMAROLLEN LÆRT MEG

Endelig er det 1. juni! Det betyr at det ikke er lenge igjen til Severin sin aller første bursdag og at jeg snart har vært mamma i et helt år. Wow, så fort tiden har gått! Dette året har som sagt vært helt fantastisk, men også utrolig utfordrende på mange måter som førstegangsforelder uten noen anelse om hva jeg faktisk gikk til. Jeg tenker derfor at jeg nå skal ramse opp 10 ting jeg har lært så langt i mammarollen..

Jeg har lært at valgene jeg tar i hverdagen sier alt om meg som person. Det å sjonglere tiden med familie, jobb og venner er vanskelig, men fullt mulig om man har med seg både hjertet og hodet i prioriteringene hver eneste dag.

Jeg har lært at små gleder er store gleder. Det er ingenting som føles bedre enn å se Severin smile og le. Derfor er det helt herlig å få oppleve hvor lite som skal til for å glede et barn.

Jeg har lært at jeg kommer i andre rekke. Det er rart hvor naturlig det plutselig føles å få en ny hovedperson i sitt eget liv.

Jeg har lært at rutiner er viktigere enn noen gang. Det er tøft mens de skal innføres, men innføringen gjør alt bedre.

Jeg har lært at alenetid, trening og tv-tid er hverdagsluksus. Det er sjeldent jeg unner meg noe annet enn søvn i disse dager etter at Severin er lagt og etter at all jobb er unnagjort.

Jeg har lært at mammarollen ikke har en fasit. Det er så deilig å føle seg trygg selv om man gjør feil.

Jeg har lært at dårlig samvittighet er en del av livet. Det er ingen dager uten at jeg kjenner på en dårlig samvittighet ovenfor hundene, Ulrik, familie, venner, samarbeidspartnere eller Severin. Jeg er likevel stolt over alt jeg klarer til tross for at jeg er mye alene med Severin og til tross for at jeg har jobbet hver dag siden Severin ble født.

Jeg har lært at sunn mat gjør meg glad og at jeg virkelig trenger et godt kosthold for å ha nok energi til Severin. Dessuten har jeg sett at kombinasjonen av amming, et sunt kosthold og den aktiviteten jeg får automatisk med et barn i hus er mer enn bra nok for å komme tilbake “i form” dette første året.

Jeg har lært å si nei og at det er helt innafor å spørre om hjelp. Det er fortsatt noe av det vanskeligste jeg vet, men jeg har biltt mye bedre til det nå som tiden ikke strekker til på alle plan lenger.

Jeg har lært meg tålmodighet. Det lærte jeg vel egentlig allerede i prøveperioden, men etter et år som småbarnsmor lærer man seg tålmodighet på et nytt nivå. Hehe!

P.s. Det så ikke like ryddig ut i lekegrinden 5 minutter før jeg tok dette bildet eller 5 minutter etter at jeg tok dette bildet. Jeg fikk bare lyst til å gjøre det litt koselig selv om jeg egentlig har lært at det er veldig unødvendig å bruke tid på og rydde slike steder..

0 kommentarer

Siste innlegg