HVOR GÅR GRENSEN?

  •   

Det er mange som spør meg om hvor grensene våre går i forhold til det å eksponere Severin i sosiale medier og i media generelt. Jeg trodde at jeg hadde svart på det spørsmålet flere ganger, men det er tydelig at jeg ikke har forklart meg godt nok. Derfor vil jeg prøve å dele mer av det jeg tenker og forklare bedre slik vi ser situasjonen her hjemme i vår lille familie med noen personlige eksempler..

Det viktigste av alt er at vi ikke ønsker å bruke Severin i reklame. Vi synes det blir feil av meg og av oss å tjene penger på vårt eget barn. Klart det er fristende å takke ja til alle de lukrative avtalene vi har blitt tilbudt til nå, men her går altså grensen for oss som foreldre til vår lille sønn. Samtidig ønsker vi ikke å peke fingre på andre foreldre som velger annerledes enn oss for sine barn fordi alle familier er forskjellige og tar valg ut ifra ulike forutsetniger, noe vi selvfølgelig respekterer.

Eksempel: Jeg har blant annet blitt tilbudt en ekslusiv avtale hvor jeg kunne tjene masse penger på at Severin skulle være ambassadør for et klesmerke for barn. Det vil si at både jeg og denne bedriften skulle publisere bilder av Severin med disse klærne over en lengre periode. Bilder av Severin som aldri forsvinner fra internett. Dette takket jeg nei til fordi jeg ikke vil bruke sønnen min til å tjene penger. Jeg liker klesmerket godt og har ingenting negativt å si om bedriften, bortsett fra at jeg stiller meg spørsmålet om de noen gang tenkte på Severin sitt beste i dette tilbudet, og om de gjorde noen som helst vurderinger av hva dette samarbeidet ville ha og si for han i fremtiden.

Når det er sagt så har vi ikke noe mot å markedsføre fysiske ting som klesplagg alene, barnevognen til Severin, leker på rommet hans eller andre ting han bruker i hverdagen/vi bruker til han i hvedagen, med mindre det er snakk om å utlevere intime detaljer om Severin eller annet fra hans privatliv. Hvorfor vi synes dette er annerledes og greit er fordi vi ikke tror at Severin kan ta skade eller føle noe ubehag av denne type reklame. Det vi er strenge på og takker nei til i denne familien er som sagt å bruke bilder eller video av Severin til å fremme produkter, slik jeg bruker meg selv i min jobb som blogger og slik jeg får lov til å bruke Ulrik gjennom vår merkevare. Om konklusjonen vår her er rett eller gal er ikke opp til meg å bedømme, men det som spiller en rolle for meg og for oss som foreldre er at vi føler oss komfortable med vår løsning i min nye rolle som mamma som naturligvis preger temaene jeg deler som blogger.

Når det gjelder Severin sin rolle ellers i sosiale medier, i Bloggerne og i media generelt så er det også flere som reagerer siden jeg har sagt at vi prøver å holde litt tilbake. For ja, vi har publisert bilder av han selv og latt både Bloggerne og noen andre medier vise han frem. Noe dere såklart legger til merke. Det dere ikke ser er alle intervjuer vi takker nei til og alle situasjoner vi unngår. For vi ønsker fremdeles å være forsiktige når det gjelder eksponering av han, men har kommet frem til at det må finnes en mellomting.

La meg ta et annet eksempel.. Vi hadde som dere vet besøk av God Kveld Norge for noen uker siden. Det var ikke naturlig for oss å gjøre et intervju her hjemme om vårt nye liv som foreldre uten han som er totalt avhengig av meg nå i spedbarnstiden. Derfor konkluderte vi med at det var greit å ha ham med under opptaket. Produksjonen ble likevel bedt om ikke å fokusere på Severin alene, men på oss som familie. Men vi har takket nei til å ta han med inn i tv-studioer eller i andre mer “spesielle” settinger som ikke er en naturlig del av hverdagen vår og som er enklere å unngå.

Jeg burde nok også bli flinkere til å flytte fokuset på bloggen og i mine kanaler vekk fra ham fremover. Sannsynligvis vil det skje litt av seg selv når han blir større og mindre avhengig av bare meg, men i løpet av disse snart første 4 månedene har det vært vanskelig å ha fokus på noe annet enn ham. Det må jeg bare innrømme.

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg