DERFOR BEGYNTE JEG Å BLOGGE

Jeg har ikke tenkt til å begynne dette innlegget med “det er mange som har spurt meg om hvorfor jeg begynte å blogge“. For det er faktisk lenge siden noen har stilt meg spørsmålet. Men jeg ønsker likevel å skrive litt om motivasjonen min i starten etter mye negativitet rundt mine formuleringer de siste ukene. For ja, det stemmer at jeg har slitt litt med motivasjonen til bloggingen i en periode. Ene og alene på grunn av mye drittslenging rundt Ulrik og meg..

Til sommeren har jeg blogget i hele 4 år. Jeg føler at disse årene har gitt meg god erfaring i bloggbransjen, mens andre som har blogget i 10 år synes kanskje jeg fortsatt er en nybegynner. Jeg får stadig kjenne litt på akkurat det å fortsatt være “ny”, og derfor skrev jeg nettopp dette innlegget. Men nok om det.. I juli måned år 2014 startet min bloggkarriere. Det begynte som en drøm jeg ikke turte å si høyt før jeg faktisk startet. Jeg var heldig å ha Ulrik som pushet meg til å våge. Lite visste jeg at denne bloggen skulle føre meg hit jeg er i dag, selv om ønsket var der fra starten. Det må jeg bare innrømme.

Mange sier at oppskriften på en vellykket blogg er å dyrke en hobby, og at man må blogge i flere år før denne hobbyen blir til en inntektskilde eller i beste fall en jobb. Jeg er ikke enig. Eller, det var i hvertfall ikke helt slik for meg. Min situasjon var nemlig at jeg trengte en jobb fra første stund og at jeg ikke hadde mulighet til å sette av mer enn maks ett år uten at bloggen ga meg den økonomiske tryggheten jeg var ute etter.

Da jeg startet med bloggingen jobbet jeg som makeupartist, frilansjournalist og turntrener. Jeg hadde ikke tre jobber fordi jeg ville, men fordi jeg måtte. Sminkejobben var koselig på grunn av alle kollegaene mine, men jeg ville egentlig ikke jobbe med sminke i det hele tatt og arbeidsplassen min var i ferd med å gå konkurs. Jeg fikk derfor veldig få vakter og var nødt til å se meg etter noe annet. Frilansoppdragene jeg ble tilbudt som journalist var få på grunn av lite kontakter i bransjen og kun noe jeg gjorde for erfaring, ikke fordi det var gøy eller fordi jeg kunne leve av det. Turningen jeg drev med på ettermiddagene var en hyggelig greie jeg gjorde for å tjene noen ekstra kroner, ikke fordi jeg ville jobbe i treningsbransjen. Noen år før jeg møtte Ulrik jobbet jeg nemlig som både gruppeinstruktør og personlig trener i Lillestrøm, men forlot treningssenteret for godt i jobbsammenheng siden det ikke var rett for meg.

Jeg hadde akkurat fullført to år på journalistikkutdanningen til Norges Kreative fagskole, som heter Norges Kreative Høyskole i dag. Valget om å droppe bachelor tok jeg fordi den måtte tas i utlandet. Jeg har ikke angret på det valget i ettertid, men om jeg hadde gått samme utdanning i dag ville jeg nok fullført det tredje året, siden det nå kan gjennomføres i Oslo. Heldigvis for min del er ikke journalist en beskyttet tittel, og dessverre for de flinke studentene som går både tre og fem år på skole for å få samme tittel.

Tilbake til poenget.. Jeg trengte en jobb og jeg ville jobbe med noe relevant til journalistikkutdanningen min. Ønsket var å skrive, men jeg ville ikke skrive om hva som helst og begynte å bli ganske trøtt på de oppdragene jeg fikk som frilanser, fordi jeg på en måte var nødt til å takke ja uansett hvor lite interesse jeg hadde for temaet. Det fristet å blogge, men jeg fikk meg ikke til å starte bloggen før Ulrik registrerte domenet “pilotfrue.blogg.no” og ga meg det i bursdagsgave. Det er uten tvil den billigste gaven han har gitt meg siden det er gratis å starte en blogg på blogg.no, men også den gaven som definitivt har hatt størst verdi. Han ga meg rett og slett en mulighet og motiverte meg til å skape den jobben jeg virkelig ønsket.

I januar 2015 ble jeg signert som blogger hos Side 2 av verdens beste Anne Victoria, bare syv måneder etter mitt aller første innlegg på bloggen. Fra den dagen gikk bloggen fra å være en ubetalt jobb til en betalt jobb. For en jobb var det faktisk fra dag en. Og nei, det var ikke Side 2 som kastet seg over lille meg. Det var jeg som tok kontakt og jeg som tok initiativet til å overbevise Nettavisen om at nettopp meg og min blogg med bare noen hundre lesere (les: mine facebookvenner) var verdt å satse på. Ingenting har kommet gratis.

Jeg mener ikke at jeg kun blogger for å tjene penger i dag. Ikke misforstå, vær så snill. For nå har jeg kommet så langt at jeg kan velge når jeg vil skrive, akkurat hva jeg selv ønsker å skrive om og hvilke oppdrag jeg har lyst til å ta på meg. Jeg tror bare at alt handler om innstilling og engasjement fra starten om du vil lykkes med bloggyrket. I tillegg tror jeg det hjelper å være ærlig om at man har planer om å tjene penger på noe man legger mye tid i. Jeg synes ikke det er nødvendig å gjemme seg bak ordet “hobby” om ønsket egentlig er noe annet. Vi må tørre å dele både drømmer og ønsker for å komme i mål. Det var det jeg gjorde og det som funket for meg.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Motivasjonen min i starten var altså å skape min egen drømmejobb, noe bloggen fortsatt er for meg i dag. Den motivasjonen jeg hadde i oppstarten skal jeg nå finne tilbake til, nettopp fordi jeg ønsker å bevare denne jobben som jeg elsker så lenge som mulig og ikke minst fordi jeg vil ta vare på dere som følger meg i mange år til. Tusen takk for at du klikker deg inn her dag etter dag, uke etter uke ♥

47 kommentarer
    1. Har kun fulgt bloggen din fra du ble gravid! Så dette var veldig lærerikt å lese! Synes du er en sterkt og smart dame! Liker at du følge drømmene dine uansett og at du ikke gir deg. Verken med blogg, babyønske og andre ting! Tror vi trenger at det smitter over på andre!
      Jeg forstår at det er vanskelig at netttroll er en del av hverdagen din! Og jeg skjønner at det kan være fristende å stenge kommentarfeltet! Men jeg ville anbefalt deg å ikke godkjenne mange av kommentarene. Det blir utrolig dårlig stemning, og det er kjedelig å gå ut fra bloggen din med en liten klump i magen. Og hvis du godkjenner alt det frekke så er min oppfatning at folk bare tror de kan skrive hva de vil til deg! Og at du føler et behov for å svare dem. Så jeg ville virkelig anbefalt en litt strengere godkjenning! Så bloggen blir et mer positivt sted for både deg og oss! Og ikke svare netttroll i spørsmplsspalten din. Gi de mindre plass og ignorerer dem!
      Det er bare et fåtall som er i mot deg! Vi andre digger deg og heier på deg!

    2. Hei 🙂 Synest det er utrolig trist og rart at du får så mye negativte kommentarer. Jeg har flere ganger blitt svært overrasket over ting folk skriver til deg og Ulrik! Dere gjør og har gjort en utrolig viktig jobb med å sette et viktig tema på dagsorden og gjort det minste tabubelagt! Dere fortjener kunne ros for dette! Takk for at du blogger om både dype temaer og men også om hverdsgliske sysler! Veldig kjekt å følge deg! Synest det er helt fantastisk at du er gravid og synest det er utrolig kjekt at du deler denne reisen med oss! Håper du holder motivasjonen opp! Klem ❤

    3. Helt nydelig innlegg av deg! Fortsett å blogg, det er selve høydepunkte for dagen å gå inn her å lese om deg å din lille familie 🙂 gleder meg til å følge deg i mange år videre! Stå på! Klem

    4. Hvor mye har du egentlig gått opp i vekt i dette svangerskapet? Kanskje roe ned litt på kanelbollene? 😮 du er jo veldig stor nå, er du ikke redd for å bli gigantisk utover våren.. Og du som generelt er en veldig lat og bedagelig person kommer jo aldri verden til å klare og lire av deg de kiloene etter fødsel heller :-/

    5. Linn; haha unnskyld mæ, men ka e det som feile dæ? Det e jo helt normalt og absolutt innafor å legg på sæ i et svangerskap og Julianne e langt ifra stor. Æ la på mæ 12kg, født to måneda for tidlig, så villa nok lagt på mæ mer om æ gikk til termin. Alle kg forsvant to uka etter fødsel og æ gjor ikke nå anna enn å ligg i senga og spis kake, så det e bare tull. Troll

    6. Linn
      22.02.2018 kl.17:44
      Holy shit! For en kommentar du har klart å lire av deg! Dette kan ikke kategoriseres under saklig kritikk, det er rett og slett drittslenging. Det man leser mellom linjene dine er at du synes Julianne er feit, og vet du hva Linn? Det er motbydelig av deg å spy ut slikt. Bare fordi man har ytringsfrihet, så er det ikke det samme som ytringsplikt. Slike slibrige kommentarer burde du klare å holde for deg selv. Jeg kommenterer aldri på blogger, men den kommentaren din synes jeg var direkte stygg og så unødvendig som det går an å bli at jeg klarer ikke å la være. Hvor mye Julianne veier nå og hvor mye hun veier etter fødsel er ikke informasjon du har noe som helst krav på å få vite. Jeg burde kanskje være saklig selv i tilbakemeldingen, men helt ærlig mener jeg at du ikke fortjener det, Linn. Ta deg en saftig kanelbolle og hold slike usmakelige kommentarer for deg selv.

    7. Linn: ta deg en bolle. Det er slike mennesker som deg spm ødelegger andre folk sin psykiske helse. Det er ikke noe å spøke med. Skjerp deg!
      Pilotfrue: du er nydelig, og dyktig i det du gjør!

    8. Til Linn: tror alle her trygt kan si at de heller vil veie noen kilo enn å være et netttroll. Tygg litt på den du.

    9. Linn: Hva får deg til å tro at du kan snakka slik til andre mennesker? Hvem tror du at du er? Så stygt!
      Julianne: Du ser helt nydelig ut!

    10. Det er ganske snodig hvor Ulrik hele tiden må pushe deg til alt mulig. Det høres nesten ut som om du ikke vet hvem du er uten han. Skremmende .

    11. Linn hadde en stygg kommentar og den kunne blitt uttrykt på en annen måte. Hun har ett poeng i at hvis man spiser mye kanelboller i svangerskapet er det økt risiko for løshud etter endt graviditet og dermed komplekser, men Linn kunne uttrykt seg på en annen måte.
      Hilsen hun som var strålende fornøyd med vektoppgang på 8 kg i svangerskapet og som slapp løs hud og strekkmerker 😉

    12. Linn; At det går ann?? Personlig synes jeg ikke at julianne er feit, men hun har sikkert lagt på seg litt! Og vet du hva.. Det er sånn det skal være, nettopp fordi hun er gravid:))) Er du virkelig så patetisk at du absolutt må hakke ned på de som er bedre enn deg, for å føle en slags makt? Nei vet du hva, skam deg.
      Stå på Julianne. Du er DØDSLEKKER og alle som sier noe annet har enten fryktelig dårlig smak på damer, eller så er de bare sjalu på deg og alt du har oppnådd❤️ Spis så mye kanelboller du vil du, viktig for babyen at mor har det godt!

    13. Til Linn, for et trist liv du må ha. Går inn på en blogg for så å bodyshame en helt sunn og frisk gravid kvinne. Lurer på hva som får deg til å gjøre noe sånt jeg? Synes veldig synd på deg, for om du får et kick ut av å skrive sånt så er det noe veldig galt med deg.
      Til Julianne, er så glad for at du starter denne bloggen jeg. Du har satt fokus på noe kjempe viktig, fått mange mennesker til å føle seg mindre alene og brutt mange tabu temaer! Synes dere har vært kjempe modige som har delt alt av prosessen deres så åpent. Glad du nå sitter der med en vakker mage, du fortjener all lykke! Forstår så utrolig godt om du stenger kommentarfeltet ditt igjen, ingen burde bli angrepet på denne måten, er skammelig å se! Gleder meg til å følge reisen deres videre!

    14. Har lest bloggen din fra begynnelsen av, og må si jeg liker bedre den du har vært fra ca bryllupet og til nå! Var litt mye provosering før! Du er blitt en dyktig blogger og skriver, med varierte innlegg. Det eneste bittelille jeg vil pirke på er at jeg skulle ønsker du skrev «gladere», at du virket gladere på en måte 🙂

    15. Så flott du ser ut, Julianne! Jeg er selv ca 18 uker på vei og spiser disse jævla kanelbollene med god samvittighet.

    16. Har fulgt deg i litt over et år nå, håper det blir mange fler! Ser alltid fram til å lese om hvordan det går med både deg, mannen din og lille barnet i magen! Leser kommentarfeltet av og til og å lese slike ting som Linn her oppe skriver får meg til å føle meg så dårlig. Du ser virkelig fantastisk ut om dagen, og «feit» burde ikke være et tema for deg som er gravid.

    17. Hei Julianne, kunne du være snill og la være å godkjenne nedlatende kommentarer? Jeg var en fast leser for en stund siden, men sluttet å følge din blogg pga stygge kommentarer. Jeg blir lei meg på dine vegne.

    18. Så koselig å få se tilbake på ditt første blogg innlegg og få et innblikk inhvordan det hele startet – og samtidig få vite litt mer om hvem du er og hva du har gjort tidligere 🙂

    19. Til Linn : usmakelig kommentar, det er sånn man håper Julianne finner ip adressen din og legger ut et stort bilde av deg så alle kan få kommentere litt igjen om dine mangler og utseende. Sansyligvis er du ikke gamle jenta, men blir overasket over hva enkelte får seg til å skrive!
      Til:
      Hilsen hun som var strålende fornøyd med vektoppgang på 8 kg i svangerskapet og som slapp løs hud og strekkmerker
      Så fint for deg! Selvom det er langt fra sikkert du hadde et sunt svangerskap fordi om du gikk opp lite, sånne kommentarer bidrar like mye til slanking blant gravide og feil utsendefokus!
      Mvh Ho som gikk opp 35 kilo i svangerskapet og slapp løs hud og strekkmerker!
      Til Julianne: jeg håper virkelig du klarer å se de tyve kommentarene om at du ser fantastisk ut og ikke de to negative. Jeg kommenterer sjeldent på blogger men noen ganger blir man så provosert av enkelte. Håper du og Ulrik nyter drømmen om baby, dere har masse gøy i vente!

    20. Herregud hva er det med folk?! Hev deg over dem begge Julianne, du stråler og ser helt fantastisk ut. Er svært nysgjerrig på hvordan kroppene til disse damene er, de som kommenterer slikt 🤔 De må jo ha store komplekser og kan umulig være fornøyd med seg selv når de må bodyshame en gravid kvinne! Du stråler og ser fantastisk ut 😍 Stå på!

    21. Linn: jeg vil gjerne like å vite hvordan du blir hvis du blir gravid en gang! Du kan neppe være gammel! Herrefred, Julianne ser fantastisk ut, og man skal legge på seg når man er gravid! Disse kiloene kommer til å rase av uansett når den lille er ute! Helt utrolig hvordan dere nettroll er!!! Kan neppe ha det godt med dere selv når dere sitter bak skjermen å legger igjen sånne heslige kommentarer! Dere er vell bare sjalu for at hun har ett perfekt liv, drømmemannen og den etterlengtede babyen i magen! Sikkert singel hele gjengen, for det er ingen som er interessert i dere for dere er nå forferdelige og grusomme folk!!!!
      Julianne; du er absolut nydelig,og kan ikke få sagt det nok! Graviditeten kler deg helt utrolig 😍😍

    22. Så koselig innlegg:) som facebookvenn og tidligere kollega av både deg og Ulrik så fulgte jeg deg helt fra starten av 🤗
      Og den kommentaren til Linn var virkelig motbydelig, du ser kjempebra ut!!

    23. Det å si st å bare gå opp 8 kg i et svangerskap ikke er sunt er bare feil. Jeg personlig hadde et supersunt svangerskap og gikk bare opp 8 kg. Spiste det jeg ville og babyen var ca 3500, akkurat perfekt. Alle svangerskap er forskjellige, og det har ikke noe å si hvor mye Juliane Evt går opp i vekt, så lenge både hun og barnet er friske.

    24. Kos deg med det du vil du, du ser nydelig ut!☺️
      Når det er sagt så er det faktisk et poeng å tenke over hva man spiser under et svangerskap, så alle dere som går til angrep på de som nevner det bør kanskje også tenke dere om. Jeg var en av de som la på meg lite i graviditeten, under det som er anbefalt de 2 første trimesterne, og bekymret for at babyen ikke fikk i seg nok næring begynte jeg å putte i meg hva som helst. Fikk fort streng beskjed av lege på sykehuset om å droppe det. Han sa babyen hadde det helt fint uansett om jeg ikke la på meg mange kg og at det ville være verre om jeg fikk svangerskapsdiabetes i tillegg. (Tett oppfølging pga risikosvangerskap) Og ut kom en frisk og fin gutt på 3620g, til tross for at jeg ikke gikk opp mer enn 8 kg. Så å bruke en graviditet for å kunne spise og unne seg hva som helst er ikke bare bra det heller☺️

    25. Jeg har en oppfordring og et ønske til deg; ikke godkjenn kommentarer som er «drittslenging». Å godkjenne kommentarer som er av konstruktiv kritikk er helt fint. Men ikke la slike mennesker få lov til å komme gjennom med slike totalt usmakelige kommentarer, det gir INGENTING for noen. Hvorfor skal mobbere få lov til å komme gjennom? Selvfølgelig blir man overrasket over at det faktisk er folk som setter seg ned og kommenterer drit til et annet menneske. Helt ærlig kan jeg ikke forstå hva som får et annet menneske til å gjøre noe sånt mot en annen, om de ikke har hatt foreldre som er glad i dem, eller bare har personlighetsforstyrrelser. Ikke vet jeg. Oppgitt blir jeg hvertfall av å lese slikt. Du er nydelig, du stråler, du har lykkes. Hvis ikke vi medmennesker kan ønske hverandre alt godt hvem vil gjøre det da? Stoooor klem❤️❤️

    26. Noen legger på seg lite, noen mer og noen mye. Noen blir ekstremt sulten i 1. trimester, og kaster opp om man ikke får i seg mat hyppigere enn vanlig. Bare det i seg selv kan gjøre mye med vekten. Jeg la på meg mye i hvert svangerskap, og gikk ned alt + mer med ammingen.

    27. Imidlertid er ikke 8 kg lite å gå opp. Hvis man har lagt på seg mer enn 8-10 kg så har man lagt på seg utenom også. Det så jordmoren min. Jeg la på meg 8 kg og kan referere til at jeg fikk en frisk baby som har vært friskere enn majoriteten, dette også etter barnehagestart.
      For meg er en sunn livsstil veldig viktig og jeg får en strålende gevinst i å holde meg frisk nesten hele tiden.

    28. Korrekt at 8 kg ikke er for lite egentlig, glemte å skrive at jeg var undervektig i utgangspunktet, så fikk i starten beskjed at jeg burde gå opp 10-12 kg. Derav kom bekymringen🙈
      Vil også anbefale deg å lese denne Julianne;
      https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/n%C3%A5r-var-det-egentlig-vi-mistet-den-intuitive-tilgangen-til-foreldrerollen-1.1105557
      Ikke fordi jeg mener du skal gjøre det ene eller det andre når Severin kommer, men bare for å understreke hvor viktig det er å følge sin egen magefølelse og lytte til barnets behov☺️ Og ikke nødvendigvis bestemme seg for hvordan ting skal bli på forhånd. Når man leser kommentarfeltet her kan man jo bare tenke seg hvor mange meninger du skal måtte forholde deg til i barselperioden. Og da håper jeg at du klarer å høre på ditt indre jeg, for alle vil mene noe uansett hva du gjør. Dette gjelder forsåvidt også i møte med fagpersoner. Jeg har gjort flere ting etter blant annet råd/meninger fra helsesøster, hvor det har gjort vondt i mammahjertet. Som usikker førstegangsmor trodde jeg de alltid hadde rett, men et sted på veien bestemte jeg meg, heldigvis, for at det er jeg som kjenner mitt barn best. Jeg gjør det jeg mener er riktig for han.
      Ønsker deg alt godt og lykke til på veien😍

    29. Det virker på meg som det er mange unge, umodne lesere på denne bloggen.. Jeg blir så provosert av all den «snikskrytinga» på hvor mange kilo man gikk opp i svangerskapet. Hva er poenget!? Sånn egentlig?? Hvert svangerskap er unikt, hver kvinne er unik – man har ulike kropper, mager, alder, gener, livsstil – dvs ulike utgangspunkt. Målet med enhver graviditet er å få sunne og friske barn! Blir kvalm av den utviklingen som har skjedd de siste årene, stakkars barn som blir født av mødre som er mer opptatt av sitt eget utseende og vekt enn barnet. For et ekkelt og overfladisk fokus! Håper gravide jenter lytter til råd fra jordmødre/leger/helsesøstre framfor å ta «tips» fra disse usunne kommentarfeltene til bloggere.
      Julianne – du ser helt perfekt ut! Håper virkelig du kan sensurere mer kommentarer, det er trist å lese hva folk lirer av seg.
      Til Linn som kommenterte lenger oppe: stakkars, du må være ung og usikker. Håper du får det bedre med deg selv etterhvert som du blir mer voksen.

    30. Hvordan kan du tolke at det er «snikskryting»? Og i all verden.. det er faktisk anbefalinger for både kosthold og vektoppgang i svangerskap. Og du blir kvalm og det er et ekkelt og overfladisk fokus? Er din kommentar bedre enn mange andre her? For det er tydeligvis greit å rakke ned på de som er tynne, ikke går opp mye i svangerskapet også videre.. jeg er enig med deg i de tilfellene hvor folk faktisk går inn for å få små barn. MEN man trenger ikke legge på seg 20 kg for at babyen skal ha det bra. Er da 2 eksempler på det rett over her. Noen legger mye på seg, andre ikke, og ja vi har forskjellig utgangspunkt. Der er vi enige. Men at babyen har det bedre med 20 kg ekstra pga «spis hva du vil mentaliteten», eller 8-10 kg ekstra pga sunt kosthold og mosjon, der er vi uenige. Er ikke bare fett på kroppen som gjør at en baby trives. Den får i seg alt vi spiser, og alle voksne mennesker vet blant annet hvor ubehagelig det er med svingende blodsukker. Så at noen velger å ta vare på kroppen er noe helt annet enn å skulle slanke seg, eller å gå inn for å få liten baby.

    31. Pleier ikke å kommentere… Men LINN! -Er det virkelig mulig? Flaks for Julianne at hun har god råd og kan benytte seg av hva hun måtte ønske etter svangerskapet, det være seg PT, eksklusiv sunn mat, gåturer i nydelige omgivelser og til og med fjerne løshud om det skulle være ønskelig. Jeg er sikker på hun har alt dere drittslengere bare kan drømme om…

    32. Jeg stiller meg undrende til hvordan i all verden folk klarer å vinkle det til at de som er opptatt av utseendet i svangerskapet ikke bryr seg om barnet?
      Grunnen til at jeg spiste næringsrik mat var like mye for min egen fordel som barnet sin fordel 😊
      Jordmor støtter det fullt ut at jeg gikk opp 8 kg og sa at det var bare bra. De måler jo symfyse-fundusmål ved hver kontroll og min var helt innenfor.
      Jeg synes jeg aner en viss form for at “de som er opptatt av utseendet under eller etter graviditet bryr seg ikke om barnet”. Det samsvarer jo ikke.

    33. Men hvorfor har du et så stort behov for å fortelle at du kun gikk opp 8 kg? Who cares?

    34. Så interessant å lese om! Jeg er en leser som kun har fulgt deg et halvt års tid, og lurer derfor på om du hadde en spesiell «plan» eller et «tema» for bloggen da du begynte å skrive, eller om du bare hoppet i det og skrev om ting som falt deg inn dag for dag? 🙂

    35. Wow, snakk om å overtolke min kommentar? Hvor rakker jeg ned på tynne mennesker i innlegget? Jeg skriver jo, som du også sier, at vi har alle forskjellige utgangspunkt. Jeg synes det er helt unødvendig av folk å fortelle hvor mye de la på seg i svangerskapet i kommentarfeltet på en blogg. Hva er formålet egentlig? Det er normalt å legge på seg mellom 10-16 kg i svangerskapet hvis man er normalvektig i utgangspunktet – men noen går opp mer og noen mindre. Men av en eller annen grunn er det flere som har behov for å fortelle om deres lille vektoppgang, og forklare det med sunt kosthold og trening! Poenget er at man også kan legge på seg mer, men spise kjempesunt og være aktiv hele svangerskapet. Fordi vi alle er forskjellige 😉
      jeg synes det bidrar til en fæl trend som går, med små babyer og minimal vektoppgang i svangerskapet. Ønsker man at de som «dessverre» går opp mer enn 8 kg, skal begynne å slanke seg i svangerskapet? Fordi de føler at de gjør noe feil, for andre går opp mye mindre? Nei. Så hold vekta for dere selv!

    36. Jeg er så enig med deg.
      Svingende blodsukker er meget ubehagelig. Eks ved inntak av boller. Derfor frister det med aldri å spise boller.
      Å ta vare på kroppen sin kontra og ønske å få liten baby er to vidt forskjellige mål.
      At noen knytter lite vektoppgang opp mot at man ikke bryr seg om babyen er helt bak mål. Faktisk vil jeg si at jeg som gikk lite opp i graviditeten på grunn av næringsrikt kosthold og jevnlig trening/mosjon gir babyen og meg selv ett bedre grunnlag kontra de som trykker i seg alt ukritisk og er lite aktive.

    37. Beklager hvis jeg overtolket, men når du bruker ord som «kvalm», «ekkelt» og «overfladisk fokus» i en kommentar om lite vektoppgang.. så tolket jeg det som at du mente det negativt mot de som går opp lite. My mistake!
      Ellers er vi tydeligvis enige. Og jeg mener heller ikke at Julianne ikke skal unne seg disse kanelbollene. Selvfølgelig kan man spise boller og kose seg, og jeg tviler ikke på at hun har et sunt kosthold ved siden av. Det jeg reagerer på her er de som har kommentarer som mer eller mindre sier at «så lenge man er gravid skal/kan man spise alt man har lyst på.» For all del, selvfølgelig kan man det! Men det er som oftest, med vekt på som oftest, de som sliter med å bli kvitt vekt og «klager» på det i ettertid. OG det jeg prøver å si er at en baby har det ikke noe bedre i magen om mor putter i seg det hun kommer over og dermed går opp 10-16 kg. Selvom hun er innafor den normale vektoppgangen. Jeg sliter med å gå opp i vekt, og ville antageligvis kun gått opp så mange kg om jeg hadde gjort nettopp dette. Babyen hadde ikke nødvendigvis tjent på det, da er det bedre å gå opp litt mindre med et sunt, normalt kosthold. Altså, antall kg betyr ikke alt. Men jeg og vet at mange kan gå opp mye mer enn det anbefalte UTEN å leve usunt i hele svangerskapet. Og som en avslutning.. jeg skrev ikke at jeg gikk opp bare 8 kg for å skryte. Jeg ønska å gå opp mer. Grunnen til at jeg skrev det var kun for å få frem at man kan få friske, sunne barn med mindre vektoppgang også. Som ey motsvar på alle kommentarene om at «spis hva du vil, det viktigste er at mor og barn har det bra.» ☺️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg