ORDINÆR ULTRALYD OG TERMINDATO

I dag har vi vært på vår første ordinære ultralyd! Timen var på kvinneklinikken på Rikshospitalet, som er stedet jeg skal føde. Herlighet, så gøy det var å se vår lille Severin igjen. Dette er den fjerde ultralyden vi har fått høre hjertet hans slå, og det er like fantastisk hver gang. Alt står heldigvis bra til med den lille gutten vår og jeg kan regne med å kjenne liv innen to uker, sa legen. Åh, som jeg gleder meg til spark og mer bevegelse!

Slik jeg forstod det trenger vi ikke flere ultralyder nå. Jeg skal bare bli fulgt opp av faslegen min videre og begynne hos jordmmor fra uke 24, om jeg ønsker det. Tanken jeg sitter med nå er at jeg ønsker å gå til jordmor og i tillegg melde både Ulrik og meg på fødselsforberedende kurs på Rikshospitalet når fødselen nærmer seg.

På Volvat Nationaltheateret regnet de forresten ut termindato til 25. juni, mens i dag og hos fastlegen min kom de frem til den 24. juni. Nå er det vel ganske vanlig at førstegangsfødende går litt over tiden. Er det ikke? Så denne datoen er egentlig ikke så viktig. Men det er selvfølgelig greit å ha noe å forholde seg til nå som nedtellingen er i gang. Tenk, om bare fem måneder blir vi en familie på tre. Jeg pleier alltid å glede meg til sommeren, men aldri har jeg gledet meg så mye som nå. Småbarnslivet, here we come <3 <3 <3

Uke 19 (18+4)

105 kommentarer
    1. Er ikke alltid sånn at førstegangs fødende må gå på overtid jeg er to barns mamma og begge mine kom før termin 😊

    2. Det er så gøy og se på ultralyd 🙂 Det kan nok hende du kjenner litt liv allerede, om det kjennes ut som en boble, noen “vinger som stryker deg innvendig”, osv så er det livstegn. Jeg hadde det veldig tidlig og kjente det tydlig i uke 19 🙂 Det skjer mye framover så det er baren og glede seg 🙂

    3. Hør med moren din hvordan hun fødte ift termin – de kan gå i arv (men selvfølgelig ikke sånn for alle). Ang jordmor anbefaler jeg deg å bestille time til jordmor allerede (helst i går). Time hos jordmor er noe HELT annet enn hos lege, og det er så dumt hvis det ikke er ledig time. (Jeg fødte i Bergen og der bestilte jeg i uke 13 (timen var senere altså) for å sikre meg jordmor (anbefaling fra legen). Ellers er det helt vanlig at det ikke er flere ultralyder 🙂 Kos deg med baby i magen – du har masse vakkert foran deg 🙂

    4. Hei Julianne ☺ ta godt vare på bildet av lille Severin ❤
      Førstegangs fødende med sønnen min og han kom 2 uker før termin 👍

    5. Spennende! Jeg har bursdag 26 juni 😊 Har termin med en liten guttbebi den 10 februar 💗😄 lykke til videre med svangerskapet 😊

    6. Herlig♥ Fantastisk tid dere går i møte! Jeg fikk mitt første barn for 3 mnd siden, gikk 5 (lange) dager over tiden. Er visst ganske vanlig som du sier.

    7. Er så utrolig koselig å lese disse innleggene om vesle Severin! Unner deg og Ulrik det utrolig mye. Gleder meg til å følge veien deres videre 🙂

    8. Så gøy! Du har faktisk termin på bursdagen min(24 Juni) Selv har jeg 2 barn og begge er født 2 uker før termin 🙂 Har ei jente på 10 og en gutt på 1 år som kom til etter IVF forsøk 🙂 Jeg og mann min var veldig heldig og alt klaffet på første forsøk for oss 🙂 nå er vi igang med forsøk nr.2 og jeg går bare å vente på time hos legen til blodprøve for å finne ut om jeg er gravid! Bare 1 uke igjen! Håper du nyter tiden fremover 🙂 du har masse fint i vente <3 Mammalivet er helt fantastisk men slitsomt til tider, men ville aldri vært foruten! Ønsker deg og Ulrik masse glede fremover!

    9. Gratulerer med beby i magen! Kommer du til å ta mammaperm? Eller kommer du til å jobbe og blogge som vanlig? For du vet vell at du ikke kan blogge, jobbe og ha annonsesamarbeid samtidig som du mottar permisjonspenger fra nav. Hvordan funker dette for deg med din jobb?

    10. Du har termin akkurat en uke før meg, så det blir veldig gøy å gå gravide «sammen». For en fantastisk tid vi har foran oss!!

    11. Fantastisk!! Det er så spesielt å få se de skjønne på skjermen, da blir det så virkelig. Og i ettertid så er det morro å tenke på at man har sett de på UL. Jeg fødte som førstegangs 10 dager før, plutselig gikk vannet. Så aldri godt å vite! 🙂

    12. Barn kommer når de selv vil 🙂
      Jeg har tre og de har kommet senere for hver gang. Gjør som andre sier og snakk med dinn mor for det gir ofte en bedre indikator.
      Vi har forsåvidt også en liten Severin som er oppkalt etter en oldefar på farsida.
      Lykke til med svangerskapet.

    13. Så gøy😀 anbefaler dere å gå på 3D ultralyd, det var SÅ gøy!😀 tror de anbefaler ca uke 30🤔

    14. Jeg har aldri lagt igjen en kommentar på en blogg før, men jeg har så lyst til å si lykke til! Jeg ble selv mor i juni 2017 til en liten gutt, og det er det største som har skjedd meg noen gang. Jeg er så glad for at dere skal få oppleve noe så fantastisk sammen. Selv om dette er etterlengtet og det noen dager kan føles som om tiden går sakte, så må dere huske å nyte tiden dere har med hverandre nå! Det er mange nye prioriteringer når den lille kommer 😉 LYKKE TIL, kjære dere! Ønsker dere alt godt!

    15. Fødte for første gang i august, og sønnen min ble født 12 dager over termin, etter igangsetting 11 dager over. De har termindato for å beregne en dato der du MÅ føde da. Slik at ikke morkaka blir dårlig

    16. Gratulerer så masse med lille Severin i magen. Gleder meg til å følge dere videre på ferden.
      Jeg har to gutter selv, og begge kom 1,5 uker før termin. Så ingen fasit på at man går over termin. De kommer når de er klare 🙂 Minstemann er 7 mnd i dag og kom 24. juni. Koselig med sommerbarn!
      Lykke til videre!

    17. Neida, det er bare en myte at førstegangsfødene gjerne går over termin. Det er like vanlig å føde før termin. Jeg fødte på termindagen, det var veldig stas 😀 <3 lykke til videre!

    18. Du har en spennende tid frem for deg. Jeg gikk 1 uke over tiden med min første. Råder deg til å bruke både jordmor og fastlege.
      Vi gikk på kurs første gangen. Men synes egentlig ikke jeg hadde sånn utbytte av det. Men kursene er sikkert forskjellige fra sted til sted.
      Du vil sikkert snart kjenne at du har type sommerfugler i magen som flye (dum forklaring kanskje) men det er babyen som rører på seg. Klem

    19. Spennende! Vil virkelig anbefale deg å følges opp av jordmor i tillegg til/i stedet for fastlegen 🙂 De er jo eksperter på fagfeltet sitt, og har ofte kunnskap og erfaringer en lege ikke har! Jeg følte meg hvertfall utrolig godt ivaretatt hos jordmor. Fødte min første sønn to dager før termin, så er ikke alle som må gå på overtid. Lykke til videre i svangerskapet!

    20. Fødte 5 dager før termin som førstegangsfødende. Kjente liv første gang i uke 22 tror jeg (boble som popper følelse). Hadde morkaken foran, da kan det visst ta litt lenger tid. Lykke til!

    21. Man hører ofte at førstegangsfødende ofte går over tiden. Men faktisk er både før og etter nesten like vanlig. Alle mine venninner har født 1-2 uker før termin. Selv fødte jeg nesten 3 uker før. Gikk ut i permisjon, og vips et par dager senere kom babyen hehe. Så greit å være forberedt på at det kan skje 🙂 Masse lykke til.

    22. Så utrolig gøy. Så glad på deres vegne. Det er jo så spennende. Jeg hadde termin 6 juli men fødte 10 dager før som førstegangsfødende. Jeg fødte også på riksen i 2016. Har en gutt på 1,5 år nå. Hver dag er fantastisk og så mye gøy. Bare å glede seg!

    23. Herliget så lik vesle Severin er på deg, profilen din, her – på dette ul bildet! Nydelig! Gratulerer så utrolig mye, gleder meg virkelig til å følge dere framover 🙂

    24. Han ser bare så søt ut på ultralyd bilde. Jeg har selv bursdag 27 juni, min mor hadde termin 24 juni. 😉 Jeg ser frem til følge dere i månedene fremover. ❤️🌸❤️

    25. Syns alltid det er like fascinerende at så mange publiserer ultralydbilder av babyen. De har ikke mye de skulle sagt!

    26. Så spennende!! 😍
      Jeg gikk 9 dager over, ble da satt igang siden mens/legetermin var 13 dager tidligere enn ul-termin så det var egentlig ganske greit!
      Min mor fødte alle sine før termin eller på termin så tror ikke det går i arv.
      Vil absolutt anbefale deg å gå til jordmor! De har så mye mer peiling, pluss at det er veldig koselig alltid 😊 wæ! Så mye koselig du har foran deg ❤️

    27. Åååh, gleder meg med dere❤ Men obs. Begge mine barn kom 3 uker før termin. Ikke vær opptatt av dato. Severin kommer når han er klar😊

    28. Jeg fødte også før tiden med nr.1. Det som er så spesielt med fødsler… de er unike. Du kan virkelig glede deg. Og når man er inne på temaet så vil jeg gjerne tipse om en bok. Det er ikke min, og jeg har ikke lest den. Men høres såå fin ut. Skulle ønske den fantes i forkant av mine fødsler. Sjekk den gjerne ut om du vil: Når en mamma blir født http://www.smabarnsforeldre.no/den-folelsen/

    29. Fødte alle mine jenter før termin og jeg tipper du kjenner liv innen 2-3 dager jeg. Drikk et glass kaldt vann og legg deg på rygg. Fantastisk når det endelig skjer. Masse lykke til 💜

    30. Mitt barn ble født ei uke over termin. Jeg var mildt sagt lei av å vente.
      Det er vanlig at førstegangsgravide går over termin, men det er ikke alltid slik.

    31. Jeg hadde ul termin den 23/6-17, og han ble født den 28/6-17. Gikk over tiden som førstegangsfødende.

    32. For en søt liten tass! 💙👼🏻 Han har definitivt din nese da 😊 Bare vent til du holder ham i armene dine første gangen – livet ditt blir aldri det samme igjen! På godt og vondt 😂💖🌸 Med min første skjønte jeg ikke fullt ut at det var en baby som lå der inne før jeg fikk den lagt oppå brystet, men gurimalla så koselig det var 💖 Ingen gråting eller emosjonelle utbrudd (fra min side) men mer sånn «oi, for en skjønning! Så spennende og fint at jeg fikk bli akkurat mammaen hans💙». Også lurte jeg veeeldig på hvordan han skulle se ut da det nærmet seg fødselen, jeg drømte til og med om det! Og jeg brukte ca 12 t fra de første «menslignende smertene» og til ungen var ute, så selv om man er førstegangs trenger d ikke å ta så lang tid 😀
      Dere har mye vakkert og spennende i vente – Gratulerer igjen! 💙👪

    33. Nr 1 kom 3 uker før termin, nr 2 kom 7 dager før, nr 3 kom 9 dager etter termin og nr 4 kom 10 dager før så dette er veldig individuelt. Like magisk hver fødsel, å være mamma er det flotteste, vanskeligste, mest emisjonelle, tøffeste, beste og mest slitsomme oppgaven jeg har begitt meg ut på. Men gud for en fantastisk følelse🖤

    34. Det er ganske sterkt å virkelig få se den lille sånn! Det første som slo meg var så vanvittig lik deg!?! Se på den sprettnesen og kjevepartiet!! Prikk lik deg. Vent og se;)

    35. Gratulerer så mye med gutten<3
      Jeg bare lurer på en ting: hvordan kan det ha seg at du har termin 24/06 og skriver på bilde at du er 18+4? Jeg har nemlig termin 22 juni og der sier både sykehuset, fastlege og jordmor at jeg er 19+1 i dag?
      Det har selvfølgelig ingen ting og si, jeg er bare nysgjerrig på om man teller forskjellig:)
      Lykke til videre i svangerskapet!

    36. Det første jeg la merke til var nesen din 🙂
      Som førstegangsfødene gikk jeg 8 dager over. Vil anbefale deg å gå fast til jordmor, det gjorde jeg

    37. Åh så morro å lese! Vi har termin 15/14 dager før dere med vårt første barn, så gleder meg til å følge med på bloggen din underveis. Jeg kjente små murringer, og små bevegelser innvendig fra rundt uke 19 – og plutselig i uke 21 ble alt mye mer kraftig og min kjære kunne kjenne sparkene på utsiden, min livmor er plassert på framsiden av magen. Å kjenne liv på denne måten er absolutt helt fantastisk, så gled dere 😀

    38. Har gutt født 27.juni. Han kom før termin. 13 uker og 2 dager før termin for å være helt nøyaktig. Det har heldigvis gått veldig bra. Koselig med sommerbarn. Lykke til!

    39. Hæ, kjenner du ikke liv i uke 19?! Da hadde jeg blitt alvorlig bekymret. Kjente liv i uke 14-16 med mine tre.

    40. Min første kom 4 dager før termin (mamma sa han ville komme ved fullmåne, og jammen fikk mamma rett ❤) Da slapp jeg “Grue” meg til fødselen, gla da han kom før hehe
      Andre mann kom 11 dager på overtid, dagen før jeg skulle sette igang fødsel… Da gikk det fort, bare to timer på sykehuset…
      Så ja babyen kommer når han kommer 💕 men kjekt å ha en dato å forholde seg til…telle ned til 🌸
      Hjertelyden vil dere høre på jordmor sjekkene fremover ❤❤ så det er bare å glede seg… Vær gla hvis legen sier det ikke er nødvendig med flere UL for da er alt tipp topp med babyen 💙
      Ja nymotens nå er visst 3D når babyen nærmer seg fødsel.. Sett tantejentene mine sånn, var ikke sånn da jeg gikk gravid i gamledager 😂
      Drikk noe søtt og legg deg flatt, så kjenner du med hånden nede på magen, lukk øynene og så kjenner du nok små bobler i magen, er jeg sikker på 💙💙 allerede nå…

    41. fysjjjjj. stakkars barn. debutere på nettet selv før han er født!!! frykter å se hvordan du forholder deg til hans rett til eget liv, ikke bare en rekvisitt i ditt fjaseliv.

    42. At et svangerskap varer i 40 uker er bare et gjennomsnitt, det er like mange som føder før som føder etter.
      Min førstefødte kom 13 dager før termin.
      Lykke til, og anbefaler kurset til sykehuset, særlig omvisningen er kjemtegrei så slipper man lure på hvor man skal og bruke energi på den usikkerheten der.

    43. Jeg fødte 16 dager før termin som førstegangsfødende, så plutselig kommer han tidlig i juni også 🙂

    44. Gratulerer så mye med svangerskapet. Tenk på terminen som en terminperiode og ikke en dato. Kun 5% føder på termindatoen, de fleste andre i løpet av en periode på +/- 2 uker 😉 Hvis du er frisk i svangerskapet kan du velge å ta alle kontroller hos jordmor – ta kontakt med helsestasjonen du tilhører 🙂 Lykke til med den spennende tiden 🙂

    45. Gratulerer så mye! ☺️💙
      Jeg fikk gutten min 2 dager før termin, så ikke nødvendigvis slik at du blir gående over termindatoen. ☺️
      Ønsker dere masse lykke til, og bare gled deg til å kjenne liv i magen. Det er en helt fantastisk følelse! ❤️

    46. For noe tull og for en fryktelig unødvendig kommentar å legge igjen. Dette er veldig individuelt og mange kjenner faktisk ikke liv før mellom uke 20-22, spesielt første gangen. Det kommer også anpå hvordan morkaken ligger. Ønsker du å skape bekymringer? Ta deg ei bolle og legg deg på sofaen uten en skjerm og et tastatur!

    47. Gratulerer! Ta godt vare på deg og småen!😍 Spennanande tid i vente🤩 Eg er mor til 2 gutter, og begge mine kom før termin, uten at noe var galt. Førstemann kom 36+4 ja nestemann 37+5. Så førstegangsfødende går ikkje alltid til termin eingong, ikkje snakk om å gå over🤗

    48. Enkelte burde skamme seg over her! Det er ikke unaturlig at hun ikke har kjent liv enda – og det er ikke noe greit å skremme noen på den måten! Noen kjenner tidlig, andre senere. Og det at de eksponerer han nå som dere sier. Ja, for de er virkelig de første foreldrene som legger ut et ultralydbilde?! Om de ønsker å legge ut bilde så har de all rett til det. Er du uenig? Ja da har du full rett til å klikke deg ut av bloggen, og finne deg noe mer fornuftig å gjøre i livet enn å lire av deg kvalme kommentarer på en blogg!
      For en nydelig gutt dere venter på! Og så heldig han er som får dere til foreldre! Foreldrerollen er fantastisk og slitsom men aller mest fantastisk! Begge mine kom før tiden, 15 dager før med første og to dager før med andre – så blir spennende å se når lille severin kommer!

    49. Spennende tid i vente 💙
      Ville bare si at du ikke må bli bekymret over at du ikke kjenner bevegelsene til fosteret ennå … kan ennå ta noen uker før du kjenner det .. er helt normalt 😊…..

    50. Gratulerer! Hadde selv termin med min gutt i fjor 23. juni. Han er min førstefødte og han kom to uker før termin.
      Lykke til og nyt tiden som par, gå på kino, resturant osv. Tiden som par er det lenge til dere får igjen 😉

    51. ALLE, sa til meg at.. du kan bare regne med å gå over, siden du er førstegangsfødende. Men har lært i ettertid at det er ikke helt riktig, det er like mange som føder litt før som føder litt etter.. selv fødet jeg på selve termindatoen, noe ca 3 % gjør. DET var gøy 😀 To uker før termindatoen kan du føde og være innenfor termin, samme med to uker etter.. det å ikke vite er spennende! 😀

    52. Så gøy å følge med dere! Ønsker dere virkelig alt godt i tiden fremover. Du har så mye fint å glede deg til 🙂
      Er selv andregangsgravid i uke 18, og jeg er såå spent på hvem som skjuler seg i magen.

    53. Jeg kjente liv i uke 16, men kjente meg ikke igjen i beskrivelsen av «sommerfulgvinger» osv, for meg kjentes det ut som leamus i livmoren! 😂

    54. Så kjekt! 😀 Fødselsforberedende kurs er bare helt supert, altså! Vi var på det forrige uke, på Ullevål da, men angrer ikke på det! Føler meg litt tryggere på fødselen som nærmer seg nå. Og ikke minst var det kjekt for mannen, de står jo liksom litt “på utsiden” av graviditeten (vi damene føler det jo på kroppen hele tiden) så var flere av mennene som synes det var veldig nyttig da de fikk spurt jordmor om ting de tenker på også. 🙂 Masse lykke til de neste månedene. 🙂

    55. Det har ikke noe å si om du er førstegangs i forhold til når du føder.
      Jeg fødte 3 uker før med førstemann 😊
      Og så husk på at første tiden ikke alltid er en dans på roser. Jeg var veldig på at jeg aldri skulle samsove. Men de 2 første månedene måtte jeg det, ellers hadde det ikke blitt noe søvn.
      Ønsker dere masse lykke til! Du har mye å glede deg til ❤️

    56. Min gutt kom 9 dager før termin! Andremann kom på termindato, for da ble fødselen satt igang dagen før termin pga. At jeg lekket fostervann! Hadde jeg ikke blitt satt igang, hadde jeg nok gått over termin med sistemann:)

    57. Det er veldig individuelt om man føder før, på eller etter termin. Og man kan ikke helt sammenligne det med våres mødre heller. Min mor fødte 10, 9 og 8 dager etter termin. Jeg fødte 2 dager etter termin. Jeg «jukset litt». Jeg gikk og fikk modningsakupunktur en gang i uken fra uke 38. Når jeg skulle inn og gjøre det dagen før termin spørre jeg jordmora mi om hun kunne sjekke om jeg hadde fått noen åpning. Da sa hun at jeg hadde allerede 4 cm, så jeg manglet bare riene på at fødselen skulle starte. Hun tøyde/strippet meg litt også da og sa at hun trodde lille jenta ville komme i løpet av den helgen, dette var da en torsdag. Etter hun hadde tøyd/strippet meg kjente jeg godt med kynnere noe hun sa jeg nok kom til å få og kunne vare et par dager. Disse slutten aldri, de kom tettere etterhvert, men ble ikke sterkere så jeg følte ikke det var rier. Lørdags kveld rett før jeg skulle legge meg forsto jeg at det var på gang. Vi kjørte til sykehuset og jeg kom inn med 8 cm åpning 🙈 3 timer etter vi kom var hun ute 💖 modningsakupunktur er ikke bare for modningen sier de, de sier også at det kan hjelpe deg å få en lettere fødsel 😄

    58. Anbefaler også ammekurs, hvis det tilbys! Det er langtfra så enkelt som det ser ut til 😅 Jeg fikk min førstefødte 2 uker før termin. Mammaen min fødte også meg og mine søsken litt før termin. Hør med din mor hvor lenge hennes svangerskap har vart, så kanskje du får en pekepinn 😊

    59. Du bar MÅÅÅÅ bestille deg 3D på Jessheim… da blir ikke ventetiden så lang og du får en herlig opplevelse!! <3

    60. Termindato settes ut fra gjennomsnittlig varighet av svangerskapet, etter denne tiden har ca halvparten av de gravide født. I praksis regnes det som normalt å føde mellom 37+0 og 41+6. Så det er omtrent like vanlig å føde før termindato som etter. 🙂
      https://sml.snl.no/termin

    61. Åååå!!! Jeg fikk min 20.juni i fjor! Så spennende og perfekt tid å få baby på! Herlig å se den lille skjønningen på ultralyd! Masse lykke til fremover og gratulerer så mye til dere begge igjen! Du er en skikkelig tøffing! Stor klem <3

    62. Hei! Først og fremst gratulerer så mye med en liten gutt på vei! Jeg har fulgt med fra starten og ble så glad på deres vegne 🙂 hadde vært veldig gøy å sett dine innkjøp til baby. Tenker spesielt på innredningsdetaljer til barnerommet osv. Har en liten gutt på 3 måneder selv, så skal straks i gang med å innrede nytt barnerom da vi flytter inn i nytt hus 🙂

    63. Gratulerer så masse med graviditeten😁 Det er så koslig å lese at alt står bra til med både mor og barn❤️ Jeg har en liten gutt på 6mnd, han kom på min 12 dag overtid😳 Var førstegangs fødene. Og jeg vil også anbefale å gå til jordmor og lege, æ gikk både til lege og jordmor.

    64. Jeg spurte jordmor og hun sa at det med at førstegangsgravide ofte går over bare er en myte. Derimot føder 95% mellom uke 37-42 og 4% på termindatoen.

    65. Hei.
      Jeg har et spørsmål til ukens spørsmål.
      Hvordan har du syntes det har vært å kjøpe graviditetstester og eggløsningstester? Regner jo med at det var noe du tenkte mer over i starten enn nå i slutten? Hvordan var det liksom i begynnelsen av prøvetiden vs nå i slutten?
      Heier på dere ❤

    66. Så spennende 🙂
      Jeg har to barn og de kom før termin begge to. Første fødte jeg i uke 37+6 og andre i 36+4
      Det er veldig forskjell på person til person når fødselen starter🙂🙂
      Lykke til ❤️

    67. «Termin» er jo mellom uke 37-42.. men lurt å innstille seg på å gå litt over ja, hvis ikke kan de siste ukene bli veeldig lange! Du kjenner nok liv i løpet av en uke eller to nå ja! Det er veldig gøy, du blir liksom kjent med babyen din på en egen måte. Og ja, du må til jordmor! Masse god informasjon du går glipp av hvis du kun går til lege. Er ikke alle fastleger som er like oppdatert dessverre.. 🙂

    68. Jeg sa jo tidlig at det ville bli en gutt 🙂 Et nydelig bilde <3 Jeg ønsker dere begge lykke til med svangerskapet, og håper at alt går fint med deg og den lille i magen. Jeg gikk selv 1 uke over tiden med min første, så kanskje den lille kommer i Juli 🙂

    69. Sååå gøy! Og så fin!
      Kommenterer svært sjeldent, men jeg er så glad på deres vegne, det er så fint ❤️
      Måtte resten av svangerskapet bare gå suuuuper smooth 😄😄😄

    70. Hei Julianne 🙂 Jeg bor like ved deg og går til jordmor på vestre aker helsestasjon. Du bør bestille time der ganske raskt hvis du skal gå til jordmor på helsestasjonen. Det er ofte litt ventetid, med mindre man går til privat jordmor et annet sted. Det er også på helsestasjonen du kommer til å gå på alle kontrollene med barnet så like greit å gå på samme sted tenker jeg da, så blir du kjent med stedet og de som jobber der 🙂

    71. Jeg hadde termin 19 april med første henne kom 20 og minstemann kom 18 juni i stedenfor 24 juni😉 å det er ikke unormalt å ikke kjenne mye liv nå. med nr 1 kjente jeg det veldig tidelig hun slo salto konstant hele tiden. Med nr 2 var det mere som at han koste på innsiden av magen😁 gled deg/dere til dere kjenner liv det er så koselig❤

    72. Er helt normalt å ikke kjenne liv så tidlig særlig ikke før første gangsgravide. Så rooo ned og slapp av. Jeg kjente ikke liv på begge mine før i uke 24. Hadde dog morkaka liggende forran som en slags støtdemper.

    73. Så herlig! Jeg fikk termin den 25 juni 2017, terminen ble senere flyttet til 30 juni. Men jeg fikk min lille prinsesse hele 8 dager før termin (22 juni) enda jeg var førstegangsfødene <3 Alt kan skje

    74. Ble satt igang 7 dager over termin pga lite fostervann, han kom 9 dager over termin for 4,5 mnd siden. Så han ville ikke komme ut av seg selv😅💙

    75. Lykke til med resten av svangerskapet! Etter å ha fulgt med på bloggen din i flere år, unner jeg dere dette veldig. Severin er heldig som får så flotte foreldre.
      Et tips: forbered deg på at du går en uke over termin, for på slutten er du nok både lei og uttålmodig, og du vil bli ekstra overrasket og glad dersom han kommer før 🙂 Jeg gikk selv en uke over med første, og nummer to kom fire uker før. Ønsker deg all lykke til! Gled deg til mammalivet, og nyt lange morgener i senga! Snart får du en liten gutt som du blir helt oppslukt av!

    76. Når jeg så dette bildet fikk jeg litt sommerfugler i magen. Selv fikk vi det til etter et år med prøving, og har nå en sønn på 5 måneder. Jeg unner dere dette så sinnsykt!
      Det er noe helt magisk ved å kunne se den lille kroppen så tydelig for første gang; det lille hjertet som dunker så fort, ryggraden, de små hendene og føttene, og ikke minst det lille ansiktet! Jeg tenker tilbake på min egen opplevelse, og alle forventningene jeg hadde. Det var så spennende! Og vet du hva? Det blir bare bedre! Spenningen slutter liksom aldri.
      Selvfølgelig er jo å få møte den lille det store målet. Få han på brystet, høre lydene hans, kjenne varmen og gi og få kjærlighet og nærhet. Hvem er han? Han er jo halvparten av dere begge – det er jo helt fantastisk!
      Men så kommer det en tid etter fødselen også. Det store målet er nådd, hva nå liksom? Nå skal dere jo bli kjent med han som faktisk har bodd inni deg de siste ni månedene, og dét er en fantastisk reise. Og det gleder meg oppriktig å fortelle deg at dere har så ufattelig mye å glede dere til. Det er så enormt mye som skjer i utviklingen i de små kroppene – på så kort tid.
      Det føles ut som at vi når nye milepæler annenhver dag, og det å få ta del i det er det mest fantastiske jeg har opplevd. Jeg tror og håper at dere vil føle det samme.
      Og det viktigste av alt: Du er mamma, Ulrik er pappa. Ingen kjenner deres barn sånn som dere gjør.
      Jeg gleder meg på deres vegne og til å følge fortsettelsen. Dere kommer til å bli de aller beste foreldrene Severin kan få 🙂

    77. Gratulerer så mye til dere begge. Det er en fantastisk opplevelse å se barnet sitt på ultralyd. Jeg er gravid i uke 30 + 6 og nyter å kjenne den lille skatten i magen. Dere har en fantastisk tid i møte. Gleder meg til å følge deres reise til å bli foreldere.

    78. Jeg er så glad på deres vegne! Dere har så mye å glede dere til <3
      Gleder meg til å følge dere på veien 🙂
      Om du vil forberede deg mentalt til fødselen vil jeg anbefale engodfodsel.no Min første og andre fødsel var som natt og dag, andre fødselen var en drømmefødsel i forhold til første, mye på grunn av dette nettkurset. Det er det kurset komikerfrue anbefalte da hun skulle ha Dexter. På grunn av det kurset klarte jeg å håndtere riene 🙂

    79. Jeg var førstegangs fødende for 2 år siden, men jeg gikk ikke over tiden 🙂 12 dager før termin, gikk vannet midt på stuegulvet. Veldig uforventa, men jordmora mente det kunne ha skjedd fordi jeg var så aktiv i graviditeten og at ungen rett og slett var “ferdig” 🙂 Så termin er egentlig veldig individuelt. Det sies at du har termin 14 dager før til 14 dager etter termindato, så alt kan skje mellom disse ukene 😉

    80. Jeg hadde termin 24. juni i fjor 😊 Lillegutt kom 4 dager før – 20. juni 💙(førstegangs) Du har så mye fint å se fram til! Å få barnet sitt lagt til brystet er virkelig den mest fantastiske følelsen i hele verden ❤️

    81. Jeg fødte fire uker termin med nr en. Og to kollegaer fødte alle to til tre uker før. Mens en vennine fødte tre dager over. Alle med førstemann. Du har såååå masse å glede deg til!!! Her ligger min lillegutt Felix på 5 mnd i armene mine, og jeg nyter panisk all tiden jeg får med han. Går så fort! 😮 gleder meg til å følge dere videre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg