TERMIN OG ANDRE DATOER I SVANGERSKAPET

Mange har spurt meg om jeg kan fortelle mer om når og hvordan spiren satt naturlig, hvor langt jeg er på vei, når termin er og så videre.. Min første dag i siste mens var 17. september 2017. Jeg har ikke fått termindato av legen ennå, men i følge appen til Ulrik og i følge datoene vi vet så blir det i slutten av juni. Vi venter altså et sommerbarn, noe jeg fortsatt ikke klarer å forstå.. Resten forteller skjermbildene under ♥

Fredag 29. september 2017:

lørdag 28. oktober 2017:

Onsdag 15. november 2017:

For vår andre ultralyd i uke 12, dro vi som sagt til Trondheim på sykehuset hvor de er kjente for å være spesielt dyktige på nettopp dette. Jeg tror vi holdt på en time med både innvendig og utvendig ultralyd for å forsikre oss om at ALT var som det skulle med den lille i magen, noe det heldigvis var.

Før jul var jeg på min første svangerskapskontroll hos fastlegen for å fylle ut diverse skjemaer, søke fødeplass og for å ta blodprøver. I går fikk jeg svar på alle blodprøvene i posten, hvor det stod at alt så bra ut. Jeg ble skikkelig lettet da jeg ikke tar noe forgitt lenger etter en lang prøveperiode med mange nedturer.

Min neste legetime er på mandag og vår neste ultralyd er i uke 18. Jeg er veldig spent på hvor vi får fødeplass. Ulrik og jeg var nemlig noe senere ute med å søke fødeplass enn de fleste par, siden vi trengte flere bekreftelser på at dette faktisk var sant før vi tok steget videre og meldte nyheten til faslegen. Vi har nå søkt Rikshospitalet kun fordi det ligger nærmest her vi bor, men Ullevål er sikkert like fint og bra. Er det noen mødre som vil dele erfaringer her? P.s. Helst ikke skrekkhistorier! For min del er det helt fjernt å tenke på at jeg skal føde i det hele tatt, så jeg blir nok ikke skremt. Men jeg vil ikke at andre gravide skal bli redde eller bekymret på grunn av noe de leser i kommentarfeltet mitt.

110 kommentarer
    1. Bare lurer på om den testen fra 28.oktober er din første test? Altså den første du tok da du mistenkte at du kunne være gravid?
      Er så glad på deres vegne for denne graviditeten! Håper at du får et fint svangerskap de neste månedene. Blir spennende med ordinær ultralyd, da blir det enda mer virkelig.

    2. Jeg har født begge mine barn på Rikshospitalet 🙂
      Både med keisersnitt og vaginal fødsel 🙂 Vi er veldig fornøyde med de som jobber der, og blitt tatt godt i mot 🙂 utrolig hyggelige jordmødre 🙂

    3. Jeg fødte tvillingene mine på rikshospitalet da jeg hadde hatt alle ivf forsøkene mine på riksen. Det var veldig greit, litt kjipt med parkering, men der ordner seg alltid. Det var litt “gammelt” der deng gang (2009) men det var dyktige ansatte der. Andre svangerskapet havnet jeg på Ahus, det er ikke og anbefale 🙂 Ønsker deg masse lykke til, husk og skriv fødebrev om ønsker om hvordan fødselen din skal være så tar de mest mulig hensyn til det 🙂

    4. Heihei! Gratulerer så mye med graviditeten! ❤️ Tanten min har fødd begge sine barn(og snart det tredje) på abc-klinikken på Ullevaal, og hun er utrolig fornøyd. Hun er så fornøyd at hun i tillegg nå skal dra helt inn til Oslo (1.5 timer) nå som de har flyttet ut av byen kun fordi hun har vært så fornøyd med de to tidligere fødslene på Ullevaal. De er også utrolig flinke med for tidlig-fødte barn på Ullevaal, så jeg tror ikke du skal bekymre deg. Ullevaal er et av de sykehusene i Norge som er aller best(og det er jo Rikshospitalet også) så det er nok veldig hipp som happ hvor du ender opp, de er flinke begge steder ❤️

    5. så gøy å følge deg nå når du endelig har fått ønsket ditt oppfylt! Lurer bare på om du har tenkt å ha alle svangerskapskontrollene dine hos fastlegen, eller skal du også gå til jordmor? 🙂
      Når du kommer å langt at du føler deg klar for å lese stoff til fødselen, vil jeg anbefale boken av Ina May Gaskin “Guide to Childbirth”, som er den mest fantastiske boken om fødsler som finnes! God blanding av gode fødselshistorier og fakta. Lykke til!
      Hilsen jordmora i nord 🙂

    6. Har født begge mine barn på Rikshospitalet, og har bare positivt å si om jordmødrene både på føden og barsel. I tillegg har de jo kompetanse på det meste om noe skulle skje. Minuset er dobbeltrom, og at far må reise hjem om kvelden. Men det positive veide opp for det for meg 🙂

    7. Jeg er så glad på deres vegne.masse lykke til og pass på at du slapper av nå. Nyt den fantastisk tid. Heier på dere.

    8. Hei. Vi var på Rikshospitalet. Fornøyd! Men de har få familierom, så far fikk kun overnatte første natten (pga jeg er hjertesyk). Ellers hadde jeg havnet på dobbeltrom første natten og far måtte reist hjem. De har ikke lystgass, men får epidural om du ønsker! Lykke til 🙂

    9. Tror Ullevål og Riksen er like bra og trygge, men jeg hadde valgt Ullevål pga muligheten for at dere som par kan bo sammen på hotellet etter fødsel. Da kan dele de første døgnene med den lille sammen. og far slipper å dra hjem og sove! For oss var det perfekt og utrolig trygt og koselig. Jeg fødte altså på Ullevål og hadde en nydelig opplevelse!

    10. Fødte begge barn på ABC klinikken, og det er så fint at man får oppfølging der i svangerskapet også! Flinke damer 🙂 tips: kjøp boken «fødsel» av Eva Rose og en annen dame.
      Har jobbet på Ullevål som barnepleier, så jeg har jo bare godt å si om de avdelingene!

    11. Hei!
      Rikshospitalet har vel ikke barselhotell hvor pappa kan bo sammen med deg og babyen? Ullevål og Ahus har det. Fødte på Ahus og der var topp der. Vil anbefale å sjekke ut om mannen får overnattet med dere, for det er absolutt å anbefale. Første natta etter fødsel måtte jeg ligge på dobbeltrom med annen dame og hennes baby grunnet blodtap under fødsel. Mannen min måtte reise hjem. Det var ikke optimalt. Lykke til 😊

    12. Gratulerer så mye med graviditeten! Så herlig når det til og med klaffer helt naturlig! Skjønner at det ikke er lett å slappe av med forhistorien deres, men prøv så godt du kan!
      Jeg har født alle mine tre på Ullevål og er veldig fornøyd med det. Kanskje litt gammelt og slitt, og litt samlebånd innimellom, men jeg har alltid følt meg godt ivaretatt. I siste svangerskap skulle jeg føde naturlig på ABC og gikk til alle kontroller hos jordmor der, men etter komplikasjoner ble det likevel fødsel på vanlig avdeling. Da fikk vi også et innblikk på livet ved nyfødtintensiven der, og de er bare råflinke! En annen ting jeg synes er et pluss ved Ullevål er muligheten for å bo på pasienthotellet sammen med far om alt har gått som normalt. Men for all del, Rikshospitalet er sikkert minst like bra. Tror du vil få en god opplevelse uansett hvor du ender opp. Lykke til videre!

    13. Førstemann her ble født på Riksen, søkte dit på grunn av mindre og roligere fødeavdeling. Jeg hadde en kjempefin opplevelse, mye takket være en suveren jordmor. Ulempen er at de ikke har automatisk plass til far på barsel.. Siden min ble født seint på kvelden, måtte mannen reise hjem halvannen time etter fødsel. Vi sa hadet i gangen for han fikk ikke bli med inn på dobbeltrommet.. Noen ganger har de kapasitet til at far får plass, men ingen garanti. Kjipt å ikke være sammen første natta som familie syns jeg, det har plaget meg litt i ettertid.

    14. Gratulerer så mye, er urolig glad på deres vegne ! Håper formen er bra 🙂 Har hørt bra om begge, men hvis det fortsatt er sånn så er det bare Ullevål som har hotell så alle kan være sammen etter fødsel. På riksen er det vel sånn at pappaen ikke får sove på samme rom. Fødte begge på Ullevål og fikk “fint” hotelrom som hele familien bodde på i 3 dager, veldig fornøyd med det da det var viktig for meg å ikke sove alene.

    15. Hei!
      Jeg hadde en utrolig flott fødeopplevelse på Ullevål i februar med en utrolig dyktig jordmor og alt annet av helsepersonell, så jeg tror absolutt ikke du trenger å bekymre deg om du skulle få plass der heller. Kom på en kjempefin fødestue med stort badekar og koselig atmosfære. Kunne ikke blitt bedre! 👌

    16. Fødte begge på Rikshospitalet. Var veldig fornøyd der. Ja litt kjipt med parkering da det er kun 2 timer nærmest, men min mann sa at den boten er det verdt hvis han ikke rakk ut etter to timer.. Nå var han heldig med den siden første ble født på 50 min etter at jeg kom inn, og andre på 8 min etter at jeg kom inn.. Så det gikk fort for å si det sånn 🙂

    17. Om valget står mellom Ullevål og Rikshospitalet må du ha med i mente at Ullevål tilbyr opphold på sykehushotellet ganske raskt etter fødsel, men på Riksen må man være på barsel til man reiser hjem. Dvs at på Ullevål kan du og Ulrik være sammen hele døgnet, men på Riksen må Ulrik reise hjem for å sove. Du vil mest trolig dele rom med en annen nybakt mor på barsel etter fødsel, om alt er normalt. På Ullevål får du eget hotellrom der Ulrik kan betale for å være sammen med deg og barnet 24 timer i døgnet.

    18. Gratulerer som gravid ❤️ Kanskje får du på min bursdag som er den 27 juni, også begynner jo navnet mitt på S og 😉 he he.. ønsker dere masse lykke til, skjønner dere er nervøse for alt som kan gå galt. Det var jeg om med førstemann, med nr to så hadde jeg større trygghet fordi d hadde gått bra en gang før. Skulle ønske jeg kunne gitt deg den tryggheten og roen. ❤️ Men si til deg selv dette skal gå bra når frykten kommer. Men husk hver dag er en dag nærmere til dere er tre ❤️ God klem fra Synnøve

    19. Tror både Riksen, Ullevål og Ahus er noen av landets beste sykehus å føde på!
      Leste mye om dette da jeg selv skulle føde for et år siden. Det vil alltid være folk som har gode og dårlige erfaringer med alle stedene. Det kommer nok veldig an på hvem man møter når man kommer dit (jordmor og barnepleier, evt. lege), og hvordan den enkeltes fødsel forløper. Og det kan man jo ikke bestemme på forhånd akkurat.
      Endte opp på Ahus, da de er det eneste av disse tre sykehusene som har lystgass. Veldig fornøyd med sykehuset og alle vi møtte der!
      Husk at Riksen ikke har barselhotell, noe som betyr at mannen din ikke kan overnatte med deg, ikke at man er garantert å få plass på barselhotellet på Ullevål eller Ahus heller da.
      Lykke til!

    20. Hei Julianne. Første gangen jeg skriver til deg og må bare få tilføye en ting. DU er fantastisk, ikke bry deg så mye om alle de vonde og negative kommentarene. For de hører ikke hjemme her.
      Jeg har født på Ahus og var kjempe fornøyd. Valgte Ahus fordi jeg ville ha muligheten til å få lystgass fordi jeg gikk inn for at jeg ville forsøke å føde mest mulig naturlig hvis det gikk. Men også at barnefar fikk overnatte. Selvom det ikke et Ahus du spør om. Vil anbefale badekar/ basseng på det sterkeste! Fungerte ekstremt godt på meg. Har hørt kjempe mye positivt om både riksen og Ullevaal og mange dyktige menneske som jobber det så man blir godt tatt Ivare på. Synes du og Ulrik bør tenke på om dere vil at han skal være med de første døgnene. Jeg kan ikke tenke meg hvordan jeg skulle klart meg uten barnefar og få den tiden sammen som vi fikk. Hadde en venninne som fødte på riksen og valgte Ullevaal med nr 2 kun for den grunn at riksen har få muligheter til at far får bli hele døgnet.
      Masse lykke til, har heiet på dere lengre nå og endelig satt spiren 👶🏻😊

    21. Fødte begge på ABC på Ullevål. Utrolig deilig å ha en jordmor tilstede gjennom hele fødselen. Begge gangerne var de inne hos meg hele tiden fra da jeg kom til sykehuset og frem til ungen var født. Flotte lokaler og flinke folk 🙂

    22. Jeg hadde noen dårlige opplevelse med mine første fødsler et annet sted i landet så jeg valgte ABC klinikken på Ullevål og var storfornøyd. For meg så er alt verdt å få mannen med meg på hotellet istedenfor å måtte være på barsel.
      Det er lettere å få plass på ABC enn Ullevål og rikshospitalet generelt.
      Har man plass på ABC får man også automatisk plass på Ullevål om det skulle være noe. Har man plass på ABC så følges man også opp der først som også veier tungt for min del.
      Rikshospitalet ville jeg personlig ikke valgt da mannen mest sannsynlig ikke kan være der etter fødsel. (Om man er veldig syk så får de det men det er begrenset plass og de sykeste prioriteres)

    23. Vi fødte på Ullevål begge gangene. Veldig betryggende å kunne ha mannen der på nettene. Ihvertfall når alt er nytt og bittelitt skummelt. Men man blir litt “etterlatt til seg selv” på barselhotellet, noe som er litt dumt når alt er nytt, men da er man jo to stk til å finne ut av det. 🙂

    24. Kompetansen til de ansatte er nokså lik ved RH og Ullevål, men på RH er man på en tradisjonell barselavdeling etter fødsel, mens man på Ullevål kommer til pasienthotellet med kompetent personale (ved normalt fødselsforløp). Det er ca 3 ganger så stor kapasitet på Ullevål og mer samlebånd, særlig om sommeren.
      Jeg fødte ved RH og var veldig fornøyd. Var alene om å føde den natten, så far fikk bli 1,5 døgn før noen andre trengte sengeplassen.
      Skal ikke komme med noen skrekkhistorie, men kjenner en fysioterapeut som er spesialist på fødselsskader hos kvinner, og hun advarte meg mot Ullevål om sommeren… Da er de nødt til å sette flere i gang på grunn av pågangen, og det er utstrakt bruk av vikarer og noe dårligere oppfølging under fødsel enn ellers i året, noe som har gitt henne mye å gjøre på jobben for å si det sånn.. Derfor gikk jeg for RH. Har også inntrykk av at man får bedre ammestartshjelp ved RH enn på Ullevål.

    25. Må først bare si gratulerer så mye med den lille i magen! Dette unner jeg dere virkelig! <3
      Vi fødte på Ullevål og var veldig fornøyd:) Jeg følte meg veldig godt tatt vare på og husker fødselen som en veldig fin opplevelse. Mange flotte jordmødre og dyktige mennesker:)
      Lykke til og kos dere masse i tiden fremover<3

    26. Hei
      Gratulerer med en frisk liten i magen 🙂
      Jeg fødte første på Ullevål, og har fått plass der igjen (etter ønske) nå til nestemann. Jeg var kjempefornøyd med Ullevål, det er barselhotell der som du får et eget rom som samboeren din kan være sammen deg. Dette synes jeg var veldig trygt som førstegangsfødende. På riksen er sjansen stor (og iaf i høysesong som dere får) at man må dele rom med en annen, og jeg ville ikke delt rom etter en fødsel. Både mtp søvn og det å få vært alene (samboer kan da ikke overnatte heller)
      Men dette er bare det jeg ville valgt. Ullevål og riksen har jo de beste “ryktene” og det er utrolig mye kompetanse på begge to.
      Lykke til, gleder meg til å følge dere 💕

    27. Har født 3 fødßler på drammen sykehus og har vært utrolig fornøyd.
      Hadde desverre to død fødsler men fy søren og flinke og koselige de var der altså. Da jeg ventet hun jeg har idag fikk jeg bli lagt inn 4 uker før hun skulle komme pga bekymringer etter første død fødsel og ble tett fulgt opp der.

    28. Jeg fødte på Rikshospitalet første gang og har fått fødeplass der igjen i mai 🙂 Hadde en veldig positiv opplevelse og de som jobber på Riksen er utrolig flinke. Jeg brydde meg ikke så mye om at jeg lå på dobbeltrom og at mannen måtte reise hjem på natten. Man tenker mest på seg selv og babyen og så tar man uansett hensyn til hverandre når man deler rom. En veldig stor fordel med Riksen er at man bare kan trekke i snoren over sengen og så får man hjelp med en gang. Jeg lurte på alt mulig og fikk masse god hjelp hele tiden! Det er gull verdt 🙂 Jeg hadde jo omtrent ikke peiling på noen ting da jeg hadde født 🙂

    29. Hei julianne!
      Jeg fødte datteren min på Ullevål! Kun positive opplevelser! Tror både riksen og ullevål er gode alternativer! Mannen min fikk sove over sammen med meg hele oppholdet på overraskende ok familierom dagene etter fødselen! Også all spekematen i frokostbuffeén dagen etter da! Nam 😊

    30. Må først si dere er heldige som kan velge fødeplass. Er ikke alle i Norge som har mulighet til det. Som oftest har man god tid når man er førstegangs så å velge det som ligger nærmest er kanskje ikke det kriteriet jeg ville valgt etter. Du må nesten finne ut hva som er viktig for deg og hva som er viktig for deg for at din fødsel skal bli trygg og fin for deg. Er det viktig å ha mulighet for epidural og evt snitt ? Eller ønsker du at de skal ha nyfødt intensiv hvis barnet får en tøff start? Eller er det roen og mulighet for at far skal få være mye sammen med dere i starten?
      Jeg har født nr. 1 på sykehus og nr. 2 på en liten fødestue. Ville valgt fødestue igjen.

    31. Jeg jobber på riksen selv, men valgte Ullevål nettopp fordi man får bo på et “hotellrom” alene etterpå, og at far får bo med deg ☺️ Tanken på dobbeltrom og at samboeren min skulle DRA hjem etter fødselen var uaktuelt😅🙈 Fødte på ABC klinikken, men de har like rom som på barselhotellet ☺️ Masse lykke til!!! 😍⭐️

    32. Gratulerer med den lille i magen!
      Fødte mine to første barn på Riksen, ved tredje barn hadde vi flyttet fra Oslo. Er utrolig fornøyd med Riksen, mine fødsler endte i akutt keisersnitt og planlagt keisersnitt, men følte meg svært ivaretatt! Litt kjedelig å måtte dele rom, men jeg syns det var positivt å være på barsel fremfor et barselhotell (har ingen erfaring selv med barselhotell på Ullevål men har flere venninner som sier det er lite hjelp å få. Var selv glad for å være på barsel med søte jordmødre som hjalp deg og svarte på alle spørsmål – iallefall med første barnet:))
      Riksen har en liten fødeavdeling og det er rolige forhold, tipp topp tommel opp:)

    33. Jeg fødte på Ullevål i mars, det var en utrolig bra opplevelse. Fikk et stort, fint rom med badekar, som var gull verdt de første timene jeg var der 😊 Hadde to supre og kjempekoselige jordmødre, den ene var faktisk helt tilfeldig jordmoren jeg gikk til svangerskapskontroller på helsestasjonen, så det var ekstra godt og trygt. Det at far får bli med og overnatte på barselhotellet var så godt etter en langvarig fødsel og det sjokket det er å plutselig være mor og ha ansvar for en liten som skal ammes, stelles, trøstes, bæres og alt det andre man ikke har fått forberedt seg på samtidig som hormonene raser og kroppen er mørbanket 😜😊 da er pappa?n god å ha med 😊😊

    34. Gratulerer med graviditeten! Jeg har fulgt reisen din på bloggen og ble så glad for å lese at du er gravid! Jeg er selv gravid, en og en halv uke kortere på vei enn deg og er så spent på om dette kommer til å gå bra da jeg har hatt problemer med blødninger og smerter, men lykkelig over å være over 12 uker! Gleder meg til å følge deg videre på reisen og krysser fingrene for at alt går deres vei! 🙂 ha en fin kveld fine du!

    35. Jeg fødte mitt første barn på kvelden og fikk ikke hotell, (pga prematur 36+4) jeg kjente VELDIG på det at mannen ikke fikk bli der sammen med oss. Han syntes også det var rart å bare dra fra oss to timer etter fødsel. Jeg opplevde at fødselen var en påkjenning for han også, så jeg fikk heIt vondt av han da han fikk beskjed om å gå. I tillegg gråt babyen til mammaen jeg delte rom med og holdt meg våken hele natten.
      Fødsel nummer to var vi på barselhotellet på Ullevål og var sammen hele tiden. Skulle jeg hatt en til så ville jeg søkt meg på ABC på Ullevål.
      Noen skriver at de ikke brydde seg om mannen var der på natten eller ikke. Vel vi er alle forskjellig og man får ta valgene ut fra hva man kjenner på selv.

    36. Fødte på Ullevål. Veldig fornøyd.Det som er ekstra fint med Ullevål, er pasienthotellet. Noen timer etter fødsel (avhengig av når på døgnet man føder og tilstand på mor/barn) så blir man flyttet til hotellet. Der kan man bo sammen som en familie, slik at far også kan får være sammen med mor og barn om natten. Man får egne rom med dobbeltseng og bad. Og har selvfølgelig tilgang til pleiere/jordmor om man lurer på noe/trenger hjelp osv. Man får også bleier til barnet (og til seg selv). Men man får ikke babytøy. Så greit å ta med seg litt tøy til barnet hjemmefra.

    37. Kjære deg og dere, gratulerer så mye med den lille i magen!! ❤❤ Vil tro at uansett hvor du havner når du skal føde, så er du i trygge hender her i Norge (vil vel alltid være noen som mener det motsatte, men ikke hør så mye på skrekkhistorier) 🤗 Vi valgte å søke oss til Riksen (hørte egentlig til Ahus) i forbindelse med førstemann her. Jeg endte opp med hastekeisersnitt og en god del komplikasjoner, men har aldri følt meg tryggere!! Det var så supre team av jordmødre, leger og sykepleiere både på føden og på barsel. Anbefaler Riksen på det sterkeste 😀😀 når det gjelder parkeringen så valgte vi at mannen kjørte ned igjen å parkerte der nede etter at jeg var sluppet av ved inngangen, så løp han sitt raskeste løp opp etterpå 🤗 (Det gikk veldig fint for oss som brukte 24 timer på å få lille ut til verden)
      Uansett, lykke til med tiden fremover 😃😃 Dette kommer til å gå så bra!! 🤗

    38. Fødte sønnen min på Ullevål. Hadde helt ukomplisert , kjempe fin fødsel. Elska sykehus hotellet, hvor en får eget rom og eget bad. Og maten der var kjempe god 🙂

    39. Jeg har født både på Riksen og på Ullevål, og begge stedene fikk jeg fantastisk oppfølging. Første på Riksen, og de to siste på Ullevål – søkte om fødeplass på Ullevål de to siste gangene da jeg mistet gutten vår på Riksen og ønsket en annen opplevelse. Tross dette var de fantastiske på Riksen – virkelig <3
      De to fødselene på Ullevål var også fantastiske, utrolig god oppfølging gjennom to risikosvangerskap. Det var bare å ringe om jeg var usikker eller redd så fikk jeg alltid komme inn til kontroll. Selve fødselene var også tipp topp, følte meg trygg og ivaretatt hele tiden - også den første tiden etter barna var født.
      Skulle jeg være heldig å få flere barn senere er jeg ikke i tvil om hvor jeg vil føde 🙂

    40. Født på ullevål og rikshospitalet og er mest fornøyd med ullevål da jeg ikke fikk mitt planlagte keisersnitt da minstemann kom samme natt som
      Keisersnitten skulle vært på morgenen. Glad for en naturlig fødsel nå sånlart da alle de andre har vært naturlig men med nr 3 fikk jeg fødselsangst. Ullevål var helt fantastisk med nr to ! Riksen var også bra sett bort i fra at jeg ikke fikk det som ble lovt meg. Men det er jo mere jordmoren sin feil enn selve sykehuset. Begge sykehusene er litt slitt enest

    41. Hei,
      Gratulerer så mye:) Jeg har født to barn på Ullevål og er veldig fornøyd. Har selv vært sykepleierstudent på barsel/føden på Rikshospitalet og skulle jeg valgt igjen ville jeg valgt Rikshospitalet:) Nettopp av den grunn at det er mye bedre og tettere oppfølging etter fødsel, noe som kan være nyttig som nybakt mor. Der får man hjelp når man trenger det og man blir tatt veldig godt vare på. På Ullevål er man mer “etterlatt” til seg selv på barselhotellet (om man ikke velger ABC), selv om man selvfølgelig blir fulgt opp og det er fint med enerom og mulighet for at far kan overnatte. Rikshospitalet er et godt valg!

    42. Jeg valgte bort ullevål fordi dersom du ikke får barselhotell så må du dele rom og selve bad med tre andre. Pluss de er ikke like strenge på besøk, så du kan ende opp med storfamiliebesøk av mennesker du ikke kjenner på rommet ditt uten mulighet for privatliv. Defor valgte jeg Rikshospitalet, der er det kun far og søsken som får komme inn på avdelingen. Ingen andre skal inn, og dermed får du mulighet til privatliv i ammestart og opplæring av stell av nyfødt, og du slipper å ha helt fremmede besteforeldre og venner ol til den du deler rom med på ditt rom.

    43. Du går en spennede tid i møte… Ikke tenk så mye på fødselen alt nå og gru deg til det liksom,
      .. Men tenk heller på hvordan babyen utvikler seg fra uke til uke.. Hva som skjer i kroppen, det er så kjekt når magen vokser… Den dagen du kjenner de første svake sparkene, som sommerfugl vinger i magen ❤
      Da når du kan “dytte” i babyen og den sparker tilbake.. Når du kjenner den hikke ❤ og når det ser ut som du har en Alien i magen når du ser hele bulen i magen beveger seg 😋
      Når du kan kile babyen under foten når den tar spenntak inni hula si 😄
      Når du kan stryke den lille ømt over rompa som den butter mot magen med..
      Nyt hvert minutt, denne tiden går så altfor fort ❤
      Nå er mine to “små” prinser 17 1/2 og 23 år… Gisp syns ikke det er lenge siden de lå i magen ❤
      Lykke og glede frem til sommeren… Fin tid å få baby på ❤

    44. Hei, og gratulerer så masse med baby i magen! 👶🏼 Anbefaler deg å legge til snappen hjemmefødsel, som ikke bare handler om hjemmefødsler, men alt mulig rundt svangerskap, fødsel og barseltid. Lykke til med svangerskapet og tiden som kommer🤗

    45. Fødte begge mine barn på ABC (siste i 2017). Vi definitivt anbefale ABC på det varmeste. Fantastisk oppfølgning i svangerskapet. Veldig rolig avdeling, og automatisk plass for far. Jeg synes det var veldig viktig at far kunne være med oss 24/7 de første døgnene. Det går du glipp av på Riksen. Hvis du vil se mer om ABC så fødte Sigrid Bonde Tusvik der i sin reality serie (ligger sikkert fortsatt på nettet)

    46. Jeg fødte på Ahus og var kjempefornøyd! Fikk lystgass, noe de ikke tilbyr på Ullevål og Rikshospitalet, og det var helt fantastisk! Etter fødselen bodde min samboer og jeg 3 netter på dobbeltrom på hotellet, helt topp!

    47. Hei 🙂
      Fantastisk å lese!!
      Har født begge steder, og jeg vil si at Riksen var veldig mye bedre enn Ullevåll. Vi følte oss veldig mer ivaretatt igjennom hele prosessen før/under/etter fødsel 🙂
      Vi bor også på Vinderen, så vi tok en taxi til Riksen når fødselen var i gang, og mannen min spaserte hjem hver kveld og kom spaserende tilbake neste dag for samvær, før han hentet bilen og vi fikk dra hjem 🙂
      Masse lykke til fremover 🙂

    48. Kjære fine dere to! Gratulerer med svangerskapet 💙💗😊. Håper dere benytter dere av tilbudet om å gå til jordmor. De er eksperter på svangerskap og fødsler, og kan bidra slik at dere blir godt forberedt 😊😊

    49. Jeg fødte på Ullevål i juli, og var veldig (!!) fornøyd med både fødselen og oppholdet etterpå. Jeg fødte på vanlig fødeavdeling (søkte ABC, men det var ikke plass). Det var i utgangspunkt ikke ledig rom på pasienthotellet (sommeren er jo høysesong), slik at det så ut til at mannen min måtte reise hjem etter fødselen. Det godtok dog ikke jordmoren vi hadde, så hun lot oss ligge på fødestuen i 4 timer etter fødsel, helt til hotellet fikk ordnet et lite rom med enkeltseng som vi begge kunne på bo på i påvente av ledig rom med dobbeltseng. Rommet med dobbeltseng fikk vi bare noen timer etter at vi ankom hotellet. For en service!!
      Vi var så glad for å kunne være sammen å nyte synet av den nydelige lille gutten vår- kan ikke tenke meg til hvor fælt det hadde vært hvis mannen min måtte dratt hjem den natten..
      Tror også du kan ta det helt med ro mtp at dere har søkt fødeplass litt sent. Jeg flyttet fra Bergen i april, og måtte pga noen misforståelser med den gamle fastlegen min søke fødeplass selv i mai (tre mnd før termin). Da var det som sagt fullt på ABC, men ikke på den «vanlige» fødeavdelingen på Ullevål. Det skal også sies at jeg likevel, tross fødsel på «vanlig» fødeavdeling, fikk badekar på rommet, samt at jordmor var inne hos oss gjennom hele fødselen.
      Uansett; lykke til! Du har en fantastisk opplevelse foran deg:-)

    50. Perfekt termin med tanke på barnehageplass:-) om dere skal ha barnet i barnehage? Sliter selv med å få barnehageplass til jenten min som snart blir 1 år :/ og når man ikke har mulighet til å ta ulønnet permisjon er det virkelig slitsomt. Så håper det ordner seg snart.
      Men dette er selvfølgelig ikke noe problem for dere 🙂
      Lykke til og gleder meg til å følge deg videre 🙂

    51. Hei.
      Jeg jobber på Rikshospitalet, men valgte Ullevål som fødeplass, da far ikke får sove på Rikshospitalet. På Ullevål har de barselhotell.

    52. Jeg har verken født på Rikshospitalet eller Ullevål. Men jeg vil virkelig anbefale deg et sykehus der far kan være sammen med deg og lille baby på et familierom. Jeg fødte på bærum sykehus (kunne valgt Ullevål som også er nærme her jeg bor), og kan ikke forestille meg hvordan det hadde vært om mannen min måtte dra hjem og jeg måtte ligge på dobbeltrom med en annen kvinne og hennes baby i en så sårbar tid..
      Det å kunne nyte den første tiden sammen både dag og natt på et eget rom ville jeg ikke vært foruten! Det er helt magisk❤️
      Anbefaler STERKT bærum også hvis det er et alternativ! Der et det rolig og stille og man får urolig god hjelp til alt (det gjør man sikkert andre steder og) men roen som er på Bærum er virkelig herlig…også har de Lystgass 😉

    53. Jeg fødte på ahus og var storfornøyd med det. De har eggene “VIP” rom (heter ikke det altså). Men dette er rom det går Ann å forhåndsbestille. Tror dere må være raske da i såfall. Disse rommene er som små hotell-suiter og minner ikke om en fødestue med masse skummelt utstyr osv. Store senger, stort flott bad for dere selv osv. (Alt utstyr er selvfølgelig der, men det er “gjemt” inni store skap. Veldig behagelig både under fødsel og etterpå:-) anbefales:-)

    54. Ser det er noen negative kommentarer om ahus, men der må jeg si at jeg er veldig fornøyd! Har hatt to risikosvangerskap, begge barna født i «verste høysesongen» midt i fellesferien, og har bare godt å si om ahus!

    55. Gratulerer så mye til dere begge!❤️
      Rikshospitalet er veldig bra! De vil ta godt vare på deg og du vil nok føle deg ganske så trygg der. Fødte selv mitt yngste barn der, prinsessa og jeg ble tatt godt vare på før, etter og under fødsel! Masse lykke til og kos deg med magetrollet!❤️

    56. Jeg fødte på Rikshopitalet i mars i fjor, og må skryte av hvor proffe og flinke de er der! Følte meg veldig trygg og ivaretatt, både under fødsel og på barsel. Eneste negative er at det er dobbeltrom, og med fødsel i juni tror jeg du må belage deg på å dele rom side det gjerne er mange som føder da. Jeg syns det var ganske slitsomt å ha en fremmed mor og baby med oss på rommet, siden jeg selg var ganske redusert etter fødsel og den andre babyen gråt på helt andre tidspunkter enn min.

    57. Jeg fødte på ABC klinikken på Ullevåll. Det er en jordmorstyrt avdeling. Veldig lite sykehusaktig. Men man må ha et risikofritt svangerskap og føde uten annen smertelindring enn badekar. Skjer det komplikasjoner er Ullevåll vegg i vegg. Jeg hadde en utrolig fin fødsel der 🙂

    58. Hei. 😊
      Gratulerer så mye med baby på vei.
      Når jeg var gravid med min datter for 5 år siden var det like datoer som du har nå. Jeg var også treg med å søke på fødeplass, hadde termin i slutten av Juni.
      Jeg bodde i Oslo og søkte med til Ullevål.
      Jeg fikk brev tilbake om at det verken var plass det eller på riksen da de måtte holde av plasser til spesielle tilfeller. Jeg fikk da tilbud om Ahus. Jeg var først litt skeptisk men undersøkte litt og deo på fødselsforberedende kurs der – og wow jeg fikk et supert inntrykk. Så flott det var der.
      Ila svangerskapet flyttet jeg nærmere Drammen men valgte ikke bort Ahus, det er jeg glad for.
      Jeg hadde en kjempe god opplevelse der, fantastisk føderom, jordmor og best av alt barselhotellet. Alt var så tilrettelagt. Far fikk være med hele tiden, vi hadde stort rom, fikk nydelig mat og tilbud om å være med på ulike kurs. Barnepleierne gikk rundt hele tiden. Jeg fikk til og med ha vognen til babyen med fra start til slutt for å tilvenne babyen di luktene.
      Jeg vil definitivt velge Ahus igjen selvom jeg bor 1 time unna.
      Lykke til 💖

    59. Jeg har ikke født i Oslo, men fødte også i juni. Jeg ville definitivt valgt sykehus med mulighet for familierom slik at Ulrik får være der sammen med dere!:)
      Fødte første nå i sommer. Hun kom prematurt, 36+5, og måtte til observasjon på nyfødtintensiv første døgnet. Hotellet på sykehuset var smekkfullt, og pga høysesong var det fullt på familierommene. Samboern min måtte reise hjem hver dag, og jeg delte rom med 3 andre. Hadde rommet for meg selv første natten på barsel, som forsåvidt var deilig. Men ufattelig ensomt da dattern vår lå på annen avd og han måtte hjem. Vi var der i ei uke og jeg tror jeg sov maks 10 timer tilsammen. Og jeg gråt og gråt og gråt.. hele tiden. Fordi samboern måtte hjem hver dag (vi bor 1,5 time fra sykehuset..og selvfølgelig fordi jeg var overveldet av følelser og hormoner. Men mest fordi jeg ble helt utslitt av folk rundt meg HELE tiden. Eneste jeg gruer meg til med en ny fødsel er oppholdet på sykehuset etterpå, dersom vi ikke får eget rom. Så for meg står eget rom med mulighet for far til å bli, og mulighet til å trekke seg tilbake for seg selv, veldig sterkt!
      Masse lykke til!☺️

    60. På Rikshospitalet må man dele rom med andre på barsel, og far kan ikke sove der. Søk deg heller til Bærum sykehus. Der får alle enerom og far kan sove med dere. Det er så gull verdt:)

    61. Hei.
      Først og fremst gratulerer så mye med en liten i Magen🤗.
      Jeg har hatt to fødsler på Ahus og veldig fornøyd med alt der.
      Første fødsel så reiste jeg hjem dagen etterpå.
      Med nr 2 (uten noe form for lindring) satt jeg i sengen to timer etter at han var ute med bagen klar og ønsket meg hjem. 4 timer senere var vi hjemme og det var fantastisk. Mange mente sitt om det valget/ønsket. Jeg snakket med min fastlege og som han sa- så lenge mor/barn er uten komplikasjoner etter fødsel så er det aller beste stedet å være hjemme. Vi alle er forskjellige og det tenker jeg at er veldig flott. Jeg var verdens lykkeligste mor i mitt eget hjem med min fire timer gamle sønn❤️❤️❤️.
      Lykke til med svangerskap og fødsel❤️. Det er magisk😍

    62. Kjære dere, gratulerer så mye!❤️ Jeg hadde så inderlig ett håp om at dette skulle gå deres vei, og sannelig gjorde det ikke det! Helt fantastisk og du har så mye å se fram til! Jeg fikk vår førstefødte den 29.september 2017 og livet har fått en helt ny mening. Man kan virkelig ikke forklare den ekstreme kjærligheten man føler, før man faktisk holder sitt eget barn. Men alt før fødselen også er jo en nydelig reise. Første sparkene, masse bevegelser og nedtelling til den store dagen! Jeg fødte dagen etter termin, fødte på ahus og det er det råeste jeg noen gang har gjort! Om jeg kunne snudd i døren og gjort det en gang til? UTEN TVIL!! For er fantastisk jobb denne kroppen vår gjør! Jeg kan ikke si noe annet enn at du bare bør glede deg. For det er en så ut av deg selv og fantastisk opplevelse at man blir helt målløs. Jeg hadde samtidig verdens beste jordmor som fulgte opp hver minste ting! 8 timer aktiv fødsel og fantastisk tilstedeværelse av både henne og mannen! Hadde skrevet Fødebrev, noe hun tok svært hensyn til! MASSE LYKKE TIL❤️❤️ jeg gleder meg til å følge dere på reisen! Stor klem

    63. Veldig glad på deres vegne. Ikke for å legge press på deg , men hvorfor kan du ikke blogge litt oftere ? Jeg tror at ved å ha litt mer forutsigbarhet i publisering av innlegg vil trafikken øk. Ikke sikkert det betyr så mye for deg.. Men kan jeg spørre hva grunnen til du blogger så lite kommer av ? Er det for lite tid ? Eller sliter du med å finne noe interessant å blogge om ?Er det pga av tiden så er jeg redd du vil blogge enda mindre når barnet kommer. :-/ Sliter du med kreativiteten så kan du gjøre en spørreundersøkelse ? Så får du masse input på hvem leserne dine er og hva de ønsker fra deg ? Uten oss, ingen jobb vettu :-* Vi som ikke blogger bruker bloggene til å ta en 4 minutters pause i løpet av dagen. Det er gull verdt med gode bloggere. <3Blogg til kaffien .. HIPP HIPP_ Ha en fin rugedag videre 🙂

    64. Født begge mine på ahus da det var for fult på Ullevål og riksen. Anbefaler IKKE ahus i hvertfall. Aldri følt meg så lite ivaretatt. Har flere venninner som har født på riksen og ABC klinikken å dem er kjempe fornøyd å har søkt seg dit med både nr 2 og 3. Lykke til💖

    65. Anbefaler deg virkelig å gå til jordmor også I svangerskapet. Jordmødre har ofte lengre tid til samtale og spørsmål under konsultasjonene. Det er viktig å bevare det som er normalt, normalt. Og det er jordmødre gode på. Og ikke minst forberedelse til fødsel og evt amming hvis du ønsker det. Så lenge det er et normalt svangerskap så er det ikke behov for legekonsultasjon i svangerskapet. Jordmødre sender deg videre ved avvik. Lykke til!

    66. Mine to ble født på Ullevål og vi hadde en utelukkende positiv opplevelse! Mange fine som tar hånd om deg både før og etter. Vi fikk eget rom på nyfødt-avd pga tvillinger med tett oppfølging av jordmødre/sykepleiere og bsrnepleiere. Jeg er dypt takknemlig for all den hyggelige omsorgen og gode hjelpen vi fikk underveis. Jeg tror imidlertid de fleste har gode opplevelser mange steder. Rikshospitalet er sikkert også veldig veldig bra og litt nyere / mindre slitt (hvis man skal peke på noe)
      (Og på tross av “de mange” skrekkhistorier man hører om, så er de i realiteten veldig få. Jeg var så overrasket over hvilken utrolig fantastisk opplevelse det var å føde. Helt magisk(!) gled deg! 🙂

    67. Nå vet jeg lite om Rikshospitalet, men storesøsteren min jobber med nyfødte på Ullevål og der er de VELDIG flinke! Jeg vet at der jobber alle spesialistene på føden, så dersom noe som helst, uansett hvor lite eller stort skulle skje, er dette det tryggeste stedet å være:D Lykke til videre, er virkelig oppriktig glad på dine vegne, endelig var det din tur <3

    68. Gratulerer så mye:) Fikk tvillingjentene mine med keisersnitt på riksen. Strålende fornøyd og super flinke jordmødre. Dette kommer til å gå så bra!

    69. Jeg hadde et risikosvangerskap og kraftig fødselsangst og fødte på riksen.
      Jeg er gulle fornøyd med oppfølging og fødsel, der var de skikkelig flinke. Hadde mulighet for å føde i badekar, og det skulle jeg ønske jeg hadde gjort. Men med epidural kan man ikke det. Men epiduralen gjorde jo at jeg ikke kjente noe som helst før pressriene, så det var faktisk noen morsomme og fine timer å sitte å vente der 🙂
      Ikke fornøyd med sying, fordi det var midt i vaktskifte og de sydde feil. MEN det tror jeg ikke hadde skjedd om jeg ikke hadde sendt ut de som var med på fødselen. For da kunne jo de ha sagt ifra for meg, men siden jeg hadde sendt dem ut da, Så var jeg alene under sying.
      Anbefaler å skrive en fødselsplan/ønsker. Det hadde jeg og de ble respektert og fulgt så godt det lot seg gjøre. Ellers er det eneste sikre at ingenting egentlig kan planlegges.
      Be om omvisning på føden, Det fikk jeg, både på ABC klinikken på Ullevål (som jeg ikke fødte på) og på riksen.
      Btw, vedder på at du får masse gode tips og triks om både nettbutikker, gøye ting å kjøpe av utstyr, tips om fødsel og barsel og rare funfacts og gode opplevelser osv hvis du hadde bedt leserne i et eget innlegg om å komme med sine #1 aller beste tips. Kanskje en post ala “hva skulle du ønske du visste før du fikk barn” 🙂 Hadde vært gøy om du lagde en sånn post:)
      Lykke til, er så glad på deres vegne:D

    70. Hei! Jeg hadde fra starten av fødeplass på Rikshospitalet, å de var fantastiske fra første dag og til dagen jeg byttet sykehus. De er veldig forståelsesfulle og hjelper deg med alt du skulle måtte ha hjelp til 🙂
      Jeg byttet sykehus til Ahus da Riksen ikke har lystgass, noe som var den eneste smertelindringen jeg ønsket. Ellers følte jeg at riksen var absolutt best!
      Lykke til videre i svangerskapet, du gløder.

    71. Så glad på deres vegene!❤️ Har selv termin (ifølge appen) 4 juli, så det er så hyggelig og følge deg siden vi er så likt i løpet😍 Jeg fødte selv på ahus sist, og kunne ikke vert mer fornøyd, men min svigersøster fødte på riksen og var veldig fornøyd der, alle som er på jobb uansett sykehus er jo der ene og alene for og hjelpe den som føder, så en god opplevelse er du ganske garanter og få😊 Jeg har alltid vert veldig plaget med mens smerter, så riene mine var faktisk mildere enn de, og ganske like smerter også. Jeg trengte heller ingen smerte lindring under fødsel, var så psykisk innstilt på att det og føde skulle vere så sinnsykt vondt, att jeg trodde enda ikke jeg hadde kommet til den vonde delen før ungen plutselig var ute. Alle damer i alle år har født, så hvorfor skal ikke jeg/vi klare det?😌💪🏻 Heier på dere, lykke til❤️

    72. Hei.
      Gratulerer med graviditeten! 🙂
      Begge barna våre er født på Ullevål. Første med keisersnitt, andre vaginalt. Siste fødsel rakk jeg heller ikke noe epidural eller smertelindring, så kunne like gjerne født på ABC. Det største argumentet for at vi gikk for Ullevål er at de har pasienthotellet, slik at far kan være sammen med mor og den nyfødte hele tiden. Nå skal vi ikke ha flere barn, men skulle jeg født igjen ville jeg søkt ABC på Ullevål (usikker om de tar inn pasienter som har vært gjennom KS, men den problemstillingen slipper jeg da). Vi var veldig fornøyd på Ullevål, ja, det kan være litt samlebånd, og man får ørten velmente råd (som sier mot hverandre) fra de ulike jordmødrene. Disse må man bare luke ut ettersom du blir tryggere (her snakker jeg primært om amming). Men denne problemstillingen tror jeg er tilstedeværende på de fleste sykehus og ikke spesielt for Ullevål.
      Mitt tips til deg 🙂
      (Unntaket er feks. ved keisersnitt, da må man på barselavdelingen de første dagene, deretter hotellet hvor far også kan bo. Husker jeg fikk panikk da jeg etter KS skjønte at far måtte hjem, tanken på at han ikke kunne være hos oss hele tiden var trist. Ville derfor ikke bevisst valgt et sykehus hvor man ikke har tilbud om pasienthotell/overnatting for far. Det er også veldig godt og få et rom hvor mor/far/barn kan være alene, få besøk til tidspunkt man selv bestemmer, enn å risikere å dele rom med en annen «pasient» hvor det er begrenset besøkstid).

    73. Jeg fødte førstemann på Ullevål og andremann på riksen. Fornøyd med begge fødeavdelingene men likte veldig godt barsel hotellet på Ullevål. Vi var likevel heldige siden far fikk lov å overnatte første nattapå riksen (vi fikk eget rom) og jeg fikk enerom natt nr 2 🙂 syns imidlertid de er sånn passe på barsel, noen veldig flinke men noen frekke og lite kompetente. Men sånn er det vel overalt!

    74. Må smile litt av alle disse som sier de har skrevet fødebrev 😂 hva skriver man i fødebrevene da 😂
      Skjønner jo nå at det er lenge siden jeg har født barn 1994/2000 barn har jeg.
      Hadde ikke hørt om blogger,instagram og Facebook den tiden der 😂 hehe, føle meg jo URGAMMEL… Snart Bestemor alder ja… Enda jeg er i mine øyne 44 år ung enda.. 😄
      Men førstefødte ble det både epidural med og litt drama da han hadde bæsja i fostervannet, heldigvis at jeg ikke visste der og da hvor farlig det kunne vært. Men han var frisk og fin og blitt voksen mann nå 😄
      Og nummer to var jeg lengst mulig hjemme med før jeg dro på sykehuset (født i Bergen på KK jeg da, så var veldig fornøyd der, hadde samme jordmor begge gangene og ❤ det var helt tilfeldig… ) andre gang var jeg nøyaktig to timer på sykehuset så var fødselen svosj over… Gikk nesten for fort, i forskjell til første fødsel som varte 17 timer…
      Men hadde lett gjort det igjen… Hadde jeg vært 10 år yngre 😂 da hadde jeg nok valgt hjemmefødsel heller…
      Men nå er jeg ferdig med å få flere barn.. Se frem til jeg en dag blir bestemor håpe jeg ❤

    75. Tror ikke det har så mye å si sånn egentlig, men jeg vil STERKT anbefale muligheten for eget rom med partner. Derfor vil jeg av disse anbefale Ullevål. Jeg har født begge steder, og synes dobbeltrom hvor far måtte reise hjem om kvelden var noe ordentlig herk. Hadde en helt annen barseltid på Ullevål hvor vi fikk være sammen som en familie helt fra starten av.
      Gratulerer så mye og masse lykke til! 🙂 🙂 🙂

    76. Jeg ville valgt et sykehus med barselhotell og lystgass:) og mulighet for badekar på rommet. Det hadde vært mine kriterier.

    77. Hei! Til ukens spørsmål; Jeg har en blogg, men tør ikke dele den på sosiale medier selv om jeg vet dette vil øke lesertallet. Hvordan “turte” du? Bryr meg litt om hva kjente og bekjente kommer til å si, eller om de kommer til å “prate” om meg.

    78. Så flott å se at dere har lyktes med å bli gravide:) gratulere så mye! Tenkte bare å si at det er ikke noe bakdel å gå hos jordmor på kontroller:) masse lykke til videre:) hilsen fra jordmor i Trøndelag:)

    79. jeg er ikke veldig fornøyd med rikshospitalet. var veldig mange vikarer fordi det var sommer når jeg fødte og jeg følte at jeg ikke ble hørt eller fikk så mye hjelp. så blir nok ullevål på meg neste gang:)

    80. Jeg har født alle mine tre på Ahus. Topp modernt sykehus, fantastiske jordmødre og leger. Hadde en lang og komplisert fødsel på nummer 2, aldri følt meg tryggere før. Fødsel 1 og 3 var en drøm med dyktige jordmødre 🙂
      Fikk bo på barselhotellet alle gangene og pappaen fikk såklart bo der sammen med oss! Veldig god oppfølgning med amming da ahus er ett mor/barn vennelig sykehus og tilbyr mye veiledning. Gode parkeringsmuligheter. Lykke til:)

    81. Jeg har god opplevelse av både riksen og Ullevål. Jeg føde begge mine på Ullevål . En prematur og en til termin. Fikk veldig god behandling på barneavdelingen og av jordmødre da min første kom for tidlig og regnes ikke som prematur den dag i dag. Vi hadde en mulig hjertesyk nr.2 så vi fikk oppfølging og test av morkake på riksen hvor heldigvis alt var bra.

    82. Jeg bor ikke i Oslo, så kan ikke uttale meg om fødestedene der. Men mln erfaring fra min fødsel var at det ikke fantes tilgjengelige familierom, så pappaen måtte kjøre hjem midt på natten, 3 timer etter fødsel. Jeg syns det ble en veldig trist greie, og han syns heller ikke det var spesielt stas. Så hvis jeg hadde hatt et valg hadde jeg virkelig ønsket å føde et sted hvor vi var i større grad garantert å få være sammen.
      Når det gjelder fødselsopplevelser og “skremmehistorier” er det bare tull å høre på. En fødsel er like individuell som vi mennesker er ulike. Bare tenk positivt og ta det som det kommer så går det så fint 😊 Jeg tenkte mye på at samme hvordan det ville føles så visste jeg at det kun var en relativt kort greie. Og man vet at det er en ende på det hele 🙂

    83. Jeg fødte på Ullevål for 6 uker siden. Kan anbefale Ullevål pga pasienthotellet! Det var grunnen til at jeg valgte Ullevål fremfor Rikshospitalet; Tanken på at forloveden min ikke skulle sove sammen med lille nyfødte babyen og meg var helt utenkelig! Så selvom Ullevål ikke tilbyr lystgass valgte jeg dem. Og det angrer jeg ikke et sekund på! Flott opplevelse og godt å få være sammen alle 3 i en situasjon som var helt ny for oss 🙂

    84. Gratulerer så mye! Vi har akkurat samme dag siste mens! 🙂 har termin mens 27.juni. tul er 3juli:) skal til oul 6 februar:) gleder meg til å følge den nye reisen din!:)

    85. Jeg fødte på Rikshospitalet i mai. FANTASTISK sted med fantastiske jordmødre og barnepleiere! Ville ikke valgt noe annet om igjen.. eneste som er greit å være klar over er at hverken riksen eller ullevål har lystgass (😂) sånn, om du tenker tanken på å bruke det. Jeg kom inn på sykehuset med 9cm åpning, og hadde en såkalt styrtfødsel uten noen form for bedøvelse! Men, jeg følte meg ekstremt trygg og godt ivaretatt😊 masse lykke til med resten av graviditeten. Nyt det! Tiden går så alt for fort.

    86. Ligger akkurat en uke etter deg ifølge mens, og har termin 4.juli. Både mensdato og ultralyd er enige. Sommerbarn er perfekt! førstemann er junibarn, og neste blir nå mest sannsynlig julibarn 🙂

    87. Jeg har hatt begge mine fødsler på Rikshospitalet. Et keisersnitt og en vaginal. Var innlagt i 9 dager før keisersnittet pga svangerskapsforgiftning, og følte meg så godt ivaretatt. Den eldste sønnen har og operert der, så vi har vært litt i gangene på riksen. Fy søren så mye fine folk samla på et sted. Første gang fikk pappaen bli på rommet med meg i alle de fem dagene vi ble der etter fødselen. Gang nr.2 var det ikke plass til det, men da måtte han uansett være hjemme med storebror. Jeg fikk så mye støtte og hjelp av de som jobbet på barsel, og han var jo stort sett der hele dagen uansett. Det er sikkert bra de andre stedene og:) Før den tid må du kose deg masse med planlegging og alt annet som følger med!

    88. Bærum var kjempebra. Både personalet og familierommene. Kan anbefales på det varmeste. Blir godt ivaretatt og de på barsel har tid å vise og hjelpe.

    89. Gratulerer som gravid:) Veldig glad på deres vegne! Så en kommentar lengre opp ang fødselsskader på Ullevål om sommeren. Må bare si at det er det dummeste jeg har hørt! Jobber der selv, og vi er de beste i landet ifht rifter under fødsel! Har også utrolig gode resultater internasjonalt! Bare sjekk statiskkker selv, finnes sikkert noe om det på nett! Pleier ikke å bry meg om slike kommentarer på blogger, men dette klarer jeg rett og slett ikke se forbi! Vi er stolte av å ha veldig lite fødselsskader:) Riksen og ahus er nok veldig fint å føde på også, men jeg ville valgt Ullevål pga barselhotellet og at far kan være der;)

    90. Kjære vakre dere! Jeg er så glad på deres vegne. Jeg syntes det var en så fantastisk opplevelse å føde at jeg heller ville født 10 ganger enn å gå de 9mnd gravid.(jeg hadde en ganske tøft svangerskap). Jeg hadde kun med meg mannen – noe som var perfekt for oss.
      Du har så utrolig mye fint i vente. Spenningen, forventningene, gledene og all kjærligheten. Ønsker dere alt godt og lykke til ❤️ Gleder meg til å følge dere. Stor klem fra meg og lillemann som snart er 2 år ☺️

    91. Anbefaler Bærum Sykehus på det sterkeste! Utrolig bra personale, familierom til alle så lenge man ønsker som førstegangs. Kjenner flere fra Oslo som har valgt å dra til Bærum pga dette.

    92. Jeg har vært SÅ fornøyd med Riksen! Født der to ganger! Jeg brydde meg heller ikke så mye om at mannen min ikke kunne overnatte. Jeg følte jeg var i de tryggeste hender hos barnepleierne på barsel! De var fantastiske!

    93. Ahus har et fantastisk barselhotell, sånn til dere som sier dere ville valgt Ullevål pga barselhotell;) Jeg valgte Ahus selv om jeg bor på Oslo vest og kommer til å gjøre det igjen 🙂 Fantastiske folk!! Og lystgassen var god hjelp 🙂

    94. De VIP rommene,som noen kalte det på AHUs er på fødestuen a. Fødetun A er for de som ikke skal ha epidural etc, men det er ikke sånn at man forhåndsbestiller – man vet jo ikke når fødselen er :p Men man kan velge å være på fødetun A. Jeg var på fødestuen B da jeg ville ha epidural og lystgass. Rommet var fantastisk, besto av et rom med enkeltseng, et stort bad med dusj og stort gjøre badekar og så rommet med fødesengen. 🙂

    95. Hei!
      Gratulerer så mye!! Dere har sååå mye fantastisk i vente 😍
      Jeg bor selv i Vestfold og har født to ganger på Tønsberg sykehus. Så har ikke noen erfaringer fra Oslo-området.
      Men mine opplevelser som sitter mest i minnet, er at det har alt si hvordan fødselen blir på hvordan man blir behandlet. Kroppen jobbet litt “mot meg” på første fødsel, eller så var det jeg som jobbet mot kroppen. Tok sin tid å komme i aktiv fødsel, noe som er veldig vanlig for førstegangs. Følte jeg hadde overlevd en krig, men det var helt normalt😜 Ikke vær redd for å be om smertestillende ihvertfall. Anbefaler epidural og alt du kan få. Jeg fikk epidural på 2.fødsel. Super opplevelse. Tok 80% av smertene og jeg klarte fortsatt å jobbe med kroppen(mistet ikke styringen) og fødselen stoppet heller ikke opp. Evig takknemlig for fantastiske engler av en jordmor og barnepleier under fødselen. Alt gikk bra. Amming er ikke bare bare, tatt meg på senga begge gangene (mest første gang spklart) det kan komme utfordringer man ikke er forberedt på, og superviktig å ha barselpersonal tilgjengelig. Selvom det er unikt og veldig fantastisk å få dele de første døgn med barnefar (som folk skriver man ikke kan være sikker på å få på riksen) så ville jeg anbefalt å prioritere tryggheten det er å være på barselavd. Spesielt u forhold til ammeveiledning. Ikke mye mannen kan bidra med enn psykisk støtte(som også er viktig spklart) jeg opplevde begge ganger å få flommen av 3dagers tårer etter fødsel. En storm av hormoner tok over kroppen min og følelsene. Siste gang gråt jeg hele natten pga savnet mannen😂😭 stakkars hun som lå på andre siden av forhenget😳😂😭 men sånn er det for mange. Jeg hadde samtidig startproblemer med ammingen, og super-sprengte jur når melka kom for fullt natt til dag 3. Og da var det helt avgjørende å ha mulighet til hjelp 24/7 av barsel-personal. Veødig godt å dra hjem dagen etter å få være i fred hjemme med bare familien da. Man blir super sliten/overtrøtt/får superkrefter og klarer ikke sove for man vil våke over sin største skatt hvert sekund. Ta vare på deg selv oppi det hele og pust med magen. Husker jeg ble i fortvilelsen (med bowlingkule-pupper og barseltårer) ble anbefalt å gå i dusjen og massere/håndmelke, på barsel. Var på dobbeltrom denne siste natta. Da tenkte jeg desperat “skal jeg liksom gå fra babyen mener du??!” Så ristet jeg meg selv litt og gikk i dusjen(sikkert bare 2min og helt forjeves😂) men babyen overlevde gitt😜 Er så overveldende å bli mor, at man tenker og gjør mye rart. Bare gled deg, det er fantastisk på alle måter . Selvom det første året kan være mega intens med lite søvn. Vi er jo skapt for dette og kommer oss gjennom måneder med minimalt med søvn utrolig nok.
      Ønsker deg/dere masse lykke til. Lytt til kroppen og hjertet . Dette kommer til å gå så bra, mange millioner har gått veien før dere.👶🏼😍🍼🤰🏼🌹

    96. Gratulerer💖 Heier på Ullevål👏 Jeg har født to barn på Ullevål. Har hatt plass på ABC begge gangene, men har blitt indusert begge gangene og har derfor født på vanlig fødeavdeling. Begge fødslene har gått superraskt, og har vært uten smertelindring. Har bare gode ord og si om oppfølging underveis, fødslene og tiden etter. Første fødsel inkluderte nesten 2 uker på nyfødtintensiv, hvor både far og jeg fikk bo på pasienthotellet. Ved siste fødsel fikk vi begge være på ABC etter fødsel.
      Hadde forøvrig med oss fødselsfotograf på siste fødsel (birth.no) . Anbefaler dere det på det sterkeste💖 Det er de fineste bildene jeg eier!!
      Lykke til videre i svangerskapet💖

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg