NESTE STEG I PROSESSEN

Det blir som sagt litt venting på Ulrik og meg før neste egginnsett på grunn av at vi ønsker og på grunn av at klinikken vår anbefaler en videre utredning. Men det tror jeg vi skal takle fint begge to. Utredningen som skal gjøres nå er med tanke på at jeg har blitt gravid 3 av 4 ganger og at svangerskapet stopper og utvikle seg. Dette innebærer blodprøver som undersøker immunologiske, hematologiske og genetiske forhold. Den siste gjelder visst kun for Ulrik da vi har tatt av meg tidligere som er normal. Prøvene jeg skal ta kan tidligst tas to uker etter at hCG er ute av kroppen min. Derfor skjer det lite i prosessen akkurat nå.
 
Jeg føler på en måte at vi står litt på stedet hvil og at vi rykker tilbake til start mellom hvert forsøk, men på en annen måte så gjør vi jo ikke det. Vi blir noe klokere for hver gang og etter utredningen som nå skal skje vet vi forhåpentligvis enda mer om hvor veien bør gå videre for snart å komme i mål. Jeg er som dere skjønner veldig positiv til at vi ikke bare kjører på med en ny runde med ting som hittil ikke har fungert, men at vi faktisk stopper opp litt for å legge en ny og kanskje enda mer tilpasset plan for vår situasjon.
 
 
I tillegg til dette ønsker Spiren å ta en ny runde med hormonprøver på grunn av at det nå nærmer seg ett år siden vi hadde forrige status. Hormonprøvene skal tas på syklusdag 2, altså ved neste menstruasjon. Jeg har fortsatt ikke sluttet helt å blø etter den blødningen som startet på mandag og det kan som jeg vet ta alt fra tre til seks uker før jeg får mensen igjen etter en spontanabort, så vi må bare være tålmodige som med alt annet i denne prøverørsprosessen. Tidenes tålmodighetsprøve.
 
Legen min mener forresten det ikke er mistanke om at det er forholdet inne i livmoren min som ødelegger for graviditetene jeg har hatt. Hun har kikket grundig med ultralyd hver gang jeg har vært i Trondheim og de har heldigvis aldri sett noe som har vært negativt. Selv om jeg sa i går at jeg håper på et problem som kan løses så håper jeg selvfølgelig ikke at det er noe alvorlig galt med meg. Jeg håper bare at vi snart får noen flere svar som kan hjelpe oss videre..

Sjalet er fra Dehn Design by Merete Nyegaard Dehn

51 kommentarer
    1. Fine, sterke, gode deg! Sender mange gode klemmer og krysser alt jeg har for at de skal finne en løsning <3 Du og Ulrik fortjener at det går deres vei nå!<3

    2. Veien videre blir spennende. Kan dere ikke gjøre gentesting på eggene i Norge? Det hadde vel gitt dere svar på det meste…

    3. Hei,jeg hadde samme problemet selv, mistet tidlig i alle mine graviditeter… legen mente at det ikke var noe galt med livmoren de tok grundige ul undersøkelser, helt til jeg selv valgte å få ny utredning og ble sendt videre til hystroscopi, da fant de masse arrvev etter en tidligere utskrapning dette hadde aldri blitt oppdaget ved en vanlig ul undersøkelse, Så mitt råd ikke stol helt på en ul undersøkelse.

    4. Tusen takk for at dere deler!
      Kan du fortelle litt mer om hva dere gjennomgikk med legen deres/din på aller første time når problemet ble tatt opp? Skal snart ha en slik time selv og det skremmer meg litt – for aner ikke hva jeg går til…
      Lykke til med prosessen deres <3

    5. Hvordan stiller du deg til problemstillingen om at andre land har kommet mye lenger og har lov til å gjøre mye mere enn fertilitetsklinikkene her i Norge. Stoler du på at Storken har oversikt over og vil fortelle deg hvor du eventuelt kunne fått en mer effektiv behandling/løsning på dine problem, når de Storken selv, kanskje ikke har rettigheter eller muligheter til å utføre det, men kanskje ønsker å gjøre det på sin måte, innenfor det Norske lovveket som de må arbeide innenfor?

    6. Føler så med dere … dere er utrolig sterke og har troa på dere 🙂 vil bare tipse om eggdonasjon i Spania, vet flere som har gode erfaring derfra. Ikke støtende ment! Regner med det ikke blir nødvendig for dere 🙂 masse lykke til 🙂

    7. Ønsker dere alt godt fremover. Håper dere tar dere god tid til å kose dere innimellom alle tankene og følelsene en slik tøff periode fører med seg. Jeg er glad for at du er åpen og ærlig om det som pågår. Jeg forstår at dere stoler på Spiren, og at det er viktig at dere får en skikkelig utredning.
      Klemmer fra Mari

    8. Synes det er meget spesielt at legene på spiren kan uttale seg om at alt er ok i livmoren din! En ultralyd utelukker IKKE det. For å utelukke arrvev, polypper, knuter eller endo må det laporaskopi til. Fysisk inn med kamera! Har du sjekket om egglederne dine er tette? Tenk om det er det som gjør at du evt ikke blir gravid på egenhånd?

    9. Også er det viktig å være klar over at det utredninger gir ikke alltid svaret man ønsker eller svaret på alt.

    10. Hei Julianne!
      Huff, jeg føler sånn inderlig med deg i denne prosessen. Jeg vet hvor hardt dette går inn på kroppen både fysisk og psykisk. Jeg er nok et litt mer verre tilfelle enn deg, da jeg har holdt på i IVF-karusellen i ca 1 år nå, men enda ikke fått egg innsett fordi eggene mine ikke er bra. Jeg lurer på om du kan fortelle litt mer om de prøvene du skal ta og hva de sjekkes for? (immunologiske, hematologiske og genetiske forhold) Stor klem til deg

    11. Ønsker deg masse lykke til – heier på dere! ❤️
      PS: du var usedvanlig vakker på disse bildene! (Ikke at du ikke er det til vanlig altså, men her var ekstraordinær 😊)

    12. Krysser fingrene for at dere får det til til slutt <3
      En jeg kjenner som nettopp ble gravid ved prøverør ble anbefalt av klinikken å få en mening fra en annen klinikk dersom det ikke gikk i etter 3 forsøk.
      Ikke noe stygt mot klinikken dere bruker men har dere etterhvert vurdert å bytte? Er jo alltid godt å få flere innspill 🙂 <3

    13. Det er helt riktig som du skriver; dere er faktisk nærmere å lykkes, selv om det føles som at man tar to skritt tilbake. Som med alt man prøver å få til, så er man alltid nærmere for hver gang man feiler. Men da er det også selvsagt viktig, som du påpeker, at man finner ut av mest mulig hvorfor man ikke fikk det til, lærer av det og forsøker å få mer kunnskap for hver gang slik at man til slutt lykkes. Dessverre er det, særlig i Norge, litt bingo å gjennomføre ivf, nettopp fordi det er så mye man ikke vet, og kan gjøre pga lovverket for å finne ut potensielle feil. Jeg har nevnt det tidligere, det er bare så utrolig lite som skal til for at det går galt, feilen trenger heller ikke være “alvorlig”. Derfor er det superviktig å få utredet og undersøkt mest mulig i forkant av en slik prossess, og særlig som nå hvor du har vært gjennom mye allerede, det er kanskje bare en bagatell som bidrar til at dere ikke lykkes. De fleste av oss som har vært så heldige å være gravide og føde barn, skjønner at det virkelig er et mirakel at alt går bra. Det høres ut som en klisje, men det er jo ikke det. Hver eneste graviditet og fødsel som går bra er et under.
      Jeg er også enig i,at det høres merkelig ut at de kan konkludere med at alt ser bra ut på UL, de kan ikke se alt (slik jeg har forstått det). Derfor har man andre undersøkelser som laparoskopi/kikkhull og hysteroskopi for å kunne se alt og være sikre på hvordan det står til:)
      Jeg ser at det til stadighet foreslås akupunktur osv, noe jeg har forsøkt selv uten å lykkes, synes som deg at det var mest stress, og droppet det ved forsøket som lykkes. Noe av det jeg har lært av min egen ivf-prosess er viktigheten av at man er sikker på det medisinske. Ikke bruke penger på alt som “kanskje kan hjelpe”. Har du tilstander som gjør det vanskelig å bli gravid/holde på fosteret/bidrar til at eggene har feil/dårlig kvalitet, så gjelder å finne ut av hva som bidrar til dette og få rettet opp hvis mulig.
      Utover det må jo selsvsagt hver enkelt gjøre det som føles riktig for de 🙂
      Lykke til videre, du er nærmere mål enn noensinne! 🙂

    14. Jeg har et spørsmål til deg: hva er årsaken til at dere valgte en privat klinikk? Kan man ikke få denne hjelpen offentlig? Er det på grunn av at dere hadde prøvd under et år før dere ønsket hjelp, eller er det andre grunner til det?
      Ønsker dere alt hell og lykke, håper det snart er deres tur 🙂

    15. Kanskje en overfladisk ting å kommentere i denne sammenheng, men jeg syns du har så fin farge på håret ditt nå. Den virker litt kaldere enn før, nydelig❤️
      Masse lykke til i prosessen videre! Heier på dere!

    16. Hei. Kan du fortelle litt om hvorfor dere har valgt privat klinikk i forhold til å få hjelp offentlig? 🙂

    17. Hei lykke til med videre utredning 🙂 Håper dere får noen mer svar. Jeg må si meg enige i andre her som sier det er merkelig at gynekologen din utelukker at det kan være forhold i livmoren , kun basert på mange grundige ultralyder. Jeg ville ikke helt ha slått meg til ro med dette
      Jeg selv var til utallige ul hos ulike gynekologer, uten at min skillevegg ble oppdaget. Det var først ved hysteroskopi de fant denne. Uansett masse lykke til videre.

    18. Det er bare så fantastisk sterkt og tøft å være så åpen og ærlig som du er i denne prosessen💪❤️ Rart at det skal være så tabu egentlig når det er så mange (inkludert meg selv) som strever men sånn er samfunnet, ihvertfall på sosiale medier. Tusen takk for at du deler og lykke til. Vi måtte til utlandet for å få hjelp, men der klaffet det til gjengjeld på første forsøk☺️👍

    19. Jeg synes det er rart at Spiren sier at alt er bra med livmoren din basert på ultralyd. Har du ikke fått tilbud om vannscanning av livmoren? Det kan avdekke endel forhold som man ikke kan se på ultralyd. Vi holder selv på med ivf, men på en annen fertilitetsklinikk i Trondheim. Sliter med det samme som dere, egget vil ikke feste seg.
      Synes også det er rart at de ikke gentestet Ulrik, her ble vi begge testet.

    20. Har du prøvd akupunktur?
      Jeg har en søster som mistet hele tiden tidlig i svangerskapet, men etter hun tok akupunktur gikk graviditeten fint.
      Uansett ønsker jeg dere såå lykke til.

    21. Varm klem og føler så med deg!!!!!! Jeg gir deg en klem gjennom teksten her❤Det som du nå går igjennom må erfares for å virkelig forstå den forferdelig påkjenningen det er😢

    22. Stor klem til dere, og masse lykke til videre med utredning og prøving <3 Krysser fingre og tær for at det snart går veien 🙂
      Lurte bare på om du noen gang har sjekket deg for cøliaki. Jeg har lest mye om diagnosen, siden jeg har det selv, og forskning viser at mange med uoppdaget/ubehandlet cøliaki opplever spontanabort og for tidlig fødsel. Det er skrevet en sak om det her: http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/nye-studier-sammenheng-mellom-coeliaki-og-ufrivillig-barnloeshet/a/23370156/

    23. Må bare si du er veldig fin på disse bildene…
      At du ikke jobber som fotomodell også? Det hadde du passet til… 💕
      Lykke videre…

    24. Lisa: Hun KAN bli gravid, -er jo ikke tette eggledere når hun har testet positivt opptil flere ganger….
      Julianne: Ønsker dere masse lykke til på veien fremover! <3 Jeg følger med og krysser både fingre og tær for dere. (Brukte selv to år på å bli gravid, så vet hvor kjipt det er å få mensen hver måned når alt man ønsker er å se en positiv test, og holde på den lille i magen). Klem fra meg

    25. Nydelige sterke deg og dere! Håper det ordner seg og at dere finner ut av dette. Dere har vært gjennom mye nå og jeg syns dere er veldig sterke og tøffe som holder ut <3 Masse lykke til videre i prosessen!

    26. Kjære Julianne og Ulrik! ❤️
      Jeg har veldig troa på at dere er i de beste hender hos Liv Bente ved Spiren. Jeg går der selv. Ligger litt etter deg i løypa, har hatt tre forsøk, blitt gravid på to, men mistet. IVF er ikke akkurat noen dans på roser når en møter motgang gang på gang. Og tankene tar seg ufrivillige spaserturer.. håper dere finner ut av mer ved en videre undersøkelse! Jeg trøster meg med at de fleste spontanaborter skyldes genfeil i embryo/foster, og at de bare ikke har funnet det perfekte embryoet enda. Jeg har fortsatt troa på at det perfekte embryoet ligger i frysern på Spiren og venter på dere, men helt sikkert lurt å supplementere med litt ekstra undersøkelser før neste runde. Jeg håper for din skyld at de finner ut av hva det er, og at det er noe som lett kan rettes opp i, ev. om det ikke er noe galt- så må man bare være tålmodig, til spiren sitter. Det er ikke uvanlig å måtte gjennom mange forsøk før en lykkes, og per definisjon er dere vel “bare” på 2. forsøk enda? Da dere har hatt to uttak? Det offentlig gir støtte til tre runder med uttak, nettopp fordi ca 35% lykkes på egg fra 1. uttak, og ca 70% lykkes på tilsammen tre uttak. Jeg mener Spiren har en statistikk på 80% vellykkethet fra i fjor. Og med de tallene er de i Norgestoppen.
      Skal dere se dere om etter en bedre klinikk må dere nok se til utlandet.
      Jeg heier på dere, og er sikkert på at det går til slutt!
      Masse lykke til og masse varme tanker til dere fra en IVF-søster i nesten akkurat samme situasjon, akkurat nå. Ikke gi opp. ❤️

    27. Kathrine. Nå mente jeg gravid på egenhånd. Uten hjelp med ivf. Dem har jo prøvd lenge uten hjelp, uten resultat av graviditet. Kan hende da at egglederne er tette! Spermen finner jo aldri egget iom at det er tett der. Kun en HSG røntgen utelukker det. Der de sender opp blåvann i egglederne for å se om det renner igjennom som det skal. Har selv vært gjennom ivf styret på riksen og der fikk jeg ikke starte før jeg hadde utelukket alt som HSG og laporaskopi. Veldig dumt å starte opp med livmoren full av endo liksom!
      Heldigvis gikk det bra. 2 negative ferskforsøk men satt på første fryseforsøk.
      Ønsker deg lykke til julianne 🙂

    28. Hei,har hatt 2 spontanaborter tidligere og da fant de en stor muskelknute (myomer) på størrelse me en tennisball,på livmora, har fått to barn etter dette, men legen min sa at sjansen for å bli gravid var mindre pga den, de så denne på innvendig ul og jeg hadde ct med kontrastvæske for å sjekke bækkenet,har du fått sjekket deg for myomer?stor klem og ønsker dere lykke til ❤

    29. Kjære Julianne.
      Jeg er vanligvis ikke en som kommenterer på blogger, men jeg klarer bare ikke dy meg. Må først og fremst bare si at jeg beundrer deg for åpenheten rundt problemene dere har med å bli gravide. Jeg har vært en fast leser en stund, og jeg ser virkelig opp til deg og deres positivitet.
      Verden er bare så urettferdig. Her sitter jeg og har to venninner som har tatt selvbestemt abort (noe jeg respekterer) de siste 6 månedene, og her er du hvor ditt største ønske er å få et barn. Kjenner så utrolig på frustrasjonen deres, og jeg ønsker så utrolig høyt at dere skal lykkes. Dere er så sterke og gir ikke opp. Ønsker dere alt godt, og at deres største ønske skal gå i oppfyllelse. Ikke gi opp, vi er fler som heier på deg. Stor klem P <3

    30. Ønsker dere all hell å lykke med veien videre! Er ufattelig trist å lese at dette skjedde med dere igjen! Håper nå at dere får svar. på det som en kan få svar på. Slik at dere kan slå dere til ro med det, og eventuell jobbe med det.
      Stå på, det vil gå bra til slutt har jeg veldig tro på! Flotte dere!
      Heier på dere <3

    31. Hei! Først vil jeg rose deg for åpenheten og styrken din. Jeg er like gammel som deg og i samme situasjon nesten. Min amh er mindre enn 1 og vi har derfor etter 4 avbrutte ivfforsøk (fikk ikke ut egg) gått videre til eggdonasjon. Nå i disse valgtider er jeg ekstra engasjert rundt temaet eggdonasjon siden partiene har ulike standpunkt til dette. Kunne du brukt din stemme til å lage et innlegg om eggdonasjon? Snakke litt om dine tanker til det, urettferdigheten ved at ved en manns infertilitet får man hjelp, men ikke ved en dames? Vise at det ikke bare er eldre som har prioritert jobb fremfor barn som trenger det, men også oss unge som virkelig ønsker barn og følger den biologiske klokka. Folk som har hatt kreft og derfmed ikke kan få barn osv. Bruker man barnas beste som argument i mot, blir jo det feil når man tillater sæddonasjon. Både ved sæd og eggdonasjon vil barne vokse opp med to foreldre som elsker det, en biologisk og en sosial forelder. Argumenter med at det er mer omfattende å donere egg enn sæd, bør hver kvinne selv kunne få avgjøre. Vi som har vært gjennom slike prosesser vet jo at det ikke er selve sprøytene som er smertefullt, det er det psykiske. Dette ble en lang avhandling, beklager, men håper du kan bruke stemmen din for oss infertile kvinner nå i tiden før valget. Når det er sagt håper jeg du slipper eggdonasjon og krysser alt jeg har for deg og Ulrik<3

    32. Hei. Lurte egentlig bare på om du overhodet har reflektert over at du som kvinne ikke anerkjenner deg selv som noe annet, enn en manns eiendom. Jfr å promotere seg selv som -frue. Kunne ønske du tenkte at du var mer enn det

    33. Det er mange som ikke blir gravide eller at det ender i spontanabort med partneren sin rett og slett fordi de to ikke passer sammen. Jeg kjenner mange som har vært barnløse lenge, men når de finner nye partnere så blir de gravide og klarer å bære frem barna uten problemer. Har dere tenkt i de banene? Hadde en leieboer som hadde vært gift i 10 år for eksempel. De prøvde alle mulige måter å bli gravide men det skjedde ikke. Etter de gikk fra hverandre så ble hun gravid med den nye kjæresten etter tre måneder og mannen fikk også to barn ikke lenge etterpå.

    34. Dere er så flotte, jeg har troen og heier på dere.
      Selv har jeg vært veldig emosjonell når jeg har lest de siste innleggene dine. For dere fortjener så inderlig å bli foreldre!
      Krysser fingrene for at dere får flere svar etter utredningen.
      Også har jeg et spørsmål til deg for neste spørsmålsrunde, hvilken lengde har du på extension håret, elsker lengden på håret ditt 🙂

    35. Til Elin; nei og det er vel derfor hun sirev at tette eggledere er ett problem når man prøver uten IVF. Altså de gikk ikke bare til Spiren og sa vi skal ha IVF. De prøvde på egenhånd først, og da spiller eggledere inn. Les kommentaren til Lisa engang til.

    36. Jeg tror enda og står fortsatt på om dere stresser ned med dette og slutter å prøve så mye. Blir du gravid:) sånn var det med oss.
      Klem

    37. Det var nok veldig tilfeldig. Du vet at folk i krigsområder og alt får barn? Stressnivået dems er garantert høyere enn hva vi noen gang kan forestille oss selvom vi sliter med å bli gravide, og de blir altså gravide. Vet at slike kommentarer oftest er godt ment, men er det påvist et problem hos en av partene er det veldig sjelden det hjelper å stresse ned. Sånne kommentarer legger også “skylden” på paret eller spesielt kvinnen. Hvertfall føles det sånn når man står oppe i det.. Jeg ble forøvrig gravid med ivf etter 2 års prøving og jeg skal love deg at jeg var stressa underveis i forsøket, gravid ble jeg uansett😉

    38. Bettina skal gå fra samboeren sin /mannen sin da eller får å få en unge?dem fleste lykkes med ivf til slutt bare dem finner gull egget å det er så mye hjelp å få i dag

    39. Hei, jeg har hatt tilsammen 7 spontan aborter, men jeg fikk også tilslutt to vakre barn. så heng i, det er verdt å gå igjennom all denne dritten <3
      Jeg fant aldri ut av hva det var som feilte meg eller oss, det føltes ganske trist etter å ha gått gjennom en utredning å ikke få vite... men alikevel så fikk jeg diagnosen habituell abort, og da fikk jeg oppfølging ved neste gaviditet i form av hyppige ultralyder, progresteron og blodfortynnende medisiner. og det var dette som skulle til for å få mine to små <3 masse lykke til videre. ikke gi opp <3

    40. Kommer aldri til å forstå hjernedøde bimboer som deg. Det er ikke en rettighet å få barn. Du har ingen rett til å få barn bare fordi du lever. Hvis typen din ikke klarer å kjøre deg på tjukken, så er det ikke meningen at dere skal ha barn. Men det er klart, man kan jo bare dra visa-kortet og kjøpe en unge. Folk som dere raserer verden med deres idiotiske påfunn.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg