GRUNN TIL VIDERE UTREDNING

Jeg føler meg helt tom igjen. Tom for energi, tom for tårer og tom for ord. Derfor prøver jeg å fylle dagene mine med hyggelige ting. Og så lenge dagene er hyggelige er de meningsfulle nok for meg. I går blant annet inviterte jeg jentene hjem på middag og i dag skal jeg i en annen jentemiddag. Tid med gode venninner er gull verdt etter det som har skjedd. Spesielt nå som Ulrik har vært på jobb i noen dager og jeg har vært alene. Jeg liker å være alene, faktisk så er det beste jeg vet å stenge meg inne i perioder som dette. Men jeg kjenner at jeg trenger å være sosial. Jeg kjenner at det gir meg mye.

Etter fire mislykkede runder er det på tide å gjøre noe mer. Med noe mer så mener jeg ikke å bytte klinikk eller ta i bruk alternativ hjelp. Jeg mener at det er en grunn til videre utredning og det er derfor neste steg i denne prosessen. Kroppen min kan tydeligvis bli gravid. Det er jo noe å være glad over, men det virker ikke som om den klarer å holde på graviditeten eller at eggene mine er av god nok kvalitet. Jeg aner ikke hva som feiler meg, men jeg håper nesten at det er noe mer enn det lille vi vet. Det er litt merkelig å håpe på det kanskje. Jeg føler bare at det hadde vært lettere å ta tak i problemet dersom vi hadde noe konkret å forholde oss til. Jeg håper altså på et problem som kan løses. Det eneste vi vet i dag er at jeg har et lavt antall egg i forhold til min unge alder, noe som ikke trenger å være et problem i seg selv, men som stresser meg mer og mer. Jeg er redd for at tiden skal renne ut og at drømmen om biologiske barn må legges på hyllen.

Det blir derfor ikke noe nytt forsøk før vi vet noe mer om min helse. Jeg kommer tilbake til hva som skal undersøkes..

92 kommentarer
    1. Hei fine Julianne!
      det er så trist at dere er i den situasjonen dere er i, og jeg krysser fingrene for at dere får positiv test snart <3
      jeg vil tipse deg om en serie som går på fem(?) som er om mange par som er i samme situasjon som dere med prøvingen. Det var en dame der som i likhet med deg klarte å bli gravid, men ikke klarte å "holde" på graviditeten. hos henne kom det i allefall frem at hun hadde et gen/kromosom(?) som "ødela" for graviditeten. ble litt mye rot her nå, da jeg ikke husker helt eksakt hva grunnen hennes var.
      ønsker dere masse lykke til videre, ikke gi opp!❤️

    2. jeg må virkelig bare si at du er et sterkt mennesket. til tross for hva du/dere går igjennom stråler du!
      kan ikke ønske deg annet enn alt godt og at alt vil ordne seg for dere!
      jeg heier på deg!

    3. Føler med deg ❤ så bra at du blir sjekket skikkelig, så slipper du oppleve mer vondt ❤ og får ett svar…
      Alt av gode tanker å lykke til videre med det 🌸

    4. Uff, får vondt inni meg…må være grusomt å være i situasjonen dere er i 🙁
      Lykke til, håper de finner noen svar som kan hjelpe dere videre!

    5. Det er så rart at eggene dine kan befruktes, og de kan feste seg nok til å gi positiv test, men de klarer ikke å bli til noe mer. Virker som det er det samme som skjer hver gang, og som du sier, det hadde vært greit om det bare var et problem man kunne løse. Håper dere finner ut av dette <3

    6. Flott at de går videre i utredningen. Jeg håper som deg at det er et problem de kan hjelpe deg med. Mest sannsynlig er det det! Ønsker dere alt godt. Klem

    7. Jeg anbefaler deg å sjekke ut forumet på babyverdend, evt laste ned appen “babyverden forum” og registrere deg. Der er det en egen gruppe for assistert befruktning og jeg lover deg; damene der kan mer om fette enn nesten alt helsepersonell du møter i Norge;) En blir svært opplyst av å være i en slik prossess og derfor er det fint å kunne dele kunnskapen i et forum. Vi er på vei til utlandet for å gjøre ivf nå og jeg hadde ldri funnet ut av disse mulighetene hadde det ikke vært for dette forumet❤️

    8. Ønsker deg masse lykke til i prosessen! Håper du en dag i nær fremtid kommer styrket ut av dette med verdens fineste premie!

    9. Utanför Skandinavien så är lagligt att testa äggkvaliten innan man sätter tillbaks det i kvinnan. Kanske kan vara värt att fundera på? Det är dyrt, men genom att testa äggen så vet man att det är ett bra ägg sätter tillbaks och därmed minskar missfallsrisken något enormt!

    10. Jeg føler sånn med deg, uten at jeg vet hvordan det føles. Samtidig heier jeg så veldig på dere 🙂 Mange gode tanker og klemmer til dere❤️❤️

    11. Alt skjer for ein grunn og at dere blir sterke av dette er det ingen tvil om. Barnet er heldig som får dere som foreldre! Ønsker dere lykke til med videre prøving! Eg har ein god magefølelse på at det vil ordne seg til slutt! Klem <3

    12. Jeg er kanskje en av de som har latt seg frustrere aller mest over visse ting du har sagt i media (spesielt gjeldende temaer rundt om feminisme), og vi har ellers ytterst lite i felles. Allikevel har jeg fulgt med på deg det siste året og håpet at det skal ordne seg for deg og dere. Jeg ble ufrivillig gravid i fjor sommer og syns kontrasten mellom oss var så stor… I dag har jeg verdens beste lille gutt som jeg ikke kunne vært foruten, han er virkelig alt for meg – jeg kan bare forestille meg hvor mye det vil bety for deg når du får din lille (NÅR, ikke HVIS). Får vondt i hjertet av alt dere må igjennom… Jeg leste at du ikke har troen på akupunktur og derfor ikke gidder å prøve, men jeg må bare anbefale det allikevel – er mange som har oppnådd gode resultater. Er det ikke verdt et forsøk?
      Ønsker dere virkelig alt det beste, og håper så klart drømmen blir oppfylt. Nå får det være nok skuffelse… Klem.

    13. Hei! Har ikke lagt igjen kommentar på bloggen før, men følger spent med på babydrømmen deres. Jeg ville bare tipse deg om en blogger fra Australia (notsomumsy) som har vært åpen om sine fertilitetsproblemer. Det som gjorde at de lykkes til slutt var at de brukte en form for testing på de befruktede embryoene. Det viste seg at de fleste embryoene deres hadde en form for genfeil som gjorde at de ikke var levedyktige. Jeg vet ikke om dette er noe som utføres i Norge, men ville bare gjøre deg oppmerksom på dette, slik at du kan sjekke det ut. Håper at dere lykkes til slutt!

    14. Så bra, det var virkelig på tide! Syns det er rart at dere ikke fikk ordentlig utredning før de satte i gang med forsøk i det hele tatt.. Har vært gjennom dette selv, og etter nesten 2 år med negative tester håper man nesten at de finner et konkret problem.For har man grunnen kan man (mest sannsynlig) gjøre noe med det☺️ Så skjønner godt hva du mener.. håper virkelig det løsner for dere snart, masse lykke til ❤️

    15. Håper virkelig dere finner ut av hva årsaken er og at dette kan behandles. jeg har trua!
      Et spørsmål til neste spørsmåsrunde. Kanskje ett litt “vondt” spørsmål.
      Du skriver “men det virker ikke som om den klarer å holde på graviditeten “. Er du redd for at den dagen skulle komme at du skulle bli gravid og komme et stykke ut i svagerskapet at du kanskje mister aborterer lengre ut i svangerskapet? Er det en frykt du har?
      -Anette

    16. Jeg og min kone strevde lenge med å bli gravide. Egget festet seg, men i likhet med deg forble hun ikke gravid 🙁 Vi fikk vite at våre celler var “kompatible”. Etter to års intens prøving bestemte vi oss for andre alternativer. Nå er vi midt i en adopsjonsprosess. Vi har også vært innom tanken om å bli fosterforeldre. Ønsker dere all mulig lykke med resten av eggene på frys <3

    17. Les deg opp på letrozol. Det er faktisk en brystkreft medisin. Den gir deg naturlig eggløsning og bedrer forholdene i livmoren. Jeg slet med sein og uregelmessige eggløsninger. Som kan gi dårligere egg kvalitet. Denne medisinen gav meg eggløsning til rett tid og bedret slimhinnen min. Etter 8 spontanaborter prøvde jeg denne medisinen og spiren satt. Sitter her med en liten gutt. Jeg er overbevist om at dette hjalp meg. Kan jo være noe å nevne hvis ikke klinikken allerede tar i bruk denne metoden hos sine pasienter ❤ ønsker dere masse lykke til❤

    18. Det er det samme som skjer med meg. Eggene befruktes og jeg blir gravid, men mister tidlig. Vondt og utmattende med mange runder med spontanaborter. Føler med deg/dere ❤️

    19. Det skal sannelig ikke være enkelt altså. Føler virkelig med deg og Ulrik, og det er oppriktig trist å lese hvor mye dere skal måtte igjennom før barnedrømmen blir virkelighet.

    20. Visst hun ber deg kjøpe en ny bil, gjør du det også da eller?? Skjønner hun tjener godt av å ha deg/dere som kunde.

    21. Hva har dere å tape på å bytte klinikk og metode?? Det er ingen mistillit mot Spiren om dere prøver noe annet. Dere har fått inn mange gode forslag på andre klinikker. Undersøk disse! Hør med de hvilke tanker de gjør seg rundt det at egget ikke blir sittende fast og gror. Og dette har skjedd to ganger?? Jeg ville prøvd MANGE flere før jeg ville tenkt at jeg måtte utredes. Det kan være eggkvalitet, og noen klinikker er bedre enn andre på akkurat det. Og neste gang legger dere inn to egg! To egg gir mye mer hormoner, og det kan utgjøre en forskjell for kroppen din. Ja, det er tungt å bære og mye jobb om det blir to, men du verden så mye glede! Og om et egg ikke blir sittende, så kan kan det andre gjør det. Mange gode klemmer!

    22. Jeg føler sånn med deg ♡ min første gang med ivf førte til positiv test, men blødning samme dag. Da jobbet jeg 100 %, trente litt, gikk turer og tok livet med ro utover det. Ved førstkommende nr 2 sykemeldte jeg meg, eneste jeg gjorde frem mot testdagen var å ligge på sofaen med føttene høyt i en behagelig stilling hele dagen lang, hvis jeg måtte noe utover der gjorde jeg alt i slowmotion. Etter jeg testa positivt, fortsatte jeg å ta alt overdrevent med ro. I dag er jeg gravid i 27 uke. Mulig å prøve deyte, det var der som funket for meg iaf. Klem og lykke til videre

    23. Gentestingen de over her skriver om kalles pdg. Jeg skal gjøre det nå i utlandet. Koster ca 5000NOK i tillegg til ivf-behandlinhen. Utlandet er mye lengre fremme enn Norge på IVF og jeg ville ikke brukt en krone til her, heller reis:)

    24. Mange varme tanker til dere ❤️ Jeg hadde en kollega som opplevde det dere går igjennom, bortsett fra at hun ble gravid naturlig. Jeg tror hun mistet 6 ganger i løpet av halvannet år. Da visste det seg at pga feil mengde av noe i kroppen( noe som skulle være 40/60 – var 60/40) støtet kroppen ut “fremmedlegemer”. Når de fant ut dette, ble hun satt på tabletter, og det endte godt. Håper dere snart lykkes. Krysser fingrene for dere.

    25. Får så vondt av deg. Håper av hele mitt hjerte at dere lykkes snart❤️ Tenker på dere og ønsker dere alt godt❤️

    26. Hei kjære deg!
      Har du sjekket om du har adenomyose? Jeg har det, og blitt gravid to ganger med to spontanaborter.. Ved denne sykdommen er det stor sannsynlighet for å spontanabortere dessverre.
      Stor klem

    27. Føler med deg/dere.Godt dere føler dere får god oppfølging.Ser du nevner alternativ behandling som uaktuell.Får lyst i all ydmykhet for deres situasjon, og si litt om akupunktur eller soneterapi,jeg vil si det er et fint supplement til all medisin.Det ene utelukker ikke det andre. Det er medisinformer som jobber kanskje ennå dypere enn det vi aner. Jeg har så god erfaring fra det selv,men så har jeg også en lege som er positiv til det. Uansett ønsker dere alt godt!

    28. Kjenner meg igjen i det å faktisk håpe at det er noe galt, noe som kan fikses enkelt. Var gjennom mye utredning selv, men fikk aldri noe svar, og det er frustrerende den dag i dag, selv om vi kom i mål og er ferdig med prøverprossessen. Så jeg håper med deg!
      Da jeg var prøver ble jeg forresten kjent med en annen som stadig mistet helt i starten av svangerskapet. Lurer litt på om hun også hadde lite egg, men skal ikke si det helt sikkert. Der var det i alle fall noe genetisk som lå bak, og hun fikk innvilget testing av egg i Sverige, hvorpå hun fikk satt inn gode egg som resulterte i tvillinger.
      Fortsatt lykke til, Julianne! Jeg vet det er tungt, men det gjør premien i enden så mye bedre! For den kommer!!!

    29. Jeg pleier ikke kommentere på blogger, men jeg må bare sende en stor og varm klem. Skulle ønske jeg kunne gjøre noe mer! Så utrolig vondt at det ikke går deres vei 🙁 Håper de finner et problem som kan løses, dere blir to helt fantastiske foreldre <3

    30. Kære pilotfrue
      Tak fordi du deler så meget af den svære prøverørsproces! Jeg er så heldig at jeg er blevet gravid efter to icsi forsøg i Danmark. Jeg har i den forbindelse hørt om flere der som dig godt kan blive gravid, men af uforklarlige årsager altid ender med at miste det igen. Jeg mener det bliver forklaret med at kvindes krop behandler graviditeten som en infektion, og derved “bekæmper” den. I programmet på DR.dk “sundhedsmagasinet” fra 15. Nov 2016 fortæller de mere om dette, og lidt om den afdeling på Rigshospitalet i København der forske i netop dette. Er sikker på dine læger er dygtige og ved hvad de holder på med, men vil alligevel tipse dig om dette.
      Som “fellow” prøverørs-søster kan jeg ikke lade være med at føle med dig og hepper af hele mit hjerte på det også lykkes for dig og din pilotmand!

    31. De har nok sikkert sjekket alt på klinikken, men jeg føler sånn med deg at jeg må bare si det allikevel.. TSH, T3, T4 og antistoffer i kroppen (lavt stoffskifte) kan være en årsak til spontanaborter osv.. Leger vet for lite om dette, og mener at så lenge du er innafor normalen, er alt greit. Men det er ikke det for alle. Vi er alle forskjellige. For noen har det fungert å få et bedre stoffskifte.. ❤ beste ønsker videre ❤

    32. Det er for mye styr å prøve akupunktur som faktisk kunne hjelpe men du har tid å fikse negler, øyevipper, extensions osv:-O

    33. Jeg tenker to ting.
      For det første ville jeg ha tatt hysteroskopi hvis du ikke allerede har gjort det. Dette for å sjekke forholdene inne i livmoren, Muskelknuter , septum/skillevegg eller andre forhold som gjør det vanskelig for et befruktet egg å feste seg/ta til seg næring.
      Det andre jeg tenker på som en mulighet er PGD . Du kan lese mer om det her http://www.avaclinic.lv/no/vi-tilbyr/preimplantasjons-genetisk-testing-(pgd,-pgs).html
      Har lest historier om andre par som ikke lyktes med IVF som har fått barn ved hjelp av dette, og hvor de befruktede eggene har sett perfekte ut før genetestingen
      Har selv hatt mange aborter (ma) hvor de fant en skillevegg i livmoren etter utrdeningen. Er nå mamma til tre. 🙂 Lykke til

    34. Jeg har troen på januar som spådamen fortalte<3 stå på, en dag kommer det et lite mirakel<3

    35. ♡ Livet er urettferdig.. ønsker dere all mulig lykke – er sikker på at det ordner seg for dere til slutt. Stå på, herlige du!

    36. Det er jo egentlig håpløst å gi deg råd som utenforstående og ikke som helsepersonell. Klinikken din vil garantert gi deg best mulig oppfølging. Men om du gidder kan du google Ureaplasma. Symptomfri infeksjon som kan føre til infertilitet og aborter.

    37. Utrolig trist å lese om det 4 forsøket… men har troen på at dere til slutt lykkes ❤️ Masse lykke til videre 🙏🏻 Så utrolig nydelig du var i den brunlige fargen på bildet her forresten, og velour settet her om dagen ☺️ Hvilken leppestift har du på deg her? Den var bare så lekker og hverdagslig fin 😍

    38. Kjære deg, jeg håper så inderlig at det snart går deres vei! Vi er i en noe tilsvarende situasjon, så jeg vet hvordan følelsen er.
      Jeg skal ikke gi deg noe råd for hva dere skal gjøre for jeg er hverken lege eller fertilitetsekspert, men tenkte jeg ville fortelle om hva vi gjør på vår reise. Vi gjennomfører prøverørsprosessen i utlandet av ulike årsaker. Det vi bestemte oss tidlig for i prosessen var å gjøre PGS, Preimplantation genetic screening – gentesting. Det vil si at man sjekker embryoene for kromosomfeil. Da jeg hadde mitt første egguttak endte vi opp med 5 blastocyster av god kvalitet, vi testet dem og alle hadde kromosomfeil så vi kunne ikke bruke noen av dem. Neste egguttak fikk vi 9 fine blasocyster, bare 1 av dem var normal, resten hadde kromosomfeil. Embryoene våre med kromosomfeil ville aldri blitt til et levedyktig foster. Vårt friske embryo er nå satt inn og vi er nå 6 uker på vei! (krysser fingrene for veien videre selvsagt).
      Det sies at over halvparten av spontanaborter tidlig i svangerskapet skyldes nettopp kromosomfeil. Anbefaler å lese mer om emnet.
      Nå er desverre dette ikke lov å gjøre i Norge, men man kan dra til utlandet for å få det gjort. Kanskje noe å tenke på eller ta opp med legen deres.
      Ønsker dere det beste for veien videre!

    39. Du har jo alltid hatt masse smerter i forbindelse med mensen. Kanskje du har endometriose? Slikt kan sjekkes via kikkhullskirurgi. Ønsker deg masse lykke til og anbefaler babyverden-forumet for assistert befruktning jeg også. Utrolig masse kunnskap på slike steder. Klem

    40. Så rett du gjør å komme til bunns i hva som er årsaken til at kroppen din ikke holder på graviditetene. Krysser fingrene for at det er noe som kan løses! Er spent på å høre mer om utredningen.
      Jeg har selv ett barn,men ønsker flere. Grunnet en familiehistorikk med tidlig overgangsalder skal jeg til legen for å høre hvordan jeg får sjekket hvor god tid jeg har igjen.
      Jeg synes bloggen sin er ærlig og bra, stå på videre, blir å fortsette å følge deg 😊

    41. Føler med deg!
      Leste denne artikkelen om disse som ble gravide etter antibiotikakur. Min venninne som var prøver i 3 år med 5 mislykkede prøverørsforsøk leste de samme artiklene, og prøvde hun også, og ble gravid måneden etter. Jeg synes det høres helt villt ut, men vet at prøvere ofte er villige til å prøve alt. Ville bare tipse om dette i tilfelle det hadde vært interessant. Lykke til.
      https://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Etter-11-proverorsforsok-og-en-antibiotikakur_-lyktes-de-i-a-bli-foreldre–pa-egen-hand-8907b.html
      https://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Carl-Johan-og-Suzann-mener-antibiotika-hjalp-dem-a-fa-barn-9912b.html?spid_rel=2

    42. Hei,
      hadde aldri tatt akupunktur før…..gjorde det kun èn gang etter hvert: og her sitter jeg med verdens skjønneste datter <3
      Ikke vær rigid <3

    43. Hva i alle dager er det som gjør at du tror at din psykiske helse er av interesse for andre ! Kan ikke du sutre til en psykolog ?

    44. Jeg håper det ordner seg! Jeg håper de finner ut hva problemet er å at det er mulig å få ordnet det slik at du får ting som du ønsker! ❤️

    45. Anna: Hun skriver om dette fordi vi lesere som har fulgt prosessen hun og Ulrik er i ønsker så absolutt å vite hvordan hun har det, og ønsker å følge henne videre. Hva i alle dager får deg til å tro at ingen andre bryr seg, bare fordi du ikke gjør det? Kan du ikke bare la være å kommentere.

    46. Har mistet noen ganger selv. Ble videre utredet og det ble funnet ut at jeg dannet ørsmå blodpropper i morkaken. Ved postiv test ble jeg satt på Albyl – E, som er blodfortynnende. Dette resulterer i et stykk velskapt barn. Ved neste graviditet begynte jeg med Fragmin sprøyter i tillegg til Albyl – E. Samme resultat, en velskapt unge.

    47. Til deg “Anna” over her.. Burde vært mye mer om psykisk helse på blogger enn all den overfladisken som faktisk er den dag idag!!!!
      Kjære julianne! Synes dere er utrolig tøffe! Alt dere må gå igjennom! Og itilegg er åpen om det til hele Norge. Det synes jeg er helt utrolig sterkt, og flott! Dere deler alt hele veien. Jeg håper virkelig dere får opplevd lykken med å bli foreldre snart! Jeg heier på dere! Og husk at det er det mange som gjør! Dette kommer til å gå bra! Dere har søren meg hatt nok nedoverbakker nå! Stor klem til dere fra meg ❤️

    48. Ønsker dere masse lykke til videre😊Håper inderlig at dere lykkes med å få barn til slutt😊😊Og Anna som kommenterte kl 22.34 kanskje det er du som trenger psykolog!! Hvorfor gidder du å logge deg inn å kommentere,når du bare er en ordentlig vond person🤔🤔Og til alle dere andre som har negative kommentarer å komme med slutt å kommentere og logg dere inn dere og🤔Det Ulrik og Julianne trenger nå er positive tanker og positive ord😊De trenger og å få ro og gjøre dette på sin måte!! Vi andre kan komme med råd,egne erfaringer og støttende ord😊Mange varme tanker og ønsker til dere to😊❤️

    49. Så ei over her og skrev om noen som ble gravide etter antibiotika kur. Etter tre spontanaborter før uke 12 og div utredning her i Norge, sendte jeg prøve av mensblod til Serum Clinic i Hellas. Den gav utslag og både jeg og mannen ble satt på en heftig antibiotika kur. 2mens etter dette ble jeg gravid og den lille skatten vår kom nå i sommer. Vet du får mange tips og råd, men tenk om det er dette som skal til?? Ønsker dere alt hell videre!

    50. Annika: Helt alvorlig,spar deg for slike kommentarer.
      Jeg heier på dere og krysser fingrene for at det snart er deres tur ❤️ Sender dere en god klem

    51. Hei, jeg og min samboer prøver også å bli gravide.. prøvd i snart 1 år, og derfor ble jeg anbefalt en urte som heter Wild Yam! Noen som prøvde å bli gravide i 7 år, og hadde gått gjennom flere prøverørsbehandlinger uten å lykkes ble gravide etter en måned med denne urten! Prøv den, og slapp av! Det skal hvertfall jeg <3 håper dere lykkes snart, det fortjener dere virkelig! Du er i mine tanker i denne tunge tiden <3

    52. Hei.
      Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hatt lyst til å legge igjen en kommentar hos deg, har til å med skrevet men så slettet det. Ikke vet jeg hvorfor.. ♥️
      Først å fremst for et Fantastisk menneske du virker som, jeg beundrer deg for motet ditt, selvtilliten,åpenheten og ærligheten din!
      Det er utrolig mange ganger jeg har “revet” meg i håret av alle de stygge kommentarene du får.. nei det er for mildt å si… alle de jæ… slemme kommentarene du får! Fytti å fæle mange er bak en skjerm, skulle likt å se de si det samme til dere ansikt til ansikt. Ganske sikker på mange av de ikke hadde turt å si det samme..
      Dette er tydelig at de aldri har opplevd noe fælt selv og kun har nese for seg selv! Burde blitt filleristet..
      Jeg heier på dere, syns det er fantastisk at dere prøver å ikke gir dere! Dere er et forbildet for mange som sliter med det samme♥️
      En vakker dag blir dere foreldre og de ungene dere får på den ene eller den andre måten. Kommer til å få et helt fantastisk liv med omsorg og kjærlighet til det tyter ut av ørene♥️
      PS. Det er vel nå jeg skal fortelle om mine fantastiske barn Og at jeg ikke kan fatte hvordan det føles! Blir så sint når mange skal være snille også legger de med en liten bi-setning som det. Ikke misforstå meg det er virkelig lov å glede seg over livet sitt og at en har behov for å være takknemlig. Men det jeg ikke forstår er hvorfor de må fortelle deg det.
      Da blir ikke den hyggelige kommentaren like fin♥️
      Gode klemmer fra en trofast leser som har lyst å filleriste alle de stygge nettrollene som er ute etter å lage kvalme. Du er rå tøff som har åpen kommentarfeltet, og når du svarer mange av de på spørsmålene! Da smiler jeg å tenker you go girl!!
      Heier på dere ♥️

    53. Hei,
      Jeg er noen få måneder unna å bli ferdig med master i biomedisin og har gått en del igjennom IVF og hvordan man kan utrede “feil” der par ikke klarer å lykkes. Jeg vil sterkt anbefale dere å sjekke noe som heter “karyotype” av kromosomene deres (begge foreldre), som er en relativt vanlig grunn for at embryoer rett og slett ikke overlever. Dette er en av de første testene de gjør for å få mer informasjon, og den er slettes ikke spesielt vanskelig eller krevene å ta, så det bør ikke være noe problem.
      En av dere har muligens en ubalanse i hvordan det genetiske materialet er fordelt på antall kromosomer. Kromosomer er strukturer som inneholder en spesifikk mengde DNA, og mennesker har 46 stykker. Ubalanse i kromosomfordelingen oppstår når noen kromosomer har mer og noen har mindre DNA enn hva som er normalt. Dette er sjeldent ett problem for den det gjelder, siden alle genene er fremdeles der – bare plassert feil.
      Ubalanse i kromosomene kan bli et problem når egg/sperm blir laget. Dette er fordi DNAet i deres vanlige celler halveres og legges i to egg/sperm celler. På den måten, når ett egg og en sperm møtes, blir to halve mengder DNA til en hel mendgde. Når det er ubalanse i kromosomfordelingen hos foreldrene, resulterer det i at halvparten av eggene/spermen har for mye DNA, og den andre halvparten har for lite. Dette er seriøse problemer for embryoet – spesielt om gener mangler; i slike tillfeller overlerver ikke embroyet. Hvis det er for mange gener er det også sjeldent at embryoet overlever, eller hvis det gjør det, kommer barnet til å få alvorlige genetiske sykdommer.
      Jeg tenkte jeg kan gi et eksempel. Down syndrom er en relativt “vanlig” genetisk sykdom som skylder ubalansert fordelig av DNA når enten egg eller sperm lages. Downs er ett av de beste eksemplene, fordi det er en av de få typer sykdommer som skyldes ubalanse av kromsomer som ikke er så alvorlig at embryoet ikke overlever. Individer med Down syndrom har ett ekstra kromosom i forhold til vanlige mennesker, altså det er enten egget eller spermen som skapte personen med Down syndrom som har fått med seg ett ekstra kromosom.
      Jeg ønsker dere masse lykke til videre og heier på dere! Jeg synes dere er modige som deler så mye av noe så sårt som å være ufrillig barnløs. Inspirerende!

    54. Stress og uro er iallefall noe som alene kan gjøre deg syk. Forskere mener at stress forårsaker/ er medvirkende til 80% av våre sykdommer .. anbefaler deg å lese om Anja Johansens helseangst under graviditeten. Hun stresset seg omtrent ihjel, og fødte for tidlig .
      Kan det tenkes at du bekymrer deg og stresser for mye over dette ? Jeg ante ikke hva stress og tankekaos kunne gjøre av skade før det en dag plutselig sa pang.. kroppen min var helt ute å kjøre… Tok lang lang tid å komme tilbake til normalen .
      Håper du evner i finne noe ro i alt kaoset

    55. Til ANNIKA oppi her; (som sikkert er en uvasket og svett Kåre på hybel hos mor..)Vi som leser bloggen er ikke hjernedøde altså..Vi vet hva en blogger tjener penger på, eller trodde du at du avslørte en stor sannhet nå?!Foreslår at du kryper ut av hullet ditt og får deg et liv. De fleste av oss leser her fordi vi BRYR oss, men skjønner at det er et begrep som er litt vanskelig for deg. Ha en snill dag videre.

    56. Hei Julianne.
      Masse lykke til med videre utredning.
      Jeg heier på dere og håper virkelig det snart er deres tur<3
      God klem

    57. Hei dere som ikke har noe posetivft å kåme med kan dere ikke bare klappe igjen eller la vær å kommentere,bli voksne er selv i denne prosessen å vet hvor tøft å tungt det er siste mann trenger er negative kommentarer så spar dere får det tenk dere om ❤❤dere som kommer med negative kommentarer har ikke vert gjennom dette selv tydeligvis heier på dere en dag lykkes dere klem

    58. Jeg anbefaler deg og la kroppen få litt ro en stund. Ikke stresse så mye med det. Få ned stresset og få kroppen din til det normale igjen. Det er utrolig mange som har gått igjennom det du gjør og når det ikke har funket har dem latt kroppen fått mye ro . Etter en stund har dem prøvd selv og lykkes med en liten spire 🙂

    59. Hei Julianne,
      Jeg vil bare takke deg for åpenheten om dette temaet på din blogg. Det gir mye til andre som er i samme situasjon og det opplyser alle om hva som egentlig skjer i en slik prosess. Kunnskap bidrar til økt forståelse og åpenhet bryter ned tabuer. Du er beintøff som gjør dette, og jeg heier så inderlig på deg, Ulrik, og alle som gjennomgår dette. Alt godt, Julianne. Hilsen Inger

    60. Ikke gi opp.. Hos meg gikk det 12 forsøk, (6 forsøk i Norge og 6 forsøk i Danmark) før vi endelig klarte å bli gravide 🙂 🙂 Da kom det Tvillinger, og som klisjeen skal ha det så kom det jammen meg ei lita jente på naturligvis 3 år etter det..

    61. Hva med å lage en støttegruppe for andre i samme situasjon? kanskje en egen plattform over nettet med både chat-funksjon, forskningsbasert informasjon fra flere land, og kanskje til og med arrangere webinar? kanskje en psykolog med spesialisering innenfor fertilitetsproblematikk ville ha joinet deg? Du som er såpass kjent, sympatisk og en god rollemodell innenfor dette kunne helt sikkert både ha hjulpet mange der ute som ikke har noen å snakke med, og samtidig kanskje tjent en del penger på det? Det hjelper også å gjøre noe meningsfullt for andre når man strever med noe i sitt eget liv. Gir og får tilbake 🙂 har ikke sett noe sted som både kombinerer forum, webinarer og forskningsartikler på et og samme sted. Tror det kan være business i det dersom du allierer deg med de rette partene 🙂

    62. Herrens veier er uransakelige. Jeg ber for dere, men kommer likevel ikke unna tanken på barnet du valgte å ikke ta i mot. Hold ut, dette er en prøvelse som Herren stiller dere ovenfor. Kanskje det ender i en tankeprosess hvor adopsjon vil fremstå som det riktige.

    63. Jeg mistet tidlig 2 ganger, før egget rakk å feste seg ordentlig. Jeg er sikker på at eggene ikke festet seg ordentlig de gangene fordi jeg holdt på å stresse meg i hjæl. Den gangen er var jeg mye mer avslappet, NPR jeg ble stresset gjorde jeg øvelser som roet meg ned. Er nå ordentlig gravid!
      Jeg syns det kan høres ut som at du har endometriose, noe jeg er sikker på at jeg også har, selv om jeg ikke har blitt utredet for dette. Jeg har fryktelig vondt under menstrasjon, får også vondt i rumpen. Vondt før/under eggløsning har jeg også. For å få endemotriose diagnosen, må man som oftest se på livmoren via kikkhull, der kan man se OL det er arrvev som gjør det vanskelig for et befruktet egg åfeste seg. Hvis det er mye arrvev, kan noe av dette skrapes vekk.

    64. Du er nydelig! Jeg har en så sterk følelse av at dette kommer til å ordne seg helt fint. Det kommer til å gå!

    65. Uff, jeg sitter med tårefylte øyne når jeg leser dette innlegget. Jeg har ikke barn selv, og har ikke planer om det heller med det første, men drømmen ligger jo selvfølgelig der. Jeg tror flesteparten av oss kvinner drømme om det å gå gravid og skape et barn med sin partner når vi når en viss alder. Derfor synes jeg det er så ufattelig trist at du må kjenne på det du gjør, Julianne! Jeg håper virkelig at utredningen gir “gode” svar, og at drømmen blir virkelig for deg/ dere også!

    66. Min mor måtte gjennom 3 mikrooperasjoner, flere prøverørsforsøk før hun omsider etter å ha fått beskjed om at hun hadde 2%sjanse for å bli gravid. Dette over 8 år.
      Men omsider ble hun gravid, og nå er vi 3 friske søsken men 7 barn til sammen igjen. Hun forteller at all ventetiden og jobben var verdt det, og hun hadde gjort det igjen og igjen. Heldige barn som får deg som mamma, som virkelig har gjort alt du kan for å få han/henne. Lykke til! Håper dere snart klarer det <3

    67. Har klinikken testet stoffskiftet ditt? Jeg har lavt stoffskifte, og før jeg begynte med medisiner hadde jeg flere spontanaborter. Legene antok at stoffskiftet var grunnen til dette. Ønsker dere alt godt og masse lykke til!

    68. Anbefaler deg å ta turen til Dr. Lundring på Jessheim, etter flere års forsøk og vært innom samtlige klinikker så var han redningen!!!
      Lykke til!!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg