JEG FØLER ET STORT ANSVAR

Husker dere at jeg anbefalte Lash Plus Eyelash serum? Anbefalingen ble publisert i slutten av januar etter å ha testet produktet selv og vært fornøyd med virkningen av det. Blogginnlegget jeg sikter til er dette, hvor jeg linket til en nettbutikk som jeg aldri skulle ha linket til. Sannheten er at firmaet bak vippeserumet dessverre ikke er til å stole på. Jeg frykter at de driver med svindel.

Jeg har aldri opplevd noe lignende verken privat eller i jobbsammenheng tidligere og er veldig lei meg for at jeg oppfordret dere til å handle av dette firmaet. Nylig fikk jeg en klage av en leser som tok kontakt med meg på Facebook. Jeg kan ikke vite sikkert at denne damen skriver hundre prosent ærlig, at hun har sagt opp abonnomentet i tide eller at hun i det hele tatt har blitt trukket fra konto mot sin vilje, men jeg velger å tro henne da det er flere grunner til nå å mistenke det verste om akkurat dette firmaet. Jeg håper at dere også velger å tro meg..

Her er klagen jeg fikk:

“For en tid tilbake hadde du annonse om Lash Eye Serum,som jeg var dum nok å kjøpe. Nå får jeg tilsendt nye hele tiden, jeg har ALDRI forpliktet meg til å kjøpe noe mer en den introduksjon pakken jeg fikk. De trekker direkte fra min konto og jeg får ikke stoppet det. Jeg ber nå om at du som ansvarlig for annonsen og tilbudet gir meg oppskriften på hvordan jeg får stoppet dette. Jeg får ikke kontaktet de, ei heller vet jeg hvor det kommer fra, da all forpakning er så dårlig merket at det er umulig å spore de. Det kommer i rekommandert sending og når en ikke henter de ut trekker de likevel direkte fra kontoen min. Jeg har nå kontakter politiet og kommer til å anmelde dette dom svindel om du ikke setter meg i kontakt med rette instans slik at får stoppet dette. Forbrukerombudet er også kontaktet, dette er ikke gjort for å sverte deg men for at du som en profesjonell aktør og selger av slike annonser skal ta ansvar. Ber om at du svarer meg i løpet av en uke, kun på denne måten kan du rydde opp i dine egne annonser og arbeidstagere, for jeg regner med at du tjener noen kroner på å annonsere for de. Så mitt ønske er at du tar ansvar og rydder opp! Mvh Gry Elin Vassbotn”

Jeg har vært i kontakt med Gry og gitt henne og politiet (gjennom Gry) all den informasjonen jeg har på dette firmaet i min kontrakt rundt annonsen. Gry ga meg også tilatelse til å dele hennes dårlige erfaring med bestillingen hun gjorde. 

Jeg har selv prøvd å komme i kontakt med firmaet både via telefon og mail i ettertid av publiseringen av annonsen jeg skrev. Den eneste personen jeg har nådd hevder å ha sluttet i frimaet.

Gry fortalte meg i en oppdatering av saken at Politiet har klart å komme i kontakt med firmaet og at hun fikk oversendt en mail med beskjed om at de hadde strøket henne fra sine lister, slik at hun ikke vil bli trukket noe mer fra konto. Det som var interessant var at de ikke hadde ikke noe kundenummer på denne Gry, så det blir spennende å se hva som skjer fremover. Politiet har sendt saken over til Danmark siden det er et dansk firma og vil i tillegg forfølge den videre her i Norge. Jeg personlig kommer til å holde kontakten med Gry inntil saken er ute av verden for henne.

Jeg håper inderlig at ikke flere av mine lesere har blitt svindlet, men jeg frykter det verste og føler selvfølgelig et stort ansvar. Jeg har forresten ikke fått betalt for annonsen jeg skrev om vippeserumet og saken har gått til inkasso. Når det er sagt så er det ikke mine tusenlapper som er det viktige i denne saken. Jeg ønsker bare å beklage meg ovenfor dere som følger meg, advare og opplyse dere mot denne aktøren. 

I går hadde jeg som sagt besøk av TV3, som også er på saken for å forhåpentligvis avsløre det jeg frykter er svindel. Sannsynligheten er jo dessverre stor for at dette firmaet har lurt mange fler enn Gry og meg. Dersom du også ble lurt gjennom min annonse så ber jeg deg om å ta kontakt med meg på innboks her, så skal jeg prøve å hjelpe deg så godt jeg kan ved å komme i kontakt med politiet som jobber med akkurat denne saken.

Til slutt vil jeg bare si igjen at jeg aldri har vært innblandet i noe lignende og at denne hendelsen selvfølgelig har gjort meg mer kritisk til firmaene bak produktene jeg fronter, ikke bare til selve produktene. Men alle kan bli lurt og det er nettopp det som har skjedd i denne sammenhengen. Jeg føler at jeg ble lurt til å lure og er redd for at det har gått ut over flere enn denne ene leseren. Meningen med dette innlegget og deltakelsen min i TV3 sitt program er å vise at jeg tar ansvar og ikke minst at jeg bryr meg mer om leserne mine enn mitt omdømme når noe slikt skjer.

P.s. Linkene i annonsen jeg skrev om produktet virker ikke lenger. Det er grunnen til at innlegget ikke har blitt slettet ennå. Men jeg kommer til å slette annonsen snart. I tillegg så ønsker jeg at dere klikker dere inn på innlegget for å se etiketten på produktet jeg faktisk snakker om, i tilfellet firmaet slår seg konkurs og starter opp på nytt under et annet navn med samme produkt. Produktet har jeg ingenting negativt å si om, da hadde jeg jo aldri anbefalt det videre. Men jeg velger nå å trekke anbefalingen min på grunn av denne useriøse aktøren bak.

Sannsynligheten er heldigvis liten for at min annonse har ført til svindel av mange mennesker ettersom at jeg “bare” har fått tilbakemelding av en misfornøyd leser og at jeg kun fikk 16 kommentarer under innlegget, men en leser er selvfølgelig nok til at jeg tar saken på alvor. Dette skulle aldri ha skjedd. Igjen, jeg beklager og ber om unskyldning for at jeg ikke gjorde grundig nok reasearch på firmaet.

Av respekt for TV3 som lager et veldig viktig program som ikke har hatt lansering enda så velger jeg å fortelle minst mulig om selve sendingen, men jeg kunne likevel ikke vente med å informere dere om det som har skjedd nå som jeg vet det jeg vet. For meg er jo denne saken virkelig, ikke bare et TV program.

Jeg må også informere om at denne annonsen ikke har noe med Mediehuset Nettavisen å gjøre, da all kontakt har foregått mellom meg, min private selger/agent og Eyelash Plus IVS i Langhøjvej 1A, 8381 Tilst. Denmark.

Saken er under opprulling. Har du noe informasjon om dette firmaet? Vennligst kontakt meg på innboks her.

21 kommentarer
    1. Hei,
      Jeg var en av de som kommenterte under innlegget med annonsen i januar. Det var flere varsellamper på denne siden som jeg synes du burde vært oppmerksom på. Det var blant annet en oversikt over hvor mange lash serums de hadde igjen (det ble angivelig færre og færre) og de oppfordret alle til å skynde seg med å registrere informasjonen sin så de kunne få “gratis ” serum. I tillegg sto det laaangt nede i vilkårene at man forpliktet seg til et abonnement på 77 pund i måneden ved å bestille det første “gratis” serumet. Men det er de færreste som leser vilkårene nøye, spesielt når man får beskjed på nettsiden om at man må skynde seg for å få en av de få siste gratis serumene. Dette skrev jeg til deg i en kommentar kort tid etter at du publiserte innlegget, men fikk ikke svar.
      Men det er flott at du tar opp dette “i plenum” slik du gjør i innlegget over. Det er nok mange bloggere som hadde løst dette i stillhet og håpet at det ikke ble noe mer fuzz rundt det. Så nå som skaden først er skjedd, synes jeg du håndterer det på en veldig god måte. Jeg håper dette løser seg, stå på videre!

    2. Hei!
      Jeg vil bare rose deg for måten du håndterer dette på. Sånt kan skje den beste:)
      Så vil jeg ønske dere god ferie!! Det høres helt fantastisk ut og bare flytte ut i båten og dra dit solen fører dere:D Nyt alenetid og spontanitet før den plutselig er over;-) (krysser fingrene for neste forsøk❤)

    3. Kjempe bra at du innrømmer en feil, som alle kan gjøre. Men for oss lesere er det en trygghet at man annonserer for pålitelige firmaer, så til neste gang burde du kanskje sjekke firma litt mer ut.

    4. Det er veldig synd at dette har skjedd, men for å være ærlig er dette en sak for politiet, og ikke noe du som blogger har ansvar for å forfølge. Du reklamerte for et produkt i god tro, og dersom leserne dine velger å kjøpe produktet er det selvfølgelig på eget ansvar. Jeg synes ikke du skal føle skyld på grunn av dette. Selgere med dårlig forretningsmoral vil alltid finnes. Det vil alltid være svindlere der ute som vil prøve å lure folk. Håper det ordner seg for kundene som er rammet.

    5. Når en reklamerer for noe bør en undersøke alt om firmaet en reklamerer for. Det samme gjelder for D vitaminene du reklamerte for,uten å si til leserne dine at de måtte sjekke med lege om de hadde behov for ekstra D vitamin. Overdose av D vitamin er svært alvorlig, jeg skrev to kommentarer om dette som du valgte å ikke publisere. En må være veldig klar på hva en reklamerer for,og konsekvenser for leserne produkter kan skape.

    6. Jeg er den Julianne referer til i innlegget! Jeg vil bare berømme Julianne for måten hun møtte meg på og den videre kommunikasjonen rundt denne saken. Julianne kom med all den dokumentasjon hun hadde og har opptrådt ryddig og svært hyggelig, så alle ros til Julianne for hennes hyggelige og flotte håndtering av saken.
      Vi er nok flere som har blitt lurt, så etter å ha fått viktig info fra Julianne og hjelp fra politiet, fikk jeg stoppet dette,og har mottatt mail fra firmaet som først ikke fant mitt kundenummer og etterpå beklager og skriver at mitt abonnement er stoppet. Jeg håper alle som i god tro handlet hos de får det samme svaret og at Julianne får det de skylder henne, dette er iallfall ikke hennes feil og hun har overfor meg tatt mer enn sitt ansvar som blogger, hun har fulgt meg opp på en fantastisk måte i alle ledd, så her har andre bloggere noe å lære! Masse lykke til Julianne!

    7. Godt å se at du legger deg flat og ordner opp. All ære til deg for dette. Håper alle er med på at dette IKKE er din skyld. Hilsen meg som endelig ikke har kjøpt dette serum.

    8. Dere som har blitt lurt og fått trukket månedlige beløp fra visakortet kan kanskje få pengene refundert fra visa. Ta kontakt med banken og få tilsendt reklamasjonsskjema. Det kan også være greit å ta en vurdering på å sperre visakortet, ettersom visainformasjonen er på avveie hos et svindelfirma – dette er det eneste som garanterer at du ikke blir trukket igjen. Hilsen bankansatt 🙂

    9. Flott gjort av deg å varsle om det! Det er nok en del bloggere som ikke hadde orket å ta den stormen det kan komme med å faktisk ta ansvar og advare. Så det setter jeg, og mest sannsynligvis andre lesere, stor pris på!

    10. Utrolig bra at du skriver dette innlegget! Kanskje det kan få andre til å tenke seg om før de kjøper noe. Tommel opp!

    11. Jeg har ikke bestilt noe derfra, men ville bare rose deg for at du tar opp dette og måten du tar det på! Jeg synes det er kjempebra at du forteller det er på bloggen, fremfor å bare la det ligge stille. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: din blogg er en av mine favoritter, fordi du virker så ærlig, tro mot leserne dine og du virker som en genuint herlig menneske med bena plantet godt på jorden. Stå på videre!<3
      Du var jo også en av de som ble lurt, så jeg håper ikke du sitter med dårlig samvittighet, for det synes jeg absolutt ikke du fortjener.

    12. Veldig bra at at du kommer med denne type informasjon. Du hadde vel en annonse for produktet, siden du hadde testet det og var fornøyd, men så var det firmaet bak som ga hodebry.
      Personlig handler jeg selv lite på nett, da jeg aldri pleier å gidde å lese vilkårene.

    13. Virkelig Utrolig bra innlegg… Og ikke minst superviktig.!!!
      Jeg har kun EN gang hele livet mitt kjøpt sånn produkt for hår “fantastisk serumgreie” på nettside…humbug alt…
      Aldri mer skal jeg kjøpe noe på nettet… Skummelt..
      Så tøft gjort… å ikke minst VIKTIG å advare andre på eget tv program. Det når frem til mange andre…
      Du er MEGATØFF Julianne… Virkelig.. Vær stolt av deg selv, også lære du nok selv enormt mye pga dette…
      Du kan virkelig være stolt av deg selv og så fint svar og støtte du fikk av henne som har vært uheldig 👊👊👊
      Håper alt ordner seg ❤

    14. Veldig fint at du håndterer det på denne måten! Det fortjener du skryt for 🙂
      (Kunne det også ha vært lurt å redigere innlegget fra januar med f.eks en advarsel øverst om å ikke kjøpe derifra allikevel? Er jo en del som bare googler vippeserum for å finne gode anbefalinger og kan få opp innlegget, og da er det greit med en liten advarsel 😉 )

    15. Dette var et utrolig fint innlegg. Svindel er en forferdelig ting, håper det ordner seg for både deg og lesere som har blitt lurt

    16. Jeg la merke til i det innlegget fra januar at en Cecilie kommenterte. Hun skrev på dansk, og virket som hun reklamerte for produktet. Kan dette være en person i firmaet? Da har du vel IP-adressen, og kan gi den til politiet så finner de ut hvem det er sånn at vedkommende kan kontaktes.

    17. Så flott at du opplyser om dette i stedet for å feie det under teppet. Det står det virkelig respekt av. Du har ikke noe skyld i dette, utover å kanskje ha opptrådt litt naivt ved å ikke undersøke litt nærmere da du først annonserte, men det er ubetydelig. Takk for at du ordner opp og tar ansvar. Lykke til med inndrivingen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg