UKENS SPØRSMÅL

Hei, dere! Jeg henger litt etter i forhold til den nye og faste spalten jeg har begynt med på grunn av ferie. Takk for at dere lot meg senke skuldrene noen dager i Portofino. Nå er jeg tilbake for fullt og klar for å prioritere dere og bloggen igjen <3 

Hva skal dere i sommer?

– Vi skal ikke på noe bestilt reise denne sommeren, men feriedagene blir likevel mange. Nå har jeg heldigvis kommet over sjokket og nedturen jeg følte da vi først ble fortalt at vi måtte ta en pause fra prøvingen. Jeg synes fortsatt at det er utrolig kjedelig å måtte vente ekstra lenge i en prosess som allerede har tatt så lag tid, men jeg er likevel sikker på at denne sommeren kommer til å bli bra nå som vi har mye annet å glede oss over. Ulrik og jeg har som sagt gjort et kupp de siste dagene og det kuppet kommer jeg tilbake til veldig snart.

Skal du drikke alkohol i sommer?

– Ja, nå som jeg har denne ufrivillige pausen fra prøverørsprosessen skal jeg gjøre det jeg vil og leve som normalt. Det betyr ikke at jeg har sluttet å tenke på helsen min og veien videre. Det er ingenting som er viktigere for meg enn å lykkes med babydrømmen og jeg hadde gledelig byttet ut vinglasset med ruging og hensyn dersom det hadde vært et valg, noe det dessverre ikke er. Planen er derfor å gjøre det beste ut av denne pausen, lade batteriene og samle krefter slik at jeg er fit for fight i slutten av juli. Da skal jeg sannynligvis starte på medisiner igjen for å forberede kroppen min på neste egginnsett som forhåpentligvis vil skje i starten av august.

Hvor var hundene mens dere var på ferie?

– De var hos den andre moren til Stella begge to som bor her i Oslo. Heldigvis går hundene mye bedre sammen nå enn hva de gjorde i starten. For min del er det faktisk enklere å ha de sammen enn hver for seg. Men det handler jo mest om Ramp fordi han ikke liker å være alene. Det ser også ut som om Stella setter mer og mer pris på selskapet hun har i Ramp og tilbakemeldingen fra den andre moren til Stella var at det var koselig å ha de sammen, noe som er utrolig kjekt å høre.

Hvordan reiste dere fra Oslo til Portofino?

– Ulrik og jeg tok taxi fra huset vårt til Oslo sentralstasjon og flytoget videre til Gardermoen. Vi pleier som regel ikke å kjøre bil til Gardermoen når vi skal være borte i flere dager. Både fordi det blir billigere med flytog til og fra Gardermoen totalt for oss to da Ulrik har gode rabatter til seg selv, men også fordi vi (les: Ulrik) hater å la bilen vår stå parkert andre steder enn i vår egen garasje over lengre tid. Videre tok vi fly fra Gardermoen med en mellomlanding i Amsterdam og et fly videre derfra til Genoa. Fra Genoa til Portofino tok vi en maxitaxi. Den siste kjøreturen tok en liten time.

Var det lett å komme seg til San Fruttoso med båt fra Portofino og hvor mye kostet det?

– Ja, det var enkelt. Det gikk ferjer hele tiden. Jeg vet ikke hva en ferjebillett koster, men regner med at det er ganske billig siden ferjene var fulle av turister dagen lang. Vi valgte å leie en egen båt da vi tok turen i seg selv som en opplevelse, noe jeg virkelig vil anbefale videre. Det kostet kun 100 euro hver vei og turen tok sirka en halv time.

Har dere kjøpt leilighet i Italia?

– Nei, vi har ikke kjøpt oss leilighet i Italia eller noe annet sted. Ulrik og jeg hadde en drøm om ferieleilighet i Spania det første året vi var sammen, men den tanken har vi lagt helt fra oss. De to siste årene har drømmen om noe annet vært størst og den drømmen har vi endelig klart å realisere. Jeg gleder meg skikkelig til å fortelle dere mer om dette snart.

Har du sluttet å blogge jevnlig?

Jeg vet at jeg har blogget lite den siste uken og trives ikke med følelsen av å gi såpass lite igjen til dere som leser og følger meg fast. Samtidig var det godt med noen dager “fri” og jeg tror at jeg trengte det. Resten av sommeren vil jeg være aktiv. Det er ikke et løfte, kun et ønske som jeg har tenkt til å jobbe for å gjennomføre. Nyttårsforsettet mitt var å blogge mer enn 7 innlegg i uken og det har jeg stort sett gjort, med unntak av denne ferien. To innlegg om dagen er det jeg trives aller best med.

Hvorfor har du så mye reklame på bloggen?

I perioder har jeg flere kommersielle samarbeid enn andre og det styres enkelt og greit av at jeg lar annonsørene mine bestemme datoer for publisering av betalte innlegg.

Hvilken app bruker du til å redigere bildene dine på Instagram?

– Jeg redigerer aldri bildene mine før jeg legger de ut på Instagram og liker ikke utvalget av de forskjellige filterne. Det eneste jeg justerer er lyset opp og eventuelt varmen ned i selve Instagram-appen. Jeg foretrekker at bildene mine er lyse og gjerne litt kalde i fargene. Det samme gjelder forresten her på bloggen. Jeg har Photoshop på macen, men jeg behersker det dårlig. Det eneste jeg bruker programmet til er å beskjære bilder, justere lys og farge. Det hender også at jeg bruker gratisprogrammet “Pixlr” for å lage collager.

Ser at du ikke ønsker å oppsøke andre fertilitetsklinikker. Føler du ikke at det er lurt å oppsøke flere fagfolk innenfor samme felt? Jeg tror virkelig at dere får god oppfølging og hjelp hos Spiren, men er det lurt å legge alle “eggene” i en kurv? Det finnes veldig mange gode klinikker og gyn/leger som spesialiserer seg innenfor samme felt? Ville tro det hadde vært lurt og høre flere fagpersoner meninger?

– Jeg vet at vi er i trygge og ikke minst gode hender på Spiren i Trondheim. Det er grunnen til at vi velger å reise frem og tilbake dit “hele tiden” fremfor å gjennomføre alt her i Oslo, som hadde vært enklere. Dessuten er det ikke unormalt å måtte prøve flere ganger for å lykkes i denne prosessen uavhengig av klinikk, om man gjør det privat eller offentlig. Derfor føler jeg meg fortsatt trygg på at dette skal gå bra til slutt. Spørsmålet er bare hvor lang veien til målet blir..

Sitter hundene kun løst i de nye bilsetene dere har kjøpt eller er de festet til noe mer?

– Hundene sitter fast i selve “bagen” som igjen sitter fast i bilsetet. I tillegg sitter hundene selvfølgelig fastspent med sikkerhetssele. Jeg vet at jeg ikke har tatt noe godt bilde av akkurat det, men det kommer. Dere kan se hva jeg mener med sikkerhetssele her, i innlegget fra roadtripen til Måløy med Stella. Det var før Ramp sin tid og før vi kjøpte bilsetene/bagene til hundene som vi nå har i tillegg.

Savner du Ulrik mye når han er borte på jobb eller liker du den tiden dere er fra hverandre?

– Både ja og nei. Hehe! Det er klart at jeg savner Ulrik når han er mye borte. Men jeg setter også stor pris på den alenetiden jeg har og jeg vet at han gjør det samme. Vi to er jo ikke vane med noe annet enn å leve etter turnusen til Ulrik (5 dager jobb og 4 dager fri), så jeg kan ikke uttale meg om noe annet. Men jeg kan si at det føles bra å savne han noen ganger og jeg tror at den tiden vi har fra hverandre er grunnet til at vi har det såpass bra når vi er sammen.

Har du kjøpt noen flere babyting i det siste?

– Ja, det var faktisk et helt spesielt klesplagg som kom i posten i går. Jeg har prøvd å roe ned litt med denne baby shoppingen, men da jeg så akkurat dette plagget klarte jeg ikke å dy meg. Før jeg skriver noe mer må vi røpe de faktiske ferieplanene våre for sommeren og de neste sommerene fremover. Alt til sin tid. Det er en grunn til at jeg må vente noen dager til.

Hvordan går det med oppussingen av soverommet?

– Det går veldig bra. Jeg tror vi blir ferdige med alt denne uken om sengen kommer til forventet leveringstid. På morgen i dag hadde jeg faktisk besøk av interiørdesigneren min som kom med maling blant annet, og maleren vår har vært her i hele dag. Det blir stas å vise frem det ferdige rommet når alt er på plass enten i slutten av denne uken eller i starten av neste. Jeg planlegger å legge ved før-og etterbilder for at dere skal se den store forskjellen.

Nå må jeg løpe.. Vi blogges mer om et par timer!

12 kommentarer
    1. Jeg lurer på hvordan dere kombinerer prøvingen med at Ulrik jobber i turnus? Det er vel dager i din syklus det passer bedre å feste egget, hva om Ulrik jobber da?

    2. Ingen hemmelighet at dere har investert i ny båt, samt ett “båtslig” outfit til den etterhvert kommende kidn;)

    3. Å shoppe som en gal med babyting nå er helt hull i hodet! Du er så desperat at det bikker nesten over til unormalt.

    4. Jeg får nesten helt vondt i magen av å se så mange rare spørsmål folk sender. De tenker overhode ikke før de stiller spørsmål, spesielt rettet mot IVF.
      Stå på, kjære deg! Du gjør en fin jobb både her og på Instagram. Setter stor pris på åpenheten din 🙂

    5. Jeg har et spm til “ukespalten” ang fertilitetsutredningen du gikk igjennom. Fant de noe på ultralyd undersøkelsen som gjorde at de bestemte seg for å måle amh verdien din? Eller spurte du bare om dette selv? Ønsker deg og dine fine en god sommer!!

    6. Hei! Når man fertilitetsutredes pleies det å måles amh, iallfall den beskjeden jeg fikk da vi ble utredet.
      Til Julianne: skjønner godt at dere holder dere til klinikken dere har valgt. Man får jo ett forhold til de, og å bytte tar mye energi og tid. Lykke til, håper på at det klaffer for dere snart!

    7. Kjekt at du har fått påfyll med energi og føler du kan senke skuldrene litt! Selv om du blir tvunget til det! Det gjør nok godt for den videre prosessen tenker jeg.
      Tenkte bare jeg ville anbefale deg å ligge unna alkoholen selv i pausen deres. Dette er fra er ernæringsperapektiv. Kroppen kjemper jo imot alkohol som om det er gift. Noe som skaper en enorm stress respons i kroppen din. Den varer lenger enn bare bakrus dagen! Det sier segselv at en ikke vil at kroppen skal være i stress modus når et egg prøver å feste seg. Håper jeg ikke høres ut som en bedreviter her. Jeg pleier ikke å kommentere innleggene dine, men jeg ønsker deg virkelig alt det beste og føler meg “pliktet” til å bidra med den kunnskapen jeg har.
      Håper du fortsetter å ha en fantastisk sommer!

    8. Jeg skjønner veldig godt at Ulrik ikke vil la bilen stå andre steder enn i garasjen over lengre tid. Det finnes så mange rare mennesker der ute som bare vil andre vondt.
      Jeg følger et svensk par på youtube og da de kom hjem fra ferie, så var hele bilen deres ripet opp og bulket på alle sider. Bilen var i tillegg ny….

    9. Ingrid: Det er ikke unormalt å betale 1000 kroner for en opplevelse for en familie på en ferie. Legg merke til at jeg skrev at vi tok båtturen som en tur, ikke bare som et fremkomstmiddel.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg