ALT OM LILLE RAMP

Hundens navn: Vi har valgt å kalle han for “Ramp”, mens selgeren kalte han “Lotto” de første ukene fordi det var usikkert om han ville overleve fødselen.

Fødselsdato: 18.01.2017. Ramp ble tatt med keisersnitt.

Rase: Blanding, 25% pomeranian og 75% langhåret chihuahua

Kjønn: Hanne

Farge: Tricolor- sjokoladebrun, beige og hvit

Vekt: 980 gram

+ Han har god apetitt og er kjempeflink til å drikke vann!


 

Bemerkninger: Kun 1 testikkel

ID-merket: Ja

Vaksinert mot: valpesyke, smittsom leverbetennelse, hundens parvovirus og parainfluensa

Forsikring: Mangler, men skal fikses på mandag. Vi har hundeforsikring gjennom DNB på Stella og har egentlig vært ganske fornøyde med denne. Aldri brukt den, men prisen er ok. Finnes det noen bedre?

Foreldre: Mor (Happy) er 50% pomeranian og 50% chihuahua. Far (Lucas) er 100% langhåret chihuahua. PL-status på foreldrene (løse kneskåler): Happy og Lucas har ikke PL.

Til info: Patellalukasjon er svært vanlig hos miniatyrhunder. Det er arvelig og kan komme av miljøbelastning, som at hunden hopper ned fra høye høyder etc.

Søsken: En bror og en søster. De var tre i kullet. I dag har han også fått en storesøster i hunden vår, Stella.

Personlighet: Han er veldig glad i mennesker og andre hunder, utrolig leken og tøff. I tillegg er han kjempespretten og kan sammenlignes med en liten klatremus. Han kommer seg nemlig opp og frem OVERALT. Han elsker å slikke oss i ansiktet og spesielt i nesen, akkurat som Stella (vår andre hund) Haha! Faktisk så minner Ramp meg om Stella da hun var valp.

Han er ikke helt stueren ennå. I går hadde vi et uhell inne og dagen før hadde vi to. Men jeg tenker at dette kommer seg raskt. Han lærer heldigvis mye av å gå ute sammen med storesøster 🙂

Pris: Ulrik betalte 15 000,- kroner for han i bursdagsgave til meg. I dag er han verdt mer enn alle penger i hele verden. Stella også. Jeg hadde ikke solgt noen av de uansett pris. Herlighet, så glad man blir i disse små skapningene <3 <3


Velkommen i familien Nygård, Ramp!

61 kommentarer
    1. Så utrolig søt.
      Hunden her er forsikret gjennom Agria, og vi er fornøyd med dem. De betaler kjapt ut om det er noe, men vær smart og forsikre medisindelen også, og ikke bare vanlige veterinærutgifter.

    2. Vi har hatt DNB på våre hunder. Vi fikk bruk for den etter en lengre sykdomsperiode i Florida på vår forrige tispe. Vi skulle bo og jobbe i Tampa et år og valgte å ta med hunden. Hun hadde flere sykdomsperioder, og måtte til slutt også operere pga livmorsbetennelse. Oppgjøret med DNB i etter tid gikk veldig greit, selv om hun ble behandlet i utlandet. Summene ble ganske store også. Så det handler jo ikke bare om den faste prisen, men hva (og hvor) de faktisk dekker. Og som du sier, man kan jo ikke sette en pris på en firebent bestevenn.

    3. Har selger/oppdretter patella-attest på foreldrene, eller er det bare ikke oppdaget patellaluksasjon? Ca 60% av eiere vet ikke at hunden har patellaluksasjon, så derfor bør de ha patella -attest. 🙂 Stusser bare på at du kun skriver at foreldrene ikke har PL, istedet for å skrive patella status (0-0 dersom fri). Meeeen jeg skal ikke henge meg opp i det- folk (og du) må tro jeg er gal😂 Er bare veeeldig opptatt av sunn avl 🙂
      Han har nok to testikler, men den ene ligger i lysken eller i magen.
      Han er jo såpass ung så den andre kan fortsatt falle ned:)
      Om ikke den faller ned anbefales det å operere den ut.
      Ser ut som en nydelig hund! Jeg tror du har gjort et godt kjøp 🙂
      Masse lykke til!!
      (DNB kommer best ut i de fleste tester når det gjelder hunde forsikring )

    4. 15 tusen er vel dyrt til å være blandings hund? Og kan han brukes til parring når han kun har en testikkel ?

    5. Gratulerer med nytt familiemedlem!
      Har ett spørsmål, hvor har du kjøpt den drakten du har på bildet? Den var bare så lekker!!

    6. Guri så skjønn han er! Synes dog at det er dyrt å betale 15.000 for en blandingshund. Håper (og regner med) du tar ansvar og ikke bruker han videre i avl. Av forsikring så kan jeg på det sterkeste anbefale Agria dyreforsikring, de er enkel å ha med å gjøre dersom det oppstår en situasjon hvor dyret er sykt. Vetrinæren her tilbyr også direkteoppgjør med Agria siden de er såpass til å stole på (andre banker utsetter lenge betalingen). Masse lykke til med lille Ramp <3

    7. Herlig innlegg om den lille hjerteknuseren. Ble valpesyk nå, jeg.. Og jeg som egentlig er mest glad i katter 😉

    8. 15.000,- for blandingsvalp??? Helt sykt! Og ikke bra at folk, som dere, støtter oppunder de som driver på denne måten. Det handler ikke da om at en blandingshund blir mindre verdt for eieren, for det gjør den selvsagt ikke, men det er mange seriøse oppdrettere som jobber hardt for å følge en viss standard omkring avl og valpesalg. Skal man først bruke så mye penger på hund er nå min mening at man bør støtte de som driver seriøst, og ikke noen som selger en søt blandingshund til samme pris. Vi skal kjøpe oss valp til høsten, renraset av seriøs oppdretter som selger etter norsk kennelklubbs retningslinjer, og betaler like mye.

    9. Ingrid. Du må nesten gi deg nå. Det er ikke din hund og Julianne er da ikke pliktig til å dele en eventuell attest på PL eller ikke. Som hun skriver så kan hunden få problemer med dette av f.eks å hoppe ned. Det fikk vår hund når hun var 1,5 år gammel. Og vi har ren raset hund med PL attest på begge foreldrene. Til Julianne. Nydelig hund og tror dette blir veldig stas, både med Stella og når det kommer barn i hus 🙂

    10. Ville anbefale å ta en titt på Agria sin hjemmeside med forsikring. Har der selv til vår valp og er storfornøyd. Prisen er veldig bra der for alt du får (kommer so Selfølgelig Ann på forsikringen og hva du vil ha/ikke ha!) 🙂

    11. Jeg synes det er bra at de tar masse penger for blandingshunder, fordi jeg synes der er alt for lett å skaffe seg hund og når man blir lei så er man plurselig “allergisk” og må kvitte seg med hunden
      Jeg har renraset hund selv, men er altså for at blandinger skal koste mye.

    12. Noen bruker penger i ett uten å trenge å tenke seg om ser jeg 🙂 Dere bruker hundretusener på prøverør også. Nå er det 15 000 for en valp. Jaja…

    13. Hei!
      Det er dessverre helt normalt å sette en pris på rundt 10-15 000 for en miniatyrhund. Selvom det er blanding.. menmen, faller man for hunden så spiller ikke prisen noen rolle så lenge man har råd til det. Jeg bruker DnB og har gjort det lenge. Anbefaler de på det sterkeste:) de dekker også opp til 30000 i året !

    14. Hva, 150000kr for en blandingsvalp! Det er jo svindel.
      En renraset hund hos seriøse oppdrettere koster 10-15000. Folk som bruker tid penger og har bygget seg opp kunnskap om hunder over tid, og så betaler dere 150000 for en gatemix?

    15. Ser det er mange her som reagerer på prisen og jeg syntes også at prisen var veeeldig stiv. Kjøpte selv hund i fjor, da betalte jeg ca. Det du betalte. Var kanskje litt mer også. Dette betalte jeg for en reneaset hund med stamtavle osv. Samtidig forstår jeg godt at prisen blir helt uviktig når kjærligheten er stor altså<3

    16. Har selv to hunder og veldig fornøyd med Agria. Agria har kun dyr og derfor har de hovedfokus på det man vil de skal ha, nettopp dyrene våres.
      Mange andre forsikringsteder er ikke dyr like mye “verdt” da de driver med hus, bil osv også, dermed er ikke dyrene like “viktig” for dem dermed kan det hende at de slår seg vrange på ting fordi det er småpenger.
      Koselig med to hunder, de gir hverandre mye kunnskap og kjærlighet. Bare pass på at Stella ikke smitter av sine uvaner hvis hun har noen 😛 det har nemlig den største av våres gjort på den minste, så når vi går tur nå er det fult leven pga de har lært av hverandre at de skal beskytte hverandre og ingen andre skal gå der vi går 😛

    17. Oisann, 15.000 for en blanding med én testikkel var en del 😮 Ikke at det er kritikkverdig i den forstand, de fleste som får “uhell” burde ta mer for valpene enn det mange gjør i dag, men likevel 🙂 Da blir det vel kastrasjon av ham uansett, så argumentene mot tispe+hannhund som har regjert i kommentarfeltet så vidt jeg har fått med meg, forfaller jo uansett 🙂
      Nydelig liten skjønning <3

    18. IN: Jeg er enig- og jeg gir meg😉🙂
      Gratulerer så mye igjen Julianne! Nydelig hund som dere kommer til å stortrives med:) Nyt valpekos og forhåpentligvis veldig snart babykos også 🙂 (krysser fingre)

    19. Må si meg enig i at prisen på en blandingshund var veldig stiv i tillegg til bare en testikkel. Jeg er ikke fan av blandingshunder da dette som oftest er useriøse aktører, mye innavl og helseproblematikk. Det er også synd for de som driver god oppdrett og følger NKK sine retningslinjer. Samtidig så kosta min renraset pomeranian 30 000,- så halv pris av det er igjen ikke så galt heller. De skal ikke gis bort. Det at man må betaler dyre summer for dyrene gjør nok at man verdsetter de mer. Skal ikke bli som i andre land hvor man får de kastet etter seg og det blir en ting i stede for et levende dyr med egen personlighet og følelser.

    20. Herregud!!!! Hvorfor i alle dager legge seg opp i hvor mye Julianne har betalt for valpen?! Er da en helt normal pris for en liten valp!! Og dra inn kostnader ved prøverør?? Er det mulig å være så misunnelig?! Hadde glatt betalt 15000kr for en hund, spiller vel ingen rolle om den er renraset eller ikke? Viser bare at Julianne og mannen tenkte med hjertet og ikke lommeboka:) jeg har selv en liten hund som kostet masse penger, men det er en hjerteknuser og jeg hadde solgt alt jeg eier om det var nødvendig for å “redde” jenta mi :).. lykke til med både valp og prøverør 🙂

    21. For en nydelig liten tass! Å ha et kjæledyr, eller flere, er så fantastisk! Gratulerer med ny hund, kos dere som en gjeng på 4 🙂

    22. Nydelig hund! Ang forsikring så velg en som dekker hunden livet ut. Valgte en forsikring som kun gjaldt til hunden var 9 år på min første hund. Det kostet meg durt. Når hun ble ny så måtte jeh bytte til Agria (som dekker livet ut) og alle de sykdommene/uhell hunden min hadde hatt frem til hu var 9 år ble ikke dekket av Agira siden jeg ikke hadde hatt forsikring dere heletiden. Veldig kjedelig siden hunden min fikk allergi når hu var 2 år, så da ble ikke det dekket etter hu var 9år. Hadde jeg valgt Agria med en gang så hadde det aldri vært noe problem.

    23. Så herlig han er 😁 jeg har hunden min forsikret gjennom gjensidige og er veldig fornøyd med det de kan tilby 🙂

    24. Herregud så lei jeg blir av at misunnelseskortet blir dratt så fort noen er uenige i det Julianne skriver om. Jeg er fullstendig enig med de som syns dette er stiv pris på en blandingsvalp, og jeg finnes ikke misunnelig. Har selv 2 nydelige hunder, så har ingenting å være misunnelig på. Jeg er også enig i at blandingsvalper bør koste en del, men ikke like mye som renrasede hunder. Julianne og Ulrik er uansett gode eksempler på at folk skaffer seg dyr uten å tenke seg om, også uavhengig av pris.

    25. Må si meg enig med de over 15.000 for en blandingshund med kun en testikkel?
      På alle mine 3 hannhunder står det i kontrakta at alle pengene blir refundert om dem har feil med testiklene.. Det er greit nok at dere har nok penger til at dere ikke trenger å tenke på det, men synes uansett det er stygt å betale 15000kr for en hund som “egentlig” skulle vært gratis. Det er nettopp disse tilfellene som gjør at andre synes det er greit å ta såpass mye penger for en hund som egentlig skulle blitt solgt for i hvert fall halve prisen..
      Men han er uansett heldig som har havna hos noen som tar så godt vare seg som det gis uttrykk for på bloggen. Er godt for en hundefysioterapeut å se at hunder blir godt tatt vare på, møter på alt for mye fælt i jobben med dårlig hundehold..
      Kunne ikke du skrevet ett innlegg om dyrepoliti i Norge? Når du har to hunder så burde du jo brenne litt for det tenker jeg og du blir jo hørt av alle som er innom bloggen din hver dag!

    26. Til 23:17
      Hvordan vet du at Julianne og mannen hennes skaffet seg hund UTEN å ha tenkt seg om? Hva vet du om dette er noe de har tenkt/snakket om før? Og de har da allerede en hund fra før, så de vet hvilket ansvar dette er!
      Er bare komisk og se alle “pekefingre” som dukker opp her ang pris på valpen:) Skulle nesten tro de hadde handlet valp for deres penger:) Ta dere en liten tur innom Finn.no, så ser dere at dette er en helt normal pris på valpen.

    27. Nina 00:10
      STYGT å betale 15000kr for en valp som burde vært gratis??? Seriøst?? Herlighet her kommer det jammen meg mange “sære og sure” kommentarer.. jeg tror denne valpen skal være glad den er kommet til noen som virkelig er glad i den uavhengig av rase og pris:)..

    28. Jeg har hatt både schæfer hund som vi betalte mange tusen for, og for snart tre år siden var jeg så heldig å få en liten hund som omplasseringshund. Jeg er så glad i han og ville ikke byttet han ut for noe, selvom jeg faktisk ikke har betalt noe for han. Så skjønner ikke helt hvorfor folk her henger seg opp i hvor mye en hund skal koste? Blir du mer glad i en hund som koster 30 tusen enn en du har betalt 5 tusen eller kanskje fått gratis? Kjærlighet har jo ingen grenser og kan ikke settes pris på. Man faller for en valp for sånn den er og ser ut, ikke for hvor mye den koster. Synes det blir så latterlig. Masse lykke til med både prøverør og valpen Julianne og Ulrik! ❤ heier på dere og krysser fingrene for at dette året er deres år!!!

    29. 15.000 for en blandingshund med avik? Siden den har en testikkel.. Er det lov? Det hadde jeg prutet på! Hadde ikke betalt 15.000 for den hvertfall..

    30. Helt fantastisk nydelig valp <3
      Jeg smelter!
      Og masse lykke til med deres andre prosjekt! Jeg liker bloggen din mer og mer (-:

    31. Dersom oppdretter/selger er seriøs så bør du få tilbake noe av pengene dersom den andre testikkelen skulle vise seg å ikke komme ned. Det er dette som er det normale. Hunden bør da også kastreres.
      Men den kan jo være på vei ned også.
      Dette kan veterinæren sjekke på 12- eller 16-ukers vaksinasjonen.
      Masse lykke til med den lille sjarmøren 🙂

    32. Ai ai ai, det var dyrt 😮
      Jeg lurer på hvordan dere skal gjøre det med hundene når du blir hjemme med liten baby? (Ja jeg skriver når, for jeg er helt sikker på at du blir gravid snart!) Jeg har flere venninner som har vært hjemme med baby og bikkje, og ingen av de bikkjene fikk så mye luft og oppmerksomhet de burde fått..

    33. Anonym over meg her; ordningen du snakker om, angående å få penger tilbake ved så store avvik, gjelder rasehunder ettersom det ville blitt avlssperre på Ramp dersom han var renraset. Det er han jo ikke, så da “skal” han i utgangspunktet ikke avles på uansett – om han så var 100%. Så nei, det blir feil å be om penger tilbake i dette tilfellet. Hadde han vært renraset hadde det vært en annen sak, ettersom mangelen på avlsbruk og kastrasjon ville ha vært til hinder for eventuelle inntekter på han.

    34. Hvis du leser et tidligere innlegg her av Julianne, så skriver hun selv at dette kjøpet var ganske spontant.. så ikke noe jeg finner på det;) Det er også stoooor forskjell på å ha en hund 50% og 100%. Hvertfall hvis de nå i tillegg har en baby i armene mot slutten av året. Nå var det nå uansett prisen jeg reagerte mest på..
      Når det kommer til prisen, så for all del. De må gjerne betale overpris på en hund fordi de har råd til det,og jeg vet at mange blandingshunder selges for lik pris som rasehunder. Det betyr ikke at det er riktig, og jeg mener fortsatt at det bør være ulik pris på rasevalper fra seriøse oppdrettere og blandingsvalper hvor man har latt 2 søte hunder leke sammen akkurat rundt løpetida, fordi de nettopp VET at de vil tjene fett på folk som betaler masse penger for valpene. Mange jobber veldig hardt for å drive seriøst og blr tjene mer på det enn mange andre. Første gang jeg kjøpte meg hund viste det seg at han hadde en veldig liten kul i hodet, og at dette var benbrusk. Nesten ikke synlig, og ikke til plage for hunden, men han ville da ikke kunne brukes i avl/utstilling. Jeg hadde ingen planer om det uansett, men oppdretter betalte da tilbake halve summen jeg hadde betalt umiddelbart. Så hvertfall enig med de som sier at dere bør få igjen noe av pengene dersom den siste testikkelen ikke kommer ned.

    35. Alle er så opptatt av prisen på valpen? 15000kr er ikke så mye penger for en valp! Det er jo positivt at det er såpass at ikke alle kan “løpe å kjøpe”.. tenk på alle som handler hund fordi den er søt som liten og angrer seg pga all jobben det faktisk er å ha hund. Folk handler også hunder uten å ha penger til veterinær eller forsikring! Så slutt å “hogge” løs på et meget oppegående par som sikkert klarer ta seg av både barn og hunder 🙂

    36. Kjempe vakker! 😀 gratulerer 🙂 det er jo så hyggelig med hund(er) i familien. Verdens beste dyr, hehe 😀
      Men syns prisen var altfor drøy for en blandingshund :O her i familien så har vi renrasede leonbergere, og de koster det samme som denne (og alt følger med valpen) 🙂

    37. 15. 000 er faktisk ikke så gæren pris til dere som nevner det altså. Chihuahua ligger på 15-20.000 og pomeranian ligger på 20.000. Så med to populære raser blandet er ikke 15.000 fryktelig ille.

    38. Vi har full forsikring i Agria, veldig fornøyd med de, da vår valp brakk foten tok de direkte oppgjør med veterinær så vi slapp å betale 40 000 av egen lomme for så å vente på forsikringspenger 🙂

    39. Stakkars hunder som ikke klarer å føde på normalt vis. De er avlet for å være så små og søte veskehunder. Enda verre er det med mops. Folk burde ikke kjøpe slike hunder. Mopsene har ett forferdelig liv med pusteproblemer, og øyne som nesten spretter ut. Ja noen tilfeller så kan faktisk øynene sprette ut på mopsene.

    40. Dnb er best i test på forsikring. Ser noen nevner at agria har direkteoppgjør. Det har Dnb også. Jeg har hatt både agria, Dnb og gjensidige på mine hunder og er desidert mest fornøyd med Dnb.

    41. Herregud alt folk henger seg opp i. Vi betalte mange tusen kr for vår blandingshund. Grunnen til “stiv” pris var fordi oppdretter ikke ønsket useriøse kjøpere som egentlig ikke har råd og tid til hund (for de er det mange av). Vi fikk stamtavle og beviser på at det ikke var noe som helst galt med hunden eller foreldrene. Det er KJEMPEBRA at folk tar seg godt betalt for blandingshunder – de er da like mye verdt som alle andre dyr.
      Gratulerer med ny hund, han var utrolig skjønn:) og jeg vil tro han er verdt hver en krone!

    42. Så utrolig skjønn!! Har 6 små selv 🙂 Ang forsikring så uten tvil DnB. Har dårlig erfaring med Agria, noe som ikke er uvanlig ifølge dyrlegen.

    43. Herregud så søt han er! Har finsk lapphund og dei har ganske mange av dei samme tegningane! Vi har agria forsikring..så nydelig fyr;) veldig greit Om det skulle bli nåkke akutt fordi da har ofte vet.klinikkane direkte oppgjør med agria.. vi har også hatt Storebrand på en tidligare hund som vi også var veldig fornøyd med!

    44. Så noen som lurte på hvor jumpsuiten er fra, og siden jeg har den samme og eeelsker den, så tenkte jeg dere ville vite at den er fra ichi 😍 kjøpte min på b.young, og de har de i flere farger og mønstre 😀
      Gratulerer med lille voffen også, nyyyyydelig ❤❤

    45. Testikkel kan komme ned seinere men dere bør snakke med dyrlegen om
      Dere må kastrere Ramp pga økt fare for komplikasjoner seinere.
      Nyt ” barsel tiden” med nye familie medlemet

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg