JEG BLE SATT UT AV EN 9-ÅRING

Etter mine fem og en halv time i salongen i går ble jeg hentet av min venninne, Marian som er fotograf for å ta bilder i Frognerparken. Venninnen min har en datter på 9 år som er helt skjønn og som barn flest, veldig direkte. Det var ikke meningen at hun skulle være med mamma “på jobb”, men i en hverdag som mamma blir det fort endringer i planene har jeg skjønt.

Jeg elsker jo barn og har aldri hilst på datteren til venninnen min før siden vi har vært mest sammen på dagtid i jobbsammenheng. Marian og jeg var faktisk tidligere kollegaer i et studio hvor jeg jobbet som makeupartist og hun som fotograf. Jeg synes det er kjempehyggelig at vi har holdt kontakten i ettertid og ble veldig glad for at jeg endelig fikk møte datteren hennes. Det eneste jeg var redd for var at 9-åringen skulle kjede seg. Noe hun definitivt ikke gjorde..

Foto: @marianjade

Da jeg kom inn i bilen hørte jeg denne kommentaren høyt:

¨Wow, mamma! Hun var skikkelig pen. Er hun ekte?”

Jeg ble helt satt ut og visste virkelig ikke hva jeg skulle svare. Venninnen min lo og fortalte at datteren hennes var veldig fascinert av Sophie Elise og hadde sett alle epsiodene av “Bloggerne” noensinne.

“Sophie Elise er jo ikke ekte”, fortsatte 9-åringen.

Nå visste verken venninnen min eller jeg hva vi skulle svare. Men vi prøvde oss forsiktig.

“Jo, hun er en ekte jente. Men hun har pyntet litt på utseendet sitt.”

9-åringen kjøpte ikke det vi sa. Hun var for nyskjerrig til å la dette ligge og for smart til å forstå at utseendet ikke lenger bare dreier seg om maskara og lipgloss. Jeg bestemte meg derfor fort for å legge alle kortene på bordet i forhold til meg selv.

“Lille venn, jeg har vært hos frisøren i nesten 6 timer for å fikse meg til å ta bilder med mamma. Da jeg våknet hjemme på morgenen i dag så jeg ikke slik ut. “

Jeg viste henne de falske vippene mine og lærte henne hvordan hun kunne se at de ikke var ekte. Jeg viste henne det falske håret mitt og limet som avslører at at det heller ikke er ekte. Jeg visste henne neglene mine med håndflaten opp slik at hun kunne se forskjell på de falske neglene og mine ekte negler. Jeg viste henne bilder av meg selv med og uten sminke, slik at hun skulle se den store forskjellen.

9-åringen ble sittende og tenke å se på meg før hun kom med denne reflekterte kommentaren:

“Jeg mener at ekte skjønnhet kommer innenfra og derfor forstår jeg ikke hvorfor du, alle andre bloggere og kjendiser fikser på utseendet sitt når de er så pene fra før.”

Vi snakket videre om operasjoner fordi 9-åringen dro samtalen i den retningen, mens Marian og jeg prøvde å avslutte. Hun gjentok et ord om “The Kardashians” og det var ordet “smellvakre”, men hun var heldigvis klar over at jentene i serien hadde operert seg så jeg trengte ikke forklare henne nærmere om skjønnhetsoperasjoner. Takk og lov. Likevel var det veldig skremmende å høre på henne. Det var tydelig at 9-åringen hadde problemer med å skille det falske fra det ekte.

Hun spurte meg til slutt om jeg hadde tatt skjønnhetsoperasjoner og jeg må innrømme at jeg var veldig lettet over å kunne gi henne et ærlig nei. Men like ærlig var jeg ikke da hun spurte meg om jeg hadde vurdert å operere meg noen gang for å se penere ut. Jeg følte meg dum og kjente at jeg ikke var forberedt på å forsvare de tankene som jeg hadde tidlig i 20-årene.


Foto: @marianjade

Minner om spørsmålsrunden jeg har gående –> her!

20 kommentarer
    1. Hei! Jeg la merke til noe du skrev her forleden. Du har kuttet ut det ekstreme lavkarbo-kostholdet. Jeg har akkurat begynt på lavkarbo og hormonene mine kunne ikke vært mer fornøyde! Kanskje dine har tilpasset seg LCHF? Jeg har akkurat sluttet på pillen (ikke for å bli gravid) og ei venninne av meg sa at man blir utrolig fruktbar på lavkarbo! Har du tenkt på dette? 🙂 jeg har ikke fulgt med bra nok, men jeg følte at jeg måtte få skrevet dette til deg! Det er jo mange som er veldig negative til lavkarbo uten grunn som kaller seg helseeksperter 🙂 Hehe.

    2. Fine svar fra deg til 9-åringen da temaet kom opp, men jeg må si jeg er lettere sjokkert over at ei jente på ni har fått se alle episodene av “Bloggerne”! Jeg har to jenter på 7 og 11 og jeg ville aldri funnet på å la dem se på denne serien. Er det bare meg som er helt “utafor”?

    3. Jeg er glad for at min datter og hennes venninner har det så travelt med sine aktiviteter, lek, samtaler med hverandre og mammaene sine at de ikke har tid og interesse i å følge med på serier om bloggerne, operasjoner osv. De vet at det finnes falske vipper og negler, men er opptatt av andre ting og egne prestasjoner. Personlig ville jeg aldri ha tillatt min 9-åring å se Bloggerne. Bortkastet tid og energi, men kan forstå at TV kan være en fin barnevakt for noen.

    4. En kommentar til: anbefaler mammaen til den omtalte 9-åringen å ta henne med på omvisning i Operaen. Fin og lærerik aktivitet. Hun får se Operabygget fra innsiden, inkl.kostymer , rekvisita, repetisjonssaler ol. Om hun er heldig, får hun se noen av ballerinaene og operasangerne. Jeg tok mitt barn på Operaen første gang da hun ble 4 år 😉

    5. Tror du skal fortelle denne venninnen din at Bloggerne ikke er et program for 9-åringer ( Hun har jo vært enda yngre da hun begynte å se serien). Og jeg håper for guds skyld at hun ikke lar henne lese blogger! Idioti!

    6. Heisan.😊
      Digger bloggen din og er jevnlig innom.Venter i spenning på familie forøkelse og ønsker dere masse lykke til.Stusser over at en niåring ser et program som bloggere…..alt denne lille jenta viste om “kropp “er ikke naturlig i det hele tatt for en på den alderen…..trist egentlig

    7. Det kan umulig være sunt å la en ni år gammel jente sitte å se på bloggerne. Jeg har stor respekt for bloggere, leser flere fast og har i henting negativt å si. Men jeg er voksen og evner å skille mellom “falsk” og “ekte”. Det er det jo veldig tydelig at en niåring ikke gjør ut fra de spm hun stilte. La barn være barn 😊

    8. Hva var det du vurderte å operere som 20-åringen? Kan ikke komme på en eneste ting, for du er jo perfekt!

    9. Har selv en 9åring, og syns du ga gode svar til 9åringen til venninnen din. Ærlighet med en god forklaring i tillegg er bra, det å drive å lure og lyve om sånne ting tviler jeg på at det kommer noe bra ut av.
      Selv har ikke min 9åring sett noe av bloggerne, og jeg ble litt overrasket over at en 9åring er så oppdatert på bloggerne, bloggere, kardashian og skjønnhetsoperasjoner, så jeg måtte spørre min 9åring om hun kjente til hva blogger er. Hun visste det da, men eneste preferansen hennes på dette områder var ut i fra en tv-serie på disney channel som heter “blog with a dog”, og kardashian visste hun ikke var er, og heller ikke hva skjønnhetsoperasjoner er. Og jeg kjenner jeg er veldig glad for det. Men når den tid kommer så kommer jeg til å gi henne samme type svar som deg.

    10. Ojsann, at en 9åring ser bloggerne er ikke bra :/ Programmet hadde jo premiere for et par år siden, så om hun begynte å se på fra starten var hun jo enda yngre:/

    11. Sier ikke noe på å snakke med en 9 åring om slike ting hvis de lurer, men må ærlig si at jeg er litt sjokkert over at en mor lar 9 åringen sin se bloggerne… serien sendes kl 21.30 og er ikke laget for barn i den alderen.

    12. Bloggerne går i reprise på dagtid/ettermiddag kvar søndag. Ser at mange unge i dag får ha TV på rommet sitt så å komme å seie at det er eit sjokk at ei ni år gammal jente ser på dette? Tja eg veit ikkje eg. Barn er ikkje barn lengre og jenter blir påverka av venninner og forbilder. Eg fekk ikkje lov til å sjå hotell Cæsar som 9 åring heller, men det var så mykje snakk om det blandt storesøstra mi og hennar venner så du kan være heilt sikker på at eg fekk det med meg, enten ved å “late” som om eg gjorde noko anna i stova når søsteren såg på eller ved å være rask og skifte kanal når mamma var ute å henta posten, hengte opp kle, snakka i tlf eller anna – så jo dei får det med seg om dei vil.

    13. En 9-åring som har sett alle episodene av Bloggerne? Nei, altså, hvilke foreldre tillater det? Jeg har selv en 10-åring og jeg hadde aldri latt henne se programmet. Hvorfor skulle hun det? Det snakkes om ting der en 9-åring trenger å høre.

    14. 9 åring som ser på Bloggerne er bare trist.. hva gjorde der med deg når du remset opp til 9 åringen alt falske du har som hår, negler og øyevipper? Jeg tenker for en gal verden når vi ikke tør å være oss selv.

    15. er det eneste folk får med seg at 9-åringen ser på bloggerne? halo, våkn opp å se poenget med denne posten!!
      jeg likte dette innlegget godt, og synes det er fantastisk å høre at 9-åringen er så reflektert, og hennes fokus og tanker rundt ekte og uekte! samfunnet har en helt feil retning ift kosmetiske inngrep etc. så da er det godt å vite at iaf en i den neste generasjonen har vettet i behold!!

    16. Hei alle små nettroll!
      Moren til 9-åringen dere mener så mye om er meg. Dere setter spørsmålstegn ved at jeg lar datteren min få lov til å se på ‘bloggerne’, det diskuteres også at jeg ikke lar barnet mitt få være barn og det virker som dere tror at hun ikke er ute å leker og få være akkurat det.
      Til mitt forsvar;
      1. Vi har ikke TV! Ha! Hvem av dere mødre kan si det samme? TV titting skjer når vi besøker andre og det står på i bakgrunnen. At ‘bloggerne’ har gått på det tidspunktet og hun da har fått lov til å se på det, det står jeg for! Jeg ønsker å ha en åpen dialog med min datter om hva slags samfunn vi lever i idag, og med alle medier som finnes idag er det vanskelig å skjerme dem fra de alle. Men vi snakker og reflekterer sammen om det vi har sett og fått med oss på TV, f.eks ‘bloggerne’ eller ‘newton’ for den saks skyld.
      2. De som tror jeg ikke lar barnet mitt få utfolde seg som barn syntes jeg blir absurde beskyldninger basert på lite informasjon om hvordan dere vet jeg oppdrar mitt barn.

    17. Alle andre bare: “En 9-åring som ser på Bloggerne???? Nei pinadø!”
      Selv syns jeg denne jenta høres veldig moden og oppegående ut. Det virker ikke som hun lar seg inspirere av alle de opererte bloggerne, siden hun selv sier at hun ikke forstår hvorfor de gjør det. Det er mange 9-åringer som ikke burde se Bloggerne, men det eksisterer nok også unntak.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg