DET ALLE LURER PÅ

Kommer vi til å være like åpne om prosessen videre? Ja og nei. Jeg har jo allerede fortalt dere om planene videre og som dere skjønner så har vi lyst til å komme i gang med det neste og tredje forsøket så fort det lar seg gjøre. Vi tar ingen pauser med mindre kroppen min trenger det eller vi blir avbrutt av påskeferien, noe vi inderlig ikke håper. Dermed vet dere allerede mye om de neste ukene og månedene Ulrik og jeg har foran oss med hormoner, egguttak, venting og testing. Det eneste dere ikke vet er nøyaktige tidspunkt, men det vet jo faktisk ikke vi heller..

Jeg har tatt dere med fra starten og har veldig lyst til å ha dere med helt i mål. Både Ulrik og jeg synes jo at åpenheten rundt ufrivillig barnløshet og ikke minst prøverør er utrolig viktig. Det har blitt vår lille hjertesak som vi brenner for og alltid vil fronte. Derfor har vi ikke lyst til å fortsette prosessen i stillhet. Dessuten ser vi utrolig mye positivt i den støtten dere har gitt oss underveis og det føles kjempegodt å “gi noe tilbake” med å være åpne og forhåpentligvis fjerne tabuet rundt alt dette. Noe jeg daglig får bekreftet at skrivingen og delingen min gjør gjennom tilbakemeldinger her på bloggen, henvendelser på Facebook og mailer fra andre prøvere som sliter med å få barn og takker oss for åpenheten.

Når det er sagt så vil det bli noen endringer. Det er nemlig en stor forskjell på det å være åpen om noe og det å dele noe offentlig. Jeg hadde ingen anelse om at babydrømmen til Ulrik og meg skulle engasjere så mange mennesker da jeg startet å skrive om ønsket. Jeg hadde heller ingen anelse om hvor lang og hvor tøff veien ville bli. I dag er jeg redd for at jeg har presset meg mer enn jeg er klar over ved å dele så mye. Mine nærmeste er bekymret for at åpenheten har stresset meg unødvendig i perioder og at det stresset kan ha en negativ påvirkning på det vi faktisk driver med, noe det selvfølgelig ikke er verdt. Ulrik og jeg er derfor nødt til å tenke på det som er best for meg og oss fremover, noe jeg håper at dere viser forståelse for.


 

41 kommentarer
    1. Vi har hatt tre forsøk og fortsatt ikke hell, jeg synes det var godt at ikke alle visste hver lille detalj under forsøkene. Det er godt med støtte, men godt å slippe alle spørsmålene og forventningene alle hadde for de fleste forstår ikke hva vi går igjennom. Men kjempeflott at du har vært åpen til nå, dere fronter en viktig sak:) Men vil dere holde neste forsøk hemmelig så forstår jeg det utrolig godt 🙂 Dere kan si at dere ikke vet f.eks og heller komme med en forhåpentligvis god nyhet senere 🙂

    2. Så bra at dette er dere åpne om 😄 Det er mange som sliter med barnløshet og derfor er det godt at dere er åpen om det😄 Håper dere lykkes snart &#128516

    3. Helt riktig valg. Her er det du og dere som er viktigst, og dere må gjøre det som er best for dere!☺
      Men mulig jeg ikke oppfatta det bare, men hva vil endringene innebære tenker du? At du generelt kommer til å dele mindre informasjon om prosessen, datoer du skal teste og lignende?

    4. Stå på! Dere er sterke! Vi har hatt 9 forsøk på 3 år, å her sitter jeg med min datter på 3 år! Det er bein tøfft mens det står på men premien er så fantastisk! Ingen som skjønner hvor hardt det er før de er i samme situasjon! Lykke til 🙂

    5. Så godt å høre!
      Dere har hjulpet så mange allerede. Nå gleder jeg meg til innlegget der du plutselig skriver at dere har vært på ultralyd, og hjertet slår 🙂

    6. Det er jo fint at dere plutselig skal bli så private, men regn med at bloggen kommer til å falle ned på listen i samme øyeblikk som det skjer..

    7. Full forståelse for det Julianne og Ulrik! Dere har vært fantastiske til nå som har delt så mye, og det har nok hjulpet mange som også har vært i samme vanskelige situasjon. Nå er det viktig at dere sammen finner ut hva som blir det lureste heretter, og ikke dele mer en dere føler dere komfortable med. Heier uansett på dere, og har troen på at dere vil lykkes før eller siden <3

    8. Det blir bare fint om du deler andre ting også synes jeg! Jeg har store barn, og har likt de andre innleggene dine, feks interiør og sånt! Så mindre rundt prøvingen gjør ikke meg noe, men det er min personlige mening! 😊

    9. Helt riktig avgjørelse!
      Har snakket litt med deg tidligere, og om du husker er jeg veldig overtroisk. Jeg tror at ved å dele så mye åpner du også veldig for mye negativ energi rundt denne prøvingen. Det finnes dessverre mange dumme mennesker som ikke ønsker en godt. Hold kortene tettere inntil brystet Julianne og fokuser på å være positiv dere i mellom. Masse lykke til videre! Gleder meg til å lese når du er 12 uker på vei og bebisen er frisk og rask i magen din. ❤️

    10. Fult forståelig det! Har fulgt deg siden litt før bryllupet deres og må si jeg har fått et så innmari godt inntrykk av deg siden starten!:-) du har inspirert meg til å utredes for barnløshet og vi er midt i prosessen nå. Spennende og litt skummelt. Vil bare si at jeg ønsker dere alt godt, og prøv å slapp av litt og pass på deg selv nå<3 takk for at du har brytet ned tabu om barnløshet! Masse lykke til videre på reisen <3

    11. Lurt valg av dere 😊 Ro ned og hold noe for dere selv, slik at kroppen din får litt ro, og kanskje presset blir litt mindre for deg og dermed mer mottakelig 😘😘😘

    12. Støtter dere fullt ut på den! Jeg er også relativt åpen prøver, og begynner å bli rimelig lei av at mange vet om unnfangelsen og venter i spenning på om det går. Veldig godt med mye støtte, men noen ganger er det greit å få lov til å fordøye følelsene sine selv noen uker! Jeg må også få mensen i rett tid før påske før vårt 4. Forsøk! Vi får krysse fingrene for at mensen kommer til rett tid for oss begge to!

    13. Skriver faktisk naturfag prosjekt om nettopp kunstig befruktning, med fokus på IVF. og det at du har vært så åpen om prosessen har gjort temaet langt mer spennende, og gitt mer fokus til alle om at det er faktisk ikke alle som bare blir gravide så fort de prøver, det er altfor mye fokus på de som blir gravide med en gang og gjerne altfor tidlig, men det er for lite fokus på de som faktisk sitter i en vanskelig situasjon. Dere ønsker barn, men veien dit er lang og tung. Broren min og hans forlovede går gjennom prosessen nå, de er faktisk i gang med forsøk nr to nå. en venninne av meg skal starte første runde nå snart, og en annen jeg kjenner har en liten gutt som hun fikk ved hjelp av IVF. Det er utrolig tøft å stå frem med problemene sine rundt det her, for det jeg har funnet ut med dette prosjektet er at det er faktisk utrolig mange som har fordommer mot det. Uten at jeg forstår hvorfor. Jeg håper virkelig at det går riktig vei for dere, for når man er villig til å gå gjennom denne prosessen, så fortjener man virkelig å kjenne lykken av å få barn også. Lykke til videre. håper for deres skyld, og alle som støtter dere at om et år så er lille i verden og dere kan nyte hverdagen som småbarnsforeldre.

    14. Jeg tror nok endometriosen er årsaken til at du ikke er gravid, og ikke stresset rundt blogging. Hadde jeg vært deg hadde jeg virkelig krevd utredning for endometriose før du utsetter kroppen for mer hormoner! Dette burde da spiren klinikken vite?? At sat endometriose må behandles først? Først da øker sjansene for å lykkes! Men forstår at dere ønsker åvære mer private:) stå på!

    15. Kjære dere begge to!
      I lengre tid har jeg lest bloggen din og fulgt opp- og nedturer, jeg har heiet i det stille og følt med dere i sorgen dere har møtt. Jeg har noen ganger tenkt å kommentere og dele erfaringer, men samtidig så har jeg tenkt at vi alle har vår erfaring og ønsker om hvordan vi vil ha det og dermed har jeg holdt tilbake 🙂 Noen ganger må jeg innrømme at jeg også har tenkt at jeg håper du og dere ikke “angrer” på åpenheten, tross en enorm viktighet 🙂
      Jeg og min mann har selv vært i deres situasjon noen år tilbake, om enn ikke i den offentligheten dere er. Vi har hatt totalt 7 IVF, aldri opplevd egg på frys og aldri en positiv test.. Vi hadde flere undersøkelser i forkant av forsøkene, og tross sårheten og sorgen over å ikke bli gravid på “normal måte”, var det en “spennende” tid som jeg fortalte om og var åpen om til både venner, noen kollegaer og familie.
      Når jeg leser dette innlegget ditt så får jeg følelsen av at du og dere nå kjenner på litt av det jeg gjorde ift åpenhet og informasjon man gir i prosessen. Unnskyld hvis jeg leser noe som ikke stemmer – kanskje jeg bare er “farget” av egne følelser 🙂
      Jeg kjente det ble tyngre for hver gang å måtte dele negative resultater, det var jo så mange som heiet på oss og ble lei seg på våre vegne – hvilket jo selvfølgelig var godt å vite, men likefullt ga en enda “tyngre” opplevelse. Til slutt var jeg “så sikker på at det ikke kom til å klaffe” at jeg nesten var negativ før forsøket i det hele tatt var gjennomført. Om jeg angrer på åpenheten kan jeg nesten ikke svare på, det var godt å være åpen når det sto på, men trist når det viste seg å ikke gå… Om jeg kjenner godt etter innerst inne, så ville jeg nok ikke vært fullt så åpen som jeg var…
      Jeg håper av hele mitt hjerte at dere får oppleve lykken igjen og at det varer hele veien ut 🙂 Og hvis jeg skal komme med et lite råd ut fra egen erfaring, så må det være å kanskje holde litt igjen ift hva som skjer når. Dere har allerede frontet en svært viktig sak i offentligheten, og det er ingen “skam” å “snu” og evt ønske å være litt mer privat – kan ikke tenke meg at noen vil har vanskeligheter med å forstå dette 🙂
      Ta vare på hverandre og masse lykke til 🙂

    16. Jeg har full forståelse for at dere vil ha det mer for dere selv fremover, og jeg er helt enig med dine nærmeste.
      Jeg ønsker dere all mulig lykke, og måtte dere endelig få oppfylt ønsket deres.
      Jeg skal krysse det som krysses kan.
      Ta vare på hverandre.

    17. Tror det er utrolig lurt av dere to å tenke nøye gjennom hvor mye dere vil dele med alle🤔Det er en utrolig tøff tid for dere begge,men mest av alt for deg Julianne🤔Tror nok du har blitt nøye undersøkt før alt ble satt i gang på Spiren😊Jeg hadde/har Endometriose og har gått gjennom IVF behandling,lykkes med første forsøk heldige oss😊Ikke noe ble fjernet før jeg ble gravid,men etter fødsel,og har senere kommet tilbake etter som årene har gått🤔Nei,Julianne og Ulrik tenk ut hva og hvordan dere ønsker å dele med offentligheten fremover😊😊Masse,masse lykke til uansett hva dere velger👍👍Husk dere har hverandre og sammen er dere sterke❤️❤️Dere blir nok mamma og pappa dere og en gang👍❤️

    18. Det blir godt å lese litt andre innlegg fra deg. Jeg var på vei til å slutte å klikke inn her. Bare prøving og atter prøving. Så jeg blir fornøyd med andre innlegg.
      Lykke til videre. Jeg er selv gravid nå etter mye tøffe tak. Herlig følelse 🙂

    19. Godt og reflekter julianne! Det valget dere velger, er det vi lesere skal respektere! AØDRI føl noe press til å dele, uansett hvor mange spørsmål du har. Tenk deg godtt om om du kommer i en situasjon der du vil dele -er det det du egentlig vil? Leserne venter, og det viktigste er det lille barnet dere snart skal få! For jeg har troa! Kroppen din har vist at den kan bli gravid!!

    20. Det er så godt å se hvor reflektert du er i midten av alt, det kan ikke være enkelt. Jeg har også full tro på at åpenhet er viktig – og det er dere jo absolutt, dere er definitivt et stort forbilde begge to 🙂 Ta den tiden dere trenger, og lytt til kroppen din – mer enn noen gang. Vi lesere er her uansett både i stillhet når det trengs og med full jubel og fiktive ballonger når dagen kommer <3

    21. Ønsker bare å takke for åpenheten dere har hatt så langt. Dere har satt lys på ett ellers så mørkt tema. Takk for deres åpenhet og ivrige stemmer, til tross for tilbakeslag flere ganger. Takk for at dere har blitt personer som fronter dette tema fordi det er mer vanlig enn man tror. Takk for alt så langt, og for alt som kommer. Lykke til!

    22. Det er kun dere som kan kjenne på hva som føles riktig ut for dere. Jeg forstår dere veldig godt om dere velger å holde mer for dere selv. Med åpenheten deres til nå vet jeg at dere uansett har hjulpet mange, og dere må sette dere selv først <3
      Husker selv fra egen prøveperiode at jeg fikk mange kommentarer på at jeg måtte stresse ned, hvis ikke vil det aldri gå.. Til slutt ble jeg superstressa for å stresse. Men tenk på alle som har blitt gravide selv i vanskelige og stressende livssituasjoner. Det er ingenting du kunne gjort annerledes som ville gitt et annet utfall <3 Likevel er det ikke godt for deg dersom det å dele oppleves som en påkjenning.
      Du er sterk og et stort forbilde. 🙂 Ønsker dere masse lykke til videre i prosessen <3

    23. Vi har selv nettopp gått igjennom IVF. Vi hadde flaks og klarte det på første forsøk og er i dag 15 + 2. Det er helt grusomt og tøft å gå igjennom IVF men håper dere lykkes snart

    24. Etter to år og utallige forsøk sitter jeg her over halvveis i svangerskapet med en liten “eskimo-baby”. Mot slutten av prøverørsprosessen fortalte vi veldig lite til folk etter å hatt veldig fokus i starten. Det ble nesten en fast rutine med alle forsøkene. Så når nyheten om prøverør “bleknet” etter hvert overrasket vi alle med en positiv test (inkludert oss selv). Så jeg har troen på lave skuldre og minst mulig ytre påvirkning/stress i en sånn situasjon. Du er selvsagt i en unik situasjon siden du blogger og lever av det. Men det er nok ikke dumt å finne en metode å skjerme dere litt fra omverden når dere ” holder på”. Masse lykke til!

    25. Jeg har hatt 9 forsøk med prøverørsforsøk, og det var kun nærmeste venner og familie som visste om det! Og sjefen min på jobb.. Det var hardt og holde det skjult, det må jeg innrømme. Nå har det blitt mer åpenhet om det, enn når jeg gikk igjennom det, så hadde jeg skulle gå igjennom det nå, hadde jeg nok vært mer åpen om det. Jeg har fulgt godt med på bloggen din både før prøvingen deres og nå når dere har holdt på med denne prosessen. Jeg syns det er spennende og håper du fortsetter og dele<3 Forresten så lykkes vi tilslutt i denne karusellen og har idag 2 friske fine barn. En gutt og ei jente:) Gutten er ICSI og jenta er IVF. Det var lurt av klinikken og teste ut litt forskjellige metoder før det klaffet. Håper de prøver litt forskjellig med dere også og ikkje kjører på samme regime hele veien:) Jeg har alvorlig endometriose, så er ikkje det samme som deg da. Men jeg er sikker på dere lykkes snart<3 Er forferdelig og måtte vente så mye når det er kun dette man brenner for<3 Masse lykke til<3

    26. Har i aller høgste grad full forståelse for det! Kanskje det er lurt at dokke følger magefølelsen der! Du kan jo blogge sjølv om du ikkje går i “små detaljar” slik du har gjort tidlegare! Eg kjem til å følge med her inne uansett! <3 Dokke er umåteleg tøffe! Stå på og masse lykkeønskningar sender eg dokke!
      Gode klemmar <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg