LIVET ER RART

Hei, dere. Dette har mildt sagt vært en helg med mye blandede følelser. Fra sorg og helvete til kjærlighet og glede. Jeg var veldig langt nede på torsdag, men heldigvis klarte jeg å kose meg og legge bort alt det triste både fredag og lørdag. På en måte kunne ikke timingen passet dårligere med bryllup og fest etter en så tragisk hendelse, men på en annen måte kunne det kanskje ikke ha passet bedre heller? For det var veldig godt å få takene på andre ting, danse og le sammen med mange av mine fantastiske venner. Livet er rart..
 
Da vi fikk den triste beskjeden torsdag ettermiddag sluttet jeg med medisinene (Progynova og Utrogestan). Det måtte jeg slutte med for at resten av blødningen skulle komme slik at kroppen min får kvittet seg med alt og nullstilt seg igjen. Jeg var såklart litt stresset for at dette ville skje i bryllupet, siden jeg ble fortalt at det kom til å gjøre vondt, at jeg kom til å blø mye og at jeg kom til å trenge hvile, noe det ikke er så mye rom for en helg som forlover i din beste venninnes bryllup. Derfor ble jeg lettet over at blødningen startet for fullt først søndag morgen. Hell i uhell.
 
Senere i dag skal vi snakke med de på Spiren om veien videre og legge en ny plan. Det blir godt å få nye datoer å forholde seg til, og ikke minst et nytt håp. Vi har som dere vet et egg igjen på frys, så nå må vi vurdere om vi skal satse på det egget eller om vi skal “rykke tilbake til start” med sprøyter og egguttak. Det er viktig at vi ikke sløser med tiden. Vi kan jo ikke vite hvor lang tid jeg har i forhold til min lave AMH-verdi og det har allerede gått flere måneder siden vi fikk vite om dette problemet. Derfor er det viktig at vi tenker oss nøye om. Jeg tror jeg har bestemt meg for hva vi går for, men jeg vil såklart høre mer om hva gynekologen anbefaler før vi tar en endelig beslutning.
 
Nå skal jeg legge meg tilbake i fosterstilling på sofaen, spise lasagne med mannen i mitt liv og holde meg varm. Smertene er ganske kraftige. Men det hjelper virkelig med Naproxen, som er en smertestillende mot menstruasjonssmerter.
 

61 kommentarer
    1. Viktig; naproxen er et NSAID og skal ikke brukes av astmatikere. Tenkte siden du skriver om at det hjelper, så er det sikkert mange følgere som vil prøve det 🙂
      God bedring.
      Krysser fingrene for at det skal gå bedre neste runde.

    2. Viktig: Du bør høre med legen din om du kan bruke naproxen (nsaid) som smertestillende mens du prøver å bli gravid. Da jeg var prøver fikk jeg beskjed om at jeg ikke måtte bruke NSAID men heller pinex, evt pinex forte hvis du har sterke menstruasjonsmerter. Fikk resept på pinex forte som fungerte fint, kan bli litt trøtt av det..

    3. Hva skal man si? Jeg vet ikke rett og slett 🙂 Men kanskje lykke til? <3 Prøvde å finne noen rette ord men kanskje ingen blir "rett" nå uansett. Men ønsker deg iallfall en så god kveld som mulig, og at du skal slippe å ha mer smerter! 🙂 Klem

    4. Klarte nesten ikke gå inn på bloggen din i dag, for jeg har så fryktelig vondt av dere! Synes så synd på deg, og attpåtil mye slemme ting å lese i kommentarfeltet…som om du ikke har nok! Men vil bare si at jeg heier på deg, og tvitvi ifh neste forsøk. Klem

    5. Føler med dere i sorgen. Vet så inderlig godt hvor vondt det er. Men lykken blir å stå dere bi. Bare vent:)

    6. Naproxen har hjulpet meg gjennom veldig mange menstruasjoner, men jeg sluttet med en gang med den, da jeg kom over en artikkel om at Naproxen kunne gjøre det vanskligere å bli gravid. Veldig greit å vite synest jeg 🙂
      Etter dette har jeg gått over til “vanlig” smertestillende. Det hjelper ikke på nær like mye, men synest det er verdt det.

    7. Uff 😢 kjenner så altfor godt til dette og vondt er det både i hjerte og kroppen. Jeg har hatt 8 icsi inkl frys. Jeg vil tro de anbefaler og ta fryse egget før nye hormonbehandlinger siden kroppen utsettes for mye ved fersk forsøk. Men jeg var lie ivrig og hadde på en måte mer tro på ferskforsøk av en eller annen grunn selv om jeg kjenner mange eskimobabyer. Det er godt dere har hverandre og finner god trøst i hverandre for dette er en berg og dalbane med utrolig mye følelser og forventninger, tro og håp. Håper dere ikke gir dere, stå på ❤ Stor klem

    8. Kjære deg❤️ Jeg gikk igjennom det samme i fjor etter min missed abortion. Det er grusomt. Jeg ble sendt hjem med piller da de ikke fant liv på ultralyd. Jeg måtte sitte Med bleier å vente på at det skulle komme ut, jeg så alt. Det er det verste. Jeg var kommet lengre enn dere så jeg håper du slipper noe slikt. Jeg fikk utrolig trøst i å ta ting i mitt eget tempo og slappe slappe helt av, for andre kan løsningen være å være aktiv og ha noe å gjøre. Sørg over tapet for å komme videre. Så våkner man plutselig en dag og ting er bedre. For meg tok det 6 mnd før kroppen min var seg selv igjen fordi jeg ikke lyttet til den. Så vær så snill, lytt til kroppen din. Vakre deg ❤️

    9. Håper du har det så bra som det er mulig å ha det akkurat nå <3 Det blir nok godt for dere å legge en ny plan sammen med Spiren. Masse lykke til på veien videre <3<3

    10. Ble oppriktig lei meg når jeg leste om utfallet! En venninne av meg slet med å beholde egget/foster i livmoren. Løsningen for de var en dispril hverdag. Regner med at Spiren gir de beste rådene, men ville nevne det! Håper dere har styrke til å ignorere alle nettrollene der ute! Lykke til 💕

    11. Så trist å lese, du hadde virkelig fortjent å bl mamma
      Nå!! Men det kommer, det tror jeg:) Har du vurdert å sjekke deg for endometriose? Siden du til vanlig har så sterke mensensmerter? Det kan gjøre det vanskelig både å bli gravid og å holde på barnet..
      Jeg har selv hadd kjempegod effekt av å holde meg unna alt av melkeprodukter. Alt av menstruasjonssmerter er borte:)

    12. Jeg vet ikke helt om det finnes noen ord som kan trøste eller gi håp i det du går gjennom. Men vit at det er mange som bryr seg og ønsker det beste for dere. Jeg krysser fingrer og tær for at tredje forsøk skal gi deg ditt største ønske, fordi det du går gjennom nå er ingen forunt. Det at du er åpen og ærlig om slike vanskelige tema viser at du er sterk, og sammen med din Ulrik håper jeg dere finner styrkn dere trenger for å fortsette prosessen.ønsker dere alt godt og håper spiren sitter på neste forsøk 🙂 ❤

    13. Så utrolig trist at det ikke gikk veien denne gang. Jeg liker å tenke at det kanskje skjer for en grunn – Lykke eller Severin venter på å kunne utvikle seg i en frisk kropp, det var ikke denne. Har også hørt at sjansen for å bli gravid etter en spontanabort er større enn vanlig. Selv kjenner jeg to som opplevde spontanabort, og ble gravide igjen rett etterpå. Begge har nå fått friske og fine babyer. Krysser fingre og tær for dere. En gang skal det gå, så da får dagen bare komme når den kommer. nå vet du i hvertfall at det ikke er umulig å bli gravid! Heia dere <3

    14. TUSEN TAKK for at du er så åpen, om alt! Du gjør det så mye lettere for alle andre som også sliter med å bli gravide. Da jeg mistet var det tabu å jeg sa det ikke til noen. På grunn av deg så har jeg bestemt meg for å være helt åpen om alt i prøveprosessen på en baby til når den tid kommer. Jeg følger veien deres til en liten baby, å krysser alt jeg kan for at det snart er deres tur! Nok en stor takk til dere, dere er fantastiske!

    15. Det er rart man blir så engasjert i en person man ikke kjenner, men så kjenner man deg litt likevel fordi du er så åpen. Jeg er så lei meg på deres vegne. Jeg har ei nær venninne som har opplevd å miste to ganger, og det er så vondt og så trist. Jeg er så imponert over at du likevel deler, og ikke minst ser fremover med en ny plan. Det er utrolig spennende å følge med på reisen deres, og jeg heier så inderlig på dere. Det er mange som sørger med dere, og mange som vil glede seg enormt på deres vegne da det endelig er deres tur <3 Ønsker dere alt godt!

    16. Synes dere er både tøff og modig som går på med friskt mot etter en sånn vond opplevelse. Jeg vil atter instendig råde deg til å oppsøke en god fotsoneterapeut for å gjøre deg mer mottakelig og styrke livmorslimhinnen din.
      Slapp av, kos dere og ta vare på hverandre.

    17. Alle gode ting er tre sier de.. vet så klart at ikke det er tilfelle, men sånn man må tenke eller? 🙂
      Tenkt på dere hele helgen, men tanke på hva dere selv opplevde rett før helgen, og så står bryllupet til din beste venninne samme helg. Både god og vond helg på samme tid. Men uten at jeg vet det, så håper jeg dere allikevl nøt helgen like mye som det gis utrykk for.
      Og må bare si at den kjolen du brukte i bryllupet var helt nydelig! Satt så godt på deg og det der er “my kind of dress” 🙂
      Tenker på dere <3

    18. Tusen takk for at du er åpen om ufrivillig barnløshet. Jeg har selv en AMH på 3 og har prøvd å få barn i mange år. Neste skritt blir nå prøverør. Dere gir meg håp!

    19. Jeg er veldig lei meg på deres vegne. Jeg hylte høyt av glede da jeg så Instagram-posten din, og jeg fikk en kjempestor klump i magen da jeg leste innlegget ditt forrige uke.. Livet er skjørt og uforutsigbart, men jeg syns virkelig at dere har fått nok nå. Jeg håper så inderlig av hele mitt hjerte at dere lykkes på neste forsøk! Er utrolig takknemlig for at du deler, og det er både spennende og følelsesladet å følge dere på reisen. Føler at jeg kjenner deg etter å ha fulgt bloggen så lenge, og ønsker deg og din kjære alt godt for fremtiden. All ære til dere som går på med en så positiv og motivert innstilling. Dere er fantastiske!

    20. Når jeg leser om din kamp for å bli gravid får jeg en følelse av stress, desperasjon. Virker som du går gjennom en veldig ubehagelig prosess her som tærer på både kropp og psyke. Du er ung, vi blir fortalt at det liksom er da ungen skal sitte på første forsøk. Faktisk finnes det kvinner som har større sjans for å bli gravid senere i livet. Og på meg virker det som at når man slutter å prøve så innmari hardt og prøver å finne lykken i nuet, sette pris på det man har, blir kropp og sjel mer tilfreds. Plutselig en dag blir du gravid. Det har skjedd med mange det! Hørt slike historier utallige ganger, folk som gav litt opp eller adopterte.. plutselig ble det graviditet likevel.
      Du må jo seff gjøre det som er best for deg, men akkurat nå synes jeg ikke det mest triste er at du enn så lenge er barnløs, men at du virker så tom på et vis. Jeg tror ikke noe menneske kan fikse en slik følelse foruten en selv. Ja det er lov å drømme om og ønske å bli mor, men å gjøre sitt eget liv ubetydelig om det ikke skjer er bare trist. Ser at du ryker rett ned i kjelleren når det ikke går og jeg synes synd på deg som reagerer så heftig. Dette har utallige kvinner opplevd, og for de fleste ordner det seg.
      Håper du tar vare på deg selv i en vanskelig tid. Ikke glem å nyte dagene, se på hva du har, ikke hva du mangler.. og slapp litt av! Tror det vil gjøre deg godt. Det er først og fremst inne i oss selv lykken ligger, selv ikke et barn kan bringe deg lykke hvis ikke du finner lykken og gleden i nuet og i deg selv. Og det virker som du har mistet deg selv litt. Det er ingen skam eller ulykke å være barnløs, sånn er det bare for noen. Livet er heldigvis sammensatt… Om vi taper noe finnes det annet å glede seg over.
      Lykke til, håper det går veien.

    21. Har ikke ord for hvor tøft dette er å lese 🙁
      Dere er så sterke! Alle gode ting er tre! 🙂 <3
      Ønsker dere alt godt, krysser alt jeg har for at det går denne gangen!
      ALDRI gi opp <3

    22. Hei igjen, Julianne! Det er fint å lese at du fikk en god helg sammen med mennesker du er glad i og som er glad i deg. Det er nok som du sier; at bryllupet kom i både helt feil og helt riktig tid. Lytt til kroppen din og gi den det den trenger, og lytt til deg selv! Jeg synes det er fryktelig at dere måtte gjennom dette, men jeg håper at det ikke har skremt dere fra å gjøre flere forsøk, og at dette ikke setter en stopper for åpenheten dere utviser. Det er nok mange av oss som setter pris på, og får hjelp av, å få ta del i reisen deres – på både godt og vondt. Samtidig forstår jeg det så godt, om dere heretter kommer til å dele litt mindre av hva som foregår – å gjennomgå slike tap i offentligheten kan neimen ikke være lett. Jeg ønsker dere alt godt og masse lykke til videre <3

    23. Håper dere går for et nytt uttak. Det er kjedelig å angre på det man ikke gjorde. Og det kan jo hende Lykke eller severin vil ha et søsken en dag? 🙂

    24. Jeg har dessverre lang farstid i prøverørverdenen. Mitt råd er å gå for nytt egguttak. Egget på frys blir jo ikke eldre. Men det blir eggene du har i eggstokkene. Jeg valgte kun å gå for ferskforsøk, også samlet jeg opp egg på frys som jeg da kan bruke på søskenforsøk senere 🙂
      Masse lykke til vakre <3

    25. Føler virkelig med deg, ble nesten rørt til tårer her av det du skriver. Veldig følelsesladet tekst, du har en fin måte å uttrykke deg på.
      Veldig vakkert at du og Ulrik virker som dere tar så godt vare på hverandre i etterkant av denne triste hendelsen. Dere er heldige som har funnet hverandre, og jeg håper at snart får dere et lite kjærlighetsbarn <3

    26. Jeg håper virkelig det ordner seg for dere til slutt, det gjør det for de fleste på den ene eller andre måten, jeg var veldig ung når jeg hadde mitt første ivf forsøk, 20 år… i dag 10 år etter venter vi en liten prins, etter mye om og men fant legene masse arrvev i livmoren min, slimhinnen kom seg aldri over 7mm, så vi har måttet få hjelp av en annen kvinne til å bære frem barnet vårt. heldigvis at vi lever i en tid der det umulige kan bli mulig. Jeg mener at hysteroskopi burde ha vært en del av utredningsprogrammet ved ivf klinikker, det skjekker mer enn en ordinær ul, den ordinære ul fant aldri ut av at jeg hadde masse arrvev, det hadde spart oss for tid og penger. Masse lykke til <3

    27. Utrolig trist da jeg leste at det ikke gikk denne gangen. Jeg ble så glad på deres vegne da jeg leste du hadde blitt gravid.
      Jeg tror du hadde godt av å komme litt bort denne helgen og ikke tenke alt for mye. Du er sterk ! Stå på videre i denne tunge tiden.
      Alle gode ting er 3!
      Denne gangen skal det gå:)
      God klem:)

    28. Dette var en ufattelig trist, vond og vanskelig opplevelse for dere. Men det var ingen tragedie, eller “en så tragisk hendelse.” At kroppen rydder opp da det ikke er et levedyktig embryo skjer hver dag, og når det først skjer er det jo oppi det hele “positivt” at det skjer så tidlig. Ordet tragedie blir brukt altfor mye, og tror mange bør lese seg opp på betydningen av det. Jeg håper det lykkes for dere snart, men som noen sier over her. Jeg håper du klarer og ikke gå helt i kjellern som nå hver gang, dersom dette tar tid. Du skal selvfølgelig sørge over tapet av det som ikke ble allikevel, men dere tjener på det selv detsom du/dere etterhvert klarer å tenke at dette var enda et hinder på veien og en gedigen skuffelse her og nå. Mest sannsynlig vil det gå veien til slutt, og da vil dere tenke at “ja, det var han/hun vi ventet på, og nå er alt som det skal være.” Lykke til!😊

    29. Hei Julianne.
      Først av alt så synes jeg det var trist å lese at det ikke gikk veien denne gangen heller….
      Har aldri vært gjennom prøverør, så her kan jeg bare prøve å sette meg inn i hvor stor påkjenning det er. Derimot har jeg opplevd to spontanaborter i uke 6 og 8 og en MA (missed abortion) i uke 14. Ikke gøy, og veldig vondt både psykisk og fysisk. Det tar tid å komme seg etter noe sånt. Likevel har vi nå 3 barn (abortene skjedde før førstemann og 2 aborter mellom andre- og tredjemann.
      Jeg ser du får mange stygge kommentarer om at du er så åpen om dette med babylaging, at du har håp, kjøper barneutstyr osv. Så fæle kan altså mennesker være. Hvis de synes du gjør rare valg, så må de bare slutte å lese bloggen (eller i alle fall slutte å kommentere med stygge meldinger).
      Da jeg prøvde å bli gravid var jeg nesten 30 år (førstemann er født i 2000). Da hang vi på diverse gravidchatter, som “snartgravid”, “barnimagen” osv. Utrolig fin tid som jeg husker tilbake på med glede, selv i prøvetiden. Jeg har til og med fått venninner der som jeg har den dag i dag. På den tiden (nå høres jeg gammel ut, men det var altså for 17-18 år siden) var det ingen som blogget, men mange som frekventerte slike chattesider. Man var nok mer anonym der, men jeg husker man hadde slike treff innimellom for de som ønsket det.
      Det jeg vil frem til, er vel at det er mange rundt omkring som har stor glede og støtte i å se at andre også sliter med å bli gravide. Det fellesskapet var i alle fall en trøst for meg og flere andre. (Vi brukte ca 1,5 år på å bli gravid første gang inkl. spontanaborten). Mange andre brukte flere år, andre kom raskt i gang med prøverør osv.
      Ser også at mange skriver at du er for stresset og desperat. Klart det kan virke sånn for utenforstående, men det er rart med det – når man er midt oppi det så kan man bare ikke fokusere på spesielt mye annet.
      Ønsker dere lykke til. Det går bra til slutt, det må dere bare prøve å si til dere selv og hverandre hver dag. Og ikke glem å være kjærester midt oppi det hele. Det blir fort mye fokus på det å lage baby. Og forresten, ikke glem å prøve litt innimellom selv også. Det kan faktisk skje på “vanlig” måte selv om dere er midt oppi prosessen med prøverør. 🙂
      Klem fra meg (voksen mamma på 46 år).

    30. Fikk virkelig utrolig vondt langt inne i hjerterota på deres vegne da jeg leste om spontanaborten.. livet er søren meg ikke rettferdig til tider! Jeg heier på dere videre, og jeg har stor tro på at dere en vakker dag vil bli foreldre til lille Lykke eller Severin ❤
      Ikke glem hvor mange par der ute dere hjelper ved å være så åpen og ærlig! All respekt.
      Klem.

    31. Nå vet ikke jeg om samme “regler” gjelder ved assistert befrukting, men jeg har en revmatisk sykdom og fikk beskjed om å kutte Naproxen og andre NSAID når jeg skulle prøve å bli gravid, da de hemmer eggløsning. Mulig det ikke har noe å si i ditt tilfelle, men ønsker bare å si fra 😊
      Håper dere kommer frem til en løsning som er best for dere begge, dere vil lykkes til slutt!

    32. Så utrolig sterk du virker, Julianne, både du og Ulrik. Jeg var så oppriktig glad da dere ventet barn. Jeg føler med dere, på godt og vondt. Jeg heier på dere. Masse lykke til, hilsen Maria-Therese / DY 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg