EN SPENNENDE DAG

Dagen i dag har vært utrolig spennende. Som mange av dere vet har jeg vært på ultralyd på Volvat i Oslo sammen med mamma. Gynekologen som vi var hos samarbeider med blant annet Spiren fertilitetsklinikk, så nå sitter jeg allerede her med tilbakemeldingen fra gynekologen min i Trondheim som inneholder GODE NYHETER!
 
Både endometriet (slinhinnen inne i livmor) og antall follikler (eggposer) er akkurat slik det skal være. Dersom det er egg i alle eggposene, så får vi kanskje ut 6-7 egg PÅ LØRDAG, som er dagen for uttaket. I morgen skal jeg derfor fortsette med Bemfola og Orgalutran til vanlig tid, og dette blir da siste dose med disse sprøytene. Så setter jeg Ovitrelle (eggløsningssprøyte) i morgen kveld klokken 22:00.
 
Fredag har jeg en “fridag” der jeg ikke skal ta noen sprøyter. Denne dagen reiser Ulrik og jeg til Trondheim, for på lørdag 26/11 klokken 09:30 skal vi begge møte opp på klinikken i Trondheim. Her skal Ulrik avlegge en sædprøve og jeg få noen tabletter av helsesøster, både smertestillende og avslappende. Selve inngrepet skal visst ikke være veldig vondt, men det er ofte vanskelig å få slappet av. Liv Bente (gynekologen min) vil også gi meg litt lokalbedøvelse i skjeden, så forhåpentligvis kjenner jeg veldig lite. Jeg kommer visstnok til å bli veldig trøtt av medisinen, så planene for resten av den dagen blir kun å slappe av på hotellet.
 
På søndag får jeg en melding fra Peter på laboratoriet om hvor mange egg som er befruktet, og på mandag skal vi på klinikken igjen for tilbakesetting av det embryoet som de tror har størst sjansen for å feste seg og bli til en graviditet. Dersom det er flere gode embryo, vil de følge disse videre i 3 dager til, og så fryse de ned dersom de er gode nok. Dette vil vi bli holdt informert om underveis og jeg kommer til å holde dere som vil oppdatert videre her på bloggen.
 
Så langt har dette heldigvis gått akkurat slik det skal, så nå blir det en enda mer spennende dag på lørdag. Håper dere vil fortsette å krysse fingrene med oss denne uken. For nå skjer det ♥
 

68 kommentarer
    1. Ååh så gode nyheter <3 hvor lang tid vil det eventuelt ta før positiv graviditets test etter de har satt inn embroyet igjen?

    2. Veldig gode nyheter! Krysser fingrene for at dere får flere gode embryoer 🙂 Slik at du kan ha flere på frys til en evt senere anledning. Håper virkelig at dere treffer på første forsøk nå! Lykke til 🙂

    3. Åå, så spennende! Nå skjer det virkelig! Håper alt går bra 🙂
      Selv skal jeg på ultralyd på fredag – er så spent på hvordan de utvikler seg 😀

    4. Hvis du hadde lest deg litt opp på egg uttakk så hadde du visst at sjansen for at det gjør dødsvondt er kjempe stor , og at du bare “kjenner litt ” er innmari liten. Og ja – dette til tross for avslappende tabletter + smertestillende først , bedøvelse i kjeden og intravnøs smertelinding. De fleste syns det er kjempe vondt . Bare så du vet det . Håper ikke du får det, men det er greit å være forberedt på det . For egguttak GJØR VONDT

    5. Tull og tøys anonym! Egguttak gjør ikke vondt! For en idiotisk ting å si. Masse lykke til Julianne! Krysser fingrene for gode egg ut og et flott embryo som blir til en liten baby!

    6. Hei
      Så spennende dager dere går i møte.Jeg ønsker dere all mulig lykke.
      Ang egguttaket. Jeg har vært gjennom to uttak og begge gjorde utrolig vondt under uttaket, og i flere timer etterpå. Så du er forberedt. Legen kan skrive ut eller gi deg mer smertestillende. Så du kan ta med hjem.
      Men jeg ville gjort det igjen om jeg kunne. Uten tvil. Det er så verdt det. Jeg har verdens fineste tass, som jeg kan kalle min.

    7. Jeg ser at det er en kjip person over her som har et sterkt behov for å presisere at det gjør DØDSVONDT – Det stemmer ikke. Det er klart det er individuelt og det er klart noen kan oppleve disse stikkene som litt smertefullt, men ikke bekymre deg 🙂 Jeg har hatt 4 egguttak og disse små stikkene er ingenting å grue seg for! Spesielt ikke i den store sammenhengen 🙂 Du får beroligende og såpass mye bedøvelse slik at man er helt avslappet i situasjonen 🙂 Og det går veldig fort! LYKKE TIL! 😀 PS: Jeg ble forresten gravid på første forsøk, så krysser fingrene for at det skjer med deg også! 🙂

    8. Masse masse lykke til:) det er veldig individuelt hvordan uttaket er. Selv har jeg hatt 5 hvor det har vært både fryktelig smertefullt og kun litt ubehagelig. Heldigvis vet man ikke hvordan det går på forhånd og de fleste gangene gjør det ikke så veldig vondt. Syns det er unødvendig å skremme deg med hvor vondt det er, for følelsen av å kanskje ikke kunne bli mamma er mye vondere. Dette fikser du kjempe bra:) håper dere får mange flotte egg og at gullegget fester seg ved første forsøk 🙂
      Jeg heier på dere. Til mine med Ivf-søstre der ute, dere vet hvor mye positivitet man trenger under denne karusellen så øs heller på med det enn alt det negative.

    9. Jeg trodde ikke det var mulig å bli så lykkelig på andres vegne. Jeg kjenner verken deg eller Ulrik, og jeg begynte nylig å lese bloggen din – men fy søren! Nå ble jeg rett og slett kjempe glad og jeg ønsker dere masse, masse hell og lykke til videre!
      Jeg heier på dere ❤️

    10. Og hvorfor skal hun egentlige lese seg opp på egguttak? Hun skal ikke opp til eksamen i det. Hadde du lest deg opp hadde du visst at det er veldig individuelt og helt umulig å forutsi. Hadde DU lest deg opp i empati, hadde du forstått behovet for å tenke positivt i denne stund og gitt henne forståelse for hennes sårbare situasjon.
      Hilsen hormonell ivf-frøken

    11. Egguttakk er vondt. Sikkert forskjellig fra person til person, og litt ut ifra hvor mange egg man får ut. Jeg fikk ut 15 egg og syns det var veldig vondt.

    12. Nei, uttak trenger ikke gjøre vondt. Jeg har hatt fem stykker, og ingen av dem har vært smartefulle i det hele tatt. Har faktisk kjent mindre enn på en vanlig ultralyd, tro det eller ei. Så der kan det gå begge veier. Tommel opp for gode nyheter!

    13. Herlighet.. jeg har vært inn på bloggen din 100 gangerkanskje 100 ganger i dag for å se om du har skrevet noe :p så fantastisk å høre at det går så bra så langt! Jeg har virkelig en god følelse på dette her! Jeg krysser alt jeg har for at dette går veien for deg 🙂 (litt overrasket over meg selv at jeg engasjerer meg så masse hos en blogger, men jeg har et veldig stort ønske om at dette skal gå veien for dere). Jeg ville ikke brydd meg om at folk sier det er smertefullt. For det første er det sannsynligvis ikke så smertefullt, og for det andre gjør man gjerne ting som er litt vondt når man er motivert for det. F.eks brasiliansk voks. Jeg har gjort det med motivasjon om å være lekker nedentil. Jeg hadde gledelig gått gjennom smerter for å få det største i livet, nemlig et barn!

    14. Blir rørt av å lese dette innlegget og får lyst til å gi deg en STOR lykke-til-klem. Føler at jeg kjenner deg godt, selv om vi aldri har møttes. Du deler så mye av deg selv og er ærlig – og det kommer du til å nå langt med i livet. Heier på dere to og krysser fingrene for at det snart kommer en liten prins eller prinsesse 🙂

    15. Hei
      Jeg ville bare si lykke til på lørdag. Det er så utrolig flott at du er så åpen om et vanskelig tema. Sånn strekker du en hånd ut til tusenvis av damer i samme situasjon. Vi heier på deg.

    16. Var nettopp gjennom uttak selv, og det var IKKE så ille som man leser om på nett. Gjør heller det enn en tannlegetime any day. Lykke til 🙂

    17. Ser det er noen som påstår at egguttak ikke gjør vondt – mange er heldige og opplever lite smerter, andre må faktisk avbryte uttak pga smertene.
      Det jeg tror er viktig for deg Julianne, er å gå inn i det uten forventinger om det ene eller det andre.
      Jeg har selv hatt uttak der det ene ikke var vondt i det hele tatt (var flink å puste gjennom det), mens det andre var “greit” frem til den siste eggposen skulle tømmes, da fikk jeg så vondt at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Jeg bet tenna sammen, og holdt ut, for hva gjør man ikke for å oppfylle sitt største ønske?
      Vær obs på at du kan være øm en stund etter uttak, men det går over!
      Heier på dere!
      Ps: en graviditetstest kan være positiv i opptil 10 dager etter at ovitrelle er satt, så det kan være lurt å vente til i hvertfall 10 dager har gått med å teste..

    18. Hei Julianne:-) Så godt og lese at dette går bra og jeg håper det blir gode resultater også. Har selv vært igjennom dette for mange mange år siden og det gikk bra. Men jeg skal fortsatt heie på dere og er sikker på at alt kommer til og gå bra enten nå eller om en liten stund. Og ikke la slike kommentarer skremme deg at det er grusomt og hente ut egg…med dagens medisinering så klarer du dette og noen liker og beklage seg vet du. Masse masse lykke til Julianne:-)

    19. Herregud, fantastiske nyheter!! Har tenkt så mye på deg i dag og krysset fingrene for deg! Kjenner deg ikke engang, men blir så engasjert og rørt.

    20. Lykke til, søte du!
      Veldig spennende å følge med dere, syns det er supert at du blogger så detaljert om noe som faktisk angår veldig mange.
      Krysser fingrene for dere <3

    21. Endelig<3 krysser fingrene for dere! Har du hørt sangen "da lykke liten kom til verden"? Jeg hørte den her en dag og kom så på å tenke på deg,jeg ble så rørt at jeg satt med tårer i øynene haha! Ønsker dere all lykke til i tiden som kommer nå og forhåpentligvis så sitter du å synger da lykke liten kom til verden,om 9mnd 😀

    22. Så bra! Masse lykke til! 🙂
      Har Liv Bente som gynekolog og hun er fantastisk flink og hyggelig og aaaalt man kunne ønske seg av en gynekolog. Du er i gode hender!

    23. Skal krysse fingrene for dere! Syns du er tøff som er så åpen om deres opplevelse rundt akkurat dette. Er veldig spennende å følge med, og håper virkelig dere får drømmen deres oppfylt snart. Ønsker dere lykke til <3

    24. Masse lykke til 😍😍 håper du får ditt høyeste ønske oppfylt ❤️ Jeg er sikker på at dere får det til til slutt😄 Ønsker man noe sterkt nok så går det. Jeg måtte også være tålmodig og gå gjennom en lang prosess. Men fikk min fineste skatt til slutt!

    25. Mona: hvis du ikke synes egguttak gjorde noe som helst vondt, var du kanskje i narkose. Det er greit at Julianne er klar over at dette kjenner man godt. Greit å være forberedt på det.

    26. Hei Julianne! I dag fikk vi samme tilbakemeldinger som du fikk om din fertilitet for litt siden. Kjenner en utrolig håpløshet! 🙁 30 år og i “tidlig overgangsalder”……
      Jeg har fulgt deg en stund nå, og tenkte å legge igjen et spor og si at vi nå dessverre er i samme båt. Jeg ønsker deg masse lykke til med forsøket deres og krysser fingre og tær for dere <3

    27. All respekt til dere som er så åpne om dette, dere er tøffe !
      Masse lykke til, krysser armer og ben for dere !

    28. Hei 🙂 ønske deg masse lykke til i tiden fremover. ville bare si at det med å ta ut egg er nok veldig individuelt. jeg har selv hvørt gjennom det, og syns det var ganske så smertefullt, men hadde jeg blitt gravid etter uttaket så hadde det såklart vært verdt de smertene. sånn er det med en fødsel og. er kjempe vondt når det står på, men når du får premien din så er det jo helt klart verdt all smerten.

    29. Så morro å høre, Julianne! Ble helt rørt her jeg sitter, og krysser alle fingre og tær for deg.
      Masse lykke til❤️

    30. Lykke til! Liv Bente er fantastisk!
      Hadde selv uttak for 3 uker siden og det gikk veldig bra! Er du vant med menssmerter takler du dette også (jeg synes smerten åp mange måter var “lik”, sikkert fordi den var lokalisert på samme plass), og jeg tror at om du får inn med en innstilling at dette er helt greit, og ikke gruer deg så veldig, blir det også enklere å slappe av også, og om du slapper godt av blir det jo mindre vondt :))
      Lykke til! Og håper det blir en liten baby på dere *tvitvi*

    31. Masse lykke til Julianne og Ulrik! Jeg ble helt rørt av dette innlegget, så godt å høre at det var gode nyheter! Sender dere mange gode tanker i tiden fremover <3

    32. Lykke til, og ikke bruk tid på å bekymre deg om vondter. Har selv hatt hatt 5 uttak, og kjente ikke store ubehaget før antallet egg gikk godt over 10 .
      Hør på legene og lag dere hyggelig julekos💚💚💚

    33. Uffameg syns folk burde tenke seg om hva du skriver.Det er helt ufattelig at enkelte lirer av seg hvor vondt egguttak er.😯 Enkelte ganger må man bare lære seg og holde tann for tunge.😡( Lillemor) …du skal se at dette går helt fint og masse lykke til.Ikke hør på all skremselspropaganda som blir skrevet Husk at det ikke er likt for alle.Dette går fint 😊

    34. Så fantastisk gode nyheter!! Jeg er utrolig glad på vegne av dere <3 Jeg var inne å oppdaterte snappen og bloggen din sikkert 100 ganger i går, fordi jeg var så spent på hvordan det gikk. Leste dette innlegget i går, men måtte inn igjen idag for å legge igjen en kommentar. Nå krysser vi fingrene for at alt går på skinner fremover! Tenker masse på dere. Lykke til 😀

    35. Hei.. masse lykke til til dere👍.. håper det går bra😀.. vi sliter med problemer selv men vurderer å søke hjelp som dere gjorde men vet ikke helt hvordan vi skal gå frem😒…

    36. Er du skuffet over antall egg du hadde? Siden de sier at jo færre egg du får ut til dårligere er kvaliteten på de.. Men heller ikkje for mange egg er bra heller, viss man kommer opp i 20-30. Altså for all del, man kan bli gravid om man bare får ut 1 egg også, men lurte bare på om du skulle ønske det var en del flere? Selv fikk jeg ut 3 egg og ble gravid:) På søskenforsøk fikk de ut 5 egg og jeg ble gravid:) Ingen av mine egg var av spesiell god kvalitet.. Men det ble jo barn;)💙❤️ Masse, masse lykke til. Krysser fingrene for at det går bra med dere.💖

    37. Sender mange gode tanker <3
      Fikk tårer i øynene her jeg sitter selv med min regnbue baby i armene, og håper du snart selv får den fantastiske følelsen

    38. Ønsker deg masse lykke til <3 Vil si til deg at jeg synes det er fantastisk hvor åpen du er om dette. Spennende å få lovt å følge din reise 🙂 Klem til deg.

    39. Gud, så spennende! Dagens teknologi er fabelaktig! Tenk så fantastisk at man har muligheten til å ta ut egg, plante det i ett embyro for så å sette det tilbake – og håpe på at det blir en baby ut av det. Ønsker dere masse lykke til! Håper babydrømmen går i oppfyllelse <3 Klemmer til dere fra leser i Fredrikstad.

    40. Jeg vil ønske deg masse lykke til.
      Da jeg gikk på skolen for noen år siden var jeg 2 uker i praksis på avdeling for assistert befruktning på Haukeland i Bergen. Jeg var derfor med på flere egguttak og innsettinger. Begge deler gikk kjempefint. Alle damene kom seg gjennom det uten problemer. De ble godt tatt vare på og virket veldig fornøyde alle sammen. Blir det litt vondt, blir man uansett godt smertelindret. Jeg fikk også den gleden av å være med på to tilfeller der graviditet ble resultatet,så jeg krysser virkelig fingre og tær for at det skal ende slik med dere og. Har en god følelse:) Masse lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg