VI TRENGER HJELP TIL Å FÅ BARN

Jeg sa at jeg skulle fortelle dere om den dårlige nyheten “i morgen” på mandag etter at vi kom hjem fra Spiren fertilitetsklinikk, men sånn ble det ikke. Vi trengte rett og slett litt mer tid til å svelge alt det nye og det vonde. Dessuten var det viktig for oss å få snakket med alle våre nærmeste først. Det håper jeg at dere respekterer. Men nå er vi klare for å åpne oss om den uventede beskjeden også for dere.

Problemet vi har sammen handler som sagt om meg. Dette fikk jeg forklart av gynekologen min (Liv Bente Romundstad) på Spiren: “Kvinner fødes med et bestemt antall egg ved fødselen. Etter hvert som vi blir eldre får vi stadig færre egg. For mange begynner denne nedgangen å bli tydelig ved 35 års alderen og frem til vi nærmer oss overgangsalderen. Her er det store forskjeller fra den ene kvinnen til den andre. Det er også store variasjoner på hvor raskt dette fallet inntreffer.”

For min del tyder blodprøvene og ultralydundersøkelsen på at jeg har et lavere antall egg enn det min alder skulle tilsi med utgangspunkt i et gjennomsnitt. De målingene som er gjort så langt sier først og fremst noe om antall egg. Vi har foreløpig begrenset informasjon om kvaliteten på eggene mine. Dette kommer vi til å finne ut mer om når vi starter prosessen med prøverørsbehandling, som Ulrik og jeg nå har bestemt oss for å gjennomføre.

På grunn av at utredningen kom til den konklusjonen at eggstokkreserve er den mest sannsynlige forklaringen hos oss, har vi blitt anbefalt at det er riktig å starte prosessen videre til tross for at det ikke har gått et helt år siden vi startet med aktiv prøving. Ved et forsøk vil vi kunne få ut flere enn det ene egget som ellers modner i en vanlig syklus og på denne måten øke sjansene for å finne et egg med god kvalitet.

Det positive er at det fortsatt er egg igjen. Nå må vi bare krysse fingrene for at kvaliteten på eggene er god. Det er faktisk det som teller til slutt. Ellers har jeg en helt normal livmor og det er ikke noen utfordringer med spermiene.

Det blir altså prøverørsbehandling på oss, noe jeg aldri hadde trodd at vi behøvde. Vi bestilte først og fremst denne fertilitetsutredningen for å bekrefte at alt var bra, noe det dessverre ikke er..

112 kommentarer
    1. Ønsker dere masse lykke til! Beundrer dere fo å være så åpne! Her er det sikkert flere som kjenner seg igjen. Gleder meg til å følge deg videre! Mange klemmer!<3

    2. Jeg ønsker dere begge all lykke til❤️ Jeg har selv to jenter på 13 og 17 år og det er vanskelig for oss med barn og forestille oss hvordan det er.
      Men jeg håper av hele mitt hjerte at dere til slutt sitter med den største gaven på jord❤️
      Varm klem

    3. Det er alltid tungt og få en beskjed om at ting ikke er som det skal, og dette er jo det mest følsomme for oss kvinner. Det er en berg og dalbane av følelser i en sånn prosess jeg har selv vært gjennom 8 forsøk selv inkl fryseforsøk. Ønsker deg lykke til og støtt hverandre i prosessen, det vil gå bra og hjertebarnet vil komme, det har jeg tro på 😀

    4. Kjære Julianne, tøft og modig at du deler deres historie.
      Jeg ønsker dere all mulig hell og lykke! Nå får dere god hjelp og dette kommer til å lykkes. Vi hadde selv en lang kamp for å bli gravide, så kjenner alt til de følelsesmessige opp- og nedturene man går gjennom. Det er endelig lykkes for oss og er nå 9 uker henne. Sender masse av graviditets tryllestøv deres vei! Vær god med deg selv og hverandre! 🙂 De beste hilsener fra AM

    5. Så tøft gjort å stå frem åpent med dette. Tenk hva det betyr for mange som sliter i det skjulte med slike utfordringer.Flott at de er kommet så langt på dette området.Masse lykke til dere to!

    6. Dette går fint. Nå vet dere noe mer konkret , og dere får den hjelpe dere trenger. Det er en tøff prosess, både psykisk og fysisk, men det er så fryktelig verdt det når man lykkes. Ta vare på hverandre, og prøv og ikke la det bli altoppslukende. Jeg har vært gjennom noen runder på ivf-karusellen, og det er slitsomt til tider. Masse, masse lykke til. Dette går veien 🙂

    7. Ønsker dere lykke til! Heldigvis finnes det hjelp å få ❤️
      Selv skal vi igjennom prøverør i februar:)

    8. Kjære deg,
      Jeg har det slik som deg. Jeg skal straks igang med prøverørsbehandling. Hos meg er det tette eggledere som gjør at jeg ikke kan bli gravid naturlig. Jeg har hatt mange tunge tanker som:
      1: Jeg kan ikke få barn naturlig, er det kanskje ikke meningen at jeg skal formere meg?
      2: Jeg burde ha fått barn da jeg var yngre (men jeg traff ikke mannen i mitt liv før nå….)
      3: Trist at babyen vår ikke er laget hjemme, men på en labratorium.
      4: Jeg føler meg mindreverdig som kvinne fordi jeg ikke kan bli gravid.
      Men alle disse tankene er jeg ferdig med! Jeg vil bli mamma, samme hvordan!! Og det skal du også!! Heia oss 🙂

    9. Hei! Har aldri kommentert før, men jeg vil bare takke deg for at du belyser dette så altfor betente temaet. Ikke minst, belyser temaet at yngre kvinner også kan ha problemer med å bli gravide. Tusen takk. Ønsker dere all hell og lykke! ❤️ Stor klem fra en som også har lyst til å bli mamma

    10. Det er supertøft av deg/dere å dele med resten av omverdenen. Jeg savnet informasjon og tanker fra andre i samme situasjon den gang vi gikk gjennom vår utredning. Jeg heier på dere!!!

    11. Masse lykke til- jeg og mange andre heier på dere ❤️
      Gleder meg til å få bli med på reisen via din fantastiske blogg!
      Klem

    12. Norske kvinner bør få hjelp fra staten og garanti om å få barn. Gjerne 3-4 stk. siden fødselstallene er på vei ned. Håper det ordner seg!

    13. Dere er så utrolig tøffe som står frem med dette. Jeg vet at det er så altfor mange som sliter med det samme. Jeg har gått gjennom prøverør nå og er 10 uker på vei:) Jeg hadde lest så mye om hvor fælt det var å ta hormoner og ikke minst ta ut egg. Men vet du hva? Det har gått over all forventning. Ikke noe å grue seg til. Ønsker dere masse lykke til og ber om at det skal lykkes på første forsøk:) Bless you

    14. Forbered deg på en tøff kamp. Forbered deg på medisiner som gjør deg helt ute av stand til å fungere normalt i en hektisk hverdag. Forbered deg på fysiske og psykiske smerter . Forbered deg på redselen om å aldri få barn. Forbered deg på slag i tryne , den ene skuffelsen etter den andre. Forbered deg på det verste!
      Er du heldig vil du ikke oppleve noe av det ovenfornevnte – men da er du heldig! For dette er en tøff kamp , og jeg vet ikke hva som er det værste : den psykiske eller fysiske smerten. Dette er ikke for pingler.
      Det er bedre å være forberedt på det værste , og heller bli overrasket over det positive … Hilsen ei annen som holder på med det samme helvete 😨

    15. Julienne du skal virkelig ha skryt for å dele dette med oss lesere! Ønsker dere masse lykke til videre 🙂

    16. Hei såå trist å høre! Jeg har amh verdi under 1 og kan nok dessverre ikke bli gravid. Er super vondt og vi har prøvd like lenge som dere! Ikke gi opp. Vet hvor utrolig vondt dette er! Dere kommer sikkert til å klare det med hjelp! Masse klemmer fra meg

    17. Føler sånn med dere! Men jeg er bombesikker på at dette kommer til å gå bra!! :)) Jeg ser for meg deg med babymage, så det så! 🙂 Det er så vanlig å måtte få litt assistanse, så dette går! Takk for at du deler! Jeg pleier ALDRI å følge blogger, men din er annerledes.

    18. Det er veldig vanskelig å få slik kjipe beskjeder, det vet jeg alt om! Selv synes jeg det er kjempe trist å måtte gå en alternativ vei, og ikke minst måtte vente så lenge og bekymre meg for om jeg skal få bli mamma <3
      Men det ordner seg for snille jenter til slutt, det er jeg helt sikker på!
      For meg har det hjulpet veldig å være åpen, slik du også er!!
      God klem fra meg <3

    19. Tusen takk for din åpenhet. Dette kommer til å gå bra! Lykke til med prosessen !
      God klem til dere begge😊❤️

    20. Det var trist og lese Julianne og selv var jeg igjennom IVF for hele 30 år tilbake og allerede da ble det klaff etter nesten 10 år med skuffelser og nederlag. Men du må bare ikke gi opp og nå er det enda mer hjelp og få kontra den gang jeg selv holdt på,,så jeg føler virkelig med dere i den prosessen som nå er satt i gang. Dette kommer til og gå bra og en dag så tenker jeg du stråler ekstra av glede. Selv er jeg en voksen dame nå med datter og barnebarn takket være hjelpen jeg selv fikk på Rikshospitalet for mange år siden:-) Så det er håp for deg også Julianne. Synd det ikke var slik åpenhet den gangen jeg gikk igjennom dette,,men følger deg her nå og heier på dere.-))Stå på begge to.-)

    21. Vi trenger også hjelp for å bli gravid.
      Syns det er utrolig vanskelig å snakke med noen om det. Venter på utredning i januar. Det ordner seg for oss til slutt, skal du se! Takk for at du deler og setter ord på det jeg og mange andre også føler. Masse lykke til!

    22. Jeg måtte bare kommentere her for første gang. Ikke la deg skremme av hvor hardt det kan være, det er nå du virkelig burde senke skuldrene å bare tenke på all den hjelpen du kan få for å få dette til. Jeg har selv vært igjennom ivf og det gikk over all forventning, det klaffet på første forsøk og 8.mars fødte jeg verden fineste gutt. 😍
      Fikk masse skryt av både leger å sykepleier om at jeg var så rolig og avslappet å det gjør hele prosessen så mye enklere.

    23. Vet akkurat hvor forferdelig du har det nå, fikk samme beskjed selv. Men, ikke gi opp håpet! Vi fikk ikke prøverørsforsøk i det offentlige pga min eggreserver, amh var under 1. Vi forsøkte i det private, hadde to forsøk som gikk bra men som ikke resulterte i graviditet. Rett før vi skulle starte forsøk 3, ble jeg gravid helt uten hjelp!! Som legen sa til meg, lav amh sier bare om hvor mange egg du har igjen, ikke noe mer. Det viktigste er kvantiteten og hva en sitter igjen med. Jeg ble gravid og mamma mot alle odds, hørt om mange som har blitt gravide og mamma med lave eggreserver!
      Hvis det viser seg at det ikke er mulig med egne egg, finnes det flere muligheter med donoregg/adopsjon. Men ikke gi opp, det kommer nok til å ordne seg skal du se. All smerte, fortvilelse, frustrasjon er verdt det når du endelig lykkes og drømmen går i oppfyllelse. Klem fra ei som hadde gitt opp, men som lyktes likevel. <3

    24. Hei Julianne og Ulrik!
      Først vil jeg bare sende en varm klem til begge to. Dere virker som noen herlige og sprudlende personer og jeg skulle så veldig ønske på deres vegne at det ordnet seg – noe det helt sikkert gjør tilslutt! Synes dere er tøffe som er så åpne om temaet, selv med en del ufine tilbakemeldinger i kommentarfeltet. Godt dere fant ut tidlig (å ikke om et halvt år) hva som var hinderet. Stå på, dette får dere til 🙂 ha en fin kveld!

    25. Kjære deg! For det første – tusen takk for at du deler dette med oss alle <3 Ser virkelig frem til å følge dere på denne følelsesladde reisen dere nå har tatt fatt på.. Ønsker dere MASSE lykke til!
      Har for snart et år siden fått beskjed om at å bli gravid naturlig kan bli et problem hos meg også.. Men jeg er fortsatt ung student, så håper at medisineringen jeg har startet opp med, og en variert og sunn livsstil skal gjøre slik at det går bra den dagen jeg og min samboer skal stifte familie. Derfor er det på en måte godt å lese at man ikke er alene i en slik situasjon, for det er så mange av oss..

    26. For det første, jeg synes det er så bra at du som har en så stor blogg tør å være så åpen, at du deler en så vanskelig periode! Dette er det mange der ute som har godt av å lese, fordi de kan kjenne at de ikke er alene.
      Har selv vært i den samme situasjonen, utenom hos oss var det ingen tydelig grunn til at det ikke skulle gå. Var igjennom en prøverørsrunde og vi var heldige og det gikk bra.
      For det andre:ikke bli skremt av alle som sier det er så vondt, for jeg synes ikke det var fysisk vondt. Så det behøver det nødvendigvis ikke bli.
      Masse, masse lykke til!! 😀

    27. Takk for at du nå belyser et tema som er tabubelagt! Det trenger å komme fram at vi er fler enn folk tror. Jeg heier på oss som må ha litt ekstra hjelp på veien til babydrømmen! 🙂

    28. Fikk en ordentlig klump i magen av å lese dette.. har fulgt hele prøvingen, og jeg føler virkelig med dere.. prøverør er et fantastisk alternativ, legene og gynekologene i dag er superflinke 🙂 takk for at du har delt prøvingen, det har vært både spennende og lærerikt pg følge dere, og jeg kommer til å følge dere videre 🙂

    29. Lykke til! Jeg er faktisk et prøverørsbarn selv. Foreldrene mine hadde samme utfordring med å få barn, men her sitter jeg i dag, 18 år gammel. Krysser fingrene for dere!

    30. Dette kommer til å gå så fint!
      Om mange år når barna deres er store nok kan dere fortelle de “dere var virkelig det største i verden for oss. Og vi gjorde alt vi kunne for å møte dere”
      Prøverør eller sengekos. Et barn som dere kommer ril å elske blir det uansett. Ikke vær trist og lei. Dere klarer dette kjempe fint. Heier på dere. Og husk med prøverør er sjangsen ganske stor for tvillinger. Tvi tvi:)
      Stor klem!!

    31. Eg har ein bekjent som har papir på at ho ikkje kan bli gravid. Dei bestemde seg likevel for å gjere eit forsøk med prøverør og vart då gravide. To år etter fekk dei enda eit barn, og jammen kom det ikkje eit til tre år etter det. Dei to siste på naturlig måte. Som sagt så hadde denne kvinna fått beskjed om at ho aldri ville kunne få eigne barn.
      Eg vil ynskje masse lykke til på denne reisa og krysser fingrane for dykk <3 Syns du er så utrulig tøff som deler!!

    32. Lykke til med prøverørsbehandlingen 😊 Min mor sier bestandig at de barne som er født med prøverør er nøye utvalgt ❤️

    33. Får vondt av å lese dette men blir også glad at dere er på god vei til å få hjelp! Og så glad for at du stolte på instinktet og fikk funnet ut av det Dette kommer til å klaffe så bra og jeg er sikker på at dere vil få en positiv nyhet når dere har satt igang ! Masse klem til dere Julianne! Og husk at du er ikke alene om dette, det tror jeg du vet når du ser over all støtten du har fra ukjente lesere rundt om i landet.

    34. Du er en knalltøff dame, fantastisk at du skriver om et følsomt tema når du ennå må fordøye det selv <3
      Jeg er helt sikker på at dette ordner seg! Masse lykke til på veien, jeg følger spent med!

    35. Jeg krysser fingre og tær for at dette går deres vei på første forsøk ❤️ Masse lykke til! Takk for åpenhet 🙂 Hilsen en som også bare har lyst å bli mamma..

    36. Masse lykke til dere begge to, heier på dere! Dere er veldig tøffe som deler dette med oss andre og jeg følger spent med på reisen videre. Klem

    37. Hei. Jeg har mistet et barn med hjertefeil og jeg har nå gjennomgått prøverør og ble gravid på første forsøk. Er 23 uker på vei og synes alt er nervepirrende og vanskelig. Vil bare oppmuntre og si at prøverør kan gå kjempe bra på første forsøk og at dere har alle odds på deres side. Etter alt jeg har vært igjennom føler jeg ofte at andres problemer er bagateller men jeg forstår også at dette er vanskelig. Men derfor bør du ta det fra en som bare er 27 år og har opplevd mer enn jeg gjerne skulle gjort – dette går bra!

    38. Dette takler dere, det eneste som hjelper er å tenke positivt! Jeg er like gammel (eventuelt ung) som deg, og har fått akkurat samme beskjed. I følge min alder så produserer ikke kroppen like mange egg som den bør gjøre, og i tillegg har min samboer lav kvalitet. Vi har hatt fem forsøk privat som ikke resulterte i graviditet, og nå holder vi på med forsøk via det offentlige. Vi nekter å gi opp før vi får beskjed av de som kan det at det ikke er vits å gå videre.. Inntil det, er det alltid et håp. Og det er håpet vi går etter. Det eneste som hjelper er å støtte hverandre og tenke positivt gjennom denne prosessen. Ikke bry deg om de som sier det er vondt med medisiner, for hva gjør vi ikke for å bli foreldre? Og dessuten er det veldig individuelt hvordan man reagerer, jeg har ikke hatt noen bivirkninger. Vi valgte å gå privat på grunn av lang ventetid i det offentlige, så jeg skjønner godt at du ønsker å komme i gang med dette så fort som overhodet mulig. Slik er det når babydrømmen er større enn noe annet <3 Og heldigvis er vi så heldig at hvis det ikke skulle gå med egne egg, så finnes det mange muligheter der ute. Så mor skal vi bli begge to, det er jeg helt sikker på! Jeg vil takke deg for din åpenhet, det er utrolig tøft gjort! Det er på tide å bli åpen om dette temaet, så jeg bøyer meg i støvet for deg! Det første jeg tenkte når jeg fikk denne beskjeden av legen, var at jeg burde skamme meg, og at det er meningen at jeg ikke skal bli mor... Det er bare tull! Jeg komemr til å følge deg hele veien på reisen mot drømmen deres <3

    39. Så leit å høre at det blir prøverørsbehandling, men så bra at det finnes hjelp!
      Mine prøver i forhold til eggreservene var nesten på minussiden, men vha prøverør, har jeg nå to fantastiske små barn!
      Det er nok en omveltning for dere å måtte “godta” at det faktisk er en grunn for at dere ikke har blitt gravide enda, men jeg er veldig glad for at dere valgte å få en utredning “så kjapt”.
      Så må jeg bare få si til alle de som sa/sier: “slapp av, ikke stress” – ta dere en bolle! Når man har lav eggreserve, har man faktisk dårlig tid! Og da er det ikke så lurt å “slappe av”.
      Lykke til Julianne og Ulrik! Jeg heier på dere, og krysser fingrene for at dere er like heldig som meg og mange av mine venninner og får drømmebarnet til slutt.

    40. Trist å høre at dere fikk dårlige nyheter, men nå får dere verdens beste hjelp mot drømmebebisen. Ting går kjapt i det private, og det er fantastisk at det går an å få så god hjelp. Vi som har muligheten til å betale for privat klinikk er heldige, oppi alt det som føles urettferdig. Har troen på at dere vil lykkes kjapt. Prøv å ikke Google deg ihjel i prosessen, det er så lett å bruke time etter time. Det endrer ikke utfallet. Hør på legene, ikke på forum. Og ikke alle får plager eller smerter av medisiner og uttak. For meg har det vært helt problemfritt. Det tøffeste er ventingen på å kunne teste. Med beste ønsker fra ei som endelig, etter 5 forsøk, sitter med en ivf-baby i magen. Nå føles alt verdt det 🙂

    41. Ønsker dere masse lykke til! <3
      Jeg ble selv "unnfanget" med prøverørsbehandling for snart 25 år siden 🙂

    42. Jeg vil først og fremst takke deg for å være så åpen og ærlig. Vi trenger at dette ikke er et tabubelagt tema. Det er folk som trenger litt ekstra, og det er ikke noe å skamme seg over og ikke noe som gjør at en er noe mindre mamma eller noe dårligere person. Det er dessverre bare sånn livet er innimellom. Jeg syns det er så flott at dere hadde mot til å søke hjelp tidlig og at dere forteller verden om det. Det er ok å ikke gå igjennom alt alene!
      Jeg sender deg en stor klem og vet at det dere nå skal igjennom kan virke tøft og vanskelig, men det er hvert det til slutt❤️

    43. En slik beskjed er aldri enkel å svelge. Jeg var selv 20 da vi begynte karusellen med utredning og aktiv prøving. Her har vi hatt kunnskap om mine problemer fra dag 1, men dessverre ikke omfanget. Nå er jeg 22 og i gang med nytt forsøk. PCOS med kraftig anovulasjon har gjort det vanskelig for oss å lykkes. 5 eggløsninger på 18 måneder, alle med sterke medisiner. Måned etter måned med skuffelser. Og det er hardt, det er lov å gråte. Her er det ironisk nok motsatt problem – jeg har alt for mange egg (AMH på over 130), men kun er ørliten del av disse er det kvalitet på. Resten vil aldri bli noe av, de bare ødelegger.
      Syns det er tøft at du er såpass åpen. Og heier veldig på dere. Vil også anbefale en søknad til Porsgrunn (offentlig). De er supre, og har vært virkelig fantastiske i denne karusellen. Trøsten om at premien i enden av reisen gjør at du glemmer alt dette så fort du sitter der med mage er kanskje mager akkurat nå, men det er det som får meg til å stå opp hver dag. For dette er et jævlig prosjekt ingen unner selv sin verste fiende.

    44. Åh, kjære dere<3
      Veien mot målet blir annerledes, men målet er fremdeles oppnåelig. Ingen skam å benytte seg av prøverør 🙂 Det viktigste er at dere får bli foreldre! <3 Ønsker dere all lykke, og vi fortsetter å be for dere 🙂 Stor klem fra meg.

    45. Masse lykke til! <3
      Jeg ble selv "unnfanget" ved prøverørsbehandling for snart 25år siden. Og jeg er iallefall ikke i tvil om at jeg var sårt ønsket 🙂

    46. Tusen takk for at dere velger å være så åpne om noe så privat og vanskelig. Jeg er operert for endometriose og kommer også til å måtte gå gjennom IVF. Det å følge dere gir meg håp og jeg heier virkelig på dere, av hele mitt hjerte. Masse lykke til og igjen; takk for at du deler. <3

    47. Dette var trist å høre 🙁
      Men en ting er sikkert – og det er at spira kommer – bare vent å se <3
      Gleder meg og krysser fingrene med dere !

    48. Synes det er fantastisk modig av deg å stå frem med dette <3 Kanskje det gjør det lettere for noen andre når de får en slik beskjed. Å når det er sagt - Lykke til <3

    49. Dette kommer til å gå veldig bra! Ser at det har blitt kommentert hvor tøft det er både psykisk og fysisk med prøverør. Jeg har selv gått på store mengder hormoner over tid for å få eggene mine til å modne, og dette har gått veldig fint. Kjenner også andre som har vært igjennom prøverør og heller ikke de har vært spesielt plaget av hormonene. Selvfølgelig har det vært noen dager som har vært tyngre enn andre, men for meg har det vært betryggende å tenke på hvor fantastisk flinke folk som jobber med dette og hvor langt teknologien har kommet 🙂 selv er jeg nå gravid og er straks tre mnd på vei, og snart er det din tur 🙂 Synes også du er utrolig tøff som deler! Masse lykke til i tiden som kommer ❤️

    50. Syns det er så bra at du er åpen om dette, sikkert mange som føler på det og sliter selv med å få barn! <3

    51. Hei!
      Jeg skjønner at det er tungt, men det kunne vært så mye verre! Hvordan barnet ble til har ingenting å si så lenge dere får et barn. Ingen ser forskjell på et barn laget på bryllupsreise og et barn som ble til ved prøverørsbehandling! Jeg krysser igjen alt som er, og håper på at spiren sitter fort! Et barn er like vakkert og velskapt, og ikke minst ØNSKET, uansett hvordan det ble til! Dere kommer til å bli fantastiske foreldre. Tenk så fint det må være for et barn å vite at det er sååå inderlig ønsket og elsket av sine foreldre. Masse masse lykke til, og takk for at dere deler! Jeg heier på dere!! ❤️

    52. Hei julianne. Så trist å lese ang eggene dine, men samtidig så har du egg og det er bare 1 gullegg man trenger å få tak i. Krysser alle fingre for dere og er så glad for at dere tok saken i egne hender og tok kontakt med klinikken istedet for å bare vente og “slappe av” som alle ga råd om. Går selv å venter på 3 fryseforsøk og ventetiden er så lang og kjedelig. Det skulle jo helst skjedd igår. Forbered deg på litt ubehag ved medisinene og kanskje noe bivirkninger, men for min del så er det piece of cake og noe jeg med glede går gjennom for å oppleve baby drømmen. Ser ut som Ulrik er en god støtte for deg og det er absolutt det viktigste nå. Uansett hvem som har “feilen” er det vi kvinner som må medisineres og gå gjennom den delen, så ta all støtte du kan få av Ulrik og ta vare på hverandre. Det er det som har hjulpet oss. Vi har bare blitt sterkere og sterkere av det her og jeg har bare blitt mer forelska av å se hvordan min kjære har behandlet meg i den vonde tida. For det er absolutt ikke rosenrødt, men du virker så sterk og ønsket er jo så stort så jeg tror du kommer til å takle det kjempe bra. Er så glad du er åpen om dette og forteller alt. Krysser fingrene for dere og gleder meg til å høre om resten.

    53. Godt du fulgte hjertet og tok kontakt med en klinikk selvom det var for “tidlig”.
      Ønsker dere masse lykke til 🙏✨😘

    54. Tusen takk for at dere deler og er åpne! Å være i denne fasen er ikke lett, men man blir bare sterkere av det. Ønsker dere lykke til – heier på dere og skal følge bloggen videre. Hilsen ei som er 9 uker på vei etter første ivf-forsøk 😊❤️

    55. Ikke hør på de som sier at dere må bare tenke positivt bla bla bla. Bruk tiden dere trenger til å være både triste, og sinte, det er lov og sunt å kjenne på de følelsene man har, ikke bare tvinge gjennom positivitet. Så håper jeg og tror det ordner seg for dere nå som dere får hjelp. Det kommer sikkert både opp- og nedturer fremover, men vi er mange som heier på dere.

    56. Kjære Julianne, jeg skulle ønske jeg hadde denne bloggen å lese for 8 år siden. Jeg skulle da igjennom prøverør. Vi lykkes på første forsøk og har nå en vakker, smart og “perfekt” jente. Jeg husker legen sa at det befruktede egget (som da ble min datter) var prima før han satt det inn i meg. Jeg og min mann har alltid snakket om at kanskje vi ikke hadde fått en like fantastisk datter om hun ble befruktet naturlig; at kanskje ikke egget da hadde vært prima. Legene får jo faktisk plukket ut de beste eggrne ved prøverør, det er en fordel man ik har ved naturlig befruktning. Du kommer til å bli gravid, hold ut. Stor klem

    57. Nå fikk jeg skikkelig tårer i øynene, for akkurat det samme måtte tantene mine i gjennom, og det er først nå de har fortalt meg om prosessen, og da jeg fikk høre det begynte jeg å gråte. Dessverre gikk det ikke for dem, men begge to adtopterte barn og har nå verdens fineste barn, kunne aldri i verden vært uten kusinen og fetterne mine, for de er så gode. Som tantene mine forklarte var det sårt, men de fikk jo barn allikevel, så hvis det ikke går den veien dere ønsker, så finnes adopsjon, heldigvis. Den ene tanten min ble tilbudt å prøve surrogati, etter prøverørsbehandling, men det takket hun nei til, da hadde hun forsont seg med tanken på å adoptere og ønsket heller det. Det blir jo på en måte biologiske barn, om en ikke helt det samme, så blir det jo det. Krysser fingrene for dere og håper på det beste <3 Nå skal jeg tørke tårer..

    58. Best wishes!
      Vi og sliter…to år nå, men ingenting. Begge 26/27. Utrolig trist når det eneste man vil er å få barn. Dette fikser du!

    59. Du er så tøff og modig som deler dette!
      Heier på dere, krysser alt jeg har for at spiren sitter fort <3

    60. Tusen takk for at dere deler, Julianne og Ulrik. Det setter jeg så stor pris på! Det er trist å høre at dere ikke fikk bare positive nyheter i Trondheim, samtidig er det godt å vite at dere nå får den hjelpen dere trenger – til rett tid. Ønsker dere all lykke, og gleder meg til å fortsette å følge dere videre, gjennom både oppturer og nedturer. Kommer til å tenke mye på dere framover!

    61. Masse lykke til! 😊❤️ Ska krysse det som krysses kan for at dette ska bli ein fin og vellykka prosess! Ser en del skrive at du må rekne med at det blir vanskelig og det blir det kanskje, men alternativet er jo verre og ikkje få barn i det heile, så sjøl om det nok blir tøft trur eg det blir verdt det. Heiar på dokke! Har berre eit lite spørsmål; sidan antall egg hos deg minkar vil du ta ut fleire egg no og fryse ned til Evt.fleire barn no? Eller har du nok egg til at du kan hente ut fleire om nokre år når eit søsken Evt.blir aktuelt? Lykke til ❤️

    62. Utrolig tøft av deg og skrive om dette og dele deres historie. Jeg tror den kan være til hjelp for andre. Ønsker dere lykke til, og krysser fingrene for suksess😊

    63. Hei Julianne!
      Jeg er fast leser av bloggen din, så var på tide med en kommentar her nå..;-)
      Jeg vil bare si at jeg er full av beundring over deg og Ulrik som er så åpne om dette, jeg er sikker på at det er mange som sitter hjemme å har den samme utfordringen som dere, men som ikke tør å prate om det. Dere er tøffe og jeg ønsker av hele mitt hjerte at dere skal lykkes med drømmen om barn! Vi heier alle sammen på en positiv test om litt!
      Ønsker dere en fin torsdag, sender masse gode vibber deres vei!

    64. Hei 🙂 Eg er fast leser av bloggen din og liker den veldig godt! Syns det er flott at du deler opp og nedturer. Prøver sjølv å bli gravid med nr 2 og syns såklart alt om prøving og familieliv er ekstra kjekt å lese om! Masse masse lykke til og fortsett den gode jobben med bloggen! 👌😊

    65. Hei. Veldig modig av deg og være åpen om dette, du hjelper SÅ mange! Vi prøvde i 2 år og fikk til på 1 IVF-forsøk nå i sommer. Jeg trodde det kom til å bli en LANG vei, men både medisinene og alt rundt har gått veldig fint. Jeg er sikker på det går for dere også! Lykke lykke til, dette kommer til å gå bra!

    66. Hei Begge to. Min respekt for dere har økt betraktelig etter at dere begynte å dele viktige ting i livet( jeg sier dere jeg, siden Ulrik godkjenner de innleggene som omhandler dette, har jeg forstått )
      Fra mest å blogge om “overflatiske greier” er det virkelig flott at dere deler dette. Er vel et av de siste tabuene vi har – jeg synes dere er vanvittig flinke, rause, tøffe, modige og gode som deler dette. Lykke lykke lykke til og dere har masse flotte folk som heier på dere. Hvis du skal til Bergen en dag Julianne, treffer jeg deg gjerne 🙂
      klem fra karianne

    67. Hei Julianne:)
      Jeg fikk samme beskjed som deg, Lav AMH. Tror den var på 2.
      Skulle i gang med prøverør, men den mnd jeg skulle starte på medisiner ble jeg jammen meg gravid på egenhånd. For en lykke:)
      Det er håp for deg og:)

    68. Ønsker dere lykke til! Spiren er så dyktige og vet hva de holder på med. Vi har akkurat blitt gravid med deres hjelp, og kan ikke være mer lykkelig! Prosessen er tøff, da man plutselig må “dele” kroppen med så mange mtp undersøkelser og uttak/innsett, men det er så verdt det når spiren sitter <3 masse lykke til - igjen! Heier på dere 🙂

    69. Uff, trist å høre. Men dette klarer dere 😀 Jeg har selv lavt antall egg, men ble (sprøtt) gravid på egenhånd 😀 Ønsker dere masse masse lykke til <3

    70. Trist å høre, men dette går nok veien for dere tilslutt. Og hvem vet? Kanskje plutselig en dag setter spiren seg selv 🙂
      Stor klem til dere

    71. Så trist nyhet å få, men så godt at det fortsatt er massevis av håp! 🙂 Infertilitet og prøverørsprosessen trenger sårt en offentlig stemme, og jeg er både glad og lei for at det ble deg. Glad fordi du er så åpen og ærlig, noe som er veldig viktig. Lei for at dere dessverre må igjennom denne prosessen. Har selv vært under utredning og her ble begge erklært friske men vi skulle starte med prøverør da det ikke hadde klaffet på 2,5år. Siste syklus før prøverør satt det på “gammelmåten” og vi venter nå barn i mai 🙂 Så ikke gi opp selv om ting virker umulig. Masse lykke til, og mange varme klemmer til dere <3

    72. Alt ordner seg nok til slutt ❤️ Å tenk for en stor lykke når du endelig blir gravid,og hvor sterkt dette barnet er ønsket ❤️ Ønsker dere alt godt,og lykke til!

    73. Så godt at du deler dette, er åpen om det. Jeg har ei venninne som sliter med akkurat det samme, og for meg er det ganske vanskelig å sette meg skikkelig inn i hennes situasjon, hvordan det egentlig må føles, fordi jeg har barn selv. Jeg skjønner selvsagt at det er tøft og vanskelig, men vanskelig å sette seg inn i hvor tøft og altoppslukende det faktisk er uten å oppleve det selv. Jeg tror hun, og mange andre andre som sliter med å få barn, finner trøst i at du er så åpen rundt dette, samtidig gjør du det enklere for oss som ikke helt forstår hvor tøft det er å i alle fall skjønne litt mer hva man må igjennom og hvor slitsomt, vondt og vanskelig det er.
      Ønsker deg og Ulrik masse lykke til i prøverørsprosessen <3

    74. 2 mislykkede prøverørsforsøk, så på 3 forsøk gikk det her. Sitter med en gutt på 4 mnd i armene nå. DET er tøft når det står på, men så verdt det!

    75. Åååå..får tårer i øynene jeg 🙁 Får riktignok tårer av å bare se “ekstrem oppussing” på tv, haha..men håper det ordner seg for dere! <3

    76. Hei Julianne!
      Det er så godt at det finnes andre muligheter for og bli gravid på 🙂 jeg krysser alt jeg har av hender og tær for at prøverør skal funke!
      Stor klem <3

    77. Ånei. Så utrolig trist å høre. Skal forsøke å ikke være den som sier “det går nok skal du se”. De kommentarene opplevde i hvertfall jeg som mer frustrerende enn støttende i starten. Vi fikk også utredning for nesten åtte år siden som endte med beskjed om at IVF var eneste løsning. Vi var nokså unge og følte på at vi hadde tid, så vi ventet på at “timingen” skulle bli riktig. Alltid med den lille stemmen i bakhodet som sa at vi kanskje aldri ville få barn og at det bare var idioti å ikke sette i gang. Hadde til slutt kommet frem til at vi skulle sette i gang neste vår, da jeg fullfører utdanning neste høst. Men ut av det blå var puppene ømme og en test viste to streker. Føltes ut som å falle fra månen. Turte ikke glede meg en gang, hadde null forhåpninger. Men nå er det *bank i bordet* fullt liv og en sprellende spire er på vei. Om et barn kommer til ved hjelp av IVF eller naturlig, om man har alt på stell eller ikke – det spiller ingen rolle. Det å gå og bære på tanker om at det kanskje aldri blir og hva-i-all-verden-skal-jeg-gjøre og hvordan-skal-det-gå-med-oss-som-barnløse er innmari vonde. Når jeg nå føler at jeg sitter med fasiten for vår del, kan jeg ikke forstå hvorfor jeg ikke tenkte som deg den gangen for åtte år siden. Lykke til med regimet, prøv å hold motet oppe og gjør det du kan! Tvitvi!

    78. Hei håper det ordner seg for dere , aner ikke hvordan det føles da jeg sitter her gravid selv og unner dere dette også , du er enda ung heldigvis og baby vil dere nok få etterhvert <3 du har sikkert prøvd mye forskjellig men jeg vil anbefale dere begge å ta q10-tilskudd som er veldig bra for cellene i kroppen både dine og hans og kan kanskje hjelpe dere . Skader ikke å prøve . Lykke til gleder meg til å følge dere på veien <3<3

    79. Masse lykke til, jeg har troa på at det kommer til å gå bra for dere. Jeg har selv gått gjennom to IVF behandlinger, men ikke på vanlig måte, da vi var nødt å reise til utlandet å få det gjort da behandlingen ikke er lov i Norge grunnet kromosomfeil hos min mann. Iallefall, fikk full klaff på begge forsøkene ( har en gutt på 2 og en gutt i magen nå) Håper dette kan gi deg motivasjon og håp 😁

    80. Hei. Jeg beundrer at du er åpen. Selv er jeg i overgangsalderen og kom dit i en alder av 25 (nå er jeg 31). Det er ikke akkurat noe som man snakker høyt om, ikke akkurat det beste sjekketrikset. Venner, familie vet om det selvsagt og samboeren min. Vi planlegger nå å reise til utlandet for å få eggdonasjon siden dette dessverre ikke er lovlig i Norge. (Som ett av få land). Kommer til å følge med på din reise fremover og kanskje jeg en dag klarer å være like åpen som deg. Stå på og masse lykke til.

    81. Hei jeg er 46 Jeg brukte en av de beste naturlige urter til å tenke en baby to (2) måneder siden fra Dr Zomba. Jeg hadde PCOS uten forsinkelse. Urter jobber perfekt godt innen 3 uker etter møtet. Min mann og jeg ble bekreftet gravid av legen min etter en måned. Jeg oppfordrer deg til å komme i kontakt med ham nå på [email protected] eller whatsapp på: +2349069796448 og bestille for disse veldig naturlige urter. Jeg gir full sikkerhet for hans arbeid. https://form.jotform.ca/71662840243252

    82. Hvordan får du deg til å få barn i Norge nå??? Jeg er en av de som ikke har barn fordi jeg nekter å ha barn i et land som fylles opp med kriminelle voldtektsarabere og annen dritt fra MENA. Og vi bor vegg i vegg med Sverige, nordens Mexico. Man må være ganske egoistisk og syk i hodet for sette barn til verden i Norge nå.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg