10 SPØRSMÅL & SVAR OM PRØVEPERIODEN

Hei fra Måløy! Dette innlegget satt jeg med i går kveld, men måtte vente med å publisere det til i dag for å få Ulrik sin godkjennelse. Jeg sovnet nemlig før han ble ferdig med det han skulle og jeg deler ingenting som handler om denne prøveperioden uten å være sikker på at han synes det er greit..  Saken er at jeg har samlet opp 10 spørsmål som gjentar seg i kommentarfeltet og på Snapchat (pilotfrue). Enkelte spørsmål har jeg/vi aldri svart på før.. Enjoy!

♥  Vil dere vite kjønnet på babyen før han eller hun blir født?

– JA! Jo tildigere, jo bedre. Både Ulrik og jeg kommer til å gå bananas enten med fargen rosa eller med fargen lyseblå. Hehe! Dessuten vil vi jo starte med innredningen av barnerommet så tildig som mulig, slik at alt er klart i god tid før den lille kommer.

Hva hadde dere sagt om det ble tvillinger?

– Jippi! Tvillinger er drømmen. I hvert fall min. Ulrik hadde kanskje blitt litt stresset med det samme, men det er ikke så lenge siden vi snakket om tvillinger og da delte vi mening om at det hadde vært helt topp. Grunnen til at vi snakket om det var fordi hun som anbefalte oss klinikken i Trondheim fikk tvillinger, så tvi tvi! Det paret fikk faktisk beskjed om at oddsen var stor for tvillinger siden hun hadde 2 like store og modne egg. De fikk en slags enkel form for prøverør, hvor de hentet ut sæd av mannen og sprøytet det inn i henne når hun hadde eggløsning.

Kommer dere til å dele negative prøveresultater?

Ja, vi skal dele alt. Både oppturer og nedturer. Jeg tror det viktigste er å dele alt det vonde og vanskelige som skjer i denne prosessen. Solskinnshistorier finner vi på Facebook. Det er hyggelig lesestoff det, men i og med at det er såpass mange som faktisk sliter med å bli gravide så ønsker jeg å bidra til mer åpenhet rundt utfordringene. Det er jo ikke flaut om noe er galt med meg eller Ulrik, eller om vi trenger hjelp. Det er trist om noe er galt og det er flott at det finnes hjelp.

Har dere satt en grense for hva som er privat og hva som er greit å dele i prøveperioden?

Ja, det har vi. Den grensen går der det føles komfortabelt. Foreløpig har vi jo delt ALT, så jeg kan skjønne at det kanskje virker som om vi ikke har noen grenser. Men regelen er at verken Ulrik eller jeg skal føle noe ubehag ved det jeg eller han deler. Dersom jeg er usikker på noe så spør jeg han. Og ja.. Jeg har fått et nei. Hehe! Det var et bilde som jeg ønsket å ta av oss sammen i sengen som ikke ble noe av.. Ennå.

Hva synes familiene deres om at dere er så åpne om sex på bloggen til Julianne?

De heier på oss og legger seg lite opp i detaljer her på bloggen eller i andre sosiale medier.

Har Ulrik gjort en jente gravid før?

Nei, ikke som han vet. Hehe! Men det var en jente som Ulrik hadde holdt på med FØR vi møttes som lurte han med at hun var gravid i starten av vårt forhold. Shame on her! Jeg ble om mulig mer stresset enn han. Det var heldigvis ikke sant, kun en dårlig fjortisspøk av en oppmerksomhetssyk stalker.

Angrer du på at du tok abort for 6 år siden?

– Nei. Jeg var i et forhold som gikk mot slutten. Han var feil gutt for meg og jeg var feil jente for han. I tillegg var jeg altfor ung og usikker til å bli mamma som 20-åring. Jeg vet det er mange unge og gode mødre der ute som sikker er uenige i meg her. Men jeg hadde helt feil fokus og gale verdier. Jeg var en ung og barnslig 20-åring. Ikke voksen og selvstendig, som mange andre vellykkede unge mødre er og har vært.

Kunne dere tenke dere å adoptere?

– Ja, det kunne vi. Men vi ønsker først og fremst å produsere de selv. Med eller uten hjelp.

Kommer du til å fortsette med bloggingen når du blir gravid og etter at du har blitt mamma?

– Selvfølgelig. Jeg håper at dere vil følge meg og Ulrik hele veien og i mange år som foreldre.

Hvor viktig er det yttre for deg når du blir gravid? Får vi se det berømte “magebildet” 4 dager etter fødsel?

– Utseendet er helt klart viktig for meg, men helsen er heldigvis mye viktigere. Jeg kommer til å følge alle råd jeg får av leger i forhold til både kosthold og trening. Hvordan magen min ser ut rett etter en fødsel er helt uviktig. Jeg gleder meg til å få kul på magen og kommer til å vise frem den voksende magen så ofte jeg kan!

27 kommentarer
    1. Oppmerksomhetsyk stalker, virkelig kan du ikke formulere deg bedre? Det var unødvendig og frekt, du henger henne ut og det liker jeg ikke.

    2. Til deg over : Hun løy og sa hun var gravid for å ødelegge for Julianne og Ulrik – sånne damer fortjener ikke positiv omtale..
      Det virker som du har så gode verdier, Julianne 🙂 Heier på dere!

    3. Det du kaller for “enkel form for prøverør” heter inseminasjon og har absolutt ingenting med prøverør å gjøre. Hilsen ei som har vært igjennom begge deler ..

    4. Dere kler hverandre så fantastisk godt :-)))
      Stå på Julianne, du har hodet og hjertet på rett plass etter min mening. Jeg tenker også at du ikke lar deg plukke på nesen, og det er også en fin egenskap.
      Jeg følger bloggen din med glede, det er som et befriende “friminutt” og dette mener jeg utelukkende positivt. God helg i vakre Måløy til dere alle!

    5. Du vokser mer og mer Julianne- jeg synes du har blitt så moden og reflektert! Ønsker dere en god helg i Måløy, og så gleder jeg meg til å følge dere videre på veien mot babydrømmen. Hurra for åpenhet! Klem fra ei jordmor.

    6. Skal babyen virkelig sove på eget rom fra den er født?? Og du er klar over at de ofte tar feil av kjønn på ul? Jeg venter en jente om to dager og har kjøpt maaaasse rosa!! Begynner nå å bli litt svett for at det faktisk er en sjanse for at det kommer ut en gutt istedenfor..

    7. Til deg Linn, man henger bare ikke ut mennesker selv om de sa en tåpen spøk. Mennesker som gjør feil kan også være snille mennesker og de vet vi alle. Alle gjør feil og slik er livet, men man kan ikke henge de ut men heller fortelle om det på en skikkelig og voksent måte. Nå i det siste har du skuffet sikkelig Julianne om hvordan du utaler deg om mennesker som gjør slemme handlinger. Jeg trodde du var mer voksen og klarte å være sakelig men der må du jobbe mer. Lykke til

    8. Lykke til! Det er lurt å undersøke litt ang det å få hjelp på fertilitetsklinikk. Det venninnen din fikk er ikke enkel prøverør, det kalles inseminering. Ivf eller prøverør er noe helt annet som innebærer hormonsprøyter som stimulerer eggproduksjon og uttak av egg, befruktning utenfor kroppen og innsett av befruktet egg. De setter somregel bare inn ett egg for å hindre flere fostre. At dere velger klinikk pga at dere har hørt om noen som fikk tvillinger der høres bare dumt ut… En kan ikke og får ikke velge dette selv. Flerlingssvangerskap er risikosvangerskap. Skjønner at tvillinger er drømmen og sånt, men en kan ikke velge verken metode eller fremgangsmåte selv. Om utredning viser at dere trenger ivf blir det det, hvis du bare trenger pergotime så får du det.
      Uansett, lykke til, men anbefaler deg å sette deg inn i ulike prosedyrer så du er litt forbedret. Det hjalp meg masse da jeg hadde min utredning og prøverørsforsøk.

    9. hvorfor er du ikke ferdig med å snakke om det nå? Folk har skjønt at dere ikke får til å få barn ennå

    10. Jeg heier på dere! Vi brukte 11 mnd på å bli gravid og det var tunge måneder. Grusomt når testen viser negativt! Men verdens beste følelse da den endelig var positiv. Nå er han 8.5 mnd gammel! Det er bare å glede seg! Mitt eneste råd er at selv om man har ventet lenge på dette miraklet så er det lov å føle seg elendig i graviditeten og føle seg sliten i starten etter fødsel. Den første perioden er ikke alltid like “koselig” som mange påstår, hehe. Men alt er verdt det og nå nyter jeg virkelig hverdagen ❤️❤️❤️ Masse lykke til!! Alt i alt så kommer det til å bli fantastisk! 😃

    11. Helt utrolig hvor negative folk er! Vist dere ikke liker det hun skriver å ikke klikk dere inn på bloggen hennes og les da! Hun tjener jo på det 😉
      Ønsker deg masse lykke til Julianne ❤

    12. Jeg ønsker dere alt godt og håper rett og slett på at det skal klaffe med barn etter hvert. Nå er jo dere i gang med undersøkelser så bare det er et pluss. Fikk selv høre at jeg måtte slappe av og ikke tenke for mye på graviditeter,men det er lettere sagt en gjort for tok nesten hele 10 år for min del takket være flinke leger på Riksen og det etter 4.IVF forsøk så kom endelig en liten pike til verden. Så gi ikke opp Julianne.-)Dere er et nydelig par og jeg heier på at alt går bra:-)

    13. Hei,så flott at dere er åpen med deres historie,kan sikkert trøste å hjelpe andre i samme situasjon. Jeg heier på dere å vet at det ordner seg. Man må bare være kitt tålmodig. Tenk så ønsket det barnet dere får er. Leser bloggen din hver dag å,krysser fingrene for en gladnyhet. Masse masse lykke til. Klem fra Karin

    14. Hei Julianne! Så moro å lese litt om deres tanker rundt prøveperioden. Jeg synes dere er kjempetøffe som deler dette med oss. Du er så flott, og flink i jobben din Julianne. Du skriver så reflektert og fint. Gleder meg til å følge deg og dere videre på ferden. Dere kler hverandre så godt! Jeg ønsker dere en super helg på Måløy 😎Klem

    15. Laila Monica Nikolaisen Ribsskog : den kommentaren må du forklare…
      Masse lykke til med å bli gravide og kos dere i vakre Måløy! Synest det er så synd at det er så mange bedrevitere som kan alt og gjør alt så mye bedre enn alle andre! Er vel ikke no galt i å ville innrede barnerom?? Er vel helt greit å kjøpe barneklær i rosa eller lyseblått…???!!
      Og du som lurte på om ikke det var “ferdig snakka” om å bli gravide… La være å lese bloggen da! Enkelt og greit!! Er sikker på at det er mange som setter pris på åpenheten rundt dette! Det er nok mange som føler at dette er “tabu”, men tøft at dere er så åpne!
      Sikker på at dere blir fantastiske foreldre når den tid kommer!
      L:)

    16. Må bare si at du stråler Julianne og har virkelig blomstret det siste året <3 <3 Nå i det siste året har du vært den første bloggen jeg har klikket meg inn på. Du gjør virkelig en god jobb. Men jeg er enig, jeg likte ikke omtalen om jenta som latet som om hun var gravid, selv om det er dårlig av henne.

    17. Heier på dere, og er sikker på at dere blir flotte foreldre! Synes det er spennende å lese om prøvingen, og ønsker dere alt godt videre! Klem fra jente 20

    18. Du skriver at du hadde feile verdier da du var 20. Jeg vet ikke hvilke verdier du hadde da, men for meg virker det som du har feile verdier nå. Du har et stort fokus på det ytre. Du bruker dagene dine på å pleie deg selv. Det er falske negler, vipper og hår og alskens skjønnhetspleie. Du skrev et sted at det nærmest fylte en halv stilling å pleie ditt ytre. Det er så travelt at du må ha hushjelp til å gjøre rent i leiligheten. “Jobben” din er å skrive blogg. Etter innleggene dine å dømme, kan jeg tenke meg at mange av dem tar 10-15 minutter å skrive. Jeg håper du får oppfylt ønsket ditt om å bli mor, men for barnets del, håper jeg du modnes og får andre verdier først.

    19. masse lykke til, håper dette går bra og fort, er så spent! veldig fine bilder forresten, dere er virkelig et fint par!<3 klem

    20. Hei søte du.
      Finnes det en annen måte å komme i kontakt med deg på?
      Er det ei jeg har lyst til å skravle litt med så er det deg 🙂
      Du er så god <3
      Tenkte dele litt erfaringer osv. Du har eposten min så send meg gjerne en mail om du vil ❤
      Stor klem 🙂

    21. Stå på med! Godt dere søker hjelp tidlig! Et lite spm til din kjære. Er han fortsatt fornøyd med hårtransplantasjonen han gjorde på masterklinikken? Min kjære vil gjerne gjøre dette,men det er veldig dyrt,så greit å høre hva U syns..

    22. Dumt av hun som anbefalte klinikken kaller inseminering for en enkel form for prøverør. Det eneste som kan sammenlignes er vel at mannen må levere inn sperm. Kvinnen får vel noe hormoner for å få frem egg, men prosessen er ikke på langt nær like omfattende som med ivf/icsi.
      Jeg håper så inderlig for deres del at timen på klinikken dere skal til, ikke må gjennomføres. At dere heller sitter med en positive test, og må avlyse.
      Heier på dere og gleder meg til å følge dere videre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg